Bálványimádók
a katolikusok?
Fordította:
Dumonné Kelemen
Zita
„A
katolikusok szobrokat
imádnak” - még mindig sokszor
hallható ez a furcsa vád. Mivel a
katolikus templomokban szobrok vannak, azzal
vádolják őket, hogy
megszegik a Tízparancsolatot: „Ne
csinálj magadnak faragott képet, vagy
hasonmást arról, ami fent van az
égben, vagy lent a földön, vagy a
vizekben a föld alatt.” (Kiv 20:4-5)
Helyes, ha az embereket figyelmeztetjük a
bálványimádás
bűnére, ha azt
valóban elkövetik. De a katolikusokat
azért
bálványimádóknak nevezni,
mivel Krisztus-szobrok és a szentek szobrai
találhatóak templomaikban,
vagy félreértésen alapul, vagy a
Biblia azon részének
félremagyarázásán, amely a
szobrok (mindkét fajta: helyes és helytelen)
céljáról és
használatáról szól.
Loraine Boettner, antikatolikus író, a „Roman Catholicism”
c. munkájában
így általánosít:
„Isten megtiltotta az
ábrázolások
használatát az Ő
imádásában.”
Azonban, ha az emberek jobban
„fürkészték
volna az írásokat” (Jn 5:39)
rájöttek volna, hogy épp az ellenkezője
igaz ennek.
Isten megtiltotta a
szobrok imádatát,
de nem
tiltotta meg azok vallási
célú
használatát. Ellenkezőleg:
valójában ajánlotta
azok vallásos jellegű
használatát.
Isten mondta, hogy
készítsünk szobrokat
Azok, akik a
szentek szobrait
ellenzik, figyelmen kívül
hagyják a sok-sok szentírási
idézetet, amelyben az Úr ajánlja a
szobrok készítését.
Például: „Készíts
vert aranyból
két kerubot az engesztelés
táblájának
két végére.
állítsd az egyik kerubot
az egyik végére, a másikat a
másik
végére. Az engesztelés
táblájának két
végére
állítsd a kerubokat. A
kerubok szárnya fölfelé legyen
széttárva, hogy szárnyukkal
befödjék
az
engesztelés tábláját, az
arcuk pedig
forduljon egymás felé. A kerubok
arca tekintsen az engesztelés
táblájára." (Kiv 25:18-20)
Dávid adta Salamonnak a tervet: “Az
illatáldozat oltárához tiszta
aranyat, a súlyának megfelelően,
továbbá a
szekérnek, az arany
keruboknak a mintáját, amelyek kiterjesztett
szárnyukkal betakarták az
úr szövetségének
ládáját. Ezeket mind
elmagyarázta neki egy,
az Úrtól
származó írás
alapján, hogy
megértse az építés
munkáit."
(1Krón
28:18-19). Dávid tervei a templom
építésével kapcsolatban,
amelyekről a
bibliai szerző azt írja, "egy,
az Úrtól származó
írás
alapján” való volt, angyalszobrokat is
magában
foglalt.
Ehhez hasonlóan, az Ezekiel 41:17-18
is említ faragott szobrokat a tökéletes
templomról kapott
víziójában,
amikor azt írja: „A
bejárattól
egészen a templom belső részéig
és
kívül, és minden falon
körös-körül,
kívül és belül kerubok
voltak”
A szobrok és képek
vallási célú használata
Amikor az
úr a kivonulás
ideje alatt az izraelitákat a
kígyók csapásával akarta
megbüntetni, azt parancsolta Mózesnak: “Csinálj
egy tüzes kígyót,
s erősítsd egy póznára. Akit
marás ért és
rátekint, életben marad!”
(Szám 21:8-9).
Mindenki, aki csak ránézett
a
bronzkígyóra, meggyógyult, s ez
bizonyítja, hogy a szobrok rituális
célú használata is megengedett,
nemcsak a díszítés céljaira
való
használat.
A katolikus templomokban azért vannak szobrok,
festmények és más
művészeti alkotások, hogy eszünkbe
juttassák az ábrázolt
személyt. Mint
ahogy édesanyánk arcát is
könnyebben vissza tudjuk idézni, ha a
fényképére pillantunk, épp
így jobban az emlékezetünkbe tudjuk
idézni a
szentek példáját, ha
ábrázolásaikat
szemléljük. A katolikusoknál a
szobrok használata hitoktató
célzatú is. A korai egyházban
különösen
hasznosak voltak a szobrok az írni-olvasni nem
tudó emberek oktatására.
Sok protestáns hitű testvérünknek is
vannak Jézus-képei, ugyanígy
léteznek bibliai illusztrációk a
vasárnapi iskolások
számára. A
katolikusok arra is használják a szobrokat, hogy
bizonyos személyekről
vagy eseményekről megemlékezzenek,
éppúgy ahogy a protestáns
templomokban is vannak háromdimenziós betlehemek.
Ha a protestánsokat is ugyanezzel a
mértékkel
mérnénk, akkor, mivel ők
is használják az ilyen
„faragott”
ábrázolásokat, ők is ugyanolyan
“bálványimádást”
követnek
el, mint a
katolikusok. De ez mind nem
bálványimádás.
Isten megtiltotta a szobrok
istenként való imádását,
de
nem tiltotta meg szobrok
készítését. Ha
megtiltotta volna, akkor
mindenféle vallásos tárgyú
film, videó, fotók, festmények
és minden
ehhez hasonló tiltott lenne.
De, ahogy a bronzkígyó is mutatja, Isten
még a
vallási tárgyú
ábrázolások rituális
célú
használatát is engedélyezi. Az
úr akkor
haragudhat meg ránk, ha egy szobrot istenként
kezdünk imádni. Tehát
amikor az emberek tényleg
elkezdték
imádni a bronzkígyót, mint
kígyó-istent, (akit Nechustánnak
neveztek
el), az igazságos király, Hiszkija
elpusztította azt (2Kir 18:4).
Mi van a meghajlással?
Az
antikatolikusok néha a
MTörv 5:9-ből idéznek, ahol az Úr
a következőket mondja a bálványokkal
kapcsolatban: „Ne
borulj le ezek
előtt a képek előtt!”.
Mivel sok katolikus meghajol vagy
letérdel Jézus
vagy a szentek szobrai előtt, az antikatolikusok
összezavarják a
szakrális ábrázolások
megengedett
hódolatát a
bálványimádás
bűnével.
Bár a meghajlást úgy is fel lehet
fogni, mint egy imádsági
testhelyzetet, nem minden meghajlás jelent
imádást. Japánban az emberek
meghajlással fejezik ki tiszteletüket a
köszönésnél (ez az
európai
kézfogás ottani megfelelője). Vagy valaki
letérdelhet egy király előtt,
anélkül, hogy azt mint istent
imádná. Ugyanígy, amikor egy katolikus
letérdel egy szobor előtt, hogy
imádkozzék, ezzel nem imádja azt,
még
csak nem is a szoborhoz
imádkozik,
éppoly kevéssé, mint az a
protestáns, aki imádság
közben a Bibliával a
kezében letérdel, az sem a kezében
levő Bibliát imádja, vagy ahhoz imádkozik.
A 2. parancsolat eltitkolása?
A
protestánsok másik vádja
sokszor az, hogy a Katolikus
Egyház „eltitkolja” a 2.
parancsolatot. Azért, mivel a katolikus katekizmusokban az
első
parancsolatként a következő szerepel: „Senki
mást ne tekints Istennek,
csak engem!” (Kiv 20:3), s a 2. pedig: „Uradnak,
Istenednek a nevét ne
vedd hiába!” (Kiv 20:7). Ebből arra
következtetnek, hogy a
katolikusok
eltörölték a
bálványimádást
tiltó parancsot, hogy ezzel igazolhassák
szobraik használatát. De ez nem igaz. A
katolikusok csak másképpen
csoportosítják a parancsolatokat, mint a
protestánsok.
A Kivonulás 20:2-17-ben, amely a Tízparancsolatot
tartalmazza,
valójában 14 parancs van. Ezért
néhány parancsolatot összevontak, hogy
a tízes szám kijöjjön. A
parancsolatok
összevonása
többféleképpen
lehetséges. Mivel az
Ószövetség
idejében a többistenhit és a
bálványimádás mindig
összekapcsolódott - mivel a
bálványimádás a
többistenhit külső kifejezési
formája volt -, a
Tízparancsolat
történelmi zsidó felsorolása
mindig
összevonta a „Senki
mást ne tekints
Istennek, csak engem.” (Kiv 20:3) és
a „Ne
csinálj magadnak faragott
képet” (Kiv 20:4) parancsolatokat . A
történelmi katolikus
csoportosítás ezen a ponton a zsidó
csoportosítást követi,
éppúgy, mint
a történelmi lutheránus
besorolás. Luther Márton felismerte, hogy a
többistenhitet és a
bálványimádást
tiltó parancsolatok tulajdonképp egy
parancsolat részei.
A zsidók és a keresztények
úgy rövidítik le a parancsolatokat, hogy
egy
könnyen megjegyezhető összefoglalt,
10-pontos formula jöjjön létre. Pl. a
zsidók, a katolikusok és a
protestánsok egyaránt úgy
fogalmazzák az Úr napjának
megszenteléséről
szóló parancsot, hogy „Az Úr
napját szenteld meg!”, míg
valójában a
szövegben erről négy vers is szól (Kiv
20:8-11).
A
többistenhit/bálványimádást
tiltó parancsolat a zsidó, katolikus
és
lutheránus hit szerint így szól: „Senki
mást ne tekints Istennek, csak
engem!” Ez nem kísérlet a
bálványimádást
tiltó parancs
„eltitkolására”,
(a zsidóknál vagy a
lutheránusoknál egyáltalán
nincsenek szenteket vagy
angyalokat ábrázoló szobrok)
Ellenkezőleg: ennek a Tízparancsolat
könnyebb megtanulása a célja.
A Katolikus Egyház azonban nem ragaszkodik mereven a
Tízparancsolat
csoportosításához. A Katolikus
Egyház Katekizmusa szerint: „A
parancsolatok beosztása és
számozása idők folyamán
változott. A jelen katekizmus a parancsolatok
azon beosztását követi, amelyet Szent
Ágoston rögzített és amely a
katolikus egyházban hagyományossá
vált. Az evangélikusok ugyanezt
használják. A keleti atyák
kissé eltérő beosztást
alakítottak ki, ezt
használják az ortodox egyházak
és a református
közösségek." (KEK 2066).
Isten ábrázolása?
Néhány
antikatolikus bírálat
az MTörv 4:15-18-ra hivatkozik: „Amikor
az Úr a Hóreben a
lángok közül szólt
hozzátok,
semmiféle alakot
nem láttatok. Ne vetemedjetek hát arra, hogy
istenszobrot
csináljatok
magatoknak, férfi vagy nő alakjában, valamelyik
szárazföldi állatnak az
alakjában, az égen röpködő
egyik vagy
másik madárnak az alakjában,
valamelyik földön kúszó
csúszómászónak az
alakjában, vagy a
föld alatt,
a vízben élő halak közül
valamelyiknek az
alakjában”.
Már láthattuk, hogy az Úr nem tiltja
meg szobrok,
képek vagy más
tárgyak vallásos célra való
készítését, (vö.
1Kir 6:29-32, 8:6-66;
2Krón 3:7-14). De mi a helyzet Isten
ábrázolásával? Sok
protestáns
szerint ez helytelen, mivel az MTörv 4. fejezete szerint az
izraeliták nem pillanthatták meg az Urat
semmiféle
alakban, amikor Ő a
szövetséget kötötte
velük, ezért mi
sem készíthetünk semmiféle
Istent
ábrázoló képet
vagy szobrot. De a
MTörv 4. fejezete valóban
megtiltja
ezt?
A válasz: nem
Az izraeli
nép történelmének
kezdetén valóban meg volt
tiltva, hogy Istent ábrázolják, mivel
nem nyilatkoztatta ki magát
látható alakban. Mivel pogány
népekkel voltak körülvéve, ez
arra
csábíthatta volna az izraelitákat,
hogy az Urat valamilyen természeti
jelenség formájában
imádják: (pl. a bika vagy a nap
alakjában).
De később az Úr mégis kinyilatkoztatta
magát látható alakban is:
lásd pl. a Dániel 7:9-ben:
„Amint
néztem, egyszer csak trónokat
állítottak fel, és az Ősöreg
leült.
Ruhája fehér volt, mint a hó,
fején
a haj tiszta, mint a gyapjú. Trónja
lobogó
lángból volt, kerekei meg
izzó parázsból.”
A
protestánsok az Atyaistennek ezt az
ábrázolását
használják az
ótestamentumi jövendölések
illusztrálásánál.
A Szentlélek legkevesebb két
látható alakban nyilatkoztatta ki
magát:
galamb formájában Jézus
megkeresztelkedésekor (Mt 3:16, Mk 1:10, Lk
3:22, Jn 1:32), valamint lángnyelvek
formájában Pünkösdkor (ApCsel
2:1-4). A protestánsok is alkalmazzák ezeket az
ábrázolásokat ezen
bibliai jelenetek illusztrációinál,
vagy amikor Szentlelket ábrázoló
kitűzőket viselnek, vagy galambot
ábrázoló matricát tesznek
az
autójukra.
De ami még ennél is fontosabb: Fiának
megtestesülésekor az Úristen
látható alakban nyilatkoztatta ki
magát nekünk. Szent Pál szerint: „Ő a
láthatatlan Isten képmása
(görögül: ikón-ja), minden
teremtmény elsőszülötte.”
Krisztus a láthatatlan, végtelen Istennek az
érinthető, isteni “ikonja”.
Olvassuk, hogy a napkeleti bölcsek „Bementek
a házba és meglátták
a
gyermeket
anyjával,
Máriával. Leborultak, és
hódoltak neki, majd elővették kincseiket s
ajándékot adtak neki: aranyat,
tömjént és mirhát.”
(Mt. 2:11).
Bár
Isten nem mutatta meg anyagi
valóságában
önmagát a Hóreb hegyén, a
betlehemi istállóban azonban igen.
Az alapgondolat az, hogy amikor az Úristen az
Újszövetséget kötötte
velünk, Jézus Krisztusban
látható alakban nyilatkoztatta ki
magát nekünk.
Ezért lehet Krisztus
alakján
keresztül az Úristent
ábrázolni. Még a
protestánsoknál is megvannak
ugyanezek az ábrázolási
formák.
Számtalan Bibliában,
képeskönyvben,
trikókon, ékszereken,
autósmatricán,
üdvözlőlapon, cd-n, és betlehemi
jászoloknál
ábrázolják Jézust
és más bibliai személyeket.
Még Krisztus
szimbolikus ábrázolása is megjelenik a
halat
ábrázoló “Ichtus” emblémákon.
A józan ész azt diktálja
nekünk, hogy mivel az Úr
különböző alakban
nyilatkoztatta ki magát nekünk,
különösképpen pedig
Jézus Krisztus
megtestesülésének alakjában,
nem válik kárunkra, ha ezen
ábrázolási
módokat arra használjuk fel, hogy
ezáltal elmélyítsük Isten
iránti
szeretetünket és Róla való
tudásunkat. Ezért
nyilatkoztatta
ki magát az
úr látható alakban és
ezért
készít az ember vallási
tárgyú
szobrokat és
képeket.
Az Egyház mindig
elítélte a
bálványimádást
Az apostolok ideje
óta a
Katolikus Egyház következetesen
elítéli a
bálványimádást. A
korai
egyházatyák is óvtak ettől a
bűntől, és az Egyház zsinatai is foglalkoztak
ezzel a
kérdéssel.
A II. Nikaiai Zsinat
(Kr.u. 787), amely főleg a képek és ikonok
vallási
célú használatával
foglalkozott, kimondta : „Az, aki a
bálványimádás esztelen
sötétségéből
kiszabadított minket, Krisztus, a mi Istenünk,
amikor a
Szent Katolikus
Egyházat menyasszonyaként magához
emelte…..
megígérte, hogy óvni fogja
azt, és erről biztosította szent
tanítványait, amikor azt mondta:
„én
veletek vagyok mindennap, a világ
végezetéig.”. Voltak, akik figyelmen
kívül hagyták ezt a nagylelkű
áldozatot, s az
álnok ellenségtől
félrevezetve elhagyták az ésszerű
következtetés útjait… S nem
voltak
képesek megkülönböztetni a
szentet a
profántól, azt
állítván, hogy a mi
Urunk és szentjeinek ikonjai semmiben sem
különböznek a sátáni
bálványok faragott
szobraitól.”
A
Tridenti Zsinat Katekizmusa
(1566) azt tanítja, hogy
bálványimádást
követünk el, ha „képeket
és szobrokat istenként imádunk, vagy
azoknak isteni tulajdonságot vagy
hatóerőt tulajdonítunk, s ezáltal
feljogosítva érezzük magunkat arra,
hogy imádjuk azokat, imádkozzunk
hozzájuk, vagy higgyünk azokban.” (374)
„A bálványimádás
az ember
veleszületett vallásos
érzésének
eltorzulása.
Bálványimádók azok,
„akik az Istentől
a lélekbe vésett istenfogalmat
nem őrá, hanem bármi másra
alkalmazzák” (KEK 2114)
Az Egyház egyértelműen elismeri és
elítéli a
bálványimádás
bűnét. Amit
az antikatolikusok nem vesznek figyelembe, az az a
különbség, amely a
között áll fenn, hogy egy kő- vagy
gipszdarabot
istenként imádunk, vagy
a között a vágyakozás
között, hogy a
mennybéli Krisztusra és a
szentekre emlékezünk, és
ezért
tiszteletükre szobrokat
készítünk. A
vallási tárgyú
ábrázolások
készítése és tisztelete százszázalékosan
a biblikus alapon
nyugszik. Aki ennek az ellenkezőjét mondja, nem ismeri
kellőképpen a
Szentírást.
NIHIL OBSTAT
Bernardeane
Carr, STL, Censor
Librorum, August 10, 2004
(Fel)