Atyának
se szólítsatok senkit?
Fordította:
Dumonné Kelemen Zita
A
protestáns felfogás
szerint az a katolikus szokás, hogy papjainkat
atyának hívjuk, a
Biblia szemléletmódjával
ellentétes gyakorlat, amelyet Jézus is
megtiltott: „Atyának
se
szólítsatok senkit a földön,
mert egy a ti Atyátok, a mennyei”
(Mt 23:9). A fundamentalista antikatolikus író,
Donald Maconaghie „10
ok, ami miatt nem vagyok katolikus”
c. traktátumában erre a bibliai
idézetre hivatkozik, hogy alátámassza
vádját, mely szerint „a
pápaság koholmány”.
Bill Jackson, egy másik fundamentalista, aki egy napi 24
órában
antikatolikus propagandát folytató szervezetet
vezet “Keresztyén
útmutató a római katolikus
valláshoz” c. művében azt
írja: Máté 23:9
tanulmányozásakor
világossá válik, hogy Jézus
szerint, ha valakit atyának nevezünk, akkor
vallási felsőbbrendűséget is
tulajdonítunk neki…. s ez az alapja a
katolikus egyházi hierarchiának. (53 o.)
Hogyan reagáljunk ezekre a vádakra?
A
válasz
Hogy jobban
megérthessük, miért
nem állják meg ezek a vádak a
helyüket,
először az „atya” kifejezésnek
a vér szerinti apákra vonatkozó
használatát kell megértenünk.
Senki sem
akarja megtiltani, hogy egy kislány az
apukáját,
akit annyira szeret,
papának szólítsa. A józan
ész azt
diktálja, hogy Jézus az
„atya” szónak
nem ezt a fajta használatát tiltotta meg.
Ha ezt tiltotta volna meg, nem lenne annak sem értelme, hogy
mennyei
Atyánkat atyának szólítsuk,
hiszen akkor a mennyei Atyaságnak nem lenne
emberi analógiája. Isten atyasága
értelmetlen lenne, ha annak földi
megfelelője nem létezne.
De a Szentírásban az atya szót nemcsak
a vér szerinti apákra vagy
Istenre vonatkozik, hanem megtisztelő címként az
előbbieken túl
olyanokra is, akikhez bennünket különleges
szálak fűznek.
Pl. József elmeséli testvéreinek
Istentől való különleges atyai
kapcsolatát a fáraóhoz: „Nem
ti
hoztatok engem ide, hanem Isten. A fáraó
atyjává és
házának
urává tett,
és én parancsolok Egyiptom egész
földjén.“ (Ter 45:8).
Jób felhívja a figyelmet a
szegényekhez fűződő kapcsolatának apai
jellegére: „A
szegény embereknek
atyjuk voltam, s jövevények
ügyét rendjén
kivizsgáltam.” (Jób
29:16) és Isten maga nyilatkoztatja ki, hogy
Eljákimnak, Dávid háza
szolgájának atyai szerepet szán: „Azon
a napon elhívom szolgámat, Eljákimot,
Hilkijahu fiát, és a
köntösödbe
öltöztetem, s körülövezem
az öveddel. A kezébe adom hatalmadat.
így
mintegy atyja lesz Jeruzsálem lakóinak
és Júda házának.“
(Iz
22:20-21).
Ez a fajta atyai szerep nemcsak azokra vonatkoztatható, akik
bölcs
tanácsadók (mint József), vagy akik
jótevők (mint Jób), vagy mindkettő,
(Eljákim), hanem azokra is, akik lelkiatyai kapcsolatban
állnak
valakivel. Pl. Elizeus így kiált fel:
„Atyám, atyám!” amikor
Illés
forgószéllel fölment az égbe
(2Kir 2:12). Később magát Elizeust is
atyának szólítja Izrael
királya (2Kir 6:21).
Az
Újszövetséggel mindez
megváltozott?
Vannak olyan
fundamentalisták,
akik szerint az Újszövetség mindezt
megváltoztatta. Vagyis, amíg az
ószövetségi időkben lehetett bizonyos
személyeket „atyának”
szólítani,
Krisztus eljövetele óta ez már nem
így van.
Ez az érv több okból sem
igaz.
Először is a tiltás, hogy „atyának
se szólítsatok senkit”,
nem vonatkozik a vér szerinti apákra.
Szintén nem vonatkozik arra sem, hogy őseinket
„atyáinknak” hívjuk,
amint az az ApCsel 7:2-ben olvasható, ahol István
„atyánkra,
ábrahámra”
hivatkozik, vagy a Róm 9:10-ben, ahol
Pál „Izsák
atyánkról”
beszél.
Másodsorban az Újszövetségben
számtalan példát vagy
utalást
találunk az „atya”
megszólításra, még akkor
is, amikor nem rokoni
kapcsolatokról van szó. Az
Újszövetség tulajdonképpen
annyiszor
használja az „atya” szót,
hogy a fundamentalisták Máté 23
interpretációja s annak a katolikus
szokásnak az elitélése, hogy
papjainkat atyának szólítjuk,
semmiképpen nem állja meg a helyét,
amint
azt az alábbiakban látni is fogjuk.
Harmadsorban: Máté 23 figyelmes
vizsgálata azt mutatja, hogy Jézusnak
nem az volt a szándéka, hogy szavait
szó szerint vegyük.
Lássuk az egész idézetet:
„Ti
ne hívassátok
magatokat rabbinak, mert egy a ti mesteretek, ti pedig
mindnyájan
testvérek vagytok. Atyának se
szólítsatok senkit a földön,
mert egy a
ti Atyátok, a mennyei. Tanítónak se
hívassátok magatokat, mert egy a ti
tanítótok, Krisztus.“ (Mt
23:8-10)
Az első probléma az, hogy bár Jézus
látszólag megtiltja a
„tanító”
szó
használatát, Máté
evangéliumának 28. fejezetében, a
19-20-ik versben
mégis ő maga választott ki
néhány apostolt: „Menjetek
tehát, tegyétek
tanítványommá
mind a népeket… és tanítsátok
meg
őket mindannak a megtartására, amit
parancsoltam nektek.” Pál
tanítói
megbízatásáról
beszél: „Ezért
kaptam a küldetést, hogy hírnök
és apostol legyek… a pogányok
tanítója hitre és
igazságra.“(1Tim
2:7) „Ő
legyőzte a halált, s
felragyogtatta előttünk az életet és a
halhatatlanságot, az
evangéliummal, amelynek hirdetője, apostola és
tanítója lettem.”
(2Tim 1:11). Pál emlékeztet bennünket
arra, hogy az Egyházban tanítói
hivatal is van: „ám
az Egyházban
Isten némelyeket apostollá, másokat
prófétává, ismét
másokat
tanítóvá
tett.” (1Kor 12:28); és „Ő
némelyeket apostollá, másokat
prófétává, ismét
másokat
evangélistává,
pásztorrá és
tanítóvá
tett”
(Ef 4:11). Minden kétségen felül
áll, hogy Pál nem Jézus
Máté
evangéliumának 23 fejezetbeli
tanítása
ellen beszél, amikor másokra oly sokszor mint
tanítókra hivatkozik.
Ebben a kérdésben maguk a
fundamentalisták
is bakot lőnek,
hiszen sok embert „doktornak”
szólítanak,
így az orvosokat, és más
egyetemi végzettségű embereket is. Nem veszik
észre, hogy a „doktor”
egyszerűen a tanár latin fordítása. Az
angolban
még a “mister” és
“mistress” szavak is a Jézus
által
megemlített „mester”
szóból
származnak. Így, ha Jézus
Máté 23-ik
fejezetében mondott szavait szó
szerint kellene vennünk, a fundamentalisták is
éppúgy bűnt követnének
el, ha a „tanító”,
„doktor”, vagy
„mister” címeket
használják, mint a
katolikusok az „atya” szó
használatakor. De
egyértelmű, hogy ez Jézus
szavainak félreértelmezése lenne.
Tehát
hogyan értelmezzük Jézus
szavait?
Jézus a
zsidó elöljárókat
bírálta, akik „szívesen
elfoglalják a lakomákon a főhelyeket
és a zsinagógában az első
székeket, szeretik, ha a tereken köszöntik
s rabbinak szólítják őket az
emberek.” (Mt 23:6-7). Intése itt
válasz a farizeusi
önteltségre, és
rangkórságra.
Egy hiperbolát (túlzást
tartalmazó kifejezést) használ, hogy
jobban
megértesse, milyen bűnösök és
felfuvalkodottak voltak az írástudók
és
farizeusok, akik szerénytelenségükben
nem Istent tekintették minden
tekintély, atyaság és
tanítás fő forrásának,
hanem önmagukat tették
meg minden tekintély hordozóinak,
atyáknak és tanítóknak.
Jézus gyakran használt hiperbolákat,
pl. amikor ezeket mondta: „Ezért
ha jobb szemed megbotránkoztat,
vájd ki és dobd el! Inkább egy tagod
vesszen oda, mintsem az egész
tested a kárhozatra jusson.“(Mt 5:29;
vö. Mt 18:9; Mk 9:47)
Jézus mindezeket bizonyára nem szó
szerint értette, hiszen akkor minden
keresztény hivő vak és béna kellene
hogy legyen (vö. 1Jn 1:8, 1Tim
1:15). Mindannyian ki vagyunk téve annak, ami „a test
kívánsága, a szem
kívánsága és
az élet kevélysége”
(1Jn 2:16).
Mivel Jézus bizonyíthatóan
hiperbolát használ, amikor azt mondja, hogy
ne hívjunk senkit atyánknak, -
különben még vérszerinti
apánkat sem
nevezhetnénk így -
körültekintően, és a hiperbolát
figyelembe véve kell
szavait olvasnunk, hogy helyesen értelmezhessük
szavait.
Jézus nem azt tiltja meg, hogy atyának
nevezzük azokat, akik valójában
is azok - szó szerint vagy átvitt
értelemben (ld. alább a lelki atyaság
apostolok által említett
példáit). Ha ilyen személyeket
illetünk az
atya
megszólítással, ezzel csak az
igazságot mondjuk ki, és Jézus ezt nem
ellenzi. Jézus arra figyelmezteti az embereket, hogy helytelenül ne
használják az atya
megszólítást vagy hasonló
jelentéseit olyan személyekre, akik
erre nem jogosultak.
Amint azt az apostol
példájából is
látjuk, vannak olyanok, akik magától
értetődően jogosultak a lelki atyaságra, vagyis
akikre mint lelki
atyáinkra hivatkozhatunk. El kell viszont
kerülnünk azt, hogy az ő
lelki értelemben vett atyaságukat
összecseréljük Istenével.
Végtére is
Isten a mi legfelsőbb védelmezőnk, aki mindenben gondunkat
viseli és
vezet minket. Ennek megfelelően hiba lenne bárki
mást a mennyei Atyán
kívül úgy tekinteni, mintha ő is
tudná mindezeket nekünk nyújtani.
A világ minden részében voltak
olyanok, akik engedtek annak a
kísértésnek, hogy úgy
tekintsenek vallási vezetőikre (akik csupán
halandó emberek), mintha ők lennének a legfőbb
lelki tanácsadók,
gondviselők vagy védelmezők.
Világméretű az a tendencia, hogy földi
halandókra mintegy „guruként”
tekintünk.
Ennek a kísértésnek a
veszélye Jézus
idejében is ténylegesen fennállt a
zsidóság körében, amikor
híres
rabbinista vezetőket, különösen azokat,
akik tekintélyes iskolákat alapítottak
mint pl.
Hillel és Sammai,
követőik igencsak felmagasztaltak. Az egyes
egyéneknek
erről a
túlértékeléséről
- egy
körülöttük való
személyi kultusz
kialakulásáról
- beszél Jézus, amikor figyelmeztet
bennünket arra,
hogy ne
tulajdonítsunk senkinek érdemtelenül
mesteri,
tanítói vagy atyai
szerepet.
Nem tiltja meg a megtisztelő jelzők használatát,
s azt sem, hogy
elismerjük, ha a szóban forgó
személyek valóban
lelki atyák vagy
tanítók.
Kiválasztott apostolainak példája
mutatja ezt.
Az apostoli
példa
Az
Újszövetségben igen sok
utalás van lelki atya-fiú, atya-gyermek
kapcsolatok példáira. Sokan nem
is tudják, milyen általánosak ezek,
így érdemes néhányukat
megemlítenünk:
Pál rendszeresen hivatkozik Timóteusra, mint
gyermekére vagy fiára: „Elküldtem
hozzátok Timóteust, aki
kedves, hűséges fiam az Úrban”
(1Kor 4:17); „mint
a gyermek apja mellett, úgy
szolgált mellettem az evangélium
ügyében.” (Fil 2:22); „Timóteusnak,
a hitben igaz fiának.
Kegyelem, irgalom és békesség
Istentől, az Atyától, és
Urunktól,
Krisztus Jézustól" (1Tim 1:2); „Lelkedre
kötöm, Timóteus fiam, hogy a
rólad szóló korábbi
prófétai
szavak értelmében a jó harcot
vívd meg
bizalommal" (1Tim 1:18); „Timóteusnak,
szeretett fiának. Kegyelem, irgalom és
békesség Istentől, az
Atyától és
Urunktól, Krisztus Jézustól!”
(2Tim 1:2); „Légy
hát, fiam, Jézus Krisztus
kegyelmében erős” (2Tim 2:1);.
Pál más tanítványaira is
hivatkozott mint fiaira: „Titusznak,
a közös hitben szeretett
fiának. Kegyelem és
békesség Istentől, az
Atyától és Krisztus
Jézustól,
a mi üdvözítőnktől!”
(Tit 1:4); „Fiamért,
Onezimuszért könyörgök,
akinek bilincseimben adtam életet.”
(Filem 10). Ezek közül egyik
sem volt Pál vér szerinti gyermeke.
Pál sokkal inkább a rá
vonatkozó
lelki atyaságot hangsúlyozza ki.
Lelki
atyaság
Talán
Pál következő
újszövetségi kijelentése a
legtömörebb utalás a papok lelki
atyaságának
a teológiájára: „Nem
azért
írom ezeket, hogy megszégyenítselek
titeket, hanem azért, hogy
intselek, mint szeretett gyermekeimet. Ha
tanítómesteretek sok ezer
volna is a Krisztusban, atyátok azonban nincs sok: mert az
evangélium által
én vagyok a ti atyátok a Krisztus
Jézusban.”*
(1Kor 4:14-15)
*A Magyar Bibliatanács
fordítása.
Péter apostol is ugyanezt a szokást
követi, amikor Márkra, mint fiára
hivatkozik: „Köszöntelek
titeket,
akik Babilonban, mint ti, kiválasztottak, fiammal,
Márkkal együtt.”
(1Pét 5:13). Az apostolok néha a
gondoskodásukra bízott egész
egyházközségeket gyermekeiknek
nevezték. Pál így ír: „Nos, most
harmadszor készülök
hozzátok, de nem leszek terhetekre, mert nem a
tiéteket keresem, hanem
titeket kereslek. Hiszen nem a gyermekek gyűjtenek a
szülőknek, hanem a
szülők a gyermekeknek” (2Kor 12:14);
valamint: „Fiaim,
újra a szülés fájdalmait
szenvedem értetek, amíg Krisztus ki nem alakul
bennetek.” (Gal
4:19).
János ezt írja: „Gyermekeim!
Ezeket azért írom, hogy ne kövessetek el
bűnt. De ha valaki bűnbe esik,
van szószólónk az
Atyánál: Jézus Krisztus, az
Igaz” (1Ján 2:1); „Nincs nagyobb
örömöm, mint amikor
hallom, hogy gyermekeim az igazság
útján járnak.”
(3Ján 4).
Szent János apostol egyházának
férfijait „apáknak” is nevezi
(1Ján
2:13-14).
Azzal, hogy ezen személyeket lelki gyermekeiknek
és lelki fiaiknak
nevezik, Péter, Pál és
János apostolok saját lelkiatyai
szerepükre
utalnak. Mivel a Szentírás gyakran
említi ezt a lelki értelemben vett
atyai szerepet, mi katolikusok ezt valljuk és az apostolok
példáját
követjük, amikor papjainkat
„atyának“
szólítjuk. Ennek tagadása egyben
visszautasítása Isten azon
ajándékának is, amelyet az
Egyháznak
adományozott: a papság lelkiatyai
szerepét.
A katolikusok tisztában vannak azzal, hogy mint egy
egyházközség
tagjai, egy pap lelki atyasága alá tartoznak,
így nagyfokú gyermeki
szeretettel vannak papjaik iránt, s
„atyának” nevezik őket. A papok,
ezzel szemben az apostolok bibliai
példáját követik, amikor
nyájuk
tagjait „fiamnak” vagy
„gyermekemnek” nevezik (vö. Gal 4:19; 1Tim
1:18; 2Tim 2:1; Filem 10; 1Pét 5:13; 1Ján 2:1;
3Ján 4)
Mindezek a szentírási részletek a
Szentlélek sugalmazásából
íródtak, és
azt a csalhatatlan kinyilatkoztatott igazságot
tükrözik, hogy
Krisztus szolgáinak igenis van lelkiatyai szerepe.
Jézus
nem ennek
elismerése ellen szól. Ő maga adta ezeknek a
személyeknek a lelki
atyaságot, és az ő Szentlelke volt az, aki ezt a
szerepet
írásban
rögzítette számunkra a
Szentírás
lapjain. Ennek a lelki értelemben vett
atyaságnak a megvallása nem más mint
az
igazság megvallása, és ezt a
tényt semmilyen antikatolikus
zsörtölődés nem
változtathatja meg.
(Fel)