|
Gyermekkeresztség
(Frissítve: 2007. 12. 27.)
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Egy elképzelt párbeszéd a gyermekkeresztségről
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
Mit mondanak erről mások?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház Katekizmusa
403 Az Egyház Szent Pált követve mindig
tanította, hogy az emberekre nehezedő mérhetetlen
nyomorúság, rosszra való
hajlandóságuk és halandóságuk meg
nem érthető ezeknek Ádám bűnével
való kapcsolata és a ténnyel való kapcsolat
nélkül, hogy ő átadta nekünk a bűnt, melytől
érintetten születünk valamennyien, s mely "a
lélek halála".[Vö. Trienti Zsinat, 5. sessio:
Decretum de peccato originali 2. kánon, DS 1512.] E
hitbizonyosság miatt szolgáltatja ki az Egyház a
keresztséget a bűnök bocsánatára a
csecsemőknek is, akik személyes bűnt nem követtek
el.[Vö. uo. 4. kánon, DS 1514.]
1231 Amikor a gyermekkeresztség lett a keresztség
szentségének általános formája, az
ünnep egyetlen cselekménnyé vált, mely a
keresztény beavatást megelőző fokozatokat nagyon
lerövidítve foglalja magában.
Természetének megfelelően a gyermekkeresztség
keresztség utáni katekumenátust igényel.
Nem csupán a keresztséget követő oktatás
szükségességéről van szó, hanem a
keresztség kegyelmének
kibontakoztatásáról a személy
fejlődésében. Itt van a hitoktatás sajátos
helye.
1233 Manapság minden latin és keleti szertartásban
a felnőttek keresztény beavatása a katekumenátusba
való belépésükkel kezdődik, és
csúcspontját a keresztség, a
bérmálás és az Eucharisztia három
szentségének egyszerre történő
ünneplésében éri el.[Vö. II.
Vatikáni Zsinat: Ad gentes 13; CIC 851, 865--866.] A keleti
szertartásokban a gyermekek keresztény beavatása a
keresztséggel kezdődik, és azonnal követi a
bérmálás és az elsőáldozás.
Ezzel szemben a római szertartásban a keresztség
után évekig tartó hitoktatást követően
kapják a bérmálást és az
Eucharisztiát, mely keresztény beavatásuk
csúcspontja.[Vö. CIC 851, 868.]
1250 Mivel bukott természettel és az áteredő
bűntől megszeplősítve születtek, a kisgyermekek is
rászorulnak az új születésre a
keresztségben, [Vö. Trienti Zsinat, 5. sessio: Decretum de
peccato originali 4, DS 1514.] hogy kiszabaduljanak a
sötétség hatalmából és
átvitessenek Isten gyermekei szabadságának
országába, [Vö. Kol 1,12--14.] ahová minden
ember meghívást kap. A gyermekkeresztségben
különösen is világosan látható az
üdvösség kegyelmének teljes
ingyenessége. Az Egyház és a szülők
megtagadnák a gyermektől az Isten gyermekévé
válás fölbecsülhetetlen kegyelmét, ha
nem hamarosan a születés után gondoskodnának
a keresztelésről. [Vö. CIC 867; CCEO 686, 1. §]
1251 A keresztény szülők ismerjék el, hogy ez a
szokás megfelel feladatuknak, hogy az Isten által
rájuk bízott életet támogassák.
[Vö. II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium11, 41; uaz: Gaudium
et spes 48; CIC 764, 2. §; 1136.]
1252 Az Egyház ősi hagyománya, hogy kisgyermekeket
keresztel. A 2. századtól erre kifejezett
bizonyítékok vannak, de valószínű, hogy
már az apostoli igehirdetés kezdetén, amikor
egész "házak" megkeresztelkedtek, [Vö. ApCsel
16,15.33; 18,8; 1Kor 1,16.] a gyermekeket is megkeresztelték.
[Sacra Congregatio pro Doctrina Fidei: Pastoralis actio
intsrukció 4: AAS 72 (1980), 1139.]
1253 A keresztség a hit szentsége. [Vö. Mk 16,16.] A
hitnek szüksége van a hívők
közösségére. Minden hívő csak az
Egyház hitében tud hinni. A hitnek azonban, ami a
keresztséghez szükséges, nem kell
tökéletesnek és érettnek lennie; elég
a csíra, amelynek ki kell bontakoznia. A keresztelendőtől vagy a
keresztszülőjétől megkérdezik: "Mit kérsz
Isten Egyházától?" és ő felel: "A hitet!"
1254 A hitnek minden megkereszteltben, akár gyermek, akár
felnőtt, a keresztség után növekednie kell.
Ezért az Egyház minden évben a
húsvéti vigíliában megújítja
a keresztségi fogadalmakat. A keresztségi
előkészület ugyanis csak az új élet
küszöbéhez vezet el. A keresztség a Krisztusban
való új élet forrása, melyből az
egész keresztény élet fakad.
1255 Ahhoz, hogy a keresztségi kegyelem kibontakozhassék,
nagyon fontos a szülők segítsége. Ebben szerepe van
a keresztapáknak és keresztanyáknak, akiknek
jó hívőknek kell lenniük, alkalmasnak és
fölkészültnek arra, hogy az újonnan
megkeresztelt kisgyermeket vagy felnőttet kísérjék
a keresztény élet útján. [Vö. CIC
872--874.] Feladatuk igazi egyházi szolgálat, officium.
[Vö. II. Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium 67.] A
keresztségi kegyelem megőrzéséért és
kibontakozásáért az egész egyházi
közösség is felelős.
1261 Ami a keresztség nélkül meghalt gyermekeket
illeti, az Egyház csak Isten irgalmasságára tudja
őket bízni, amint ezt meg is teszi a megfelelő temetési
szertartásban. A minden ember üdvösségét
akaró Isten végtelen irgalmassága és
Jézus gyöngédsége a gyermekek iránt,
mely azt mondatta vele: "Engedjétek hozzám a kisdedeket,
ne akadályozzátok őket" (Mk 10,14),
följogosít bennünket a reményre, hogy a
keresztség nélkül meghalt gyermekek
számára is van út az üdvösségre.
Az Egyház nyomatékosan kéri a szülőket, ne
akadályozzák a gyermekeket abban, hogy a szent
keresztség ajándéka által Krisztushoz
jöjjenek.
1282 A legősibb időktől fogva csecsemőket is keresztelünk, mert a
keresztség Isten kegyelme és ajándéka, mely
nem tételez föl emberi érdemeket; a csecsemőket az
Egyház hitében keresztelik meg. A keresztény
életbe való belépés utat nyit az igazi
szabadságra.
1283 A keresztség nélkül meghalt kisgyermekekre
vonatkozóan az Egyház liturgiája arra
buzdít, hogy bízzunk az isteni irgalmasságban
és imádkozzunk üdvösségükért.
1290 Az első századokban a bérmálás a
keresztséggel együtt általában egyetlen
szertartás volt, Szent Ciprián kifejezése szerint
"kettős szentség".[Karthagói Szent Ciprián:
Epistula 73, 21] A gyermekkeresztség gyakorivá
válása, éspedig a húsvéton
kívül is egész éven át, valamint a
plébániák sokasodása egyéb okok
mellett lehetetlenné tette, hogy a püspök minden
keresztségi szertartásnál jelen legyen. Mivel
azonban a keresztség beteljesedését a
püspöknek akarták fönntartani, Nyugaton
szokásba jött, hogy a két szentség
kiszolgáltatását időben
elválasztották egymástól. Keleten a
két szentséget együtt tartották; a keresztelő
pap bérmál. De a bérmálást csak a
püspök által megszentelt müronnal lehet
végezni. [Vö. CCEO 695, 1. §; 969, 1. §]
(Fel)
Tanítóhivatali megnyilatkozások
Szent Siricus: A "Directa ad decessorem" levél Himerius tarragonai püspöknek (Kr. u. 385) (DH 184)
(2, 3.) Amint tehát azt mondjuk, hogy a húsvéti
(idő) iránti tiszteletet semmivel sem kell kisebbíteni,
ugyanígy azt is akarjuk, hogy a kisdedeknek, akik
életkoruk folytán még nem tudnak beszélni,
vagy azoknak, akiknek bármilyen szorult helyzetbnen
szükségük lesz a szent keresztség
vizére, a leggyorsabban a segítségére kell
sietni, nehogy a mi lelkünk vesztére visszahasson, ha
megtagadva az üdvösség forrását az arra
vágyakozóktól, amikor valaki
közülük eltávozik e világból,
elveszítse az országot is, az életet is... ...
mostaz előbb mondott szabályt tartsák meg az összes
pspok, akik nem akarnak annak az apostoli sziklának a
szilárd talapzatából kiszakadni, amelyre Krisztus
az egész Egyházat építette.
Szent I.
Ince: Az "Inter ceteras Ecclesiae Romanae" levél Silvanusnak
és a Milevei zsinat többi atyáinak (Kr. u. 417) (DH
219)
(5. fejezet) ... hogy a kisdedek a keresztség kegyelme
nélkül is ajándékul kaphatják az
örök élet jutalmát, rendkívül balga
állítás. Hacsak ugyanis nem ették az
Emberfia testét, és nem itták a
vérét, nem lesz élet bennük [vö. Jn
6,53k]. Akik azonban ezt az életet számukra így,
újjászületés nélkül veszik
védelmükbe, olyannak látszanak nekem, mint akik
magát a kersztséget akarják haszontalannak
nyilvánítani, midőn hirdetik, hogy a gyermekek már
birtokában vannak annak, amit hitünk szerint, csak a
keresztség által nyerhetnek el. Ha tehát azt
állítják, hogy semmit sem árt, ha nem
születnek újjá, szükségszerűen be kell
vallaniuk, hogy azok nem születnek újjá, és
az újjászületés szent folyama semmit sem
használ. Valóban, hogy a felesleges emberek ferde
tanítását az igazság gyors
érvelésével le lehessen fegyverezni, ezt
kiáltja az Úr az evangéliumban: Engedjétek
hozzám jönni a kisdedeket és ne
akadályozzátok meg ezt nekik: az ilyeneké ugyanis
a mennyek országa. [vö. Mt 19,14; Mk 10,14; Lk 18,16]
Szent Zosimus / XV. Karthágói zsinat: Az áteredő bűn (Kr. u. 418) (DH 223)
2. kánon. Úgyszintén úgy határoztak:
ha valaki tagadja, hogy az anyaméhből újonnan
született csecsemőket meg kell keresztelni, vagy azt
állítja, hogy a bűnök bocsánatára
keresztelik meg ugyan őket, de semmi olyat nem hoznak magukkal az
ádámtól való eredeti bűnből, amit az
újjászületés fürdője engesztel ki,
vagyis következésképpen rájuk a
keresztelés formájában a "bűnök
bocsánatára" kifejezés nem helyesen, hanem
tévesen van értelmezve, legyen
kiközösítve. Mert nem lehet máshogyan
értelmezni az Apostol szavait: "Egy ember által
lépett a világba a bűn, majd a bűn
következményeként a halál, és
így a halál minden ember osztályréze lett,
mert mindnyájan vétkeztek." [vö. Róm 5,12],
csak azon a módon, ahogy a mindenhol elterjedt katolikus
Egyház azt mindenkor értelmezte. Tehát a hitnek e
szabálya szerint a kicsinyeket, akik koruknál fogva bűnt
elkövetni maguktól még képtelenek,
valóságosan azért kereszteljük meg a
bűnök bocsánatára, hogy
újjászületésükben megtisztuljanak
attól, amit származásuk révén
magukkal hoztak.
III. Ince: A "Maiores Ecclesiae causas" levél Ymbertus arles-i érseknek (Kr. u. 1201) (DH 780)
... Azt állítják ugyanis, hogy a kisdedek
esetében haszontalanság a keresztséget
kiszolgáltatni. - Feleletünk: A keresztelés a
körülmetélés helyébe lépett.
Ezért miként a körülmetélt lelke a
népéből nem veszhetett el [Ter 17,14] - ugyanígy,
aki vízből és Szentlélekből
újjászületett, a mennyek országába
való belépést el fogja nyerni [Jn 3,5] ...
Mégha az áteredő bűnt meg is szüntethette a
körülmetélés misztriuma, és így
az örök kárhozat veszélyét az illető
elkerülte, mégsem érhette el a mennyek
országát, amely Krisztus haláláig
mindenkinek el volt zárva. Ám a Krisztus
vérével pirosra festett keresztség
szentsége által megbocsáttatik a bűn, és a
mennyek országához meg lehet érkezni. Ennek
ajtaját Krisztus vére nyitotta meg irgalmasan
híveinek. Távol legyen ugyanis, hogy minden kisded
elvesszen, akiknek naponta akkora tömege hal meg,
anélkül, hogy az irgalmas Isten, aki senkit sem akar
elveszíteni, valami menedéket ne adott volna az
üdvösségre.
... Amit az ellenvetők felhoznak, hogy a hitet és a szeretetet,
meg a többi erényeket kisdedeknek, mint olyanoknak, akik
beleegyezni nem tudnak, nem lehet beléjük sem önteni.
ám ezt a legtöbben nem fogadják el perdöntő
módon. - Megint mások azt állítják,
hogy a keresztség ereje által ugyan megbocsáttatik
a kisdedek bűne, de kegyelmet még nem kapnak. Nem kevesen
még azt is mondják, hogy a bűnük meg van
bocsátva, az erényekkel is fel vannak
ékesítve, de még csak úgy
birtokolják, mint habitust, és nem mint gyakorlatot,
amíg csak el nem érik serdült korukat.
Azt feleljük, hogy különbséget kell tenni, mivel
a bűn kétféle. Áteredő és tényleges
bűn. Az áteredő beleegyezésünk nélkül is
megvan, a tényleges, amit a beleegyezéssel
követünk el. Mivel az áteredőt beleegyezés
nélkül szerezzük meg, beleegyezés
nélkül szűnik meg e szentség ereje által. A
tényleges, amit a beleegyezés tesz bűnné, a mi
hozzájárulásunk nélkül a
legkevésbé sem oldozható fel ... Az áteredő
bűn büntetése Isten látásának a
hiánya, a tényleges bűn büntetése pedig az
örök pokol kínja. ...
III. Ince / IV. Lateráni Zsinat : A katolikus hit (Kr. u. 1215) (DH 802)
A keresztség szentsége pedig, (amelyet a vízben
szolgáltatunk ki Isten és az oszthatatlan
Háromság, vagyis az Atya, a Fiú és a
Szentlélek segítségül
hívásával) mind a kisdedeknek, mind a felnőtteknek
az egyházi forma szerint bárki által
szabályosan kiszolgáltatva az üdvösségre
szolgál.
III. Pál / Tridenti Zsinat: Kánonok a keresztség szentségéről (Kr. u. 1547) (DH 1625-1627)
12. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy
csak azt lehet megkeresztelni, aki elérte azt az
életkort, amelyben Krisztust megkeresztelték, vagy
csupán a halál pillanatában: legyen
kiközösítve.
13. kánon. ha valaki azt állítaná, hogy a
kisdedeket, mivel a hit kifejezésével még nem
rendelkeznek, bár a keresztséget felvették, nem
kell a hívők közé számítani, és
ezért, amikor az értett
megkülönböztetés éveit elérik,
újból meg kell őket keresztelni, avagy előnyösebb
keresztségüket inkább elmulasztani, mintsem őket
mint olyanokat, akik nem a saját
indíttatásukból hisznek, csupán az
Egyház hitére támaszkodva megkeresztelni: legyen
kiközösítve.
14. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a
fentiekben említett minden megkeresztelt kisdedet, ha
felserdültek, meg kell kérdezni, vajon
érvényesnek ítélik-e, amit a
keresztszüleik az ő nevükben megígértek,
és akik nemmel felelnek, saját
véleményükben meg kell hagyni őket, és
semmiféle büntetéssel nem kell a keresztény
életre kényszeríteni őket, csak az
Oltáriszentség és a tüöbbi
szentségek felvételéről tartózkodjanak,
míg észre nem térnek: legyen
kiközösítve.
II.
János Pál / Hittani Kongregáció: A
"Pastoralis actio" eligazítás (Kr. u. 1980) (DH 4670-4674)
12. ... Azokat a szavakat..., melyeket Jézus Nikodémusnak
mondott [Vö. Jn 3,5], az Egyház mindig úgy
értelmezte, hogy ti. "a gyermekektől nem szabad megvonni a
keresztséget."1 Ezeknek a szavaknak valóban
általános érvényű, abszolút
jelentésük volt, hogy az Atyák alkalmasnak
tartották őket a keresztség
szükségességének
megállapítására, és a
Tanítóhivatal kifejezetten a kisgyermekekre alkalmazta
ezeket2: ennek a szentségnek számukra is az Isten
népének közösségébe való
belépést, a saját üdvösség
felé nyíló kaput kell jelentenie.
13. Az Egyház ezért tanításával
és cselekvésmódjával
kinyilvánította, hogy a keresztségen
kívül nem ismer más utat arra, hogy a kisgyermekeket
bejuttassa az örök boldogság honába. ...
14. Az a körülmény, hogy a gyermekek még nem
tudják meguktól megvallani hitüket,
semmiképpen sem akadálya annak, hogy az Egyház ezt
a szentséget kiszolgáltassa nekik, hiszen
valójában a saját hitében kereszteli meg
őket. ...
28. Különösen annak van nagy jelentősége, ha
emlékezetünkbe idézzük, hogy a kisgyermekek
kötelezettségét súlyos
kötelezettségnek kell tartanunk. Azokat a
kérdéseket, melyekkel erre vonatkozólag a
lelkipásztorok szembesülnek, nem oldhatók meg
másképpen, mint az Egyház tanítása
és folytonos gyakorlására való
kitartó odafigyeléssel.
(1) Kisgyermekek keresztelési
szertartása, Bevezető megjegyzések, no. 2 (A
keresztelés ünnepe 15)
(2) Vö. Órigenész, In Leviticum hom. 8,3.; In Lucam
hom. 14,5; Karthágói Ciprián, 59. levél 5;
Szent Ágoston, De peccatorum meritis et remissione et de
baptismo parvulorum I 17-19 22-24; De gratia Christi I 32; De
praedestione sanctorum 13, 25; Opus iperfectum contra Iulianum V 9;
vö. még DH 184, 219, 223, 903k, 1349.)
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak rövid kommentárral:
Mt 18,14
éppen így mennyei Atyátok sem akarja, hogy csak egy is elvesszen e kicsik közül.
Mivel a keresztség szükséges az
üdvösséghez, ezért a gyermekeket is meg kell
keresztelni.
1Jn 4,19
Azért szeretjük (az Istent), mert ő előbb szeretett minket.
Isten mindannyiunkat - felnőtteket és gyermekeket
egyaránt - meghívott a keresztségre, nem
azért, mert mi hozzájárulunk, hanem azért,
mert Ő előbb szeretett minket, mint mi szerettük volna Őt.
Ter 17,12
A nyolcadik napon kell közületek minden
férfinemhez tartozót körülmetélni minden
nemzedéken át. A házatokban született
szolgát is, meg az idegenektől vett rabszolgát is, aki
nem tartozik leszármazottaid közé.
Lev 12,3
A nyolcadik napon metéljék körül a gyermek előbőrét.
Ezek a szövegek azt mutatják, hogy a nyolcnapos csecsemők a
körülmetélés által léptek be az
ó Szövetségbe.
Kol 2,11-12
Benne vagytok körülmetélve, nem kézzel, hanem az érzékies test levetésével, a krisztusi körülmetéléssel. Benne temetkeztetek el a keresztségben,
és benne támadtatok fel, annak az Istennek az
erejébe vetett hit által, aki Őt a halálból
feltámasztotta.
Azonban a keresztség az új
"körülmetélés" az új
Szövetség teljes népének, a gyermekeknek
ugyanúgy, mint a felnőtteknek. Isten nem vonja szűkebbre az
Ószövetségnél az Ő új
Szövetségét. Ellenkezőleg, kitárja azt mind a
zsidók, mind a pogányok számára, mind a
gyermekek, mind a felnőttek számára.
Jób 14,1-4
Minden ember, aki anyától született, szegény a napokban, de jóllakik gonddal.
Mint virág kinyílik, azután elhervad, eltűnik,
mint árnyék, nincsen maradása. Nyitva tartod te is
szemedet fölötte, s bírói székedhez
viszed ítéletre. Tisztátalantól vajh születhet-e tiszta? Nem, egyetlen egy sem!
Az ember, aki asszonytól született gonddal terhelt
és tisztátalan. A keresztség szükséges
minden embernek a mi bűnös emberi természetünk miatt.
Zsolt 51,7
Lásd, én vétekben születtem, már akkor bűnös voltam, mikor anyám fogant.
A bűn romlottságában foganunk. Ez azt mutatja, hogy
már a fogantatástól szükségünk
van a keresztségre.
Mt 18,2-5
Odahívott egy gyereket, közéjük állította, s azt mondta: "Bizony mondom nektek, ha nem változtok meg, s nem lesztek olyanok, mint a gyerekek, nem mentek be a mennyek országába.
Aki tehát megalázza magát, mint ez a gyerek, az a
legnagyobb a mennyek országában. Aki befogad egy ilyen
gyereket a nevemben, engem fogad be.
Jézus azt mondja, hogy, ha nem leszünk olyanok mint a
gyermekek, nem léphetünk be a mennybe. Akkor miért
kellene kizárni a gyermekeket a keresztségből?
Mt 19,14
Jézus azonban így szólt: "Hagyjátok csak a gyermekeket, ne akadályozzátok meg őket, hadd jöjjenek hozzám, hisz ilyeneké a mennyek országa!"
Jézus világosan kijelenti, hogy a mennyek országa
a gyermekeké. Nincs korhatár, hogy ki léphet be az
Országba, és nincs korhatár, hogy ki alkalmas a
keresztségre.
Mk 10,14
Amikor Jézus észrevette, helytelenítette. "Hagyjátok - mondta -, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.
Jézus azt mondja, hogy engedjük Hozzá a gyermekeket,
hiszen ilyeneké az Isten országa. Jézus nem mond
semmi olyant, hogy túl fiatal ahhoz, hogy belépjen az
Isten országába.
Lk 18,15-16
Gyerekeket vittek hozzá, hogy tegye rájuk
a kezét. Amikor a tanítványok
észrevették, elutasították őket. Jézus azonban odahívta őket.
"Hagyjátok - mondta -, hadd jöjjenek hozzám a
kicsinyek, ne akadályozzátok őket, mert ilyeneké
az Isten országa.
Jézus azt mondja: "Hagyjátok, hadd jöjjenek
hozzám a kicsinyek". És az emberek odavitték
hozzá, hogy Ő megérintse őket. Ez azt igazolja, hogy a
kegyelem átadása nem függ az
életkortól.
ApCsel 2,38
"Térjetek meg - felelte Péter -, és keresztelkedjék meg mindegyiktek (=
minden hozzád tartozó / hekasztosz hümón)
Jézus Krisztus nevében bűnei bocsánatára.
és megkapjátok a Szentlélek
ajándékát.
Péter azt mondja a tömegnek: "Térjetek meg,
és keresztelkedjetek meg.". A protestánsok ezt a verset
szokták használni, hogy igazolják, hogy a hit (de
nem a gyermeki) szükséges a keresztséghez. Azonban a
görög szöveg szó szerinti fordítása
így szól: "Ti térjetek meg, és meg kell
keresztelni minden tihozzátok tartozót". Ez -
ellentétben azzal, amit a protestánsok
állítanak - valójában azt igazolja, hogy a
csecsemőket a szüleik hite alapján kell megkeresztelni. Ezt
megerősíti a következő vers is.
ApCsel 2,39
Mert az ígéret nektek és fiaitoknak (= teknon) szól, meg azoknak, akiket - bár távol vannak - meghívott a mi Urunk, Istenünk."
Péter ekkor azt mondja, hogy a keresztség kifejezetten
ugyanúgy szól a gyermekeknek, mint a felnőtteknek.
Azokkal, akik "távol vannak", azokra utal, akik "otthon" vannak
(elsősorban a csecsemőkre és a kisgyermekekre). Isten
szövetségének családjában gyermekek is
vannak. A "fiak" szó a görög "teknon", amely
csecsemőket is jelent.
Lk 1,59
A nyolcadik napon elmentek, hogy körülmetéljék a gyermeket (= teknon). Az apja nevéről Zakariásnak akarták elnevezni.
ApCsel 21,21
Felőled viszont azt hallották, hogy arra tanítod a
pogányok közt élő zsidókat,
pártoljanak el Mózestől, azt mondván nekik, hogy ne metéltessék körül a gyerekeket (= teknon), s ne éljenek a szokások szerint.
Ezek azt igazolják, hogy a "teknon" csecsemőket is
magában foglal. Jánost "teknon"-ként
(csecsemőként) metélték körül. Az Apcsel
21,21-ben pedig a nyolcnapos csecsemőkre használják a
"teknon" szót. Tehát a keresztség a
csecsemőkért is van, nem csak a felnőttekért.
Mk 16,16
Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik.
Jézus azt mondja a tömegnek: "Aki hisz és
megkeresztelkedik, üdvözül". De rögtön
hozzáteszi, hogy "aki nem hisz, az elkárhozik". Ez azt
bizonyítja, hogy vannak olyanok, akik megkeresztelkedtek, de
még nem hisznek. Ez megcáfolja azt a protestáns
állítást, hogy csak hívő veheti fel a
keresztséget. Sehol sincs szó a Bibliában
"hívők keresztségéről".
ApCsel 10,47-48
"Meg lehetne tagadni a keresztvizet azoktól, akik a Szentlelket éppen úgy megkapták, mint mi?" Ezzel elrendelte, hogy Jézus Krisztus nevében kereszteljék meg őket. Őt viszont arra kérték, hogy maradjon még náluk néhány napig.
Péter Kornéliusz egész házát
megkeresztelte, és a ház általában
magában foglalja a csecsemőket és a kisgyermekeket is. A
Szentírásban sehol sincs szó arról, hogy a
keresztség csak a felnőttekre lenne korlátozva.
ApCsel 16,15
Egész háza népével (= oikosz) együtt megkeresztelkedett,
aztán kért minket: "Ha nézetetek szerint az
úr híve vagyok, térjetek be házamba,
és maradjatok nálam." és erővel rá is vett
erre minket.
Pál megkereszteli Lídiát és egész
háza népét. A "háznép" szó a
görög "oikosz" szó fordítása, amely
magában foglalja a csecsemőket és a gyermekeket is.
Továbbá Pál Lídia háza
népét Lídia hitén alapulva keresztelte meg,
és nem a háznép hitén. Ez azt jelenti, hogy
a szülők megadahtják gyermekeiknek a keresztséget a
saját hitükön alapulva, és nem a gyermek
hitén.
ApCsel 16,30-34
aztán kivezette őket s megkérdezte: "Uraim, mit kell
tennem, hogy üdvözüljek?" "Higgy Jézus
Krisztusban, és üdvözülsz te is, a tieid is!" -
válaszolták. Aztán hirdették neki és
egész háza népének (= oikosz) az Isten
szavát. Az pedig még akkor magához vette őket,
éjszaka kimosta sebeiket, s rögtön megkeresztelkedett, hozzátartozóival (= oikosz) együtt.
Aztán házába vezette őket, asztalt terített
nekik, s örült egész háza népével
(= oikosz) , hogy az Isten híve lett.
Egyedül a keresztséget kérő felnőtteknek kell
megvallaniuk Jézusban való hitüket. Ez megegyezik az
Egyház gyakorlatával, amikor felkészítik a
katekumeneket a keresztségre. Azonban ez a vers nem
támogatja az olyan "hívő keresztség"-et, amely
mindenkinek kötelező. Vö. ApCsel 16,15.33. Minél
korábban keresztelkedik meg valaki, annál jobb.
Azoktól, akik felnőttként kérik a
keresztséget, az Egyház mindig is megkövetelte a
hitvallást Krisztusban. Ha gyermekek jöbnnek a
keresztelésre, akkor az Egyház mindig is megköveteli
a szülők hitvallását Krisztusban, a gyermek helyett.
Azonban a Szentírásban semmi nincs arról, hogy az
öSSZES kereszteléskor meg kell vallania mindenkinek a
saját hitét Krisztusban (mivel az Egyház 2000
éve keresztel gyermekeket is).
Pál megkereszteli a börtönőrt (aki felnőtt), és
az egész háza népét (amelyben gyermekeknek
is kellett lenniük). A keresztséget soha sem
korlátozták a felnőttekre, vagy az értelmi korra.
Vö. az alábbiakat:
Lk 19,9
Jézus ezt felelte neki: "Ma üdvösség köszöntött erre a házra (= oikosz), hiszen ő is Ábrahám fia.
Mt 19,29
Aki nevemért elhagyja otthonát (= oikosz), testvéreit, nővéreit, apját, anyját, feleségét, gyermekeit vagy a földjét, százannyit kap, s az örök élet lesz az öröksége.
ApCsel 11,14
Ő majd elmondja, ami neked és egész házad népének (= oikosz) üdvösséget szerez.
1Tim 3,12
A diakónus legyen egyszer nősült, s gyermekeinek és otthonának (= oikosz) jó gondviselője.
Ter 18,19
Arra szemeltem ki, hogy fiainak, majd pedig házanépének (= oikosz) megparancsolja: Járjatok az Úr útján jogot
és igazságosságot gyakorolva, hogy az Úr
megadhassa Ábrahámnak, amit ígért neki."
Ter 36,6
ézsau vette feleségeit, fiait és leányait, egész házanépét (= oikosz),
minden legelőállatát, minden
háziállatát és minden vagyonát, amit
Kánaán földjén szerzett, s
elköltözött öccsétől Szeir
földjére.
Ter 41,51
József az elsőszülöttet Manasszénak nevezte, mert - úgymond - "Isten elfeledtette velem minden nyomorúságomat és atyám egész házát (= oikosz)."
Ter 47,12
József ellátta atyját és testvéreit és atyjának egész családját (= oikosz) kenyérrel, gyermekeik száma szerint.
Józs 24,15
Ha nem akartok az Úrnak szolgálni, ma válasszatok,
kinek akartok szolgálni: azoknak az isteneknek-e, akiknek
atyáitok szolgáltak a folyón túl, vagy az
amoriták isteneinek, akiknek most a földjét
lakjátok. Én és házam (= oikosz), mi az Úrnak szolgálunk!"
2Sám 7,11
attól az időtől kezdve, hogy bírákat rendeltem
népem, Izrael fölé. Megszabadítom minden
ellenségétől. Az Úr naggyá tesz, s házat (= oikosz) épít neked az Úr.
1Krón 10,6
így halt meg Saul, a három fia és egész háza (= oikosz).
Ezek a versek igazolják, hogy az "oikosz"-ban általában gyermekek is vannak.
Róm 5,12
Amint tehát egy ember által lépett
a világba a bűn, majd a bűn folyományaként a
halál, és így a halál minden embernek
osztályrésze lett, mert mindnyájan
vétkeztek...
A bűn Ádám által jött, a halál pedig a
bűn által. A csecsemők lelkét is érinti
ádám bűne, és ugyanúgy szüksége
van a keresztségre, mint a felnőttel lelkének.
Róm 5,15
A kegyelemmel azonban nem úgy áll a dolog, mint a
bukással. Mert ha egynek bukása miatt sokan meghaltak, Isten kegyelme, s az egy embernek, Jézus Krisztusnak irgalmából nyert ajándék még inkább kiárad sokakra.
Jézus Krisztus kegyelme felülmúlja az
Ószövetségét. Tehát a gyermekek is
beléphetnek a keresztségben az új
Szövetségbe. Egy zsidó szemszögből az
elképzelhetetlen lett volna, hogy Isten
Szövetségéből ki lennének zárva a
csecsemők és a gyermekek.
1Kor 1,16
Igaz, még Sztefanász családját is megkereszteltem, különben nem tudom, hogy még mást is megkereszteltem volna.
Pál megkeresztelte Sztefanász családját
(oikosz) is. A keresztség nem korlátozódik csak a
felnőttekre.
Ef 1,1
Pál, Isten akaratából Jézus Krisztus apostola az Efezusban élő szenteknek, a Krisztus Jézusban hívőknek.
Ef 6,1
Gyermekek, engedelmeskedjetek szüleiteknek az Úrban, mert így van rendjén.
Kol 1,2
a Kolosszében élő szent és hívő testvéreknek
Krisztusban. Kegyelem nektek és békesség
Atyánktól, az Istentől [és Urunktól,
Jézus Krisztustól]!
Kol 3,20
Gyermekek, fogadjatok szót szüleiteknek mindenben, mert ez kedves az Úr szemében.
Pál üdvözli az Egyház "szentjeit", és
ezek alatt gyermekeket is értett. A gyermekek csak a
keresztség révén válhatnak az Egyház
szentjeivé.
Ef 2,3
Közéjük tartoztunk mi is, amíg testi
vágyainkban éltünk, s megtettük, amit a test
és az érzékek kívántak. Születésünknél fogva mi is a harag gyermekei voltunk, akárcsak a többi ember.
Mi mindannyian, miként az egész emberiség a
természet szerint a harag gyermekei vagyunk, bűnben. A gyermekek
sem kivételek. Vö. Zsolt 51,5; Jób 14,1-4, amelyek
azt tanítják, hogy már foganásunkkor bűnben
vagyunk, és születésünk tisztátalan.
2Tessz 3,10
Már amikor nálatok voltunk, meghagytuk nektek, hogy aki nem akar dolgozni, ne is egyék.
Ha valaki nem dolgozik, ne is egyék. Azonban ez azokra nem
vonatkozik, akik képtelenek a munkára, de mégis
ehetnek. A csecsemők nem éhezhetnek, csak azért, mert
képtelenek dolgozni, és ugyanígy nem tagadhatjuk
meg tőlük a keresztséget se csak azért, mert
még képtelenek megvallani a hitet.
Mt 9,2
Ott egy hordágyon fekvő bénát hoztak hozzá. Hitüket
látva Jézus e szavakkal fordult a bénához:
"Bízzál, fiam, bocsánatot nyernek bűneid!"
Mk 2,3-5
Közben hoztak egy bénát, négyen cipelték. Mivel
a tömegből nem tudták eléje vinni,
kibontották fölötte a tetőt, és a
nyíláson át engedték le a hordágyat,
amelyen a béna feküdt. Hitüket látva, Jézus így szólt a bénához: "Fiam, bűneid bocsánatot nyertek."
A bénát cipelők hite miatt megbocsáttattak a
béna bűnei. Ez példa arra, hogy mások hitén
is alapulhat bűnbocsánat, pontosan mint a csecsemők
keresztelése esetében. A gyermekeknél a
bűnbocsánat a szülők hitén alapul.
Mt 8,13
A századosnak pedig ezt mondta Jézus: "Menj, legyen úgy, ahogy hitted!" A szolga még abban az órában meggyógyult.
A százados hite miatt gyógyult meg a szolga. Ez egy
másik példa arra, hogy mások hitén is
alapulhat gyógyulás. Ha Jézus tud
gyógyítani valaki más hitére alapozva,
akkor meg is keresztelhet bennünket ugyanígy más
hitére alapozva.
Mk 9,20-27
Odavitték. Mihelyt a lélek meglátta, nyomban
gyötörni kezdte (a fiút), úgyhogy az a
földre zuhant s habzó szájjal fetrengett.
"Mióta szenved a bajban?" - kérdezte apját. "Kicsi
kora óta - válaszolta. - Sokszor tűzbe meg vízbe
kergette, csakhogy elpusztítsa. Ha valamit tehetsz, segíts rajtunk, és légy részvéttel irántunk."
Jézus így felelt: "Ha valamit tehetsz?... Minden
lehetséges annak, aki hisz." A fiú apja erre
felkiáltott: "Hiszek! Segíts hitetlenségemen!"
Amikor Jézus látta, hogy egyre nagyobb tömeg gyűlik
össze, ráparancsolt a tisztátalan lélekre:
"Néma és süket lélek, parancsolom neked, menj
ki belőle, és ne térj többé vissza
belé!" Az felordított, s heves rángatások
közepette kiment belőle. A fiú olyan lett, mintha halott
volna. Sokan úgy vélték, hogy meghalt.
Jézus azonban megfogta a kezét, felsegítette, s a gyermek talpra állt.
Jézus kiűzi a tisztátalan
lelket a gyermekből az apja hitén alapozva. Ez a
gyógyítás ismét más hitén
alapult.
1Kor 7,14
Mert a hitetlen férjet megszenteli felesége, és a hitetlen asszonyt megszenteli férje. Különben gyermekeitek tisztátalanok volnának, pedig szentek.
Pál azt mondja, hogy a gyermekek megszentelődnek Isten
által egyedül szüleik hite által.
Kiv 12,24-28
Ezt az előírást tekintsétek
törvénynek, amely minden időben vonatkozik rád
és gyermekeidre. Ezt a szokást akkor is
tartsátok meg, ha majd bejuttok arra a földre, amelyet az
úr nektek ad. Ha gyermekeitek megkérdeznek benneteket:
miféle szertartás ez, akkor így feleljetek: Ez a
húsvéti áldozat az Úrnak, aki Egyiptomban
elhaladt Izrael fiainak háza mellett, amikor lesújtott az
egyiptomiakra, és a mi házainkat
megkímélte." Erre a nép meghajolt és
leborult. Izrael fiai elmentek és engedelmeskedtek. Úgy
tettek, ahogy az Úr megparancsolta Mózesnek és
áronnak.
A Húsvét a szülők hitére alapult. Ha ők nem
ölték le és ették meg a
bárányt, az elsőszülött gyermekük meghalt
volna.
Józs 5,2-9
Abban az időben azt mondta az Úr Józsuénak: >Csinálj magadnak kőkéseket, s metéld ismét körül Izrael fiait.<
[3] Ő megtette, amit az Úr parancsolt és az Előbőrök
halmán körülmetélte Izrael fiait. [4] Ez volt
az oka, hogy ismét körülmetélte őket:
Abból az egész népből, amely Egyiptomból
kijött, minden hadviselő férfi meghalt a pusztában a
hosszú bolyongásban. [5] Ezek mindnyájan körülmetéltek
voltak. Az a nép azonban, amely a pusztában
született, körülmetéletlen volt. [6] Negyven
évig vándoroltak ugyanis Izrael fiai, amíg meg nem
halt minden harcos, aki nem hallgatott az Úr szavára,
és akiknek megesküdött, hogy nem mutatja meg nekik azt
a földet, amelyről esküvel ígérte
atyáiknak, hogy azt a tejjel-mézzel folyó
földet nekik adja. [7] Ezeknek az apáknak a helyébe fiaik
léptek, s ezeket metélte körül Józsue,
mert ezeknek megvolt az előbőrük, úgy ahogy
megszülettek és senki sem metélte körül
őket az úton. [8]
Amikor aztán valamennyien körülmetélkedtek, mindaddig azon a táborhelyen maradtak, amíg meg nem gyógyultak. [9]
Ekkor azt mondta az Úr Józsuénak: >Ma vettem le rólatok Egyiptom gyalázatát.< Ezért hívják ezt a helyet Gilgálnak mind a mai napig.
Isten megbüntette Izraelt, mert a nép nem metélte
körül gyermekeiket. Ez a szülők hitére alapult. A
szülő döntő szerepet játszik gyermekének
üdvösségében.
(Fel)
Egy képzeletbeli párbeszéd a gyermekkeresztségről
Dave Armstrong - 1995.
Zaki a "Jézus-őrült":
Helló Kati, a katolikusok minek keresztelik meg a csecsemőket?
Ez értelmetlen, hiszen azt se tudják, hogy mi is
történik, és az ApCsel 2,38-cal és a Mk
6,16-tal összhangban lévő bűnbánatot sem tudnak
tartani.
Kati, a katolikus: De hol van a Bibliában, ami kifejezetten
megtiltja a csecsemők megkeresztelését?
Zaki: Hát. Azt hiszem, semmi ilyet nem mond. De...
Kati: De ugye te csak azt követed, amit világosan tanítanak a Szentírás oldalain?
Zaki: Ez egy
következtetés, ami azokat a gondolatokat követi,
amelyek egyértelműek a Szentírásban. Ez ettől
még biblikus tanítás.
Kati: óh! Ez már más! Akkor most mi egy
csónakban evezünk, mivel a Biblia nem tanítja
kifejezetten a gyermekek keresztségét se.
Következtetnünk kell. A katolikusok fenntartják, hogy
számos erős utalás van a nézetünkre.
Zaki: Hol? én még sohasem láttam ezt a megtérésem utáni 17 évben.
Kati: Az ApCsel 16,15.33; 18,8 (vö. 11,14), valamint az 1Kor 1,16
azt állítja, hogy egy személy és az ő
"egész háza népe" megkeresztelkedett. Nehezen
állíthatnánk azt, hogy ezekben nem voltak
kisgyermekek. Pál a Kol 2,11-13-ban kapcsolatba hozza a
keresztséget a körülmetélkedéssel. Az
Egyház Krisztus előtt Izrael volt (ApCsel 7,38; Róm 9,4).
A körülmetélés, ami a nyolcnapos
fiúknál történt, annak a
szövetségnek a jele volt, amelyet Isten kötött
ábrahámmal, amely vonatkozik ránk is (Gal
3,13.29). Ez volt a bűnbánat, és az eljövendő hit
jele (Róm 4,11). A csecsemők éppen annyira
részesei voltak a szövetségnek, mint a felnőttek
(Ter 17,7; MTörv 29,10-12; vö. Mt 19,14).
Hasonlóképpen a keresztség a Krisztusban
megkötött új Szövetség jele. Ez a bűntől
való megtisztulásunkat fejezi ki, ahogy a
körülmetélkedés is tette (MTörv 10,16;
30,6; Jer 4,4; 9,25; Róm 2,28-29; Fil 3,3). A csecsemők,
csakúgy mint a felnőttek is, teljesen Isten kegyelméből
üdvözülnek, és nem az ő értelmi és
akaratlagos hozzájárulásuk által. A
szüleik tette az ő érdekükben történik.
Zaki: Ez lehetetlen. Meg kell
bánnod bűneidet és újjá kell
születned, hogy megkapd az üdvösséget,
miként azt a Jn 3,5 mondja.
Kati: Nem pontosan mondod. Ez azt mondja, hogy az embernek meg kell
születnie "vízből és Szentlélekből". A
katolikusok, az Egyházatyákkal, mint pl. Szent
Ágostonnal, valamint sok protestánssal (pl. a
lutheránusokkal és az anglikánokkal) együtt
úgy magyarázza ezt, hogy itt a keresztségre
történik utalás, és ez a
gyermekkeresztség szükségességét
bizonyítja.
Zaki: Ennek semmi értelme
sincs. A víz itt a magzatvízre utal, amikor a gyermek
megszületik. A csecsemők nem tudnak
újjászületni. Jézus ellentétbe
állította a természetes és a lelki
megszületést.
Kati: Azt mondod, hogy a gyermekek nem üdvözülhetnek,
és a pokolra fognak jutni, ha nem jutnak el az "értelem
korára"?
Zaki: Nem, nem, soha sem mondanám ezt. Isten jóval
irgalmasabb annál, hogy hagyja ezt megtörténni egy
ártatlan kis csecsemővel.
Kati: De te hiszel az áteredő bűnben (1Kor 15,22), ami
ádám és Éva bűnbeesésétől
minden emberre átszáll, nemde?
Zaki: Persze, aha. Hova akarsz kilyukadni?
Kati: Ha azt mondod, hogy egy gyermek üdvözülhet, akkor
világos, hogy van megigazulás a gyermekek
megkeresztelésekor, hiszen vannak olyan tényezők a
saját beleegyezésükön túl, amelyek
beléphetnek az üdvösségük
kérdésébe. Így elértél az
üdvösség egy inkább közösségi,
és szövetségi nézetéhez (vö. pl.
1Kor 7,14; 12,13), mintsem ahhoz az individualista
elképzeléshez, amelyet oly sok evangelikál tart.
Az áteredő bűn valósága miatt ajánlatos a
keresztelés, amilyen gyorsan csak lehet, mivel az eltörli a
bűn miatt kijáró büntetést és
bűnösséget, és megszentelő kegyelemmel tölt el.
Ez az amiatt a legtöbb protestáns a történelem
folyamán, beleértve a lutheránusokat, az
anglikánokat, a metodistákat, a reformátusokat
és a presbiteriánusokat, megkeresztelik a csecsemőket.
Zaki: Na álljunk csak meg!
Csak nem hiszed, hogy a keresztség ténylegesen tesz
bármit is? Az csak egy szimbólum.
Kati: Ti evangelikálok úgy tűnik, hogy mindig
tagadjátok, hogy az anyag is lehet
kegyelemközvetítő, és rossz szemmel nézitek a
szentségek fogalmát, amelyek kegyelmet közlő
fizikai, látható eszközök.
Zaki: Mi nem hiszünk ezekben a
dolgokban, mert ezek nem biblikusak. A Biblia arról
beszél, hogy a Lélek adja a kegyelmet (Jn 6,63;
Róm 8,1-10), és nem az anyag. A katolikusok mindig olyan
rejtelmessé válnak az olyan dolgokkal, mint a szobrok, az
ereklyék, a rózsafüzér, az
áldozási ostya, vagy a szenteltvíz. Ezek
rendszerint bálványimádássá fajulnak.
Kati: Nem értek egyet. Isten maga öltözött
húsba Krisztusban. Pál kendői
meggyógyították a betegeket (ApCsel 19,12), sőt
még Péter árnyéka is (ApCsel 5,15)!
Ugyanígy, a keresztségről azt mondja, hogy
helyreállítja a bűnösöket. Az ApCsel 2,38
arról beszél, hogy a keresztség "bűnei
bocsánatára" történik. Az 1Pét 3,21
azt mondja, hogy "megment a keresztség" (vö. Mk 16,16;
Róm 6,3-4). Pál megemlékezik arról, hogy
Ananiás azt mondta neki, hogy "vedd fel a keresztséget, s
. mosd le bűneidet." (ApCsel 22,16). Az 1Kor 6,11-ben Pál
biztosnak látszik abban, hogy egy szerves kapcsolat van a
keresztség (megmosakodás), a megszentelődés
és a megigazulás között, míg az
evangelikálok szétválasztották ezt a
hármat. A Tit 3,5 ezt mondja: "üdvözített
minket. megújító fürdője". Kell ennél
több bibliai bizonyíték? Mindezeket
"szimbolikusként" kell érteni?
Zaki: Most rohannom kell. Van néhány kérdésem a pásztoromhoz.
(Fel)
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók Szent
Ireneusztól, Római Hippolütosztól,
Órigenésztől, Szent Ciriántól, Milevei
Szent Optatustól, Szent Ambrustól,
Aranyszájú Szent Jánostól, Szent
Ágostontól, az V. Karthágói
zsinattól, Szent Jeromostól, a II. Mileumi
zsinattól, az Afrikai Törvénykönyvből,
Alexandriai Szent Cirilltől, Nagy Szent Leótól, Nagy
Szent Gergelytől.)
Szent Jusztinosz: I. Apológia, 15,6. (Kr. u. 110-165 között)
Sokan vannak még azok a hatvan és hetven év körüli férfiak és nők, akik gyermekkoruktól fogva Krisztus tanítványai.
Arisztidész: Apológia, 15. (Kr. u. 140)
Ha valamelyiküknek gyermeke születik, hálát adnak Istennek (= megkeresztelik?), és ha az netán kicsi korában meghal, akkor még inkább köszönetet mondanak Istennek, mert ez esetben bűnök nélkül mehetett át ezen a világon.
Szent Polikárp: Polikárp vértanúsága, 9. (Kr. u. 156)
Nyolcvanhat éve szolgálok Neki,
és még soha nem bántott engem, hogyan
szidalmazhatnám tehát Királyomat és
Megváltómat?
Polüratész: Töredék Euszébiosz Egyháztörténetében, 5,24,7. (Kr. u. 190)
én tehát, testvérek, hatvanöt évet éltem az Úrban.
Órigenész: Homíliák Lukács evangéliumához, 14. (Kr. u. 233)
Most, hogy a hely alkalmat ad
rá, ismét szólok arról a
kérdésről, ami gyakran felmerül a testvérek
között: A gyermekeket megkereszteljük a bűnök bocsánatára.
Milyen bűnök bocsánatára? Mikor követtek el
bűnt? Mi értelme lehet azonban ennek a fürdőnek a gyerekek
esetében, hacsak nem abban az értelemben fogjuk fel,
amiről az imént mondtuk: "Senki se mentes a szennytől,
mégha csak egy napot élt is a földön." Mivel
a keresztség szentsége által letesszük a
születés szennyét, ezért keresztelik meg a
gyerekeket is, ha ugyanis "valaki nem születik
újjá vízből és Lélekből, nem mehet
be a mennyek országába [Jn 3,5].
Nazianzoszi Szent Gergely: A keresztségről (Oratio 40.) 17. (Kr. u. 381)
Még túl fiatal vagy
hozzá? Ne nyerjen időt a gonoszság, szentelődj meg
csecsemőkorodtól kezdve, tetőtől talpig tisztítson meg a
Lélek. Természeted gyöngesége miatt
félsz a pecséttől? Olyan vagy, mint a kislelkű és
kishitű anya?
Nazianzoszi Szent Gergely: A keresztségről (Oratio 40.) 28. (Kr. u. 381)
Tegyük fel, hogy így van azok esetében, akik igyekeznek megkeresztelkedni. De mi
van azokkal a csecsemőkkel, akik sem veszteségüknek, sem a
kegyelemnek nincsenek tudatában? Őket is kereszteljük meg?
Minden bizonnyal, ha veszélyben forognak. Jobb, ha nincs
tudtában megszenteltségének, és úgy
hal meg, mint szentség és pecsét
nélkül távozni a világból.
Szent Ágoston: Enchir. 14,52
Ha tehát így kimutatja,
hogy meghaltunk a bűnnek, mivel Krisztus halálában
keresztelkedtünk meg, bizonyosan a kisdedek is, akik
Krisztusban megkereszteltetnek, meghalnak a bűnnek, mert ők is az ő
halálában keresztelkednek meg. Mert minden
kivétel nélkül mondja: "Mindnyájan, akik
megkeresztelkedtünk Jézus Krisztusban, az ő
halálában keresztelkedtünk meg" (Róm 6,3).
Ezt annak bizonyságára mondja, hogy meghaltunk a bűnnek.
Szent Ágoston: Levelek 265,4
A régi igazaknak nem volt vétkük, ha nem
részesültek a körülmetélésben.
Később azonban, midőn Isten megparancsolta
ábrahámnak és utódainak a
körülmetélést, elmulasztása már
súlyos bűnt képezett. Éppenúgy,
miután az Úr Krisztus Egyházában az
Újszövetség szentségeként a testi
körülmetélés helyett a szent
keresztséget adta, és a legkifejezettebben megmondta:
"Aki újra nem születik vízből és
Szentlélekből, nem mehet be Isten országába" (Jn
3,5), - már nem kell keresnünk, ki mikor lett megkeresztelve.
Hanem akikről csak olvasunk, hogy Krisztus testében, mely az
Egyház, a mennyek országába tartoznak, rajtuk
csakis a megkeresztelteket érthetjük.
XV. Karthágói zsinat: 2. kánon. (Kr. u. 418)
Ha valaki tagadja, hogy az
anyaméhből újonnan született csecsemőket meg kell
keresztelni. legyen kiközösítve.
(Fel)
Mit mondanak erről mások?
Tiszteletreméltó John Henry Newman: Parochial and plain Sermons, IV. 176. (Kr. u. 1837)
A keresztség hatása abban áll, hogy Isten
kegyelme, mely az egész láthatatlan Testben lakozik,
elárad a lélekre, függetlenül a
kiszolgáltató és az asszisztáló
személyiségétől. Amikor gyermeket hoznak
keresztelésre, a láthatatlan Egyház igényli
őt, kéri az Istentől és fogadja is, s mint Isten
eszköze, saját szentségében
részesíti.
(Fel)
|
|