Fogamzásgátlás –
születésszabályozás
(Frissítve: 2008. 02. 17.)
Mi a probléma?
Mit mond erről az
Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a
Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény
írók?
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
372 A férfi és a nő
"egymásért" van
teremtve, nem mintha Isten mindegyiküket csak fél,
tökéletlen embernek alkotta volna. Sokkal inkább
személyes közösségre teremtette őket,
melyben a két személy egymás
"segítségére" lehet, mert egyrészt mint
személyek egyenlők ("csont az én
csontomból"), másrészt férfiúi
és női mivoltuk kölcsönösen
kiegészíti egymást. [Vö. II. János
Pál pápa: Mulieris dignitatem, 7. ] A
házasságban Isten úgy köti őket
össze, hogy "egy testet" alkotva (Ter 2,24) tovább
tudják adni az emberi életet: "Növekedjetek
és sokasodjatok, és töltsétek be a
földet" (Ter 1,28). A férfi és a nő mint
házastársak és szülők, amikor
továbbadják az emberi életet utódaiknak,
különleges módon működnek együtt a
Teremtő művével. [Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et spes, 50.]
1652 "A házasság intézménye és a
házastársi szerelem természetszerűleg a gyermek
nemzésére és nevelésére
irányul, és ebben teljesedik be": [II. Vatikáni
Zsinat: Gaudium et spes, 48.]
"A gyermek a házasság legnagyobb ajándéka,
és a szülők számára a legnagyobb kincs.
Isten, aki így szólt: »Nem jó az embernek
egyedül lennie« (Ter 2,18), és aki
»kezdettől férfinak és nőnek teremtette
az embert« (Mt 19,4), különleges részt akarva
adni neki a saját teremtő
tevékenységéből, megáldotta a
férfit és a nőt: »Legyetek
termékenyek, szaporodjatok« (Ter 1,28).
Következésképpen a házastársi szerelem
helyes gyakorlása és a belőle fakadó
egész családi élet -- a házasság
egyéb céljainak háttérbe
szorítása nélkül -- arra irányul, hogy
a házastársak bátran legyenek készek
együttműködni a Teremtő és a
Megváltó szeretetével, aki általuk
gyarapítja és gazdagítja a
családját." [uo. 50.]
1653 A házastársi szeretet termékenysége
kiterjed az erkölcsi, lelki és
természetfölötti élet gyümölcseire,
melyeket a szülők nevelés útján adnak
át gyermekeiknek. A szülők gyermekeik első
és legfontosabb nevelői. [Vö. II. Vatikáni
Zsinat: Gravissimum educationis, 3.] Ebben az értelemben a
házasság és a család alapvető
feladata az élet szolgálata. [II. János Pál
pápa: Familiaris consortio, 28.]
2366 A termékenység ajándék, a
házasság egyik célja; a házastársi
szeretet ugyanis természete szerint a
termékenységre irányul. A gyermek nem
kívülről csatlakozik a házastársak
kölcsönös szeretetéhez, hanem
kölcsönös önátadásuk
szívéből fakad, melynek gyümölcse
és beteljesedése. Ezért az Egyház, mely
"az élet oldalán áll", [II. János
Pál pápa: Familiaris consortio, 30.] tanítja, hogy
"minden házastársi aktusnak természete szerint
(per se) az emberi élet továbbadására
rendeltnek kell maradnia." [VI. Pál pápa: Humanae vitae
enciklika, 11.] "Ez a tanítás, amelyet az Egyház
tanítóhivatala többször kifejtett, azon az
Istentől alapított, föloldhatatlan kapcsolaton
nyugszik, mely a nemi aktus két jelentése, tudniillik az
egyesülés és a termékenység
között áll fönn, amit az ember a saját
kezdeményezésével nem szakíthat
szét." [VI. Pál pápa: Humanae vitae 12.; vö.
XI. Pius pápa: Casti connubii enciklika: DS 3717.]
2367 Az élet továbbadására hivatott
házastársak Isten teremtő hatalmából
és atyaságából részesednek.
[Vö. Ef 3,14--15; Mt 23,9.] "Az emberi élet
továbbadásának és nevelésének
feladatában -- amit sajátos
küldetésüknek kell tekinteni -- a
házastársaknak tudniuk kell, hogy Isten
szeretetének munkatársai s mintegy tolmácsai.
Feladatukat tehát emberi és keresztény
felelősséggel töltsék be." [II.
Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes, 50.]
2368 E felelősség különlegesen
érvényes az élet
továbbadásának
szabályozásában. A házastársak jogos
okok miatt (iustis de causis) [uo.] akarhatják, hogy gyermekeik
születése között bizonyos idő elteljen.
Rájuk tartozik meggyőződni arról, hogy
kívánságuk nem vak önszeretetből
(önzésből) fakad, hanem megfelel a felelős
szülőség igaz nagylelkűségének.
Ezenfelül eljárásukat az erkölcsiség
objektív kritériumai szerint kell szabályozniuk:
"Az eljárásmód erkölcsi
értéke, amikor a házastársi szeretet
és az élet felelős
továbbadásának
összehangolásáról van szó, nem
csupán az őszinte szándéktól
és az indítékok
mérlegelésétől függ, hanem a
személy és tettei természetéből vett
objektív kritériumokhoz igazodik, melyek a
kölcsönös önátadás és az
emberi nemzés teljes tartalmát az igaz szeretet
összefüggésében tartják meg; ez pedig
csak akkor lehetséges, ha a házastársi
tisztaság erényét őszinte lélekkel
gyakorolják." [uo. 51.]
2369 "Ha mindkét lényeges összetevőt,
tudniillik az egyesülést és az élet
továbbadását megőrzik, a
házastársi aktus megtartja a kölcsönös
igaz szeretet jelentését és
rendeltetését az ember nagyszerű
hivatására, a szülőségre." [VI.
Pál pápa: Humanae vitae, 12.]
2370 Az időszakos megtartóztatás,
továbbá az élet továbbadása
szabályozásának az önmegfigyelésen
és a terméketlen periódusok
kihasználásán alapuló módszere,
megfelel az erkölcsiség objektív
kritériumainak. [uo. 16.] E módszerek tiszteletben
tartják a házastársak testét,
bátorítják az egymás közötti
gyengédséget és elősegítik a hiteles
szabadságra való nevelést. Ezzel szemben
önmagában rossz "minden olyan cselekedet, mely --
akár a házassági aktust megelőzően,
akár annak végrehajtása közben, akár
természetes következményeinek kibontakozása
közben -- célként vagy eszközként
szándékosan megakadályozza az élet
továbbadását". [uo. 14.]
"így a természet szavának, mely a
házastársak kölcsönös és teljes
odaadását mondja, a fogamzás
meggátolása által szembehelyezik az
ellentmondás igéjét, tudniillik a teljes
odaadás megtagadását. Ebből pedig nem
csupán az élet felé nyitott lelkület
elutasítása származik, hanem a
házastársi szeretet belső igazságának
-- mely az egész személy
ajándékozására irányulna --
színlelése is. (...) A
fogamzásgátlás és a terméketlen
időszakok fölhasználása közti
antropológiai és erkölcsi
különbségtétel (...) a személynek
és a szexualitásnak két olyan
fajtáját foglalja magában, melyek
kizárják egymást." [II. János Pál
pápa: Familiaris consortio, 32.]
2371 "Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy az ember
életét és az életfakasztás
feladatát nem lehet e világ kereteibe szorítani,
mértékével mérni és csak ebből
kiindulva értelmezni, hanem mindig figyelembe kell venni az
ember örök rendeltetését is." [II.
Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes, 51.]
2372 Az állam felelős a polgárok
jólétéért. Ezért
törvényes, hogy beavatkozik a népesedés
alakulásába. Teheti ezt objektív és
tiszteletteljes tájékoztatással, de
semmiképpen sem önkényeskedő és
kényszerítő módon. Törvényesen
nem léphet a házastársak
kezdeményezése helyébe, akik gyermekeik
nemzésének és nevelésének
elsődleges felelősei. [Vö. VI. Pál pápa:
Populorum progressio, 37; Humanae vitae, 23.] Az államnak nincs
hatalma arra, hogy az erkölcsi törvénnyel
ellenkező eszközökkel avatkozzon be.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
VII. Piusz: A Szent
Penitenciária
válasza (Kr. u. 1822) (DH 2715)
Kérdés:
Megengedheti-e egy jámbor asszony, hogy férje
közeledjék hozzá, miután
tapasztalatból biztosan tudja, hogy Onan elvetemült
módján fog viselkedni...,
különösképpen, ha az asszony, amennyiben
vonakodik, vagy bántalmazásnak teszi ki magát,
vagy attól kell félnie, hogy férje az
utcalányokhoz megy?
Válasz:
Minthogy az előadott esetben az asszony a maga részéről
semmi természetelleneset nem tesz, és megengedett dolgot
cselekszik, az aktus teljes rendellenessége pedig a férj
gonoszságából származik, aki ahelyett, hogy
azt beteljesítené, magát visszavonja és
magvát az edényen kívül ontja ki; s ha az
asszony kötelező figyelmeztetései eredménytelenek, a
férj azonban veréssel vagy halállal vagy
más súlyos bántalmazással fenyegetve
kényszeríti, az asszony bűn nélkül, a
történteket csak elszenvedve odaadhatja magát
(ahogyan mérvadó teológusok
tanítják), minthogy ilyen körülmények
között férje bűnét csak egyszerűen hagyja
megtörténni, és pedig súlyos okból,
amely őt felmenti; mivel a szeretet, amellyel azt
megajándékozni tartoznék, ekkora
kényelmetlenség árán nem kötelez.
XVI. Gergely: A Szent
Penitenciária
válaszai (Kr. u. 1842) (DH 2758-2760)
Kérdés:
1) Vajon a házasfelek, akik fogamzást megelőző
módon élnek házasságban, erkölcsileg
önmagában véve rossz cselekedetet követnek-e el?
2) Ha a cselekedetet erkölcsileg rossznak kell tekintenünk,
vajon a házasfelek, akik ezzel nem vádolják
magukat, olyanoknak tarthatók-e, akik azt jóhiszeműen
teszik, s ez mentesíti-e őket a súlyos bűntől?
3) Vajon elfogadható-e azoknak a gyóntatóknak az
eljárása, akik a házasfelek
megsértésének elkerülése
végett, őket arról a módról, ahogyan
házassági jogaikkal élnek, nem kérdezik?
Válasz: Ad 1) -
Minthogy az aktus teljes rendellenessége a férj
gonoszságából származik, aki ahelyett, hogy
azt beteljesítené, magát visszavonja és
magvát az edényen kívül ontja ki; s ha az
asszony kötelező figyelmeztetései eredménytelenek, a
férj azonban veréssel vagy halállal fenyegetve
kényszeríti - ahogyan mérvadó
teológusok tanítják - az asszony bűn
nélkül odaadhatja magát, és pedig
súlyos okból, amely őt felmenti; mivel a szeretet,
amellyel azt megakadályozni tartoznék, ekkora
kényelmetlenség árán nem kötelez.
Ad 2) és 3) - ... a gyóntató idézze fel
lelkében azt a mondást: a szent dolgokat szentül
kell kezelni; és mérlegelje Ligouri Szent Alfonz, egy
tudós, és az ezekben a dolgokban igen tapasztalt
férfiú szavait is, aki a "Gyóntatók
gyakorlati kézikönyvé"-ben [I. fej. IV. § 41.
sz.] azt mondja: "A házasfeleknek a házastársi
kötelességet illető bűneiről azt mondom, hogy a
gyóntató számára szokott
beszélgetésben nem kötelező, és nem is
illendő azt megkérdeznie, hacsak nem az asszonyoktól -
és akkor is nagyon visszafogottan -, vajon
teljesítették-e azt ... A másik dologról
hallgasson, ha nem kérdezték felőle".
Ezenkívül ne mulassza más, elfogadott szerzők
tanácsait megfontolni.
IX. Piusz: A Szent
Offícium
rendelete (Kr. u. 1851) (DH 2791-2793)
Kérdés:
Milyen minősítést érdemel a következő
három tétel:
1. Tisztességes okokból a házastársaknak
szabad olyan módon házaséletet élniük,
ahogyan Onan tette [vö. Ter 38,8k].
2. Valószínű, hogy a házasságnak ezt a
gyakorlatát a természetjog nem tiltja.
3. Semmit se használ sem az egyik, sem a másik nemhez
tartozó házastársnak erről a
tárgyról kérdéseket feltenni, még ha
okkal is lehet attól tartani, hogy a házastársak,
akár az asszony, akár a férfi, a
házassággal visszaélnek.
Válasz: Ad 1. -
Botránkoztató, téves és a
házassági természetjoggal ellentétes. Ad 2.
- Botránkoztató, és másutt már XI.
Ince által implicit módon elítélve, a 49.
Tételben [DH 2149]. Ad 3. - A tétel, amint előttünk
áll, hamis,túlságosan megengedő, és a
gyakorlatban veszélyes.
IX. Piusz: A Szent
Offícium
válaszai (Kr. u. 1853) (DH 2795)
Kérdés:
1) Vajon a házasság befejezetlen gyakorlása,
akár onanisztikusan, akár kondom
segítségével történik (vagyis a
közönségesen csak "kondom"-nak nevezett istentelen
eszköz használatával), amiként az
említett esetben, megengedett-e?
2) Vajon az asszony tudatosan kondom használatával
történő egyesülésben viselkedhetik-e
passzívan?
Válasz: Ad 1) -
Nem; ugyanis lényegileg rossz. Ad 2) - Nem; ugyanis
lényegileg tilos dolgot művelne.
XIII. Leó: A
Szent
Penitenciária válasza (Kr. u. 1880) (DH 3148)
Kérdés:
Vajon megengedett dolog-e csak azokon a napokon
házaséletet élni, amikor a fogamzás
nehezebb?
Válasz: Azokat
a házastársakat, akik az előbb mondott módon
járnak el, nem kell nyugtalanítani, a
gyóntató - óvatosan ugyan! -, de ezt a
véleményt, amelyről szó van, sugallhatja azoknak a
házastársaknak, akiket másképp hiába
próbált az onanizmus átkos bűnéből
kivezetni.
XV. Benedek: A Szent
Penitenciária
válasza (Kr. u. 1916) (DH 3638-3640)
Kérdés:
1. Vajon abban az esetben, amikor a férj az onanizmus
végrehajtásához eszközt akar
használni, köteles-e az asszony pozitívan
ellenállni?
2. Amennyiben a válasz nemleges, az asszony
részéről vajon a passzív ellenállás
tisztességességének megokolására
elégségesek-e ugyanolyan súlyos indokok, mint az
eszköz nélkül végrehajtott természetes
onanizmusnál, vagy mindenképpen súlyosabb indokok
szükségesek?
3. Ezen téma biztosabb kifejtése és
tanítása érdekében, vajon az ilyen
eszközöket használó férj valóban
az erőszakoskodókkal helyezhető-e egy sorba, vagyis vele szemben
az asszonynak ugyanolyan ellenállást kell-e
tanúsítania, mint a szűznek az erőszakoskodóval
szemben?
Válasz: Ad 1.
Igen. - Ad 2. Az első pontban rendezve. - Ad 3. Igen.
XI. Piusz: A "Casti
connubii"
körlevél (Kr. u. 1930) (DH 3704; 3716-3718; 3722-3723)*
A házasság javai között első
helyen áll
a gyermek. Így tanította már
maga az emberi nem Teremtője, aki végtelen kegyessége
szerint az emberi
élet folytatásában az emberek
segítségét igénybe akarta venni, midőn a
paradicsomban a házasságot alapítván
ősszüleinknek, s rajtuk keresztül
az összes eljövendő házastársaknak mondta:
"Növekedjetek és
sokasodjatok, és töltsétek be a földet." [Ter
1,28] ...
A keresztény szülők értsék meg, hogy ők
nemcsak az emberi nemnek a
földön való elterjesztésére és
fenntartására vannak, s nem is csak
azért, hogy az igaz Istennek akármilyen tisztelőket
neveljenek, hanem
hogy Krisztus egyházának gyermekeket, a szenteknek
polgártársakat, az
Istennek háznépet szüljenek (Ef 2,19.), hogy az
Isten és az üdvözítő
igaz tiszteletének élő nép szaporodjék.
Magát a megszentelő kegyelmet a
keresztény szülők - még ha a kegyelem
állapotában vannak is - ugyan nem
önthetik át a gyermekbe, sőt a természetes
nemzés a halál útja, melyen
az áteredő bűn megy a gyermekbe; mégis
valamiképpen részesei az első
paradicsomi házasságnak, mivel gyermeküket
fölajánlják az Egyháznak,
hogy az mint az Isten gyermekeinek termékeny anyja, a
keresztségben
újjászülje természetfölötti
életre; s így a gyermek Krisztus eleven
tagja, az örök élet és az örök
boldogság részese és örököse
legyen,
melyre valamennyien teljes szívből vágyódunk...
A gyermeknemzés egyedül nem meríti ki a
házasság első javának fogalmát, hanem
hozzá tartozik még a gyermeknevelés is...
A gyermeket sokan vakmerően a házasság kellemetlen
terhének nevezik,
melytől a házastársaknak óvakodniuk kellene, de
nem a tisztességes
önmegtartóztatással, amely mindkét
házastárs beleegyezésével a
házasságban is megengedett, hanem a természettel
való visszaélés által.
Vannak, akik ezt a bűnös kedvezményt azért
igénylik, mert irtóznak a
gyermektől, és érzéki vágyaikat teher
nélkül akarják kielégíteni.
Vannak, akik azt hajtogatják, hogy nem tudnak
önmegtartóztatásban élni,
a gyermeket viszont önmaguk vagy a feleségük
állapota, vagy a család
gazdasági viszonyai miatt nem vállalhatják.
Pedig semmiféle ok, még a
legsúlyosabb
sem teheti természetessé
és tisztességessé azt, ami önmagában
természetellenes. A házastársi jog
gyakorlása ugyanis természeténél fogva a
gyermeknemzésre irányul, tehát
a természet ellen vétenek és ocsmány, s
benső lényegében
tisztességtelen dolgot tesznek, akik annak természetes
célját és
hatását meghiúsítják.
Ezért nem csoda, hogy az
úristen a
Szentírás tanúsága szerint
különös szigorral üldözi ezt a
gyalázatos bűnt, s néha halállal is
büntette, amint Szent Ágoston mondja: "Tiltott módon
és erkölcstelenül
él a feleségével, aki a gyermek
fogamzását megakadályozza. Ezt tette
Onán, Júda fia, és Isten megölte miatta." (De
conjugiis adulterinis.
2,12.)
Mivel egyesek a kezdettől fogva
hirdetett és soha el
nem ejtett
keresztény tanítástól eltérve
újabban nyíltan mást hirdetnek e
tárgyban, a Katolikus Egyház, amelyre maga Isten
bízta az erkölcs
épségének és tisztaságának
védelmét, az erkölcsi züllöttségnek
ebben a
korában, a házasság tisztaságának e
rút szennytől való megőrzése
céljából, isteni küldetésére
hivatkozva általunk fölemeli hangos szavát
és ismét kinyilvánítja: A
házassági jognak olyan használata, amely azt
a gyermeknemzés természetes
hatásától szándékosan megfosztja,
Isten és
a természet törvényének
megsértése, s mindazok, akik ilyesmit tesznek,
súlyos bűnt követnek el.
Legfőbb apostoli
tekintélyünknél fogva, s a
gondjainkra bízott
lelkek üdvéért való aggodalomból
figyelmeztetjük a gyóntató és
lelkipásztorkodó papokat, hogy híveiket Istennek e
súlyos törvénye
felől ne hagyják megtévedni, s méginkább
hogy ők maguk óvakodjanak az
effajta hamis véleményektől, s azokkal semmiképpen
egyet ne értsenek...
Az Anyaszentegyház azt is jól tudja, hogy gyakran az
egyik házas fél
inkább csak tűri, de nem cselekszi a bűnt, mert a
természetes rend
fölforgatását súlyos okok miatt csak
megengedi, de maga nem akarja, s
ezért nem bűnös. Csak meg ne feledkezzék a szeretet
törvényéről és ne
mulassza el házastársát a bűntől
eltéríteni és elvonni. Azok a
házastársak sem vétenek a természet rendje
ellen, akik jogos és
természetes módon élnek, de természetes
okok, életkoruk vagy egyéb
fogyatkozásuk miatt új élet nem születhet. A
házasságnak ugyanis és a
házassági jog használatának vannak
másodrendű céljai is, mint a
kölcsönös segítés, egymás közt
a szeretet ápolása és az érzéki
vágyak
csillapítása, melyekre a házastársaknak
szabad törekedniük, ha
egyébként a házasélet belső
természetességén és elsődleges
céljára való
beállítottságán nem esik csorba.
Mindazonáltal óvakodni kell, hogy a szomorú
gazdasági viszonyok ne
adjanak alkalmat sokkal szomorúbb tévedésre. Nem
lehetnek ugyanis olyan
nehézségek, amelyek
hatálytalaníthatnák Isten belső
természetük szerint
rossz tetteket tiltó törvényeit. Isten
erősítő kegyelméből a hitvesek
minden körülmények között megfelelhetnek
kötelességüknek és a
házasságban tisztán megőrizhetik magukat ettől a
szennytől. [vonatkozások:
DH 1536; 2001]
Vannak ugyanis, akik faji célokért túlzottan
lelkesedve, nemcsak
üdvös tanácsokat adnak a következő
nemzedék egészsége és életereje
biztosítására -- ami egyébként nem
ellentétes a józan ésszel --, hanem
a fajnevelési szempontot minden más magasabbrendű
cél fölé helyezik, s
az államhatalommal a házasságkötés
jogától is meg akarják fosztatni
azokat, akiktől az ő tudományuk szabálya és
előrejelzései szerint az
átöröklés miatt csak satnya és beteges
ivadék születhet, jóllehet
egyébként alkalmasak lennének a
házasságra. Sőt törvényes
intézkedést
követelnek, hogy az ilyeneket még akaratuk ellenére
is fosszák meg a
nemzőképességüktől. Pedig ilyen jogot az
államhatalom nem igényelhet
magának, még elkövetett bűntények
véres megtorlása, vagy előre látható
gaztettek megelőzése céljából sem, mert
minden jog és tisztesség ellen
van ennek követelése, ami az államnak soha nem volt
joga és törvényesen
nem is illetheti meg ez a jog.
Mindazok, akik így
cselekszenek, elfelejtik, hogy a
család
szentebb az államnál, s hogy az emberek elsősorban nem a
földnek és a
világnak, hanem az égnek és az
örökkévalóságnak születnek.
Azért
teljesen igazságtalan súlyos bűnnel vádolni olyan
embereket, akik --
bár a házasságkötésre alkalmasak --
minden igyekezetük és törődésük
ellenére is csak valamely szempontból fogyatékos
gyermeket hozhatnak
világra; mindazonáltal gyakran tanácsos lehet
lebeszélni őket a
házasságról.
Az államhatalomnak azonban az
alattvalók teste
fölött semmiféle
közvetlen hatalma nincs. Így tehát a testi
épséget, ha bűntény és véres
büntetést megkívánó ok nem forog fenn,
soha nem támadhatja vagy
sértheti tisztán fajnevelési vagy más
hasonló okokból...
Egyébként a kereszténység tanítja
és a természetes ész is belátja, hogy
az ember önmaga sem rendelkezhet másként teste
tagjaival, csak azok
természetes rendeltetése szerint: nem pusztíthatja
el, nem csonkíthatja
meg, nem teheti alkalmatlanná természetes
működésükre, kivéve ha
másként nem lehet gondoskodni az egész test
egészségéről.
[*: A szöveg a http://www.katolikus.hu/roma/casti.html
oldalról származik]
XI. Piusz: A Szent
Penitenciária
válasza (Kr. u. 1932) (DH 3748)
Kérdés:
Vajon megengedett-e önmagában a házastársak
azon gyakorlata, akik - mivel jogos és nyomós okok miatt,
tisztességes módon kívánják a
gyermeknemzést elkerülni, - kölcsönös
egyetértéssel és tisztességes
indítékból tartózkodnak a
házasélettől, kivéve olyan napokat, amelyeken
egyes újabb tudósok elméletei szerint [ti.
Ogino-Knaus elmélete szerint]
a fogamzás természetes okokból nem
lehetséges?
Válasz: A
kérdés megválaszolása
megtörtént a Szent Penitenciária
válaszában 1880 június 16-án [DH 3148].
XI. Piusz: A Szent
Offícium
válasza (Kr. u. 1936) (DH 3763)
1) Az utód létrejöttének
megakadályozására szolgáló
sterilizáció a cselekvő részéről
fennálló jogosultság hiánya miatt
lényegileg rossz cselekedet; emiatt maga a
természettörvény is tiltja, akár magán
elhatározásból, akár a köz
elhatározásából kerülne
végrehajtásra.
XII. Piusz: A Szent
Offícium
rendelete (Kr. u. 1940) (DH 3788)
Kérdés:
Vajon megengedhető-e a célzott, akár
állandó, akár időleges, akár férfin,
akár asszonyon végrehajtandó
sterilizáció?
Válasz: Nem;
mivel a természettörvény tiltja...
XII. Piusz: A Szent
Offícium
rendelete (Kr. u. 1955) (DH 3917a)
A Szent Kongregáció különösen
feddőn emeli
fel szavát annak érdekében, hogy mint
lényegileg rosszat ítélje és vesse el a
pesszáriumok (diafragmák) a házastársi
jogaikkal élő házasfelek általi
alkalmazását.
Ezenfelül a főpásztorok ne
engedjék meg, hogy a
hívőknek azt mondják vagy azt tanítsák,
hogy a törvényes keresztény elvvel
oldaláról semmi komoly ellenvetést nem lehet
felhozni azzal kapcsolatban, hogyha a férj az ilyen eszközt
alkalmazó feleségével, ha csak materiálisan
is, együttműködik.
Azok a gyóntatók és
lelkivezetők, akik az
ellenkezőjét vélik, és így
irányítják a hívek lelkiismeretét,
az igazság ösvényéről és a helyes
erkölcstől messze eltévelyedtek.
VI. Pál / II.
Vatikáni
Zsinat: Gaudium et spes (Kr. u. 1965)
50. A házasságnak és a
hitvesi szerelemnek
természete szerint az a rendeltetése, hogy
utódoknak adjon életet és fölnevelje őket. A
gyermek a házasság legnagyobb
ajándéka, és a szülők
számára a legnagyobb kincs. Isten, aki így
szólt: "Nem jó az embernek egyedül lennie" (Ter
2,18), és aki "kezdetben férfinak és nőnek
teremtette az embert" (Mt 19,4), különleges részt
akarva adni neki a saját teremtő
tevékenységéből, megáldotta a
férfit és a nőt: "Legyetek termékenyek,
szaporodjatok" (Ter 1,28). Következésképpen a
házastársi szerelem helyes gyakorlása és a
belőle fakadó egész családi élet -- a
házasság egyéb céljainak
háttérbe szorítása nélkül --
arra irányul, hogy a házastársak bátran
legyenek készek együttműködni a Teremtő
és a Megváltó szeretetével, aki
általuk gyarapítja és gazdagítja a
családját.
A házastársak az emberi élet
továbbadásának és
fölnevelésének feladatában, amit
sajátos küldetésüknek kell tekinteni, a
teremtő Isten szeretetének munkatársaiként s
mintegy tolmácsaiként ismerik meg magukat. Feladatukat
tehát emberi és keresztény
felelősséggel töltsék be. Isten iránt
tanulékony tisztelettel, közös tervezéssel
és igyekezettel alakítsák ki magukban a helyes
erkölcsi ítéletet. Ennek érdekében
fontolják meg, mi válik a maguk és a már
megszületett, illetve születendő gyermekeik
javára; mérlegeljék továbbá a
korviszonyokból és saját társadalmi
helyzetükből adódó anyagi és szellemi
létfeltételeket, s végül vegyék
figyelembe azt is, mit kíván a családjuk,
hazájuk, sőt az Egyház közjava.
Minderről végső fokon maguknak a
házastársaknak kell dönteniük Isten
színe előtt. A keresztény házastársak
tartsák szem előtt, hogy nem cselekedhetnek
önkényesen. Az isteni törvény szerint
tájékozódó lelkiismeretükhöz kell
igazodniuk, készségesen hallgatva az Egyház
Tanítóhivatalára, mely az isteni
törvényt az evangélium fényénél
hitelesen értelmezi. Ez az isteni törvény megmutatja
a hitvesi szerelem teljes jelentését, oltalmazza azt
és igazán emberi
tökéletességére késztet. Azok a
keresztény házastársak, akik bíznak Isten
gondviselésében, és ébrentartják
magukban az áldozatkészség szellemét,
[Vö. 1Kor 7,5] megdicsőítik a Teremtőt,
és a tökéletesség felé haladnak
Krisztusban, amikor nagylelkűen, emberi és keresztény
felelősségtől áthatva teljesítik az
életadás feladatát. A házastársak
közül, akik ily módon az Istentől kapott
feladatukat teljesítik, külön is meg kell
említeni azokat, akik okos és közös
elhatározással nagylelkűen vállalnak több
megfelelően nevelendő gyermeket is. [AAS 50:91. (XII. Pius:
Tra le visite beszéd 1958. január 20-án)]
A házasság azonban nem csupán az
életadásra alapíttatott, hanem a személyek
közötti fölbonthatatlan szövetség épp
úgy igényli, mint a gyermek java, hogy a
házastársak kölcsönös szerelme helyes
módon jusson kifejezésre, fejlődjön és
érlelődjön. Így még akkor is, ha
nélkülözniük kell a sok esetben forrón
óhajtott gyermekáldást, a házasság
megmarad mint teljes életközösség, s
megőrzi értékét és
fölbonthatatlanságát.
51. A Zsinat tudja, hogy a mai életkörülmények
sokszor akadályozzák a hitveseket
házaséletük harmonikus
kialakításában: olyan helyzetbe juthatnak, hogy
gyermekeik számát, legalábbis egy időre, nem
növelhetik, s a hitvesi szerelmi élet és a teljes
életközösség sem tartható fönn
nehézség nélkül. Ha pedig a
bensőséges házasélet félbeszakad,
nemritkán veszélybe kerülhet a
házasság egyik java, a hűség, és
megsínyli
azt a másik java: a gyermek, mert könnyen elmarad a
nevelése, s hiányozni fog a bátorság a
további gyermekek elvállalásához.
Némelyek nem átallanak tisztességtelen
megoldásokat ajánlani ezekre a problémákra,
és nem rettennek vissza még a gyilkosságtól
sem; az Egyház azonban figyelmeztet arra, hogy nem lehet igazi
ellentmondás az élet továbbadásának
és az igazi hitvesi szerelem ápolásának
isteni törvényei között.
Isten ugyanis, az élet Ura, az élet
megőrzésének magasztos szolgálatát az
emberekre bízta, s ezt emberhez méltó módon
kell teljesíteni. Az életet tehát a
fogantatástól kezdve a legnagyobb gonddal oltalmazni
kell: az
abortusz és a csecsemőgyilkosság
szégyenletes gaztett. Az emberi nemiség és az
ember életadó képessége csodálatosan
fölötte áll mindannak, amivel az élet
alacsonyabb szintjein találkozunk. Ezért nagy tisztelet
illeti a házasélet sajátos aktusait is, amennyiben
azok az ember veleszületett
méltóságának megfelelően folynak le.
A házastársi szerelem és az élet
felelős továbbadásának
összehangolásában az erkölcsi
megítélés nem csupán az őszinte
szándéktól és az indítékok
értékelésétől függ, hanem a
személy és tettei természetéből vett
olyan objektív kritériumok alapján kell
történnie, melyek biztosítják az igazi
szerelem összefüggésében a
kölcsönös ajándékozás és az
életfakasztás teljes értelmét. Ez pedig
csak akkor lehetséges, ha a házastársak őszinte
lélekkel ápolják magukban a hitvesi
tisztaság erényét. Az Egyház gyermekeinek
ezekre az elvekre támaszkodva a
születésszabályozás terén nem szabad
olyan utakra lépniük, melyeket a
Tanítóhivatal az isteni törvény
magyarázatában elítél. [Vö. XI. Pius:
Casti connubii enciklika.; XII. Pius beszéde az itáliai
szülésznők összejövetelén 1951.
október 29-én; VI. Pál beszéde a
bíborosokhoz, 1964. június 23-án.]
Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy az ember
életét és az életfakasztás
feladatát nem lehet e világ kereteibe szorítani,
mértékével mérni és csak ebből
kiindulva értelmezni, hanem mindig figyelembe kell venni az
ember örök rendeltetését is.
VI. Pál: A
"Humanae vitea"
körlevél (Kr. u. 1968) (DH 4475-4479) (érdemes a teljes dokumentumot
elolvasni!)
Azok a tettek, melyekkel a
házastársak
bensőségesen és tisztán
egyesülnek, s amelyek az emberi életet adják
tovább, mint a legutóbbi
Zsinat figyelmeztetett: "tisztességesek és
méltóságteljesek" (vö. II. Vatikáni
zsinat: Gaudium et spes, 49.),
s nem válnak törvénytelenné akkor sem, ha a
házastársak akaratától
független okok miatt előre láthatóan
terméketlenek lesznek, mert nem
szűnik meg az a rendeltetésük, hogy a
házastársak közösségét
kifejezzék
és erősítsék.
A gyakorlatból tudjuk, hogy nem minden aktust követ
új
élet. Isten ugyanis a termékenység
törvényeit és idejét oly bölcsen
rendezte el, hogy már ez maga bizonyos időközöket
biztosít a születések
között.
Mindamellett az Egyház -- miközben az embereket arra inti,
hogy
tartsák meg a természettörvényt -- azt
tanítja, hogy a házasélet minden
aktusának alkalmasnak kell lennie az emberi élet
továbbadására (Casti
connubii enciklika).
A házasságról szóló emberi és
keresztény tanítás ezen alapeszméire
támaszkodva újból ki kell jelentenünk, hogy
mindenképp vissza kell
utasítanunk a már megkezdett nemi aktus direkt
megszakítását, s
méginkább a közvetlen abortuszt (még akkor
is, ha gyógyítás céljából
történt), mint a gyermekek számának
törvényes szabályozási módját.
(Cathecismus Romanus. II. 8. -- Casti connubii enciklika (DH 3719-3721)
-- II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes, 51)
Hasonlóképp elítélendő mind a
férfiak, mind a nők akár időleges, akár
végleges szándékos sterilizálása.
Ugyanígy elítélendő minden
olyan
cselekedet, mely akár a nemi aktus
előtt, akár közben, akár természetes
következményeinek kifejlődése
során, akár mint célt, akár mint
eszközt azt szándékolja, hogy a
fogamzást lehetetlenné tegye.
... Ha tehát komoly indokok
szólnak amellett,
hogy szünet legyen a
gyermekek születése között (ez az indok lehet a
szülők testi vagy lelki
állapota, vagy külső körülmények), az
Egyház azt tanítja, hogy szabad a
házasoknak követni a szervezetben adott
periódusokat, csak azokban az
időszakokban élvén a házaséletet, amikor a
fogamzás lehetősége
szünetel, s így oly módon
szabályozhatják a születést, hogy az előbb
kifejtett erkölcsi tanítást nem sértik meg.
Az Egyház hű marad önmagához és
tanításához, amikor úgy
ítéli,
hogy szabad a házasoknak a terméketlen
periódusokhoz folyamodniuk,
miközben elítéli minden olyan dolog
használatát, ami a fogamzást
közvetlenül megakadályozza; jóllehet ez
utóbbi eljárás mellett
tisztességesnek és súlyosnak látszó
érveket hoznak fel. A két eljárás
ténylegesen nagyon eltér egymástól: az első
esetben a házasok a
természet által nyújtott törvényes
lehetőséggel élnek, a másik esetben
megakadályozzák, hogy a fogamzás a
természet rendje szerint
megtörténhessék.
Tagadhatatlan, hogy mindkét
esetben
kölcsönös
megegyezéssel és megfelelő okok alapján
akarják elkerülni a fogamzást,
és biztonságos megoldást keresnek egy újabb
gyermek születésének
elkerülésére. Ugyanakkor meg kell vallani, hogy csak
az első esetben
találják meg e megoldást, azaz akkor, amikor igaz
ok miatt nem kívánván
új gyermek születését, a termékeny
időszakokban tartózkodnak a
házasélettől, mikor pedig visszatér a
terméketlen időszak, élik a
házaséletet a kölcsönös szeretet
kifejezésére és az ígért
hűség
megtartásáért. Így cselekedvén igaz
módon és egészen helyesen tesznek
bizonyságot szeretetükről.
(A szöveg a fent hivatkozott oldalról
való.)
VI. Pál: A
Hittani
Kongregáció "Haec Sacra Congregatio" válaszai az
észak-amerikai Püspöki Konferenciának (Kr. u.
1975) (DH 4560-4561)
1. Minden sterilizációt,
amely önmagában,
vagyis természetéből és feltételeiből
kifolyólag, közvetlenül csak azt a hatást
éri el, hogy a nemzőképesség alkalmatlanná
van téve az utódnemzésre, célzatos
sterilizációnak kell tartani, amint ezt a Pápai
Tanítószék, különösen XII. Piusz
nyilatkozataiból megérthetjük [vö.
mindenekelőtt a Katolikus Szülésznők
Szövetségéhez és a Nemzetközi
Hematológiai Társasághoz szóló
két beszéde; VI. Pál Humanae vitae, 14.(DH 4476)].
Tehát, az Egyház tanítása szerint
feltétlenül tilos marad, az egyes cselekvő személyek
esetleg helyes szubjektív szándéka
ellenére, hogy ti. gondoskodjanak egy akár fizikai,
akár pszichikai betegség
gyógyításáról vagy
megelőzéséről, amelynek bekövetkezése a
terhes állapot folytán előrelátható, vagy
félni kell tőle. Éspedig a nemzőképességnek
magának a sterilizációja súlyosabb fokban
tilos, mint az egyes esetekben történő
sterilizáció, minthogy amaz majdnem mindig a
sterilitás visszafordíthatatlan állapotát
okozza a személynek.[vö. XI. Piusz: Casti connubii (DH
3722)]. És nem lehet hivatkozni a közhatalom semmilyen
parancsára sem; a közhatalom a közjóra
hivatkozva, mint szükségszerű kötelezettséget
írja elő a célzatos sterilizációt,
ámde ez megsérti az emberi személy
méltóságát és
sérthetetlenségét.
Hasonlóképpen nem lehet ebben az esetben a
teljesség elvére hivatkozni, mely szerint az igazolja a
szervi beavatkozást a személy nagyobb java
érdekében; ugyanis az önmagában
szándékolt meddőség nem irányul a
személy átfogó javára, azzal a
szándékkal, amely helyes lenne, hogy ti. "megőrzi a
dolgok és a javak rendjét" [VI. Pál: Humanae
vitae, 10]; ugyanis árt a személy etikai
igényének, amely a legfőbb java, minthogy
szándékosan megfosztja lényegi elemétől az
előrelátott és szabadon választott
szexuális cselekvőkészséget. Ezért
híven közvetíti kötelező
tanítást az 1971-es Konferencián
nyilvánosságra hozott orvosetikai Kódex 20-dik
cikkelye; sürgetni kell ennek a tanításnak a
megtartását.
2. A Kongregáció, miközben megerősíti az
Egyháznak ezt a hagyományos
tanítását, nem veszi ismeretlennek azt a
tényt, hogy több teológus részéről
azzal szembenálló felfogás
érvényesül. Mégis tagadja, hogy ennek a
ténynek, mint olyannak, a tanításra
vonatkozóan olyan jelentőséget lehetne
tulajdonítani, hogy az "locus theologicus"-t (teológiai
hivatkozási hely) képezzen, amelyre
hivatkozhatnának a hívők, amikor figyelmen
kívül hagyva a hiteles Tanítóhivatalt,
csatlakoznak az attól elhajló egyes teológusok
véleményéhez.
II. János
Pál: Familiaris
consortio (Kr. u. 1982) (DH 4702)
Az a teljesség, amit a
házastársi szerelem
megkíván, összhangban áll a tudatos
termékenység követelményeivel is. Amikor
ugyanis ez a szerelem ember nemzésére irányul,
természete szerint múlja felül a pusztán
biológiai rendet, és magába zárja
mindazokat a személyes értékeket, melyekre
szüntelenül és mindkét házasfél
részéről szükség van ahhoz, hogy
házastársi szerelmük megfelelően
növekedjék.
II. János
Pál: A Hittani
Kongregáció "Donum vitae" eligazítása a
kezdődő emberi élet tiszteletére és a
nemzés méltóságára
vonatkozóan (Kr. u. 1987) (DH 4792)
5.
Néhány szempont az Egyházi
Tanítóhivatal álláspontjában
... Minden emberi teremtmény
életét
fogantatása pillanatától fogva korlátlan
tisztelet illeti meg, mert a földön az ember az egyetlen
olyan teremtmény, akit Isten "önmagáért
akart" [vö. II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes 24.],
és minden ember szellemi lelkét közvetlenül
Isten teremti [XII. Piusz: Humani generis; VI. Pál: Professio
fidei]. Az ember teljességében a teremtő
képét viseli magán. Az ember életét
valami szent dolognak kell tekinteni, mert hiszen az már a
kezdettől fogva "a Teremtő cselekvését igényli"
[XXIII. János: Mater et Magistra] és mindig meg is marad
a Teremtővel, az ő egyetlen céljával való
különleges kapcsolatban [II. Vatikáni zsinat: gaudium
et spes, 24.]. Egyedül Isten az ura az életnek
kezdetétől a végéig: senki, semmilyen
körülmények között nem formálhat
magának jogot arra, hogy egy ártatlan emberi
teremtménynek közvetlenül a halálát
okozza.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak rövid kommentárral:
Ter 1,28
Isten megáldotta őket, Isten szólt
hozzájuk: „Legyetek termékenyek, szaporodjatok,
töltsétek be a földet és vonjátok
uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai
és minden állat fölött, amely a
földön mozog.”
Ter 9,1
Isten megáldotta Noét fiaival együtt,
és így szólt hozzájuk: „Legyetek
termékenyek, szaporodjatok, és
töltsétek be a földet.
Ter 9,7
Tehát legyetek termékenyek,
szaporodjatok, töltsétek be a földet
és uralkodjatok rajta.”
Ter 35,11
így az Izrael nevet adta neki. Isten tovább
beszélt hozzá: „én vagyok a magasságbeli
Isten. Légy termékeny és szaporodj.
Kezdettől azt parancsolja nekünk az Úr, hogy legyünk
termékenyek és szaporodjunk. A férj és a
feleség úgy teljesíti Isten tervét
és akaratát,
hogy házasság esetén új életet
teremnek, hiszen az Isten maga az élet.
Ter 28,3
A mindenható Isten áldjon meg, tegyen
termékennyé, sokasítson meg, hogy a
népek sokaságává légy!
Izsák Jákob fölött elmondott imája mutatja, hogy a
termékenységet és a fogamzást Isten áldásainak tekinti.
Ter
38,8-10
Júda azt mondta Onannak: „élj
bátyád feleségével, teljesíts
vele szemben a sógori kötelességet, s így
gondoskodj utódról bátyád
számára.” Mivel Onan tudta, hogy az utód nem az
övé lesz, azért valahányszor együtt volt
bátyja feleségével, magját a
földre ontotta, nehogy utódot támasszon
bátyjának. Istennek nem tetszett, amit művelt,
azért ő is meghalt.
Onannak meg kellett halnia, mivel fogamzásgátlást
alkalmazott (ebben az esetben megszakítást), és magját a földre ontotta.
Onan történetét manapság sokan úgy
értelmezik, hogy itt Isten nem a mag
elvesztegetését, a mag földre ontását
büntette halállal, hanem azt, hogy Onan nem
támasztott gyermeket menyének, és ezzel megszegte
az ún. levirátusi kötelezettségét. Ti.
a zsidóknál törvény volt arra, hogy ha valaki
gyermektelenül özveggyé lett, akkor a meghalt
férj testvérének kötelessége
„feleségül vennie” az özvegyet, s
gyermeket támasztani neki, hogy a család ne haljon ki.
Ezt nevezik levirátusnak, azaz
sógorházasságnak.
Azonban van itt egy bökkenő. Egyből a következő versekben
Júda és Sela ugyanígy nem
teljesítették ezt a kötelességet, pedig
Júda még ígéretet is tett rá:
Ter 38,11-14
Ezután Júda így szólt menyéhez, Támárhoz: „Térj vissza atyád házába, özvegyként, amíg a fiam, Sela, fel nem nő.”
Arra gondolt ugyanis, hogy meghalhat az is, mint testvérei.
Támár elköltözött és
visszatért apja házába. Hosszabb idő
elmúltával meghalt Sua leánya, Júda
felesége. Júda a gyászidő letelte után
elment barátjával, az adullámi Hirával
Timnába a juhait nyírni. Mikor Támárnak
megvitték a hírt: „íme apósod
Timnába jön a juhait nyírni”, letette
özvegyi ruháját, fátyolt vett magára,
befödte arcát és leült Enajim
bejáratához, amely a Timna felé vezető úton
van. Látta ugyanis, hogy Sela már felnőtt, mégse adták őt hozzá feleségül.
Ter 38,26
Amikor Júda meglátta a holmikat, így szólt: „Igaza van velem szemben: miért nem adtam fiamnak, Selának feleségül?” De többé már nem élt vele.
Tehát, ha Isten azért büntette volna meg Onant
halállal, mivel nem teljesítette sógori
kötelességét, akkor Júdát és
Selát miért nem büntette meg semmivel?
Másrészről pedig a sógori kötelesség
elmulasztása nem járt halálbüntetéssel!
MTörv 25,7-10
Ha
azonban a sógor nem akarja elvenni sógornőjét, a
sógornő menjen a város kapujához a vének
elé, s adja elő: "Sógorom vonakodik testvére nevét fenntartani Izraelben, nem akarja velem szemben teljesíteni sógori kötelességét."
A vének erre hívassák maguk elé, s
vonják kérdőre. Ha megjelenik és kijelenti: "Nem
akarom feleségül venni", a
sógornő a vének jelenlétében lépjen
oda, vegye le a saruját és köpje szembe e szavak
kíséretében: "Ez történjék
mindenkivel, aki nem akarja testvére házát
fölépíteni." Az ilyen embernek ez legyen a neve
Izraelben: "A mezítlábas házanépe."
Azaz a kötelesség elmulasztása szégyenletes
dolog, de halált nem szabtak ki rá. Isten miért
tette volna? Nem is ezért halt meg Onan.
Abban az esetben, ha valaki a magot vesztegette el, akkor ez
utálatos dolognak számított, és a
büntetés halál volt.
Lev 18,22-23
Ne
hálj férfival, úgy, ahogy asszonnyal szokás
hálni, ez gyalázatos dolog. Ne hálj együtt
semmiféle állattal, attól tisztátalanná válsz. Az asszony se adja oda magát állatnak, hogy vele háljon. Ez undok dolog…
Lev 18,29
Igen, ha
valaki elköveti bármelyiket is azokból az
utálatos dolgokból, az vesszen ki népéből, bárki is az.
Lev 20,13
Ha
valaki férfival hál együtt, úgy, ahogy
asszonnyal szoktak együtt hálni, ez
utálatosság, amelyben mindketten részesek,
ezért meg kell halniuk, vérük visszahull rájuk.
Lev 20,15
Ha valaki állattal hál együtt, meg kell halnia, és az állatot is meg kell ölni.
Ezeknél az eseteknél tehát az Isten által
teremtett természetes törvény
sérül, mivel a férfi magját nem a nőnek adja,
hogy abból magzat legyen.
Az eredeti héber szövegben az „együtt
hálás” így van kifejezve: „úgy
egyesül, hogy neki adja a magját”. Tehát a bűn
itt is az, hogy a magot
elvesztegetik.
Az óvszer használatával ugyanez történik, a magot elvesztegetik. S ez halálos bűn.
A mag elvesztegetése egy nem-nemző szexuális
aktusban tehát halálos ítéletet von
magára. Sok protestáns közösség, amelyek
elszakadtak
a Katolikus Egyháztól, elveti ezt az alapvető
igazságot. A fogamzásgátlást az
egész kereszténység – beleértve
a protestantizmus egészét, az ortodox egyházat, de
más nem-keresztény vallást is –
elutasította, egészen addig, amíg az
anglikán egyház nem engedélyezte
ezt bizonyos esetekben a Lambeth-i konferencián 1930-ban. Ez
megnyitotta a
tévedés gátját. Ma már
kizárólag csak a Katolikus Egyház képviseli
ezt a bibliai, Isten által kinyilatkoztatott igazságot.
Kiv
23,25-26
Az Úrnak, a ti Isteneteknek adjátok meg a
köteles tiszteletet. Akkor megáldom kenyeredet és
vizedet, s távol tartom tőled a betegségeket. Országodban
nem lesz asszony, aki elvetél vagy meddő marad, s
életed napjait teljessé teszem.
MTörv
7,13-14
Szeretni fog, megáld és
megsokasít. Megáldja méhed
gyümölcsét, földed termését,
gabonádat, borodat, olajodat, tehened borját,
nyájad szaporulatát azon a földön, amelyre
megesküdött atyáidnak, hogy neked adja. Minden
más nép előtt áldott leszel: nem
lesz terméketlen körödben sem férfi, sem nő,
sőt még jószág sem.
Isten áldásai közé tartozik az is, hogy nem
lesz
elvetélés, vagy meddőség. A gyermekek Istentől
jövő áldások, és a
házaspároknak
mindig nyitva kell állniuk az új élet
adásának isteni terve előtt, a házasélet
mindegyik aktusában.
Lev 21,17
így szólj Áronhoz: Ha lesz valaki utódaid közül a későbbi nemzedékekben, akinek testi fogyatkozása lesz, az ne mutassa be áldozatul Istenének a kenyerét. (MBT)
Lev 21,20
sem púpos, sem görbe lábú, sem
szembajos, sem kiütéses, sem kelevényes ember, sem
pedig eunuch.
MTörv
23,2
Az a férfi, akinek
herezacskóját összezúzták vagy
hímvesszőjét levágták, ne lépjen be
az Úr közösségébe.
Fattyúnak sem szabad belépnie;
Az összetört heréjű ember fogyatékos és
elégtelen Isten előtt.
Isten kinyilatkoztatta, hogy a szándékos
sterilizáció - és bármely más
eljárás,
amely megakadályozza a fogamzást - bensőleg rossz,
és így nem léphet be a
közösségbe. A fogamzásgátlás
objektívan
bűnös, és ellentétben áll nem csak az Isten
kinyilatkoztatásával, hanem az
erkölcsi és a természettörvénnyel is.
MTörv
25,11-12
Ha két ember összeverekszik, férfi
férfival, aztán az egyiknek a felesége odaszalad,
hogy kiszabadítsa férjét a másik
kezéből, aki üti, s közben kinyújtja a
kezét, és megragadja annak
szeméremtestét, könyörtelenül vágd
le a kezét.
A here potenciális veszélyeztetése is
büntetve van,
mert az ilyen veszély az új élet
kárának kockázatával jár. Ebből
természetesen
következik, hogy a vasectomia (az ondózsinór
elkötése), amelyhez szándékosan
hozzájárulnak, súlyosan ellenkezik a
természettörvénnyel.
1Krón
25,5
Ezek mind Hemannak, a király
látóemberének a fiai. Isten parancsa szerint a
harsonákat fújták. Isten Hemannak
tizennégy fiút és három leányt adott.
Isten felemeli népét azáltal, hogy sok gyermekkel áldja meg
őket. Amikor a házaspárok fogamzásgátlást használnak, akkor ezzel azt mondják,
hogy „Isten, ne a te akaratod legyen meg, hanem az enyém.”
Zsolt
127,3-5
Lám, a gyermekek az Úr
ajándékai, a test gyümölcse
jutalom. Ahogy a nyíl a harcos kezéből, úgy
sorakoznak a gyermekek az ifjú évekből. Boldog
ember, aki velük tölti meg tegzét: nem vall
szégyent, ha az ellenséggel vitába száll a
kapunál.
Zsolt
128,3.5-6
Feleséged házad bensejében
hasonlít a termő szőlőtőhöz, s mint a hajtások az
olajfát, gyermekeid úgy veszik körül
asztalodat… áldjon meg téged
Sionból az Úr, hogy lásd Jeruzsálem
boldogságát életed minden napján! és
lásd meg fiaidnak fiait! Békesség legyen
Izraelnek!
A gyermekek Isten kegyelmének az ajándékai, és boldogság a velük
megtöltött tegez. A házaspároknak mindig nyitva kell lenniük az Isten által
adott élet becses ajándéka előtt. A fogamzásgátlás, ami az emberi élet
semmibevétele, vezetett az abortusz, az eutanázia és a csecsemőgyilkosságok
borzasztó gonoszságához.
Jer 1,5
„Mielőtt megalkottalak anyád
méhében, már ismertelek; mielőtt
megszülettél volna, fölszenteltelek, és
prófétául rendeltelek a nemzetek javára.”
A fogamzásgátlással Isten tervét és
akaratát hiúsítjuk meg tudatosan, és előre
megfontoltan.
Ter
18,13-14
Akkor Isten így szólt
ábrahámhoz: „Miért nevet Sára és
miért gondolja: Valóban szülni fogok még,
jóllehet öreg vagyok? Van, ami az Úrnak lehetetlen?
A jövő évben ez idő tájt újra
eljövök hozzád és Sárának
már fia lesz.”
Ter
21,1-2
Az Úr meglátogatta
Sárát, ahogy megígérte, az Úr
úgy tett Sárával, ahogy előre megmondta.
Sára fogant
, és fiút szült
ábrahámnak öreg korában, abban az időben,
amelyről Isten beszélt.
Ter 25,21
Izsák imádkozott az Úrhoz
feleségéért, mert meddő volt. Az Úr
meghallgatta, és felesége fogant.
Ter 29,31
Amikor az Úr látta, hogy Lea háttérbe szorul, megnyitotta méhét, Ráchel ellenben meddő maradt.
Ter 30,22
Isten megemlékezett Ráchelről. Isten meghallgatta és megnyitotta méhét.
Nem lehet véletlen, hogy az első három
pátriárka, Ábrahám,
Izsák és Jákob mind a terméketlenség
átkától szenvedtek. Az átkot
ádámra mérte
ki, mint hitetlenségének és
engedetlenségének következményét, ami
tovább
hullámzott a következő Isten és ember
közötti szövetségig. Az emberiség
így
megtanulta, hogy csak az Úr az, aki életet adhat,
és hogy az élet istentől jövő
ajándék.
Oz 9,11
Mint a madár, elszáll Efraim
dicsősége; nem lesz többé
születés, terhesség, foganás.
Jer 18,21
Juttasd ezért fiaikat éhínségre,
és hányd őket kardélre! Asszonyaik
váljanak gyermektelenné és
özveggyé, férjük haljon meg
dögvészben, az ifjaikat meg járja át kard a
harcban!
Isten megbünteti Izraelt azzal, hogy meggátolja a
terhességet. A fogamzásgátlás egy
átok, és a házaspárok, akik
fogamzásgátlást
alkalmaznak ugyanezen átok alá vetik saját magukat.
Mal 2,14
S azt kérdezitek: „Miért?” Azért, mert az
úr a tanú közötted és ifjúkori
feleséged között, akihez hűtlen
lettél, noha ő volt a társad, a szövetséggel
elkötelezett feleséged.
A házasság nem egy szerződés (amely a vagyon
és a
szolgáltatás puszta cseréje). A
házasság egy szövetség, ami a
személyek
természetfeletti cseréjét jelenti. Ahogyan Isten
is három személyben egy, úgy a
férj és a feleség, akik egy testté
válnak és új életet teremnek, hárman
egyek.
A házassági szeretet a Szentháromság
visszatükröződése.
Mal 2,15
Nemde egy élete van annak, aki testből
és lélekből áll? és mi a vágya ennek
az egynek? Az, hogy utódai legyenek az Isten által.
Tartsátok hát tiszteletben életeteket, és
ne légy hűtlen ifjúkori feleségedhez.
Mi az Isten vágya? Isteni utódok. Mi a fogamzásgátlás? Egy
szándékos cselekedet Isten akarata ellen. A fogamzásgátlással a házaspárok azt
mondják, hogy „Isten akarhatja egy örök teremtmény megalkotását a mi
frigyünkből, de mi nem akarjuk”. A fogamzásgátlás az egoizmus súlyos
cselekedete.
Mt 19,5-6
és azt mondta: Ezért a férfi elhagyja
apját, anyját, a feleségéhez ragaszkodik,
és egy test lesz a kettő? Most már többé
nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten
egybekötött, azt ember ne válassza szét.”
Jézus azt mondja, hogy a férj és a feleség egy testté
válnak. Ők többé már nem két test, hanem csak egy, ahogy Isten három személy,
de mégis csak egy. Az igazi házassági szeretet kifejeződése visszahelyezi
testünket és lelkünket Istenbe, és visszaállít bennünket az eredeti szűzi
állapotba (a test és a lélek tökéletes egyesülése) Isten előtt.
Ef 5,31
„Ezért az ember elhagyja apját, anyját,
feleségével tart, és a kettő egy test lesz.”
A fogamzásgátlás megakadályozza, hogy Isten
által
egyesüljön a házaspár. Ahogy Krisztus
Egyház iránti szeretete önzetlen és
szentségi, és
a férj és feleség ezt az egységet
tükrözi vissza, úgy a férj és a
feleség
egymás iránti szeretetének is önzetlennek
és szentséginek kell lennie. Ez azt
jelenti, hogy nyitott az új életre.
Iz
45,9-11
Perbe szállhat-e alkotójával a
cserép a föld cserepei közül?
Mondhatja-e az anyag megmunkálójának: „Mit
csinálsz?” és a mű: „Milyen ügyetlen vagy!”? Jaj
annak, aki azt mondja apjának: „Miért nemzel?” és
az asszonynak: „Miért szülsz?” Ezt mondja az
úr, Izrael Szentje és Teremtője: „Rátok
tartozik-e, hogy gyermekeim jövője felől kérdezzetek, vagy
hogy meghatározzátok: mit tegyen a kezem?
ApCsel
5,1-5
Egy Ananiás nevű ember feleségével,
Szafirával együtt eladta az egyik földjét. Az
árából felesége tudtával egy
részt megtartott magának, s csak egy másik
részt vitt el, és tett oda az apostolok lába
elé. Péter azonban így szólt
hozzá: „Ananiás, hogy csábíthatta el
szívedet a sátán, hogy be akard csapni a
Szentlelket, és a föld árának egy
részét félretedd?” Hát nem a tied
maradhatott volna, ha meg akartad tartani? Vagy ha eladtad, nem
rendelkezhettél szabadon az árával? Miért
vetemedtél ilyesmire? Nem embereknek hazudtál, hanem
Istennek!” E szavak hallatára Ananiás összeesett
és meghalt. Nagy félelem fogott el mindenkit, aki csak
hallotta.
Ananiás és Szafira meghalt, mert az ajándék egy részét
fenntartották maguknak. A termékenység az Isten ajándéka, és ebből nem lehet
fenntartani magunknak részt.
Róm
1,26-27
Ezért szolgáltatta ki őket Isten a
saját gyalázatos szenvedélyeiknek. Asszonyaik a
természetes szokást
természetellenessel váltották fel.
A férfiak hasonlóképpen abbahagyták
az asszonnyal való természetes életet,
egymás iránt gerjedtek vágyra, vagyis férfi
férfival űzött ocsmányságot. De meg is
kapták tévelygésük megszolgált
bérét.
A fogamzás lehetősége nélküli
szexuális aktus bűnös. Az
odaadó szeretet életadó szeretet, vagy a szeretet
csak hazugság. A házasélet
egyesítő és nemző elemeit soha sem lehet
szétválasztani, vagy a házassági
szeretetet szintén szétválasszuk, és Isten
elhagyja a házasságot. A
fogamzásgátlás gyűlölködést fejez
ki az ember saját teste
ellen, terméketlenséget akar a termékenység
helyett, ami az egészséges test
természetes jele.
1Kor
6,19-20
Nem tudjátok, hogy testetek a
bennetek lakó
Szentlélek temploma, akit Istentől kaptatok? Nem
tudjátok, hogy nem vagytok a magatokéi? Nagy volt
a
váltságdíjatok! Dicsőítsétek meg
tehát Istent testetekben!
A test a Szentlélek temploma. Tehát meg kell dicsőítenünk
testünkben az Istent, ami csak úgy lehetséges, hogy nyitottak vagyunk az Ő akarata előtt.
1Kor 7,5
Ne tartózkodjatok
egymástól,
legföljebb közös megegyezéssel egy időre,
hogy
azt imádsággal töltsétek. Azután
térjetek vissza egymáshoz, nehogy a
sátán
megkísértsen benneteket, mivel nem tudtok
megtartóztatásban élni.
Ez a vers a természetes családtervezés (TCsT)
gyakorlatát
támogatja, ami az egyetlen olyan módszer, amit a
Katolikus Egyház engedélyez a hívőknek. A
házaspárok közös elhatározással,
megfelelően komoly indok mellett, tartózkodhatnak
egymástól azokon a napokon, amikor a
megtermékenyülés lehetősége fennáll,
és csak a természet által adott terméketlen
napokon élnek házaséletet. Az a jelentős
különbség itt, hogy más
fogamzásgátló módszer
alkalmazásával a termékeny napokon, azaz, amikor
Isten adhatna új életet, zárják el a
fogamzás előtt az utat.
Ef 5,25
Férfiak,
szeressétek feleségeteket,
ahogy Krisztus is szerette az Egyházat, és
feláldozta magát érte,
Pál utasítja a férjeket, hogy úgy
szeressék
feleségeiket, mint Krisztus szerette az Egyházat,
azáltal, hogy egész testüket
nekik adják, és semmit sem tartanak vissza. A
fogamzásgátlással a férjek ezt
mondják a feleségüknek: „Szeretlek
téged, kivéve a termékenységedet, és
a tiéd
vagyok, kivéve a termékenységemet.”. Ez a
szeretet hazugság, mert önközpontú,
és nem önátadó és
életadó.
Ef
5,29-31
A saját testét
senki sem gyűlöli, hanem
táplálja, gondozza, akárcsak Krisztus az
Egyházat. Mert tagjai vagyunk testének.
„Ezért az
ember elhagyja apját, anyját, feleségével
tart, és a kettő egy test lesz.”
Fil 3,2
óvakodjatok a kutyáktól, óvakodjatok a kontár munkásoktól, óvakodjatok a megcsonkítottaktól.
A test megcsonkítása (pl. a fogamzás meggátlásának művi
beavatkozása) súlyos bűn. Sok protestáns közösség elveti ezt a legalapvetőbb
erkölcsi igazságot.
1Tim 2,15
Azáltal
üdvözül, hogy
vállalja az anyaságot, kitart a hitben, a
szeretetben, a szegénységben és a
tisztességben.
Az anyaság egy olyan „mű”, amely által az asszony
üdvözülhet Isten kegyelméből. De csak, ha vállalja.
MTörv
22,13-21
Ha valaki feleségül vesz egy nőt, együtt
él vele, de aztán megunja, hibákat fog rá
és rossz hírbe hozza, mondván: „Elvettem ezt az
asszonyt, de mikor magamhoz vettem, nem találtam
érintetlennek”, a fiatalasszony apja és anyja
mutassák be a fiatalasszony érintetlensége jeleit
a város kapujánál a város véneinek.
A fiatalasszony apja adja elő a város véneinek:
„Feleségül adtam a lányomat ehhez az emberhez. De
mert ráunt, hibákat fog rá, azt
állítva, hogy nem találtam lányodat
érintetlennek. De itt vannak lányom
érintetlenségének jelei.” Ezzel
terítsék a város vénei elé a
lepedőt. Aztán a város vénei ragadják meg a
házasembert és fenyítsék meg.
Ezenkívül rójanak ki rá 100 ezüst
sékel büntetést. Ezt a fiatalasszony apjának
fizesse, mert rossz hírét költötte egy
Izraelből való lánynak. S meg kell tartania az asszonyt,
nem bocsáthatja el. Ha azonban igaznak bizonyul a dolog,
és semmi jelét nem lelik a fiatalasszony
érintetlenségének, vezessék a
fiatalasszonyt az apai ház kapuja elé, s
városának férfiai kövezzék agyon,
mivel apja házában erkölcstelenséget űzve
gyalázatos dolgot művelt Izraelben. Irtsd ki, ami gonosz,
körödből!
Ezek a versek azt is mutatják, hogy Isten elítéli a
házasság előtti nemi érintkezést. Isten teremtő szeretetének élő kifejeződése a
férfi és a nő közötti szentségi házasságra van fenntartva.
Jel 9,21
nem tértek meg sem a gyilkosságból, sem a varázslatból
,
sem paráznaságukból,
sem a lopásokból.
Jel 21,8
De a gyáváknak és a hitetleneknek, az
elátkozottaknak, gyilkosoknak, paráznáknak, varázslóknak
,
bálványimádóknak és minden hazugnak
osztályrésze a tűzzel és kénkővel
égő tóban lesz. Ez a második halál. (KNV)
Jel 22,15
Ki innen az ebekkel, a
varázslókkal
, a
paráznákkal, a gyilkosokkal, a
bálványimádókkal, és mindenkivel,
aki a hazugságot szereti és cselekszi! (KNV)
Gal 5,20
bálványimádás, mágia,
ellenségeskedés, viszálykodás,
versengés, harag, veszekedés,
széthúzás, szakadás, (KNV)
Ezek a versek említik a „varázslás”
szót. A görög
megfelelője a „pharmakeia”, amely magába foglalja a
magzatelhajtó italok használatát,
mint amilyenek a fogamzásgátló tabletták.
Ez a "pharmakeia" halálos bűn.
Ezenkívül a vegyi fogamzásgátlás nem
szükségképpen csak a fogamzást
akadályozza
meg, hanem ténylegesen a gyermeket is megöli a
méhben a fogamzás után.
Megakadályozza, hogy a gyermek a méhfalra tapadjon. A
fogamzásgátlás egy
hazugság, amellyel milliókat vezetnek félre, de az
Egyház nyitva tartja kapuit
azon gyermekei számára is, akik eltévedtek az
igazságtól.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
Alexandriai
Szent Kelementől, Hippolütosztól, Lactantiustól, a
Nikeai Zsinattól, Szent Epiphaniosztól, Szent
Ágostontól, Aranyszájú Szent
Jánostól, Szent Jeromostól, Arles-i Szent
Caesariustól)
Barnabás-levél,
10,8. (Kr. u. 74)
Méltán
gyűlölte [Mózes] a menyétet
is[Lev 11,29]. „Ne legyél olyan
– mondta -,
akik szájukkal követnek el tisztátalanságot a
törvény ellen, ne is érintkezz
olyanokkal, akik szájukkal tisztátalankodnak, romlott
nőkkel, a menyét ugyanis
a száján keresztül fogan.
Aranyszájú
Szent
János: Homíliák a Római levélhez,
24. (Kr.
u. 391)
Az
ilyen lakmározások szülik a gonosz
vágyakat, a bujaságot, ilyen
alkalmakkor hanyagoljátok el feleségeteket és
tisztelettel veszitek körül a
kéjnőket… Miért
vetsz ottan, ahol a
szántóföld azon van, hogy elpusztítsa a
gyümölcsöt, ahol sok a terméketlenség,
ahol szülés helyett halál van? Mert te
nem engeded, hogy a kéjnő csak kéjnő
maradjon, hanem gyilkossá is teszed.
Látod, hogyan lesz a részegségből
bujaság, a bujaságból
házasságtörés, a
házasságtörésből gyilkosság?
Sőt még a gyilkosságnál is rosszabb. Nem is
tudom
minek nevezzem ezt. Mert nem
szülöttet öl meg, hanem a
születését akadályozza
meg. Mit szólsz hozzá? Az
Isten
ajándékát veted meg, az ő
törvényeivel dacolsz
és ami átkot hoz rád, azt áldásnak
fogod fel? Az életrekelés kincses
házát az
öldöklés kamrájává teszed
és a nőt, aki gyermeknevelésre adatott,
gyilkossá
teszed? Mert hogy szeretőinek mindig rendelkezésére
állhasson és kívánatos
legyen és hogy több pénzt csikarjon ki, ettől
sem riad vissza, és ezzel sok égő
parazsat rak rá fejedre, mert igaz ugyan, hogy ő
követte el a tettet, de te
vagy az oka. Ez mind bálványozásra is vezet. Mert sok nő, hogy kegyben
maradjon, varázsigéket, pogányízű
áldozatokat, varázsitalokat és sok mást
vesz
igénybe. És mégis ennyi
gyalázatosság után, gyilkosság,
bálványozás után, sok
ember előtt ez a dolog közömbösnek látszik,
még sok házas ember előtt is.
(Fel)