Az örök kárhozat
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az ókeresztény
írók?
Az
örök
pokol
Halálos
bűnök
Mi a probléma?
A pokol létét, avagy örökké
tartó voltát egyre többen
tagadják. Többek között olyan "ál-keresztény" felekezetek, mint pl. az
unitárius-univerzalista egyházak, a hetednapi adventisták, a Jehova
tanúi, a christadelphianok, a mormonok, több New Age-es mozgalom,
vagy a Magyarországon még kevésbé ismert Christian Science (Keresztény
Tudomány) Egyháza, vagy a Religious Science (vallásos tudomány)
Mozgalom. De egyre inkább beszüremkedik ez a tagadás a keresztény
gyülekezetek hitvallásaiba is, egyre több protestáns evangelikál
gyülekezet áll át erre a véleményre. Sőt, néhány katolikus között is
megfogant az „üres pokol” lehetőségének félremagyarázása, félreértése,
amellyel így az Egyház jó pár dogmájával összeütköznek.
Ha vallani akarjuk a pokol
nemlétét, vagy annak csak ideig tartó
folyamatát, akkor viszont tagadnunk kell Jézus Krisztus, illetve az
egész Szentírás egészen egyértelmű kijelentéseit, vagy pedig egy
homályos, önmagát kifejezni tudó mondanivalóvá kell devalválnunk
ezeket. Tagadnunk kell a korai Egyházban tanúságot tevő Egyházatyákat
is, vagy pedig a keresztény hitről való tudásunkat föléjük kell
emelnünk, és őket egy sötétségben tapogatózó, oktalan, a keresztény
hitben járatlan emberekké kell tennünk. Tagadnunk kell egyetemes
zsinatok határozatait is, szembefordulva az akkori egész Egyház
tudásával és véleményével. Mi marad, amire hallgathatnak a pokol
tagadói? Mire alapozhatják tanításukat? Véleményem szerint egyedül a
szofizmusra, „csak az ész kitalálására és önkényére” (Hittani
Kongregáció „Recentiones episcoporum synodi”, 1979).
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
393 Az angyalok választásának
visszavonhatatlansága, és nem a végtelen
isteni irgalmasság hiánya az oka annak, hogy bűnüket nem lehet
megbocsátani. „Bukásuk után ugyanis számukra nincs bűnbánat, amint az
emberek számára sincs a halál után.” [Damaszkuszi Szent János:
Expositio fidei 18 [De fide orthodoxa 2,4]
633 A halottak honát, ahova a meghalt Krisztus alászállt, az Írás
alvilágnak, seolnak vagy hádésznak [Vö. Fil 2,10; ApCsel 2,24; Jel
1,18; Ef 4,9.] nevezi, mert akik ott vannak, meg vannak fosztva Isten
látásától. [Vö. Zsolt 6,6; 88,11--13.] A Megváltóra várva ebben az
állapotban voltak az összes megholtak, gonoszok és igazak egyaránt,
[Vö. Zsolt 89,49; 1Sám 28,19; Ez 32,17--32.] ami nem azt jelenti, hogy
azonos volt a sorsuk, miként Jézus az "Ábrahám kebelére" fogadott
szegény Lázárról szóló példabeszédben megmutatta. [Vö. Lk 16,22--26.]
„Az igazak lelkét, akik Ábrahám kebelén vártak az Üdvözítőt , a
pokolraszálló Úr Krisztus kiszabadította”. [Római Katekizmus 1, 6, 3.]
Jézus nem azért szállt alá a poklokra, hogy a kárhozottakat szabadítsa
ki, [Vö. DS 587.] nem is azért, hogy a poklot, a kárhozat helyét
megszüntesse, [Vö. DS 1011; 1077.] hanem hogy az igazakat szabadítsa
ki, akik őelőtte éltek. [Vö. DS 485; Mt 27,52--53.]
1022 Az egyes emberek haláluktól kezdve megkapják örök fizetségüket
halhatatlan lelkükben az életüket Krisztushoz mérő különítéletben, hogy
tisztulás által [Vö. DS 856; 1304; 1820.] vagy közvetlenül bemenjen a
mennyei boldogságra, [Vö. DS 857; 991; 1000--1001; 1305.] illetve
közvetlenül örökre elkárhoztassa magát. [Vö. DS 858; 1002; 1306.]
"Életed estéjén a szeretet alapján leszel megítélve." [Keresztes
Szent János: Avisos y sentencias, 57.]
IV. A pokol
1033 Csak akkor egyesülhetünk Istennel, ha szabadon választjuk azt,
hogy szeretjük Őt. Istent pedig nem szerethetjük, ha ellene, a
felebarátunk vagy önmagunk ellen súlyosan vétkezünk: „Aki nem szeret,
az a halálban marad. Mindaz, aki gyűlöli testvérét, gyilkos: azt pedig
tudjátok, hogy a gyilkosnak nincs örök élete” (1Jn 3,15). A mi Urunk
figyelmeztet bennünket arra, hogy el leszünk választva tőle, ha
elmulasztunk segíteni a szegények és kicsinyek súlyos szükségében, akik
az ő testvérei. [Vö. Mt 25,31--46.] Ha halálos bűnben halunk meg
anélkül, hogy azt megbántuk vagy Isten irgalmas szeretetét befogadtuk
volna, akkor -- saját szabad választásunk révén -- tőle örökre
elválasztottak maradunk. Ezt az Isten és a szentek közösségéből való
végleges önkizárás állapotát nevezzük „pokolnak”.
1034 Jézus gyakran beszél az „olthatatlan tüzű” „gehennáról”, [Vö. Mt
5,22.29; 13,42.50; Mk 9,43--48.] amely azoknak van fönntartva, akik
életük végéig visszautasították a hitet és a megtérést, és ahol a lélek
és a test együtt veszhet el. [Vö. Mt 10,28.] Jézus súlyos szavakkal
hirdeti: „az Emberfia elküldi majd angyalait, azok összeszednek
országában minden gonosztettet és gonosztevőt, és tüzes kemencébe vetik
őket” (Mt 13,41--42), és Ő fogja kihirdetni a kárhoztató ítéletet:
„Távozzatok tőlem átkozottak az örök tűzre!” (Mt 25,41).
1035 Az Egyház tanítása állítja a pokol létét és örökkétartó voltát.
Azok lelkei, akik halálos bűn állapotában halnak meg, a halál után
azonnal a pokolba jutnak, ahol a pokol kínjait szenvedik, „az örök
tüzet”.1 A pokol legsúlyosabb kínja az örök elszakítottság Istentől,
akiben egyedül talál az ember életet és boldogságot, melyre teremtetett
és amire vágyakozik.
1036 A Szentírás kijelentései és az Egyház tanítása a pokolról meghívás
a felelősségre, mellyel az embernek örök sorsát szemmel tartva kell
élnie a szabadságával. Ugyanakkor sürgető meghívás a megtérésre: „A
szűk kapun lépjetek be! Tágas a kapu és széles az út, mely a kárhozatba
visz, bizony sokan mennek be rajta. De milyen szűk a kapu, és milyen
keskeny az út, mely az életre visz, bizony kevesen találják meg azt”
(Mt 7,13--14):
„Mivel pedig nem tudjuk sem a napot, sem az órát, az Úr intelme szerint
állandóan virrasztanunk kell, hogy amikor befejezzük földi életünk
egyetlen futamát, beléphessünk vele a menyegzőre, az áldottak közé
számláltassunk, és ne kelljen mint haszontalan és lusta szolgáknak az
örök tűzre távoznunk, a külső sötétségre, ahol sírás és fogcsikorgatás
lesz.” [II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 48.]
1037 Isten senkit nem rendel eleve arra, hogy a pokolba jusson; [Vö. DS
397; 1567.] ehhez ugyanis az Istentől való szándékos elfordulás
(halálos bűn) és a mindvégig való megátalkodottság kell. Az Egyház az
eucharisztikus liturgiában és hívei mindennapi imáiban kéri Isten
irgalmát, aki „nem akarja, hogy valaki is elvesszen, hanem mindenkit
bűnbánatra akar téríteni” (2Pt 3,9).
„Kérünk, Istenünk, fogadd megengesztelődve ezt az áldozati adományt
tőlünk, szolgáidtól és házad egész népétől. Irányítsd a te békédben
életünk napjait, ments meg minket az örök kárhozattól, és végy föl
választottaid körébe.” [Missale Romanum, 1970, 450.]
1056 Az Egyház Krisztus példáját követve figyelmezteti a hívőket az
örök halál szomorú és gyászos valóságára, [Vö. Sacra Congregatio pro
Clericis: Directorium catechisticum generale, 69.] amit „pokolnak” is
nevezünk.
1057 A pokol fő büntetése örökre elszakítottság Istentől, akiben az
ember egyedül találhatja meg az életet és a boldogságot, amelyre
teremtve lett, s amelyre vágyik.
1861 A halálos bűn, miként maga a szeretet is, az emberi szabadság
radikális lehetősége. Magával hozza a szeretet elvesztését és a
megszentelő kegyelemtől, azaz a kegyelmi állapottól való
megfosztottságot. Ha a bűnbánat és Isten bocsánata nem orvosolja, kizár
Isten országából és a pokol örök halálát okozza, mivel szabadságunknak
hatalmában áll végső, visszavonhatatlan döntéseket hozni. Mindazonáltal
-- jóllehet meg tudjuk ítélni, hogy egy cselekedet önmagában nézve
halálos bűn-e --, a személy fölötti ítélkezést rá kell bíznunk Isten
igazságosságára és irgalmára.
1864 "Minden bűn és káromlás megbocsáttatik az embereknek, de a
Szentlélek elleni káromlás nem nyer bocsánatot soha, bűne örökre
megmarad" (Mt 12,32). [Vö. Mk 3,29; Lk 12,10.] Isten irgalmasságának
nincsenek határai, de aki szándékosan megtagadja, hogy a bűnbánatban
elfogadja, az visszautasítja bűnei bocsánatát és a Szentlélek által
fölajánlott üdvösséget. [II. János Pál pápa: Dominum et vivificantem
enciklika, 46.] Egy ilyen megkeményedés elvezethet a végső
bánattalansághoz és az örök kárhozathoz.
[1] Vö. Quicumque hitvallás: DS 76; Konstantinápolyi Zsinat 543-ban:
Anathematismi contra Origenem 7: DS 409; uaz 9: DS 411; IV. Lateráni
Zsinat: 1. fejezet: De fide catholica: DS 801; II. Lyoni Zsinat:
Professio Fidei Michaelis Palaeologi imperatoris: DS 858; XII. Benedek:
Benedictus Deus konstitúció, DS 1002; Firenzei Zsinat 1442-ben:
Decretum pro Iacobitis: DS 1351; Trienti Zsinat, 6. sessio: Decretum de
iustificatione c. 25: DS 1575; VI. Pál pápa: Sollemnis Professio fidei,
12: AAS 60 (1968), 438.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
A „Fides Damasi”
hitvallás (Kr. u. V. század) (DH 72)
Hisszük, hogy az Ő halálában
és vérében megtisztulunk, és ő
minket ebben a testben, amelyben most élünk, az utolsó napon föl fog
támasztani, és reménységünk van arra, hogy tőle elnyerjük majd vagy az
örök életet, jó érdemünk jutalmaként, vagy bűneinkért az örök
gyötrelmek büntetését.
A „Clemens Trinitas”
hitvallás (Kr. u. V. század) (DH 76)
Akinek az eljövetelére az
emberek mind föltámadnak saját
testükben, és számot fognak adni tulajdon cselekedeteikről. És akik jót
cselekedtek, az örök életre mennek, akik pedig rosszat, az örök tűzre.
Szent I. Ince: A
„Consulenti tibi” levél (Kr. u. 405) (DH 212)
Meg van engedve tehát a
bűnbocsátással együtt a legutolsó
áldozás is; hogy az ilyen emberek, éppen amikor életük végéhez érnek, a
mi Üdvözítőnk engedelmével az örökreszóló pusztulástól megmeneküljenek.
Szent Simplicius /
Arles-i zsinat: Lucidus áldozópap engedelmességi jegyzőkönyve (Kr. u.
473) (DH 338; 342)
[Ezért közvetlenül a zsinat
prédikálásáról szóló legfrissebb
határozatai után veletek együtt elítélem azt a véleményt] amely azt
mondja, hogy tűz és pokol nincsen.
Vallom továbbá, hogy a főbenjáró tettekért elő vannak készítve az örök
tűz és a pokol lángjai, mert a megátalkodott emberi bűnöket méltán
követi az isteni ítélet, amelyben jogosan részesülnek azok, akik
mindezeket teljes szívükből nem hitték.
Vigilius: Iustinianus
császár rendelkezése Menasz konstantinápolyi pátriárkának, amelyet a
Konstantinápolyi zsinaton tettek közzé (Kr. u. 543) (DH 409; 411)
7. kánon. Ha valaki azt
mondja vagy gondolja, hogy az Úr
Krisztus a jövő korszakban (saeculum) keresztre fog feszíttetni a
démonokért, miként az emberekért, legyen kiközösítve.
9. kánon. Ha valaki azt mondja vagy gondolja, hogy időleges a démonok
és a gonosz emberek vezeklése, és annak valamikor a jövőben vége lesz,
vagy helyreállítása és megújítása lesz a démonoknak és a gonosz
embereknek, legyen kiközösítve.
I. Pelagius: A „Humani
generis” levél; „Fides Pelagii” (Kr. u. 557) (DH 443)
Hiszem és vallom, hogy Ő … a
gonoszokat pedig, akik saját
akaratuk döntése szerint végig megmaradnak „a harag edényeinek, amelyek
megértek a pusztulásra” [Róm 9,22], akik az Úr útját vagy nem ismerték
el magukénak, vagy megismerték, de különböző kötelességszegések
hálójában elhagyták, az örök és kiolthatatlan tűz büntetésének, hogy
vég nélkül égjenek, a legigazságosabb ítélettel át fogja adni.
I. Honorius / I.
Toledói zsinat: Hitvallás (Kr. u. 633) (DH 485)
[Az isteni Írások és a
tanítás szerint, amelyet a szent
atyáktól kaptunk, valljuk, hogy] Ugyanazon a Krisztus az Úr Jézus, aki
… leszállott a poklokra, hogy az ott fogva tartott szenteket
kiszabadítsa; és legyőzve a halál uralmát feltámadt. Felvétetvén azután
a mennyekbe, a jövendőben el fog jönni az élők és a holtak ítéletére.
Halálával és vérével megtisztítva elnyertük a bűnök bocsánatát mi,
akiket Ő fel fog támasztani az utolsó napon, abban a testben, amelyben
most élünk, és azon minta szerint, amelyben maga az Úr feltámadt, és
meg fogjuk kapni tőle, egyesek az igazság érdemeiért az örök életet,
mások a bűneikért az örök büntetésre való ítéletet. - Ez a katolikus
Egyház hite, ezt a hitvallást sértetlenül megőrizzük és megtartjuk;
bárki ezt teljes szilárdsággal meg fogja őrizni, az örök üdvösséget
fogja birtokolni.
Szent I. Sergius / XVI.
Toledói zsinat: Hitvallás (Kr. u. 693) (DH 574)
(35) Példát mutatott nekünk a
saját feltámadásával;
mindenütt higgyük, hogy amint Ő minket élővé téve két nap után a
harmadikon élőként feltámadt a holtak közül, így mi is ennek a világnak
a végén fel fogunk támadni. Nem légszerű vagy a fantázia látomásának
árnyékszerű megjelenésében, ahogyan egyesek elvetendő véleménye
előrevetíti1, hanem az igazi test lényegében, amelyben most vagyunk és
élünk, és az ítélet idején Krisztus és az Ő szent angyalai elé állva
ki-ki számot fog adni testi életében elkövetett cselekedeteiről,
ahogyan az akár jó volt, akár rossz [vö. 2Kor 5,10], és meg fogja kapni
tőle vagy a saját cselekedeteiért a véget nem érő boldogság országát,
vagy bűneiért az örök kárhozat pusztulását.
[1] Eutükhioz konstantinápolyi pátriárka ellen; vö. Nagy
Szent I. Gergely: Moralia XIV 56, 72.
Szent III. Gergely /
Római zsinat: III. Ülés (Kr. u. 745) (DH 587)
Clemens, aki ostobaságában a
szent atyák írásait és az
összes zsinati határozatot megveti… azt is hirdeti, hogy az Úr Jézus
Krisztus, amikor leszállt a poklokra, minden jámbort és istentelent
egyaránt kihozott onnan: minden papi tisztségétől legyen megfosztva és
a kiközösítés kötelékével megkötve.
[1] Vö. Nagy Szent I. Gergely: „Memor bonitatis” levél
1, 458.
Szent IV. Leó:
Quiercy-i zsinat: Az ember szabad akarata és az eleve elrendelés (Kr.
u. 853) (DH 623)
(3. fejezet) A mindenható
Isten „azt akarja”, hogy kivétel
nélkül „minden ember üdvözüljön” [1Tim 2,4], bár nem mindenki üdvözül.
Hogy pedig egyesek üdvözülnek, az Üdvözítő ajándéka: hogy pedig egyesek
elvesznek, a veszendőknek az érdeme.
Szent IV. Leó /
Valence-i zsinat: Az eleve elrendelés (Kr. u. 855) (DH 626-627. 630)
2. kánon. Hogy „Isten öröktől
fogva előre tudja és előre
tudta a jócselekedeteket is, amelyeket a jók meg akartak tenni, és a
rossz cselekedeteket is, amelyeket a rosszak készültek elkövetni”
[Lyoni Florus: Sermo de praedistinatione] … ezért illően tudjuk, és az
az elhatározásunk, hogy tartjuk magunkat ahhoz, hogy „a jókról előre
tudta, hogy egészen az Ő kegyelme segítségével jók lesznek, és
ugyanezen kegyelem révén örök jutalmat fognak kapni, a rosszakról előre
tudta, hogy saját gonoszságuk okán rosszak lesznek, és az Ő
igazságossága szerint örök bosszúállásra lesznek kárhoztatva” [uo.]
És az Isten előretudása egyáltalán senkit sem terhel meg
szükségszerűséggel, aki rossz, (azzal) hogy az illető más nem is
lehetne, hanem (ellenkezőleg) hogy ami ő a jövőben a saját akaratából
lesz, úgy történik, ahogyan Isten, - aki ismer mindent, mielőtt lenne,
az Ő mindenható és megváltoztathatatlan méltósága folytán - azt előre
tudta. „És hisszük, hogy senki sem az Isten előzetes ítélete miatt
ítéltetett el, hanem azt saját gonoszságával érdemelte ki” [uo.]. „És a
rossza nem azért vesznek el, mivel nem lehetnek jók; hanem mert nem
akartak jók lenni, és saját hibájukból végig megmaradtak az ítéletre
szánt tömegben, vagy az eredeti vagy akár az elkövetett vétség
folytán.” [uo.]
4. kánon. Ugyanígy a Krisztus vérén való megváltást egyesek, amint az
írásaik elárulják, úgy értelmezik, hogy az kiontatott azokért a
gonoszokért is, akik a világ kezdetétől egészen az Úr szenvedéséig
gonoszságukban haltak meg és az örök kárhozattal bűnhődtek; mindez
annak ellenére van, amit a próféta mond: „A halálod leszek, ó halál,
megmarlak téged, alvilág” [Oz 13,14]; (ezen tévedés miatt) úgy tetszik
nekünk, hogy egyszerűen és őszintén azt kell tartanunk és tanítanunk az
evangéliumi és az apostoli igazság szerint, hogy ez a váltságdíj
azokért adatott - így kell tartanunk -, akikről a mi Urunk maga mondja:
„Ahogy Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell felemeltetnie az
Emberfiának is, hogy mindenki, aki hisz benne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött
Fiát adta oda; hogy mindenki, aki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök
élete legyen” [Jn 3,14-16]; és az Apostol szerint: „Krisztus egyszer
áldozta fel magát, hogy sokaknak a bűneit eleméssze” [Zsid 9,28].
III. Ince / IV.
Lateráni Zsinat: A katolikus hit (Kr. u. 1215) (DH 801)
[Jézus Krisztus] el fog jönni
a világ végén és ítélni fog
élőket és holtakat, és kinek-kinek meg fog fizetni cselekedetei
szerint, az elvetetteknek éppúgy, mint a választottaknak, akik
mindannyian föl fognak támadni a saját testükkel, amelyet most
viselnek, hogy megkapják cselekedeteik szerint - akár jók voltak ezek,
akár rosszak - ez utóbbiak az ördöggel együtt az örök büntetést, amazok
pedig Krisztussal együtt az örök dicsőséget.
IV. Ince / I. Lyoni
Zsinat: A „Sub catholicae professione” levél (Kr. u. 1245) (DH 839)
24. (19. §) Ha pedig valaki
bűnbánat nélkül hal meg halálos
bűnben, az ilyen kétségkívül az örök kárhozat állandóan égő tüzeiben
kínlódik.
25. (20. §) A kisdedek lelkei pedig a keresztség fürdője után, de a
felnőtteké is, ha a szeretet állapotában halnak meg úgy, hogy sem a bűn
miatt, sem az érte való elégtétel miatt nincs tartozásuk, azonnal
átsietnek az örök hazába.
Boldog X. Gergely / II.
Lyoni Zsinat: Mihály császár levele Gergely pápának: Hitvallás (Kr. u.
1274) (DH 858)
Azoknak a lelkei, akik
halálos bűnben vagy csupán az áteredő
bűnben halnak meg, mindjárt a pokolba jutnak, de nem egyenlő büntetést
fognak elszenvedni.
XII. Benedek: A
„Benedictus Deus” rendelkezés (Kr. u. 1336) (DH 1002)
Ezen felül leszögezzük, hogy
Isten általános rendelkezése
szerint azoknak a lelke, akik tényleges halálos bűnben halnak meg,
közvetlenül haláluk után a kárhozatba kerülnek, ahol a pokol
büntetésében gyötrődnek, de azért az ítélet napján minden ember
„Krisztus ítélőszéke előtt” testével együtt megjelenik saját
cselekedeteiért való számadás végett, hogy „ki-ki megkapja, amit testi
életében kiérdemelt, aszerint, hogy jót vagy gonoszat tett-e” [2Kor
5,10].
VI. Kelemen: A „Super
quibusdam” levél Mekhitarnak az örmények katholikoszának (Az örmények
tévedéseivel szembeállított tanok) (Kr. u. 1351) (DH 1075; 1077)
[Mindazok után, amelyeket
fentebb elmondtunk, erős
csodálkozásra kényszerülünk, hogy abban a bizonyos levélben… kihagysz
az első 53 szakaszból 14 szakaszt:]
9. Hogy akik halálos bűnben halnak meg, azok lelkei a pokolra szállnak.
13. Hogy amikor Krisztus alászállt a poklokra, nem
semmisítette meg a
kárhozat poklát (az ún. alsó poklot).
IV. Jenő / Firenzei
Zsinat: A görögökkel való egyesülés „Laetentur caeli” bullája (Kr. u.
1439) (DH 1306)
Azok lelkei pedig, akik
tényleges halálos bűnben vagy csak
az eredeti bűnben haltak meg, ezután a pokolra jutnak, de ott különböző
büntetéseket kell elszenvedniük.
II. Piusz: Zaninus de
Solcia elítélt tételei a „Cum sicut accepimus” levélben (Kr. u. 1459)
(DH 1362)
Zaninus de Solcia
tévedései:
(2) És az összes keresztényeknek üdvözülniük kell.
VI. Pál / II. Vatikáni
Zsinat: A „Lumen gentium” dogmatikai konstitúció az Egyházról (Kr. u.
1964) (DH 4136-4137; 4168)
14. A Szent Zsinat tehát
elsősorban a katolikus hívők felé
fordul. A Szentírás és a hagyomány alapján azt tanítja, hogy ez a
földön vándorló Egyház szükséges az üdvösséghez. Mert egyedül Krisztus
a közvetítő és az üdvösség útja, aki az Ő testében, ami az Egyház,
jelenik meg számunkra; Ő maga pedig kifejezetten hangsúlyozva a hit és
a keresztség szükséges voltát (vö. Mk 16,16; Jn 3,5), egyúttal az
Egyház szükségességét is megerősítette, melybe a keresztségen mint
ajtón át lépnek be az emberek. Ezért nem üdvözülhetnek azok az emberek,
akik tudják ugyan, hogy Isten Jézus Krisztus által az üdvösség
szükséges intézményének alapította meg a katolikus Egyházat, mégsem
akarnak belépni oda vagy megmaradni benne.
Az Egyház közösségébe azok épülnek be teljesen, akik Krisztus Lelkének
birtokában az Egyház egész berendezését és az üdvösség minden eszközét
benne elfogadják, és látható közösségében -- a hitvallás, a szentségek,
az egyházkormányzat és az egyházi közösség kötelékeivel -- kapcsolódnak
Krisztushoz, aki Egyházát a pápa és a püspökök által kormányozza. Az
viszont nem üdvözül, aki beépül ugyan az Egyházba, de nem tart ki a
szeretetben, és így „teste szerint" az Egyház kebelében marad, „szíve
szerint" azonban nem. [Vö. Szt Ágoston: De Baptismo contra Donatistas
V, 28,39: "Nyilvánvaló, hogy az 'Egyházon belül és kívül' kifejezést a
szívben és nem a testben kell érteni". -- In Ioannem Tractatus 61,2]
Az Anyaszentegyház gyermekei azonban el ne felejtsék, hogy kiváltságos
helyzetüket nem saját érdemeiknek, hanem Krisztus különös kegyelmének
kell tulajdonítaniuk; s ha nem válaszolnak rá gondolattal, szóval és
cselekedettel, nem csupán nem üdvözülnek, hanem szigorúbb ítélet alá is
esnek. [Vö. Lk 12,8; Mt 5,19--20; 7,21--22; 25,41--46; Jak 2,14.]
48. … Arra törekszünk tehát, hogy mindent az Úr kedvére tegyünk (vö.
2Kor 5,9), és magunkra öltsük Isten fegyverzetét, hogy
szembeszállhassunk az ördög cselvetéseivel, és ellenállhassunk neki a
gonosz napon (vö. Ef 6,11--13). Mivel pedig nem tudjuk sem a napot, sem
az órát, az Úr intelme szerint állandóan virrasztanunk kell, hogy
amikor befejezzük földi életünk egyetlen futamát (vö. Zsid 9,27),
beléphessünk vele a menyegzőre, az áldottak közé számláltassunk (vö. Mt
25,31--46), s ne kelljen mint haszontalan és lusta szolgáknak (vö. Mt
25,26) az örök tűzre távoznunk (vö. Mt 25,41), a külső sötétségre, ahol
"sírás és fogcsikorgatás lesz" (Mt 22,13; 25,30). Mielőtt ugyanis
uralkodni kezdenénk a megdicsőült Krisztussal, valamennyiünknek meg
kell majd jelennie "Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki megkapja,
amit testi életében kiérdemelt, aszerint, hogy jót vagy gonoszat tett"
(2Kor 5,10), és a világ végén "előjönnek, akik jót tettek, az élet
föltámadására, akik pedig gonoszat tettek, az ítélet föltámadására"
(Jn 5,29; vö. Mt 25,46).
II. János Pál: Hittani
Kongregáció „Recentiones episcoporum synodi” levele valamennyi
püspöknek (Kr. u. 1979) (DH 4657-4658)
7.) Az Egyház hűségesen
ragaszkodik az Újszövetséghez, a
hagyományhoz, és hiszi az igazak boldogságát, akik egykor Krisztussal
együtt lesznek. Úgy azt is hiszi, hogy a bűnösnek örök büntetést kell
kapnia, amely abban áll, hogy Isten látásától meg lesz fosztva,
valamint ennek a büntetésnek visszahatását a bűnös egész létére. Ami
pedig még a választottakat illeti, hiszi, lehetséges, hogy van Isten
látására való előzetes megtisztulás, amely azonban mégis teljesen
különbözik a kárhozottak büntetésétől. Erre gondol az Egyház, amikor a
pokolról és a tisztítóhelyről beszél.
Mivel az ember halála utáni állapotról van itt szó, különösképp
óvakodni kell azon elképzelésektől, amelyek csak az ész kitalálására és
önkényére támaszkodnak; az ilyesféle dolgok nem kellőképp szabályozott
mértéktelensége az oka ama nehézségeknek, amelyekbe a keresztény hit
belekerül. Mégis, azoknak a képes beszédeknek tiszteletet kell adni,
melyek használatát a Szentírásban megtaláljuk. Szükséges azonban ezek
titkos értelmét fölfogni, elhárítva annak veszélyét, nehogy ezeket
túlságosan lekicsinyeljük, mivel ezáltal értelmetlenné válna az a
valóság, melyet éppen ezen képek által hirdetünk meg.
II. János Pál: „Dominum
et vivificantem” (Kr. u. 1986)
46. Az elmondottak alapján
érthetővé válik Jézus néhány
súlyos és nyugtalanító kijelentése, arról, hogy vannak bűnök, amelyekre
"nincs bocsánat". A szinoptikusok használják ezt a kifejezést arra a
különleges bűnre, amelyet a "Szentlélek elleni káromlásnak" nevezünk…
Miért nem nyerhet bocsánatot a Szentlélek káromlása? Hogyan kell
értelmeznünk ezt a káromlást? Aquinói Szent Tamás szerint itt olyan
bűnökről van szó, "amelyek természetüknél fogva megbocsáthatatlanok,
mert kizárják azt, amiért a bocsánat elnyerhető."
Ilyen értelemben a "káromkodás" nem azt jelenti, hogy a Szentlelket
szóval sértenék, hanem az üdvösség visszautasításáról van szó, amelyet
Isten a Szentlélek révén ajánl fel az embernek, a keresztáldozat
érdeméből. Ha az ember elveti azt "a meggyőzést a bűnről", amely a
Szentlélekből árad és természeténél fogva üdvösséges, elveti egyúttal a
Vigasztaló "eljövetelét" is, azt az "eljövetelt", mely a húsvéti
misztériumhoz tartozik és kapcsolódik Krisztus megváltó vérének
erejéhez: ahhoz a vérhez, amely "megtisztítja lelkiismeretünket a holt
cselekedetektől".
Tudjuk, ennek a tisztításnak a gyümölcse a bűnök eltörlése. Ezért, aki
elveti a Lelket és a vért, megmarad "holt cselekedeteiben", a bűnben. A
Szentlélek elleni káromkodás lényegében gyökeres visszautasítása ennek
a megbocsátásnak, amelynek benső ajándékozója ő maga, és feltételezi a
valódi megtérést, amely az ő hatására jön létre a lelkiismeretben. Ha
Jézus megerősíti, hogy a Szentlélek elleni káromkodás nem nyerhet
bocsánatot sem ebben az életben, sem a jövendőben, azt akarja mondani:
ez a "meg nem bocsátás" okozatilag összefügg a "meg nem bánással", a
megtérés teljes megtagadásával. Ez azt jelenti, hogy valaki nem akar a
megváltás forrásához közeledni, amely az üdvrendben, ahol beteljesedett
a Szentlélek küldése, mindig nyitva áll. A Vigasztaló-Lélek megkapta a
végtelen hatalmat, hogy ebből a forrásból merítsen: "az enyémből kapja"
-- mondta Jézus. Így teszi Ő teljessé az emberek lelkében a krisztusi
megváltást, szétosztván annak gyümölcseit. A Szentlélek elleni
káromkodás annak az embernek a bűne, aki jogot formál a rosszban való
megmaradáshoz -- bármilyen bűnben is -- és elveti a megváltást. Egy
ilyen ember saját bűnének foglya, ezzel lehetetlenné teszi a maga
részéről a megtérést és így a bűnök elengedését, amit a maga élete
számára sem lényegesnek, sem fontosnak nem tart. Ez a lelki pusztulás
állapota, mert a Szentlélek elleni káromlás nem teszi lehetővé az
embernek, hogy kiszabadítsa magát saját fogságából, és szabaddá tegye
magát a lelkiismeretet tisztító isteni forrás, továbbá a bűnbocsánat
befogadására.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Iz 33,14
Rémület fogta el Sionban a
bűnösöket, az istenteleneket félelem szállta meg: Ki lakhat közülünk együtt az emésztő
tűzzel, s melyikünk maradhat az örök lángokhoz közel?
Iz 66,24
És amikor kimennek, látni
fogják azok holttestét, akik fellázadtak ellenem. Férgük nem pusztul el, és tüzük nem alszik
ki. Iszonyodni fog tőlük minden ember.
Jer 15,14
Ellenségeid rabszolgájává
teszlek olyan országban, amelyet nem is ismersz. Mert haragom fellángolt, mint a tűz, és
égni fog fölöttetek.
Jud 16,17
Jaj a nemzeteknek, melyek
fölkelnek népem ellen, az Úr, a Mindenható megbünteti őket az ítélet
napján. Tűzzel és féreggel veri
testüket, fájdalmukban örökké
jajgatnak.
Dán 12,2
Akik a föld porában
alszanak, azok közül sokan feltámadnak,
némelyek örök életre,
mások gyalázatra, örök kárhozatra.
Mt 13,47-50
Végül hasonlít a mennyek
országa a tengerbe vetett hálóhoz, amely mindenféle halat összefog.
Amikor megtelik, partra húzzák, nekiülnek, és a javát edényekbe
válogatják, a hitványát pedig
kiszórják. Így lesz a
világ végén is: elmennek az angyalok, aztán kiválogatják a gonoszokat az igazak közül,
és tüzes kemencébe vetik őket. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz.
Jn 3,3-5
Jézus azt felelte neki:
„Bizony, bizony, mondom neked: aki
nem születik újjá, az nem láthatja meg az Isten országát.”
Nikodémus megkérdezte: „Hogy születhet valaki, amikor már öreg? Csak
nem térhet vissza anyja méhébe azért, hogy újra szülessék?” Erre Jézus
azt mondta: „Bizony, bizony, mondom neked: Aki nem vízből és (Szent)lélekből születik,
az nem megy be az Isten országába.
Mk 3,29
De aki a Szentlelket
káromolja, nem nyer bocsánatot
mindörökké, bűne örökre megmarad.
Mt 3,12
Szórólapátja már a kezében
van. Kitakarítja szérűjét, a búzát csűrébe gyűjti, a pelyvát pedig olthatatlan tűzbe vetve
elégeti.
Lk 3,17
Szórólapátja már a
kezében, hogy rendet teremtsen szérűjén, a búzát csűrébe gyűjtse, a pelyvát meg olthatatlan tűzzel
elégesse.
Mt 25,33
A juhokat jobbjára
állítja, a kosokat pedig baljára.
Mt 25,34
Aztán így szól a király a
jobbján állókhoz: Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek
készített országot!
Mt 25,41
Ezután a balján állókhoz
is szól: Távozzatok színem elől, ti
átkozottak, az örök tűzre,
amely a sátánnak és angyalainak készült.
Mt 25,46
Ezek örök büntetésre mennek, az
igazak meg örök életre.
Mk 9,47-48
Ha szemed megbotránkoztat,
vájd ki. Jobb félszemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra jutni, ahol a férgük nem pusztul el, és a tüzük nem alszik ki.
Jn 5,28-29
Ne csodálkozzatok rajta!
Mert elérkezik az óra, amikor a sírokban mindnyájan meghallják az Isten
Fia szavát, és előjönnek. Akik jót tettek, azért, hogy feltámadjanak az életre, akik
gonoszat tettek, azért, hogy
feltámadjanak a kárhozatra.
2Tessz 1,6-9
Méltányos egyébként, hogy
az Isten üldözőiteknek üldözéssel fizessen meg. Nektek, üldözötteknek
pedig velünk együtt megnyugvást adjon, amikor Urunk Jézus eljön
hatalmas angyalseregével a mennyből, s lobogó tűzzel megbünteti azokat,
akik Istent nem ismernek és Urunk Jézus evangéliumának nem
engedelmeskednek. Örök kárhozattal fognak
bűnhődni: eltaszítva az Úr színe elől és távol fönséges hatalmától
Zsid 6,2
a keresztségről, a
kézföltételről, a halottak feltámasztásáról és az örök ítéletről szóló
tanítás megalapozását.
Júd 1,6-7
Az angyalokat is, akik nem
becsülték meg méltóságukat, elhagyták lakóhelyüket, a nagy nap
ítéletére örök bilincsekben,
sötétségben tartja. Ugyanígy Szodoma
és Gomorra, valamint a szomszédos városok, amelyek hozzájuk hasonlóan
kicsapongó életet éltek, és természetellenes gyönyöröket hajhásztak,
intő példák a számunkra: az örök tűz lett a büntetésük.
Jel 14,11
Gyötrelmének füstje felszáll örökkön-örökké, és nem
találnak nyugtot sem éjjel, sem nappal, mert leborultak a
vadállat és képmása előtt, s viselték nevének bélyegét.
Jel 20,10
A sátánt, aki félrevezette
őket, kénköves, tüzes tóba vetették
- itt fog gyötrődni a
vadállattal és a hamis prófétával éjjel-nappal, örökkön-örökké.
Jel 20,15
Aki nem
volt beírva az élet könyvébe, azt a tüzes tóba vetették.
Jel 22,5
Nem lesz többé éjszaka, és
nem szorulnak rá a lámpa világítására, sem a nap fényére. Az Úr, az
Isten ragyogja be őket, és uralkodni
fognak örökkön-örökké.
Mt 23,33
Kígyók, viperák fajzata! Hogy is
kerülhetnétek el a kárhozat büntetését?
1Tessz 4,13
Az elhunytak sorsáról nem
akarunk tájékozatlanságban hagyni benneteket, testvérek, hogy ne
szomorkodjatok, mint a többiek, akiknek nincsen
reményük.
Jel 3,5
A győztest fehér ruhába
öltöztetik. Nevét nem törlöm ki az
élet könyvéből, hanem megvallom majd Atyám és angyalai előtt.
Jel 17,8
A vadállat, amelyet
láttál, volt, de már nincs. Felbukkan a mélységből, de vesztébe rohan.
A föld lakói, akiknek a neve nincs
beírva a világ kezdetétől fogva az élet könyvébe, csodálkozni
fognak a vadállat láttára, amely volt, többé nincs, de ismét megjelenik.
Jel 21,27
Nem jut oda be
tisztátalan, sem gonosztevő, sem hazug, csak
azok, akik be vannak írva a Bárány életkönyvébe.
Mt 22,14
Sokan vannak a
meghívottak, de kevesen a választottak.”
Jel 21,16
A város négyszögben épült,
a hossza annyi volt, mint a szélessége. Megmérte a várost e náddal: tizenkétezer
stádium. Hossza, szélessége és magassága ugyanannyi volt.
Lk 13,23-25
Valaki megkérdezte tőle: „Uram, ugye kevesen üdvözülnek?” Ezt
válaszolta neki: „Igyekezzetek a szűk kapun bejutni, mert mondom
nektek, sokan akarnak majd bemenni
rajta, de nem fognak tudni. A ház ura feláll és bezárja az ajtót, ti meg kint maradtok
és zörgetni kezdtek az ajtón: Uram, nyisd ki nekünk! Akkor azt fogja
nektek mondani: Nem tudom, honnan
valók vagytok.
Mt 26,24
Az Emberfia ugyan elmegy,
amint megírták róla, de jaj annak az embernek, aki az Emberfiát
elárulja. Jobb lett volna neki, ha
meg sem születik.
Mk 14,21
Az Emberfia elmegy ugyan,
amint meg van róla írva, de jaj annak az embernek, aki elárulja az
Emberfiát. Jobb lett volna neki, ha
meg sem születik.
Jn 17,12
Amíg velük voltam,
megőriztem őket a nevedben, akiket nekem adtál. Megőriztem őket, senki más nem veszett el közülük, csak a
kárhozat fia, így beteljesedett az Írás.
H. U. von Balthasar
elméletének bibliai alapja elleni
kifogás
1Pét
3,19-20
Így ment el a börtönben
sínylődő lelkekhez is, és hírt
vitt nekik. Ezek
egykor engedetlenek voltak,
amikor Noé idejében az Isten türelmesen
várt, amíg a bárka elkészült, amelyben csak néhányan, mindössze nyolcan
menekültek meg, épp a víz által.
1Pét 3,18-22
Mert Krisztus is meghalt egyszer
a bűnökért, az Igaz a bűnösökért, hogy
az Istenhez vezessen minket.
A test
szerint ugyan megölték, de a lélek szerint életre
kelt.
Így
ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt
nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében az Isten
türelmesen várt, amíg a bárka elkészült, amelyben csak néhányan,
mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által.
Az
előképnek megfelelően most
titeket is ugyanígy megment a
keresztség, hiszen az nem a test szennyének a lemosása, hanem könyörgés
az Istenhez, hogy adjon tiszta lelkiismeretet Jézus Krisztus
feltámadása által,
aki azután, hogy az angyalok,
hatalmasságok és erősségek uralma alá
kerültek, fölment a mennybe,
és az Isten
jobbján foglal
helyet.
1. meghalt
2. Életre kelt = feltámadás
3. a bukott angyalok
meglátogatása, és uralma alá vonása
4. fölment a mennybe, s
Isten jobbjára ült
1Pét 3,18
Mert Krisztus is meghalt egyszer a bűnökért, az Igaz a bűnösökért, hogy
az Istenhez vezessen minket. A test
szerint ugyan megölték,
de a lélek
szerint életre kelt.
Róm 1,3-4
Fiáról, Jézus Krisztusról, a mi Urunkról. Ő test szerint Dávid nemzetségéből született,
a szentség lelke szerint
azonban a halálból való
feltámadásával
az Isten hatalmas Fiának bizonyult.
1Pét 3,19
Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez
is, és hírt vitt nekik.
Zsid 1,7
Az angyalokról így beszél:
Aki követeit szelekké (= lelkekké) teszi,
és szolgáit tűzlángokká.
Zsid 1,13-14
Ugyan melyik angyalnak mondta
valaha: Jobbom felől foglalj helyet, és lábad alá teszem zsámolyul
minden ellenségedet? Nemde ők mind
szolgáló lelkek? Azok szolgálatára vannak
küldve, akik majd öröklik az üdvösséget.
Mt 8,16
Amikor beesteledett, sok ördögtől megszállt embert vittek hozzá.
Szavával kiűzte a gonosz lelkeket,
és mind meggyógyította a betegeket,
Mk 9,20
Odavitték. Mihelyt a lélek meglátta,
nyomban gyötörni kezdte (a fiút), úgyhogy az a földre zuhant s habzó
szájjal fetrengett.
Lk 7,21
Épp sokakat meggyógyított különféle bajokból, betegségekből, és
megszabadított gonosz lelkektől,
a vakoknak pedig visszaadta a látásukat.
ApCsel 16,18
Ezt több napon át megismételte. Pál már bosszankodott miatta,
hátrafordult és rászólt a lélekre:
„Parancsolom neked Jézus Krisztus nevében, menj ki belőle!” Ki is ment
akkor mindjárt.
1Pét 3,19-20
Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és
hírt vitt nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében
az Isten
türelmesen várt, amíg a bárka elkészült, amelyben csak néhányan,
mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által.
2
Hénok
7,1. És
azok az emberek
megragadtak és felvezettek a második
mennybe, és elém
tárták a sötétséget, ami nagyobb volt, mint a földi sötétség, és ott
láttam a
rabokat, miként lógtak, és néztem őket, hogy miként várnak a
nagy és határtalan
ítéletre, és ezek az angyalok
sötétnek néztek ki, sokkal sötétebbnek, mint a
földi sötétség, és mindvégig szüntelenül sírtak.
7,2. És
azt mondtam azoknak
az embereknek, akik velem voltak: Miért gyötrődnek
ezek szakadatlanul? Ők ezt válaszolták: Ezek Isten hitehagyói, akik nem
engedelmeskedtek Isten parancsainak, hanem saját akaratukra
hagyatkoztak, és
elfordultak az ő fejedelmüktől, aki az ötödik mennyhez lett kötve.
7,3. És
nagy szánalmat
éreztem irántuk, és ők odakiáltottak hozzám, és ezt
mondták nekem: Isten embere! Imádkozz értünk az Úrhoz! És én ezt
válaszoltam:
Ki vagyok én, halandó ember, hogy angyalokért imádkozzam? Ki tudja,
hova
megyek, vagy mi fog velem történni? Vagy ki fog értem imádkozni? ...
18,3. És
ők azt mondták
nekem: Ezek a grigorik (Leskelődők), akik Satanail
fejedelmükkel elutasították a világosság Urát, és ezek után ők lettek
azok,
akik a nagy sötétségben vannak a második mennyben, és hárman közülük az
Úr
trónjától lementek a földre, a Hermon helyére, és a Hermon hegyének
nyúlványain
megszegték esküjüket, és meglátva az emberek lányait, hogy milyen
kitűnőek,
feleségül vették őket, és bemocskolták a földet cselekedeteikkel, ők
azok, akik
idejükben mindenféle törvénytelenséget okoztak, és összekeveredve
óriások, nagy
termetű emberek és nagy ellenségeskedések születtek.
18,4. És
ezért Isten elítélte
őket nagy ítélettel, és sírnak testvéreikért, és
meg lesznek büntetve az Úr nagy napján.
18,5. És
mondtam a
grigoriknak: Láttam a testvéreiteket és munkájukat, és az ő
nagy szenvedésüket, és imádkoztam értük, de az Úr arra ítélte őket,
hogy a föld
alatt legyenek, míg a menny és a föld meg nem szűnik.
18,6. És
ezt mondtam: Miért
vártok testvérek, és miért nem szolgáltok az Úr
színe előtt, és miért nem teszitek szolgálatotokat az Úr színe elé,
nehogy a ti
Uratok végleg megharagudjon?
1 Hénok
6.
fejezet
És
történt, amikor az emberek
gyermekei megsokasodtak, azokban a napokban
gyönyörű és bájos lányaik születtek. És az angyalok, a menny gyermekei,
meglátták és megkívánták őket, és azt mondták egymásnak: „Gyerünk, és
válasszunk magunknak feleséget az emberek gyermekei közül, és nemzzünk
gyermekeket”…
7.
fejezet
És a
többiek is velük együtt
feleséget fogtak maguknak, és mindegyikük
kiszemelt magának egyet, és elkezdtek bemenni hozzájuk, és bemocskolták
magukat
velük, és megtanították őket a
bűbájokra és a varázslatokra, és a gyökerek
kiszedésére, és megismertették velük a növényeket. És terhesek
lettek, és nagy
óriásokat szültek…
8.
fejezet
És
Azazel megtanította az
embereket kardokat, késeket, mellvérteket készíteni,
és megismertette velük a föld fémeit, és a velük való munka, a
karkötők, a
dísztárgyak tudományát, és az antimon használatát, és a szemhéj
kicsinosítását,
az értékes kövek minden fajtáját, és az összes színező oldatot. És akkor sok
istentelenség támadt, és a paráználkodást választották, és tévútra
mentek, és
romlottakká váltak minden útjukon. Semjaza az elbájolást
tanította, és a
gyökérvágást, Armaros az elbájolás feloldását, Baraquijal az
asztrológiát
(tanította), Kokabel a csillagképeket, Ezequeel a felhők tudományát,
Araquiel a
föld jeleit, Shamsiel a nap jeleit, és Sariel a hold útját…
10.
fejezet
Ekkor a
Mindenható, a Szent
és Hatalmas szólt, és elküldte Urielt Lamech
fiához, és ezt mondta neki: „Menj Noéhoz,
és mond meg neki a nevemben: „Rejtőzködj
el!” és fedd fel előtte a véget, amely közeledik… Majd az Úr ezt mondta
Rafaelnek: „Kötözd meg Azazel kezét és lábát, és vesd őt a sötétségbe…
és ott
bűnhődjön örökké… És gyógyítsd meg a
földet, amelyet az angyalok megrontottak,
és hirdesd ki a föld meggyógyulását, hogy meggyógyulhatnak a
döghalálból, és
hogy az emberek gyermekei elkerülhetik a pusztulást, ami a titkos
dolgok miatt
tör rájuk, amiket a Leskelődők tártak fel, és tanították meg rájuk
fiaikat. Az
egész földet megrontotta Azazel a cselekedeteiről szóló tanításával; és
minden
bűnt neki rónak fel.” És Gábrielnek ezt mondta az Úr: „Indíts
pert a fattyúk és
a kárhozottak ellen, és a paráznaság gyermekei ellen: és pusztítsd el
(a
paráznaság gyermekeit és) a Leskelődők gyermekeit az emberek között (és
add át
őket): küldjed őket egymás ellen, hogy egymást pusztítsák a csatában:
nem
lesznek hosszúak a napok…” És az Úr azt mondta Mihálynak: „Menj, és
kötözd meg
Semjazát és társait, akik asszonyokkal egyesültek, hogy bemocskolják
magukat
velük minden tisztátalansággal. És amikor a fiaik egymást ölik, és
látják
szeretteik vesztét, gyorsan kötözd meg őket 70 nemzedékre a föld
völgyeiben az
ítéletük és megsemmisülésük napjáig, míg az ítélet örökre beteljesül.
Azokban a
napokban a tűz örvényeibe viszik őket: és a kínba és a börtönbe, amely
örökre
bezárul. És mindenki, akit elmarasztalnak és elpusztítanak, ettől az
időtől
fogva velük együtt meg lesz kötve az összes nemzedékek végéig. És elpusztul a
összes kárhozott lélek és a Leskelődők gyermekei, mert megtévesztették
az
emberiséget. Elpusztul az összes tévedés a föld színéről, és minden
gonosz
cselekedet véget ér: és feltűnik az igazságosság és az igazság
csemetéje: és
áldásnak bizonyul; az igazságosság és az igazság cselekedeteit ültetik
el
igazságban és örömben mindörökké.
és
akkor az összes igaz
megmenekül,
és
élni fognak, míg gyermekek
ezreit nemzik meg,
és
fiatalságuk és öregkoruk összes
napjait
békében
töltik be.
És akkor
az egész földet
igazságosságban művelik meg, és fákkal ültetik be,
és áldással teli lesz… És az emberek összes gyermeke igazzá válik, és
az összes
nemzet felajánlja imádatát és dicsőíteni fog engem, és mind imádni fog
engem.
És a föld megtisztul az összes tisztátalanságtól, és az összes bűntől,
és az
összes büntetéstől, és az összes kíntól, és soha többé nem vetem el
őket
nemzedékről nemzedékre, mindörökké.
Naftali
testamentuma
3. … A nemzetek
eltévelyegtek, és elhagyták az Urat, és megváltoztatva a rendet köveket
és fadarabokat követtek, mentek a
tévedés lelkei után. De te ne tegyél
így, gyermekem, ismerd fel az égben, a földön és a tengerben, és minden
teremtett dologban az Urat, aki mindezt alkotta, hogy ne járj úgy, mint
Szodoma, amely megváltoztatta a természet rendjét. Hasonló módon a
Leskelődők is megváltoztatták a természet rendjét, akiket
szintén megátkozott az Úr a
vízözönnél, és miattuk pusztává tette a földet, hogy lakatlan és
terméketlen legyen.
Ter 6,1-7
Amikor az emberek kezdtek
elszaporodni a földön és leányaik születtek, az Isten fiai látták, hogy
az emberek lányai szépek. Feleségül vették mindazokat, akik tetszettek
nekik. Ekkor az Úr így szólt: „Nem marad éltető lelkem az emberben
örökké, mivel test. Életkora csak 120 év legyen.” Óriások éltek akkor a
földön (és később is), amikor az Isten fiai az emberek lányaival
összeházasodtak, és ezek gyermekeket szültek nekik; ezek a régi idők
híres hősei. Amikor az Úr látta, hogy nagy az emberek gonoszsága a
földön és szívük állandóan a rosszra irányul, megbánta az Úr, hogy
embert teremtett a földön és bánkódott szívében. Ezt mondta az Úr:
„Eltörlöm a föld színéről az embert, akit a földön teremtettem: az
embert az állatokkal, a csúszómászókkal és az ég madaraival együtt,
mivel megbántam, hogy teremtettem őket.”
Iz 24,21-22
Azon a
napon majd meglátogatja az Úr az ég seregét fenn a magasban, és a föld királyait lenn a földön.
Összegyűjti őket, mint foglyokat egy
veremben, bebörtönzi, s
hosszú idő múltán megbünteti őket.
Jel 9,14-15
Így szólt a hatodik
harsonás angyalhoz: „Oldozd fel a négy
angyalt, aki a nagy Eufrátesz folyónál meg van kötözve!” A négy angyal megszabadult
kötelékeitől, és készen állt órára, napra, hónapra és évre, hogy
megölje az emberek egyharmadát.
1Tim 3,16
Megvallottan nagy dolog az istenfélő élet titka: Aki megjelent testben,
igazolást nyert lélekben. Az
angyaloknak megjelent, a pogányoknak hirdették. Világszerte
hittek benne, s felvétetett a
dicsőségbe.
Zsid 4,14
Mivel tehát olyan kiváló főpapunk van, aki
áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia, legyünk állhatatosak a
hitvallásban.
Ef 1,20-22
Nagyszerű erejét Krisztusban mutatta meg, amikor a halálból feltámasztotta, s
a mennyben jobbjára ültette, minden
fejedelemségnek, hatalomnak, erőnek és uralomnak, s minden néven
nevezhető méltóságnak fölé emelte, nemcsak ezen a világon, hanem az
eljövendőben is. Mindent lába alá vetett, őt magát meg mindenek
fölött az egész Egyház fejévé tette:
Ef 6,12
Nem annyira a vér és a test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és hatalmasságok, ennek a
sötét világnak kormányzói és az égi magasságoknak gonosz szellemei
ellen.
Zsid. 7,26
Mert ilyen főpap illett hozzánk: szent, ártatlan, szeplőtlen, aki a
bűnösöktől elkülönített, és aki
magasabbra jutott az egeknél. (MBT)
1Pét 3,22
aki azután, hogy az angyalok,
hatalmasságok és erősségek uralma alá kerültek, fölment a mennybe,
és az Isten jobbján foglal helyet.
1Pét 3,19
Így ment el (poreutheisz =
poreuó) a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik.
1Pét 3,22
aki azután, hogy az angyalok, hatalmasságok és erősségek uralma alá
kerültek, fölment (poreutheisz)
a mennybe, és az Isten jobbján foglal helyet.
ApCsel 1,10-11
Amint merőn nézték, hogyan emelkedik (poreuó)
az égbe, egyszerre két férfi termett mellettük fehér ruhába öltözve.
Ezt mondták nekik: „Galileai férfiak! Mit álltok itt égre emelt
tekintettel? Ez a Jézus, aki tőletek az égbe vétetett, úgy jön el
ismét, amint szemetek láttára a mennybe ment (poreuó).”
1Pét 3,19
Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik.
2Pét 2,5
és a régi világnak sem
kegyelmezett, hanem csak Noét, az
igazság hírnökét mentette meg
nyolcadmagával, amikor az istentelen világra rázúdította a vízözönt
1Hén 10.
gyógyítsd meg a földet,
amelyet az angyalok megrontottak,
és hirdesd ki a föld
meggyógyulását, hogy
meggyógyulhatnak a döghalálból
1Pét 3,20
Ezek egykor engedetlenek voltak,
amikor Noé idejében az Isten
türelmesen várt, amíg a bárka elkészült, amelyben csak néhányan,
mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz által.
1Pt. 2,8
megütközés kövévé és botránkozás sziklájává; azok beleütköznek, mert nem engedelmeskednek az igének. Ők
erre is rendeltettek.
2Hén 7,2
Ezek (az angyalok) Isten
hitehagyói, akik nem
engedelmeskedtek Isten
parancsainak
1Pét 4,6
Mert azért hirdették az evangéliumot
a halottaknak is, hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is,
lélekben éljenek az Isten által.
1Pét 4,6
Mert azért hirdették az evangéliumot
a halottaknak is, hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is,
lélekben éljenek az Isten által.
1Tessz 4,13-18
Az elhunytak sorsáról nem
akarunk tájékozatlanságban hagyni benneteket,
testvérek, hogy ne szomorkodjatok, mint a többiek, akiknek nincsen
reményük. Ha Jézus, mint ahogy hisszük, meghalt és feltámadt, akkor
Isten vele együtt feltámasztja azokat is, akik Jézusban hunytak el. Az
Úr tanítása alapján ugyanis ezt mondjuk nektek: Mi élők, akik az Úr
eljöveteléig megmaradunk, nem előzzük meg az elhunytakat. A
parancsszóra, a főangyal szólítására, Isten harsonájának zengésére az
Úr maga száll le a mennyből. Először a Krisztusban elhunytak támadnak
fel, azután mi, akik életben maradtunk. A felhőkön velük együtt
elragadtatunk a magasba Krisztus elé, és így örökké az Úrral leszünk.
Vigasztaljátok tehát egymást ezzel a tanítással!
(Fel)
A lélek
halálának érvei,
illetve cáfolatuk
Mt 10,28
Ne féljetek azoktól,
akik a testet megölik, a lelket azonban nem tudják megölni! Inkább
attól féljetek, aki a kárhozatba vetve a testet is, a lelket is el tudja pusztítani (= apollumi)!
Mt 10,6
Forduljatok inkább Izrael
házának elveszett (=
apollumi) juhaihoz!
Mt 10,39
Aki meg akarja találni
életét, elveszíti (=
apollumi), aki azonban elveszíti (=
apollumi) értem életét, az megtalálja.
Lk 15,6
hazasiet vele, összehívja
barátait és szomszédait: Örüljetek ti is - mondja -, mert megtaláltam elveszett (= apollumi) bárányomat!
Lk 15,9
És ha megtalálja,
összehívja barátnőit meg a szomszédasszonyokat: Örüljetek ti is -
mondja -, mert megtaláltam elveszett (=
apollumi) drachmámat!
Lk 15,24
hisz fiam halott volt és
életre kelt, elveszett (=
apollumi) és megkerült. Erre vigadozni kezdtek.
Jn 3,16
Mert úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen (= apollumi), hanem
örökké éljen.
Jn 18,9
Így beteljesedett, amit
mondott: „Senkit sem vesztettem el
(= apollumi) azok közül, akiket nekem adtál.
1Kor 3,17
Aki lerontja az Isten
templomát, azt Isten elpusztítja (phtheiró).
Isten temploma ugyanis szent, s ti vagytok az.
1Kor 15,33
Ne hagyjátok magatokat
félrevezetni! A gonosz beszéd megrontja
(phtheiró) a jó erkölcsöt.
2Kor 7,2
Értsétek meg! Senkinek
kárára nem voltunk, senkit tönkre nem
tettünk (phtheiró), senkit rá nem szedtünk.
2Kor 11,3
Félek azonban, hogy a
kígyó, amint álnokul rászedte Évát, a ti elméteket is megzavarja (phtheiró), és akkor
vége Krisztushoz való őszinte ragaszkodásotoknak.
Ef 4,22
Korábbi életmódotokkal
ellentétben vessétek le tehát a régi embert, akit a megtévesztő
kívánság romlásba dönt
(phtheiró).
Júd 1,10
Ezek pedig káromolják azt,
amit nem ismernek; azok meg, amiket mint az oktalan állatok, ösztönösen
ismernek, romlásukra válnak (phtheiró).
Jel 19,2
mert igazak és igazságosak
ítéletei! Elítélte a nagy kéjnőt, aki megrontotta
(phtheiró) a földet paráznaságával és megbosszulta rajta
szolgái vérét, melyet keze ontott ki.
ApCsel 3,23
„Azokat, akik nem
hallgatnak erre a prófétára, irtsátok ki a népből.”
Csel 3,23
Leszen pedig: hogy minden lélek, mely azt a prófétát nem
hallgatja, kiírtatik a nép
közől (KB)
MTörv 18,15-19
Neked prófétát támaszt az
Úr körödből, testvéreid közül, mint engem, őrá hallgassatok. Pontosan
ezt kívántad az Úrtól, a te Istenedtől a Hóreben, egybegyűlésetek
napján, amikor azt mondtad: „Nem hallgatom tovább az Úrnak, az én
Istenemnek hangját, s nem nézem tovább ezt a hatalmas tüzet, nehogy
meghaljak!” Erre így szólt hozzám az Úr: „Helyesen beszéltek. Prófétát
támasztok nekik testvéreik köréből, mint téged, neki adom ajkára
szavaimat, s ő mindent tudtukra ad, amit parancsolok neki.” Ha valaki nem hallgat szavaira,
amelyeket az én nevemben hirdet, akkor magam leszek, aki számadást
kérek attól az embertől.
Ter 1,24
Aztán szólt Isten: „Hozzon
elő a föld élőlényeket fajuk
szerint: háziállatokat, csúszómászókat és mezei vadakat fajuk szerint.”
Úgy is történt.
Ter 2,7
Akkor az Úristen
megalkotta az embert a föld porából és orrába lehelte az élet
leheletét. Így lett az ember élőlénnyé.
Ter 2,19
Az Úr Isten ugyanis
megalkotta a földből a föld minden állatát és az ég összes madarát, és
odavezette őket az emberhez, hogy lássa, minek nevezi el őket -- mert
minden élőlénynek az lett a
neve, aminek az ember elnevezte. (KNV)
1Kor 15,45
Ahogy az Írás mondja:
„Ádám, az első ember élő lénnyé lett”,
az utolsó Ádám pedig éltető lélekké.
Jel 16,3
A második a tengerbe
öntötte csészéjét. Erre az a halottak véréhez vált hasonlóvá, és minden
tengeri élőlény elpusztult.
Róm 1,32
Bár fölismerték Isten
rendelkezését, hogy aki effélét művel, méltó
a halálra, mégis ilyeneket tesznek, sőt a tetteseknek még
helyeselnek is.
Róm 6,21
Mi hasznotok volt akkor
abból, ami miatt most szégyenkeztek? Hiszen annak vége a halál.
Róm 6,23
Mert a bűn zsoldja a halál,
Isten kegyelmi ajándéka azonban az örök élet Jézus Krisztusban, a mi
Urunkban.
Jak 1,15
Aztán a kívánság, ha
már megfogant, bűnt szül, a bűn meg,
ha elkövetik, halált szül.
Róm 5,12
Amint tehát egy ember
által lépett a világba a bűn, majd a bűn folyományaként a halál, és így
a halál minden embernek osztályrésze lett, mert mindnyájan vétkeztek...
Fil 1,28
és hogy semmiben sem
rettentek vissza ellenkezőitektől; mi nekik veszedelmökre (apolia), nektek
pedig üdvösségtekre van, és ez az Istentől; (KB)
Fil 3,19
Végük a pusztulás, istenük a hasuk, azzal
dicsekszenek, ami gyalázatukra válik, s eszüket földi dolgokon járatják.
Zsid 10,39
Mi azonban nem vagyunk
a meghátrálás gyermekei a romlásra,
hanem a hité az élet elnyerésére. (KNV)
Mt 26,8
Ennek láttára a
tanítványok bosszankodtak: „Mire való ez a pazarlás (apolia)?
Mk 14,4
Némelyek bosszankodtak
magukban: „Miért kell a kenetet így pazarolni
(apolia)?
Jel 17,8
A vadállat, amelyet
láttál, volt, de már nincs. Felbukkan a mélységből, de vesztébe rohan (apolia). A föld
lakói, akiknek a neve nincs beírva a világ kezdetétől fogva az élet
könyvébe, csodálkozni fognak a vadállat láttára, amely volt, többé
nincs, de ismét megjelenik.
Zsid 10,27
hanem rettenetes ítélet
és lángoló tűz vár ránk, amely megemészti
a lázadókat.
Zsid 6,2
a keresztségről, a
kézföltételről, a halottak feltámasztásáról és az örök ítéletről szóló tanítás megalapozását.
(Fel)
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
Az örök pokol
Antióchiai Szent Ignác:
Levél az efezusiakhoz, 16,1-2 (Kr. u. 110)
Ne áltassátok
magatokat, testvéreim. Akik a családjukat megrontják, nem fogják
örökölni Isten országát (vö. 1Kor 6,9-10; Ef 5,5). Ha azokat, akik
testileg tettek ilyet, megölték, mennyivel inkább azt, aki Isten hitét,
melyért Jézus Krisztus megfeszíttetett, rossz tanítássá torzítja? Az
ilyen szennyessé válva a kiolthatatlan tűzre kerül (vö. Mt 9,43),
hasonlóképpen az is, aki hallgatta őt.
A
Római Szent Kelemen neve alatt ránk maradt korintusiakhoz írt második
levél, 6,7; 7,7-8,3; 17,7 (Kr. u. 150)
Ha megtesszük Krisztus
akaratát, nyugalomra találunk, ha pedig nem, senki sem szabadít ki
minket az örök bűnhődésből, ha nem tartjuk meg parancsolatait.
Mit gondoltok? Mit kell
elszenvednie annak, aki a romolhatatlanság küzdőterén bukik el?
Azokról, akik nem őrzik meg a pecsétet, ezt mondja: „a férgük nem
pusztul el, tüzük ki nem alszik, minden testnek látványosságává
lesznek” (vö.: Iz 66,24).
Addig tartsunk bűnbánatot,
amíg itt élünk a földön! Agyag vagyunk ugyanis a mester kezében, és
olyan, amit még formára alakít a fazekas; ha az egy edényt formáz,
kezei között ha elgörbül és szétmállik, újra megformázza, utána a
kemence tüzébe tesz, és mindezek után már nem tud többet alakítani
rajta; ugyanígy vagyunk mi is, amíg ebben a világban vagyunk, minden
rosszat, amit csak ebben a testben elkövetünk, teljes szívünkből
megbánhatjuk, hogy az Úr üdvözítsen bennünket, mindaddig megtehetjük,
ameddig csak itt van a megtérés ideje. Ha már kijutottunk ebből a
világból, többé nem lesz módunkban bűneinket megvallani vagy még
egyszer bűnbánatot tartani.
Az igazak pedig
megmaradnak a helyes cselekedetekben, szorongattatásokat viselnek el, a
lélekben feltörő élvezetvágyat megvetik, akkor látni fogják, hogy azok,
akik nem keresték, vagy pedig szavaikkal és cselekedeteikkel elárulták
Jézust, büntetésül rettenetes szenvedések közepette el nem égő tűzre
kerülnek, ők viszont dicsőíteni fogják az Istent, mondván: Lesz reménye
annak, aki teljes szívéből szolgált az Istennek.
Szent Jusztinosz: I.
Apológia, 12,1-2; 21,6; 52,3 (Kr. u. 151)
Mindenkinél inkább
hallgatunk rátok, és együtt küszködünk veletek a béke megteremtésén,
mivelhogy mi azt tanítjuk, Istenünk elől nem rejtőzhet el sem a
gonosztevő vagy a fösvény, az erőszakoskodó vagy az erényes életű, mert
mindenki, tetteinek megfelelően, vagy az örök büntetés vagy az örök
boldogság felé halad. Ha minden ember tudatában lenne ennek, egy
pillanatra sem választaná a rosszat, ismerve azt, hogy ezzel a tűz
általi kárhozatra jut; hanem minden tettével inkább a jóra törekedne és
az erényekben ékeskedne, hogy Isten közelébe jutva élvezhesse a
boldogságot, megmenekülve a kínoktól.
… mi azt tanultuk, hogy
egyedül mi kapjuk meg a halhatatlanságot, akik Isten közelségében
szentül és erényesen élünk és hisszük azt is, hogy a velünk szemben
igazságtalanok, akik nem térnek meg, az örök tűzben fognak bűnhődni.
A próféták két
eljöveteléről beszéltek, az egyik, mely már megtörtént, amikor ő
megvetett és szenvedő ember volt; de a másik az lesz, amikor
dicsőségben jön el a mennyből, együtt angyali seregével, mint
jövendölték, akkor majd minden valaha élt ember testét feltámasztja, és
az arra méltókat a halhatatlanságba öltözteti; míg a gonoszok testét,
mindörökre megmaradó érzékeléssel a gonosz démonokkal együtt örök tűzre
veti.
Szent Polikárp
vértanúsága 2,3 (Kr. u. 155)
Krisztus kegyelmére
tekintve, megvetették ennek a világnak minden gyötrelmét, és egy órányi
szenvedéssel megszabadították magukat az örök büntetéstől. Ezért
érezték hidegnek a szívtelen hóhérok tüzét. Szemük előtt volt az örök
és olthatatlan tűznek elkerülése, és lelki szemeikkel már azokat a
javakat szemlélték, melyek az állhatatosakra várakoznak, „amiket szem
nem látott, fül nem hallott és embernek szíve meg se gondolt”, de nekik
az Úr megmutatott, mert már nem emberek, hanem angyalok voltak.
Levél Diognétoszhoz
10,7 (Kr. u. 160)
… akkor felismered majd
a világ csalárdságát és tévedését, amikor a mennyei életet megismered;
akkor veted meg majd az itteni látszathalált, amikor az igazi haláltól
félni kezdel, mely azoknak van fenntartva, akik örök tűzre ítéltetnek,
mely mindvégig gyötri azokat, akiket kiszolgáltatnak neki.
Athénagorasz: Kérvény a
keresztények ügyében, 31. (Kr. u. 177)
… meg vagyunk győződve
arról, hogy eltávozva ebből az életből más életet fogunk élni, ennél
jobbat… avagy a többiekkel együtt rosszabb állapotba zuhanunk, és tűz
által bűnhődünk. Isten nem azért teremtett minket, hogy juhok és barmok
módján hulljunk el, elvesszünk és megsemmisüljünk.
Antióchiai Szent
Theophilosz: Autolükoszhoz, 1,14 (Kr. u. 181)
Szíveskedj buzgalommal
olvasni a prófétai írásokat, s akkor majd tisztán megmutatják az utat,
melyen megmenekülhetsz az örök büntetéstől, s Isten örök javait
nyerheted el… Akik jó tettek által kitartóan törekednek az
enyészhetetlenségre, azokak örök életet, örömöt, ékét, nyugalmat ad
majd, s olyan javaknak bőségét, miket szem nem látott, fül nem hallott,
emberi szív föl nem fogott. A hitetlenekre azonban, kik az igazságot
makacsul megvetik, s igazságtalanságnak hódolnak, telve vannak
bujasággal, paráznasággal, fiúgyalázással, kapzsisággal, vétkes
bálványimádással - rájuk harag és düh vár, gyötrelem és szorongattatás,
s végül majd az örök tűzre jutnak.
Tertullianus:
Védőbeszéd, 18,3; 45,7; 48,12-15 (Kr. u. 197)
Ítélni
fogja ő e világot
elmúlásával: imádóit az örök élet jutalmára, az istenteleneket pedig
tűzre, amely hasonlóképpen tartós és örök.
Mi
pedig, akik a mindeneket
szemlélő Istenhez igazodunk s akik gondosan szemmel tartjuk az ő örök
büntetését, méltóképpen törekszünk az igazi ártatlanság felé. Mi
ugyanis a tudásunk teljessége szerint, a rejtőzés nehéz voltának
mérlegelésével, a nem csupán hosszantartó, hanem örök gyötrelem
nagyságát fontolgatva attól félünk, akitől félnie kell annak magának
is, ki az őt félőkön bíráskodik, azaz az Istentől félünk és nem a
prokonzultól.
Mihelyt
elérkezik tehát a
vég…megújulást nyer akkor az egész emberi nemzetség, hogy díját vegye
annak, amit ez idő folyamán jóban és rosszban érdemelt, sőt
folytatódjék ez a fizetség az örökkévalóság végtelen során. Ezért nem
lesz többé sem halál, sem újra meg újra föltámadás, hanem ugyanazok
leszünk, akik most vagyunk és nem mások később. Az Isten imádói bizony
mindig az Istennél lesznek, az örökkévalóság sajátos valóságába
öltözötten, az istentelenek pedig, és akik nem őrizték meg teljesen
hűségüket az Istenhez, ugyancsak nem apadó tűznek büntetésében s e tűz
természetétől bírják ők is a maradandóságot, az Isten osztó
rendelkezése okán… Egészen más íme az a tűz, amely az emberi szükség
szolgálatában áll és teljesen más amaz, mely Isten ítéletének
végrehajtására gyullad… Ez ugyanis nem emészti meg, amit éget, hanem
míg pusztít, egyben megújít is… Bizonyíték ez is az örökös tűzre. Az
örök ítélet képe ez, amely táplálja a bűnhődést: égnek a hegyek és
állanak tovább. Mi történik lám a gonosztevőkkel és az Isten
ellenségeivel!
Szent Cyprianus:
Demetrianushoz, 24. (Kr. u. 252)
Mily nagy lesz ott a
hit dicsősége, a hitszegés büntetése, amikor eljön az ítélet napja,
hogyan fognak örvendezni a hívők, szomorkodni a hitetlenek, mert nem
akartak előtte hinni itt, és már nem térhetnek vissza, hogy higgyenek!
A szüntelenül lángoló gehenna égeti az elítélteket, a heves lángok
kínja heves, és nem látható, hogy a kínok valaha enyhülnének, vagy
véget érnének. A lelkek a testekkel együtt maradnak a véget nem érő
kínban és szenvedésben… A büntetés szenvedése ott olyan lesz, hogy nem
termi már a megbánás gyümölcsét, hiábavalók lesznek a könnyek,
eredménytelen lesz a könyörgés. Későn hittek az örök büntetésben azok,
akik az örök életben nem akartak hinni.
Jeruzsálemi Szent
Cirill: Hitoktató beszédek, 24,17 (Kr. u. 350)
Akik tehát a
kísértésben nem merülnek el, azok hasonlítanak az úszóbajnokokhoz, akik
átúsznak és a hullámok nem ragadják őket a mélybe; akik pedig erre
alkalmatlanok, ha megpróbálják, elvesznek. Ilyen volt, hogy példát is
mondjunk, Júdás; beleesett a pénzsóvárgás kísértésébe, nem úszott ki
belőle, hanem belemerült és teste-lelke megfulladt.
Szent Athanasziosz:
Apológia Constantiushoz, 7. (Kr. u. 357)
Amaz pedig immár mint fogoly Káinként
nyögve és rettegve bújdokolt, hogy még Júdást is utánozza halálában,
önmaga hóhéra lett, kettős kárhozatot vonva magára az odaáti ítéleten.
Szent Ambrus: A
bűnbánatról, 2,27. (K. u. 387)
Szerintem Júdás se
záratott volna ki az Úr hatalmas irgalmasságból, ha bűnbánatát nem a
zsidók, hanem Krisztus előtt gyakorolta volna.
Aranyszájú
Szent János: Homíliák a bűnbánatról 1.2.
Tudta Pál, hogy
Júdással mit cselekedett az ördög. Félt, hogy vele is ugyanaz történik.
Mi történt Júdással? Bánkódott: "Vétkeztem, elárulván az igaz vért"
(Mt 27,4). Meghallotta az ördög e szavakat. Felismerte, hogy jobb útra
tér és az üdvösségre törekszik. Félt a megjavulástól. Azt mondja a
sátán: Kegyes ura van, hiszen mikor el akarta árulni, az megsiratta őt
és ezerszer is visszahívta. Nem azért akar bűnbánatot tartani? Júdás
makacs volt, mégis megindította és hívta az Úr. Mennyivel inkább vonzza
a helyes gondolkozásút és azt, aki megismeri bűneit. Ezért is ment a
megfeszítésre.
Mit tett az ördög? Megrémítette, elhomályosította hatalmas
csüggedtséggel, üldözte, űzte-hajtotta, míg az akasztófához nem
juttatta. Kivezette a világból. Megfosztotta a bűnbánat gondolatától.
Ha életben marad, ő is megmenekült volna. Tudták ezt a
keresztrefeszítők is. Mert ha Krisztus megmentette a hóhérait és a
kereszten is atyjához imádkozott, hogy bocsánatot nyerjen ekkora
merészség, világos, hogy árulóját is kegyes szívvel fogadta volna. De
nem tudta felhasználni az orvosságot. Megsemmisítette a túlságos
aggódás.
Aranyszájú
Szent János: Quod
qui seipsum non laedit, nemo laedere possit
Aki már nem ura
önmagának, mégha senki se bántja, önmagától elmozdul, szétmállik,
elpusztul. Így járt Júdás is, aki egyáltalán nem került ilyen
megpróbáltatások súlya alá. Sőt nagyon sok gondos figyelemben
részesült, mégis elpusztult.
(Fel)
Halálos bűn
(További idézetek várhatók
Szent Jusztinosztól, Szent Ireneusztól,
Tertullianustól, Szent Afraháttól, Jeruzsálemi Szent Cirilltől, Nagy
Szent Bazileiosztól, Aranyszájú Szent Jánostól, Pacianustól, Szent
Jeromostól, Szent Ágostontól, Nagy Szent Gergelytől, Damaszkuszi Szernt
Jánostól)
Antióchiai Szent Ignác:
Levél az efezusiakhoz, 10. (Kr. u. 110)[* a
hosszabb változatban]
A többi emberért
is szüntelenül imádkozzatok. Hiszen van remény a
megtérésre, hogy Istenre találhatnak. Nem tudjátok, hogy elbukhat, majd
ismét
felkelhet, és Istenre találhat?
Didakhé, 16. (Kr. u. 90)
Őrködjetek
életetek fölött! Ki ne aludjanak mécseseitek és ki ne oldódjon
övetek! Legyetek készen! Nem tudjátok ugyanis az órát, melyben Uratok
érkezik.
Gyakran gyűljetek egybe, azt keresve, mi válik lelketek javára!
Semmilyen
időnek nem lesz haszna kitartásotokat illetően, ha a végső időben
tökéletesek
nem lesztek. A végső napokban ugyanis sok hamis próféta lesz, sok
rontó, a
juhok farkasokká válnak, a szeretet gyűlöletbe fordul át; amikor
felgyülemlik a
törvénytelenség, gyűlölni fogják egymást az emberek, s akkor fog
megjelenni a
világcsaló Isten fiaként, a föld a kezébe adatik és jeleket és csodákat
művel,
melyek a világ kezdete óta nem voltak. Az emberek világa ekkor
tűzpróbára
kerül, és sokan megbotránkoznak és elvesznek, akik azonban kitartanak
hitükben,
megmenekednek ama átkozottól.
Római Szent Kelemennek
tulajdonított 2. Korintusi levél, 6,7-9. (Kr. u.
150 körül)
Ha megtesszük
Krisztus akaratát, nyugalomra találunk, ha pedig nem, senki
sem szabadít ki minket az örök bűnhődésből, ha nem tartjuk meg
parancsolatait…
ha nem őrizzük meg tisztán és szeplőtelenül keresztségünket, miféle
bizakodással juthatnánk be az Isten országába? Vagy kiben találhatnánk
ott
pártfogóra, ha nem találnak nálunk istenfélő és igaz cselekedetet?
Hermász: Pásztor, 73. (Kr. u. 155)
Mindazok, akik
közülük megtérnek, a toronyban fognak lakni, de azok, akik
csak később fognak megtérni, a külső falakban kapnak lakhelyet, azok
pedig,
akik nem térnek meg, hanem megrekednek cselekedeteiknél, halállal
halnak meg…
Ha meghallják a parancsaimat, megjavulnak és megtisztítják magukat,
majd
hamarosan megtérnek, így lakhelyük a toronyban lesz; de ha közülük
valaki
ismételten visszafordul a meghasonlásba, kivetik ezt a toronyból, sőt
még az
életét is elveszíti.
Tatianosz: Beszéd a görögök ellen, 13. (Kr.
u. 175)
A Szellem
ugyanis kezdettől fogva azért lett, hogy a lélek lakótársa
legyen. A Szellem elhagyta a lelket, mivel ez nem akarta követni őt. A
lélek
meg, mint a Szellem ereje visszfényének birtokosa, és mint aki az
elválás miatt
a tökéletességet átlátni nem tudta, kereste az Istent, tévedése
következtében
azonban sok istent formált magának, és az ellentétes sugallatokat adó
démonokat
követte. Isten Szelleme ugyanis nincs meg mindenkiben, egyesekben
azonban –
akik az igazságosság szerint élnek – megvan, összekapcsolódott a
lélekkel, s
bizonyos jövendölések által ezt a titkot a többi léleknek is
meghirdette.
Tertullianusz: A bűnbánatról, 6,11; 10,1.
(Kr. u. 204)
Egyesek azonban
úgy vélekednek, mintha Istennek szükséges volna még a
méltatlanoknak is megadnia azt, amit fogadott, és szolgasággá teszik
nagylelkűségét. Ha nekünk szükségből engedte el a halál jelét, akkor
nem
akarata ellenére cselekedett? Ki ígéri a megmaradást és mit ad meg
kényszerből?
Nemde sokan meghaltak azután? Nem vonta meg azt az ajándékot sokaktól?
Hogy ezt a tettet (a
bűnvallomást) annyian napról-napra halogatják, annak
oka feltehetően az, hogy ezzel inkább a szégyenre emlékeznek, mint az
üdvösségre, olyanok, mint azok, akik a test szemérmesebb részeit
szorongatva
kínlódnak, elutasítják az orvosok tudományát, s szégyenkezésükkel
együtt
pusztulnak el.
Szent Cyprianus: A katolikus Egyház
egységéről, 21. (Kr. u. 251)
A hit megvallása
csak a dicsőség kezdete, de még nem a koszorú kiérdemlése,
nem azonos a végső dicsérettel, csak a nagyság kezdete, mert meg van
írva: „Aki
mindvégig kitart, az üdvözül.” (Mt 10,22). Aki nem ért célba, az csak
úton van,
az üdvösséghez egy lépcsőfokkal közelebb jutott, de még nem érte el a
csúcsot
és a célt. Hitvalló ugyan, de nagyobb veszélyeknek is van kitéve a hit
megvallása után, mert jobban kihívja maga ellen az Ellenséget. A
hitvallónak
még szilárdabban kell állnia az Úr evangéliumában, hogy ezáltal nyerje
el az
Úrtól a dicsőséget.
Szent Cyprianus: A bukottakról, 28-29. (Kr.
u. 250)
Mennyivel
nagyobb a hitük, mennyivel több istenfélelmük van azoknak, akik…
fájlalják Isten papja előtt, és őszintén megteszik lelkiismeretük
beismerő
vallomását… Testvéreim! Mindegyiktek addig vallja be vétkét, amíg ezen
a
világon van, amíg beismerése meghallgatható, amíg elégtételét és a pap
általi
megbocsátást az Úr elfogadja!
Szent Athanasziosz: Beszéd az ariánusok
ellen,
3,25. (Kr. u. 362)
Így tehát a Lélek
az, aki az Istenben van, és nem
mi önmagunk szerint. És amint fiak és istenek leszünk a bennünk levő
Ige miatt,
úgy leszünk a Fiúban és az Atyában, és egynek kell lennünk a Fiúban és
az
Atyában azért, mert bennünk van a Lélek, aki benne van az Atyában levő
Igében.
Amikor tehát valaki valamilyen gonoszság miatt elpártol a Lélektől, a
kegyelem
ugyan visszavonhatatlanul megmarad azokban, akik akarják, legalábbis
amikor
bűnbánatot tart az elbukott, de többé nincs Istenben az az elpártoló,
mert
eltávozott tőle az Istenben levő, szent és vigasztaló Lélek, hanem
abban lesz,
akinek alávetette magát a vétkező, mint ahogy Saullal történt:
eltávozott
ugyanis tőle az Isten Lelke és gonosz lélek zaklatta (1Sám 16,14).
Nazianzoszi Szent Gergely: Vízkeresztre,
39.
oratio, 19. (Kr. u. 381)
Ezt mondod: Ez nem
lehetséges a keresztség után. Mi
bizonyítja ezt? Vagy mutasd a bizonyítékot, vagy ne kárhoztasd! Ha
kétség merül
fel, akkor győzzön az emberségesség. Ezt állítod: Novatusnál az
üldözések
idején nem vették vissza a bukottakat. Mit beszélsz itt? Ha nem
tartottak
bűnbánatot, méltán. Én sem veszem vissza azt, aki nem hajlik meg (Iz
58,5),
vagy aki méltó viselkedésével nem hozta helyre a bűnt! És ha
visszafogadom,
akkor az őket megillető helyet jelölöm ki számukra. Nem utánozom
azonban azok
esetében, akiket elemésztett már a sírás.
Nagy Szent Leó: Theodórosznak, 108. levél,
2. (Kr.
u. 452)
Isten sokszoros
igazságossága úgy siet segítségére
az emberi bukásoknak, hogy nemcsak a keresztség kegyelme révén, hanem a
bűnbocsánat orvossága által is meg lehet újítani az örök élet reményét,
hogy
akik az újjászületés ajándékait meggyalázták, a saját ítéletükkel
önmagukat
elítélve elnyerjék bűneik bocsánatát: de az isteni jóság
segítségnyújtása úgy
van megszervezve, hogy az Isten bűnbocsánatát nem lehet elnyerni,
hacsak nem a
papok Istenhez való könyörgései által. Ugyanis „a közvetítő Isten és
ember
között, az ember Krisztus Jézus” [1Tim 2,5] azt a hatalmat adta át az
Egyház
elöljáróinak, hogy egyrészt a gyónóknak biztosítsák a penitenciatartás
[bűnbánat megtartásának] rendjét, másrészt az üdvös elégtétel által
megtisztulva a szentségek vételéhez a kiengesztelődés kapuján át őket
odabocsássák.
II. Orange-i zsinat: 24. kánon. (Kr. u. 529)
”A
szőlővesszőkről. A vesszők úgy kapcsolódnak a szőlőtőhöz, hogy annak
életéhez semmivel sem jáulnak hozzá, ám onnét kapják azt, ami az
élethez kell:
hiszen a szőlőtő van a vesszőkben, hogy életfontosságú tápanyaggal
szolgáljon
nekik, s nem a vesszők szolgálnak ezzel neki. Ezért nem Krisztusnak,
hanem
tanítványainak van hasznára, ha egyrészt megmaradnak Krisztusban,
másrészt
bírják a bennük maradó Krisztust. Mert ha levágták a vesszőt, az eleven
gyökérből egy másik hajthat ki; ám a levágott vessző nem élhet
gyökértelenül.”
(Fel)