A megigazult ember valós belső
átalakulása
(a kegyelem beáradása);
és a megigazulás nem csak
egy Isten általi kijelentés
(a kegyelem beszámítása)
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
1987 A Szentlélek kegyelmének megvan
a hatalma ahhoz, hogy megigazulttá tegyen bennünket, azaz megtisztítson
bűneinktől és közölje velünk Isten igazságát a Jézus Krisztusba
vetett hit [Vö. Róm 3,22.] és a keresztség által: [Vö. Róm 6,3--4.]
"Ha Krisztussal meghaltunk,
hisszük, hogy vele együtt élünk
is. Tudjuk, hogy Krisztus föltámadt a halálból, többé nem hal meg, a
halál nem lesz többé Úrrá rajta. Halálával egyszer halt meg a bűnnek,
élve azonban Istennek él. Ezért tekintsétek magatokat is úgy, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek Istennek Jézus Krisztusban." (Róm
6,8--11)
1988 A Szentlélek
hatalma által
részesülünk Krisztus
szenvedésében meghalván a bűnnek, és
részesedünk az ő föltámadásában új életre születvén; tagjai vagyunk
az ő testének, ami az Egyház; [Vö. 1Kor 12.] arra a szőlőtőre oltott szőlővesszők vagyunk,
aki Ő maga: [Vö. Jn 15,1--4.]
"A Szentlélek által Isten
részeseinek neveznek minket. (...) A Lélek közlése által válunk részesévé az
isteni természetnek (...). Mert
nem más okból istenülnek meg azok, akikben Ő jelen van."
[Szent Atanáz: Epistulae ad Serapionem 1, 24]
1989 A Szentlélek kegyelmének
első műve a megtérés, mely
munkálja a megigazulást Jézus prédikációja szerint az evangélium
kezdetén: "Tartsatok bűnbánatot, mert közel van a mennyek országa!"
(Mt 4,17) A kegyelem indítására az ember Isten felé fordul és elfordul
a bűntől, így fogadja a magasságból
érkező bocsánatot és igazságot. "A
megigazulás (...) nem egyszerűen a bűnök megbocsátása, hanem a belső
ember megszentelése és megújítása." [DS 1528.]
1990 A megigazulás eloldja
az embert a bűntől, mely ellentmond Isten szeretetének, és megtisztítja szívét a bűntől. A
megigazulás a bocsánatot fölkínáló Isten irgalmasságának
kezdeményezését követi. Megbékélteti az embert Istennel. Megszabadít a bűn rabszolgaságából,
és meggyógyít.
1991 A megigazulás ugyanakkor
Isten igazságosságának
elfogadása a Jézus Krisztusba vetett hit által. Az igazságosság itt az
isteni szeretet egyenességét (minden hamisság nélküliségét; ford.
megj.) jelenti. A megigazulással
együtt szívünkbe árad a hit, a remény és a szeretet, és képessé
válunk arra, hogy engedelmeskedjünk az isteni akaratnak.
1992 A megigazulást Krisztus
szenvedése érdemelte ki
számunkra, aki élő, szent, Istennek tetsző áldozatul ajánlotta föl
magát a kereszten, kinek vére az engesztelés eszköze lett minden ember
bűneiért. A megigazulást a hit szentsége, a keresztség közvetíti
számunkra. A megigazulás hasonlóvá tesz Isten igazságához, aki irgalmának hatalmával belsőleg igazzá tesz
minket. A megigazulás célja Isten és Krisztus dicsősége és az
örök élet ajándéka: [DS 1529.]
"Most pedig Isten a
Törvény és
a Próféták által tanúsított
igazságossága a törvény nélkül
vált nyilvánvalóvá, Isten
igazságossága
a Jézus Krisztusba vetett hit által mindazok
iránt, akik hisznek.
Ugyanis nincs különbség: mert mindnyájan
vétkeztek és nélkülözik Isten
dicsőségét, megigazulásukat ingyen kapják,
az Ő kegyelme által, a Jézus
Krisztusban lévő megváltás révén. Őt
adta oda Isten véres engesztelő
áldozatul a hitben, hogy kimutassa
igazságosságát. Isten végtelen
türelmében elnézte a korábban elkövetett
vétkeket, hogy igazságosságát
most kimutassa. Mert amint Ő igaz,
úgy akart igazzá tenni mindenkit, aki Jézusban hisz." (Róm
3,21--26)
1995 A Szentlélek belső
tanítómester. A megigazulás, melynek hatására megszületik a "belső
ember", [Vö. Róm 7,22; Ef 3,16.]
magában foglalja az egész ember megszentelését:
"Ahogy tagjaitokat a
tisztátalanság és gonoszság
szolgálatában a bűnre adtátok, adjátok most tagjaitokat az igazság
szolgálatában az életszentségre. (...) Most, hogy fölszabadultatok a
bűn alól és Isten szolgái lettetek, gyümölcsötök a megszentelődés,
célotok az örök élet." (Róm 6,19.22)
1997 A kegyelem részesedés
Isten életében; bevezet a
szentháromságos élet bensőségébe: a keresztségben a keresztény ember
részesedik Krisztus, teste Fejének kegyelmében. Mint "fogadott fiú"
ettől fogva az egyszülött Fiúval egységben "Atyának" szólíthatja
Istent. Megkapja a Szentlélek életét, aki
beléleheli a szeretetet és formálja az Egyházat.
1999 Krisztus kegyelme Istentől adott, ingyenes ajándék, az Ő -- Szentlélek által lelkünkbe árasztott --
életének ajándéka azért, hogy a bűnből kigyógyítson és megszenteljen
minket: ez a megszentelő, más szóval megistenítő kegyelem, melyet a
keresztségben kapunk. Ez bennünk a megszentelés művének forrása: [Vö.
Jn 4,14; 7,38--39.]
"Mindenki, aki Krisztusban
van, új teremtmény. A régi megszűnt, valami új valósult meg. De
mindezt Isten viszi végbe, aki megengesztelődött irántunk Krisztus
által." (2Kor 5,17--18)
2000 A megszentelő kegyelem
állapotszerű (habituális)
ajándék, állandó
természetfölötti készség, mely
tökéletesíti a lelket,
hogy képessé tegye az Istennel való életre
és az Ő szeretetéért való
cselekvésre. Az állapotszerű (habituális)
kegyelmet, mely maradandó
készség az isteni hívás szerinti
életre és cselekvésre, meg kell
különböztetnünk az aktuális kegyelmektől,
melyek isteni beavatkozások a
megtérés kezdetén, vagy a megszentelés
művének folyamatában.
2001 Az ember előkészülete a
kegyelem fogadására már a kegyelem műve. Szükségünk van rá, hogy
együttműködésünk a hit általi megigazulásban és a szeretet általi
megszentelődésben elkezdődjön és fönnmaradjon. Isten véghezviszi
bennünk azt, amit elkezdett",mert Ő, amikor valamit megkezd,
megteszi, hogy akarjuk; és amikor befejez, együttműködik azokkal, akik
akarják". [Szent Ágoston: De gratia et libero arbitrio 17, 33]
"Mi is cselekszünk, de
Istennel együtt, mert irgalmassága
megelőz minket. Megelőz, hogy meggyógyuljunk, mert követ is, hogy
gyógyultan éljünk; megelőz, hogy meghívjon, követ, hogy megdicsőüljünk;
megelőz, hogy jámboran éljünk, követ, hogy Ővele örökké éljünk, mert
nélküle semmit sem tehetünk." [Szent Ágoston: De natura et gratia 31,
35]
(Fel)
Tanítóhivatali megnyilatkozások
Az egyiptomi egyház
konstitúciói: Hitvallás a keresztség után (kopt és etióp
szövegváltozat) (Kr. u. 215) (DH 62. 63.)
és hiszel a Szentlélekben, aki jó és életet adó, aki mindent megtisztít, a szent
Egyházban.
Hiszel-e a jó Szentlélekben, aki meg
is tisztít, és a szent Egyházban?
Costituniones
Apostolorum: Hitvallás (Kr. u. 380) (DH 60)
Megkeresztelkedem a
Szentlélekben is; ő az, aki vigasztaló,
aki az idők kezdetétől az összes szentekben működik… hiszek a test
feltámadásában, és a bűnöktől való
megszabadulásban…
Szent Zosimus / XV.
Karthágói zsinat (Kr. u. 418) (DH 225)
3. kánon. Továbbá úgy
határoztak: bárki állítsa is, hogy
Isten kegyelmének, amely által az ember megigazul, a mi Urunk Jézus
Krisztus által, csak a már elkövetett
bűnök eltörlésére van ereje, s nem egyszersmind segítségül
szolgál, hogy ne kövessük el azokat, legyen kiközösítve.
Szent I. Coelestinus:
Az „Indiculus” (Kr. u. 435-442?) (DH 239; 245)
1. fejezet. Ádám
törvényszegésében minden ember természettől
adott [vö. Szent Ágoston: De natura et gratia, 40,47] lehetősége és
ártatlansága elveszett, s a szabad akarat által senki sem emelkedhet ki annak a romlásnak
mélységeiből, hacsak a könyörülő Isten kegyelme föl nem emeli,
ahogyan ezt a boldogemlékű Ince pápa a Karthágói zsinat atyáihoz írott
levelében kinyilvánította és tanította [„In requirendis” levél, 7. Kr.
u. 417.]: „Bár az ember birtokolta hajdan a szabad akaratot, ám javával
oktalanul visszaélt, s elbukva elmerült a törvényszegés mélységeiben,
és most semmije sincs, amivel valamiképpen kiemelkedhetne onnan; szabadságától mindörökre megfosztva ott
feküdt volna önnön romlásában elmerülve, mint legyőzött, ha azután
Krisztus eljövetele kegyelemből ismét fel nem emelte volna, mert
Krisztus az új teremtés tisztító ereje által saját keresztségi
fürdőjével minden korábbi bűnt eltörölt.”
7. fejezet. [Idézi a
karthágói zsinat 3. kánonját, vö. DH
225] …
III. Ince: A "Maiores
Ecclesiae causas" levél Ymbertus arles-i érseknek (Kr. u. 1201) (DH 780)
... Azt
állítják ugyanis,
hogy a kisdedek esetében
haszontalanság a keresztséget kiszolgáltatni. -
Feleletünk: A
keresztelés a körülmetélés
helyébe lépett. Ezért miként a
körülmetélt
lelke a népéből nem veszhetett el [Ter 17,14] -
ugyanígy, aki vízből és
Szentlélekből újjászületett, a mennyek
országába való belépést el fogja
nyerni [Jn 3,5] ...
Mégha az áteredő bűnt meg is szüntethette a körülmetélés misztriuma, és
így az örök kárhozat veszélyét az illető elkerülte, mégsem érhette el a
mennyek országát, amely Krisztus haláláig mindenkinek el volt zárva. Ám
a Krisztus vérével pirosra
festett keresztség szentsége által megbocsáttatik a bűn, és a
mennyek országához meg lehet érkezni. Ennek ajtaját Krisztus vére
nyitotta meg irgalmasan híveinek. Távol legyen ugyanis, hogy minden
kisded elvesszen, akiknek naponta akkora tömege hal meg, anélkül, hogy
az irgalmas Isten, aki senkit sem akar elveszíteni, valami menedéket ne
adott volna az üdvösségre.
... Amit az ellenvetők felhoznak, hogy a
hitet és a szeretetet, meg a többi erényeket kisdedeknek, mint
olyanoknak, akik beleegyezni nem tudnak, nem lehet beléjük sem önteni.
ám ezt a legtöbben nem fogadják el perdöntő módon. - Megint mások azt
állítják, hogy a keresztség ereje által ugyan megbocsáttatik a kisdedek
bűne, de kegyelmet még nem kapnak. Nem kevesen még azt is mondják, hogy
a bűnük meg van bocsátva, az erényekkel is fel vannak ékesítve, de még
csak úgy birtokolják, mint habitust, és nem mint gyakorlatot, amíg csak
el nem érik serdült korukat.
Azt feleljük, hogy különbséget kell tenni, mivel
a bűn kétféle. Áteredő
és tényleges bűn. Az áteredő
beleegyezésünk nélkül is megvan, a
tényleges, amit a beleegyezéssel követünk el.
Mivel az áteredőt
beleegyezés nélkül szerezzük meg,
beleegyezés nélkül szűnik meg e
szentség ereje által. A tényleges, amit a
beleegyezés tesz bűnné, a mi
hozzájárulásunk nélkül a
legkevésbé sem oldozható fel ... Az áteredő
bűn büntetése Isten látásának a
hiánya, a tényleges bűn büntetése pedig
az örök pokol kínja. ...
V. Kelemen / Vienne-i
Zsinat: A „Fidei catholicae” rendelkezés (Kr. u. 1312) (DH 904)
De ami a gyermekek
keresztségének hatását illeti, akadnak
bizonyos teológus doktorok, akiknek ellentmondó véleményeik voltak;
némelyek közülük azt mondják, hogy a keresztség ereje által ugyan a
gyermekek bűne megbocsátást nyer, de kegyelmet nem kapnak, - mások
ellenben azt állítják, hogy a
gyermekeknél a keresztségben a bűn is megbocsátást nyer, az erények és
a formát adó kegyelem is beléjük ömlik habitus gyanánt, mégha
abban az időben nem is gyakorolják ezeket.
Mi pedig, Krisztus halálának általános
hatékonyságára figyelve, amely
egyenlőképpen jut el minden megkeresztelthez a keresztség
révén, a
szent zsinat jóváhagyásával úgy
ítéltük, hogy a második
véleményt kell
választanunk…
III. Pál / Tridenti
Zsinat: 5. Ülés: Határozat az áteredő bűnről (Kr. u. 1546) (DH 1515)
5. Ha valaki tagadja, hogy
a mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme, amely a keresztségben adatik,
eltörli az eredeti bűn állapotát, vagy állítja, hogy nem törli el
teljesen azt, ami valódi és sajátos értelemben vett bűn, hanem csak
letörli [vö. Szent Ágoston: Contra duas epistulas Pelagianorum,
1, 13,26], vagy csak nem tudja be:
legyen kiközösítve.
Mert az újjászületett lelkekben Isten
semmit nem utál, mivel: „nincs semmi elmarasztaló ítélet azok
ellen, akik a keresztségben Krisztussal együtt a halálba temetkeznek”
[Róm 6,4], „akik nem a test szerint élnek” [Róm 8,1], hanem a régi
embert levetve felöltötték az újat, akik „Istenhez hasonlóvá tétettek”
[Ef 4,22k; Kol 3,9k], ártatlan,
szeplőtelen, tiszta, hibátlan és Istentől szeretett fiakká lettek,
s akik „Istennek örökösei, Krisztusnak pedig társörökösei” [Róm 8,17]
úgy, hogy a mennybe való belépésük útjában semmi sem áll.
Ez a szentséges zsinat vallja
és tartja, hogy a
megkereszteltekben ugyan megmarad a rendetlen kívánság (concupiscentia)
vagy a bűnrevivő kívánság (fomes), de amikor harcra kerül a sor, ez a
rendetlen kívánság egyáltalán nem képes ártani azoknak, akik nem
egyeznek bele a bűnbe és Jézus Krisztus kegyelmével férfiasan küzdenek
ellene. Mert bizony „aki szabályszerűen küzd, koszorút nyer” [2Tim
2,5]. A szent zsinat hirdeti, hogy ezt a rendetlen kívánságot, amelyet
az Apostol olykor „bűnnek” nevez [pl. Róm 6,12-15; 7,7.14-20] az Egyház
sosem úgy értelmezte, hogy azért bűn az elnevezése, mintha az
újjászületettekben valódi és sajátos értelemben bűn lenne, hanem mert a
bűnből van, és a bűnre hajlik. Aki ellenkezőleg gondolkodik: legyen
kiközösítve.
III. Pál / Tridenti
Zsinat: 6. Ülés: Határozat a megigazulásról (Kr. u. 1547) (DH
1528-1531; 1547; 1560-1561; 1575)
7. fejezet. Mi a bűnös megigazulása, és
melyek az okai
Ezt a felkészülést, vagy
előkészületet maga a megigazulás
követi, mely nem csupán a
bűnök bocsánata [11. kánon], hanem
a belső embernek a kegyelem és a kegyelmi adományok akaratlagos
befogadása által megvalósuló megszentelődése és megújulása, hogy az
ember így megigazulatlanból igazzá, az ellenségből baráttá, „az
örök élet reménybeli örökösévé” [Tit 3,7] váljék.
Ennek a megigazulásnak az okai a következők: cél-oka Isten és Krisztus
dicsősége és az örök élet. Létesítő oka pedig a könyörülő Isten, aki
ingyen megtisztít és
megszentel [1Kor 6,11], és megjelöl és felken a megígért Szentlélekkel,
aki a mi örökségünknek a záloga [vö. Ef 1,13]. Kiérdemlő oka: Isten
felülmúlhatatlanul szeretett Egyszülötte, a mi Urunk Jézus Krisztus,
aki, „amikor még ellenségek voltunk” [Róm 5,11], „végtelen nagy
szeretetével, amellyel irántunk viseltetett” [Ef 2,4], a keresztfán
elszenvedett szentséges szenvedése által kiérdemelte számunkra a
megigazulást [10. kánon], és elégtételt nyújtott helyettünk az Atyának.
Eszköz-oka pedig a keresztség szentsége, amely „a hit szentsége” [Szent
Ambrus: De Spiritu Sanctu I 3,42], amelynek híján soha senki nem
részesülhet a megigazulásban.
Végül egyetlen formai oka
„Isten igazságossága, nem ahogyan
Ő igaz, hanem amivel megigazulttá tesz bennünket” [Szent Ágoston: De
Trinitate XIV 12,15] [10. És 11. kánon]. Mert ha Ő ezzel
megajándékozott minket, szellemünkben
újjászületünk [vö. Ef 4,23], és
nemcsak számítunk annak, hanem valóban igazaknak neveztetünk [vö. 1Jn
3,1], és azok is vagyunk! Mindegyikünk a magára szabott igazságot
fogadja be, olyan mérték szerint, amelyet „a Szentlélek tetszése
szerint oszt kinek-kinek” [1Kor 12,11], és az egyes ember
felkészültségének és együttműködésének arányában.
De senki sem igazulhat meg, csak ha részesedik a mi Urunk Jézus
Krisztus szenvedésének érdemeiben. A bűnösnek ez a megigazulása pedig
akkor megy végbe, amikor ugyanezen szent szenvedés érdeméből a
Szentlélek által kiárad Isten szeretete [vö. Róm 5,5] mindazok szívébe,
akik megigazulnak, s ezekben ez a szeretet szállást vesz [11. kánon].
Ezért az ember magában a
megigazulásban, a bűnök bocsánatával együtt Jézus Krisztus által,
akinek tagjává lett, elnyeri együtt belé öntve mindezt: a hitet, a
reményt és a szeretetet.
Mert a hit, hacsak nem
társul
hozzá a remény és a szeretet,
sem nem egyesít tökéletesen Krisztussal, sem nem
tesz az Ő testének élő
tagjává. Ezért igaz a mondás: „Tettek
nélkül a hit halott” [Jak 2,7],
és tétlenné válik [19. kánon],
és „Jézus Krisztusban nem az számít,
ha
valaki körülmetélt, vagy
körülmetéletlen, hanem csak a hit, amely a
szeretet által hat” [Gal 5,6; 6,15].
A keresztség szentsége előtt, az apostoli
hagyomány szerint, a
hittanulók az Egyháztól kérik ezt a hitet,
amikor ugyanis „örök életet
megadó hitet” [Ritualé Romanum, 1.
keresztelési rend] kérnek; amely
örök életet a remény és a szeretet
híján a hit nem képes megadni. Ezért
rögtön hallják is Krisztus szavát: „Ha el
akarsz jutni az örök életre,
tartsd meg a parancsolatokat” [uo. 2; Mt 19, 17; 18-20.
kánon]. S
miután így elnyerték a valódi
és keresztény megigazulást, a
frissen újjászületett lelkeknek erősen meghagyják, hogy azt mintegy a
„legdrágább ruhát” [Lk 15,22], amelyet Jézus Krisztus ajándékozott
nekik, tisztán és szeplőtelenül őrizzék meg, hogy magukkal vihessék
majd a mi Urunk Jézus krisztus ítélőszéke elé, s örök életük legyen
[uo. 24].
16. fejezet. A megigazulás gyümölcse, azaz
a jócselekedetek érdeme, és az érdem mibenléte
… így tulajdon igaz
voltunkat sem mondjuk sajátunknak, és nem hagyjuk figyelmen
kívül és nem is vetjük meg Isten igazságosságát [Róm 10,3]. Ezt az igazságosságot valóban a sajátunknak
mondjuk, mert ahhoz ragaszkodva igazulunk meg, de ugyanúgy
Istené is, mert Isten árasztja belénk Krisztus érdemeiért. …
Kánonok a megigazulásról
10. kánon. Ha valaki azt
állítaná, hogy az emberek
megigazulnak Krisztus igazságossága nélkül, amellyel kiérdemelte nekünk
azt; vagy, hogy az Ő igazságossága
által csak forma szerint igazak: legyen kiközösítve.
11. kánon. Ha valaki azt
állítaná, hogy az emberek pusztán
Krisztus igazságosságának a
beszámítása révén, vagy egyedül
a bűnök
bocsánata által igazulhatnak meg, a kegyelem és a
szeretet kizárásával,
amelyet a Szentlélek áraszt ki szívünkbe s az
abban is marad, vagy azt
állítja, hogy a bennünket
megigazulttá tevő kegyelem csak Isten jóindulata: legyen kiközösítve.
25. kánon. Ha valaki azt
állítaná, hogy az igazak legalább
bocsánatos, vagy (ami még tűrhetetlenebbül hangzik) egyenesen halálos
bűnt követnek el bármilyen jócselekedetükkel, s ezért örök büntetést
érdemelnek, és csak azért nem kerülnek ítélet alá, mert Isten e tetteket nem tudja be ítéletre:
legyen kiközösítve.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Zsolt 51,3-4
Könyörülj rajtam, Istenem,
hiszen irgalmas és jóságos vagy, mérhetetlen irgalmadban töröld
el gonoszságomat! Mosd
le bűnömet teljesen,
tisztíts meg
vétkemtől!
Zsolt 51,9-12
Hints meg izsóppal és megtisztulok, moss meg és a hónál fehérebb leszek!
Hadd halljam örömnek és boldogságnak hírét s ujjongani fognak megtört
csontjaim. Fordítsd el arcod bűneimtől, s töröld
el minden gonoszságomat! Teremts új szívet belém,
s éleszd fel bennem újra az erős lelkületet!
Iz 1,18
Aztán gyertek, s
szálljatok velem perbe!" - mondja az Úr. "Ha olyanok volnának is bűneitek, mint a
skarlát, fehérek lesznek,
mint a hó; és ha olyan vörösek is, mint a bíbor, olyanok lesznek, mint a gyapjú.
Iz 43,25
én magam vagyok az, aki ezeket mind eltörlöm, és bűneidre nem emlékezem többé.
Iz 44,22
Elsöpröm gonoszságaidat, mint a felhőt, és
vétkeidet, mint a ködöt. Térj vissza hozzám: megváltottalak.
Iz 55,10-11
Amint az eső és a hó
lehull az égből, és nem tér oda vissza, hanem megöntözi a földet, és termővé,
gyümölcsözővé teszi, hogy magot adjon a magvetőnek és kenyeret
az éhezőnek, éppen úgy lesz a szavammal is, amely ajkamról fakad. Nem tér vissza hozzám eredménytelenül,
hanem végbeviszi akaratomat, és eléri, amiért küldtem.
Iz 64,5
Olyanok lettünk mind, mint a tisztátalan, és igaz voltunk, akár a
beszennyezett ruha. Elfonnyadtunk, mint a falevél, és
gonoszságaink elsodortak, mint a szél.
Ez 13,10-16
Mert félrevezették
népemet, amikor békét hirdettek, noha nincs béke. Amíg az falat
épített, ezek bemeszelték. Mondd meg azoknak, akik bemeszelték:
Hirtelen zápor támad, jégeső esik, viharos szél fog dühöngeni. S a fal
leomlik. Ugye, akkor majd megkérdezik: Hol
van a vakolat, amivel befödtétek? Ezért ezt mondja az Úr, az
Isten: Heves szélvihart támasztok haragomban, pusztító záport küldök
bosszúmban és jégesőt indulatomban, hogy teljesen megsemmisítse. Ledöntöm a falat, amit bevakoltatok,
egyenlővé teszem a földdel, és alapjai
napvilágra kerülnek. Összeomlik,
és ti ott pusztultok el alatta - akkor majd megtudjátok,
hogy én vagyok
az Úr. Nekiszabadítom haragomat a falnak, s azoknak, akik
bevakolták,
és azt mondom nektek: a fal nincs többé, sem azok,
akik bevakolták,
Izrael prófétái, akik Jeruzsálemről
jövendölnek, és a béke
látomását
látják, noha nincs béke - mondja az Úr, az
Isten.
Ez 36,26-27
új
szívet adok nektek és
új lelket oltok belétek, kiveszem
testetekből a kőszívet és hússzívet adok nektek. Az én lelkemet oltom belétek és
gondoskodom róla, hogy parancsaim szerint éljetek és szemetek előtt
tartsátok törvényeimet és hozzájuk igazodjatok.
Ez 37,23
Nem szennyezik be többé
magukat bálványaikkal, iszonyatos tetteikkel és bűneikkel. Kiszabadítom
őket a hűtlenségből, amelyet elkövettek, megtisztítom őket, és az én népem
lesznek, én meg az ő Istenük leszek.
Mt 5,3
"Boldogok a lélekben szegények, mert
övék a mennyek országa.
Mt 5,5
Boldogok a szelídek, mert övék lesz
a föld.
Mt 5,8
Boldogok a tiszta szívűek, mert
meglátják az Istent.
Mt 5,6
Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert
majd eltelnek vele.
Lk 6,21
Boldogok vagytok, hogy most éheztek, mert jól fogtok lakni.
Boldogok vagytok, akik most sírtok, mert nevetni fogtok.
Mt 5,20
Ezért mondom nektek: ha igazságotok nem múlja felül az
írástudókét és a farizeusokét, nem juttok be a mennyek országába.
Lk 1,6
Mindketten igazak voltak az Isten előtt,
szentül éltek, az Úr parancsai és rendelkezései szerint.
ApCsel 10,35
mindenki kedves előtte,
aki féli és az igazságosságot cselekszi,
bármely nép fia is.
Mt 5,28
én pedig azt mondom
nektek, hogy aki bűnös vággyal
asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele.
Mt 6,1
ügyeljetek, hogy a jót ne az emberek szeme láttára tegyétek,
azért, hogy lássanak benneteket. Így semmi jutalom nem vár
rátok mennyei Atyátoknál.
Mt 8,2-3
Egyszer csak odament hozzá
egy leprás, leborult előtte és kérte: „Uram,
ha akarod, megtisztíthatsz!” Jézus kinyújtotta kezét,
megérintette, s így szólt hozzá: „Akarom,
tisztulj meg!” Erre az nyomban megtisztult leprájától.
Mt 11,5
Vakok
látnak, sánták járnak, leprások megtisztulnak, süketek hallanak,
halottak feltámadnak, a szegényeknek pedig hirdetik az evangéliumot.
Mt 15,18
Az ellenben, ami elhagyja
a szájat, a szívből származik, s ez
az, ami beszennyezi az embert.
Mk 7,15
Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe,
ami beszennyezhetné. Hanem ami
belőle származik, az teszi az embert tisztátalanná.
Mt 23,25-28
Jaj nektek, farizeusok és
írástudók, ti képmutatók! Tisztára
mossátok a pohárnak és a tálnak a külsejét, belül azonban tele vannak
rablással és mértéktelenséggel. Te vak farizeus! Előbb belül tisztítsd ki a poharat és a
tálat, akkor majd kívül is tiszta lesz.
Jaj nektek, farizeusok
és írástudók, ti képmutatók!
Fehérre meszelt sírokhoz hasonlíttok,
amelyek kívülről szépnek látszanak, de
belül tele vannak a halottak csontjaival s mindenféle undoksággal.
így ti is kívülről igazaknak
látszotok az emberek szemében, de belül tele vagytok képmutatással és
gonoszsággal.
Lk 11,39-40
Az Úr azonban így szólt
hozzá: „Ti farizeusok, a pohár és a
tál külsejét tisztogatjátok, de belül tele vagytok kapzsisággal és
gonoszsággal. Balgák! Nem az
alkotta a külsőt is, aki a belsőt alkotta?
Jn 1,29
Másnap, amikor látta, hogy
Jézus feléje tart, így szólt: „Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi
el a világ bűneit.
ApCsel 3,19
Tartsatok hát bűnbánatot,
és térjetek meg bűneitek bocsánatára
ApCsel 22,16
és most mit késlekedsz?
Indulj, vedd fel a keresztséget, s nevét segítségül híva mosd le bűneidet.
1 Kor 6,11
Bizony, ilyenek voltatok
néhányan; de megmosakodtatok,
megszentelést nyertetek, és megigazultatok az Úr Jézus Krisztus
nevében, a mi Istenünk Lelke által. (KNV)
Róm 3,26
Mert amint
ő igaz, úgy akar igazzá tenni mindenkit, aki Jézusban
hisz.
Róm 4,3
Mert mit mond az írás?
»ábrahám hitt Istennek, s ez
megigazulásul tudatott be
neki« (KNV)
Róm 5,17
Mert ha egynek bűnbeesése következtében egy
miatt uralomra jutott a halál, mennyivel inkább uralkodnak az egy Jézus
Krisztus által az életben azok, akik a kegyelem és megigazulás bőséges
ajándékát kapják.
Róm 5,19
Ahogy egy embernek engedetlensége miatt sokan bűnössé váltak, egynek
engedelmességéért sokan meg
is igazultak.
Róm 6,3-4
Vagy nem tudjátok, hogy
akik Krisztus Jézusban megkeresztelkedtünk, az ő halálában
keresztelkedtünk meg? A keresztségben ugyanis eltemetkeztünk vele
együtt a halálba, hogy miként Krisztus
az Atya dicsősége által feltámadt a halálból, úgy mi is az élet újdonságában járjunk.
Róm 6,7-8
Aki így meghalt, megszabadult a bűntől. Ha
Krisztussal meghaltunk, hisszük, hogy vele együtt fogunk élni is.
2Kor 3,18
Mi pedig mindnyájan, akik
födetlen arccal tükrözzük vissza az Úr dicsőségét, a dicsőségben fokról fokra hozzá hasonlóvá változunk át,
az Úr Lelke által.
2Kor 4,16
Ezért nem veszítjük el
kedvünket, mert bár a külső ember romlásnak indult bennünk, a belső napról napra megújul.
2Kor 5,17
Mindenki, aki Krisztusban
van, új teremtmény. A
régi megszűnt, valami új valósult meg.
2Kor 7,1
Minthogy ilyen ígéreteink
vannak, kedveseim, őrizkedjünk a test és lélek minden szennyétől, így teljessé tesszük megszentelődésünket
Isten félelmében.
2Kor 13,5
Vizsgáljátok meg
magatokat, hogy a hitben éltek-e. Tegyétek csak próbára magatokat.
Felismeritek-e, hogy bennetek él
Jézus Krisztus? Ha nem, akkor nem álltátok ki a próbát.
Gal 6,15
Mert sem a körülmetéltség
nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem csak az új teremtmény.
Ef 4,22-24
Korábbi életmódotokkal
ellentétben vessétek le tehát a régi
embert, akit a megtévesztő kívánság romlásba dönt. Újuljatok meg gondolkodástok szellemében, s
öltsétek magatokra az új embert, aki az Isten szerint igazságosságban
és az igazság szentségében alkotott teremtmény.
Fil 2,13
Hiszen Isten maga ébreszti bennetek a szándékot,
s hajtja végre a tettet tetszésének megfelelően.
Kol 3,9-10
Ne hazudjatok egymásnak. Vessétek le a régi embert
szokásaival együtt, és öltsétek föl
az újat, aki állandóan megújul Teremtőjének képmására a teljes
megismerésig.
Tit 3,5
Nem azért, mert igazak
voltak tetteink, hanem irgalmasságból, s a Szentlélekben való újjászületés és megújulás fürdőjében,
1Jn 1,7.9
De ha világosságban
járunk, ahogy ő is világosságban van, akkor közösségben vagyunk
egymással, és Fiának, Jézusnak a vére minden
bűnt lemos rólunk… Ha megvalljuk bűneinket, akkor mivel jó és
igazságos, megbocsátja bűneinket, és
minden igazságtalanságtól megtisztít minket.
1Jn 3,7.10
Gyermekeim, senki se
vezessen félre titeket. Aki az
igazságosságot cselekszi, az igazságos, ahogy ő is igazságos…
Erről ismerhetők fel az Isten gyermekei és a sátán fiai.
Jel 19,8
Megadatott neki, hogy ragyogó fehér patyolatba öltözzék.”
A patyolat a szentek igaz tetteit jelenti.
1Pét 1,23
Nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, az
Isten élő és örök szava által.
2Pét 1,4
értékes és nagy ígéreteket
kaptunk, hogy általuk részeseivé
legyetek az isteni természetnek, és megmeneküljetek a
romlottságtól, amely a világban uralkodik a bűnös kívánság
következtében.
1Kor 3,9
Istennek vagyunk ugyanis munkatársai, ti
meg Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok.
(Fel)
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
A
megigazulás benső igazságossága
(További idézetek várhatók Szent
Ireneusztól, Aranyszájú Szent
Jánostól, Szent Ágostontól)
Órigenész:
A princípiumokról,
I. 1,3. (Kr. u. 230)
Amikor pedig
arról van szó, hogy a
Szentlélkből sok szent részesedik, ez
nem jelenti azt, mintha a Szentlélek valamiféle test
lenne, s minden egyes
szent valamely testi részecske szerinti darabját
nyerné el. Ellenkezőleg, a
Szentlélek megszentelő erő, akiben mindazok
részesülnek, akik kegyelme által
kiérdemelték, hogy megszentelje őket.
Szent
Cyrianus: A
jótékonyságról és
irgalmasságról, 14. (Kr. u. 254)
Tévedsz,
ábrándozol, amikor gazdagnak
véled magadat a világban. A Jelenések
könyvéből halljad Urad szavát, aki jogos
szemrehányásokkal illeti az ilyen
embereket. Így szól: „Azt mondod, gazdag vagyok,
bővelkedem, semmire sincs
szükségem! Nem tudod, mennyire nyomorult, szánalmas,
szegény, vak és mezítelen
vagy! Azt tanácsolom neked, végy tőlem tűzben
kipróbált aranyat, hogy gazdag
légy, fehér ruhát, hogy felöltözz,
és ne látszódjon csúf
mezítelenséged, és
kenőccsel kend meg a szemedet, hogy láss!” (Jel 3,17-18) Te a
gazdag és
dúskáló, tehát Krisztustól
végy kipróbált aranyat, hogy a tűz
kiégesse
belőled
a szennyet, és tiszta arany lehess, ha a
jócselekedetekkel és az irgalmasság
gyakorlásával
megtisztítod magadat! Végy magadnak fehér
ruhát, hogy te, aki Ádámhoz hasonlón
mezítelen, ijesztően csúf voltál,
Krisztus
fehér ruhájába öltözz! és te, aki
(Krisztus Egyházában) gazdag és bővelkedő
matróna vagy, ne a Sátán, hanem
Krisztus kenőcsével kend szemedet, hogy eljuss Isten
látására, amikor
erkölcseiddel és cselekedeteiddel kiérdemled Istent!
Szent
Athanasziosz: Az Ige emberré
válásáról, 54. (Kr. u. 318)
Ő maga
emberré lett, hogy istenivé tegyen
bennünket.
Szent
Athanasziosz: A Nikaiai Zsinat
határozatáról, 31. (Kr. u. 351)
Amikor minket
imádkozni tanított, akkor nem
azt mondta: amikor imádkoztok,
mondjátok: keletkezés nélküli Isten, hanem
azt, hogy amikor imádkoztok, ezt
mondjátok: „Mi Atyánk, ki a mennyekben vagy” (Mt 6,9),
és hitünk összefoglalása
erre akar irányulni. S nem azt parancsolta, hogy a
„keletkezés nélküli” és a
„keletkezett”, vagy hogy a „teremtetlen” és a „teremtett”
nevére
keresztelkedjünk, hanem azt, hogy az Atya, a Fiú és
a szent Lélek nevére
(keresztelkedjünk). Ily módon
tökéletessé válva, mi magunk is
valóban fogadott
fiak leszünk, és amikor kimondjuk az Atya nevét, e
név által megvalljuk az Igét
is, aki az Atyában van. Szabad tehát az ő saját
Atyját a mi Atyánknak is
mondani, anélkül persze, hogy ezáltal
egyenlővé tennénk magunkat a Fiúval
természet szerint. Hiszen ezt is miatta mondhatjuk: ugyanis az
Ige felvette a
mi testünket és közénk jött. Mivel az Ige
közöttünk van, ezért mondhatjuk
Istent a mi Atyánknak is. Az Ige
Lelke, aki bennünk lakik,
rajtunk keresztül az
ő Atyját a miénknek is nevezi. Ez az értelme
annak, amit az apostol így
fogalmaz meg: „Isten elküldte Fiának Lelkét
szívünkbe, aki ezt kiáltja: „Abba,
Atya!”” (Gal 4,6)
(Fel)