Az önkielégítés
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a
Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mit mondanak erről mások?
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
2337 A tisztaság a
szexualitás személybe integráltságát jelenti, azaz
az ember belső egységét a maga testi és lelki valóságában. A
szexualitás, amelyben az embernek az anyagi és biológiai világhoz
tartozása jut kifejezésre, akkor válik személyessé és valóban emberivé,
amikor beépül a személytől személyhez irányuló kapcsolatba, a férfi és
nő kölcsönös, teljes és időben korlátlan odaadásába.
A tisztaság erénye tehát őrzi a személy épségét és az odaadás
teljességét.
2338 A tiszta életet élő személy megőrzi a benne lévő élet- és
szeretetenergiák épségét. Ez az épség biztosítja a személy egységét, és
ellenáll minden olyan magatartásnak, amely sértené azt. Nem tűri sem a
kettős életet, sem a kettős nyelvet. [Vö. Mt 5,37.]
2339 A tisztaság megköveteli az önuralom megszerzését, ami nevelés az
emberi szabadságra. Az alternatíva világos: vagy az ember parancsol a
szenvedélyeinek és békére jut, vagy hagyja, hogy azok leigázzák őt és
boldogtalanná válik. [Vö. Sir 1,22.] „Az ember méltósága tehát
megköveteli, hogy tudatos és szabad választás alapján cselekedjék,
tudniillik személyként, belső indítás és irányítás, ne pedig belső vak
ösztön vagy merő külső kényszer hatására. E méltóságot akkor éri el az
ember, ha kiszabadulva a szenvedélyek rabságából, a jó szabad
választásával törekszik célja felé, az alkalmas eszközöket pedig
hatékonyan és gondosan válogatja meg." [II. Vatikáni Zsinat: Gaudium
et spes 17.]
2340 Aki hűséges akar maradni keresztségének ígéreteihez és ellen akar
állni a kísértéseknek, annak használnia kell a megfelelő eszközöket: az
önismeretet, az életkörülményeinek megfelelő aszkézist, az isteni
parancsolatok iránti engedelmességet, az erkölcsi erények gyakorlását
és az imádsághoz való hűséget. "A megtartóztatás ugyanis összeszed
minket és elvezet arra az egységre, amelyből sokfelé szétszóródtunk."
[Szent Ágoston: Confessiones 10, 29, 40]
2341 A tisztaság erényei a mértékletesség sarkalatos erényétől
függenek, amely arra irányul, hogy az értelemmel irányítsa a
szenvedélyeket és az ember érzéki vágyait.
2342 Az önuralom hosszú állhatatosság műve. Soha nem tekinthető úgy,
hogy véglegesen megszereztük. Magában foglalja a törekvést, hogy minden
életkorban újra meg újra megszerezzük. [Vö. Tit 2,1--6.] Bizonyos
életszakaszokban a szükséges erőfeszítés nagyobb lehet, például amikor
a személyiség alakul, a gyermek- és serdülőkorban.
2343 A tisztaság ismeri a növekedés törvényeit, melyek tökéletlenséggel
és elég gyakran bűnnel megjelölt fokozatokon keresztül haladnak előre.
A tiszta és erényre törekvő ember "napról napra szabad választásaival
épül: tehát megismeri, szereti és megvalósítja az erkölcsi jót saját
fejlettségi fokán". [II. János Pál pápa: Familiaris consortio, 34.]
2344 A tisztaság kiemelkedően személyes feladat, de kulturális
erőfeszítést is igényel, ugyanis "az emberi személy tökéletesedése és
a társadalom fejlődése kölcsönösen összefüggenek". [II. Vatikáni
Zsinat: Gaudium et spes, 25.] A tisztaság föltételezi a személy
jogainak tiszteletben tartását, különösen azt a jogát, hogy olyan
tájékoztatást és nevelést kapjon, amely tiszteli az emberi élet
erkölcsi és spirituális dimenzióit.
2345 A tisztaság erkölcsi erény. Isten ajándéka is, kegyelem, lelki
tevékenység gyümölcse. [Vö. Gal 5,22--23.] A Szentlélek megajándékozza
Krisztus tisztaságának követésével [Vö. 1Jn 3,3.] azt, aki
újjászületett a keresztség vizéből.
2351 A tisztátalanság (lat. luxuria) a nemi gyönyör rendetlen vágya
vagy féktelen élvezete. A szexuális gyönyör erkölcsileg akkor
rendetlen, amikor önmagáért, az élet továbbadására és a szeretetre
rendeltségén kívül keresik.
2352 Az önfertőzés (lat. masturbatio) a nemi szervek szándékos izgatása
nemi öröm szerzése céljából. "Mind az egyházi Tanítóhivatal -- a
hagyomány állandó folyamatában --, mind a hívők erkölcsi érzéke
bizonytalankodások nélkül állítja, hogy az önfertőzés önmagában és
súlyosan rendetlen cselekedet." "Bármi legyen is a motívuma, a
szexuális képesség szándékos használata a normális házastársi
kapcsolaton kívül lényegében mond ellent rendeltetésének." Ilyen
esetben a szexuális élvezetet, melynek "az erkölcsi rend szerint az
igazi szerelem, a teljes, kölcsönös odaadás és az emberi élet
továbbadása összefüggésében kell megvalósulnia, az e rend által
megkövetelt szexuális kapcsolaton kívül keresik". [Hittani
Kongregáció: Persona humana nyilatkozat, 9]
Ahhoz, hogy a személyek erkölcsi felelősségéről helyes ítéletet
alkothassunk és a lelkipásztorkodásnak irányt mutathassunk, figyelembe
kell venni az érzelmi éretlenséget, a szerzett szokások erejét, a
szorongásos állapotot és egyéb pszichikai vagy társadalmi tényezőt,
amelyek enyhíthetik, talán a minimumra is csökkenthetik az erkölcsi
bűnösséget.
1735 A cselekedet beszámíthatósága és az érte való felelősség
csökkenhet vagy megszűnhet a tudatlanság, a figyelmetlenség, az
erőszak, a félelem, a megszokás, a mértéktelen érzelmek és más
pszichikai vagy társadalmi tényezők következtében.
2520 A keresztség annak, aki fogadja, meghozza a minden bűntől való
megtisztulás kegyelmét. De a megkeresztelt embernek harcot kell
folytatnia a test kívánsága és a rendetlen vágyak ellen. Ebben Isten
kegyelme segíti
-- a tisztaság erényével és ajándékával, mert a tisztaság lehetővé
teszi, hogy egyenes szívvel és osztatlanul szeressen;
-- a szándék tisztaságával, ami azt jelenti, hogy mindig szem előtt
tartja az ember igazi célját: a megkeresztelt ember egészséges szemmel
mindenben próbálja megtalálni és teljesíteni Isten akaratát; [Vö. Róm
12,2; Kol 1,10.]
-- a külső és belső látás tisztaságával; az érzékek és a képzelet
megfegyelmezésével; a tisztátalan gondolatokban való gyönyörködés
elutasításával, melyek eltávolítanak az isteni parancsolatok útjáról:
"a látás az oktalanokban bűnös vággyá válik" (Bölcs 15,5);
-- az imádság által:
"Azt hittem, hogy a saját erőim dolga az önmegtartóztatás, melyeket
nem ismertem, mivel olyan ostoba voltam, hogy nem tudtam, (...) hogy
senki sem lehet önmegtartóztató, ha te meg nem adod. És adnád, ha belső
sóhajtással zörgetnék a füleden, és erős hittel rád bíznám gondomat."
[Szent Ágoston: Confessiones 6, 11, 20]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent IX. Leó: Az „Ad
splendidum nitentis” levél Damiáni Szent Péternek (Kr. u. 1054) (DH
687-688)
… Szükséges, hogy - amint
kívánatos - közbelépjünk apostoli
tekintélyünkkel, eloszlassuk az olvasók aggodalmát és kétségét, és
nyilvánvaló legyen mindenki előtt, hogy megítélésünkkel megegyezett
mindaz, amit ez az írás [Liber Gomorrhianus] tartalmaz, mely olyan,
mintha vizet zúdítanának a sátáni tűzre. Tehát nehogy a makacs vágytól
származó szabadosság büntetlenül terjedjen, szükséges, hogy apostoli
szigorúságból fakadó megfelelő feddés utasítsa vissza, és a szigorúság
valamilyen ítéletet is tartalmazzon.
Íme, mindazokat, akik az általad említett négyféle erkölcsi rútság [1]
bármelyikével beszennyezik magukat, azokat - gondoskodva a megrovás
méltányosságáról - a szeplőtelen Egyház minden méltóságából mind a
szent kánonok, mind a mi ítéletünk alapján el kellene távolítani. De mi
ennél emberségesebben járunk el, és bízva az isteni irgalmasságban azt
akarjuk, sőt meg is parancsoljuk, hogy azok, akik vagy saját kezükkel
vagy kölcsönösen egymás között hajtották ki a magot, vagy a combok
között hajtották ki, de ez nem vált szokássá és nem is többekkel
tették, ha ők az élvezetvágyat megzabolázzák, és az elkövetett
becstelenségekért méltó bűnbánattal megfizetnek, engedjék vissza őket
azokba a tisztségekbe, amelyet a bűn állapotában időzve, de abban végig
meg nem maradva birtokoltak.
Azoktól ugyanakkor elvesszük
az egyházi rendjük visszaszerzéséhez
fűzött reményt, akik… magukban hosszú időn keresztül… az általad leírt
két csúfság bármelyik fajtájában szennyeződtek be… Ha valaki ezen
rendeletünk ellen, amely apostoli megerősítésünket viseli, panaszt
emelni vagy felszólalni merészkedik, tudja meg, hogy a maga egyházi
rendjét vesztheti el.
[1] Damiáni Szent Péter „négyféle eltévelyedés”-ről
beszél /a klerikusok között/: „egyesek magukban, mások más kezével,
egyesek combjaik között s végül mások végigvitt aktussal vétkeznek a
természet ellen”.
Boldog XI. Ince: 68
tétel, melyet a Szent Offícium… rendelkezésben elítélt (Kr. u. 1687)
(DH 2241; 2247)
Miguel de Molinos kvietista tévedései
41. Isten megalázásunk céljából, és hogy ezáltal a
valódi
átalakuláshoz elvezessen minket, megengedi és akarja azt, hogy egyes
tökéletes lelkek esetében, még ha nincsenek is elragadtatásban, a démon
testükön erőszakot tegyen és, még éber és világos állapotukban is,
érzéki cselekedeteket kövessenek el, miközben kezüket és más tagjaikat
akaratuk ellenére ő (a démon) mozgatja. Ugyanez vonatkozik más,
önmagukban bűnös cselekedetekre is: ezekben az esetekben, a lélek
beleegyezése híján, nem számítanak bűnöknek.
47. Amikor ilyen kényszereket érzünk, hagynunk kell a sátánt
munkálkodni; anélkül, hogy bármiben fáradoznánk vagy megerőltetnénk
magunkat; inkább saját semminkben maradjunk; és még ha meg is
fertőződnénk és szemérmetlenségekre is vetemednék a kezünk, sőt, még
ennél rosszabb dolgok is bekövetkeznének, nem lenne szükség arra, hogy
nyugtalankodjunk, sokkal inkább ki kellene vetni magunkból minden
aggodalmat, kétséget és félelmet; mivel a lélek megvilágosodottabbá,
megerősödöttebbé és szeplőtelenebbé válik, és megszerzi a szent
szabadságot; mindenekelőtt azonban: nem szükséges ebből semmit
meggyónni, és a legszentebb módon cselekszünk, ha nem gyónjuk meg,
mivel ezen a módon győzzük le a démont, és szerezzük meg a béke kincsét.
XI. Piusz: A Szent
Offícium rendelete (Kr. u. 1929) (DH 3684)
Kérdés: Megengedett dolog-e
vajon a maszturbáció közvetlen
előidézése a spermához jutás és abból a „blenorrhoea” (gennyfolyás)
fertőző betegség kimutatása, ill. lehetséges gyógyítása céljából?
Válasz (a pápa által megerősítve július 26-án): Nem.
XI. Piusz: A „Casti
connubii” körlevél (Kr. u. 1930) (DH 3723)
Egyébként a kereszténység azt
tanítja és a természetes ész
világánál nyilvánvaló az is, hogy az ember saját testének tagjaival
másképp, mint azok természetes rendeltetése szerint nem rendelkezhet…
VI. Pál: A Hittani
Kongregáció „Persona humana” nyilatkozata a szexuáletika néhány
kérdéséről (Kr. u. 1975) (DH 4584)
9. Manapság gyakran kétségbe
vonják, vagy nyíltan tagadják a
katolikus Egyház hagyományos tanítását, amely szerint a maszturbáció
erkölcsileg súlyos szabályszerűtlenséget képez. A pszichológia és a
szociológia kimutatja, ahogyan általában mondják, hogy az,
mindenekelőtt a serdülőknél, általában az érlelődő szexualitáshoz
tartozik és ezért semmi valódi és súlyos bűnt nem tartalmaz, hacsak
valaki szándékosan nem adja át magát a magányos élvezetnek csak a maga
körébe zártan („ipsatio” - önmaga keresése); ebben az esetben
természetesen a cselekmény teljesen ellentétes a különböző nemű
személyek közötti szeretetközösséggel, bár igyekeznek azt állítani,
hogy a fő célja a nemi erő használatának.
Ez a vélemény mindazonáltal a katolikus Egyháznak mind a tanításával,
mind a lelkipásztori gyakorlatával ellentétes. Akármilyen meggyőző
ereje van néhány biológiai vagy filozófiai jellegű érvelésnek, amelyet
olykor felhasználtak egyes teológusok, a valóságban mind az Egyház
Tanítóhivatala - a hagyomány folyamatos állandóságával - mind a
krisztushívők erkölcsi érzéke kétkedés nélkül, szilárdan azt tartja,
hogy a maszturbáció bensőleg és súlyosan rendezetlen cselekedet.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak rövid kommentárral.
Sokan állítják, hogy mivel a
maszturbáció nincs benne a Bibliában,
ezért nem is tilos, vagy másként megfogalmazva Isten elnézi ezt az
embernek. Nos, a maszturbációról valóban nincs szó konkrétan a
Szentírásban, mint ahogy
nincs szó benne egyéb szexuális bűnről sem.
A Szentírásból azonban kiderül, hogy mi van megtiltva: ez pedig a „mag”
elvesztegetése. (Ez az egyik alapja a
fogamzásgátlás,
illetve a
homoszexualitás tilalmának
is.)
Ter 38,8-10
Júda ezért azt mondta
Onánnak: „Menj be bátyád feleségéhez, és vedd el, hogy utódot támassz a
bátyádnak!”
Ő azonban, mivel tudta,
hogy nem az ő számára születik a gyermek, amikor bement bátyja
feleségéhez, a földre ontotta a magot,
hogy bátyja nevére ne szülessék gyermek. Ezért elveszítette őt az Úr, mivel utálatos
dolgot cselekedett.
Onan történetét manapság sokan úgy értelmezik, hogy itt Isten nem a mag
elvesztegetését, a mag földre ontását büntette halállal, hanem azt,
hogy Onan nem támasztott
gyermeket menyének, és ezzel megszegte a levirátusi kötelezettségét.
Ti. a zsidóknál törvény volt arra, hogy ha valaki
gyermektelenül özveggyé lett, akkor a meghalt férj testvérének
kötelessége „feleségül vennie” az özvegyet, s gyermeket támasztani
neki, hogy a család ne haljon ki. Ezt nevezik levirátusnak, azaz
sógorházasságnak.
Azonban van itt egy bökkenő. Egyből a következő versekben Júda és Sela
ugyanígy nem teljesítették ezt a kötelességet, pedig Júda még ígéretet
is tett rá:
Ter 38,11-14
Ezután Júda így szólt
menyéhez, Támárhoz: „Térj vissza
atyád házába, özvegyként, amíg
a fiam, Sela, fel nem nő.”
Arra gondolt ugyanis, hogy meghalhat az
is, mint testvérei. Támár
elköltözött és visszatért apja
házába. Hosszabb idő elmúltával meghalt Sua
leánya, Júda felesége. Júda a
gyászidő letelte után elment barátjával, az
adullámi Hirával Timnába a juhait nyírni.
Mikor Támárnak megvitték a hírt:
„Íme apósod Timnába jön a juhait
nyírni”, letette özvegyi ruháját,
fátyolt vett magára, befödte arcát és
leült Enajim bejáratához, amely a Timna felé
vezető úton van. Látta ugyanis, hogy Sela
már
felnőtt, mégse
adták őt hozzá
feleségül.
Ter 38,26
Amikor Júda meglátta a
holmikat, így
szólt: „Igaza van velem
szemben: miért nem adtam
fiamnak, Selának feleségül?” De
többé már nem élt vele.
Tehát, ha Isten azért büntette volna meg Onant halállal, mivel nem
teljesítette sógori kötelességét, akkor Júdát és Selát miért nem
büntette meg semmivel?
Másrészről pedig a sógori kötelesség elmulasztása nem járt
halálbüntetéssel!
MTörv 25,7-10
Ha azonban a sógor nem
akarja elvenni sógornőjét, a sógornő menjen a város kapujához a vének
elé, s adja elő: "Sógorom vonakodik testvére nevét fenntartani
Izraelben, nem akarja velem szemben teljesíteni sógori kötelességét." A
vének erre hívassák maguk elé, s vonják kérdőre. Ha megjelenik és
kijelenti: "Nem akarom feleségül venni", a sógornő a vének jelenlétében
lépjen oda, vegye le a saruját és köpje szembe e szavak kíséretében:
"Ez történjék mindenkivel, aki nem akarja testvére házát fölépíteni."
Az ilyen embernek ez legyen a neve Izraelben: "A mezítlábas házanépe."
Azaz a kötelesség elmulasztása szégyenletes dolog, de halált nem
szabtak ki rá. Isten miért tette volna? Nem is ezért halt meg Onan.
Abban az esetben, ha valaki a magot vesztegette el, akkor ez utálatos
dolognak számított, és a büntetés
halál volt.
Lev 18,22-23
Ne hálj férfival, úgy, ahogy asszonnyal
szokás hálni, ez gyalázatos dolog. Ne hálj együtt semmiféle
állattal, attól tisztátalanná válsz. Az asszony se adja oda
magát
állatnak, hogy vele háljon. Ez
undok dolog…
Lev 18,29
Igen, ha valaki elköveti
bármelyiket is azokból az
utálatos dolgokból, az vesszen
ki népéből,
bárki is az.
Lev 20,13
Ha valaki férfival hál együtt, úgy, ahogy
asszonnyal szoktak együtt
hálni, ez
utálatosság, amelyben mindketten részesek,
ezért meg kell halniuk, vérük
visszahull rájuk.
Lev 20,15
Ha valaki állattal hál együtt, meg kell
halnia, és az állatot is meg kell ölni.
Ter 38,9-10
Ő azonban, mivel tudta, hogy nem az ő számára születik a gyermek,
amikor bement bátyja feleségéhez, a földre
ontotta a magot, hogy a bátyja nevére ne szülessék gyermek.
Ezért elveszítette őt az Úr,
mivel utálatos dolgot cselekedett.
Ezeknél az eseteknél tehát az Isten által teremtett természetes törvény
sérül,
mivel a férfi magját nem a nőnek adja, hogy abból magzat legyen. Az
eredeti héber szövegben az „együtt
hálás” így van kifejezve: „úgy egyesül, hogy neki adja a magját”. Tehát
a bűn itt is az, hogy a magot elvesztegetik.
Megjegyzem, hogy természetesen
ez nem azt jelenti, hogy a
katolikus tanításban az önkielégítés és mondjuk a homoszexualitás
azonos súlyú erkölcsi felelősséget vonna az emberre.
Egy másik szentírási
megközelítés:
Isten mindig is nagy hangsúlyt fektetett a Szentírásban (az
Újszövetségben jóval hangsúlyosabban) arra, hogy tiszták maradjunk a
szexualitás és a test
terén is.
Zsid 13,4
Tisztességes legyen a házasság mindenben,
és szeplőtelen a házaságy; mert a paráznákat és a
házasságtörőket megítéli az Isten.
1Kor 6,18
Kerüljétek a paráznaságot! Minden
bűn, amelyet az ember elkövet, a testen kívül van; aki azonban paráználkodik, az a saját teste
ellen vétkezik.
Vagy nem tudjátok, hogy testetek a Szentlélek temploma, aki
bennetek van, s akit Istentől kaptatok, tehát nem vagytok a
magatokéi?
Mert nagy volt a ti
váltságdíjatok!
Dicsőítsétek
meg tehát Istent testetekben.
Ef 5,3-14
Paráznaság és mindenféle tisztátalanság
vagy kapzsiság szóba se jöjjön köztetek, mint ahogy ez a szentekhez
illik, sem ocsmányság, sem ostoba vagy kétértelmű beszéd, ami
illetlen, hanem inkább a hálaadás. Értsétek
már meg, és jegyezzétek meg magatoknak, hogy semmiféle paráznának vagy
tisztátalannak, kapzsinak vagy bálványimádónak nincs öröksége Krisztus és Isten országában.
Senki se vezessen félre benneteket üres
fecsegéssel, hiszen ilyenek miatt sújtja Isten haragja a
hitetlenség fiait. Ne legyetek tehát bűneik részesei.
Mert valamikor sötétség voltatok, most azonban
világosság vagytok az Úrban. Úgy éljetek, mint a világosság gyermekei
- a világosság gyümölcse pedig csupa jóság, igazságosság és igazság - ,
keressétek azt, ami az Úrnak
tetszik.
Ne vegyetek részt a sötétség meddő cselekedeteiben,
sőt inkább korholjátok azokat.
Mert amiket ők
titokban tesznek, még kimondani is szégyen. Mindenre azonban,
ami elmarasztalásban részesül, világosság derül, s minden ami
napvilágra jut, világossággá válik. Innen a mondás: „Kelj fel alvó, támadj fel halottaidból, és
Krisztus rád ragyog!”
Kol 3,1-5
Ha tehát Krisztussal
feltámadtatok, keressétek, ami fönt van, ahol Krisztus ül az
Isten jobbján. Ami ott fönn van, arra
legyen gondotok, ne a földiekre. Hiszen meghaltatok, és életetek
Krisztussal el van rejtve az Istenben. Amikor majd Krisztus, a mi
életünk megjelenik, vele együtt ti is megjelentek dicsőségesen. Öljétek meg tagjaitokban azt, ami földies:
az erkölcstelenséget, a tisztátalanságot, az érzéki vágyakat, a bűnös
kívánságokat és a kapzsiságot, ami nem más, mint bálványimádás.
Róm 6,13
De ne is adjátok oda tagjaitokat a bűnnek a
gonoszság fegyvereként, hanem mint akik a halálból életre
keltetek, adjátok magatokat Istennek,
s tagjaitokat is, mint az igazság fegyvereit, adjátok Istennek!
Róm 13,13-14
Éljünk tisztességesen, mint
nappal, ne evés-ivásban és
részegeskedésben, ne kicsapongásban és tobzódásban, ne civakodásban és
versengésben. Inkább öltsétek
magatokra Urunkat, Jézus Krisztust, és ne dédelgessétek testeteket,
nehogy bűnös
kívánságokra gerjedjen.
1Tessz 4,1-5
Továbbá kérünk és intünk titeket, testvérek, Urunkban, Jézusban:
Megtanultátok tőlünk, hogyan kell Istennek tetsző életet élnetek;
éljetek is hát így, s haladjatok egyre előbbre. Hiszen tudjátok, milyen
utasításokat adtunk nektek Urunk, Jézus által. Az az Isten akarata, hogy szentek legyetek.
Kerüljétek a tisztátalanságot. Mindegyiktek szentül és tisztességesen
éljen feleségével, és ne szenvedélyes érzékiségben, mint a
pogányok, akik nem ismerik az Istent.
Jézus még a bűnre vivő első lépést is elítéli, már azt, amikor az ember
képzeletében - azaz szívében - a bűn útjára lép:
Mt 5,28
Én pedig azt mondom
nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra
néz, szívében már házasságtörést követett el vele.
Ugyanezt
fejezi ki Jób is:
Jób 31,1-3
A saját szememmel szövetségre léptem, hogy soha kívánsággal lányra nem nézek.
Különben odafönt mit kapnék Istentől, milyen örökséget a Mindenhatótól?
Nem a gonoszokra vár-e a romlás, nem a gonosztevő sorsa a pusztulás?
A szexuális vágyat sok esetben nagyon nehéz leküzdeni. Ezért is
javasolja Szent Pál a házasságot (mi másért tette volna):
1Kor 7,8-9
A nem házasoknak és az
özvegyeknek ezt mondom: Jó, ha úgy maradnak, mint én is. De ha nem tartóztatják meg magukat, kössenek
csak házasságot, mert jobb megházasodni, mint égni.
Ám, ha Istenhez és Krisztushoz
fordulunk sikerülnie kell! A Szentírás erre biztat, erre buzdít, mert
nincs olyan kísértés, amit ne
lehetne visszautasítani.
Jak 1,13-14
Senki se mondja, aki
kísértést szenved: "Az Isten kísért", mert az Istent nem lehet rosszra
csábítani, és ő sem csábít rosszra senkit. Minden embert a saját kívánsága vonzza és
csábítja, így esik tőrbe.
1Kor 10,13
Eddig
emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket. Hűséges az Isten,
erőtökön felül nem hagy megkísérteni, hanem a kísértéssel együtt a
szabadulás lehetőségét is megadja, hogy kibírjátok.
Zsid 4,15-16
Főpapunk
ugyanis nem olyan, hogy ne tudna együttérezni gyöngeségeinkkel, hanem
olyan, aki hozzánk hasonlóan mindenben kísértést szenvedett, a bűntől
azonban ment maradt. Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónjához,
hogy irgalmat találjunk és kegyelmet kapjunk, amikor segítségre
szorulunk.
Végezetül még egy jó tanács:
Kol 3,17
Bármit
tesztek, szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézus nevében tegyetek, és
adjatok hálát az Atyaistennek általa!
(Fel)
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
(Fel)
Mit mondanak erről mások?
Jean Vanier: Férfinak
és nőnek teremtette
(Jean Vanier a Bárka
közösségek alapítója. Könyvében a szellemi fogyatékos emberekkel
foglalkozik, de jó néhány meglátása a szexualitás kapcsán egyetemes.)
Hasonló az, amit az
önkielégítéssel kapcsolatban szeretnék
elmondani. Akár a testiség egyéb formáit, korunkban ezt is szívesen
tekintik lényegtelennek: "Ugyan, nem fontos. Serdülőkorban normális
jelenség. Elmúlik. Nem kell törődni vele."
A serdülőkor alapvető jelentőségű, hiszen ez a szexuális érettség felé
való növekedés ideje. Ez az érettség a mások iránti valódi
elkötelezettségben nyilvánul meg, amely nem egyszerűen menekülés a
belső szenvedések elől a külvilágba, hanem benső békéből, harmóniából,
a benső egység és az igazság kereséséből fakad. Jézus mondta:
"Boldogok a tisztaszívűek, ők meglátják Istent." Ez a tisztaság a
szeretet minőségét jelenti, ugyanúgy, mint ahogyan "tiszta" aranyról
beszélünk. A szeretet, a szolgálat, az alázat, a türelem és a jóság
tüze és izzása ez. Amilyen mértékben küzdenek tehát a serdülők a
szeretetnek ezért a tisztaságáért, úgy haladhatnak az igazi érettség
felé, és úgy válhatnak képessé arra, hogy világunk legmélyebb harcaiban
is felelősséget vállaljanak.
Nemrég hallottam egy harmincéves nőről, akinek komoly nehézségei voltak
az önkielégítéssel hétéves kora óta. Képtelen volt Úrrá lenni ezen a
hajlamán, és szörnyű bűntudatban élt. Valószínű, hogy hétéves fejjel
komoly megrázkódtatáson ment keresztül, ami tudat alatt él benne
tovább, és szörnyű szorongást okozott valaha. Ez elől menekült az
önkielégítésbe, ami bizonyos enyhülést hozott benső feszültségére.
Tudati szinten mára szokásává vált a szorongás megtapasztalásának
összekapcsolása az önkielégítéssel.
Az önkielégítés veszélyes lehet, mert gyakran álomvilágba zár. Az ember
érettsége azon mérhető le, hogyan képes szembenézni a valósággal és
megbirkózni vele, hogyan képes igazán szeretni és szolgálni az
embereket úgy, ahogyan vannak (s nem mint amilyennek látni szeretné
vagy képzeli őket). Ha az önkielégítés fiatal korban kezdődik, félő,
hogy a nemi aktus nem a másikkal átélt egység, az ajándékozás felé
irányul, hanem a szubjektív örömszerzésre. Ráadásul, mivel magányos
aktus, erősítheti a félelmet a másokkal való kapcsolatteremtéstől.
Ördögi kör alakul ki: az önkielégítés súlyosbítja az elszigeteltséget
és magányosságot, és így szorongást eredményez, amelyet azután az
illető önkielégítéssel igyekszik csillapítani. A nevelés célja a
szabadítás ebből a zsákutcából.
Tapasztalataim szerint az otthontalan emberekben gyakran fejlődnek ki
olyan szexuális rendellenességek, amelyeket szinte lehetetlen legyőzni.
Emlékszem, egyszer egy egyedülálló férfi mondta el, milyen szörnyű
kényszert érez az önkielégítésre. Sokszor elhatározta, hogy abbahagyja,
de annál zavartabb és feszültebb lett, minél többet küzdött ellene.
Végül képtelen volt kitartani elhatározása mellett. Az önkielégítés a
feszültség feloldásának eszközévé vált számára. Ördögi kör keletkezett.
Ahogy elbeszélgettem vele, kiderült, hogy túlhajszolt életet élt, soha
nem engedte el magát, nem szánt időt valódi pihenésre. Reggeltől estig
hajtotta magát. A munkahelyén voltak barátai, de a szó igazi értelmében
vett otthona nem volt, s olyan barátai sem, akik között feloldódhatott
volna. Azt tanácsoltam neki, próbálkozzék harmonikusabb, emberibb
életmóddal, amely kevesebb idegeskedéssel jár, és amely megengedi, hogy
meghívja magához a barátait, leüljön velük enni, rájuk pazarolja az
idejét. Ez talán enyhít majd valamit a szorongásán. Ha ugyanis
elhanyagoljuk a szívünket, a szexuális ösztönök gyakran felszínre
törnek, hogy emlékeztessenek: nem vagyunk testetlen lelkek. Ezzel nem
akarom tagadni, hogy ennél az embernél az alapvető baj a túlhajszoltság
gyökerénél megbúvó szorongás és bűntudat volt.
A múltban az önkielégítést mereven elítélték. Ennek eredménye félelem
lett, mely bűntudatot szült és gátlásokhoz vezetett, sőt, önutálatot
idézett elő, és a test megvetését. Ma az önkielégítés lebecsülése a
gyakoribb, mondván, hagyni kell mindenkit azt csinálni, amit akar, s az
ilyesmi kamaszkorban természetes. Számomra úgy tűnik, hogy az igazság a
két felfogás, a merev elutasítás és az engedékenység között van. Nem
szabad elítélni a maszturbáló fiatalokat. Olyan feszültségek élnek
bennük, melyeket még nem képesek uralni vagy integrálni. Mégis
kötelességünk segíteni őket, hogy leszokjanak. Az önkielégítés ugyanis
önmagukba zárja őket, olyan álomvilágba, mely meggátolja, hogy valódi
emberi kapcsolatokat létesítsenek.
Az öröm igencsak kétarcú valóság. Vannak veszélyes, halálos örömök,
vannak olyanok, melyek függésbe hoznak, rossz szokásokat alakítanak ki
(a kábítószerek például nemcsak a megszokásnak, de az ábrándos izgalmak
világának is rabjává teszik élvezőiket, miközben megkezdik az agy
károsítását is). Az ilyen örömök gátjai az igazi lelki fejlődésnek.
Megakadályozzák, hogy az ember megismerje a valóságot, önmaga és a
másik ember valódi igényeit, hogy szeressen másokat, hogy küzdjön a
békéért és az igazságért. A gyönyör önmagáért való keresése mások felé
bizonyos közömbösséggel jár, s ha a gyönyör keresése eluralkodik,
teljesen elszakítja az embert a többiektől. Igazságtalan, hogy az
erősebbek elnyomják, megnyomorítják a gyengéket, de igazságtalan az is,
hogy emberek önmagukba, saját örömeik világába záródnak, és nem
hajlandók másokkal osztozni és párbeszédet folytatni.
Az önző szexuális gyönyör keresése valóságos kábítószerré válhat, mely
meggátolja, hogy a szív érzékennyé váljon mások igényeire, mások
szenvedéseire. Önmagába zárhatja az embert, saját érzelmei és érzései
közé, hogy egészen elszakadjon a valóságtól.
Az öröm így pusztítóvá válhat, mert elszigeteli az embert, és
felerősíti szorongásait, melyek ismét újabb örömök és pótszerek
keresésére indítják. Ördögi kör alakul ki. Megnő a kábítószer és az
alkohol iránti igény, hiszen növekszik a szorongás és a belső fájdalom.
Ez a folyamat, melyben nincs megállás, végül a halálhoz vezet: az
embernek semmi nem elég, mindig többre vágyik. Ez a szorongásból fakadó
függőség nem csupán lelki természetű: a szorongás megtestesül és
biológiai függőséget kelt a testben, a vérben is.
A nevelés legfontosabb céljai közé tartozik, hogy segítsen különbséget
tenni a tápláló, mások felé megnyitó örömök és a börtönbe záró örömök,
a valódi beteljesülést hozó és a múló illúziót kínáló örömök között. A
nevelés több, mint egyszerű tiltás a hamis örömöktől. Inkább segítenie
kell annak felismerésében, hogy miért hazug örömök ezek, vagy legalább
azt, hogy mások sokkal mélyebb boldogságot hoznak, s ezzel együtt
biztonságérzetet, békességet és önbizalmat nyújtanak. Nevelési
szempontból az jelent nehézséget, hogy tudnunk kell, mikor engedhetjük,
hogy valaki saját tapasztalata által fedezze fel bizonyos örömök
illuzórikus és romboló voltát, s mikor jobb egyszerűen tiltani -- annak
reményében, hogy elkerülhetjük a rossz szokások kialakulását, de
egyúttal vállalva, hogy frusztrációt és haragot ébreszthetünk, mely
tovább erősítheti a vágyat. Annyira különbözik egyik helyzet a
másiktól, hogy lehetetlen szabályokat alkotni. A legfontosabb, hogy
megpróbáljuk felismerni, milyen hozzáállás teszi lehetővé a legnagyobb
növekedést.
C. S. Lewis: Keresztény
vagyok!
Senki sem tudja, mennyire
rossz, amíg igen keményen meg nem
próbálja, hogy jó legyen. Gyakran halljuk azt az ostoba elképzelést,
hogy a jó emberek nem tudják, mit jelent a kísértés. Ez nyilvánvaló
hazugság. Csak azok tudják igazán, mit jelent, milyen erős a kísértés,
akik megpróbáltak neki ellenállni. Végül is a német hadsereg erejét is
úgy állapítottuk meg, hogy harcoltunk ellene, s nem azzal, hogy
megadtuk magunkat. A szél erejét is akkor tapasztalhatjuk ki, ha
szembemegyünk vele, nem azzal, hogy lefekszünk. Aki öt perc múltán
enged a kísértésnek, egyszerűen nem tudja, milyen lenne egy órával
később. Ezért tudnak bizonyos értelemben a rossz emberek oly keveset
magáról a rosszról. Nyugodt életet éltek azáltal, hogy mindig engedtek.
Sosem ismerjük meg a bennünk lévő rossz impulzus erejét, ha nem
tanuljuk meg, nem próbáljuk meg leküzdeni; s mivel Krisztus volt az
egyetlen ember, aki sohasem engedett a kísértésnek, Ő egyúttal az az
ember is, aki teljes mértékben tudja, mit jelent a kísértés, Ő az
egyetlen tökéletes realista e téren.
(Fel)