Imádkozni a szentekhez
Írta: James Akin
K: Miért imádkoznak a
katolikusok a
szentekhez?
V: Először is, nemcsak a
katolikusok imádkoznak
hozzájuk. Az összes történelmi
keresztény egyház (katolikus, keleti orthodox,
örmények, koptok, stb.) kivéve a
protestánsokat. A szentek
közbenjárásának kérése az
egész történelmi kereszténység
alapvető része, amely megadja a választ, hogy a
keresztények miért imádkoznak a szentekhez:
azért, hogy kérjék őket, hogy imádkozzanak
érettünk Istenhez és Krisztushoz.
K: Miért nem imádkoznak
közvetlenül Jézushoz?
V: Az embernek imádkoznia kell
közvetlenül
Jézushoz. A Jézushoz szóló ima abszolút
nélkülözhetetlen a keresztény
imaélet számára. Azonban megkérni
másokat, hogy imádkozzanak vele együtt, ez
teljesen megengedett és hasznos. Szent Pál ad nekünk
ebben példát, aki többször is kért
másokat, hogy imádkozzanak érte.
Nézd meg a következő verseket,
ahol Pál
emberekhez fordul, hogy imádkozzanak érte,
buzdítja őket, hogy imádkozzanak érte, és feltételezi,
hogy imádkoznak érte:
- Róm
15,30
Kérlek benneteket, testvérek, a mi
Urunk, Jézus Krisztusra s a Szentlélek
szeretetére, legyetek segítségemre:
imádkozzatok értem Istenhez,
- 2Kor 1,11
De ti is segítsetek: imádkozzatok értünk,
hogy a nekünk jutott kegyelemért sokak
ajkáról szálljon fel hála a nevünkben.
- Ef 6,18-20
Minden alkalommal imádkozzatok a
Lélekben könyörögve és imákat
mondva. Legyetek éberek, és imádkozzatok
kitartóan az összes szentért és
énértem is, hogy megkapjam a beszéd
ajándékát, hogy amikor megszólalok,
bátran hirdessem az evangélium titkát. Ennek a
bilincsekben is hírnöke vagyok, hadd hirdessem hát
bátran, ahogy kötelességem.
- Fil 1,19
Tudom ugyanis, hogy ez - hála
imádságtoknak és Jézus Krisztus
Lelke segítségének - üdvösségemre
válik.
- Kol 4,2-4
Legyetek kitartók és éberek
az imában meg a hálaadásban. Imádkozzatok
egyúttal értünk is, hogy az Isten
tárja fel előttünk az ajtót, hogy
beszélhessünk, s Krisztus titkát, ami miatt
bilincsbe is vertek, kinyilvánítsam, ahogyan nekem
beszélnem kell.
- 1Tessz
5,25
Testvérek, imádkozzatok
értünk is!
- 2Tessz
3,1-2
Végül, imádkozzatok
értünk, testvérek, hogy az Úr szava
terjedjen, és dicsőségre jusson, mint nálatok is,
és hogy megszabaduljunk az ártó és gonosz
emberektől. A hit ugyanis nem mindenkié.
- Filem 1,22
Egyúttal készíts
szállást is nekem. Remélem ugyanis, hogy imádságotokra
ajándékul visszakaptok.
A közbenjáró imádság
megalapozása a legtisztábban Pál következő
szakaszában van kifejezve:
- 1Tim
2,1-4
Mindenekelőtt arra kérlek,
végezzetek imát, könyörgést,
esedezést és hálaadást minden
emberért, a királyokért és az
összes elöljárókért, hogy
békés, nyugodt életet élhessünk,
szentségben és tisztességben. Ez jó
és kedves üdvözítő Istenünk szemében,
aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön
és eljusson az igazság ismeretére.
K: De nem azt mondja a
Biblia, hogy Jézus az
egyetlen közvetítő Isten és az emberek
között?
V: De igen; az 1Tim 2,5-ben („Hiszen egy az Isten, egy a
közvetítő is Isten és ember között: az
ember Krisztus Jézus”), de épp most
idéztük
azt a négy verset, ami közvetlenül megelőzi ezt, ahol,
talán még emlékszel, azt mondta Pál: „arra
kérlek, végezzetek imát,
könyörgést, esedezést és
hálaadást minden emberért”.
Így az a tény, hogy Jézus az
egyetlen
közvetítő Isten és az ember között, nem
gátolhatja más ember közbenjáró
cselekedetét. És tudjuk, hogy a
közbenjáró ima bizonyosan nem visszatetsző Istennek,
hiszen abban a néhány szakaszban, amit már
beidéztünk, Pál ezt mondja nekünk: „Ez
jó és kedves üdvözítő Istenünk
szemében”.
Én néha megzavarodok, hogy az
emberek hogy
tudnak fel-le ugrándozni azon, amit Pál mondott az 1Tim
2,5-ben, de azért a közbenjáró
imádság témáját, amely nemcsak az
1Tim 2,5-öt megelőző négy vers tárgya,
kihagyják, sőt Jézus egyedülálló
közvetítői szerepének vitájába
váltanak át.
Jézus két értelemben az
egyetlen
Közvetítő Isten és az ember között.
Először is, mivel ő az egyetlen Isten-ember, az egyetlen
Személy, aki élő hidat formál a föld
és az ég között (ezt Jézus is
valamiképp lefestette, amikor magát Jákob
lajtorjájaként ábrázolta, Jn 1,51), de ez
nem akadályozza meg azt, hogy valaki imádkozzon
értünk.
Másodszor, ő az egyetlen
Közvetítő Isten
és az ember között, mivel ő az
Újszövetség Közvetítője, amivel
megszerezte a megváltást. Ebben az értelemben
egyedülálló az ő közvetítői szerepe, de
ez sem akadályozza meg, hogy más emberek is lehetnek
hasonló értelemben közvetítők, mert ahogy
Mózest az Ószövetség
közvetítőjének mondták (Gal 3,19-20),
éppen úgy Jézus az Újszövetség
Közvetítője (Zsid 8,6; 9,15; 12,24; a Galata és a
Zsidó levélben lévő szakaszok ugyanazt a
görög szót használják, ami az 1Tim
2,5-ben van; mesites = közvetítő). És
mivel a mózesi szövetség megszűnt, csak Jézus
maradt meg, mint az egyetlen szövetség
Közvetítője.
De bizonyosan nem lehet kétség
afelől, hogy
Jézus közvetítői szerepe semmilyen módon nem
akadályozza a közbenjáró imát, hiszen
maga Jézus írta le ezt egy Isten fiairól
szóló lényeges részben:
- Mt
5,44-45
Én
pedig azt mondom nektek,
szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok
üldözőitekért! Így lesztek fiai mennyei
Atyátoknak, aki
fölkelti napját
jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is,
bűnösöknek is.
Krisztus egyedülálló
Közvetítése így nem áll
útjában annak, hogy a mennyben lévő
keresztény testvéreink és nővéreink
imádkozzanak értünk, ahogy annak sincs
akadálya, hogy a földön lévő keresztény
testvéreink és nővéreink imádkozzanak
értünk. Ez mindkét esetben
közbenjáró imádság.
K: Akkor miért nem
kéritek a csak itt
a földön lévő keresztényeket, hogy
imádkozzanak értetek?
V: Megismétlem, itt a földön az
ember
megkérheti, és kérnie is kell a többi
keresztényt, hogy imádkozzanak másokért.
Akárhogy is nézzük, de a több ember
imája másokért mindig jobb, hiszen az ő
istenhódolatuk hozzáadódik a miénkhez.
Az tény, hogy a mennyben lévő
szentek erre
sokkal alkalmasabbak, mint az élő keresztények (a
földön élő szentek), hiszen ők már osztatlan
hódolatot birtokolnak Isten felé. Mi itt a
földön közönnyel, zavaró
körülményekkel, koncentrálási
zavarokkal, és a szenvedély hiányával
vagyunk sújtva imáinkban, de a mennyben ez senkit sem
sújt. A mi mennyben lévő testvéreink és
nővéreink a tökéletes ima katonái, a test
zavaró körülményeitől mentesen.
Idézhetjük erre való
tekintettel Jakab
intését is:
- „Igen
hathatós az igaz ember buzgó
könyörgése.” (Jak 5,16b).
A szentek a mennyben
tökéletesen megszentelt
állapotban vannak, így sokkal igazabbak, mint mi,
és ennélfogva imáik hatásának is
hathatósabbnak kell lennie. Ők sokkal jobban tudnak
imádkozni értünk, mint mi magunkért.
K: De nem azt mondja a
Biblia, hogy az
értünk való közbenjárás a
Szentlélek dolga?
V: Persze, hogy mondja, hogy a
Szentlélek
közbenjár értünk (Róm 8,26-27),
és ezért nagyon hálásak vagyunk. De itt
sehol se mondja azt, hogy ez kizárólagosan az ő feladata.
A tény az, hogy a Római levél
ugyanez a
fejezete azt is mondja, hogy Jézus maga is közbenjár
értünk (Róm 8,34), és ez a tény
máshol is ki van hangsúlyozva az
Újszövetségben (pl. Zsid 7,25; 1Jn 2,1).
És természetesen senki sem
idézheti a
Szentlélek közbenjáró feladatát az
összes keresztény másokért
szóló egyetemes közbenjárása elleni
bizonyítékként, amelyet már
világosan alátámasztottunk.
K: Rendben,
meggyőződtem arról, hogy a
közbenjáró ima rendben van, de összekavarodtam.
Te arról beszélsz, hogy a szenteket megkéritek,
hogy imádkozzanak értetek. Akkor miért nevezitek
ezt úgy, hogy a szentekhez imádkoztok?
V: Mert az „imádkozni” (pray)
ige azt jelenti,
hogy „kérni”. Az angol „imádkozni” szó eredetileg
azt jelentette egyszerűen, hogy „kérni”, (A magyar nyelvben ez a
hasonlóság a „könyörögni”
szónál fordul elő. Se a görögben, se a latinban
nincs az, hogy az „imádkozik” szó, az „imád”
szóra asszociálna.) és így, amikor valaki
Istent kéri valamiért, akkor imádkozik
(könyörög) Istenhez, és ugyanígy, amikor
valaki megkér valakit, hogy kérjen az
érdekében, akkor imádkozik hozzá, hogy
imádkozzon érte.
Ez a szóhasználat az angolban
megváltozott a protestáns reformáció
után, amikor az emberek protestánssá váltak
és az angol nyelvet is ráformázták. Az
angol nyelv eszményesített formája a
„királyi angol”, és Anglia királya az angol
protestáns egyház feje volt. Ugyanígy, az
összes egyetem Angliában protestánssá lett,
és így az angol nyelv felvette a protestáns
idealizmus hajlásait. (vesd ezzel össze: "What is a
Saint?")
A protestantizmus ama
irányzata, amely meghonosodott
Angliában elkezdte egyedül Istenre korlátozni az
„imádkozni” igét, és a szó
jelentéstani tartománya elkezdett összeszűkölni
a legtöbb körülményeiben. Mindazonáltal,
és ennek ellenére, a régebbi,
általános szóhasználat
továbbélt.
Egyiküket megtalálhatjuk a brit
kifejezésben, a „prithee” (= könyörgöm; az Isten
szerelmére; kérlek szépen), mint „prithee, fetch
the book” (= könyörgöm/az Isten szerelmére
kérlek, menj el a könyvért) az „I pray thee”
(imádkozom hozzád) vagy modernebbül „kérlek
téged” összevonása. (Sok angol
szóösszevonás létezik, mint a „goodbye”
(Isten veled), ami a „God be with ye” (Isten legyen veled), és a
„zounds!” (teringette!), ami a „by God’s [Christ’s] wounds!” (Isten
sebeire!) összevonása. Ellenőrizd egy
szótárban.)
Amerikában, ahol az angol nyelv
forgatói
és összekeverői szintén protestánsok voltak,
még ezt a kifejezést is eltűntették, de még
itt is van túlélője a kifejezés régebbi,
általános szóhasználatának, pl.
bírósági dokumentumokban.
Egykor régen, amikor protestáns
voltam, volt
alkalmam aktákat rakosgatni egy
bíróságnál, és amikor megkaptam az
ügyvédtől az irodai papírmunkát,
elképedve néztem az olyan írott dolgait, mint „az
ügyfelem imádkozik (pray) a
bírósághoz, hogy ne így vagy amúgy
tegyen”. Az én protestáns
érzékenységem sokkot kapott! „A te ügyfeled semmi
ilyesmit nem tesz!” - gondoltam. Pedig csak az „imádkozni”
ige régebbi, általános
szóhasználatának túlélőjével
találkoztam össze, amelyért, akkor még naiv
módon, hálát adtam protestáns őseimnek,
hogy fáradtságos munkával
eltávolították ezt az angol nyelvből.
Az „imádkozni” ige régebbi
szóhasználatának egy másik
túlélője, és amelyik itt ránk is
vonatkozik, természetesen a katolikus körökben
használatos. Az angol nyelvű katolikusok soha nem hagyták
el a régebbi szóhasználatot, amikor a
protestánsok körülöttük elkezdték
korlátozni annak jelentését, és így
a katolikusok a mai napig is a szentekhez szóló
imádkozásról beszélnek, és ennek
jelentése egyszerűen az, hogy kérjük a szentek
közbenjárását értünk.
K: Az imádkozás nem az
imádás aktusa?
V: A modern protestáns vallási
szóhasználatban az, de amint már mondtuk, ez nem
az alapjelentése a terminusnak, és természetesen
nem minden körülmények között kell ezt
jelentenie.
Ugyanez van más fogalmaknál is.
Az istentisztelet
pl. imádás aktusa, de más kontextusban egy ember
tisztelete nem jelenthet egy imádó aktust. Pl.
Jézus maga figyelmeztetett arra a
kötelességünkre, hogy „Apádat és
anyádat tiszteld!” (Mk 7,10), de természetesen nem azt
parancsolta nekünk, hogy imádjuk apánkat
és anyánkat.
Az Istenhez való imádkozás
természetesen magában foglal imádást is
(dicsőítjük őt, kifejezzük hódolatunkat, pl.),
de az ember egyszerűen is kérheti Isten
segítségét egy imában.
A dolog lényege az, hogy amikor
a szentekre utalva
használjuk, akkor az imádkozás nem egy
imádó aktus, hanem, ahogy már mondtuk, egy
egyszerű kérés az ő
közbenjárásukért.
Azoknak, akik ezzel kötekedni
akarnak, azt tudom
mondani, hogy teljesen különböző dolog
történik a szívemben, és az összes
katolikus szívében, amikor azt mondjuk: „Szent
Péter és Szent Pál imádkozz értem”,
valamint amikor azt mondjuk: „Ó, én Uram, Istenem, te
valóban mindenek felett állsz, te vagy a
Végtelenül Szent, a teremtés Mindenható
és legtökéletesebb Atyja”.
És ezenkívül azt tudom mondani,
hogy ha
csak nem érezte át valaki személyesen a szentekhez
való imádkozást, az nem illetékes abban,
hogy megítélje, hogy mi zajlik egy másik ember
szívében, ahogy önmagával sem tenne
így. Valamint, tulajdonképpen nem elítélnie
kellene mások szívét, hanem figyelmezni kellene a
szavukra, amikor azt mondják, hogy a kettő között
jelentős különbség van. Mindig Pál
meghagyására kellene emlékeznünk:
- Fil 2,3
Semmit se
tegyetek vetélkedésből
vagy hiú dicsőségvágyból! Inkább
mindenki alázatosan a másikat tartsa
magánál kiválóbbnak.
K: Mi van a
védőszentekkel? Mi a helyzet
velük?
V: A védőszentek azok a
szentek, akikhez az emberek
különleges körülmények között
imádkoznak. Az összes szent élete folyamán
került olyan különleges szituációba, amely
végett a hasonló szituációba került
emberekkel együtt tudnak érezni. Ezért
ésszerű, hogy imádkoznak azokért, akik ilyen
helyzetbe kerülnek.
Pl., ha egy szent a te
városodban, vagy a
vidékeden élt, imádkozhatsz ahhoz a szenthez, mint
akivel kapcsolatban lehet arra számítani, hogy
különlegesen törődik a környéken élő
emberekkel. Hasonlóképpen, ha egy szent a te
foglakozásodat űzte életében, imádkozhatsz
hozzá, mint akiről fel lehet tételezni, hogy
szimpatizál azokkal az emberekkel, akik szintén ezt a
foglalkozást űzték (személyesen ismeri a
foglalkozás kísértéseit,
nehézségeit). És ha egy szentnek hasonló
viszontagságai voltak a tiédhez, akkor
imádkozhatsz hozzá (pl. egy özvegy, aki újra
akar nősülni, megkérheti Ábrahámot, hogy
imádkozzon egy új feleségért, mivel
Ábrahám maga is özvegy volt, aki meg akart,
és meg is nősült; Ter 25,1-4).
K: Sok szentet
hivatalból deklaráltak
valaminek a védőszentjévé. Mi van, ha valaki
véletlenül olyasvalami védőjének
nyilvánította a szentet, amiben neki nem volt
semmiféle tapasztalata?
V: A szentek, akik tökéletes
isteni szeretettel
vannak felruházva, egyáltalán nem
bánnák, ha olyasvalamivel kellene törődniük,
ami a hozzá imádkozókkal történik,
és ugyanolyan buzgósággal
imádkoznának azokért, akik az ő
közbenjárásukat kérik. Más szavakkal,
az isteni szeretetben elfogadnák annak a dolognak a
védelmét.
K: Nem fogjuk
elfelejteni az erre az életre
vonatkozó dolgokat a mennyben? Ez nem azt jelentené, hogy
a szentek nem emlékeznek ránk és gondjainkra?
V: A Biblia világosan állítja
azt, hogy
nem fogunk semmit sem elfelejteni ebből az életből, amikor a
következőben leszünk.
Nézd meg Lázár és a gazdag
ember
példabeszédét, amelyben Ábrahám
és a gazdag ember beszélget, s mindketten
bizonyságot tesznek annak a ténynek a világos
tudomásáról, hogy a gazdag ember testvérei
még élnek, de nem a túlvilágon, és a
gazdag ember emlékezik arra, hogy nem volt Isten követője
(Lk 16,27-31). Ábrahám és a gazdag ember
bizonyosan nem felejtették el földi életüket
sem nem felejtették el ott az embereket.
Ugyanezt szemlélteti egy másik
szakasz is,
amit alább fogunk idézni.
K: Nem lesznek a
szentek úgy
összekötve Istennel, hogy nem lesz idejük ránk
gondolni?
V: Megismétlem, Ábrahám képes
volt másra is gondolni, mint Istenre, és ha valaki azzal
a kifogással él, hogy ő abban az időben nem volt a
mennyben (Krisztus feltámadása előtt
történt), akkor figyelembe kell vennie, hogy a
Jelenések könyve is leírja azokat a mennyben, akik
törődnek azzal, hogy mi történik a földön.
Például, figyeld meg a
következő
verseket, amelyek megmutatják, hogy akik a mennyben vannak,
figyelik, hogy mi történik a földön:
- Jel
7,13-14
Ekkor a vének
közül az egyik megszólított. Azt
kérdezte tőlem: "Kik ezek a fehér ruhába
öltözöttek, és honnan jöttek?" Így
válaszoltam: "Te tudod, uram." "Ezek a nagy
szorongatásból jöttek - magyarázta
meg -, ruhájukat fehérre mosták a
Bárány vérében.
- Jel
5,9-10
Új éneket énekeltek [a
vének]: "Méltó vagy, hogy átvedd a
könyvet és feltörd pecsétjeit, mert megöltek,
és véreddel megváltottad (az embereket) Istennek,
minden nyelvből, népből és nemzetből, Istenünk
országává és papjaivá tetted
őket, és uralkodni fognak a földön."
- Jel 11,15
A hetedik
angyal megfújta a
harsonát, és hatalmas hangok
szólaltak meg a mennyben: „A
mi Urunké és
az ő Krisztusáé lett ennek a világnak az uralma [ezek
szerint emberi (földi) hangok voltak], és uralkodni fog
örökkön-örökké! Ámen.”
- Jel
11,16-18
Ekkor a huszonnégy vén,
aki az Úr színe előtt a trónuson ült, arcra
borult, és imádta az Istent: "Hálát adunk
neked, mindenható Urunk, Istenünk, aki vagy és aki
voltál, mert átvetted a főhatalmat és uralkodol. A
népek ugyan felbőszültek, de eljött haragodnak
és a halottak fölötti
ítélkezésnek ideje. Jutalmazd meg
szolgáidat, a prófétákat, a szenteket
és akik félik nevedet, a kicsiket és a nagyokat
egyaránt! A föld megrontói meg pusztuljanak!"
- Jel
12,10-12
Ekkor harsány hangot
hallottam az égben: "Eljött Istenünk
üdvössége, ereje és országa, és
az ő Fölkentjének uralma, mert
letaszították testvéreink vádlóját,
aki éjjel-nappal vádolta őket
Istenünk színe előtt. De legyőzték a
Bárány vérével és
tanúságuk szavával, s nem
kímélték életüket mindhalálig.
Ezért örüljetek, egek, és ti, akik benne
laktok! Jaj a földnek és a tengernek, mert oda
szállt le a sátán nagy haragjában.
Tudja, hogy kevés ideje van hátra."
- Jel 19,1-3
Aztán
hallottam, hogy nagy
sokaság zengi a
mennyben, ezt mondva: "Alleluja!
Üdv, dicsőség és hatalom legyen a mi
Istenünknek, mert igazak és igazságosak
ítéletei! Elítélte a nagy kéjnőt,
aki megrontotta a
földet
paráznaságával és megbosszulta rajta
szolgái vérét, melyet keze ontott ki."
Másodszor is felhangzott: "Alleluja! És a parázna
asszony [aki egy földi
város] füstje felszáll,
örökkön-örökké!"
K: Nem fog tönkremenni
a menny a szentek miatt,
ha ők a mi gondjainkkal foglalkoznak?
V: Nem megy tönkre Isten
mennyországa, és
természetesen ő is törődik a mi szenvedéseinkkel.
És az angyalok miatt sem megy tönkre a menny, pedig ők is
törődnek szenvedéseinkkel (az tény, hogy a Biblia
megemlíti, hogy Isten küldi őket, hogy
enyhítsék szenvedéseinket). Ugyanígy nem
megy tönkre a menny a szentek miatt. Ők aggódhatnak
a mi szenvedéseink miatt, de ez az ő boldogságukat a
mennyben nem háborgatja és nem teszi tönkre. Ők
aggodalmat és szánalmat éreznek, de
fájdalom nélkül.
Én úgy képzelem, hogy a mi
elhunyt
szeretteink pl. Úgy fogják látni a mi
szomorúságunkat, ahogy mi látjuk egy tipegő
kisgyermek aggodalmát, aki megijed, amikor a szülők
elhagyják a házat, de még túl fiatal ahhoz,
hogy megértse, hogy valójában semmi ok az
aggodalomra. Ők látni fogják
szomorúságunkat, és
együttérzést, meghatottságot és
gyönyörködést éreznek irántunk,
és arra vágynak, hogy megértsük, hogy semmi
ok az aggodalomra, minden rendben van, ugyanúgy, ahogy mi
érzünk, amikor egy kis gyermek nem akar minket elhagyni.
Gyöngédséget éreznek irántunk az ő
aggódásaikban, de ezáltal nem sérülnek
vagy sebesülnek meg.
Egy végső példa biztos rámutat
arra,
hogy a boldogság állapotában egyszerűen nem
érezhetünk fájdalmat, és ez minden: mi
tudatában fogunk lenni az elkárhozottak
szenvedéseinek, ami sokkal intenzívebb lesz, mint amivel
ebben az életben szembesülni tudnánk. Isten nem
fogja kiiktatni a tudatunknak azt a részét, amivel
tudomásunk van a pokol létezéséről
(valójában nem tudnánk felfogni Isten
igazságosságának teljességét vagy az
Ő irántunk való irgalmát, csak ha
szembesülünk a menny alternatívájának
létezésével), hanem nem fogja hagyni, hogy ez
tönkretegye a mi boldogágunkat.
K: Honnan tudjuk, hogy
a szentek imádkoznak
értünk?
V: Onnan, hogy a Biblia mondja.
Egy szakasz, amely ezt
világosan állítja, a Makkabeusok 2.
könyvében van, ahol Júdásnak volt egy
látomása, amelyben Szent Oniás, a főpap megmutatja
neki Jeremiás prófétát a mennyben; ezt
olvassuk:
- 2Mak
15,14
Oniász megszólalt és azt
mondta: "Testvéreinknek ez a barátja Jeremiás,
Isten prófétája. Sokat imádkozik a
népért és az egész szent
városért."
A protestánsok nem kedvelik ezt
a szakaszt, mivel ez
a deuterokanonikus könyvekből való – az
Ószövetség hét könyve, amelyeket Martin
Luther kiszakított a Bibliából -, de ugyanezt
tanítja az Újszövetség is, mivel a
Jelenések könyvében ezt olvassuk:
- Jel 5,8
Amikor átvette a könyvet, a
négy élőlény és a huszonnégy
vén leborult a Bárány előtt. Hárfája
volt mindegyiknek és tömjénnel tele
aranycsészéje - ezek a szentek
imádságai.
Ez azt mutatja meg nekünk, hogy
a huszonnégy
vén, akik a mennyben Isten népének vezetőit
ábrázolják, felajánlják Istennek a
földön lévő szentek imáit. Nekik
következésképpen közben kell járniuk
Istennél, ami során bemutatják neki a mi
szűkölködő imáinkat.
És majdnem ugyanez történik,
mondanunk
sem kell, amikor az angyalok járnak közben
értünk (az angyalok szintén szentek; vö „What
is a saint?”):
- Jel 8,3-4
Jött egy másik angyal, megállt
az oltár előtt, aranyfüstölő volt nála. Sok
tömjént kapott, hogy az összes szent
imádásával tegye az aranyoltárra,
amely az Isten trónusa előtt állt. Az angyal
kezéből a tömjén füstje a szentek
imádásával felszállt az Isten
elé.
És Jézus maga mondta nekünk,
hogy a
kisgyermekek őrangyalai garantáltan bejutnak az Atyához,
hogy közbenjárjanak a gondjukra bízottakért:
- Mt 18,10
Vigyázzatok, ne vessetek meg egyet se e
kicsik közül! Mondom nektek: angyalaik az égben
szüntelenül látják mennyei Atyám
arcát.
K: Mit gondolsz, a
szentek hallhatják a mi
imáinkat?
V: Ugyanezek a versek szólnak
erről, amelyeket
épp idéztünk. Az magától
értetődik, hogy őrangyalaink tudnak arról, hogy mi mit
teszünk. Az a feladatuk végtére is, hogy őrizzenek
minket, így biztosak lehetünk abban, hogy tudják,
hogy mit teszünk, és amikor kérjük őket,
imádkoznak értünk.
És hasonlóképpen, amikor azt
olvassuk,
hogy a szentek a mennyben felajánlják imáinkat
Istennek tömjén alakjában (Jel 5,8; 8,3-4), akkor
tudjuk, hogy tudomásuk van a mi imáinkról.
Emlékezz csak: A legtöbb
szentnek jelenleg nincs
fizikai teste. Ráadásul nekik nincsenek fizikai
imakérő kártyáik vagy fizikai
tömjénjük vagy bármi ehhez hasonló. Ez
azt jelenti, hogy amikor leírjuk őket, mint akik
átadják Istennek imáinkat, akkor ők nem fizikálisan
adják át imáinkat, hanem szellemileg
kell átadniuk. Ám, ha szellemileg adják át
imáinkat Istennek, akkor muszáj, hogy tudomásuk
legyen imáinkról.
Ha valaki kifogásolja, hogy
ezek az imák nem
hozzájuk irányultak, hanem Istenhez, akkor csak
még mélyebbre ássa magát, mert ebben az
esetben tudatában volnának azoknak az imáknak
is, amelyeket ráadásul nem is nekik küldtek, de
pártfogásukba veszik azt, és
közbenjárnak lényegében értük.
Akár így, akár úgy, a szentek
tudnak az imáinkról.
K: Hogyan hallhatják
meg a szentek az
imáinkat? Akkor mindentudóvá és
mindenütt jelenvalóvá teszed őket?
V: Természetesen nem! Ezt a
kacsát gyakran
bedobják anti-katolikusok, akik nem járatosak a
szentekről szóló katolikus nézetben.
A szenteknek természetesen
nagyobb tudásuk
van, mint nekünk ebben az életben:
- 1Kor
13,9-12
Most megismerésünk csak
töredékes… Ha azonban elérkezik a
tökéletes, ami töredékes, az véget
ér. Gyermekkoromban úgy beszéltem, mint a gyerek,
úgy gondolkoztam, mint a gyerek, úgy
ítéltem, mint a gyerek. De amikor elértem a
férfikort, elhagytam a gyerek szokásait. Ma
még csak tükörben, homályosan látunk, akkor
majd színről színre. Most még
csak töredékes a tudásom, akkor
majd úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek.
Soha sem leszünk mindentudók,
és
természetesen nem leszünk mindenütt jelenvalók,
de sok olyan dologról lesz tudomásunk, amelyekről most
nincs.
A hiteles magyarázat arra, hogy
a szentek hogyan
tudnak a mi imáinkról az, hogy mivel ők
birtokolják Isten boldogító
színelátását, ők megkapják Istenben
mindazt a tudást, amire nekik szükségük van,
mindazt a tudást, ami rájuk vonatkozik, és
így a mi hozzájuk intézett imáinkat is
megkapják. A hiteles magyarázat ily módon az, hogy
Isten mindentudása által megkapják a mi
imáinknak a tudomását, habár ők nem
mindentudók, és soha nem is fogják felfogni Isten
tudásának teljes terjedelmét, csakis azokat a
részeket, amelyek rájuk vonatkoznak.
Akárhogyan is, mérhetetlenül
nagy
különbség – valójában
végtelenül hatalmas különbség – van a
„nagytudás” (ismerni sok dolgot) és a
„mindentudás” (ismerni minden dolgot) között. Soha sem
fogjuk összekeverni az egyiket a másikkal, ez egyszerűen az
anti-katolikus affektálás szalmabábja, amelyben
úgy mutatják be a mennyben lévők kibővült
tudását, mintha annak végtelen tudásnak
kellene lennie. Ez egy olyan vélemény triumfális
elpáholásának klasszikus esete, amelyet senki sem
állít.
K: Nem fognak túl sok
imát kapni a
népszerűbb szentek?
V: Ez az anti-katolikusok másik
közönséges kacsája. Azonban fontold meg a
következő pontokat:
Először is, még ha egy szent
nem is tud
válaszolni az imádra a túl nagy mennyiség
miatt, Isten tud az imádról, akinek ez nem
fáradtság.
Másodszor, még ha egy szent nem
is tud
személyesen érted imádkozni a nagy
mennyiség miatt, azért még imádkozhat
érted általánosan – pl. „Uram, kérlek,
segíts azokon, akik közbenjárást
kérnek tőlem”.
Harmadszor, amikor írsz egy
fontos
minisztérium fejének, aki túl sok levelet kap
ahhoz, hogy személyesen válaszoljon, még ha az a
személy nem is ír levelet, akkor valaki a
környezetéből fog. Mivel a mennyország
legalább olyan hatékony, mint egy földi szervezet,
ha te küldesz egy imát egy népszerű szenthez –
mondjuk Szűz Máriához – aki valami indokból nem
tud válaszolni, akkor még válaszolhat valaki a
környezetéből.
Negyedszer, az idő nem így fog
működni a
túlvilágon. Akik a mennyben vannak, rendelkeznek az
összes „idővel”, amelyre nekik szükségük van,
hogy megtehessék az összes dolgot, amit kell.
Ötödször, ami a legfontosabb,
az egyszerűen
teljesen hamis feltételezés, hogy akik a mennyben vannak
túlterheltek legyenek a sok ima miatt. A megdicsőült emberi
értelem és a mi pillanatnyi értelmünk
információ feldolgozó kapacitása
között nagyobb a különbség, mint a
legfejlettebb szuperszámítógép és
egy egyszerű golyós számolótábla
között.
Nézd meg a következőket:
a) Pál azt mondja, hogy most
ismeretünk
részleges, akkor ismeretünk teljes lesz. (1Kor 13,9-12)
b) Jézus azt mondja nekünk az
Ítélet Napjáról, hogy egész
életünket át fogjuk tekinteni, minden egyes
tettünket, amelyet elkövettünk. Ez még a
legjelentéktelenebb tettünkre is kiterjed, mivel ezt mondja
nekünk:
- Mt 12,36
Mondom nektek: az emberek az ítélet
napján minden fölösleges szóról
számot adnak, amit kiejtenek a szájukon.
És ha csak nem lesz olyan
hosszú az
Ítélet Napja, mint a mi életünk volt (vagy
valójában hosszabb, mivel meg fogunk ismerni és
érteni mindent, amit csak tettünk, és ez jelentősen
több, mint ahogy most tesszük), akkor az
információ feldolgozó kapacitásunknak
sokkal-sokkal nagyobbnak kell lennie.
c) Ráadásul, nem csak azt
fogjuk megismerni,
amit mi tettünk, hanem meg fogjuk ismerni mindenki
tettét körülöttünk, ezt mondja
Jézus erről:
- Lk 12,2-3
Nincs semmi elrejtve, ami
nyilvánosságra ne kerülne, s titok, ami ki ne
tudódna. Amit sötétben mondtok, világos
nappal hallják majd, és amit a zárt falak
közt fülbe súgtok, azt a háztetőkről
fogják hirdetni.
Ez azt jelenti, hogy nem csak
arra leszünk
képesek, hogy feldolgozzuk a saját életünk
minden egyes tettét és ezeknek értelmét,
hanem arra is képesek leszünk, hogy ugyanezt tegyük a
körülöttünk élők életének
minden egyes tettével, ami a szellemünk
információ feldolgozó
teljesítményének valóságos
csillagászati mértékét jelzi, mihelyst
megszabadul jelenlegi kötöttségeitől.
d) Megjegyzendő, hogy az
Újszövetség
hogyan írja le Jézust, amint közbenjár
értünk:
- Róm
8,34
Ki ítél el? Krisztus
Jézus, aki meghalt, sőt fel is támadt, és az Isten
jobbján közbenjár értünk?
- Zsid
7,24-25
Ő viszont örökre megmarad, s így papsága
örökké tart. Ezért mindörökre
üdvözítheti is azokat, akik általa
járulnak az Isten elé, hiszen örökké
él, hogy közbenjárjon értünk.
- 1Jn 2,1
Gyermekeim! Ezeket azért írom, hogy
ne kövessetek el bűnt. De ha valaki bűnbe esik, van
szószólónk az Atyánál: Jézus Krisztus,
az Igaz.
Ezekben a szakaszokban azt
mondják
Jézusról, hogy közbenjár értünk krisztusi
és papi képességével, és
nem Isten Fiaként. Mivel a Krisztus és a pap
két olyan funkció, amit a Megtestesülés
következményeként szerzett, tehát emberi
képességeivel jár közben értünk,
mint Messiás és főpap. Így ezek a szakaszok
arról szólnak, hogy ő a megdicsőült emberi
értelmével és nem az isteni
értelmével jár közben értünk.
Végül is, ha Jézus – az ember, akihez több ima
érkezik, mint bárki máshoz – képes
közbenjárni értünk az ő megdicsőült emberi
értelmével, akkor kétségtelenül
lehetnek más szentek is, akik kevesebb imát kapnak,
képesek arra, hogy szintén ezt megtegyék.
K: Nem tiltja a Biblia
a halottakkal való
érintkezést?
V: Nem, a Biblia a halottak
megidézését
tiltja. Isten megtiltotta Izrael népének, hogy
használják a médiumság pogány
gyakorlatát, ami azt jelentette, hogy természetfeletti
tájékoztatást kértek a halottaktól,
mivel Isten megmondta nekik, hogy ehelyett ő
prófétákat küld nekik. A halottak
megidézése így kerek perec
információszerzés volt tőlük:
- MTörv
18,9-15
Ha bevonulsz arra a földre, amelyet az
Úr, a te Istened ad neked, ne tanuld el az ottani
népektől az utálatos dolgokat. Ne akadjon közted
senki, aki fiát vagy lányát arra készteti,
hogy tűzön menjen át; aki jövendőmondásra,
varázslásra, csillagjóslásra vagy
boszorkányságra adja magát; aki
bűbájosságot űz, szellemet vagy lelket kérdez; aki
halottat idéz… Ha ezek a népek, amelyeket elűzöl,
hallgatnak is a jövendőmondókra meg a
varázslókra, neked az Úr, a te Istened ezt nem
engedi meg. Neked prófétát támaszt az
Úr körödből, testvéreid közül, mint
engem, őrá hallgassatok.
Nagy különbség van, ha valaki
alázattal kéri egy elhunyt szerettét, hogy
imádkozzon érte, valamint ha megpróbálja
megidézni őket, hogy kiszedjen tőlük valami
felvilágosítást. Ha azt mondjuk: „Kedves,
kérlek imádkozz értem, mert szükségem
van most a segítségre”, ez nem ugyanaz, mint amikor
tartunk egy szeánszot, és ez minden.
Csak a szentek és az angyalok
megidézését tiltja a Biblia. Beszélni a
mennyben lévőkhöz nincs tiltva. Valójában
még támogatja is, minthogy a
Zsoltárokban imádkozunk az angyalokhoz, és
kérjük őket, hogy csatlakozzanak hozzánk Isten
imádásában:
- Zsolt
103,20-21
Áldjátok az Urat, angyalai, mind, ti
hatalmasok, kik teljesítitek parancsait, és lesitek a
szavát! Áldjátok az Urat, égi seregek,
mind, ti szolgái, kik teljesítitek akaratát!
- Zsolt
148,1-2
(Alleluja!)
Dicsérjétek az Urat a
mennyből, dicsérjétek a magasságban!
Dicsérjétek, angyalai mind, dicsérjétek,
égi seregek!
K: A korai Egyházatyák
támogatták a szentekhez szóló imát?
V: Ők bizonyosan, hogy igen!
Nézd meg ezt
a linket. (Magyarul itt is
olvasható néhány idézet.)
K: Hol mondja a Biblia,
hogy imádkoznunk
kellene a szentekhez?
V: Ez a kérdés feltételezi,
hogy szükséges
lennie egy helynek a Bibliában, ami azt mondaná, hogy
helyes a szentekhez való ima.
Már bemutattuk ezeknek a
kérdéseknek a
sorozatában azt, hogy az alapelv minden helyen az, hogy
kérjük őket, hogy imádkozzanak értünk –
majd így ki tudtunk következtetni egy
jóváhagyást az alapelvből – azonban a
feltételezés, hogy szükséges egy szakasz,
amely kimondja, hogy ez rendben van, az a legalizmus
valóságos esszenciája. Ez egy olyan idea, ami
szerint az embernek kell lennie egy kifejezett
engedélyének, mielőtt megengedhető, hogy megtegyen
bármit. Az alapelve: „Bármi, ami nincs kifejezetten
megengedve, az tiltva van.”
Az összes törvény egyik
alapelve – amelyet
a legalizmus elvet -, hogy bármi, ami nincs kifejezetten tiltva,
az meg van engedve. Isten megadta nekünk az értelmet,
és feltételezte, hogy használni is fogjuk. Az ő
törvényének funkciója, hogy korlátokat
szabjon, hogy biztosan megtudjuk, hogy mi nincs engedélyezve.
Az ő törvénye nem azt jelenti, hogy szabadság
szigeteket hozzon létre, hogy legyen valami, ami engedélyezve
van, hogy megtegyük.
Semmi sem törvényeskedőbb, mint
a te
eszméd, amelyben egyértelmű bibliai
jóváhagyás kell mindenhez, amit csak tenni akarsz,
és egész nap azt keresed, hogy találj valami
jóváhagyást, mielőtt nekiállnál a
legtöbb mindennapi cselekedetedhez.
A törvényeskedő, lélekromboló
elképzelés kulcsfontosságú része a
farizeusi gondolkodásmódnak, amelyet Jézus
elítélt, mert ha valakik következetesen követik
ezt az alapelvet, akkor bizonyosan „elviselhetetlenül nehéz
terheket hordanak össze és raknak az emberek
vállára” (Mt 23,4), és Jézus szavai is
érvényesek lesznek rájuk:
- Lk 11,46
… "Jaj nektek, törvénytudók, mert az
emberekre elviselhetetlenül nehéz terheket raktok, de
magatok egy ujjal sem mozdítjátok a terhet.
Ezek után már csak az maradt
hátra,
hogy kimutassuk ezeknek a kérdések sorozatában
azt, amit már bibliai versekkel bemutattunk, hogy
honnan vesszük a buzdítást, hogy imádkozzunk
azokhoz, akik a mennyben vannak. Miként már előadtuk, a
Zsoltárokban imádkoztunk az angyalokhoz, hogy
megkérjük őket, vegyenek részt a mi
istendicsőítésünkben:
- Zsolt
103,20-21
Áldjátok az Urat, angyalai, mind, ti
hatalmasok, kik teljesítitek parancsait, és lesitek a
szavát! Áldjátok az Urat, égi seregek,
mind, ti szolgái, kik teljesítitek akaratát!
- Zsolt
148,1-2
(Alleluja!) Dicsérjétek az Urat a
mennyből, dicsérjétek a magasságban!
Dicsérjétek, angyalai mind, dicsérjétek,
égi seregek!
Ezek ugyan olyan imák,
amelyekben nem a magunk
hasznát kérjük – csak kérjük őket, hogy
imádják velünk Istent -, de kérjük őket,
s mindazonáltal imádkozunk hozzájuk.
És ha nincs semmi rossz abban,
hogy alázatosan
és őszintén kérjük Istent a magunk haszna
miatt, akkor nincs semmi rossz abban sem, ha másokat
kérünk, hogy imádkozzanak ezért, hiszen
ugyanaz az alapelv vonatkozik mindkét eshetőségre. Amint
bemutattuk, hogy helyes az a dolog, amikor kérjük a
mennyeieket, hogy imádkozzanak értünk, akkor nem
lehet megszorítás abban sem, hogy mit szabad
kérnünk ezekben az imákban, feltéve, hogy
egyébként nem méltatlan az
imaszándék.
Végeredményként: Imádkozni a
szentekhez teljesen bibliai alapokon áll. Ennyi.
K: Elfogadom, amit
mondasz, de még
kényelmetlennek érzem, hogy imádkozzam a
szentekhez. Hogyan tudnám elkezdeni?
V: Amikor katolikus lettem, én
is szembekerültem
ezzel a problémával – alapjaiban felismertem, hogy
helyes, ha imádkozunk a szentekhez, de még kellemetlennek
éreztem. Úgy oldódott meg, hogy elkezdtem
beszélgetni valakivel, akiről tudtam, hogy
törődik helyzetemmel, és akit kijelöltek, hogy
közbenjárjon értem – az őrangyalommal.
Aztán kibővítettem bibliai
szentekkel –
különösen Szent Péterrel és Szent
Pállal – és kértem az ő imáikat.
A saját egyházközségünk
szentjeihez is elkezdtem imádkozni,
valószínűsítve, hogy különösen
törődnek azokkal, akik ezekhez a plébániákhoz
tartoznak.
És kértem az elhunyt rokonaimat
is, akikről
úgy gondoltam, hogy üdvözülhettek.
Ennél a pontnál már nem éreztem
kényelmetlennek, hogy szentekhez fordulok
segítségért, és gyanítom, hogy egy
ehhez hasonló tervezet másnak is segítene, hogy az
értelmi alapok lerakása után a gyakorlatból
is vigaszt nyerjen.
Isten áldjon, és sok szerencsét!