A Tisztítóhely
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
mgnyilatkozások
Mit mond erről a
Biblia?
A
szenvedés és a bűnbocsánat halál
utáni állapota
Tűz
általi megtisztulás a
halál után
Protestánok,
akik
hisznek a purgatóriumban
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mit mondanak erről mások?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
954 Az Egyház
három
állapota. "Amíg tehát el nem jön az
Úr
a maga dicsőségében és vele mind az angyalok,
és a halál szétrombolása után
alá
nem lesz vetve Neki minden, addig tanítványai
közül egyesek a földön
zarándokolnak, mások a földi életből
eltávozva tisztulnak, ismét mások
megdicsőült állapotban vannak, és
»tisztán látják magát a
háromszemélyű egy
Istent, amint van«": [II. Vatikáni Zsinat: Lumen
Gentium, 49.]
"Más fokon és más
módon, de valamennyien egyek vagyunk Isten és a
felebarát ugyanazon szeretetében, és ugyanazt a
dicsőítő himnuszt énekeljük
Istenünknek. Mert Krisztus valamennyi híve az ő
Lelkének birtokában összeolvad
az egy Egyházba, és egymáshoz kapcsolódik
őbenne." [uo.]
958 Közösség
a
megholtakkal. "Jézus Krisztus egész
misztikus testének e közösségét nagyon
jól ismerve, a zarándok Egyház az első
keresztény időktől kezdve nagy jámborsággal
ápolta a holtak emlékét, és mivel
»szent és üdvösséges gondolat a
halottakért imádkozni, hogy megszabaduljanak
bűneiktől« (2Mak 12,46), közbenjáró
imákat is ajánlott föl értük." [uo.
50.] A
megholtakért végzett imádságunk nemcsak
őket segítheti, hanem értünk végzett
közbenjárásukat is hatékonnyá teheti.
1030 Akik Isten kegyelmében
és barátságában halnak meg, de még
nem tökéletesen
tiszták, örök üdvösségük felől
ugyan biztonságban vannak, de a halál után
tisztuláson mennek át, hogy elnyerjék azt a
szentséget, melyre szükségük van,
hogy a mennyország örömébe beléphessenek.
1031 Az
Egyház a
választottaknak ezt a végső tisztulását,
ami teljesen különbözik a kárhozottak
büntetésétől, purgatóriumnak,
tisztítóhelynek nevezi. Az Egyház a
tisztítóhelyre vonatkozó
tanítását főleg a
Firenzei [Vö. DS 1304.] és a Trienti Zsinaton [Vö. DS
1820; 1580.] fogalmazta
meg. Az Egyház hagyománya bizonyos
Szentírási helyekre hivatkozva, [Például
1Kor 3,15; 1Pt 1,7.] tisztító tűzről beszél:
"Hinnünk
kell, hogy bizonyos kisebb
bűnök számára az ítélet
előtt van egy tisztító tűz, mert az örök
Igazság mondja, hogy ha valaki a
Szentlélek ellen káromkodik, az »sem ebben, sem az
eljövendő világban« (Mt
12,31) nem nyer bocsánatot. E kijelentésből
következik, hogy egyes bűnök ebben
a világban, mások az eljövendőben
bocsáttatnak meg." [Nagy Szent
Gergely: Dialogi 4, 41, 3: SC 265, 148 (439: PL 77, 396).]
1032 Ez a
tanítás a
halottakért való imádság
gyakorlatára is
támaszkodik, melyről már a Szentírás
beszél: "Azért mutatott be (Makkabeus
Júdás) engesztelő áldozatot, hogy megszabaduljanak
bűneiktől" (2Mak 12,46). Az
Egyház az első időktől kezdve tisztelte a halottak
emlékét, könyörgéseket
ajánlott föl értük, különösen
pedig az eucharisztikus áldozatot, [Vö. II. Lyoni
Zsinat: DS 856.] hogy megtisztulva eljussanak Isten
boldogító színelátására. Az
Egyház ajánlja az alamizsnát, a
búcsúkat és a vezeklést is az
elhunytakért.
"Segítsük
őket és
emlékezzünk meg róluk. Ha ugyanis Jób
fiai megtisztultak atyjuk áldozata által: [Vö.
Jób 1,5.] miért
kételkedel abban, hogy a mi áldozati adományaink
vigasztalást nyújtanak az
elhunytaknak? (...) Ne késlekedjünk tehát
segíteni azoknak, akik eltávoztak, és
fölajánlani imádságainkat
értük." [Aranyszájú Szent János: In
epistulam I. ad
Corinthios homilia, 41, 5]
1371 Az
eucharisztikus áldozatot az
elhunyt hívőkért is
fölajánlják",a Krisztusban elhunytakért,
akik még nem tisztultak meg
teljesen", [DS 1743.] hogy beléphessenek Krisztus
világosságába és
békéjébe.
"Bárhol
helyezzétek el ezt a testet: semmi aggodalmatok ne legyen
miatta; csak arra kérlek titeket, hogy az Úr
oltáránál emlékezzetek meg rólam,
bárhol lesztek." [Szent Ágoston: Confessiones 9,
11, 27; Szent Mónika szavai
halála előtt Szent Ágostonhoz és
testvéréhez.]
"Azután (az
anaforában) az
elhunyt szent atyákért és
püspökökért, és általában a
közülünk elhunytakért (imádkozunk); mert
hisszük,
hogy ez nagyon javára válik azoknak a lelkeknek,
akikért imádkozunk e szent és
félelmetes áldozat színe előtt. (...) Mi magunk is
könyörgéseket ajánlunk föl
Istennek az elhunytakért, még ha bűnösök voltak
is, (...) a bűneinkért
föláldozott Krisztust ajánljuk föl,
engesztelvén Istent, az emberek barátját
mind értük, mind önmagunkért."
[Jeruzsálemi Szent Cirill: Catecheses
mystagogicae 5, 9. 10]
1472 Hogy az
Egyház e
[búcsúkról szóló] tanítását és gyakorlatát
megérthessük,
tudnunk kell, hogy a bűnnek kettős következménye van. A
súlyos bűn megfoszt az
Istennel fönnálló közösségtől
és ezért alkalmatlanná tesz az örök
életre, és az
ettől való megfosztottság "az örök
büntetés". Másrészt minden bűn, még a
legkisebb is, a teremtményekhez való rendetlen
ragaszkodással jár, ami szükségessé
teszi a tisztulást, akár itt a földön,
akár a halál után, az úgynevezett
purgatóriumban (tisztítótűz,
tisztítóhely). E tisztulás szabadít meg
attól,
amit "ideigtartó büntetésnek" nevezünk. E
kétféle büntetést nem szabad
valamiféle bosszúnak tartani, mellyel Isten az embert
kívülről sújtja, hanem
nagyon is a bűn természetéből származó
valóságként kell fölfogni. Egy
lángoló
szeretetből fakadó megtérés létrehozhatja a
bűnös teljes megtisztulását,
úgyhogy semmi büntetés nem marad fönn.
[Vö. Trienti Zsinat, DS 1712, 1713;
1820.]
1473 A bűn
megbocsátása
és az Istennel fennálló közösség
helyreállítása magával hozza a bűn
örök büntetéseinek elengedését. Az
ideigtartó büntetések azonban megmaradnak. A
keresztény embernek mindenfajta
szenvedést és megpróbáltatást
türelemmel viselve, és amikor eljön a nap, a
halált derűs lélekkel fogadva, törekednie kell arra,
hogy a bűn ezen ideigtartó
büntetéseit kegyelemnek tekintse; az irgalmasság
és szeretet cselekedetei, az
imádság és a különböző
vezeklési gyakorlatok által igyekeznie kell, hogy
teljesen levesse magáról a "régi embert"
és magára öltse az "új embert".
[Vö. Ef 4,24.]
1471 A búcsúk
tanítása és gyakorlata az Egyházban
szorosan
összefügg a bűnbánat szentségének
hatásaival.
"A búcsú
Isten színe
előtt a már megbocsátott bűnökért
járó, ideigtartó büntetések
elengedése, melyet a keresztény hívő, aki
megfelelően fölkészült és teljesítette a
kiszabott föltételeket, elnyer az
Egyház segítségével, amely mint a
megváltás szolgálója Krisztus és a
szentek elégtételt
nyújtó érdemeinek kincstárát
hivatalosan kezeli és abban részesít." [VI.
Pál pápa: Indulgentiarum doctrina 1.]
"A búcsú
részleges
vagy teljes, attól függően, hogy a
bűnökért járó ideigtartó
büntetéstől részlegesen vagy teljesen
szabadít-e
meg." [uo. 2.] "Minden hívő nyerhet búcsúkat
(...) önmaga számára vagy az
elhunytak javára." [CIC 994.]
1479 Mivel a
tisztulás
útján lévő elhunyt hívők tagjai a
szentek ugyanazon közösségének, segíteni
tudunk rajtuk többek között azzal is,
hogy búcsúkat nyerünk számukra úgy,
hogy a bűneikért járó ideigtartó
büntetés
elengedést nyerjen.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent
III. Gergely: A „Magna nos habuit” levél Szent Bonifatius
püspöknek (Kr. u.
732) (DH 583)
Nyilvánvaló,
hogy te
éppen az elhunytak ügyében kértél
tanácsot,
vajon szabad-e értük áldozatot felajánlani.
Úgy tartja a szent Egyház, hogy
mindenki az igazán keresztény halottaiért
ajánljon fel áldozatokat, és az
áldozópap emlékezzék meg róluk.
És bár mindannyian bűnöknek vagyunk alávetve,
illő, hogy a pap a katolikus halottakról
megemlékezzék és közbenjárjon
értük.
III. Ince: Az „Eius exemplo” levél a
tarragonai érseknek
(Kr. u. 1208) (DH 797)
Hisszük, hogy a meghalt hívek
javára válhat az alamizsna, az
áldozat és egyéb jócselekedetek.
IV. Ince / I. Lyoni Zsinat: A „Sub catholicae
professione”
levél a tusculumi püspökhöz (Kr. u. 1245) (DH 838)
23. (18.§)
Végül mivel az
Igazság az evangéliumban azt
mondja, hogy „Ha valaki a Szentlélek ellen
káromlást mond, annak ez meg nem
bocsáttatik sem ezen a világon, sem a jövendőben”
[Mt 12,32], ebből megérthető,
hogy bizonyos bűnök a jelenben, másféle bűnök
pedig az eljövendő világban
kapnak feloldozást, - amint az Apostol pedig azt mondja, hogy
„kinek-kinek a
műve a tűz által fog megnyilvánulni” és, hogy
„akinek a munkája elhamvad, az
kárt vall, ő maga azonban üdvözül, de úgy,
hogy mintegy tűz által” [1Kor
3,13-15], és mivel maguk a görögök is
tartják azt a valódi és kétségen
kívüli
hitet és meggyőződést, hogy a haláluk után
megtisztulnak, és az Egyház
könyörgéseivel megsegíthető azoknak a lelke,
akik a bűnbántban részesedtek, de
a penitencia nincs végrehajtva, vagy akik halálos bűn
nélkül, de mégiscsak
bocsánatos, vagy kisebb bűnökkel távoznak a
földről: mi, - mivel (a görögök)
azt mondják, hogy az ilyesféle tisztulásnak a
helyét számukra tudósaik biztos
és sajátlagos elnevezéssel nem említik – a
szent atyák hagyományai és
tekintélye alapján azt a helyet purgatóriumnak
nevezve azt akarjuk, hogy
ezentúl náluk is így hívják. Mert
ebben az átmenetileg tartó tűzben tisztulnak
meg bizonyos vétkek, nem ugyan a gonoszságok vagy a
főbűnök, amelyek korábban
nem nyertek bocsánatot a bűnbánat által, hanem
azok a kisebb bűnök, amelyek a
halál után is terhelnek, ha még az életben
föloldozást is nyertek.
24. (19. §)
Ha pedig valaki
bűnbánat nélkül hal meg halálos
bűnben, az ilyen kétségkívül az
örök kárhozat állandóan égő
tüzeiben kínlódik.
25. (20. §) A
kisdedek lelkei pedig a
keresztség fürdője
után, de a felnőtteké is, ha a szeretet
állapotában halnak meg úgy, hogy sem a
bűn miatt, sem az érte való elgtétel miatt nincs
tartozásuk, azonnal átsietnek
az örök hazába.
Boldog
X. Gergely
/ II. Lyoni Zsinat: Paleologosz Mihály császár
hitvallása (Kr. u. 1274) (DH
856-857)
Ha pedig
bűneiket őszintén
megbánva, szeretetben halnak meg,
mielőtt elkövetett bűneikért és
mulasztásaikért a bűnbánat méltó
gyümölcseivel
elégtételt adtak volna, lelkük a purgatóriumi
vagy megtisztító szenvedésekben
tisztul meg a halál után úgy, amint azt
nekünk János testvér [Parastrom OFM]
magyarázta. Ezeknek a szenvedéseknek az
enyhítésére javukra szolgál az élő
hívek közbenjárása is, vagyis a szentmise
áldozatok, az imádságok, az alamizsna
és az irgalmasság egyéb cselekedetei, amelyek a
hívek fel szoktak ajánlani a
többi hívőkért az Egyház szokása
szerint.
Azoknak a
lelkét, akikre a szent
keresztség fölvétele után
nem ragadt a bűnnek semmiféle foltja sem, és
azokét, akik miután
beszennyeződtek, akár testben élve tisztultak meg,
akár – mint az előbb
említettük – akkor, amikor testükből kiléptek,
mindjárt befogadják a mennybe.
VI. Kelemen: A „Super quibusdam” levél
Mekhitharnak, az
örmények katholikoszának (Kr. u. 1351) (DH 1066-1067)
Ezt
kérdezzük: Hittél
és hiszel-e egy olyan tisztítóhelyben,
ahová leszáll mindazoknak a lelke, akik a kegyelem
állapotában halnak meg, de
bevégzett vezekléssel még nem adtak
elégtételt bűneikért?
Ugyanígy
kérdezzük:
Hitted és hiszed-e, hogy a tűzben csak
ideig tartó kínokat szenvednek el, és hogy
tisztulásuk után azonnal, még az
ítélet napja előtt, eljutnak arra az igazi és
örök boldogságra, amely Isten
színről-színre látását és
szeretetét jelenti?
IV.
Jenő: A görögökkel való egyesülés
„Laetentur caeli” bullája (Kr. u. 1439) (DH
1304-1306)
Ugyanígy
[határozatba
foglaljuk, hogy] ha az őszinte
bűnbánók Isten szeretetében halnak meg, mielőtt
még a bűnbánat méltó
gyümölcseivel eleget tettek volna bűneikért és
mulasztásaikért, az ő lelkük
haláluk után a purgatórium
büntetésével megtisztul; és hogy ettől a
büntetéstől
megszabaduljanak, használnak nekik az élő hívők
könyörgései, ti. a szentmiseáldozat,
az imádság és az alamizsna, és más
jámbor cselekedetek, amelyeket a hívők más
hívőkért szoktak tenni az Egyház
rendelkezései szerint.
Azoknak a
lelke pedig, akik a
keresztség felvétele után
semmilyen vétek szennyébe nem estek, és azok a
lelkek is, akik a bűnszenny
megszerzése után vagy saját testükben vagy a
testükből való kiköltözés után,
ahogy fentebb mondtuk, megtisztulnak, ezután a mennybe jutnak,
és világosan
szemlélik magát a Háromságos egy Istent,
úgy, ahogy Ő van, ám mégis érdemeik
szerint különbözőképpen, egyik a
másiknál tökéletesebben (szemléli az
Istent).
Azok lelkei
pedig, akik tényleges
halálos bűnben vagy csak
az eredeti bűnben haltak meg, ezután a pokolra jutnak, de ott
különböző
büntetéseket kell elszenvedniük.
X. Leó: A „Cum postquam” rendelet Cajetan
de Viónak, a
pápa követének (Kr. u. 1518) (DH 1448-1449)
A római pápa,
Péternek, a kulcsárnak az utóda, és
Jézus
Krisztus földi helytartója a kulcsok hatalmával,
amelyeknek a feladata
megnyitni a mennyek országát, eltávolítva
annak a krisztushívőkben lévő
akadályait… képes ésszerű okokból ugyanezen
krisztushívőknek, akik a szeretet
kötelékével Krisztus tagjai, akár ebben az
életben vannak, akár a
tisztítóhelyen, Krisztus és a szentek
érdemeinek túláradásából
búcsúkat
engedélyezni; és mind az élőkért, mind az
elhunytakért apostoli határozattal
búcsút engedélyezve, Jézus Krisztus
és a szentek érdemeinek kincseit szét
szokta osztani, azaz vagy a búcsút teljes
elengedés módján megadja, vagy azt
közbenjáró ima módjára
átruházza. És ezért mindnyájan, mind
az élők, mind az
elhunytak, akik (ezt) az összes búcsút
valóban elnyerték, annyi időleges
büntetéstől szabadulnak meg – amely egyébként
az isteni igazságosság szerint az
elkövetett bűneikért kijár nekik – amennyi az
engedélyezett és elnyert búcsúval
egyenértékű.
És apostoli
tekintélyünkkel elrendeljük, hogy ezeknek a
jelenleg leírtaknak az értelmében… így kell
mindenkinek megtartania és
hirdetnie önmagától beálló
kiközösítés büntetésének
terhe mellett.
X. Leó: Az „Exsurge Domine” bulla, Luther
Márton tévedései
(Kr. u. 1520) (DH 1487-1490. 1492)
37. A
tisztítótüzet nem
lehet igazolni abból a Szentírásból,
amely a kánonban van. [a]
38. A lelkek
a
tisztítótűzben nem biztosak
üdvösségükről,
legalábbis nem mind: és nincs igazolva sem
bármiféle érvvel, sem a
Szentírásból
az, hogy ők az érdemszerzés vagy a szeretet
növekedésének állapotán
kívül
vannak. [b]
39.A
tisztítótűzben
lévő lelkek szüntelenül vétkeznek,
ameddig csak nyugalmat keresnek és visszariadnak a
büntetéstől. [c]
40. Az élők
közbenjárására a tisztítótűzből
kiszabadult
lelkek kevésbé érzik magukat boldognak, mintha
saját maguk tettek volna eleget.
[a] …
[Minősítés:]
A fenti
cikkelyeket, amelyek téveseket,
illetve, ahogy előrebocsátottuk, eretneket, botrányosak,
hamisak, a jámbor füleket
sértők, az egyszerű embereket félrevezetik és a
katolikus igazságnak
ellentmondanak; összességében és
egyenként elítéljük, kárhoztatjuk,
és
teljességgel elvetjük.
[a]
Disputatio I. Eccii et M. Lutheri Lipsiae habita (1519)
[b]
Disputatio pro declaratione virtutis indulgentiarum (1517)
[c]
Resolutiones disputationum de indulgentiarum virtutate (1518)
III. Pál / Tridenti Zsinat:
Határozat a megigazulásról,
30. kánon (Kr. u. 1547) (DH 1580)
Ha valaki azt
állítaná, hogy a megigazulás
kegyelmének
elnyerése után bármelyik bűnösnek a
bűnbánat oly mértékben eltünteti a
vétkét,
és eltörli az örök büntetést
érdemlő vádlott-állapotot, hogy megszűnik az
időleges büntetést érdemlő bűnösség is,
amelytől ti. vagy ebben a világban,
vagy a tisztítóhelyen kell megszabadulni, mielőtt
bárki is beléphetne a mennyek
országába: legyen kiközösítve.
IV. Piusz / Tridenti Zsinat: Tanítás
és kánonok a
legszentebb miseáldozatról (Kr. u. 1562) (DH 1743; 1753)
… [A
szentmiseáldozatot] nem
csupán az élő hívek bűneiért,
büntetéseiért, elégtételeiért,
s más szükségleteiért, de a Krisztusban
elhunytakért is, ha még teljesen meg nem tisztultak
volna, az apostolok
hagyományai szerint szabály szerint föl lehet
ajánlani.
3. kánon. Ha
valaki azt
állítaná, hogy a szentmise áldozata
csakis dicséret és hálaadás, vagy
csupán visszaemlékezés a kereszten
történt
áldozatra, és nem engesztelő áldozat; vagy hogy
csak annak használ, aki veszi;
és sem élőkért, sem halottakért, sem azok
bűneiért, büntetéseikért,
elégtételükért, és más
szükségleteikért nem szabad felajánlani:
legyen
kiközösítve.
IV. Piusz / Tridenti Zsinat: Határozat a
tisztítóhelyről
(Kr. u. 1563) (DH 1820)
Miután a
katolikus Egyház, a
Szentlélektől kioktatva, a
Szentírás és az ókori atyák
hagyományai alapján szent zsinatain és
legújabban
ezen az egyetemes zsinaton azt tanította, hogy létezik
tisztítóhely [vö. DH
1580], és hogy az ott fogva tartott lelkeket a hívek
közbenjáró imái, de
leginkább az oltár kedves áldozata
megsegíti [vö. DH 1743; 1753], a szent
zsinat előírja a püspököknek, hogy a
tisztítóhelyről szóló józan, a szent
atyáktól és a szent zsinatoktól
átvett tanítást szorgosan igyekezzenek a
krisztushívőkkel hittel elfogadtatni, megtartatni, arról
őket kioktatni és
mindenütt prédikálni.
Azokat a
kéréseket pedig,
amelyek a járatlan nép számára
nehezebbek és elvontabbak, és amelyek nem
szolgálnak épülésükre, és amelyek
legtöbbször nem járulnak hozzá a
jámborság növeléséhez, hagyják
ki a népszerű
oktatásokból. Éppen így mindazt, aminek
bizonytalan, vagy éppen hamis látszata
van, ne engedjék vitatni vagy terjeszteni. Azokat a
vélekedéseket, amelyek
bármiféle kíváncsiság vagy
babonaság jeleit mutatják, vagy rút
haszonleséssel
gyanúsíthatók, tiltsák el, mint
botrányos és a hívek
megütközésére alkalmas
dolgokat.
XIII. Leó: A „Mirae caritatis”
körlevél (Kr. u. 1902) (DH
3363)
Krisztus
az Eucharisztiát az Egyházra „mint az ő
egységének és szeretetének a
jelképét”
hagyta, „és azt akarta, hogy ezáltal minden
keresztény egységet alkosson és a
többihez kapcsolódjék … mintegy jelképezve az
ő egyetlen testét, amelynek feje
ő maga …” [vö. DH 1635; 1638]. …
Ezenkívül
az élők közötti kölcsönös szeretet
kegyelme, amelyhez az eucharisztikus
szentség oly nagy erővel és gyarapítással
járul hozzá, főképpen eme áldozat
erejével árad szét mindenkire, akik a Szentek
közösségéhez számíttatnak. A
Szentek
közössége ugyanis nem egyéb, … mint
kölcsönös segítségnyújtás,
az engesztelés,
az imádságok, a jótétemények
kölcsönös közlése a hívők
között, akár elnyerték
már az égi hazát, akár az engesztelőtűzben
raboskodnak még, akár ebben a
világban vándorolnak, ők egy néppé
egyesülnek, amelynek a feje Krisztus,
formája pedig a szeretet.
A
hitben ugyanis érvényes az, hogy noha ezt a
felséges áldozatot csak Istennek
szabad felajánlani, az égben az Istennel uralkodó
Szentek tiszteletére is -,
akiket Isten koronázott meg -, be lehet mutatni abból a
célból, hogy
pártfogásukat elnyerjük, sőt, ahogy az apostolok
tanítják, azon testvérek
szégyenfoltjának az eltörlése
érdekében is megtehetjük ezt, akik már
meghaltak
az Úrban, de a bűn következményeitől való
megtisztulásuk még nem teljes.
VI. Pál / II. Vatikáni Zsinat: Lumen
gentium (Kr. u. 1964)
(DH 4169)
49. Amíg
tehát el nem
jön az Úr a maga dicsőségében és vele
mind az angyalok (vö. Mt 25,31), és a halál
szétrombolása után alá nem lesz
vetve Neki minden (vö. 1Kor 15,26--27), addig
tanítványai közül egyesek a
földön zarándokolnak, mások a földi
életből eltávozva tisztulnak, ismét mások
megdicsőült állapotban vannak, és "tisztán
látják magát a háromszemélyű egy
Istent, amint van"; [DS 1305] más fokon és más
módon, de valamennyien egyek
vagyunk Isten és a felebarát ugyanazon
szeretetében, és ugyanazt a dicsőítő
himnuszt énekeljük Istenünknek. Mert Krisztus
valamennyi híve az ő Lelkének
birtokában összeolvad az egy Egyházba, és
egymáshoz kapcsolódik őbenne (vö. Ef
4,16).
51. Őseink
tiszteletreméltó
hitét, mely szerint eleven
kapcsolatban vagyunk a mennyei dicsőséget élvező vagy a
halál után még tisztuló
testvérekkel, ez a Szentséges Zsinat nagy
jámborsággal elfogadja, és a II.
niceai, [DS 600] a firenzei [DS 1304] és a trentói [DS
1821--24; 1820; 1580.]
szent zsinatok határozatait megismétli. Egyúttal
lelkipásztori gondoskodásával
buzdítja az illetékeseket, hogy ha itt vagy ott
becsúszott valami visszaélés,
túlzás vagy fogyatékosság,
törekedjenek azt eltüntetni vagy kijavítani, és
mindent újítsanak meg Krisztusnak és Istennek
nagyobb dicsőségére.
II. János Pál: Hittani
Kongregáció „Recentiones
episcoporum synodi” levele valamennyi püspöknek (Kr. u. 1979)
(DH 4657-4658)
7.) Az Egyház
hűségesen
ragaszkodik az Újszövetséghez, a
hagyományhoz, és hiszi az igazak
boldogságát, akik egykor Krisztussal együtt
lesznek. Úgy azt is hiszi, hogy a bűnösnek örök
büntetést kell kapnia, amely
abban áll, hogy Isten látásától meg
lesz fosztva, valamint ennek a büntetésnek
visszahatását a bűnös egész
létére. Ami pedig még a választottakat
illeti, hiszi,
lehetséges, hogy van Isten látására
való előzetes megtisztulás, amely azonban
mégis teljesen különbözik a kárhozottak
büntetésétől. Erre gondol az Egyház,
amikor a pokolról és a tisztítóhelyről
beszél.
Mivel az
ember halála utáni
állapotról van itt szó,
különösképp
óvakodni kell azon elképzelésektől, amelyek csak
az ész kitalálására és
önkényére támaszkodnak; az ilyesféle
dolgok nem kellőképp szabályozott
mértéktelensége az oka ama
nehézségeknek, amelyekbe a keresztény hit
belekerül.
Mégis, azoknak a képes beszédeknek tiszteletet
kell adni, melyek használatát a
Szentírásban megtaláljuk. Szükséges
azonban ezek titkos értelmét fölfogni,
elhárítva annak veszélyét, nehogy ezeket
túlságosan lekicsinyeljük, mivel
ezáltal értelmetlenné válna az a
valóság, melyet éppen ezen képek
által
hirdetünk meg.
Sem a
Szentírás, sem a
teológusok nem nyújtanak elég
világosságot ahhoz, hogy a halál után
bekövetkező életet helyesen lehessen
ábrázolni.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
A
szenvedés és a
bűnbocsánat halál utáni állapota
Az ideigtartó büntetés, mint a
purgatórium előfeltétele
Péld 22,8
Aki gazságot vet, az
nyomort arat, és őt magát veri haragjának botja.
Gal 6,7
Ne áltassátok magatokat,
Isten nem hagy magából gúnyt űzni. Amit az ember vet, azt is aratja.
A tisztítótüzet, azaz a purgatóriumot bemutató bibliai alapvetést
először is azzal kezdeném, hogy miért is van purgatórium, pontosabban
miért is szükségszerű a léte, majd ezek után kifejtem azokat a
szentírási helyeket, amelyek magát a tisztítótüzet, annak meglétét
igazolják, és fejtik ki.
A purgatórium végső soron Isten szentségének és az ember gyarlóságának,
valamint a bűnhöz ragadt voltának a kontrasztja miatt elengedhetetlen
folyamat és átmeneti állapot.
Közelítsük meg először eme utóbbi, az ember bűnre hajló, a bűnhöz
vonzódó természete (vö. Ter 6,5; 8,21) felől a kérdést!
A bűn - elsősorban a halált okozó bűn - mindig egy Isten elleni
lázadás, melynek során az ember visszaél a neki juttatott szabadsággal
és a szellemi autonómiájával (vö. Ter 3,4k), így szembefordul
Teremtőjével, vagy Annak akaratával, avagy szakít Istenével, s nem
veszi figyelembe az Általa kijelölt utat: letér Isten ösvényeiről, és
saját utat választ (vö. Jer 3,13).
Isten irgalmas Isten, ezért magát a lázadást, azt, hogy az ember az Ő
akaratával ellentétesen döntött, megbocsáthatja Krisztus érdemeire
tekintettel, amelyet a mi Urunk kieszközölt számunkra a kereszthalál
által, és így helyreállhat az Isten és az ember közötti kapcsolat.
Azonban a bűn nemcsak az Isten és az ember kegyelmi kapcsolatára van
hatással, hanem más következményei
is vannak, amelyek e kegyelmi közösség megromlásán túl más károkat is okoz.
Először is maga bűn megtapasztalása magával hozza az ahhoz való
ragaszkodást (vö. Jn 3,19), magát a tudást
a bűnről, mondhatnám, hogy a bűn ízét, ami a szánkban marad, és a
Sátánnal való „barátság” emlékét. Mivel ez teljesen az ember saját
tapasztalatából ered, az ember benső személyéhez tartozik, ezért ezt a
ragaszkodást az embernek magának kell - természetesen isteni kegyelem
segítségével - megszüntetni. Ezt az Istenhez való, „lángoló szeretetből fakadó megtérés”
(KEK 1472) érheti el. Ez a tökéletes
útja az ember megtisztulásának. Ennek hiányában azonban,
hiszen mint megállapítottuk, hogy Isten irgalmas Isten, Ő más utat is
biztosít arra, hogy a kegyelmi közösség létrejötte - a kiengesztelődés
- után ez az ember személyében rejtőző kár helyreálljon.
Ugyancsak nem elhanyagolható az az egyértelmű dolog, hogy a bűnnel nem
csak saját személyünkben okozunk kárt, hanem másban is. Vagy egy másik
emberben, vagy magában az isteni rend állapotában, ahol a bűn
elkövetésével a jóba, amit Isten alkotott (Ter 1,31) valami rossz
került, aminek helyreállításához tennünk kell nekünk is. Ezt nevezzük jóvátételnek (vagy vezeklésnek) akkor, amikor az
ember saját elhatározásából a tisztulásának vágyát, avagy a rendben
okozott zavart a jócselekedetek, a lemondások, stb. felajánlása révén
teszi Isten elé, mint önmaga akaratát, részét; illetve ezt nevezzük ideigtartó büntetésnek, ha mindezt
Isten éri el bennünk a szenvedések által, avagy a rend
helyrehozatalához szükséges önrészt Isten adja ki az ember számára, s
ez ugyancsak lehet szenvedés is. Ez a büntetés különbözik az örök büntetéstől, a kárhozattól,
hiszen ez csak ideigtartó büntetés, és a büntetés alatt az ember
közösségben maradhat Istennel.
Valamelyik a fenti három út (megtérés, jóvátétel, ideigtartó büntetés)
közül elengedhetetlen ahhoz, hogy a bűnnel okozott kárt kiegyenlítsük,
helyrehozzuk. Tehát Isten bár magát a
bűnt megbocsátja, és helyreáll a kegyelmi állapot, de a bűnökért járó
ideiglenes büntetést, ettől függetlenül nem kerülhetjük el, kivéve, ha
valami saját áldozattal jóvá nem tesszük azt.
Nézzünk meg néhány
szentírási részt, ahonnan ez
igazolást nyer:
Kiv 32,30-35
Másnap reggel Mózes így
beszélt a néphez: „Nagy bűnt követtetek el. Azért most fölmegyek az
Úrhoz, talán kieszközölhetem bűnötök
bocsánatát.” Mózes tehát ismét az Úr elé járult és így szólt:
„Nézd, a nép nagy bűnt követett el és aranyból csinált magának istent.
Mégis bocsásd meg vétkét... ha nem,
akkor törölj ki engem a könyvedből, amelyet írtál.” Az Úr így
felelt Mózesnek: „Csak azt törlöm ki
könyvemből, aki vétkezett ellenem. De most menj és vezesd oda a
népet, ahová parancsoltam neked. Íme, angyalom előtted halad. De
ha a látogatás napja elérkezik, megtorlom bűnüket.”
Az Úr azért verte meg a népet, mert
megcsinálták a borjút, amelyet Áron készített.
Szám 14,19-23
Nagy irgalmadban bocsásd meg hát ennek a népnek a bűnét,
ahogyan Egyiptomból idáig (mindig) megbocsátottál ennek a népnek.” Erre
így válaszolt az Úr: „Megbocsátok,
ahogy kérted. De valóban, amint igaz, hogy
élek, s amint igaz, hogy az Úr dicsősége elárasztja az egész
földkerekséget, azok az emberek, akik látták dicsőségemet s azokat a
jeleket, amelyeket Egyiptomban és a pusztában mutattam, s mégis már
vagy tízszer próbára tettek, s nem hallgattak szavamra, nem látják meg azt a földet, amelyet
atyáiknak esküvel ígértem; senki se látja meg azok közül, akik
gyaláztak.
Szám 17,8-13
Mózes és Áron odajárultak
a megnyilatkozás sátorához. Ekkor az Úr azt mondta Mózesnek: „Váljatok
külön ettől a közösségtől! Egy szempillantás alatt megsemmisítem őket!”
Erre arcra borultak. S Mózes így szólt Áronhoz: „Fogd a füstölőt, s
tegyél belé tüzet az oltárról, aztán szórj rá tömjént. Sietve vidd oda
a közösséghez és oldozd fel őket.
Mert már fölgerjedt az Úr haragja és a
vész kezdetét vette.” Áron fogta tehát (a füstölőt), ahogy Mózes
meghagyta neki, és sietve a közösségbe vegyült, s csakugyan, a vész már megkezdte pusztítását a nép
körében. Megfüstölte és feloldozta a népet. S amint ott állt az élők és
holtak között, a vész alábbhagyott.
Isten Mózes közbenjárására megbocsátja ugyan a nép bűnét, de a büntetés
nem maradt el. Ám amikor Mózes áldozatot mutatott be az Úrnak a
büntetés abbamaradt.
Szám 20,12
Az Úr azonban így szólt
Mózeshez és Áronhoz: „Mivel nem
hittetek nekem, s nem dicsőítettetek meg Izrael fiainak szeme
láttára, nem vezethetitek el ezt a
népet arra a földre, amelyet majd adok nekik.”
Szám 27,12-14
Azt mondta az Úr Mózesnek:
„Menj fel Abarim hegyére, s nézd meg azt a földet, amelyet Izrael
fiainak adtam. S ha megnézted, neked
is meg kell térned atyáidhoz, ahogy testvéred, Áron megtért. Mert Cin pusztájában, amikor a
közösség lázongott, ellene
szegültetek parancsomnak, s nem dicsőítettetek meg a szemük láttára
vizet szentelve nekem.”
Ugyanígy Mózes és Áron vétkeit is megbüntette az Úr, méghozzá halállal,
de azt nem mondhatjuk, hogy Isten nem bocsátott meg Mózesnek vagy
Áronnak.
Szám 25,6-13
Épp akkor közeledett
valaki Izrael fiai közül Mózes, valamint Izrael fiainak egész közössége
felé, amely a megnyilatkozás sátora bejáratánál siránkozott. A szemük
láttára rokonaihoz vezetett egy midianita nőt. Áron pap fiának,
Eleazárnak a fia, Pinchász meglátta, kivált a közösségből, lándzsát
ragadott, behatolt Izrael fia nyomában a sátor elkülönített részébe, és mindkettőjüket átszúrta az ágyékukon,
Izrael fiát is, meg az asszonyt is. Erre alábbhagyott a vész Izrael
fiai körében. De azoknak a száma, akiket a csapás sújtott,
huszonnégyezerre rúgott. Ekkor az Úr azt mondta Mózesnek: „Áron pap
fiának, Eleázárnak a fia, Pinchász
elfordította haragomat Izrael fiaitól, mert az én féltésemmel
féltette őket, így féltésemben nem irtottam ki mind Izrael fiait. Mondd
meg hát neki: Átengedem neki a béke szövetségét, legyen örökre az övé
és utódaié a papi tisztség. Mert síkra szállt Istenéért, ő mutathatja
be az engesztelő áldozatot Izrael fiaiért.”
Isten megbüntette Izraelt, amiért elnézte az ellene elkövetett bűnt, ám
Pinchász tette kiengesztelte Őt.
2Sám 12,13-14
Erre Dávid így szólt
Nátánhoz: „Vétkeztem az Úr ellen!” Nátán ezt válaszolta Dávidnak: „Így az Úr is megbocsátja bűnödet, s nem
halsz meg. De mert
ezzel a tetteddel káromoltad az Urat, a fiú, aki született neked,
meghal.”
Itt is azt láthatjuk, hogy bár Isten megbocsát Dávidnak a bűnvallomás
után, de büntetése nem marad el.
2Sám 24,10-15
Miután számba vétette a
népet, Dávidnak megdobbant a szíve. Így szólt hát az Úrhoz: „Nagy bűnt követtem el. De bocsásd meg,
Uram, szolgádnak ezt a bűnt, mert ostobaságot csináltam.” Amikor
Dávid reggel fölkelt, az Úr ezt a szózatot intézte Dávid látóemberéhez,
Gád prófétához: „Menj és add tudtára Dávidnak: Ezt mondja az Úr: Hármat mondok, aztán amit választasz, azt
teszem veled!” Gád elment Dávidhoz és tudtára adta. Így szólt:
„Jöjjön-e három évig tartó éhínség büntetésül az országra?
Vagy azt akarod, hogy három hónapon
át menekülj ellenséged elől, ő meg üldözzön? Vagy legyen három napig pestis országodban?
Gondolkozz rajta, s mondd meg, milyen választ vigyek annak, aki
küldött!” Erre Dávid azt felelte Gádnak: „Nagy szorultságban vagyok...
Inkább kerüljünk az Úr kezébe, hiszen nagy az irgalma. De emberek
kezétől nem szeretnék elveszni.” Így hát Dávid a pestist választotta.
Épp a búza aratásának volt az ideje. Akkor az Úr pestist küldött
Izraelre, reggeltől a megszabott időre. A csapás lesújtott a népre, és
hetvenezren meghaltak a népből Dántól egészen Beersebáig.
A hadba állás előtti népszámlálás bűn volt, hiszen ez az Istenben való
bizalom meggyengülésének a jele. Az érte járó büntetést nem kerülhette
el Dávid. Figyeljük meg, hogy Dávid éppen olyan büntetést választ, ami
a bűn okozta kár helyreállítását célozza: megfogyatkozik a pestis miatt
Izrael népe.
2Sám 24,25
Aztán Dávid oltárt emelt az Úrnak, és
égőáldozatot, valamint közösségi áldozatot mutatott be rajta. Erre az
Úr irgalommal fordult az ország felé, és elmúlt Izraelről a csapás.
Dávid áldozatbemutatása után a büntetés abbamarad.
Jób 1,5
Valahányszor sorra
lejártak a vendégség napjai, Jób elhívatta és megtisztította őket. Korán reggel fölkelt,
és égőáldozatot mutatott be mindegyikükért. Így gondolkodott ugyanis:
„Hátha vétkeztek gyermekeim és szívükben káromolták Istent.” Így
járt el Jób minden alkalommal.
Jób fiaiért mutat be naponként áldozatot, miként a fenti példáknál
Mózes és Dávid a népért, „hátha vétkeztek”.
Dán 4,24
Ezért, ó király, fogadd
szívesen tanácsomat: váltsd meg
bűneidet az igazságosságot gyakorolva, és gonoszságaidat az elnyomottak
iránt irgalmat gyakorolva! Akkor talán tovább tarthat jó sorod.”
Azaz meg lehet váltani a bűnöket, nemcsak áldozatbemutatással, hanem az
igazságosság és az irgalmasság cselekedeteivel is, méghozzá azért, hogy
tovább tartson jó sorsunk, azaz a büntetéseket elkerüljük. Nem elég a
bűnbocsánat.
No de mi van akkor Jézus megváltó halálával? Talán nem szerzett teljes
bűnbocsánatot számunkra? Nem fizette-e ki minden adósságunkat? Talán
nem képes üdvözíteni azokat, akik „általa járulnak az Isten elé, hiszen
örökké él, hogy közbenjárjon értünk” (Zsid 7,25)? Kb. ezeket a
kérdéseket szokták feltenni a protestáns szellemben nevelkedett hívők.
A katolikus válasz erre: DE IGEN! Krisztus megváltása teljes és
tökéletes, ezért bármely ember, aki megtér bűneiből és hozzá fordul, az
elnyerheti bűneinek teljes bocsánatát, szíve a bűntől teljesen
megtisztul, s oly fehérré lesz, mint a hó, mint a gyapjú (Iz 1,18;
Zsolt 51,9). A bűnös, Istentől elszakadt ember újból Isten kegyelmébe
helyezheti magát, megigazulhat, megszentelődhet, és üdvözülhet. Ezt
csak a kegyelem által, Krisztus érdemeire, az Ő megváltó tettére
tekintettel érheti el. Isten előtti bűnös voltunk tehát teljesen
megszűnik, nem vagyunk bűnösök, hanem tiszták, de a kárt, amit a bűn
okozott Jézus Krisztus nem állítja helyre.
Vegyük csak a lopás példáját! Egy tolvaj bűnbocsánatot nyerhet,
megigazulhat és üdvözülhet megtérése után. Ám mi van az ellopott
dolgokkal? Mi van azokkal az emberekkel, akiktől ő lopott? Visszaadja-e
ezt Jézus? Az ellopott dolgok ott vannak a volt tolvaj tulajdonában, és
ugyanezen dolgok hiányoznak a megkárosított embereknél. Ez belátható,
hogy nem Isten szerint való. A volt tolvajnak, hogy helyreállítsa ezt a
zavart, vissza kell adnia az ellopott dolgokat. Ekkor és csak ekkor
lehet tökéletes, ekkor és csak ekkor szűnik meg minden kapcsolata a
tolvajsággal. Ha a volt tolvaj nem adja vissza az ellopott dolgokat,
vagy már nem tudja visszaadni, akkor is valami módon az árát ki kell
fizetnie. Ezt az árat az igazságos Isten szabja meg. Erre irányulhat a
vezeklés, azaz a jóvátétel, vagy az ideigtartó büntetés.
Vagy vegyük a halál példáját! A protestánsok javarésze is vallja, hogy
a halál, a fájdalom, vagy az emberi szenvedés az eredendő bűn
következménye. Ám amikor az ember megigazul Krisztus megváltása által,
ez a következmény ugyanúgy fennmarad! Hiába törölte el Jézus megváltása
összes bűnünket (értelemszerűen az eredendő bűnt is) fizikailag
ugyanúgy meghal az igaz keresztény, ugyanúgy szenvedhet, ugyanúgy
fájhat neki minden. A halál az eredendő bűn ideigtartó büntetése, és
ezt mindnyájunknak el kell szenvednie.
Mt 5,29-30
Ezért ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd
ki és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a
kárhozatra jusson. Ha jobb kezed visz bűnbe, vágd le és dobd el! Inkább egy tagod
vesszen oda, mintsem az egész tested pokolba kerüljön.
Róm 8,13
Mert ha test szerint
éltek, biztosan meghaltok, de ha
lélekkel megölitek a
test szerinti tetteket, élni fogtok.
Róm 8,17
Ha pedig gyermekei, akkor
örökösei is: Istennek örökösei, Krisztusnak társörökösei. Előbb azonban szenvednünk kell vele
együtt, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk.
1Kor 11,27-32
Ezért aki méltatlanul eszi
a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét.
Tehát vizsgálja meg magát mindenki, s csak úgy egyék a kenyérből és
igyék a kehelyből, mert aki csak eszik és iszik anélkül, hogy
megkülönböztetné az (Úr) testét, saját ítéletét eszi és issza. Ezért
sokan gyöngék és betegek közületek, többen pedig
meghaltak. Ha megítélnénk magunkat, nem vonnánk magunkra ítéletet. Ha azonban az Úr ítél meg
bennünket, az fenyítésünkre szolgál, hogy ezzel a világgal együtt el ne
kárhozzunk.
1Kor 12,24-26
a tisztességes tagoknak
ugyanis nincs erre szükségük. De Isten alkotta így a testet, és azért
részesítette az alacsonyabb rendű tagot nagyobb tisztességben, hogy a
testben ne támadjon meghasonlás, hanem a tagok törődjenek egymással. Ha szenved az egyik tag, valamennyi együtt
szenved vele, s ha tiszteletben van része az egyik tagnak,
mindegyik örül vele.
2Kor 4,10
Testünkben
folyton-folyvást viseljük Jézus szenvedését, hogy egyszer Jézus élete
is megnyilvánuljon testünkön.
Gal 6,7-10
Ne áltassátok magatokat,
Isten nem hagy magából gúnyt űzni. Amit az ember vet, azt is aratja. Aki tehát test szerint vet, testéből is
arat majd romlást. Aki ellenben a lélek szerint vet, lelkéből
arat örök életet. Ne fáradjunk bele
tenni a jót, mert ha kitartunk, annak idején aratni is fogunk.
Amíg tehát időnk van, tegyünk jót
mindenkivel, főképpen hittestvéreinkkel.
Fil 3,10
hogy megismerjem őt és
feltámadásának erejét, de a
szenvedésben is vállaljam vele a közösséget.
Kol 1,24
Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből
hiányzik, testének, az Egyháznak javára.
2Tim 4,6
Az én véremet ugyanis nemsokára kiontják áldozatul,
eltávozásom ideje közel van.
Zsid 12,6-8
Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, s megostoroz
mindenkit, akit fiává fogad. Maradjatok állhatatosak a
fenyítéskor: az Isten úgy bánik veletek, mint fiaival. Hol van olyan
fiú, akit az apja nem fenyít? Ha nem
részesültök a fenyítésben, ami mindenkinek kijár, akkor fattyak
vagytok, nem fiak.
1Pét 4,1
Mivel tehát Krisztus
testben szenvedett, ti is ugyanazzal a gondolattal fegyverkezzetek fel,
mert aki testben szenvedett,
szakított a bűnnel,
1Pét 4,13
Ehelyett inkább örüljetek, hogy részetek lehet Krisztus
szenvedéseiben, hogy dicsősége megnyilvánulása napján majd ujjongva
örülhessetek.
Zsid 9,27
Amint az ember számára az a rendelkezés, hogy
egyszer haljon meg, és utána ítéletben legyen része
Mt 5,48
Legyetek
hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!
1Kor 4,4-5
Nem érzem ugyan magam semmiben sem
bűnösnek, de ez még nem jelent megigazulást. Az Úr mond fölöttem
ítéletet. Ne ítélkezzetek hát időnap előtt, míg el nem jön az
Úr. Ő majd megvilágítja a sötétség
titkait, és földeríti a szívek szándékait. Akkor majd mindenki
megkapja az elismerést az Istentől.
Zsid 12,14
Törekedjetek rá, hogy
mindenkivel békességben éljetek, és a
megszentelődésre eljussatok, mert enélkül senki nem látja meg az Urat.
Zsid 12,23
az égben számon tartott
elsőszülöttek ünnepi sokadalmához és gyülekezetéhez, mindnyájunk
bírájához, az Istenhez, a tökéletes igazak lelkeihez,
Jel 21,27
Nem jut oda be tisztátalan, sem
gonosztevő, sem hazug, csak azok, akik be vannak írva a Bárány
életkönyvébe.
Tökéletessé, egészen tisztává csakis a tisztítóhelyen válhat sok ember,
hiszen a bocsánatos bűnök nap mint nap beszennyezhetik még a
leghűségesebb keresztényeket is. Ha a halál váratlan, és nem tud valaki
felkészülni rá, akkor szükséges, hogy legyen számára valamiféle
tisztulási lehetőség, hiszen Isten senki pusztulását nem akarja.
Lk 16,19-26 skk
Volt egy gazdag ember.
Bíborban és patyolatban járt, és mindennap nagy lakomát rendezett. Volt
egy Lázár nevű koldus is, ez ott feküdt a kapuja előtt, tele fekéllyel.
Örült volna, ha jóllakhat abból, ami a gazdag ember asztaláról
hulladékként lekerült. De csak a
kutyák jöttek és nyalogatták a sebeit. Történt, hogy a koldus
meghalt, és az angyalok Ábrahám
kebelére vitték. Meghalt a gazdag ember is, és eltemették.
Amikor a pokolban kínjai közt
feltekintett, meglátta messziről Ábrahámot és kebelén Lázárt.
Felkiáltott: Atyám, Ábrahám! Könyörülj rajtam! Küldd el Lázárt, hogy
ujja hegyét vízbe mártva hűsítse nyelvemet. Iszonyúan gyötrődöm ezekben
a lángokban. Fiam - felelte Ábrahám -, emlékezzél csak vissza, hogy
milyen jó dolgod volt életedben, Lázárnak meg hogy kijutott a rosszból.
Most tehát neki itt vigasztalásban
van része, a te osztályrészed pedig a gyötrelem. Ráadásul
köztünk és köztetek nagy szakadék tátong, hogy akik innét át akarnának
menni hozzátok, ne tudjanak, se onnét ne tudjon hozzánk átjönni senki…
Ez 32,18-28
Emberfia, mondj
siratóéneket Egyiptom tömérdek lakójáról, és hagyd, hadd szálljanak le
a hatalmas népek leányaival egyetemben az
alvilágba azok közé, akik a sírgödörbe szálltak. Azok közé
hullanak majd, akiket karddal öltek meg, és akiket minden erejük
cserbenhagyott. Akkor így szólítják meg a legerősebb hősök az
alvilágból: Kit múlsz felül kiválóságban? Szállj le, és légy a körülmetéletlenek, a karddal
megöltek között… Ott van Mesek, Tubal és egész serege a sírja
körül. Mindannyian körülmetéletlenek, kard ölte meg őket, mert
rettegésben tartották az élők földjét. Nem pihennek
azokkal a hősökkel, akik az őskorban estek el, akik
fegyvereikkel együtt szálltak le az alvilágba, és fejük alá tették
kardjukat és csontjaik alá pajzsukat, mert rettegtek a hősöktől az élők
földjén. Neked is a körülmetéletlenek
közt kell pihenned, azok között, akiket a kard ölt meg.
1Pét 3,19
Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt
vitt nekik.
1Pét 4,6
Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is
hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az
Isten által.
Zsid 9,27
… az ember számára az a
rendelkezés, hogy egyszer haljon meg,
és utána ítéletben legyen része
Mt 5,25-26
Ellenfeleddel szemben légy
békülékeny idejében, amikor még az úton vagy vele, nehogy átadjon ellenfeled a bírónak, a bíró pedig
a poroszlónak, és börtönbe kerülj. Bizony mondom neked, nem szabadulsz ki, amíg az utolsó fillért
is meg nem fizeted.
Mt 18,34-35
Ezzel az Úr haragjában átadta a poroszlóknak, míg meg nem fizette
mind, amivel tartozott Így
tesz mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyitek meg nem bocsát szívből felebarátjának.”
Lk 12,58-59
Amikor ellenfeleddel a bíróságra
tartasz, útközben igyekezzél tőle megszabadulni, nehogy a bíró elé hurcoljon, és a bíró átadjon a
poroszlónak, a poroszló meg börtönbe vessen. Mondom neked, nem
szabadulsz ki, míg az utolsó fillért is meg nem fizeted.”
Az ellenfél, ellenség szó
(görögül: antidikó) a sátánra
utal, aki mint alant is, az ember vádlója Isten színe előtt, ő az, aki
átad minket a bírónak. A „börtön” szó egy büntető helyre, a
„kiszabadulás” szó az üdvösségre utal. Tehát a fenti helyeken van
lehetőség kiszabadulni a börtönből, amikor is valaki kifizeti
tartozását. Ez magára a kárhozatra nem vonatkozhat, hiszen az örök
állapot és megváltozhatatlan. „Így tesz veletek mennyei Atyátok is” -
ha valaki meg nem bocsát szívből felebarátjának.
A bocsánatos bűnöket jelentheti.
1Pét 5,8
Józanok legyetek és
vigyázzatok. Ellenségetek, a
sátán, ordító oroszlán módjára ott kószál mindenütt, és keresi,
kit nyeljen el.
Zak 3,1
Megmutatta nekem Józsue
főpapot, amint az Úr angyala előtt állt. Jobbján a sátán állt, és vádolta.
Jel 12,10
Ekkor harsány hangot
hallottam az égben: „Eljött Istenünk üdvössége, ereje és országa, és az
ő Fölkentjének uralma, mert letaszították testvéreink vádlóját, aki
éjjel-nappal vádolta őket Istenünk színe előtt.
Mt 12,32
Ha valaki az Emberfia
ellen beszél, bocsánatot nyer, de ha a Lélek ellen beszél, nem nyer
bocsánatot sem ezen, sem a másvilágon.
A szöveg feltételezi, hogy ha valaki nem Lélek elleni bűnt követ el,
akkor bocsánatot nyerhet a másvilágon. Ez a tisztítóhely, ahol ugyanúgy
szükséges az ember részéről való megtisztulás.
Némely protestáns egzegéta bele szokott kötni a mondat végi szóba (en
tó mellonti), ami végül is azt jelenti, hogy „a következőben”. Azt
mondják, hogy ez nem a másvilágot jelenti. Alant vannak a versek, ahol
ugyanez a szó egyértelműen a másvilágot jelenti.
Mk 10,30
százannyit kap, most ezen a világon otthont, testvért,
anyát, gyermeket és földet - bár üldözések közepette -, az eljövendő világban pedig örök
életet.
Lk 18,30
hogy ne kapna ezen a világon sokkal többet, az eljövendő másvilágban pedig az
örök életet.”
Lk 20,34-35
Jézus ezt válaszolta
nekik: „A világ fiai nősülnek
és férjhez mennek. Akik pedig méltók rá, hogy eljussanak a másik világba és a halálból való
feltámadásra, nem nősülnek, s nem is mennek férjhez.
Ef 1,21
minden fejedelemségnek,
hatalomnak, erőnek és uralomnak, s minden néven nevezhető méltóságnak
fölé emelte, nemcsak ezen a világon,
hanem az eljövendőben is.
Lk 12,47-48
Az a szolga, aki ismeri
ura akaratát, de nem áll készen, hogy akarata szerint járjon el, sok
verést kap. Aki azonban nem ismeri s így tesz
olyat, amiért büntetést érdemel, csak
kevés verést
kap. Mert aki sokat kapott, attól sokat követelnek, és akire
sokat bíztak, attól annál többet kívánnak.
Ez a vers is a purgatóriumra utal. A sok verés a poklot jelentheti,
ugyanis a „sok” jelenthet akár végtelent is, ezzel szemben a „kevés”
csak ideig tartót. Aki halálos bűnben hal meg („ismeri Ura akaratát”,
de ennek ellenére nem így tesz) az sok verést kap, míg aki bocsánatos
bűnben hal meg („Nem ismeri” Ura akaratát, és ezért tesz csak ellene)
az is kap verést, de csak keveset.
Véleményem szerint nem véletlenül folytatódik így ez a rész:
Lk 12,49
Azért jöttem, hogy tüzet bocsássak a földre;
s mennyire szeretném, ha már fellobbanna!
Majd a már idézett rész:
Lk 12,58-59
Mikor pedig ellenfeleddel
az elöljáróhoz mész, útközben igyekezz megegyezni vele, nehogy a
bíróhoz hurcoljon, s a bíró átadjon a börtönőrnek, a börtönőr pedig
börtönbe vessen. Mondom neked, ki nem
jössz onnan, míg az utolsó fillért meg nem fizeted.«
Jn 11,41-44
Erre elhengerítették a
követ, Jézus pedig az égre emelte tekintetét és így imádkozott: „Atyám, hálát adok neked, hogy
meghallgattál. Tudom, hogy mindig meghallgatsz. Csak a köröttem álló
nép miatt mondtam, hogy higgyék: te küldtél engem.” E szavak
után hangosan beszólt: „Lázár, jöjj ki!” S a
halott kijött. Lába és keze be volt pólyázva, az arcát
meg kendő födte. Jézus szólt nekik: „Oldjátok fel, hogy tudjon járni.”
ApCsel 9,36-37.40-41
Joppéban volt a
tanítványok közt egy asszony, Tabitának hívták, ami annyit jelent, mint
Dorkász, azaz gazella. Sok jót tett, és gyakorolta az irgalmasságot.
Épp ezekben a napokban megbetegedett és meghalt.
Megmosták, és az emeleti teremben kiterítették… Péter kiparancsolt mindenkit, majd térdre
borult és imádkozott. Aztán a halotthoz fordult és felszólította:
„Tabita, kelj fel!” Az kinyitotta a szemét, s amikor meglátta Pétert,
felült. (Péter) kezét nyújtotta neki, fölsegítette, aztán behívta a
szenteket, meg az özvegyeket, és megmutatta nekik, hogy él.
Mt 11,5
Vakok látnak, sánták
járnak, leprások megtisztulnak, süketek hallanak, halottak feltámadnak, a szegényeknek
pedig hirdetik az evangéliumot.
Lk 7,22
Ezért így felelt nekik:
„Menjetek és jelentsétek Jánosnak, amiket láttatok és hallottatok:
vakok látnak, sánták járnak, leprások megtisztulnak, süketek hallanak, halottak feltámadnak, a szegényeknek
meg hirdetik az evangéliumot.
Mt 10,8
A betegeket gyógyítsátok
meg, a halottakat támasszátok fel,
a leprásokat tisztítsátok meg, a gonosz lelkeket űzzétek ki! Ingyen
kaptátok, ingyen is adjátok.
1Kir 17,17-22
Ezek után az események
után történt, hogy az asszony fia, akié a ház volt, megbetegedett.
Betegsége annyira elhatalmasodott rajta, hogy nem maradt benne élet. Akkor így
szólt Illéshez (az asszony): „Mi dolgom veled, Isten embere? Csak azért
jöttél, hogy emlékezetembe idézd vétkeimet és megöld a fiamat?” Ő azt
felelte neki: „Add ide a fiadat!” Elvette öléből és fölvitte a fenti
szobába, ahol lakott és lefektette ágyára. Aztán az Úrhoz fordult: „Uram, én Istenem, hát csakugyan
szerencsétlenségbe sodrod ezt az özvegyet, akinél lakom, s megölöd a
fiát?” Majd háromszor a fiúra borult és segítségül
hívta az Urat: „Uram és Istenem, engedd, hogy visszatérjen a
lélek ebbe a fiúba!” S az Úr meghallgatta Illés könyörgését, a lélek
visszatért a fiúba, úgyhogy újra életre kelt.
Jézus, Péter,
az apostolok, és Illés
is halottakért imádkoztak. Péter nem tudhatta előre, hogy Isten fel
fogja támasztani Tabitát, tehát mindenképpen egy halottért imádkozott.
És ha lehet testi feltámadásért imádkozni, akkor miért ne lehetne a
lelki feltámadásért; ha lehet csodáért imádkozni, akkor miért ne
lehetne irgalomért imádkozni?
1Kor 15,29-30
Különben mi értelme van annak, hogy a halottakért megkeresztelkednek?
Ha a halottak egyáltalán nem
támadnak fel, miért
keresztelkednek meg értük? Miért tesszük ki mi is
magunkat szüntelenül veszélynek?
2Mak 12,42-44
Aztán imádkozni kezdtek, és könyörögtek, hogy az
elkövetett bűnök teljes bocsánatot
nyerjenek. A nemeslelkű Júdás azonban figyelmeztette a
csapatokat, hogy óvakodjanak a bűntől, hisz saját szemükkel láthatták
az elesettek példáján a bűn következményeit. Aztán gyűjtést rendezett a
katonák között, és mintegy 2000 ezüst drachmát küldött Jeruzsálembe
engesztelő áldozat bemutatására. Ilyen szépen és nemesen viselkedett,
mivel gondolt a feltámadásra. Ha
ugyanis nem hitt volna az elesettek föltámadásában, fölösleges és
értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni.
A halottakért való megkeresztelkedés a halottakért, a halottak lelki
üdvéért tartott imára, és más bűnbánati cselekményekre (böjt, aszkézis,
stb.) utal. A megkeresztelkedés ugyanis sok helyen a szenvedés
felvállalását jelenti. (pl. Mk 10,38-39; Lk 3,16; 12,50) Másrészről a
páli szöveg a 2Makk 12,42-44-re utal egyértelműen, ahol is a
halottakért való ima van legalizálva.
Halottakért már az Ószövetségben tartottak bűnbánatot:
Ter 50,10
Amikor Góren-ha-Atadhoz
értek, a Jordánon túlra, nagy ünnepi
gyászszertartást tartottak. Hét napig tartó gyászünnepséget rendezett
atyjának.
Szám 20,29
s akkor az egész közösség
megtudta, hogy Áron elköltözött. Izrael
egész háza siratta Áront, harminc napon át.
MTörv 34,8
Izrael fiai 30 napig siratták Mózest Moáb
pusztáján, akkor véget ért Mózes siratásának ideje.
1Sám 31,11-13
Amikor a gileádi Jábes
lakói hírét vették, mit tettek a filiszteusok Saullal, fogta magát az
összes fegyverforgatásra alkalmas férfi, egész éjszaka gyalogolt és
elhozta Bet-San faláról Saulnak a holttestét, valamint a fiai
holttestét, aztán Jábesbe vitték és ott elégették. Aztán fogták
csontjaikat és eltemették a tamariszkusz alá Jábesben, és hét napon át böjtöltek.
Sir 7,33
Minden élőlénynek adj
ajándékot, még a halottól se tagadd
meg a szeretetet.
Pál is imádkozik elhunyt barátjáért:
2Tim 1,16-18
Oneziforusz családja iránt
legyen az Úr irgalmas, mert sokszor vendégül látott, és nem szégyellte
bilincseimet, sőt Rómába érve szorgalmasan keresett, és meg is talált. Adja meg neki az Úr, hogy azon a napon irgalomra
találjon az Istennél Hogy Efezusban mennyi szolgálatot tett
nekem, te tudod legjobban.
1Jn 5,14-15
Az a bizalom, amellyel
iránta vagyunk, azt jelenti, hogy bármit kérünk is akarata
szerint, meghallgatja. Ha pedig tudjuk, hogy bármit kérünk,
meghallgat bennünket, tudjuk azt is, hogy amit kértünk, azt már meg is
kaptuk.
Fil 2,10
hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd a
mennyben, a földön és az alvilágban,
1Pét 3,19
Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt
vitt nekik.
1Pét 4,6
Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is
hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az
Isten által.
Az alvilágban csakis az igazak hajthatnak térdet Jézusnak, és csakis ők
élhetnek lélekben tovább az Isten által. Igazak nem lehetnek a pokolban.
Zak 9,11
Ami téged illet: szövetséged véréért
kiengedem foglyaidat a gödörből, (amelyben víz sem volt).
A szövetség vére Krisztus vére, aki áldozatával lehetővé tette a
börtönből való szabadulásunkat.
(Fel)
Tűz
általi megtisztulás a
halál után
Zsid 12,29
Mert a mi Istenünk emésztő tűz.
A tűz maga Isten. Aki megtisztítja lelkünk, hogy elé állhassunk, és
színről színre láthassuk őt.
1Kor 3,10-15
Mint gondos építőmester,
az Istentől nekem juttatott kegyelemmel megvetettem az alapot, de más
épít rá. A lerakott alapon kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki nem
rakhat. Kinek-kinek munkája mutatja majd meg, hogy erre az alapra
aranyból, ezüstből, drágakőből, fából, szénából vagy szalmából épít-e. Az (Úr) napja
ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd
megmutatja, kinek mit ér a munkája. Akinek építménye megmarad,
jutalomban részesül. De akinek műve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak
mintegy tűz által.
Ez a szöveg egyértelműen a purgatóriumról szól. Nézzük meg részleteiben:
1Kor 3,13
Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá
teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a
munkája.
Az (Úr) napja = ama nap, a
végítélet vagy az egyes ember halálának, azaz a különítéletnek a napja
(vö. Zsid 9,27). Ebből a versből kiderül, hogy Szent Pál itt nem
evilági szenvedésekről, megpróbáltatásokról beszél a tűz általi
megtisztulás kapcsán, hanem túlvilági tűzről, szenvedésről.
1Kor 3,15
De akinek műve elhamvad,
az kárt vall (=zemiothesetai).
Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által.
Kiv 21,22
Ha férfiak civakodnak
egymással, és közben úgy megütnek egy viselős asszonyt, hogy az
idétlent szül ugyan, de maga életben marad, akkor a tettesnek olyan kártérítést kell fizetnie
(=zemiothesetai), amilyet a férj a bírák véleménye alapján követel.
Péld. 19,19
A nagy haragú ember fizessen bírságot (=zemiothesetai),
mert ha elengeded neki, még nő a haragja.
A „kárt vall” kifejezés egy adósság, vagy büntetés, károkozás
kifizetésének a kötelezettségét is jelenti (vö. Bauer, Walter: Griechisch-Deutsches
Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testaments). Azért vall
kárt, mert fizetnie kell az előzőleg elkövetett kárért. Mindenről
számot kell adnunk, minden okozott kárt ki kell fizetnünk.
1Kor. 3,15
de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül
ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át. (MBT)
Az újabb katolikus fordításokban lévő „elhamvad”
(SZIT), „elég” (KNV)
szavak ennél a versnél talán túl intenzív jelentéssel adják vissza a
görög „katakaió” (éget, megéget, eléget) passzívum
alakját (megég, elég) (bár a
szó gyakoribb értelme valóban a - teljesen - elég). A megfelelőbb lehetőséget
használja a Káldi-fordítás, illetve a Károli-féle, és az új protestáns
fordítás: „megég” (az angol
bibliafordításokban - hittől függetlenül - hol így, hol úgy fordítják).
Ez a téma szempontjából végül is lényegtelen, s csak annyiban fontos,
hogy ha így fordítjuk, akkor jobban kifejezésre jut, hogy az ember
munkájának csak az a része ég el, amely Istenhez méltatlan (széna és
szalma). Szent Pál itt nem maga a munka, a mű elpusztulásáról beszél,
és nem is azt mondja, hogy aki valami szénát épít a krisztusi alapra,
akkor az összes műve elhamvad. Ez nyilvánvalóan kiderül a mondat másik
részéből.
1Kor 3,15
De akinek műve elhamvad,
az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak
mintegy tűz által.
A „megmenekül” szó az üdvösség szava (szótheszetai),
azaz azt jelenti „üdvözülni fog”. Ugyanezt az igét, ugyanebben az
igemódban és igeidőben az új protestáns fordítás a többi 12 esetből
8-szor úgy fordítja, hogy „üdvözül” (Mt
10,22; 24,13; Mk 13,13; 16,16; ApCsel 2,21; Róm 9,27; 10,13; 11,26),
2-ször „meggyógyul” (Lk 8,50; Jn 11,12), és 2-ször „megtartatik” (Jn
10,9 - itt a megjegyzés hozzáteszi, hogy a szó másik jelentése az
üdvözül; 1Tim 2,15). A Szent István Társulat fordításában az arány
12:10; a Káldi-Neovulgátában 12:11. Az 1Kor 3, 15 is a szövegkörnyezete
(főként a 3,13) miatt az „üdvözül” igét kívánná meg, ahogy az a
Káldi-fordításban is áll. Tehát bár valakinek elhamvadhat, vagyis
inkább megéghet a műve, mégis üdvözülhet, „de csak mintegy tűz által.”,
azaz egy tisztító folyamaton keresztül, amely által méltóvá válik az
istenlátásra (hacsaknem rontja le „Isten templomát”; vö. 3,17).
[Összefoglalva az 1Kor 3,15-öt akár így is lehetne fordítani, hogy: „De akinek műve megég, annak büntetést
kell fizetnie, mivel ő maga üdvözülni fog, de csak mintegy tűzön
keresztül.”]
Tágítsuk csak jobban ki a perspektívát!
1Kor 3,14
Akinek építménye megmarad,
jutalomban részesül.
1Kor 3,15
De akinek műve elhamvad,
az kárt vall. Maga ugyan
megmenekül, de csak mintegy tűz által.
1Kor 3,17
Aki lerontja az Isten
templomát, azt Isten elpusztítja.
Isten temploma ugyanis szent, s ti vagytok az.
Pál felsorolja az ember lehetőségeit. Jutalom, azaz üdvösség; kárt vallás, vagy
kártérítés, azaz purgatórium,
amely az üdvösségre vezet (megmenekül, üdvözül); valamint a pusztulás,
a kárhozat.
Az alanti versekben a tűzről van szó, amely az embert megtisztítja.
1Pét 1,6-7
Abban örülni fogtok, noha
most egy kicsit szomorkodnotok kell, mert különféle kísértések érnek
benneteket, hogy a próbát kiállva
hitetek, amely értékesebb a tűz próbálta veszendő aranynál,
Jézus Krisztus megjelenésekor méltó legyen a dicséretre, a dicsőségre
és a tiszteletre.
Júd 1,23
másokat mentsetek meg, kiragadva őket a
tűzből; a többieket pedig rettegve szánjátok, s még a testük
megfertőzte ruhát is gyűlöljétek.
Jel 3,18-19
Azt tanácsolom neked: Végy tőlem tűzben kipróbált aranyat,
hogy meggazdagodj; fehér ruhát, hogy felöltözz, s ne lássék
szégyenletes meztelenséged; kenetet, hogy megkend szemedet és láss.
Akiket szeretek, azokat korholom és fenyítem. Buzdulj fel, és
térj meg!
Dán 12,10
Sokat kiválasztanak, megtisztítanak és
próbára tesznek, ám a gonoszok tovább folytatják gonoszságukat.
A gonoszok közül senki se jut el a belátásra, de az értő szívűek meg fogják érteni.
Bölcs 3,1-8
Az igazak lelke azonban
Isten kezében van, és gyötrelem nem érheti őket. Az esztelenek szemében
úgy látszott, hogy meghaltak; a világból való távozásukat balsorsnak
vélték, elmenetelüket megsemmisülésnek. De békességben vannak. Mert ha az emberek szemében szenvedtek is, a
reményük tele volt halhatatlansággal. Kevés fenyítés után nagy
jótéteményekben részesülnek, mert Isten próbára tette és magához
méltónak találta őket. Mint aranyat a kohóban, megvizsgálta és
elfogadta őket égőáldozatul. Látogatásuk idején majd
felragyognak, és olyanok lesznek, mint a szikra, amely a tarlón
tovaharapódzik. Nemzetek fölött ítélkeznek majd és népeken uralkodnak;
s az Úr lesz a királyuk mindörökre.
Sír 2,5
mert az aranyat és ezüstöt tűzben teszik
próbára, a kedves embereket pedig a megaláztatás kemencéjében.
(JB)
Zak 13,8-9
Ezen az egész földön -
mondja az Úr - két rész elpusztul [és
elvész], a harmadik rész megmarad. Ezt a harmadik részt tűzbe vetem,
és kiégetem, amint az ezüstöt is kiégetik; megtisztítom őket, amint az
aranyat is megtisztítják. S majd segítségül hívja nevemet, én pedig
meghallgatom, és azt mondom: „Ez az én népem!” Ő meg azt mondja:
„Az Úr az én Istenem!”
Mal 3,2-3
De ki
fogja tudni elviselni jövetele napját? És ki maradhat állva, amikor
megjelenik? Mert olyan, mint
az olvasztók tüze és a ványolók lúgja. Leül, mint az ezüstolvasztó és
-tisztító mester. Megtisztítja Lévi fiait, megfinomítja őket, mint az
aranyat és az ezüstöt, hogy méltóképpen mutassák be az áldozatot
az Úrnak.
Protestánsok, akik hisznek a
purgatóriumban
(idézetek később)
George MacDonald
(1824-1905), kongregacionalista lelkipásztor, író, költő.
C. S. Lewis (1898
-1963), anglikán professzor, hitvédő, író.
J. B. Phillips (1906 -
1982), anglikán lelkész, bibliafordító, író.
John Vernon McGee (1904
- 1988), presbiteriánus, majd fundamentalista, a "Thru the Bible Radio
Network" program atyja.
William Barclay (1907 -
1978), presbiteriánus evangelikál lelkész, a Glasgow-i egyetem
hittudományi és bibliatudományi professzora.
Charles F. Stanley
(1932 -), az Atlantai Baptista Egyház pásztora, a Déli Baptista
Szövetség kétszeres elnöke.
Clark H. Pinnock (1937
-), evangelikál író, teológus és hitvédő, a McMaster Hittudományi
Főiskola professzora.
John F. MacArthur (1939
-), baptista, evangelikál író és lelkipásztor, a Hittudományok Mestere
cím birtokosa, a Los Angeles-i Baptista Egyetem elnöke.
J. P. Moreland (1948
-), evangelikál filozófus és teológus professzor, hitvédő.
Jerry L. Walls,
metodista vallásfilozófus és hitvédő, az Asbury-i teológiai szeminárium
jelenlegi professzora.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
még
apokrifekből, egy mártíraktából,
Alexandriai Szent Kelementől, Tertullianustól,
Órigenésztől, Szent Cipriántól,
Lactantiustól, Nagy Szent Baszileiosztól, Szír
Szent Efrémtől, Szent Epiphaniustól, Nüssziai Szent
Gergelytől, Szent Ambrustól, Szent Jeromostól, Szent
Ágostontól, Arles-i Caesariustól)
Tertullianus:
A
koszorúról, 3,3. (Kr. u.
211)
A
halottakért
évfordulójukon
felajánlásokat végzünk,
éppenúgy megüljük a
(mennyei) születésnapokat is.
Tertullianusz:
Az egyszeri
házasságról, 10. (Kr. u. 216)
[Az] asszony
annál inkább el van
kötelezve elhunyt férje iránt…
Mindenesetre imádkozzon
lelkéért, kérjen
számára enyhületet, a részességet az
első feltámadásban, évente tegyen
felajánlást halála napján.
Jeruzsálemi
Szent
Cirill: Hitoktató
beszédek, 23,9-10. (Kr. u. 350)
Aztán
megemlékezünk az
elhunytakról is; először az ősatyákról,
prófétákról,
apostolokról, vértanúkról, hogy az Isten az
ő kérésükre és
közbenjárásukra
fogadja kegyesen könyörgésünket. Majd
az elhunyt
szentatyákért és püspökökért
imádkozunk és általában azokért, kik
köztünk szenderedtek el; mert az a hitünk,
hogy azáltal segítünk legjobban azokon a lelkeken,
kikért imádkozunk, ha akkor
tesszük, mikor a szent és csodálatos áldozat
jelen van (az oltáron). Példát
hozok fel, hogy erről meggyőzzelek titeket. Tudom, sokan
mondják: Mit használ
az a világból -- bűnben, vagy bűn nélkül --
elköltözött léleknek, ha róla az
imádságban megemlékeznek? De tegyük fel: Ha a
király azokat az embereket, kik
őt megsértették, számkivetésbe
küldi; hozzátartozóik pedig később
koszorút
fonnak és ezt felajánlják a királynak
azokért, kiket ő büntetéssel sújtott:
vajon nem enyhíti-e ezért büntetésüket?
Hasonlóképpen teszünk mi is, mikor
azokért,
kik bűnben hunytak el, imádkozunk; bár nem
koszorút fonunk, hanem Krisztust
mutatjuk be, ki magát feláldozta bűneinkért;
általa igyekszünk az irgalmas
Istent kiengesztelni értük és
önmagunkért.
Nazianzoszi
Szent Gergely:
Vízkeresztre, 39.
oratio, 19. (Kr. u. 381)
Ha
akarják, járják a mi és a
Krisztus útját, ha nem, menjenek útjukra.
Esetleg megkeresztelkednek majd a tűzben, a végső
keresztségben, a
legfáradtságosabban és leghosszasabban, amely mint
szénát-szalmát emészti el az
anyagot (vö. 1Kor 3,12-13), és megsemmisíti a
gonoszság minden ürességét.
Aranyszájú
Szent János:
Homíliák az Első Korintusi levélhez, 41, 5. (Kr.
u. 392)
Segítsük
őket és emlékezzünk
meg róluk. Ha ugyanis Jób fiai megtisztultak
atyjuk áldozata által: [Vö. Jób
1,5.]
miért kételkedel abban, hogy a mi
áldozati adományaink vigasztalást nyújtanak
az elhunytaknak? (...) Ne
késlekedjünk tehát segíteni azoknak, akik
eltávoztak, és fölajánlani
imádságainkat értük.
Szent
Ágoston:
Vallomások, 9, 11, 27. (Kr.
u. 397)
Bárhol
helyezzétek el ezt a testet: semmi
aggodalmatok ne legyen miatta; csak
arra kérlek
titeket, hogy az Úr
oltáránál emlékezzetek meg rólam,
bárhol
lesztek. [Szent Mónika szavai halála előtt Szent
Ágostonhoz és testvéréhez]
Szent
Ágoston:
Vallomások IX. 13,36 (Kr. u.
397)
Anyám,
elmúlásának napja
közeledtével, nem gondolt arra, hogy teste díszes
temetésben részesüljön, vagy fűszerekkel
bebalzsamozzák, választékos
síremlékre
sem vágyott, s azzal sem törődött, hogy hazai
sírba kerüljön. Nem ilyenfélét
hagyott meg nekünk, hanem csak
az volt a
kívánsága, emlékezzünk meg róla
oltárodnál, amely előtt egy napot sem mulasztott
el
szolgálatodban. Tudta, hogy
ott szolgáltatják a szent áldozatot, mely
eltörölte az „ellenünk bizonyító
kéziratot” (Kol 2,14).
Szent
Ágoston:
Enchiridion 29,110
Nem
tagadható, hogy az elhunyt lelkeknek
enyhülést hoz élő hozzátartozóik
kegyelete, mikor értük a Közvetítő
áldozatát bemutatják, vagy alamizsnát adnak
az Egyházban.
Szent Ágoston:
Enarrationes in Psalmum 58,1,13
Minden
rosszaságért,
akár kicsi, akár nagy, büntestést kell kapni akár magától a bűnbánó
embertől, akár a büntető Istentől.
Szent
Ágoston: PL 40, 263.
Sok dologról úgy
látszik, hogy ismeretlen és büntetlen
marad; de ezek büntetését a másik világra tartják fönn. Nem véletlenül
nevezzük az ítélet napjának azt a napot, amelyen élők és holtak bírája
eljön itélni. Amint ellenkezőleg vannak dolgok, amikért, jóllehet
bocsánatot nyertünk, itt bűnhődünk, de a jövendő világban nem fognak
ártani. Ezért mondja az Apostol az ideig tartó
büntetésekről, melyek
azért érik a már bocsánatot nyert bűnösöket, hogy a másik világban ne
kelljen bünhődniük: "Ha
megítélnénk magunkat, nem vonnánk magunkra
ítéletet. Ha azonban az Úr itél meg minket, az fenytésünkre szolgál,
hogy el ne itéltessünk e világgal együtt."(1Kor 31--32.)
Nagy
Szent Gergely:
Párbeszédek, 4, 39.
(Kr. u. 594)
Hinnünk
kell, hogy bizonyos kisebb bűnök
számára az ítélet előtt van egy
tisztító tűz, mert az örök Igazság
mondja, hogy ha valaki a Szentlélek ellen
káromkodik, az »sem ebben, sem az eljövendő
világban« (Mt 12,32) nem nyer
bocsánatot. E kijelentésből következik, hogy egyes
bűnök ebben a világban,
mások az eljövendőben bocsáttatnak meg.
(Fel)
Mit mondanak erről
mások?
Karl Adam: A katolicizmus lényege,
107-109. o.
Az
elköltözött lélek kénytelen elszenvedni
minden keserű
következményt és kemény bűnhődést,
amelyet az isteni igazság törhetetlen
parancsa szerint bármely csekély szándékos
vétek bensőleg magára von, - mivel
az önkéntes, könnyű szívbeli bánat
szerencsés lehetőségét ezen a világon nem
merítette ki eléggé és mindaddig szenved,
míg meg nem ízlelte a vétek átkát,
annak végső keserű magváig, míg el nem vesztette a
legcsekélyebb vonzalmat a
bűnhöz, míg minden féligkész
töredék nem válik egésszé, Krisztus
szeretetének
teljévé. Hosszú kínos élmény
ez az „úgy mint tűz által”. De vajon tényleg
tűz-e? – tulajdonképeni lényege mindig ismeretlen lesz
előttünk itt a földön
bizonnyal. Csak annyit tudunk, hogy semmi sem terheli a szegény
lelkeket
nyomasztóbban, mint az a tudat, hogy
önhibájukból kénytelenek sokáig
nélkülözni
Isten boldogító látását.
Minél inkább levetkőzik akaratuk egész
terjedelmében
sűkös önösségüket, minél szabadabban,
korlátlanabbul nyitják meg szívüket Isten
mélységei és távlatai
számára, annál jobban mélyül el,
dicsőül meg vágyakozásuk
Isten után. Honvágy ez az Atya után, mely
tüzes vesszőként annál fájdalmasabban
suhint, minél inkább előhalad a tisztulás. Ennek
az állapotnak jellegzetessége,
hogy nemcsak büntetés és kín jár vele,
mint a pokolban, hanem inkább ösztönző
szeretet, örömmel teljes reménység és
biztos várakozás. Fájdalom és
üdvremény
közt hullámzik ide-oda szent ritmusban e lelkek
életérzése. Ez a lényeges
különbség köztük és azok
között, akiknek már nincs reményük. Csak
még egy
kevéssé és szívük örülni
fog. Eljön a pillanat, amikorra kiég számukra a
tisztítótűz és az üdvözültek
mennyországa megnyílik. Ez csak átvezető t az
Atyához; fáradtságos ugyan, de mgis Hozzá
vezet. Ez a megállást nem ismerő,
örvendő remény ösvénye, mert minden
lépés közelebb hozza az Atyát. Mint a
tavasz kezdete, olyan a tisztító tz. Meleg sugarak tűznek
a megfagyott rögre és
imitt-amott szerény életet keltenek. Mind több
és több malaszt, erő és vigasz
áramlik Krisztus főből szenvedő tagjaira. A szenvedő
Egyház mind szélesebb
területe ragyog üdvözítő dicsfényben.
Megszámlálhatatlan azok száma, akik a
beteljesült életre ébrednek és az új
éneket zengik: „Dicsőség a trónon ülő
Istenünkne és a Báránynak.” (Jel 7,10).
(Fel)