Az
áteredő bűn
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
215
"Az
igazság a te igéid
kezdete! Mindörökre megmaradnak
a te igaz ítéleteid" (Zsolt 119,160). "Igen,
Uram
Istenem, te vagy az Isten,
a te szavaid igazak" (2Sám 7,28); ezért Isten
ígéretei mindig teljesülnek.
[Vö. MTörv 7,9.] Isten maga az Igazság;
szavai nem
csalhatnak meg. Ezért
hagyatkozhat az ember mindenben az Ő szavai
igazságára
és
megbízhatóságára. Az
ember bűnének és bukásának
kezdetén
a kísértő hazugsága állt,
mely oda
vezetett, hogy az ember kételkedni kezdett Isten
szavában, jóakaratában és
hűségében.
388
A
kinyilatkoztatás
előrehaladtával egyre világosabbá
lett a bűn valósága is. Jóllehet Isten
ószövetségi népe a
Teremtés
könyvében a
bűnbeesésről elbeszélt
történet
fényében eljutott az emberi lét
fájdalmáig, de
e történet végső
jelentését nem tudta
megérteni; e jelentés csak Jézus
Krisztus
halálának és
föltámadásának
fényében
tárult föl. [Vö. Róm 5,12,21.]
Az embernek
meg kellett ismernie Krisztust mint a kegyelem
forrását,
hogy megismerhesse
ádámot mint a bűn forrását.
A
Szentlélek, akit a föltámadott Krisztus
küld
nekünk, azért jött, hogy "meggyőzze a
világot
a bűnről" (Jn 16,8) azáltal,
hogy kinyilatkoztatja, ki az, aki megvált a bűntől.
389
Az
áteredő bűnről
szóló tanítás, hogy
úgy mondjuk",visszája" ennek az
örömhírnek: Jézus
minden ember üdvözítője, mindenki
rászorul az üdvösségre,
és az
üdvösség Krisztus
jóvoltából
mindenkinek
fölajánlott valóság. Az
Egyház, mely
birtokában van Krisztus gondolatainak,
[Vö. 1Kor 2,16.] világosan tudja, hogy az
áteredő
bűnről adott kinyilatkoztatáshoz
nem lehet hozzányúlni
anélkül, hogy Krisztus
misztériuma ne sérülne.
390
A
bűnbeesés
története (Ter 3) képes
beszédet
használ, de
egy őseseményt ír le, mely az ember
történelmének kezdetén
játszódott
le. [Vö. II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes, 13.]
A
kinyilatkoztatás megadja
nekünk a hitbeli bizonyosságot, hogy az
emberiség
egész történelmére
rányomja
bélyegét az áteredő bűn, melyet
ősszüleink
szabad akarattal követtek el. [Vö.
DS 1513; DS 3897; VI. Pál pápa:
Beszéde az
áteredő bűnről tartott szimpózium
résztvevőihez]
396
Isten az
embert saját
képmására teremtette, és
barátságába fogadta. Az ember, a
szellemi
teremtmény ebben a barátságban csak
úgy élhet, hogy szabadon aláveti
magát
Istennek. Ezt fejezi ki az embernek
adott tilalom, hogy ne egyen a jó és a rossz
tudásának
fájáról",mert azon a
napon, amikor róla eszel, meg fogsz halni" (Ter 2,17). "A
jó és a rossz
tudásának fája" (Ter 2,17)
szimbolikusan arra az
áthághatatlan küszöbre utal,
melyet az embernek mint teremtménynek szabadon el kell
ismernie
és hűségesen
tiszteletben kell tartania. Az ember a Teremtőtől függ;
alá
van vetve a
teremtés törvényeinek és az
erkölcsi
normáknak, melyek a szabadság
használatát
szabályozzák.
397
Az
ördögtől
megkísértett ember hagyta, hogy
szívében
meghaljon a Teremtője iránti bizalom, [Vö. Ter
3,1--11.]
és visszaélve
szabadságával nem engedelmeskedett Isten
parancsának. Ebben állt az ember első
bűne. [Vö. Róm 5,9.] Ettől kezdve minden bűn
engedetlenség Istennel szemben és
bizalmatlanság az Ő
jóságával szemben.
398
E bűnben
az ember Isten elé
helyezte magát, és ezáltal
megvetette Istent: önmagát választotta
Istennel
szemben, teremtett voltának
követelményeivel szemben, és
ezért
saját java ellenére. A szentség
állapotában
teremtett ember arra rendeltetett, hogy Isten a dicsőségben
teljesen
"megistenítse" őt. Az ördög
kísértésére olyan akart
lenni",mint
Isten",
[Vö. Ter 3,5.] de "Istenen kívül
és Isten
előtt, és nem Isten szerint".
[Szent Maximus Confessor: Ambiguorum liber: PG 91, 1156.]
399
A
Szentírás bemutatja
ennek az első engedetlenségnek
tragikus következményeit.
ádám és
éva azonnal elveszítették az eredeti
szentséget. [Vö. Róm 3,23.]
Féltek Istentől,
[Vö. Ter 3,9--10.] akiről egy
olyan Isten torz képét alkották
maguknak, aki
féltékeny a maga előjogaira. [Vö.
3,5.]
400
Az
eredeti igazságnak
köszönhető összhang megbomlott;
megtört a lélek szellemi
képességeinek uralma
a test fölött; [Vö. 3,7.] a férfi
és a nő közötti egységben
feszültségek támadtak; [Vö.
3,11--13.]
kapcsolataikat
az ösztönösség és az
uralomvágy
határozta meg. [Vö. 3,16.] A teremtéssel
való
összhang is összetört: a
látható
teremtés idegen és ellenséges lett.
[Vö.
3,17--19.] Az ember miatt a teremtés a romlás
rabszolgaságába süllyedt. [Vö.
Róm 8,20.] Végül
valóság lett az a
következmény is, amit az engedetlenség
esetére Isten kifejezetten kilátásba
helyezett:
[Vö. Ter 2,17.] az ember
"visszatér a porba, melyből vétetett".
[Vö. Ter
3,19.] Az emberiség
történelmébe belép a
halál. [Vö.
Róm 5,12.]
401
Az első
bűn után a bűn
valóságos "inváziója"
tölti be
a világot: a Kain által Ábel ellen
elkövetett
testvérgyilkosság; [Vö. Ter
4,3--15.] általános korrupció a bűn
következtében; [Vö. 6,5.12; Róm
1,18--32.]
a bűn Izrael történetében is gyakran
megnyilvánul, főként mint a
Szövetség
Istene elleni hűtlenség és Mózes
Törvényének megszegése; s
még a
krisztusi
megváltás után is, a
keresztények
között sokféleképpen
nyilvánul meg a
bűn.
[Vö. 1Kor 1--6; Jel 2--3.] A Szentírás
és az
Egyház hagyománya állandóan
emlékeztet a bűn jelenlétére
és
egyetemességére az emberi
történelemben:
"Ami
az
isteni
kinyilatkoztatásból kitűnik, összhangban
van
a tapasztalattal. Mert amikor az ember a szíve
mélyébe tekint, valóban
észleli,
hogy hajlik a rosszra és sokféle rossz
környékezi, s ezek nem származhatnak a
Teremtőjétől, aki jó. Az ember gyakran nem
hajlandó elismerni Istent
alkotójának, ezzel megtagadja
létének a
végső célra
irányulását,
egyúttal
szétrombolja saját belső rendjét,
valamint a
többi emberhez és az egész
teremtett világhoz fűződő rendezett
kapcsolatát." [II.
Vatikáni Zsinat:
Gaudium et spes, 13.]
402
ádám
bűnébe
minden ember bele van foglalva. Szent Pál
ezt mondja: "Egy ember engedetlensége által
bűnössé váltak sokan" (Róm
5,19),
azaz minden ember: "Amint tehát egy ember által
lépett a világba a bűn, majd a
bűn folyományaként a halál,
és így a
halál minden ember osztályrésze lett,
mert
mindnyájan bűnbe estek (...)" (Róm 5,12). A bűn
és a halál egyetemes voltával
állítja szembe az Apostol a Krisztusban
való
üdvösség
egyetemességét: "Amint
tehát egynek vétke minden emberre
kárhozatot
hozott, úgy egynek [Krisztusnak]
igazsága az élet
megigazulását"
(Róm 5,18).
403
Az Egyház
Szent Pált
követve mindig tanította, hogy az
emberekre nehezedő mérhetetlen
nyomorúság, rosszra
való hajlandóságuk és
halandóságuk meg nem érthető ezeknek
ádám bűnével való
kapcsolata és a
ténnyel
való kapcsolat nélkül, hogy ő
átadta
nekünk a bűnt, melytől érintetten
születünk valamennyien, s mely "a lélek
halála".
[Vö.
DS
1512.] E
hitbizonyosság miatt szolgáltatja ki az
Egyház a keresztséget a bűnök
bocsánatára a csecsemőknek is, akik
személyes
bűnt nem követtek el. [Vö. DS 1514.]
404
ádám bűne
hogyan
vált minden leszármazottjának
bűnévé?
Az egész emberi nem úgy van
ádámban",mint
egyetlen ember egyetlen teste".
[Aquinói Szent Tamás: Quaestiones disputatae de
malo
4,1.] "Az emberi nem ezen
egysége" miatt minden ember benne foglaltatik
ádám bűnében, mint ahogy
mindannyian benne foglaltatnak a Krisztus
igazságában. Az
áteredő bűn
átszármazása azonban
misztérium, melyet
teljesen nem tudunk megérteni. A
kinyilatkoztatás által azonban tudjuk, hogy
ádám az eredeti szentséget
és
igazságot nemcsak önmaga, hanem az egész
emberi
természet számára kapta: Amikor
ádám és Éva engedett a
kísértőnek, személyes bűnt
követtek el, de ez
a bűn az
emberi természetet érinti, melyet bűnük
után
bukott állapotban adnak tovább.
[Vö. DS 1511--1512.] Olyan bűn ez, mely nemzés
által
az egész emberiségre
átszármazik; tudniillik egy olyan emberi
természet
továbbadása által, mely meg
van fosztva az eredeti szentségtől és
igazságtól. Ezért az
áteredő bűnt
analóg
értelemben nevezzük "bűnnek": "magunkra vont"
(contractum), és nem
elkövetett bűn; állapot, és nem
cselekedet.
405
Az
áteredő bűn, jóllehet
mindenki sajátja, [Vö. DS
1513.] Ádám egyetlen
leszármazottjában sem
személyes bűn. Megfosztottság az
eredeti szentségtől és
igazságtól, de az
emberi természet teljesen nem romlott
meg: természetes erői megsebesültek,
tudatlanságnak,
fájdalomnak és a halál
uralmának vettetett alá és hajlik a
bűnre (e
rosszra való hajlandóságot
nevezzük "concupiscentiának"). A
keresztség
Krisztus kegyelmének életét
ajándékozva eltörli az
áteredő bűnt,
és az embert ismét Isten felé
fordítja, de
a meggyöngült és rosszra hajló
természetet sújtó
következmények
megmaradnak az
emberben, és lelki harcra hívják.
406
Az
Egyháznak az áteredő
bűn
átszármaztatásáról
szóló
tanítása főleg az 5. században,
különösen Szent Ágoston
antipelagiánus
gondolkodása hatására, és a
16.
században a reformációval szemben
tisztázódott.
Pelagius azt tartotta, hogy az ember pusztán szabad
akaratának természetes
erejével, Isten kegyelmének
segítsége
nélkül képes erkölcsileg
jó
életet élni,
és Ádám bűnének
hatását a
rossz példa hatására
csökkentette. Ezzel
szemben az
első reformátorok azt tanították, hogy
az ember az
áteredő bűn miatt teljesen
megromlott, és szabadsága semmivé
vált. A
minden ember által örökölt bűnt
azonosították a rosszra való
hajlandósággal, a concupiscentiával,
mely
legyőzhetetlen. Az Egyház az áteredő bűnre
vonatkozó kinyilatkoztatás
tartalmáról különösen
is nyilatkozott
529-ben a II. Orange-i Zsinaton [Vö. DS
371--372.] és 1546-ban a Trienti Zsinaton. [Vö. DS
1510--1516.]
407
Az
áteredő bűnről
szóló tanítás a krisztusi
megváltásról
szóló tanítással
együtt világos
képet ad az emberről és cselekedeteiről a
világban. Az ősszülők bűne által az
ördög
bizonyos uralmat nyert az ember
fölött, de az ember szabad maradt. Az
áteredő bűn
"rabszolgasághoz vezet az
ördögnek, vagyis annak hatalma alatt, »aki
a
halál birodalmát birtokolta«".
[Vö. DS 1511; Zsid 2,14.] Annak figyelmen
kívül
hagyása, hogy az emberi
természet sebzett és rosszra hajló,
súlyos
tévedésekre vezet a nevelés, a
politika, a társadalmi cselekvés [Vö.
II.
János Pál pápa: Centesimus annus
enciklika, 25.] és az erkölcsiség
területén.
408
Az
áteredő bűn és az
emberek minden személyes bűnének
következményei a világra a maga
egészében bűnös állapotot
hoznak, melyet
Szent
János kifejezésével "a
világ
bűnének" lehet nevezni (Jn 1,29). E kifejezéssel
jelöljük azt a negatív hatást
is, melyet az
emberek bűnéből származó
társadalmi
föltételek és
struktúrák a
személyekre gyakorolnak. [Vö. II. János
Pál
pápa: Reconciliatio
et poenitentia, 16.]
409
A
"teljesen a gonosz
hatalmában lévő" (1Jn 5,19) [Vö.
1Pt 5,8.] világ e tragikus állapota
küzdelemmé teszi az ember
életét:
"Az
emberek
egész
történelmén
végighúzódik a
kemény harc a
sötétség hatalmai ellen, mely a
történelem hajnalán kezdődött
és az
utolsó
napig fog tartani az Úr tanítása
szerint. E harc
részeseként az embernek
szüntelenül küzdenie is kell, hogy
kitarthasson a
jóban; és saját belső
egységét csak Isten kegyelmének
segítségével és komoly
erőfeszítések árán tudja
elérni." [II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes,
37.]
410
Bukása
után Isten nem
hagyta magára az embert. Épp
ellenkezőleg, Isten hívja őt [Vö. Ter 3,9.]
és
titokzatos módon hirdeti neki a
rossz fölötti győzelmet és a
fölemelést a
bukásból. [Vö. Ter 3,15.] A
Teremtés
könyvének e szakaszát
Protoevangéliumnak,
'Ősevangéliumnak' nevezzük, mivel ez
az első híradás a megváltó
Messiásról és a harcról a
kígyó és az Asszony
között, valamint az Asszony
utódának
végső győzelméről.
411
A
keresztény hagyomány e
szentírási részletben az
"új
ádámról" [Vö. 1Kor
15,21--22.45.]
szóló jövendölést
látja, aki a
"kereszthalálig tartó
engedelmességével"
(Fil 2,8) túláradó módon
teszi
jóvá
ádám engedetlenségét.
[Vö. Róm
5,19--20.] Egyébként számos
egyházatya
és
egyháztanító a
"protoevangéliumban"
megjövendölt Asszonyban Krisztus anyját,
Máriát mint "új
évát"
látja. Ő volt az, aki elsőként és
egyedülálló módon
részesült Krisztus bűn fölötti
győzelméből: az áteredő bűn minden
szennyétől
mentesnek őriztetett meg, [Vö. DS 2803.] és
egész
földi életében Isten
különleges kegyelméből
semmiféle bűnt nem
követett el. [Vö. DS 1573.]
412
De miért
nem akadályozta
meg Isten az első embert abban,
hogy vétkezzék? Nagy Szent Leó
válaszol:
"Amiben az Úr kimondhatatlan kegyelme
által részesülünk, az
értékesebb
annál, amit az ördög irigysége
miatt
elvesztettünk". [Nagy Szent Leó: Sermo 73,4]
és
Aquinói Szent Tamás: "Semmi
akadálya annak, hogy az emberi természet valami
többre legyen teremtve a bűn
után: Isten megengedi a rosszat, hogy abból
valami jobbat
fakasszon. Ezért
mondja a Róm 5,20: »Ahol pedig eláradt
a bűn,
túláradt a kegyelem«. És
ezért
mondjuk a húsvéti gyertya
megáldásában: »ó,
boldog bűn, mely
ilyen és ily nagy
Megváltót érdemelt!«".
[Aquinói
Szent Tamás: Summa Theologiae III, 1, 3 ad 3;
Szent Tamás itt idézett szavait az Exsultetben
énekeljük.]
összefoglalás
413
"Isten a
halált nem alkotta,
és nem leli örömét az
élők
pusztulásában (...). A
Sátán
irigysége révén azonban a
világra jött
a halál."
(Bölcs 1,13; 2,24)
414
A Sátán,
más
néven az ördög és a
többi démonok
bukott
angyalok, mert szabadon visszautasították Isten
és
az Ő tervének szolgálatát.
Istennel szembeni állásfoglalásuk
végleges.
Arra törekszenek, hogy az embert
társukká tegyék az Isten elleni
lázadásban.
415
"Isten
igazságban alkotta az
embert, ő azonban
története kezdetétől a Gonosz
sugallatára
visszaélt szabadságával,
szembeszállt
Istenével, és nélküle akarta
elérni
célját." [II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et
spes, 13.]
416
ádám mint
az első ember
bűne által az Istentől kapott
eredeti szentséget és igazságot
nemcsak
önmagának, hanem minden embernek
elveszítette.
417
ádám és
éva utódaiknak első bűnük
által megsebzett
és
ezért az eredeti szentségtől és
igazságtól megfosztott emberi
természetet adtak
tovább. E megfosztottságot nevezzük
"áteredő
bűnnek".
418
Az
áteredő bűn
következményeként az emberi
természet
erejében meggyöngült,
tudatlanságnak,
fájdalomnak és a halál
uralmának
vettetett alá, és a bűnre hajlamos lett (e
hajlandóságot nevezzük
"concupiscentiának").
419
"A
Trienti Zsinatot követve
valljuk tehát, hogy az
áteredő bűn az emberi természettel
együtt
»szaporodással, nem
utánzással«
származik tovább, és
»mindenkinek
sajátja«". [VI. Pál pápa:
Sollemnis
Professio fidei, 16]
420
Krisztus
bűn fölötti
győzelme értékesebb javakat
ajándékozott nekünk azoknál,
melyeket a bűn
elvett tőlünk: "Ahol pedig
elhatalmasodott a bűn, túláradt a kegyelem"
(Róm
5,20).
421
"A
világot (...) a
keresztények hite szerint a Teremtő
szeretetből alkotta és tartja fönn. A bűn
szolgaságába került ugyan, de a
megfeszített és föltámadt
Krisztus,
megtörvén a Gonosz hatalmát,
megszabadította (...)." [II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et
spes, 2.]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent I. Damasus:
Töredékek keleti
püspököknek írt
levelekből (Kr. u. 374) (DH 146)
Mit
mondhatunk arra, hogy magának a
főbűnnek és a vele járó
teljes romlásnak a fő indítéka az
ember
értelmében van? Ha ugyanis nem veszett
volna el elsőként az ember érzéke a
jó
és a rossz kiválasztásában,
nem halt
volna meg; hogyan hát a vakmerő
feltételezés, hogy
majd végül egyáltalán nem
kell üdvözülnie annak, akiről tudjuk, hogy
minden
mást megelőzve vétkezett?
Szent Zosimus / XV.
Karthágói zsinat
(Kr. u. 418) (DH
222-223)
1.
kánon. A
karthágói
egyházban tartott szent zsinatra
egybegyűlt valamennyi püspök úgy
látta
jónak: ha bárki állítja,
hogy
ádám, az
első ember halandónak teremtetett, mégpedig oly
módon, hogy akár vétkezett,
akár nem, testi halált kellett volna
elszenvednie,
vagyis, hogy elhagyja a
testet, nem a bűn büntetésül, hanem
természeti
szükségszerűség folytán,
legyen
kiközösítve.
2.
kánon.
úgyszintén
úgy határoztak: ha valaki tagadja, hogy
az anyaméhből újonnan született
csecsemőket meg kell
keresztelni, vagy azt
állítja, hogy a bűnök
bocsánatára
keresztelik meg ugyan őket, de semmi olyat
nem hoznak magukkal az Ádámtól
való eredeti
bűnből, amit az újjászületés
fürdője
engesztel ki, vagyis következésképpen
rájuk a
keresztelés formájában a
„bűnök
bocsánatára” kifejezés nem
helyesen, hanem
tévesen van értelmezve, legyen
kiközösítve. Mert nem lehet
máshogyan
értelmezni az Apostol szavait: „Egy ember
által lépett a világba a bűn, majd a
bűn
következményeként a halál,
és
így a
halál minden ember osztályrésze lett,
mert
mindnyájan vétkeztek” [vö.
Róm
5,12], csak azon a módon, ahogy a mindenhol elterjedt
katolikus
Egyház azt
mindenkor értelmezte. Tehát a hitnek e
szabálya
szerint a kicsinyeket, akik
koruknál fogva bűnt elkövetni maguktól
még
képtelenek, valóságosan
azért
kereszteljük meg a bűnök
bocsánatára, hogy az
újjászületésükben
megtisztuljanak
attól, amit származásuk
révén
magukkal hoztak.
Szent Zosimus: „Epistula
tractoria” a keleti
egyházaknak
(Kr. u. 418) (DH 231)
Hűséges
az Úr
minden
igéjében [Zsolt 144,13] és az Ő
keresztsége szóban és
tényben, azaz
cselekedetben, hitvallásban és a bűnök
valós megbocsátásában az
egész
emberi nem, minden állapota, minden életkor
és
mindkét nem számára
ugyanúgy
hatékony. Csak az szabadul meg, aki korábban a
bűn
szolgája volt, s csak az mondható
megváltottnak,
aki korábban igazán a bűn
rabja volt, miként írva van: „ha majd a
Fiú
megszabadít titeket, valóban
szabadok lesztek” [Jn 8,3]. Általa
születünk ugyanis
lelkileg újjá, általa
feszíttetünk meg a világnak. Az Ő
halála
tépi szét a halálnak azt a
kézzel
írt
adóslevelét [vö. Kol 2,14], amely
halált
ádám mindannyiunkra hozott, és amely
minden lélekre átszármazott. Ez az
{adóslevél} mindenkit, aki e világra
született, mielőtt a keresztség meg nem
szabadítja,
elmarasztalóan tartja
nyilván.
Szent I. Coelestinus: Az
„Indiculus” (Kr. u.
435-442?) (DH
239)
1.
fejezet.
ádám
törvényszegésében minden
ember
természettől
adott [vö. Szent Ágoston: De natura et gratia,
40,47]
lehetősége és
ártatlansága elveszett, s a szabad akarat
által
senki sem emelkedhet ki annak a
romlásnak mélységeiből, hacsak a
könyörülő Isten kegyelme föl nem
emeli,
ahogyan ezt a boldogemlékű Ince pápa a
Karthágói zsinat atyáihoz
írott
levelében kinyilvánította
és
tanította [„In requirendis”
levél, 7. Kr. u.
417.]: „Bár az ember birtokolta hajdan a szabad
akaratot,
ám javával oktalanul
visszaélt, s elbukva elmerült a
törvényszegés
mélységeiben, és
most semmije
sincs, amivel valamiképpen kiemelkedhetne onnan;
szabadságától
mindörökre
megfosztva ott feküdt volna önnön
romlásában elmerülve, mint
legyőzött, ha
azután Krisztus eljövetele kegyelemből
ismét fel nem
emelte volna, mert
Krisztus az új teremtés
tisztító ereje
által saját keresztségi
fürdőjével
minden korábbi bűnt eltörölt.”
Szent Simplicius / Arles-i zsinat: Lucidus
áldozópap
engedelmességi jegyzőkönyve (Kr. u. 473) (DH 341)
állítom
továbbá, hogy a korszakok szabályszerű
sorrendje
szerint, egyesek a kegyelem törvénye,
mások
Mózes törvénye, ismét
mások a
természet törvénye által,
amelyet Isten
mindenkinek a szívébe írt
[Róm 2,15],
Krisztus eljövetelének
reményében
üdvözültek; mégis a
világ
kezdetétől senki
sincs föloldva az eredeti adósság
kötelezettségétől, hacsak nem a szent
vér
közbenjárása által.
Szent Anastasius: A „Bonum atque
iucundum”
levél Gallia
püspökeinek, 4,13. (Kr. u. 498) (DH 361)
Hogyha
azt
vélik, hogy ők
talán igazságosan és jól
beszélnek, hogy méltán
mondják, hogy a
lelkeket a szülők adják át, - minthogy a
lelkeket a bűnök hálója fonja
körül, - az
így szólókkal ezzel a bölcs
szétválasztással kellene
megkülönböztetniük: hogy ti. a
szülők semmi
mást nem
tudnak átadni, mint amit előzetes rossz
választásuk miatt elkövettek, azaz a
bűnt és a bűn büntetését; ezt
a
nemzésből következő ivadék
világosan
megmutatja, hiszen ebből következően az emberek bűnre
hajlóan és erkölcsileg
eltorzultan születnek. Világosan
látható,
hogy bizony ehhez az egyhez Istennek
semmi köze sincs; s nehogy az emberek a
szerencsétlenségnek ebbe a
szükségszerűségébe
beleessenek,
halálfélelmet keltett s így
közölte
tiltását és
parancsát. Tehát a nemzés
által
világosan megnyilvánul, hogy mit adnak
át a
szülők, és megmutatkozik, hogy kezdettől fogva
egészen végig mit cselekedett
vagy mit cselekszik Isten.
III. Félix / II. Orange-i
zsinat (Kr. u. 529)
(DH 371-372)
1.
kánon. Ha
valaki azt mondja,
hogy Ádám
törvénysértése
által az ember nem teljesen, azaz nem testileg-lelkileg
„vált rosszabbá” [Szent
Ágoston: De nuptiis et concupscentia, 4,4,4-7] hanem
úgy
hiszi, hogy amíg a
lélek sértetlenül megőrzi
szabadságát,
a test romlást szenved, Pelagius
tévedésétől rászedetve
szembeszegül az
írással, amely azt mondja: „A
lélek,
amely vétkezett maga is meghal” [Ez 18,20]
és „Nem
tudtátok, hogy annak szolgái
vagytok és annak kell engedelmeskednetek, akinek mint
szolgák alárendelitek
magatokat? [Róm 6,16]; valamint: „Mindenki annak
rabja, aki
legyőzte” [vö. 2Pét
2,19].
2.
kánon. Ha
valaki azt
állítja, hogy Ádám
törvényszegése
egyedül neki volt romlására, de
már
sarjadékainak nem ártott, avagy azt
bizonygatja, hogy csak a test halála, amely a bűn
büntetése, származott át az
első emberről az egész emberiségre, de
már nem
így a bűn, amely a lélek halála:
az ilyen ember igazságtalan Istennel szemben és
ellentmond az Apostol szavának:
„Egy ember által lépett be a
világba a bűn,
és a bűn által a halál minden ember
osztályrésze lett, akiben mindnyájan
vétkeztek” [vö. Róm 5,12].
21.
kánon. „A
természet
és a kegyelem. Azokhoz, akik a
Törvény által akartak megigazulni, s
közben
kiestek a kegyelemből, nagyon
igazul szólott így az Apostol: Ha a
törvényből van a megigazulás, Krisztus
hiába halt meg [Gal 2,21]; de azoknak is, akik a kegyelmet,
amelyet a
Krisztusban való hit ajánl és
fölfog,
természetnek gondolják, ugyanígy ezt
lehet mondani: ha a természet útján
igazzá
válhat az ember, „Krisztus hiába
halt meg”. Mert eleddig volt a Törvény
és nem
vezetett megigazulásra; mert volt
a természet és nem vezetett
megigazulásra.
Ezért hát Krisztus nem halt meg
hiába, hogy a Törvény is
általa
teljesedjék be, aki azt mondja: „Nem
megszüntetni jöttem a Törvényt,
hanem
teljessé tenni” [Mt 5,17], s az
ádámban
megromlott természet Őáltala újuljon
meg, aki azt
mondta, „azért jött, hogy
megkeresse és megmentse, ami elveszett” [Lk
19,10]” [Szent
Ágoston: De gratia
Dei et libero arbitrio, 13,25]
II. Bonifác: A „Per
filium nostrum”
levél Caesarius arles-i
püspöknek (Kr. u. 531) (DH 400)
Ezért
szerfölött
csodáljuk azokat, akik ellenkezőleg
vélekednek: olyannyira terhelve vannak még egy
ősi
téveszme maradványaival, és
nem hiszik el, hogy Krisztushoz nem a természet, hanem Isten
jótéteménye
révén
jutunk el. azt mondják, hogy inkább a
természet
java – amelyről tudjuk, hogy
ádám bűne megrontotta – a mi
hitünk szerzője, mint
Krisztus…
I. Honorius / VI. Toledói
zsinat: A
Háromságról és az Isten
Fiáról, a megtestesült
Megváltóról (Kr. u. 638) (DH 491)
Az
istenségnek a három
személye közül tehát
egyedül a
Fiúról
valljuk, hogy kilépett az Atya titkos rejtekéből
az
emberi nem megváltására, a
bűnökért járó
tartozások
visszafizetésére, amelyet eredetileg
ádám
engedetlensége által,
továbbá a mi szabad
akaratunkkal szereztünk magunknak.
III. Pál / Tridenti Zsinat: 5.
ülés: Határozat az áteredő
bűnről (Kr. u. 1546) (DH 1510-1516)
Hogy
a mi
katolikus hitünk, „amely
nélkül lehetetlen
Istennek tetszeni” [Zsid 11,6], a
tévedésektől
megtisztulva csorbítatlanul
megőrizze vegyítetlen tisztaságát, s
hogy a
keresztény népet „a
tévedésbe ejtő
álnokság szelei el ne
sodorják” [Ef 4,14],
- mivel ezekben az időkben amaz ősi kígyó
[vö. Jel
12,9;
20,2], az emberi nem örök ellensége az
Isten
Egyházát temérdek egyéb
gonoszság
mellett azzal is felforgatta, hogy magáról az
eredeti
bűnről és annak
gyógyszeréről nemcsak új, hanem
régi
tévedéseket is felszított -, a
Tridenti
szentséges, egyetemes és
általános zsinat, …
vissza
kívánván
szólítani az
eltévelyedetteket és
megerősíteni az ingadozókat, követve a
Szentírást, a szent atyák, a
megerősített zsinatok tanúságait, s
magának
az Egyháznak ítéletét
és
egyöntetű
állásfoglalását is,
megvallja és
hirdeti mindazt, amit az eredeti bűnről az
alábbiakban kimond:
1.
Aki nem
vallja, hogy
ádám, az első ember, amikor a
paradicsomban megszegte Isten parancsát, azon nyomban
elveszítette szentségét
és megigazultságát, amelyben Isten őt
létrehozta, és sértő
törvényszegése miatt
oly mértékben fölkeltette Isten
haragját
és felháborodását, hogy a
halál
jutott
neki osztályrészül, amivel Isten
korábban
fenyegette is, s a halállal
egyszersmind fogolyként annak hatalma alá
került,
aki ezután „a halálon
uralkodott” [Zsid 2,14], vagyis az ördög
hatalma alá
(került), s ezért „a sértő
törvényszegés miatt
ádám teljesen,
testileg és lelkileg romlott állapotba
került” [vö. DH 371]: legyen
kiközösítve.
2.
„Ha valaki
azt állítja,
hogy Ádám
törvényszegése egyedül
neki magának volt romlására
és nem az ő
ivadékainak”; hogy az Istentől nyert
szentséget és megigazultságot, amelyet
elvesztett,
csak a maga számára
vesztette el, s nem számunkra is; vagy hogy az
engedetlenség bűne által csak a
„halált és a testi
büntetéseket
származtatta át az egész
emberiségre, nem
pedig
a bűnt is, amely a lélek halála”:
legyen
kiközösítve, mivel ellentmond az
Apostol szavainak: „Egy ember által
lépett a
világba a bűn, akiben mindnyájan
vétkeztek [Róm 5,12]” [DH 372]..
3.
Ha valaki
ádámnak ezt a
bűnét, amely eredetét tekintve
egy, és nem utánzás, hanem
leszármazás által ered át
mindenkire,
és sajátjaként
van benne minden egyes emberben, megszüntethetőnek mondja
akár az emberi
természet erői révén, akár
másféle gyógyszerrel, mint az egyetlen
közvetítő, a
mi Urunk Jézus Krisztus [vö. DH 1347]
érdeme
által, aki az Ő vére által
[vö.
Róm 5,9k] kibékített minket Istennel,
aki
„megigazulásunkká,
megszentelődésünkké és
megváltásunkká lett” [1Kor
1,30]; vagy aki
tagadja, hogy
a Krisztus Jézus által szerzett
megváltó
érdem a keresztség
szentségének
útján
fejti ki hatását mind a felnőttekre, mind a
gyermekekre,
ha szertartását az
Egyház által gyakorolt formában
szabályszerűen végzik: legyen
kiközösítve.
Mert „nem adatott más név az
ég alatt az
embereknek, melyben
üdvözülhetnének”
[ApCsel 4,12]. Ezért
halljuk: „íme az Isten
Báránya, íme aki
elveszi a világ bűneit” [Jn 1,29]. Valamint:
„Mert mindannyian,
akik
megkeresztelkedtetek, Krisztus öltöttétek
magatokra”
[Gal 3,27].
4.
Ha valaki
tagadja, hogy az
újonnan megszületett csecsemőt
meg kell keresztelni akkor is, ha megkeresztelt szülőktől
ered,
„vagy bár
állítja, hogy meg kell keresztelni őket a
bűnök
bocsánatára, de azt mondja,
hogy a gyermek semmi olyat nem hordoz az
ádámtól
való eredeti bűnből, amit az
újjászületés
fürdőjében ki
kellene engesztelni”, hogy így a gyermek
elnyerhesse
az örök életet, vagyis
következésképpen a
keresztelés
formáját a bűnök
bocsánatára nem helyesen, hanem
tévesen
értelmezi: legyen kiközösítve.
Mert nem lehet máshogyan érteni az Apostol
szavait: „Egy
ember által lépett be a világba a bűn,
és a
bűn által a halál, minden emberre
elhatott (átterjedt), akiben mindnyájan
vétkeztek”
[Róm 5,12], csak azon a
módon, ahogyan a mindenütt elterjedt katolikus
Egyház ezt mindenkor értette.
„Ezért tehát a hitnek a
szabálya az apostoli
hagyomány szerint, a kicsinyekre
is érvényes, akik koruknál fogva bűnt
elkövetni még maguktól
képtelenek, de
akiket ezért valóban meg kell keresztelni a
bűnök
bocsánatára, hogy
újjászületésükben
megtisztuljanak
attól, amit származásuk
révén
magukra vontak”
[DH 223] „Aki újjá nem
születik vízből
és Szentlélekből, az nem mehet be Isten
országába” [Jn 3,5].
5.
Ha valaki
tagadja, hogy a mi Urunk
Jézus Krisztus
kegyelme, amely a keresztségben adatik, eltörli az
eredeti
bűn állapotát, vagy
állítja, hogy nem törli el teljesen azt,
ami
valódi és sajátos
értelemben vett
bűn, hanem csak letörli [vö. Szent
Ágoston: Contra
duas epistulas Pelagianorum,
1, 13,26], vagy csak nem tudja be: legyen
kiközösítve.
Mert az újjászületett lelkekben Isten
semmit nem
utál,
mivel: „nincs semmi elmarasztaló
ítélet azok
ellen, akik a keresztségben
Krisztussal együtt a halálba temetkeznek”
[Róm 6,4],
„akik nem a test szerint
élnek” [Róm 8,1], hanem a
régi embert levetve
felöltötték az újat, akik
„Istenhez hasonlóvá
tétettek” [Ef 4,22k; Kol
3,9k], ártatlan, szeplőtelen,
tiszta, hibátlan és Istentől szeretett
fiakká
lettek, s akik „Istennek
örökösei, Krisztusnak pedig
társörökösei”
[Róm 8,17] úgy, hogy
a mennybe való
belépésük útjában
semmi sem áll.
Ez a szentséges zsinat vallja és tartja, hogy a
megkereszteltekben ugyan megmarad a rendetlen
kívánság (concupiscentia)
vagy a bűnrevivő kívánság (fomes),
de
amikor harcra kerül a sor, ez a
rendetlen kívánság
egyáltalán nem
képes ártani azoknak, akik nem egyeznek bele
a bűnbe és Jézus Krisztus kegyelmével
férfiasan küzdenek ellene. Mert bizony
„aki szabályszerűen küzd,
koszorút nyer” [2Tim 2,5].
A szent zsinat hirdeti,
hogy ezt a rendetlen kívánságot,
amelyet az
Apostol olykor „bűnnek” nevez [pl.
Róm 6,12-15; 7,7.14-20] az Egyház sosem
úgy
értelmezte, hogy azért bűn az
elnevezése, mintha az
újjászületettekben
valódi és sajátos
értelemben bűn
lenne, hanem mert a bűnből van, és a bűnre hajlik. Aki
ellenkezőleg
gondolkodik: legyen kiközösítve.
6.
Ez a
szentséges zsinat
kinyilvánítja azt is, hogy nincs
szándékában az eredeti bűnről
szóló
eme határozat
megállapításait vonatkoztatni
az Isten Anyjára, a Boldogságos és
Szeplőtelen
Szűz Máriára, hanem ővele
kapcsolatban a boldogemlékű IV. Sixtus pápa
rendelkezéseit kell követni,
mégpedig az azokban foglalt büntetések
terhe alatt,
amely rendelkezéseket ez a
szentséges zsinat ezennel megújítja.
[vö. DH
1400; 1425k]
Uo.: 6. Ülés:
Határozat és
kánonok a megigazulásról (Kr. u.
1547) (DH 1521; 1523; 1555; 1557; 1575)
1.
fejezet.
Először a szent zsinat
kinyilvánítja: a
megigazulás tanának tiszta és
sértetlen
megértéséhez mindenkinek tudnia
és
vallania kell, hogy amikor Ádám
törvényszegése
következtében minden
ember
elveszítette ártatlanságát
[Róm
5,12; 1Kor 15,22; DH 239], akkor valamennyien
„tisztátalanná lettek” [Iz
64,6] és ahogyan az
Apostol mondja: „természettől a
harag fiai” [Ef 2,3], és amiként az
eredeti bűnről hozott
határozatban
kifejtettük, olyannyira „a bűn szolgái
lettek” [Róm
6,20] és az ördög és a
halál hatalma alá kerültek, hogy nem
csak a
pogányok a természet ereje által
[1. kánon], de még a zsidók
Mózes
Törvénye betűjének a
segítségével sem képesek
megszabadulni onnan, vagy fölkelni, noha a szabad akaratuk a
legkevésbé szűnt
meg [5. kánon], bár meggyöngült
és
rosszra hajló lett [DH 378].
3.
fejezet.
Jóllehet Ő
valóban „mindenkiért halt
meg” [2Kor
5,15], nem mindenki kapja meg halálának
jótéteményét, hanem csak
azok, akik
részesednek szenvedésének
érdemében.
Mert való igaz, hogy az emberek, ha nem
ádám magvából, az ő
utódaiként születnének, nem
születnének a megigazulatlanság
állapotában, mivel a tőle való
továbbszármazás
révén, miközben
fogantatnak,
saját megigazulatlanságukat szerzik
meg…
5.
kánon. Ha
valaki azt
állítaná, hogy
ádám
bűnbeesése után
az emberi szabad akarat elveszett és megsemmisült,
vagy
csak névleges érvényű
dologról van szó, sőt, puszta névről,
valóságos tartalom nélkül,
azaz
végül is
egy koholmányról, amelyet a
sátán
csempészet be az Egyházba: legyen
kiközösítve
[vö. DH 1521; 1525; 1486].
7.
kánon. Ha
valaki azt
állítaná, hogy a
megigazulás előtt
minden cselekedete, bármilyen
szándékkal
történt is, valóságosan bűn,
vagy
Isten gyűlöletére méltó,
és hogy
minél erőteljesebben törekszik valaki a
kegyelem elnyerésére
előkészülni,
annál súlyosabban vétkezik: legyen
kiközösítve [vö. DH 1526].
25.
kánon. Ha
valaki azt
állítaná, hogy az igazak
legalább
bocsánatos, vagy (ami még
tűrhetetlenebbül hangzik)
egyenesen halálos bűnt
követnek el bármilyen
jócselekedetükkel, s
ezért örök büntetést
érdemelnek,
és
csak azért nem
kerülnek
ítélet alá, mert
Isten e tetteket nem tudja be ítéletre: legyen
kiközösítve [vö. DH 1538;
1481k].
XII. Piusz: A „Humani
generis” körlevél
(Kr. u. 1950) (DH
3891)
Néhányan
aztán vita
tárgyává tették, hogy az
angyalok
személyes teremtmények-e, ill. hogy az anyag
és
szellem között lényeges-e a
különbség.
Mások viszont elferdítik a
természetfeletti rend
„ingyenességének”
fogalmát, amikor azt
állítják, hogy Isten nem teremthet
értelmes lényeket anélkül,
hogy ne
rendelné és ne hívná őket
boldogító
színelátására.
Még ez sem elég; miután a Tridenti
zsinat
határozatait
elvetik, szétrombolják az eredeti bűn igazi
fogalmát, és vele együtt a bűnnek,
mint Isten megsértésének, valamint a
Krisztus
által érettünk adott
elégtételnek
a fogalmát is…
VI. Pál / II.
Vatikáni Zsinat:
„Gaudium et spes” lelkipásztori
határozat az Egyházról a mai
világban (Kr.
u. 1965) (DH 4313-4315; 4318)
A bűn
13. Isten
igazságban alkotta
az embert, ő azonban
története kezdetétől a
Gonosz sugallatára visszaélt
szabadságával,
szembeszállt Istenével, és
nélküle
akarta elérni célját. Noha
fölismerték
Istent, mégsem dicsőítették
Istenként,
oktalan szívük elhomályosult,
és
inkább a teremtménynek szolgáltak,
mint a
Teremtőnek. [Vö. Róm 1,21--25.] Ami az isteni
kinyilatkoztatásból kitűnik,
összhangban van a tapasztalattal. Mert amikor az ember a
szíve mélyébe tekint,
valóban észleli, hogy hajlik a rosszra is,
és
sokféle rossz környékezi, s ezek
nem származhatnak a Teremtőjétől, aki
jó. Az ember
gyakran nem hajlandó
elismerni Istent alkotójának, ezzel megtagadja
létének a végső célra
való
irányulását, egyúttal
szétrombolja
saját belső rendjét, valamint a többi
emberhez és az egész teremtett
világhoz fűződő
rendezett kapcsolatát.
így
tehát az
ember
önmagában megosztott. Ezért mind az
egyéni, mind a közösségi
élet teljes
egészében küzdelem, mégpedig
drámai
küzdelem a jó és a rossz, a
világosság
és a sötétség
között. Mi több,
az ember
úgy találja, hogy a maga erejéből
hatékonyan nem verheti vissza a rossz
támadásait, olyannyira, hogy mindenki
úgy
érzi magát, mintha bilincsbe volna
verve. De maga az Úr jött el, hogy
megszabadítsa
és megerősítse az embert: hogy
őt belsőleg megújítsa, a "világ
fejedelmét
pedig', aki a bűn szolgaságában
tartotta az embert",kivesse" (vö. Jn 12,31). [Vö.
Jn
8,34.] A bűn azonban az
embert kisebbíti azáltal, hogy
akadályozza
teljességének
elérését.
E
kinyilatkoztatás
fényében kapja végső
magyarázatát az
emberek által tapasztalt magasztos hivatás
és
mélységes nyomorúság.
A
test-lélek ember
14. A test és lélek
egysége, az ember
testi mivoltánál fogva magába gyűjti
az anyagi világ elemeit, melyek általa
érik el
céljukat és emelik föl hangjukat
a Teremtő szabad dicséretére. [Vö.
Dán
3,57--90.] Az embernek tehát nem szabad
lenéznie a testi életet, épp
ellenkezőleg,
testét mint Istentől teremtett és az
utolsó napon föltámadó
valóságot, jónak és
tiszteletreméltónak kell tartania.
Mivel azonban a bűn megsebezte, érzi a test
lázongását. Így
tehát maga az
emberi méltóság követeli,
hogy
testében Istent dicsőítse, [Vö. 1Kor
6,13--20.]
és ne engedje szíve romlott hajlamainak
szolgálni.
Az
ember
pedig nem téved, amikor az
anyagi dolgoknál
magasabbrendűnek ismeri meg és nem csupán a
természet egy
részecskéjének vagy a
társadalom anonim elemének tekinti
magát. Benső
valójával ugyanis a dolgok
teljességét meghaladja: ebbe a mély
benső
világba tér, amikor a
szívébe fordul,
ahol Isten várja őt, aki a szíveket
vizsgálja,
[Vö. 1Kir 16,7; Jer 17,10.] s
ahol ő maga Isten színe előtt dönt a
saját
sorsáról. Így tehát amikor
fölismeri
önmagában a szellemi és halhatatlan
lelket, nem
valami merőben a fizikai és a
társadalmi körülményekből
fakadó
ábrándképpel hitegeti
magát, hanem a
valóság
mély igazságát érinti.
Az
értelem
méltósága
15. Az isteni világosság
részeseként
helyesen ítél az ember,
amikor azt mondja, hogy értelme révén
meghaladja
az anyagi világot. Szellemi
képességét a századok
folyamán a
tapasztalati tudományokban, a technikában
és a
szellemtudományokban serényen
használva ő maga
valóban előre haladt. Korunkban
viszont elsősorban az anyagvilág
kutatásában
és leigázásában
ért el kitűnő
eredményeket. Mindeközben a mélyebb
igazságot
kereste és meg is találta.
értelme ugyanis nem korlátozódik
pusztán a
jelenségekre, hanem az érthető
valóságot igaz bizonyossággal meg
tudja ragadni,
noha a bűn következményeként
értelme némiképpen
elhomályosult és
meggyöngült.
Az
emberi
személy értelmes
természetét végül a
bölcsesség
tökéletesíti -- és
tökéletesíteni is kell --, mely az
emberi
elmét szelíden
vonzza az igaz és a jó
keresésére és
szeretésére; s ha bölcsesség
hatja át
az
embert, a láthatókon keresztül eljut a
láthatatlanokhoz.
A
mi korunk
pedig az elmúlt
századoknál jobban rászorul erre
a bölcsességre, hogy minél emberibb
legyen minden
újdonság, amit az ember
fölfedez. A világ jövője forog ugyanis
veszélyben, ha nem támadnak bölcsebb
emberek. S megjegyzendő, hogy sok gazdaságilag
szegény,
de bölcsességben gazdag
nép a többieknek igen nagy
segítséget
nyújthat.
A
Szentlélek
ajándékaként a hit által az
ember
szemlélheti
és ízlelheti az isteni terv
misztériumát.
[Vö. Sir 17,7--8.]
(Fel)
Mit mond
erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár
nélkül:
Ter 2,17
De a jó és rossz tudás
fájáról ne
egyél, mert amely napon
eszel róla, meghalsz."
Ter 3,14-19
Az Úristen így szólt a
kígyóhoz: "Mivel ezt tetted, átkozott
leszel
minden állat és a mező minden vadja
között.
Hasadon csúszol, és a föld
porát eszed
életed minden napján. Ellenkezést
vetek
közéd és az asszony
közé, a te
ivadékod és az ő ivadéka
közé.
Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát veszed
célba."
Az asszonyhoz pedig így szólt:
"Megsokasítom
terhességed kínjait. Fájdalmak
közepette szülöd gyermekeidet. Vágyakozni
fogsz férjed után, ő azonban uralkodni
fog rajtad."
Az embernek ezt mondta: "Mivel hallgattál az asszony
szavára és ettél a
fáról,
jóllehet megtiltottam, hogy egyél
róla, a
föld átkozott lesz miattad. Fáradsággal
szerzed meg rajta táplálékodat
életed
minden napján. Tövist és
bojtorjánt terem
számodra. A mező füvét kell enned. Arcod
verítékével eszed kenyeredet,
amíg vissza
nem térsz a földbe, amiből lettél. Mert
por vagy
és a porba térsz vissza."
Ter 5,1-3
ádám
nemzetségtáblája. Azon a napon,
amelyen Isten az embert
teremtette,
az Isten hasonlatosságára alkotta.
Férfinak
és nőnek teremtette, megáldotta, és
embernek
nevezte el őket, azon a napon, amelyen teremtette. Amikor
aztán Ádám
százharmincesztendős lett, gyermeket
nemzett a maga képére és
hasonlatosságára, s elnevezte azt
Szetnek.
Jób 14,1.4
Minden
ember, aki
anyától született,
szegény a napokban, de jóllakik gonddal.
Tisztátalantól vajh születhet-e tiszta?
Nem,
egyetlen egy sem!
Zsolt 51,7
Lásd, én vétekben
születtem,
már akkor bűnös voltam, mikor anyám
fogant.
Róm 5,12
Amint tehát egy ember által
lépett a
világba a bűn, majd a bűn
folyományaként a
halál, és így a halál minden
embernek
osztályrésze lett, mert mindnyájan
vétkeztek...
Róm 5,14
Mindamellett a halál
ádámtól
Mózesig Úrrá lett azokon is,
akik nem
vétkeztek a törvényt megszegve,
mint
ádám, aki az Eljövendőnek
előképe.
Róm 5,16
A kegyelemmel tehát másképpen van,
mint az
egy ember bűnével. Az
ítélet ugyanis egynek
bűnéért rótt ki
büntetést, a
kegyelem pedig sok vétekből megigazulásra vezet.
Róm 5,19
Ahogy egy embernek engedetlensége miatt sokan
bűnössé
váltak, egynek
engedelmességéért sokan meg is
igazultak.
1Kor 15,21
Mivel egy ember idézte elő a
halált, a halottak
is egy ember révén támadnak fel.
Ef
2,1-3
Ti is
halottak voltatok
vétkeitek és
bűneitek következtében,
amelyekben azelőtt
éltetek a világ szokása szerint, a
levegőégben uralkodó fejdelemnek a hatalma alatt.
Ez a
lélek most a hitetlenség fiaiban dolgozik.
Közéjük tartoztunk mi is, amíg
testi
vágyainkban éltünk, s
megtettük, amit a test
és az érzékek
kívántak. Születésünknél
fogva mi is
a harag gyermekei
voltunk, akárcsak a többi
ember.
(Fel)
Mit
mondanak
erről az ókeresztény
írók?
(További
idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Tertullianustól,
Órigenésztől,
Szent Cyprianustól, Methodiustól, Szent
Afraháttól, Szír Szent
Efrémtől,
Jeruzsálemi Szent Cirilltől, Nagy Szent
Baszileiosztól,
Nazianzoszi Szent Gergelytől, Szent Ambrustól,
Ambrosiasztertől,
Aranyszájú Szent Jánostól,
Paciántól, Nüssziai Szent Gergelytől,
Szent
Ágostontól)
Szent
Jusztinosz: Párbeszéd a zsidó
Trifónnal,
88,4. (Kr. u. 155)
De nem
azért keresztelkedett meg, mert szüksége
volt
rá, és nem ezért
szállt fölé a galamb
képében a
Lélek, mi nem így tudjuk, hogy ő azért
jött
volna a Jordán folyóhoz; ugyancsak nem
azért
feszítették keresztre, mert az erő
elhagyta és gyenge lett, hanem az emberi nemért,
amely
ádámtól fogva a
kígyó
okozta halálba és tévedésbe
bukott,
és akaratlanul is minden ember gonosszá
lett. Az Isten ugyanis azt akarta, hogy ők szabadon döntsenek,
legyen
szabadakaratuk, mind az angyaloknak, mind az embereknek, hogy mindegyik
tehesse
azt, amit akar, ha a jócselekedetet választja,
akkor
halhatatlan lesz, és a
büntetést elkerüli; de ha
gonoszságot művelnek,
megbünteti mindegyiküket úgy,
ahogyan ő akarja.
Szent
Cyprianus: Donatushoz, 3-4. (Kr. u. 246)
Amikor
még sötétben és vak
éjszakában
hánykolódtam, amikor még a
világ
viharos áradata ide-oda vetett… az akkori
szokásaim
mellett nehéznek és
lehetetlennek tartottam volna, hogy az isteni irgalom nekem is
üdvösséget ígér,
hogy valaki újjászülethet és
az
üdvös víz fürdőjében
új
életre kelhet az ember,
leveti azt, ami azelőtt volt, noha testileg ugyanaz marad,
lélekben és
gondolkodásban mégis megváltozik.
Hogyan
lehetséges ilyen mérvű
változás,
kérdeztem magamban, hogy egy csapásra
és gyorsan
levethető az, ami akár mert
velünk született, belerögződött
természetünk anyagába, akár
mert már
annyi
ideje együtt éltünk vele.
Szent
Athanasziosz: Beszéd az ariánusok ellen, 1,51.
(Kr. u.
358)
Ez az
álláspont pedig azoknak, akik helyesen
gondolkodnak, a
megfelelő
okot is jelenti. Mivel az első ember, Ádám,
megváltozott, és a bűn által
jött a
világba a halál (Róm 5,12),
ezért a
második Ádámnak illett
változatlannak
lennie, hogyha a kígyó ismét
kísértene, annak csalását
hatástalanítsa, s mivel
az Úr változatlan és
állandó, a
kígyó kísérlete mindenkivel
szemben
meghiúsuljon. Amint ugyanis, mivel
ádám
vétkezett, a halál minden emberre
átterjedt, úgy mivel az Úr
emberré lett, s
a kígyót legyőzte, ez az erő át fog
szállni minden emberre, úgyhogy mindegyiknek
mondja: „Nem
ismeretlenek nekünk
gondolatai” (2Kor 2,11). Az Úr tehát,
aki
örökké s
természeténél fogva
változatlan, szereti az igazságosságot
és
gyűlöli a gonoszságot, méltán
kapja
meg a felkenést és a küldést
maga is, hogy
miközben felveszi a változékony
testet, maga változatlan legyen és ugyanaz
maradjon,
testében azonban elítélje
a bűnt (Róm 8,3), és szabaddá tegye
azt arra, hogy
benne beteljesíthesse a
törvény
igazságosságát, és
mondani lehessen: „mi nem testben vagyunk, hanem
Lélekben, ha Isten Lelke lakozik bennünk”
(Róm 8,9).
II.
Orange-i zsinat: Kánonok. (Kr. u. 530)
1. kánon.
Ha valaki azt mondja, hogy Ádám
törvénysértése
által a ember nem
teljesen, azaz nem testileg-lelkileg „vált
rosszabbá”,
hanem úgy hiszi, hogy
amíg a lélek sértetlenül
megőrzi
szabadságát, a test romlást szenved,
Pelagius
tévedésétől rászedetve
szembeszegül az
írással…
2. kánon. Ha valaki azt
állítja, hogy Ádám
törvényszegése egyedül neki
volt
romlására, de már
sarjadékainak nem ártott, avagy azt bizonygatja,
hogy
csak a test halála, amely
a bűn büntetése, származott
át az első
emberről az egész emberiségre, de már
nem így a bűn, amely a lélek halála:
az ilyen
ember igazságtalan Istennel
szemben és ellentmond az Apostol szavának.
(Fel)