|
A földi Királyság
(még csak amolyan jegyzet szinten kész)
Isten földi királysága
megszűnt volna?
Isten Országa
Isten földi királysága
megszűnt
volna?
Minden földi közösségnek, amely
valamilyen módon összetartozik, szükséges
lennie egy vezető testületének, ami kormányozza azt,
esetlegesen védelmébe veszi, vagy megelőzi a
széthúzást, az ellenségeskedést, az
összetartó erő kétségbevonását.
Isten, amióta csak Izrael létezik, mindig rendelt neki
vezetőt,
pásztort, akiknek hatalmát Ő maga adta nekik. Izrael
nyájának tényleges vezetője,
pásztora és atyja mindig is Jahve, aki azonban a juhokat
az Ő
szolgáira is rábízta, hogy ők vezessék a
népet. Ilyen volt Mózes, Józsué, majd a
bírák, majd Saullal és Dáviddal kezdődően a
királyok. Tehát igaz az, hogy Isten mindig maga vezeti
népét, s ő e földi vezetőket csak mintegy
eszközül használja fel, de ettől függetlenül
ez a szerep mindig jelen volt az üdvtörténetben.
Zsolt
77,21
Mint egy nyájat, néped úgy vezetted
Mózes és Áron kezével.
ApCsel
7,35
Az Isten azt a Mózest küldte
vezetőnek és szabadítónak a
csipkebokorban megjelent angyal kezével, akit megtagadtak,
mondván: Ki tett meg elöljárónkká
és bíránkká?
Szám
27,15-20
Mózes
erre így kérte
az Urat:
"Uram, minden lénynek éltető Istene, rendelj valakit
a közösség fölé, aki bevonul az
élükön, kivezeti és odavezérli őket. Ne
hasonlítson az Úr közössége
pásztor nélküli nyájhoz." Az Úr
ezt válaszolta Mózesnek: "Vedd Nun fiát,
Józsuét - ő olyan ember, akiben lélek van -, tedd
rá kezedet, állítsd Eleazár pap és
az egész közösség elé, s a szemük
láttára ruházd rá a tisztséget.
Engedj át neki egy részt tekintélyedből, hogy
Izrael fiainak egész közössége
engedelmeskedjék neki.
2Sám 7,7
Amíg Izrael fiaival ide-oda vándoroltam,
mondtam-e egyetlen szóval is Izrael bírái
közül, akiket pásztornak rendeltem népem,
Izrael fölé, egyetlen egynek is: Miért nem
építtek nekem cédrusfából
házat?
1Sám 9,17
Amikor Sámuel észrevette Sault, az
úr nyomban tudtára adta: "Ez az az ember, akiről
beszéltem neked. Ő uralkodjék népem
fölött."
2Sám 5,2
Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor
még Saul volt a királyunk, te voltál, aki vezetted
Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked: Legeltesd
népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme.
2Sám 7,8
Ezenkívül mondd még meg
szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja a Seregek Ura:
Elhoztalak a legelőről, a juhok mögül, hogy népem,
Izrael fejedelme légy.
2Sám
7,12-16Ha aztán napjaid betelnek és
megtérsz atyáidhoz, megtartom utánad
magvadból származó utódodat és megszilárdítom
királyságát. [Az házat
épít nevemnek, én meg minden időkre
megszilárdítom királyi trónját.]
Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz. Ha eltévelyedik, az emberek
módjára bottal fegyelmezem, s olyan
csapásokkal, amelyek az emberek fiait érik. De
irgalmamat nem vonom meg tőle, amint elődödtől megvontam.
Nem, házad és királyságod
örökre fennmarad színem előtt, trónod
örökre szilárd marad.
Az utolsó
idézetből kiderül, hogy Dávid megkapja azt az isteni
ígéretet, hogy az ő utódai fogják Izrael
igaz népét vezetni abban a királyságban,
amit Isten megalapított. Ne feledjük, hogy ez a
királyság földi
királyság, földi királlyal az
élén, akit azonban maga Isten vezet, s ha nem tartja be a
Törvényt és a szövetséget, akkor
védelmét megvonja tőle, s büntetés alá
vonja (vö. 1Sám 13,8-15; 15,10-30; 2Sám 12,1-12;
1Kir 11,31-39; 21,17-24).
Az ígéretben
az is szerepel, hogy ez a földi királyság
is örök időkre szól.
2Sám
7,16
… házad és királyságod örökre fennmarad
színem előtt, trónod örökre szilárd marad.
Zsolt 89,4-5
"Szövetséget kötöttem
választottammal, megesküdtem szolgámnak,
Dávidnak: nemzetségedet minden időkre alapítom,
trónodat minden nemzedékre
megszilárdítom."
1Krón 17,12. 14
Ő épít majd nekem házat, s
én örökre megszilárdítom
trónját… Megtartom mindörökre
házamban, országomban, és trónja
szilárd lesz örökre."
Tehát
Isten egy
örökké tartó
folytonosságot ígért meg Dávidtól
kezdve, amely – mivel az idő még nem teljesedett be – ma is
tart. Azonban, ahogy ez majd minden esetben így van, az
Ószövetség még korlátolt, nem teljesen
tisztán látott képei majd csak az
Újszövetségben tisztulnak meg, mikor is maga Isten
Fia nyilatkoztatja ki Isten üzenetét, hogy az
Ószövetséget ne
érvénytelenítse, hanem beteljesítse (Mt
5,17), hiszen "mindez előkép a számunkra" (1Kor 10,11).
Izrael földi
királyai, pásztorai
hűtlennek bizonyultak több esetben is (vö. 1Kir 16,25. 30-33;
2Kir 16,2kk; 21,1-9; Jer 2,8; 10,21; 23,1k; 50,6; Ez 34,1-10; stb.),
ezért Jahve maga vette kézbe a nyájat (Jer 23,1-3;
31,10; Ez 34,1-10), és olyan fejedelmet ígér
föléjük, aki igazságos, győztes és
békeszerző lesz (Iz 9,5; 32,1-5; Mik 5,1-5; Zak 9,9-10.),
és olyan pásztorokat, „akik tudással és
belátással legeltetnek” (Jer 3,15). Az igazságos
fejedelem a Messiás, Jézus Krisztus, aki Dávid
fiaként örök időre átveszi Izrael
trónját, s így beteljesedett az isteni
ígéret.
Lk
1,32-33
Nagy lesz ő és a Magasságbeli
Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja
atyjának, Dávidnak trónját, és
uralkodni fog Jákob házán örökké,
s országának nem lesz vége.
Tehát Jézus
Krisztus, az Isten Fia
átvette a hatalmat a királyság felett. Ez a
királyság azonban már nem Izrael
királysága, hanem egy határok nélküli,
még égi és földi határokat sem ismerő
királysággá alakult, Isten
királyságává, amit a legtöbb
fordításban Isten Országaként
említenek (baszileia tou theou/baszileia tón
ouranón = Isten / a mennyek királysága). Ezt az
Országot, királyságot hirdette meg Jézus
már fellépése kezdetén. Azonban ez a
királyság megmaradt a földön is, úgy
ahogy egykor Izrael volt Isten földi népe, úgy most
az Egyház lett Isten földi népe, amely
látható formában ugyanúgy jelen van a
világon, ahogy létezik láthatatlanul is. A kettő, a látható Egyház
és láthatatlan egyház nem
választható szét, mivel nem több
egyház van, hanem csak egyetlen egy, de ez az
egyetlen Egyház a
földön szervezeti és lelki - tanításbeli
egységben is van. Hierarchikus rend
által
kormányozzák a kinevezett
pásztorok. Ezek a vezetők - de a királyság
lakosai is - emberek, akik elbukhatnak, akik hibázhatnak személyes
életükben, bűnösök és mégis
szentek, hiszen Isten az ő
természetfeletti kegyelmével tartja fenn őket, és
ígérete szerint Szentlélkével
támogatja és vezeti őket, és ebből
kifolyólag az Egyház tévedhetetlenül
képviseli Isten igazságát.
(Fel)
Isten
országa
Jézus Krisztus igehirdetésének
központjában Isten országának
meghirdetése áll. Mit is jelent ez a szó: "Isten
országa", vagy a több helyen vele szinonim "Mennyek
országa"? A görög kifejezés pontos
fordítása: Isten királysága
(baszileia tou theou), avagy a Mennyek királysága
(baszileia tón ouranón), de hasonló
értelemben jelenik meg más kifejezésekben, mint
pl. az Atya királysága, a Fiú
királysága, Krisztus királysága. Ezek
jelenthetnek halvány teológiai hangsúlypontokat az
értelmezésben, azonban az összes kifejezés
ugyanarról szól.
Sokan asszociálják tévesen
ezt a
királyságot a Mennyországgal, pedig szóba
se jöhetne ez a párhuzam. Ez abból adódhat,
hogy a Mennyek országa és a Mennyország
szótanilag hasonló alakú. Azonban
egyrészről a Mennyország végül is csak
úgy jelenik meg a Szentírásban, hogy Menny
(ouranosz), ahol nincs szó
országról/királyságról,
másrészről a Mennyek királysága
kifejezés „mennyek” tagja nem a Mennyre utal, hanem Istenre,
mivel ez Isten metonímiája. A zsidók
kerülték Isten nevének kimondását
és leírását, és inkább
körülírták azt. Azaz a Mennyek országát
Isten országa
értelemben kell
értelmezni. Ez világosan kitűnik abból, hogy
azokon a helyeken, ahol Máté evangéliuma a
"mennyek országa" kifejezést használja, ott a
többi szinoptikus evangélium párhuzamos
szövegei az "Isten országa" kifejezést
használják (pl. Mt 11,11-12 - Lk 7,28; Mt 13,11 - Mk 4,11
és Lk 8,10; Mt 13,24 - Mk 4,26; Mt 13,31 - Mk 4,30 és Lk
13,18; Mt 13,33 - Lk 13,20; Mt 18,3 - Mk 10,14 és Lk 18,16; Mt
22,2 - Lk 13,29).
Sokan azt mondják, hogy
Máté azért használja a mennyek
országa
kifejezést, mert zsidó
célközönsége lévén, nem akart
botrányt kelteni
bennük, ugyanis a zsidóságban kerülték
az Isten szó használatát, és
különböző titulusokkal, metaforákkal
helyettesítették azt. Azonban szerintem az a 6 igehely
(6,33; 12,28; 19,24; 21,31.43; 24,14), ahol Máté igenis
használja az Isten
országa kifejezést,
azt bizonyítja, hogy Máté nem ódzkodott a
szó használatától, és
közönsége sem láthatott már benne
kivetnivalót. Valószínűbb, hogy a mennyek
országa kifejezést
Jézus használta a
farizeusi megbotránkozás elkerülése
végett, és mivel Máté evangéliuma
egy arám nyelvű evangélium görög
fordítása, a fordító meghagyta a
kifejezést, míg az Egyházban már mint Isten
országa (a tulajdonképpeni értelme a
mennyek országának) terjedt el.
Jézus eme szóhasználata
teljesen
új volt (az „Isten királysága” kifejezés
egyedül a Bölcs 10,10-ben található), ami azt
is jelzi, hogy valami újat akart mondani, hogy valami eddig nem
igazán ismert dologról beszél. Előképek
találhatók az Ószövetségben, amelyek
az Isten királyságának szinonim kifejezései
(pl. „az Úr királysága”: 1Krón 28,5;
2Krón 13,8; „királyságom”,
„királyságod”, „királysága”: 1Krón
17,14; Zsolt 145, 11; Bölcs 6,4; vö. 1Krón 29,23;
2Krón 9,8), valamint az olyan helyek, ahol Isten
királyként szerepel: pl. Kiv 15,18; Szám 23,21;
MTörv 33,5; 1Sám 8,7; 12,12; Iz 6,5; Jer 8,19. Ami nagyon
fontos, hogy ez a királyság ezeken a helyeken mindig
Izraelre vonatkoznak, ugyanígy Isten mint király mindig
Izrael
királya (esetleg ez alól kivételt képezhet
a Bölcs 10,10, és Iz 6,5, ahol a föld
királyaként mutatkozik). Azonban a király
cím sose csak egy díszítő jelző, hanem az Isten
és népe közötti viszony kifejeződése,
amelyben Isten uralkodik, és a nép
az Ő szolgálatában áll. A király a
Messiás, a Felkent, azaz a Megváltó rokon
értelmű szava,
aki megszabadítja Izraelt, védelmezi és az
üdvösségre, az új eónba vezeti azt
(vö. Iz 33,22; 44,6; 52,7-10; Ez 20,33.37; Abd 21; Mik 2,13; 4,7;
Szof 3,15). Summa summarum: Isten Izrael királya, Isten
királysága pedig Izrael konkrét népe.
A fentiekből következik, hogy
Izrael
királysága Istené ugyan, de ugyanakkor egy
konkrét, látható közösség,
ugyanúgy, ahogy az Egyház esetében mi ezt valljuk.
Isten uralkodik felette, mert az övé, hiszen Ő teremtette
(pl. Iz 43,15), és Ő választotta saját
népévé (pl. MTörv 14,2).
Ha figyelmesen olvassuk az
Újszövetséget,
akkor feltűnik a Jézus által meghirdetett Isten királysága
és az Egyház szoros
kapcsolata, már-már egymást fedő párhuzama.
Nem azt mondom, hogy a két kifejezés azonos
egymással, de mégis nagyon szoros
összefüggés van a kettő között, ám az
egyik szempontból Isten királyságának
fogalma tágabb, míg egy más
szempontból az Egyház fogalma. Ezt majd alant ki fogom
fejteni.
Mt 11,12
A mennyek országa Keresztelő János
idejétől mindmáig erőszakot szenved, az erőszakosok
szerzik meg.
Hogyan szerzik meg az erőszakosok a mennyet, s hogyan szenved
erőszakot? Az Egyház esetében viszont...
Mt 13,31-32
Egy másik példabeszédet is
mondott nekik: "A
mennyek országa hasonlít
a mustármaghoz, amelyet fogott a gazda és elvetett
földjében. Ez kisebb minden más magnál, amikor azonban felnő,
nagyobb minden veteménynél, fává
terebélyesedik, úgyhogy jönnek az ég madarai,
s fészket raknak ágai között."
Hogyan növekedhet a Menny?
Az Egyház esetében azonban ez nyilvánvaló.
A kicsiny nyájból világegyház lett.
A magvető példázatát így magyarázza
Jézus:
Mt 13,37-42
így magyarázta meg nekik:
"Aki a jó magot veti,
az az Emberfia. A szántóföld a világ, a
jó mag az ország fia, a konkoly pedig a
gonoszság fia. Az ellenség, aki veti, a sátán. Az
aratás a
világ vége, az aratók az angyalok. Ahogy a konkolyt összeszedik és tűzre
vetve
elégetik, úgy lesz a világ végén is. Az Emberfia elküldi angyalait, hogy szedjenek össze országában minden botrányt és
minden
törvényszegőt. Ezeket tüzes kemencébe vetik, ott
sírás
és fogcsikorgatás lesz.
Itt (is) látszik, hogy Isten Országa nem teljesen isteni
és tökéletes.
Sőt. Épp ezért kell beteljesednie. Ha
tökéletes lenne, akkor nem
kellene beteljesednie.
Ugyanez pepitában:
Mt 13,47-48
Végül hasonlít a mennyek országa a tengerbe
vetett hálóhoz, amely mindenféle halat
összefog. Amikor megtelik, partra húzzák,
nekiülnek, és
a javát
edényekbe válogatják, a
hitványát pedig kiszórják.
Hitványak a mennyben? Az Egyházra azonban nagyonis
jellemző.
Aztán ezt az igét hogyan lehetne magyarázni?
Mt 16,28
Bizony mondom nektek: az
itt állók közül
némelyek nem halnak meg, amíg nem
látják az Emberfiát, amint eljön
országában."
Nincs itt szó arról, hogy csak részlegesen
jön el ez az ország. Mert
szerintem az Egyház születésekor eljött az az
ország, és az első
Szentmisében valóban meglátták az
Emberfiát.
János apostol ezt írja:
Jel 1,6
Ő szeret minket, vérével
megváltott bűneinktől, s
Atyjának, az
Istennek országává és papjaivá tett bennünket.
övé
a dicsőség és a hatalom
örökkön-örökké! Amen.
Jel 1,9
én, János,
a királyságban (=
országban / ugyanaz a görög szó) és a
türelmes várásban testvéretek Jézusban,
és az üldöztetésben
társatok, a Patmosz nevű szigeten voltam, az Isten szava miatt,
és Jézus tanúságtétele miatt.
Jel 5,10
Istenünk
országává és
papjaivá tetted
őket, és uralkodni fognak a
földön."
Mivel Izraeltől el lett véve az az Ország:
Mt 21,43
Ezért mondom nektek, hogy elveszik tőletek az Isten
országát, s olyan nép kapja meg, amely megtermi
gyümölcsét.
Kol 1,13
kiragadott minket a
sötétség
hatalmából, és áthelyezett szeretett
Fia
országába.
Mt
13,24.31.33.44.45.47.
A mennyek országa hasonlít ahhoz az
emberhez, aki jó magot vetett a földjébe.
A mennyek országa hasonlít a mustármaghoz
A mennyek országa hasonlít a kovászhoz
A mennyek
országa hasonlít a
szántóföldben elrejtett kincshez
A mennyek
országa hasonlít a
kereskedőhöz
hasonlít a
mennyek országa a
tengerbe vetett hálóhoz
Mt 11,12
A mennyek országa Keresztelő János idejétől
mindmáig erőszakot szenved, az erőszakosok szerzik meg.
Mt
25,1-2
A mennyek országa hasonlít a
tíz szűzhöz, akik fogták
lámpásukat, és a vőlegény elé
mentek. Öt balga volt közülük,
öt pedig okos.
Mk
4,26-29
Azután ezt mondta: "Isten országa olyan,
mint az az ember, aki magot vet a földbe. Utána,
akár alszik, akár ébren van, éjjel vagy
nappal, a mag kicsírázik és szárba
szökik, maga sem tudja hogyan. A föld magától
terem, először szárat, aztán kalászt, majd
telt szemet a kalászban. Mikor a termés beérik,
rögtön fogja a sarlót, mert itt az aratás."
Lk
9,27
Igazán mondom nektek, hogy azok
közül, akik itt állnak, némelyek nem
halnak meg, míg meg nem látják az Isten
országát."
Lk
13,19
Hasonlít a mustármaghoz,
amelyet egy ember fogott és elvetette a kertjében. Kikelt,
és hatalmas fává terebélyesedett,
úgyhogy az ég madarai tanyáztak ágai
között."
Mt
12,28
De ha én Isten Lelkével űzöm ki a
gonosz lelkeket, akkor már elérkezett
hozzátok az Isten országa.
Mk 1,15
és mondta: "Beteljesedett az idő, és már
közel van az Isten országa. Tartsatok
bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban.”
Lk 11,20
De ha én az Isten ujjával űzöm ki a
gonosz lelkeket, akkor már közel van
hozzátok az Isten országa.
Lk 17,21
Nem lehet azt mondani: Nézzétek, itt
van, vagy amott! Mert az Isten országa közöttetek
van.
Jel 1,6
Ő szeret minket, vérével megváltott bűneinktől, s
Atyjának, az Istennek országává
és papjaivá tett bennünket.
övé a dicsőség és a hatalom
örökkön-örökké! Amen.
Jel 1,9
én, János, a királyságban
(= országban / ugyanaz a görög szó) és a
türelmes várásban testvéretek
Jézusban, és az üldöztetésben
társatok, a Patmosz nevű szigeten voltam, az Isten szava miatt,
és Jézus tanúságtétele miatt.
Jel 5,10
Istenünk országává
és papjaivá tetted őket, és
uralkodni fognak a földön.
ezt az
uralmat mindig is képviselte egy vezér, vagy egy
király.
Izrael nyájának pásztora maga
Isten
(pl. Iz 40,11; 49,10; Jer 13,17; Zak 10,8; stb.), azonban ezt a
gondoskodást és vezetést földi pásztor
is képviseli:
Zsolt 77,21
Mint egy nyájat, néped úgy vezetted
Mózes és Áron kezével.
Szám 27,15-20
Mózes erre így kérte az Urat:
"Uram, minden lénynek éltető Istene, rendelj
valakit a közösség fölé, aki
bevonul az élükön, kivezeti és
odavezérli őket. Ne hasonlítson az Úr
közössége pásztor nélküli
nyájhoz." Az Úr ezt válaszolta
Mózesnek: "Vedd Nun fiát, Józsuét - ő olyan
ember, akiben lélek van -, tedd rá kezedet,
állítsd Eleazár pap és az egész
közösség elé, s a szemük
láttára ruházd rá a
tisztséget. Engedj át neki egy részt
tekintélyedből, hogy Izrael fiainak egész
közössége engedelmeskedjék neki.
2Sám 5,2
Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor
még Saul volt a királyunk, te voltál, aki vezetted
Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked: Legeltesd
népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme.
2Sám 7,7
Amíg Izrael fiaival ide-oda vándoroltam,
mondtam-e egyetlen szóval is Izrael bírái
közül, akiket pásztornak rendeltem
népem, Izrael fölé, egyetlen egynek is:
Miért nem építtek nekem
cédrusfából házat?
A föld és Izrael bírája az
úr (pl. Ter 18,25; Iz 33,22), de bírói
tisztét földi bírák is gyakorolják:
1Sám 7,15
Sámuel egész életében bíráskodott
Izrael fölött.
2Krón 19,5
Vidéken is, városról
városra bírákat rendelt
Júda minden megerősített városába.
2Krón 19,6
A bírákat figyelmeztette:
"Vigyázzatok, mit cselekesztek! Bíráskodástokkal
ugyanis nemcsak az embereket, hanem az Urat is
szolgáljátok. Azért veletek lesz
bírói működéstekben.
ApCsel 7,35
Az Isten azt a Mózest küldte
vezetőnek és szabadítónak a
csipkebokorban megjelent angyal kezével, akit megtagadtak,
mondván: Ki tett meg elöljárónkká
és bíránkká?
Ugyanígy, talán
kifejezettebben, Isten Izrael
vezére, fejedelme és királya (lásd fent),
de uralkodását a király jelképezi és
gyakorolja is, hiszen maga az Úr adta át neki
trónját:
1Sám 9,17
Amikor Sámuel észrevette Sault, az
úr nyomban tudtára adta: "Ez az az ember, akiről
beszéltem neked. Ő uralkodjék népem
fölött."
2Sám 5,2
Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor
még Saul volt a királyunk, te voltál, aki vezetted
Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked: Legeltesd
népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme.
2Sám 7,8
Ezenkívül mondd még meg
szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja a Seregek Ura:
Elhoztalak a legelőről, a juhok mögül, hogy népem,
Izrael fejedelme légy.
1Krón 28,5
összes fiaim közül - az Úr
ugyanis sok fiút adott nekem - a fiamat, Salamont
választotta ki az Úr, hogy az Úr
királyságának trónján
üljön Izrael fölött.
1Krón 29,23
Salamon - mint király - elfoglalta az
úr trónját, hogy atyja, Dávid
helyett uralkodjék. Tetszésre talált, és
egész Izrael engedelmeskedett neki.
2Krón 9,8
áldott legyen az Úr, a te Istened, aki
kedvét találta benned, és trónjára
ültetett, hogy uralkodjál, az Úr, a te
Istened szándéka szerint. Az Isten szereti ugyanis
Izraelt, és meg akarja tartani mindörökké,
azért tett meg királyává, hogy jogot
és igazságot szolgáltass."
2Krón 13,8
Most tehát ti azt gondoljátok, hogy
ellen tudtok állni az Úr
királyságának, amelyet Dávid fiainak
kezére bízott? Azért, mert nagy
tömeggel jöttetek, és veletek vannak az aranyborjak,
amelyeket Jerobeám készített nektek istenekül?
Tehát Dávid és utódai
kapják meg azt az isteni ígéretet, hogy az ők
fogják Izrael igaz népét vezetni abban a
királyságban, amit Isten megalapított. Ez a
királyság földi királyság, földi
királlyal az élén, akit azonban maga Isten vezet,
s ha nem tartja be a Törvényt és a
szövetséget, akkor védelmét megvonja tőle, s
büntetés alá vonja (vö. 1Sám 13,8-15;
15,10-30; 2Sám 12,1-12; 1Kir 11,31-39; 21,17-24).
Az ígéretben az is szerepel,
hogy ez a
királyság, amely, ne felejtsük, hogy a
földön létezik, örök időkre szól:
2Sám
7,12-16
Ha aztán napjaid betelnek és
megtérsz atyáidhoz, megtartom utánad
magvadból származó utódodat és megszilárdítom
királyságát. [Az házat
épít nevemnek, én meg minden időkre
megszilárdítom királyi trónját.]
Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz. Ha eltévelyedik, az emberek
módjára bottal fegyelmezem, s olyan
csapásokkal, amelyek az emberek fiait érik. De
irgalmamat nem vonom meg tőle, amint elődödtől megvontam.
Nem, házad és királyságod örökre
fennmarad színem előtt, trónod örökre
szilárd marad.
2Sám 7,16
… házad és
királyságod örökre fennmarad
színem előtt, trónod örökre
szilárd marad.
Zsolt
89,4-5
"Szövetséget kötöttem
választottammal, megesküdtem szolgámnak,
Dávidnak: nemzetségedet minden időkre
alapítom, trónodat minden nemzedékre
megszilárdítom."
1Krón 17,12. 14
Ő épít majd nekem házat, s
én örökre megszilárdítom
trónját… Megtartom mindörökre
házamban, országomban, és trónja
szilárd lesz örökre."
Tehát Isten egy örökké tartó
folytonosságot ígért meg Dávidtól
kezdve, amely – mivel az idő még nem teljesedett be – ma is
tart. Azonban, ahogy ez majd minden esetben így van, az
Ószövetség még korlátolt, nem teljesen
tisztán látott képei majd csak az
Újszövetségben tisztulnak meg, mikor is maga Isten
Fia nyilatkoztatja ki Isten üzenetét, hogy az
Ószövetséget ne
érvénytelenítse, hanem beteljesítse (Mt
5,17).
Azonban Izrael földi királyai,
pásztorai
hűtlennek bizonyultak több esetben is (vö. 1Kir 16,25. 30-33;
2Kir 16,2kk; 21,1-9; Jer 2,8; 10,21; 23,1k; 50,6; Ez 34,1-10; stb.),
ezért Jahve maga vette kézbe a nyájat (Jer 23,1-3;
31,10; Ez 34,1-10), és olyan fejedelmet ígér
föléjük, aki igazságos, győztes és
békeszerző lesz (Iz 9,5; 32,1-5; Mik 5,1-5; Zak 9,9-10.),
és olyan pásztorokat, „akik
tudással és belátással legeltetnek”
(Jer 3,15). Az igazságos fejedelem a Messiás,
Jézus Krisztus, aki Dávid fiaként örök
időre átveszi Izrael trónját, s így
beteljesedett az isteni ígéret.
Lk
1,32-33
Nagy lesz ő és a Magasságbeli
Fiának fogják hívni. Az Úr Isten
neki adja atyjának, Dávidnak trónját,
és uralkodni fog Jákob házán
örökké, s országának nem lesz vége.
Mt
16,19
Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit
megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s
amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.
Iz
22,22
Az ő vállára teszem le Dávid
házának kulcsát, amit kinyit, azt senki be nem
zárja, s amit bezár, azt senki ki nem nyitja.
Jel
1,18
…Meghaltam, s íme, mégis élek,
örökké. Nálam vannak a halálnak
és az alvilágnak a kulcsai.
Jel
3,7
"A filadelfiai egyház angyalának ezt
írd: Ezt mondja a Szent, az Igaz, akinél Dávid
kulcsa van, aki ha valamit kinyit, senki be nem zárja, s ha
valamit bezár, senki ki nem nyitja:
Jel
9,1
Az ötödik angyal is megfújta a
harsonát. Erre egy csillagot láttam, amint az
égből a földre zuhant. Nála volt a
mélység kútjának kulcsa.
Jel
20,1
Aztán láttam, hogy egy angyal
szállt alá a mennyből, a mélység kulcsa
volt nála, és nagy láncot tartott a kezében.
Mt
16,19
Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit
megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s
amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.
Mt
23,2-4,
… Az írástudók és a
farizeusok Mózes tanítói székében
ülnek. Tegyetek meg és tartsatok meg ezért mindent,
amit mondanak nektek, de tetteikben ne kövessétek őket,
mert bár tanítják, de tetté nem
váltják. Elviselhetetlenül nehéz terheket
hordanak össze és raknak az emberek vállára,
de maguk ujjal sem hajlandók mozdítani rajta.
1Krón
28,5
összes fiaim közül - az Úr
ugyanis sok fiút adott nekem - a fiamat, Salamont
választotta ki az Úr, hogy az Úr
királyságának trónján
üljön Izrael fölött.
1Krón
29,23
Salamon - mint király - elfoglalta az Úr
trónját, hogy atyja, Dávid helyett
uralkodjék. Tetszésre talált, és
egész Izrael engedelmeskedett neki.
Mt
16,19
Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit
megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s
amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva."
Lk
12,41-42
Péter megkérdezte: "Uram, ezt a
példabeszédet csak nekünk mondod, vagy mindenkinek?"
Az Úr így válaszolt: "Ki a hű és okos
sáfár, akit ura szolgái fölé rendelt,
hogy ha eljön az ideje, kiadja részüket az
élelemből?
Ez
37,24-28
Szolgám, Dávid lesz majd a
királyuk, és egyetlen pásztora lesz
mindnyájuknak. Törvényeimhez igazodnak és
szemük előtt tartják parancsaimat és
teljesítik őket. Azon a földön laknak majd, amelyet
szolgámnak, Jákobnak adtam, s amelyen atyáitok is
laktak. Ők is ezen laknak majd, fiaik is, fiaik fiai is,
mindörökre, és szolgám, Dávid lesz a
fejedelmük mindörökre. A béke
szövetségét kötöm velük, s ez
örök szövetség lesz. Megerősítem és
megsokasítom őket, és felállítom
közöttük szentélyemet, örök időkre.
Köztük lesz hajlékom, és én az ő
Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek. Akkor
megtudják a népek, hogy én vagyok az Úr,
én szentelem meg Izraelt, mert szentélyem
mindörökre köztük lesz.
(Fel)
|
|