Relikviák
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház
Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
1674 A szentségek és
szentelmények
liturgiáján kívül a katekézisnek
figyelemmel kell lennie a hívők és a népi
vallásosság jámborsági gyakorlataira is. A
keresztény nép vallásos érzéke
kezdettől fogva sok jámborsági formát
talált, melyek körülveszik az Egyház liturgikus
életét. Például az ereklyetisztelet, a
búcsújáró helyek fölkeresése,
zarándoklatok és körmenetek, keresztúti
ájtatosság, vallásos táncok,
rózsafüzér és érmek viselése
stb. [Vö. DS 601, 603; DS 1822.]
1675 Ezek a kifejezési formák folytatják az
Egyház liturgikus életét, de nem
helyettesítik. "Fontos azonban, hogy ezek az
áhítatgyakorlatok alkalmazkodjanak a liturgikus
időkhöz, legyenek összhangban a liturgiával,
mintegy abból fakadjanak és arra
készítsék föl a népet; a liturgia
ugyanis természeténél fogva messze minden
ájtatosság fölött áll." [II.
Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium, 13.]
1676 Lelkipásztori megfontoltság kell ahhoz, hogy a
népi vallásosságot támogassák
és ápolják, s ha kell, az ilyen
áhítatgyakorlatok alapját adó
vallási érzéket megtisztítsák
és helyes irányba tereljék; azért, hogy
Krisztus misztériumának ismeretét egyre
inkább ki tudják bontakoztatni.
Végzésük a püspök felügyelete
és ítélete és az Egyház
általános törvényei álá
tartozik. [Vö. II. János Pál pápa: Catechesi
tradendae, 54.]
"A népi vallásosság magva értékek
gyűjteménye, mely keresztény bölcsességgel
választ ad a lét nagy kérdéseire. A
katolikus népi bölcsességnek van
képessége eleven szintézis
megalkotásához; így teremtő módon
kapcsolja egybe az istenit és az emberit, Krisztust és
Máriát, a lelket és a testet, a
közösséget és az intézményt, a
személyt és a közösséget, a hitet
és a hazát, az értelmet és az
érzelmet. Ez a bölcsesség keresztény
humanizmus, mely alapjában minden személy istengyermeki
méltóságát állítja, és
megalapozza az alapvető testvériséget,
megtanít arra, hogyan kell találkozni a
természettel, hogyan kell megérteni a munkát
és megtalálni az öröm és a humor
alapjait nagyon kemény élethelyzetekben is. Ez a
bölcsesség a nép számára
megkülönböztetési elv is, evangéliumi
ösztön, mellyel önkéntelenül megérzi,
hogy mikor szolgálják az Egyházban az
evangéliumot, és mikor üresítik ki és
fojtják el idegen érdekek miatt." [A latin-amerikai
püspökök III. Általános
konferenciája, Puebla. La evangelización en el presente y
en el futuro de América Latina, 448; vö. VI. Pál
pápa: Evangelii nuntiandi apostoli buzdítás, 48]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
XV. János: A
"Cum conventus esset"
körlevél (Kr. u. 993) (DH 675)
(2) ... Közös tanácskozással
elhatároztuk, hogy az ő, azaz Szent Ulrich püspök
emlékezetét kegyeletes indulattal, szívből
jövő áhítattal kell tisztelni; mivel úgy
tiszteljük és illetjük hódolattal a
vértanúk és a hitvallók ereklyéit,
hogy azt imádjuk, akinek a vértanúi és
hitvallói; tiszteljük a szolgákat, hogy a tisztelet
visszaháruljon az Úrra, aki azt mondta: "Aki titeket
befogad, engem fogad be" [Mt 10,40]: és ennélfogva mi,
akik megigazulásunkat tekintve nem bizakodunk saját
erőnkben, az ő imádságaik és érdemeik
révén a legkegyelmesebb Istennél
állandóan támogatást kapjunk, mivel ők az
összes egyházakat tekintetbe véve, az azok
iránti kegyeletből, sőt az apostoli kormányzás
erős törekvéseivel hathatósan azon
fáradoztak, hogy az üdvösséget legjobban
szolgáló isteni parancsok, a szent kánonok
és a tiszteletreméltó atyák
tanításai javunkra legyenek, és kikezdetlen
szilárdságot eredményezzenek; így
hát Ulrich, a már említett
tiszteletreméltó püspök emlékezete az
Isten iránti hódolatnak legyen szentelve, és az
istendicséret legáhítatosabb
megnyilvánulásaiban mindig képes legyen hatni.
III. Ince / IV.
Lateráni Zsinat: A
szentek ereklyéi (Kr. u. 1215) (DH 818)
Minthogy az a tény, hogy
egyesek a szentek ereklyéit
áruba bocsátják, és azokat itt-ott
mutogatják, a keresztény vallásnak nagyon gyakran
nagy kárára van - nehogy a jövőben is
kárára legyen - a jelen rendelettel úgy
intézkedünk, hogy mostantól kezdve az ősi
ereklyéket a tartóból kivéve
semmiképpen ne mutassák meg és ne
bocsássák áruba. Az újonnan
megtaláltakat pedig senki ne merje nyilvános tiszteletben
részesíteni, csak ha előbb a római pápa
tekintélye ezeket jóváhagyta. Az
elöljárók pedig a továbbiakban ne
engedjék meg, hogy azokat, akik templomaikba mennek
tiszteletadás végett, hitvány
hamisítványokkal vagy hamis
tanúsítványokkal becsapják, amint ez a
legtöbb helyen pénzszerzés
céljából meg is szokott történni.
V. Márton: Az
"Inter cunctas" bulla:
Kérdések, amelyeket a wyclifistáknak és a
huszitáknak kell feltenni (Kr. u. 1418) (DH1269)
29. Ugyanígy, vajon hiszi és
állítja-e, hogy a krisztushívőnek szabad a szentek
ereklyéit és képmásait tisztelni?
IV. Piusz / Tridenti
Zsinat: 25.
ülés: Határozat a szentek
segítségül hívásáról,
tiszteletéről és ereklyéiről, és a
szentképekről (Kr. u. 1563) (DH 1821-1822; 1825)
A szent zsinat utasítja az
összes püspököt
és a többi személyeket, akik a tanítás
tisztét és gondját magukra
vállalták, hogy a katolikus és apostoli
Egyháznak a keresztény vallás ősidejétől
elfogadott gyakorlata, valamint az egyházatyák
egybehangzó véleménye és a szent zsinatok
határozatai szerint elsőrendűen oktassák ki a
híveket a szentek közbenjárást,
segítségül hívását, az
ereklyék tiszteletét és a szentképek
törvényes használatát illetően, és
tanítsák meg őket arra, hogy a Krisztussal együtt
uralkodó szentek felajánlják az Istennek
imádságaikat az emberekért, valamint hogy
jó és hasznos dolog esdekelve
segítségül hívni őket, és
imáikhoz, támogatásukhoz és
segítségükhöz folyamodni, hogy
eszközöljék ki Istentől
jótéteményeit Fia, a mi Urunk Jézus
Krisztus által, aki a mi egyedüli Megváltónk
és Üdvözítőnk. Azok pedig, akik
tagadják, hogy a mennyben örök boldogságot
élvező szenteket segítségül szabad
hívni; vagy akik azt állítják, hogy a
szentek nem imádkoznak az emberekért, ill. az ő
segítségül hívásuk, ti. hogy
értünk, egyesekért is imádkozzanak,
voltaképpen bálványimádás, és
egyébként is vitában áll Isten
szavával, és ellenkezik "az egyetlen
közvetítő Isten és az ember között,
Jézus Krisztus" [vö. 1Tim 2,5] tiszteletével,
továbbá ostoba dolog a mennyben uralkodó
szentekhez szóval vagy lélekben
könyörögni, istentelenül vélekednek.
Tanítsák meg őket arra is, hogy a szent
vértanúk és a többi Krisztussal élők
szent testét, amely egykor Krisztus élő tagja és a
Szentlélek temploma volt [vö. 1Kor 3,16; 6,19; 2Kor 6,16],
ő az örök életre fel fogja támasztani és
meg fogja dicsőíteni. Ezért ezen testek iránt a
hívőknek tiszteletet kell tanúsítaniuk, mert ezek
révén sok jótéteményt adott Isten az
embereknek, úgyhogy akik azt állítják, hogy
a szentek ereklyéinek nem tartozunk tiszteletadással
és tisztelettel, vagy hogy ezeket és egyéb szent
tárgyi emlékeket a hívők haszontalanul tisztelik,
és az ő segítségük elnyerése
végett a szentekről való megemlékezést
hiába ápolják, azokat mindenképpen el kell
ítélni, amint már azelőtt is
elítélte őket, és most is elítéli az
Egyház...
Ha visszaélések csúsznak be e szent és
üdvös rendelkezésekbe, akkor a szent zsinat hőn
óhajtja, hogy azokat teljesen szüntessék meg,
tehát semmi olyan képmást ne
állítsanak fel, amely hamis tanítást
ábrázol, és alkalmat ad az egyszerű embereknek a
veszélyes tévedésre. ...
Hogyha időnként előfordul, hogy a Szentírás
történeteit és elbeszéléseit -
amennyiben ez a tanulatlan nép számára hasznos
lesz - képszerűen ábrázolják,
oktassák ki a népet, hogy azok nem az istenséget
ábrázolják, mintha testi szemmel
látható, vagy színekkel és alakokkal
ábrázolható lenne. Továbbá a szentek
segítségül hívásában, az
ereklyék tiszteletében és a képek szent
célú használatában minden
babonaságot el kell törölni, minden piszkos
nyerészkedést ki kell küszöbölni, s
végül minden komolytalanságot el kell kerülni.
...
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre kommentár nélkül:
Mk 15,43
jött egy előkelő tanácsos, az Arimateából
való József, aki maga is várta az Isten
országát. Bátran bement Pilátushoz,
és elkérte Jézus holttestét.
Jn 19,38
Arimateai József, aki Jézus tanítványa volt
- bár a zsidóktól való
félelmében csak titokban -, arra kérte
Pilátust, hogy levehesse Jézus testét.
Pilátus megengedte. Így elment és levette
a testet.
Mk 16,1
Amikor elmúlt a szombat, Mária Magdolna, Mária,
Jakab anyja, és Szalómé illatszereket
vásároltak, s elmentek, hogy bebalzsamozzák.
Lk 24,1
A hét első napján kora hajnalban kimentek a
sírhoz, s magukkal vitték az
előkészített illatszereket is.
Jn 19,39
Nikodémus is elment, aki annak idején éjszaka
kereste föl (Jézust), s vitt mintegy 100 font
mirha- és aloékeveréket.
Mt 9,21
Így gondolkodott magában: "Ha csak ruháját
érintem is, meggyógyulok."
Mk 5,28
Így gondolkodott magában: "Ha csak a ruháját
érintem is, meggyógyulok."
Mk 6,56
Amerre csak járt, a falvakon, városokon és
tanyákon, kitették a betegeket a terekre,
és kérték, hogy legalább ruhája
szegélyét érinthessék. Aki csak
megérintette, meggyógyult.
ApCsel
19,11-12
Az Isten rendkívüli csodákat is tett
Pál által. Így például betegekre
tették az általa használt törülközőket
és fejkendőket, és a betegség
elhagyta őket, a gonosz lelkek meg kiszálltak belőlük.
ApCsel
5,15
Még a betegeket is kivitték az utcára,
hordágyra fektették őket, hogy ha Péter arra megy, legalább az
árnyéka
érje egyiket-másikat.
Zsolt
116,15
Az Úr szemében drága dolog az
igazak halála.
Jel 6,9
Amikor feltörte az ötödik pecsétet, az
oltár alatt azoknak a lelkét láttam,
akiket az Isten szaváért és
tanúságtételükért öltek meg.
Kiv 13,19
Mózes magával vitte
József csontjait is, mivel ő megeskette Izrael fiait:
»Amikor Isten megemlékezik majd rólatok,
vigyétek el innen csontjaimat magatokkal!«
2Kir 2,14
Aztán fogta Illés köntösét,
ráütött (vele) a vízre és azt
mondta: "Hol az Úr, Illés Istene?" Mihelyt a vízre
ütött, az szétvált az egyik és a
másik irányban, s Elizeus átment.
2Kir
13,21
Egyszer, amikor éppen temettek egy embert, az emberek
hirtelenül megpillantották a portyázó
csapatot. Az embert bedobták Elizeus sírjába
és elmentek. Mihelyt az ember hozzáért Elizeus
csontjaihoz, életre kelt és talpra állt.
Róm 13,7
Adjátok meg mindenkinek, ami jár neki:
akinek adó, annak az adót, akinek vám, annak a
vámot, akinek hódolat, annak a hódolatot,
akinek tisztelet, annak a tiszteletet.
Fil 2,25-29
Addig is szükségesnek tartom, hogy visszaküldjem
hozzátok Epafroditusz testvéremet, munka- és
küzdőtársamat, akit ti küldtetek, hogy
szükségemben szolgálatomra legyen. Nagyon
vágyott már utánatok, és nyugtalankodott,
hogy betegségéről értesültetek.
Valóban halálos beteg volt, de Isten
megkönyörült rajta. Nemcsak rajta, hanem rajtam is, hogy
bánatra bánat ne érjen. Igyekszem hamarosan
útnak indítani, hogy viszontlátva újra
örüljetek neki, s nekem se kelljen szomorkodnom. Fogadjátok
nagy örömmel az Úrban, és
becsüljétek meg az ilyen embert.
Zsid 3,3
De ő Mózesnél annyival nagyobb dicsőségre
volt méltó, amennyivel nagyobb tiszteletet érdemel
a ház építője, mint a ház.
1Pét 2,7
Nektek tehát, mivel hisztek benne, dicsőségetekre
válik, a hitetlenekre ellenben ez vonatkozik: "Az a kő,
amelyet az építők elvetettek, szegletkő lett", a
botlás köve és a botrány sziklája:
1Kor
4,16-17
Azért kérlek titeket, legyetek követőim.
Elküldtem hozzátok Timóteust, aki kedves,
hűséges fiam az Úrban. Ő majd eszetekbe juttatja
tanításomat Krisztusban, ahogy azt mindenütt, minden
egyházban hirdetem.
1Kor 11,1-2
Legyetek követőim, mint ahogy én
Krisztus követője vagyok. Megdicsérlek titeket, mivel
emlékeztek mindenre, s rendelkezéseim szerint
jártok el, úgy, ahogy meghagytam nektek.
Fil 3,17
Testvérek, kövessétek a
példámat mindnyájan! Nézzétek
azokat, akik úgy élnek, ahogy példámon
látjátok.
1Tessz 1,6
S ti az Úr és a mi követőink lettetek.
A tanítást a sok nehézség ellenére
is a Szentlélek örömével fogadtátok,
2Tessz 3,7
Hiszen tudjátok, hogyan kell minket követni.
Nem éltünk tétlenül közöttetek,
Zsid 6,12
Ne legyetek tehát hanyagok, hanem kövessétek
azokat, akik a hitben és a béketűrésben az
ígéret örökösei lettek.
Zsid 13,7
Emlékezzetek meg
elöljáróitokról, akik az Isten
szavát hirdették nektek. Gondoljatok
életútjuk végére, és kövessétek
őket a hitben.
Jak 5,10-11
Testvérek, a szenvedés elviselésében
és a kitartó türelemben vegyetek
példát a prófétákról,
akik az Úr nevében szóltak. Boldognak
mondjuk azokat, akik hűségesen kitartanak. Hallottatok
Jób türelméről, és tudjátok az
Úr célját is, hiszen az Úr igen irgalmas
és könyörületes.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
Szent
Polikárp vértanúsága, 17-18. (Kr. u. 157)
Ezért azt
sugalmazta Nicetesnek, Heródes apjának és Alce
testvérének, hogy
kérje meg a kormányzót, ne adja oda
Polikárp testét eltemetni, hogy úgymond
„nehogy elfelejtsék a Keresztrefeszítettet és ezt
kezdjék imádni.” Nicetes ezt
a zsidók javaslatára és sürgető
rábeszélésére mondta, akik lestek minket,
amint
ki akartuk venni Polikárpot a tűzből, nem tudván azt,
hogy nem lehetséges
nekünk az egész világ megváltottjaiért
szenvedő — a feddhetetlen a bűnösökért —
Krisztust elfelejtenünk, sem mást imádnunk. Őt,
Isten Fiát, valóban imádjuk, a
vértanúkat azonban, mint az Úr
tanítványait és követőit, a
királyukhoz és
mesterükhöz való rendkívüli
ragaszkodásuk miatt méltán szeretjük
és társaik
szeretnénk lenni!
Látva a
zsidók által szított viszályt, a
százados a holttestet a tűz közepére
tetette és elégette. Mi azután
összeszedtük a legnemesebb gyöngyöknél
becsesebb
és az aranynál tisztább csontokat, és
eltakarítottuk egy illő helyre. Ezen a
helyen, mihelyst megtehetjük és az Úr is megengedi
azt, összegyűlünk majd és
megünnepeljük vértanúságának
évfordulóját vigadva és örvendve,
azoknak
emlékére, akik befejezték már a
pályafutásukat, és azoknak a
felkészítésére,
akik majd a lábnyomukba fognak lépni.
(Fel)