Alkoholfogyasztás és kereszténység
Mi a
probléma?
Mit mond
erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
Mit
mond erről a Biblia?
Mit mondanak
erről az
ókeresztény írók?
Mi a
probléma?
(Fel)
Mit mond
erről az
Egyház?
A Katolikus
Egyház
Katekizmusa
1809
A
mértékletesség
az az erkölcsi erény, amely
mérsékli
az élvezetek vonzását, és
készségessé tesz a
kiegyensúlyozottságra a teremtett
javak használatában. Biztosítja az
akarat
uralmát az ösztönök
fölött, és a
tisztesség határai között
tartja a
vágyakat. A mértékletes ember
érzéki
vágyait
a jóhoz rendezi, józanul tesz
különbséget, és nem
erejét követi,
hogy szívének
ösztönös vágyai szerint
cselekedjék.
[Vö. Sir 5,2; 37,27--31.] Az
Ószövetség
gyakran dicséri a
mértékletességet: "Ne
járj bűnös vágyaid után,
és
tartóztasd
magad gyönyörűségeidtől " (Sir 18,30). Az
Újszövetségben ezt az erényt
"mértéktartás"-nak vagy
"józanság"-nak nevezik.
"éljünk
józanul, igazul és
jámborul ebben a világban" (Tit 2,22).
"Helyesen
élni nem más,
mint teljes szívből, teljes
lélekből és teljes erőből szeretni Istent, (...)
hogy
romlatlan és ép maradjon
a szeretet, ami a mértéktartás dolga,
hogy semmi
nehézség meg ne törje, ami az
erősség dolga, hogy senki másnak ne
szolgáljon,
ami az igazság dolga, hogy
virrasszon a dolgok
megkülönböztetésében,
nehogy lassanként belopakodjék a
hamisság vagy a csalás, ami az okosság
dolga."
[Szent Ágoston: De moribus
Ecclesiae catholicae 1, 25, 46]
2211
A
politikai közösség
kötelessége, hogy tisztelje és
támogassa a családot, és
biztosítsa
számára
--
a
családalapítás,
a gyermekek vállalásának és
a saját
erkölcsi és vallási
meggyőződésnek megfelelő
nevelés szabadságát;
-- a család intézménye és a
házastársi kötelék
szilárdságának
védelmét;
-- a szükséges eszközökkel
és
intézményekkel a hit
megvallásának,
továbbadásának
és a gyermekek vallásos
nevelésének
szabadságát;
-- a magántulajdonhoz, a
vállalkozáshoz, a
munkához, a
lakáshoz és a
kivándorláshoz való
jogot;
-- az egyes országok berendezkedése szerint az
orvosi
ellátáshoz, az öregek
támogatásához és a
családi
pótlékhoz való jogot;
-- a biztonság és az
egészség
védelmét, különösen
olyan
veszélyekkel szemben, mint a drogok, a
pornográfia, az
alkoholizmus stb.;
-- a szabadságot, hogy más családokkal
társaságokat hozzon
létre, és így képviselve
legyen a
polgári hatóságoknál.
[Vö. II.
János Pál
pápa: Familiaris consortio apostoli
buzdítás, 46.]
2290
A
mérsékletesség
erénye arra indít, hogy
kerüljünk
minden túlzást az
evésben-ivásban, az
alkohol, a cigaretta és a gyógyszerek
fogyasztásában. Súlyosan
vétkeznek, akik
ittas állapotban vagy a gyorsaság
mértéktelen élvezetétől
indítva
mások vagy saját biztonságukat
veszélyeztetik
az utakon, a tengeren vagy a levegőben.
(Fel)
Mit
mond erről a Biblia?
Egyelőre csak
kommentár nélkül:
Lev 10,9
„Amikor
a megnyilatkozás
sátorához jöttök, ne igyatok sem
bort, sem más
erjesztett italt, akkor nem haltok meg. Ez
örök rendelkezés
minden
utódotok számára.
Szám
6,2-3
„Szólj Izrael fiaihoz és mondd meg
nekik: Ha valaki, akár férfi, akár
nő le akarja tenni a nazireusok külön
fogadalmát, hogy egészen az Úrnak
szentelje magát, tartózkodjék
a
bortól és a
részegítő
italtól, ne igyék borból és
részegítő italból
készült ecetet, s nem szabad semmiféle szőlő levét
sem innia, sem pedig friss vagy aszalt szőlőt ennie.
MTörv
14,26
aztán végy a pénzen mindent, amit
akarsz, marhát és juhot, bort és
részegítő italt, mindent, amit csak
kívánsz, és tarts ott az
úr,
a te
Istened színe előtt lakomát,
örülj egész családoddal.
MTörv
29,5
Nem volt kenyeretek enni, sem
borotok
vagy szeszes italotok inni, hogy
fölismerjétek: én, az Úr, a
ti Istenetek vagyok.
Bír
13,4-5
Most azonban vigyázz magadra, ne igyál se
bort, se szeszes italt, és
tisztátalant se egyél, mert fogansz és
fiút szülsz. Borotva ne érintse
fejét, mert ez a
gyermek Isten nazírja lesz anyja
méhétől fogva. Ő lesz, aki majd
elkezdi Izraelt kiszabadítani a filiszteusok
kezéből.
Bír 13,7
Ellenben így szólt hozzám: Fogansz
és fiút szülsz. Ezért
mostantól ne
igyál se bort, se szeszes italt, és
ne egyél semmi tisztátalant,
mert
ez a gyermek Isten nazírja lesz anyja
méhétől kezdve halála
napjáig.
Bír 13,14
Ne fogyasszon semmi olyat, ami a szőlőtőkéről
való, ne
igyék bort, se
részegítő italt, ne egyék
semmi tisztátalant, s tartsa meg
mindazt,
amit meghagytam neki.
1Sám
1,13-15
Hanna ugyanis csöndben imádkozott, csak ajkai
mozogtak, hangja nem
hallatszott. Emiatt éli részegnek
vélte, ezért így
szólt hozzá éli: „Meddig
akarsz még itt maradni ilyen
részegen? Igyekezz kijózanodni!”
De Hanna ezt válaszolta: „Nem,
uram! Szerencsétlen asszony vagyok, sem
bort, sem mámorító italt nem ittam,
csak a szívemet öntöttem ki
az Úr
előtt.
Péld
31,4-7
Nem illik a királyhoz, Lamuel, nem illik a
királyhoz bort
inni, sem a
fejedelemhez erős italra
vágyni.
Aki iszik, megfeledkezik a törvényről,
és megcsorbítja az elnyomottak
jogát. A kétségbeeső kapjon erős
italt, és a bort az elkeseredettnek
adjátok. Hadd igyék, aztán
felejtse nyomorát, és ne gondoljon
többé a kínjaira.
Mik
2,11
Ha a lélek valamelyik embere ilyen hazugságot
koholna: „Borról
és
italról jövendölök
neked”, akkor ennek a népnek az volna a
prófétája.
Ter 40,9-11
A főpohárnok elbeszélte
álmát Józsefnek e szavakkal:
„álmomban egy
szőlőtőkét láttam magam előtt. A
tőkén három vessző volt. Amikor
kirügyezett, kinyílt a virágja is,
és a
szőlőfürtök érett szemeket
hoztak. A fáraó pohara a kezemben volt, vettem a
bogyókat,
belefacsartam a
fáraó poharába, és a
poharat a fáraónak nyújtottam.
Péld 20,1
A bor
gúnyolódik, ami
részegít, az lármáz,
senki nem lesz bölcs, aki
tántorog tőle.
Péld
31,6
A kétségbeeső kapjon erős italt, és a
bort az elkeseredettnek adjátok.
Iz
5,11
Jaj azoknak, akik kora reggeltől fogva
mámorító italokat
hajhásznak, és esténként
sokáig fennmaradnak,
mert a bor hevíti őket.
Iz
5,22
Jaj azoknak, akik
hősök a
borivásban, és bátrak, ha
mámorító italt
kevernek.
Iz
24,9
Nem isznak
többé dalolva bort,
s keserű lesz az ital a mulatozóknak.
Iz
28,7
Még ezek is
tántorognak a bortól,
és szédelegnek a
mámorító italtól. A
papok és a próféták támolyognak az
italtól, a bor áldozataként;
az erős
ital elkábítja őket. Inognak, amikor
látomást látnak, és
bizonytalanok,
ha ítéletet kell hozni.
Iz
56,12
„Gyertek, hadd
hozzak bort,
igyunk mámorító italt, ittasodjunk meg!
A
holnapi nap éppolyan pompás lesz, mint a mai, sőt
tán még annál is
különb.”
Lk
1,15
Mert nagy lesz az Úr előtt, bort és
mámorító italt nem fog inni,
hanem
már anyja méhében a
Szentlélek fogja eltölteni.
Mt
9,17
új
bort sem töltenek régi
tömlőkbe. De ha mégis, kiszakadnak a
tömlők,
a bor kiömlik, s a tömlők tönkremennek. Az
új bort új tömlőbe öntik,
így ez is, az is megmarad.”
Mk 2,22
és senki sem
tölti az új bort régi
tömlőbe, vagy ha mégis, a bor
szétveti a tömlőt, és a bor is, a
tömlő is tönkremegy. Az új bor
új
tömlőbe való.”
Lk 5,37
Senki sem
tölt új bort régi
tömlőkbe. Vagy ha mégis, az új bor
szétveti
a tömlőket, a bor kiömlik, a tömlők meg
tönkremennek.
Jn
2,10
s szemére vetette: „Először mindenki a
jó bort adja, s csak amikor már
megittasodtak, akkor az alábbvalót.
Te meg mostanáig
tartogattad a jó
bort.”
MTörv
21,20
Jelentsék a város véneinek:
„Ez a mi fiunk rossz útra tévedt
és önfejű,
nem hallgat a szavunkra, iszik
és
tékozol.”
Péld
20,1
A bor
gúnyolódik, ami
részegít, az
lármáz,
senki nem lesz bölcs, aki
tántorog tőle.
Péld
21,17
A szórakozni vágyó ember
szükséget szenved, nem gazdagszik meg, aki a
bort szereti meg az olajat.
Péld
23,20-21
Ne
légy azok között, akik a
bort isszák, sem azok között,
akik
tobzódnak a húsban. Mert az iszákos
és tobzódó szegény lesz,
és az aluszékony rongyokba
öltözik.
Péld
23,29-36
Ki van tele jajjal, viszállyal, panasszal? Ok
nélkül kinek van sebe, s
kinek vörös a szeme? Azoknak, akik késő
óráig a bor mellett ülnek, akik
fűszeres bort járnak
kóstolgatni. Ne nézd, milyen piros
színben játszik a bor, azt se nézd,
hogyan
csillog a serlegben, hiszen olyan könnyen megissza az ember,
végül
aztán megmar, akárcsak a
kígyó, és mérget
fecskendez, úgy, mint a
vipera. Különös dolgokat látnak a
szemeid, és a szíved (csupa)
bolondságot
beszél. Úgy érzed magad, hogy
mély tengeren hányódsz, mintha az
árbocrúd
tetején feküdnél.
„ütöttek, de nem fájt, vertek,
de semmit sem éreztem!
Mikor ébredek föl?... Újra
kérek belőle!”
Péld
26,9
Mint a tövises ág a részeg
kezében,
olyan a bölcs mondás a bolondok
szájában.
Iz
5,11-12
Jaj azoknak, akik
kora
reggeltől fogva mámorító italokat
hajhásznak, és
esténként sokáig fennmaradnak, mert a
bor hevíti őket. Citera és
hárfa, dob és fuvola - az van, meg bor
a lakomáikon, de az Úr
tetteire nem ügyelnek, és
kezének művét észre sem veszik.
Róm
13,13
éljünk tisztességesen, mint nappal, ne
evés-ivásban és
részegeskedésben, ne kicsapongásban
és tobzódásban, ne
civakodásban és
versengésben.
1Kor
5,11
Most azonban ezt írom nektek: Ne érintkezzetek
azzal, akit testvérnek
hívnak, de kicsapongó, kapzsi,
bálványimádó,
átkozódó, részeges vagy
rabló. Az ilyennel ne is étkezzetek
együtt.
1Kor
6,10
sem tolvaj, sem kapzsi, sem
részeges,
sem átkozódó, sem rabló nem
örökli Isten országát.
Gal
5,21
gyilkosság, részegeskedés,
tobzódás és ezekhez
hasonlók. Mint már előbb
mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket művelnek, nem
öröklik
Isten országát.
1Tim
3,3
Ne legyen
iszákos vagy
erőszakoskodó, hanem megértő,
békeszerető s nem
kapzsi.
1Tim
3,8
A diakónusok hasonlóképpen legyenek
tisztességesek, ne
kétszínűek, borisszák vagy
piszkos
haszonra lesők.
Tit
1,7
A püspök ugyanis, mint az Isten
megbízottja, legyen feddhetetlen, ne
legyen önhitt, ingerlékeny, iszákos,
erőszakos, kapzsi,
Tit
2,3
Az idős asszonyok hasonlóképpen legyenek komoly
magaviseletűek, senkit
se rágalmazzanak, ne
igyanak sok bort,
hanem
tanítsanak a jóra.
1Pét
4,3
épp elég, hogy eddigi időtöket a
pogányokhoz hasonlóan
töltöttétek el,
kicsapongásokban, érzéki
gyönyörökben,
részegeskedésekben, nagy
evés-ivásokat rendezve és
bűnös módon bálványokat
imádva.
Róm
14,20
étel miatt ne rontsd le Isten művét. Minden
tiszta ugyan, de ártalmára
lesz annak az embernek, aki botrányt okozva eszik.
Róm 14,21
Jobb, ha nem eszel húst, nem iszol bort, és
egyebet sem teszel, ami
miatt testvéred megütközik,
megbotránkozik vagy meginog.
Ef
5,18
Ne részegeskedjetek, mert a bor
léhaságra vezet, inkább teljetek el
lélekkel.
Bír
9,13
A szőlőtő így felelt nekik: Elhagyhatnám-e
boromat, amely megvidámítja
az isteneket és embereket, hogy a többi fa
között járjak-keljek?
Zsolt
104,14
Füvet nevelsz az állatoknak, és
növényeket, hogy az ember jóllakhasson;
hogy a földből kenyeret nyerjen,
Zsolt 104,15
a szívét meg borral vidíthassa hogy az
olaj kenetül szolgáljon fejére,
s a kenyér erőt
kölcsönözzön neki.
Ter
27,28
Isten adjon neked az ég harmatából
és a föld
kövérségéből
búzát és bort
bőségben.
Kiv
29,39
Az egyik bárányt reggel áldozd fel, a
másikat este felé:
Kiv 29,40
hozzá egy tized lisztlángot, amely össze
van keverve egy negyed hin
zúzott bogyóból nyert olajjal,
továbbá egy bárányhoz egy
negyed hin
bort italáldozatul.
1Sám 1,24
Mihelyt
elválasztotta,
fölvitte magával, egy
hároméves marhával, egy
efa liszttel és egy tömlő borral egyetemben,
és Silóban belépett az Úr
templomába; a fiú meg nagyon kicsi volt.
Mt
26,27
Aztán fogta a kelyhet,
hálát
adott, és ezekkel a szavakkal nyújtotta nekik: "Igyatok
ebből mindnyájan,
Mt 26,29
Mondom nektek, mostantól nem iszom a szőlő
terméséből addig, amíg
majd az
újat nem iszom veletek Atyám
országában."
Mk 14,23
Majd fogta a kelyhet,
hálát adott, odanyújtotta
nekik. Mindnyájan ittak belőle.
Mk 14,25
Bizony mondom nektek, hogy nem iszom többé a szőlő
terméséből addig, amíg majd
az
újat nem iszom az Isten országában."
Lk 22,17-18
Aztán fogta a kelyhet,
hálát
adott és így szólt: "Vegyétek,
osszátok el magatok között.
Mondom nektek:
nem iszom a szőlő terméséből addig,
amíg el nem
jön az Isten országa."
1Kor 11,25-27
Ugyanígy vacsora után fogta a
kelyhet,
és így szólt: "Ez a kehely az
új
szövetség az én véremben. Ezt
tegyétek, valahányszor isztok belőle,
az
én emlékezetemre." Valahányszor
ugyanis e kenyeret eszitek, és e kehelyből
isztok,
az Úr halálát hirdetitek,
amíg el nem
jön. Ezért aki méltatlanul
eszi a
kenyeret vagy issza az Úr kelyhét,
az
úr teste és vére ellen vét.
Mt
11,19
Eljött az Emberfia, eszik is, iszik is, s azt
mondják rá, lám a falánk,
iszákos ember, a vámosok és a
bűnösök barátja. A
bölcsesség azonban
igazolja magát tetteivel.”
Lk 7,33-34
Mert eljött Keresztelő János, kenyeret nem eszik,
bort nem
iszik s azt beszélitek róla, hogy
ördöge van.
Eljött az Emberfia, eszik és iszik,
s azt mondjátok rá, lám, milyen
falánk, iszákos
ember, a vámosok és a
bűnösök
barátja.
Jn
2,1-11
Harmadnap menyegzőt tartottak a galileai Kánában,
amelyen
Jézus anyja is ott volt. Jézust is
meghívták a menyegzőre,
tanítványaival
együtt. Amikor fogytán volt a bor,
Jézus anyja megjegyezte: "Nincs több
boruk."
Jézus azt felelte: "Asszony, a te gondod az én
gondom. De
még nem jött el az én
órám." Erre
anyja szólt a szolgáknak: "Tegyetek meg mindent,
amit
csak mond!" Volt ott hat kőkorsó, a
zsidóknál
szokásos tisztálkodás
céljára,
mindegyik két-három mérős.
Jézus
szólt nekik: "Töltsétek meg a
korsókat
vízzel!" Meg is töltötték
azokat
színültig. Ekkor azt mondta nekik: "Most merítsetek
belőle, és vigyétek oda a
násznagynak."
Odavitték. Amikor a násznagy
megízlelte a
borrá vált vizet, nem tudta honnan
való -
a szolgák azonban, akik a vizet
merítették,
tudták -, hívatta a násznagy a
vőlegényt, s
szemére vetette: "Először mindenki a jó
bort adja, s
csak amikor már megittasodtak, akkor az
alábbvalót. Te meg mostanáig
tartogattad
a jó bort." Ezzel kezdte meg Jézus
csodajeleit a
galileai Kánában. Kinyilatkoztatta
dicsőségét, s tanítványai
hittek benne.
Jn
19,29
Volt ott egy ecettel teli edény. Belemártottak
egy szivacsot, izsópra
tűzték és a szájához
emelték.
Jn 19,30
Amint Jézus megízlelte az ecetet, így
szólt: „Beteljesedett!” Aztán
lehajtotta fejét és kilehelte lelkét.
Mt 27,48
Egyikük rögtön odaszaladt, fogott egy ecetbe
mártott szivacsot, rátűzte
egy nádszálra, és inni adott neki.
Mk
15,36
Valaki odafutott, s ecetbe mártott szivacsot
nádszálra tűzve inni adott
neki. „Hadd lássuk - mondta -, eljön-e
Illés, hogy megszabadítsa!”
Mt
27,34
Itt epével kevert
bort
adtak neki inni, de amikor megízlelte, nem
akarta meginni.
Mk
15,23
Mirhával kevert
bort adtak
neki inni, de nem
fogadta el.
1Tim
5,23
Ezentúl ne csak vizet igyál, hanem
gyomrod
és gyakori gyengélkedésed miatt egy
kevés bort is.
Ter
14,18
Melkizedek, Sálem királya pedig kenyeret
és bort
hozott. Ő ugyanis a magasságbeli Isten papja
volt.
Ter
27,25
"Tedd akkor elém - mondta -, hadd egyem fiamnak
zsákmányából, hogy lelkem
megáldjon." Eléje tette és evett. Aztán
bort hozott neki, és ő ivott.
Neh
8,10
így szólt továbbá
hozzájuk:
"Menjetek és egyetek zsíros ételeket
és igyatok
édes italokat! Küldjetek belőle
azoknak is, akik
nem készítettek! Ez a nap ugyanis
szent a mi
Urunknak. Ne szomorkodjatok, hiszen az Úrban
való öröm az erősségetek."
Zsolt
104,15
a szívét meg borral
vidíthassa
hogy az olaj kenetül szolgáljon fejére,
s a
kenyér erőt kölcsönözzön
neki.
Péld 9,5
"Gyertek, egyetek a kenyeremből, igyatok a
borból,
amelyet kevertem!
Bölcs
2,7
Töltekezzünk pompás
borral,
mirhával, s ne
nélkülözzük a tavasznak
egyetlen virágát se!
Sir
31,25-27
Amikor bort iszol, ne
játszd meg az
erőst, mert a bor már sokakat levert a
lábáról. A vas
keménységét a
tűz próbálja meg, a könnyelműeknek
a bor a nagy próbakő. Mint az
élet
vize, olyan a bor annak, aki mértékletes a bor
ivásában. Mi az
élet annak, aki
bort nem ihat? Az ember örömére
teremtetett a bor
a világ kezdetétől.
Sir 40,20
A bor és a zene
vidítják a
szívet, de a bölcsesség
szeretete
még inkább.
Iz
25,6
A Seregek Ura minden nemzetnek bőséges
lakomát
rendez e hegyen. Lakomát, ahol lesz finom bor,
zsíros, legjava falat, és erős
színbor.
ám
9,14
Népemet, Izraelt
helyreállítottam:
fölépítik a romba dőlt
városokat és
bennük laknak, szőlőskerteket
ültetnek, és isszák
a borát, kerteket
telepítenek, és
eszik a gyümölcsét.
Zak
10,7
Efraim olyan lesz, mint egy hős. Szívük
örül majd, mintha bort ittak volna;
fiaik is
látják majd, és ujjonganak,
szívük
örül az Úrban.
2Mak 15,39
Kár
csak bort
inni és ugyanígy
tisztán vizet is, hiszen a bor vízzel keverve
kellemes,
így szerez élvezetet.
Ugyanígy a
művészi elbeszélés is
élvezet azok
számára, akik a történtekre
figyelnek. Ezzel
befejezem.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény
írók?
(Fel)