A női papság tilalma
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
551 Jézus nyilvános
életének kezdetétől fogva férfiakat
választott
ki, szám szerint tizenkettőt, hogy vele legyenek
és részesedjenek küldetésében.
[Vö. Mk 3,13--19.] Részt adott nekik
hatalmából "és elküldte őket, hogy
hirdessék Isten országát és
gyógyítsanak betegeket" (Lk 9,2). Örökre
Krisztus országához tartoznak, mert ő
általuk vezeti az
Egyházat:
"Ezért nektek adom az országot, mint ahogy Atyám
nekem adta, hogy majd asztalomnál egyetek és igyatok
országomban, és trónon ülve
ítélkezzetek Izrael tizenkét törzse
fölött" (Lk 22,29--30).
918 "Az Egyházban
kezdettől fogva voltak férfiak és nők, akik
az evangéliumi tanácsok megtartásával
nagyobb szabadsággal akarták követni és
szorosabban akarták utánozni Krisztust, s a maguk
módján Istennek szentelt életet éltek;
közülük sokan a Szentlélek
indítására magányos remeteségbe
vonultak, vagy szerzetescsaládokat alapítottak, melyeket
az Egyház a maga tekintélyével szívesen
elfogadott és jóváhagyott." [II. Vatikáni
Zsinat: Perfectae caritatis
határozat, 1.]
924 Az Istennek szentelt élet
egyéb formáihoz kapcsolódva [CIC 604. k. 1.
§] a szüzek rendje a
világban élő nőt (vagy apácát)
karizmája szerint imádságra, bűnbánatra, a
testvérek szolgálatára és apostoli
munkára kötelezi. [Ordo Consecratio virginum,
praenotanda 2.] Az Istennek szentelt szüzek
közösséget alkothatnak annak érdekében,
hogy fogadalmukat hűségesebben megtartsák. [Vö. CIC
604. k. 2. §]
1577 "A szent egyházi rendet
érvényesen csak megkeresztelt férfi
(vir
baptisatus) veheti föl." [CIC 1024.] Az Úr Jézus férfiakat
választott ki, hogy létrehozza a tizenkét apostol
kollégiumát, [Vö. Mk 3,14--19; Lk 6,12--16.] és ugyanezt tették az
apostolok, amikor munkatársakat választottak,
[Vö. 1Tim 3,1--13; 2Tim 1,6; Tit 1,5--9.] akiknek folytatniuk
kellett az ő feladatukat. [Vö. Római Szent Kelemen: Epistula ad Corinthios 42,4; 44,3] A Püspökök Kollégiuma,
melyhez az áldozópapok a papságban
kapcsolódnak, jelenvalóvá
és aktuálissá teszi a Tizenkettő
kollégiumát Krisztus visszajöveteléig. Az Egyház tudja, hogy
Urának e kiválasztása kötelezi. Emiatt nem
lehetséges a nők pappá szentelése.1
1578 Senki sem formálhat jogot
ahhoz, hogy fölvegye az egyházi rend
szentségét. Ugyanis senki nem
tulajdoníthatja magának ezt a hivatalt. Ehhez
Istentől kell meghívást kapni. [Vö. Zsid 5,4.]
Aki jeleit észleli, hogy Isten fölszentelt
szolgálatra hívja, kívánságát
alázatosan alá kell vetnie az Egyház
tekintélyének, melynek joga és
felelőssége valakit az egyházi rend
fölvételére bocsátani. Mint minden kegyelmet,
ezt a szentséget is csak ingyenes
ajándékként lehet fogadni.
(1) Vö. II. János Pál
pápa: Mulieris dignitatem
kezdetű
apostoli levele 26, 27; Uő: Ordinatio
sacerdotalis apostoli levél: AAS 86 (1994) 545; Hittani
Kongregáció: Inter
insigniores nyilatkozat: AAS 69 (1977) 98; Uő. Responsum ad dubium circa doctrinam in
epistula apostolica "Ordinatio sacerdotalis" traditam: AAS 87
(1995) 1114.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
VI. Pál / Hittani
Kongregáció: "Inter insigniores" nyilatkozat (Kr. u.
1976) (DH 4590-4606)
I. Az Egyház
folyamatosan fennmaradt hagyománya
Sohasem
volt azon a
nézeten a katolikus Egyház, hogy nőket
érvényesen részesíteni lehet a pap- vagy
püspökszentelésben…
Az Egyház hagyománya
tehát ebben a dologban századokon át oly
állandó volt, hogy a Tanítóhivatal
sohasem tartotta szükségesnek, hogy fejtegesse ezt az
elvet, hiszen azt semmi
veszély nem fenyegette, avagy védelmezzen egy
törvényt, amely érvényben volt,
anélkül, hogy valaki kérdésessé tette
volna. De valahányszor ez a hagyomány,
alkalomadtán, a nyilvánosság
látómezejére került, tanúságul
szolgált, hogy az
Egyház figyelemmel volt aziránt, hogy az
Úrtól neki hagyományozott ősképhez
hozzáformálódjék.
Ugyanazt a hagyományt
lelkiismeretesen megtartották a Keleti Egyházak is,
amelyeknek az egyértelmű
egyetértése ebben a dologban annál inkább
feltűnő, mivel sok más dologban
készségesen megengedik, hogy az ő mindenkori joguk
különbözik. Sőt ma is
visszautasítják, hogy bármi
közösségük legyen azokkal a
követelésekkel, amelyek
a nők pappá szentelésére irányulnak.
II.
Krisztus magatartása
Krisztus
Jézus egy nőt sem sorolt be a Tizenkettő körébe. Ha
így viselkedett, az nem
amiatt történt, mert engedett az Ő idejében
dívó szokásoknak, mert az Ő
társadalmi érintkezési módja a nőkkel
szemben teljesen különböző volt a
polgártársaiétól, és emezeknek a
szokásaitól Ő szándékosan és
merészen távol
tartotta magát….
…
Mindezek azonban – ezt el kell ismerni – persze nem nyújtanak
olyan evidenciát,
hogy bárkinek közvetlenül
átláthatóak lennének, amin ugyan nem kell
csodálkozni, hiszen a kérdések, amelyeket Isten
igéje felvet, mélyebbek,
mintsem hogy a feleletek rögtön nyilvánvalóak
lennének; mert megérteni mind
Jézus küldetésének, mind magának a
Szentírásnak a végső értelmét: ehhez
nem
elegendő a szövegek merőben történeti
jelentésének a kibontása. Mégis el kell
ismerni, hogy ebben a dologban vannak tények, mintegy vesszők
nyalábba kötve,
amelyek ugyanazon dolog közlésére irányulnak,
és mégis inkább csodálatra
késztetnek, hogy Jézus nőkre nem bízott apostoli
hivatalt1. ...
III. Az
apostolok magatartása
Krisztusnak
a nőkkel való eme társadalmi érintkezési
módját az apostolok közössége
híven
követte. Bár a Boldogságos Szűz Mária
kitüntető helyet foglalt el azon kevesek
között, akik az Úr mennybemenetele után az
Utolsó Vacsora termében összegyűltek
[vö. ApCsel 1,14], ő mégsem lett a tizenkét
apostol kollégiumába utólag
beválasztva, mikor arra sor került, és amelynek a
kimenetele Mátyás kijelölése
volt; két tanítványt terjesztettek ugyanis elő,
akiknek a nevéről az
evangéliumok bizony még említést sem
tesznek.
Pünkösd
napján pedig mindannyian elteltek Szentlélekkel,
férfiak és nők [vö. ApCsel
2,1; 1,14] mégis csak „Péter emelte fel
hangját, a többi tizenegy
kíséretében”, hogy hirdesse: Jézusban
beteljesültek a jövendölések [ApCsel
2,14].
IV. Amit
Krisztus és az apostolok tettek, állandó
szabályul szolgál
…
Bár Krisztusnak és az apostoloknak ezt a
viselkedésmódját az egész –
századokon
át egészen a mai napjainkig tartó – töretlen
hagyomány irányelvnek tekintette,
mégis felmerül a kérdés, vajon ma szabad-e az
Egyháznak más magatartást
tanúsítania. Vannak, akik igenlően válaszolnak;
ezt több meggondolás támasztja
alá, amelyeket részletesen meg kell vizsgálni.
Mindenekelőtt
azt állítják, hogy Jézus és az
apostolok azért cselekedtek így, mivel
szükségképpen tekintettel voltak annak az időnek
és annak a vidéknek a
szokásaira, és más oka nem volt, miért nem
bízott hivatalt sem nőkre, sem az Ő
anyjára, hacsak nem az, hogy ugyancsak az időnek a
körülményei megtiltották,
hogy másként cselekedjék. Mégis senki sem
bizonyította és valóban nem is lehet
bizonyítani, hogy ez a fajta cselekvésmód csak
szociális okokból és az emberi
kultúra sajátosságaiból eredt.
A
valóságban azt látjuk, amikor az
evangéliumokat fentebb megvizsgáltuk, hogy
Jézus éppen ellentétesen, kortársainak
véleménye alól messze kivonta magát,
amikor félretolta azokat a
megkülönböztetéseket, amelyek a nőket a
férfiaktól
elválasztották. Nem lehet tehát azt
állítani, hogy Jézus csupán
megalkuvásból
nem számította hozzá a nőket az apostolok
gyülekezetéhez. Még kevésbé voltak a
görögöknél az apostolok társadalmi
és kulturális körülmények folytán
ennek a
szokásnak a figyelembevételére
rákényszerítve, mivelhogy a görögök
ezeket a
különbségtételeket nem ismerték…
V. A papi
szolgálatot Krisztus misztériumának
fényében kell szemlélni
… Miután
az Egyháznak ezt a
szabályát és annak alapvetéseit
emlékezetbe idéztük, hasznosnak és
alkalmasnak látszik ugyanezt a szabályt
megvilágítani úgy, hogy megmutatjuk
megfelelőségét, amint azt a teológiai
gondolkodás felismeri: hogy ugyanis csakis férfiak kaptak
meghívást a
papszentelés elfogadására, ez szorosan
összefügg a szentség eredeti jellegével,
és Krisztus misztériumához való
sajátos viszonyával. Akkor pedig nem azt tűzzük
ki célul, hogy bizonyító érvvel hozakodjunk
elő, hanem hogy a tanítást a
hitanalógia világítsa meg.
Az
Egyház állandó tanítása – amelyet
újból és eléggé részletesen
kinyilvánított a
II. Vatikáni zsinat, amelyet újra előadott az 1971-ik
évben megtartott Püspöki
Szinódus is, amelyet végül megismételt ez a
Szent Hittani Kongregáció 1973.
június 24-én kiadott nyilatkozatában – az, hogy a
püspök vagy az áldozópap,
amikor ki-ki a tisztét gyakorolja, nem a saját
személyében cselekszik, hanem
Krisztust teszi jelenvalóvá, aki általa
cselekszik: „a pap valóban Krisztus
helyetteseként látja el tisztét”, amint már
a III. században Szent Cyprianus
ezt megírta [Karthágói
Ciprián, 63. levél 14].
Hogy
magát
Krisztust jelenítheti meg, erről Pál azt
állította: ez apostoli tisztének a
sajátja [vö. 2Kor 5,20; Gal 4,14].
Krisztusnak
ez a megjelenítése akkor nyeri el legmélyebb
kifejezését és egészen különleges
rendeltetését, amikor ünneplik az eucharisztikus
közösséget, amely az Egyház
egységének a forrása és
középpontja, áldozati lakoma, amely Isten
népét
Krisztus áldozatával összeköti: a pap, akinek
egyedül van hatalma ezt
véghezvinni, nem csupán azzal az erővel cselekszik,
amelyet neki Krisztus ad,
hanem Krisztus személyében cselekszik2,
az Ő szerepét veszi magára, úgy, hogy az Ő
képmását viseli, midőn az
átváltoztatás szavait kimondja3.
A
keresztény papságnak tehát szentségi
jellegzetessége van, a pap: jel, aki a
természetfölötti hatékonyságot
kétségtelenül a felszenteltetése
alapján nyeri
el, ámde olyan jel, amelyet érzékelni kell4
és amelynek a jelentését a hívőknek
könnyen fel kell ismerniük. Ugyanis a
szentségeknek az egész alkata a természetes
jeleken alapszik, amelyeknek az
emberi lélekkel összehangzó kijelentő erejük
van: „a szentségi jelek”, mint Szent
Tamás mondja, „természetes
hasonlóságból kifolyóan jelenítenek
meg” Aquinói
Szt.
Tamás, Super IV libros Sententiarum IV, d. 25, q. 2, a.
2, qc. 1 ad 4.
Márpedig
ugyanaz a természetes hasonlóság
kívántatik meg a személyek
vonatkozásában,
mint a dolgok vonatkozásában: midőn ugyanis meg kell
jeleníteni szentségileg
Krisztus cselekvésmódját az
Eucharisztiában, nem lenne meg ez a természetes
hasonlóság, amely Krisztus és az ő szolgája
között megkívántatik, ha az Ő
szerepét nem egy férfi töltené be:
egyébként nehezen fedeznénk fel ugyanabban a
szolgálattevőben Krisztus képmását; mert
hát Krisztus maga férfi volt és az is
marad.
Kétségkívül
Krisztus az egész emberi nem elsőszülötte, a
nőké éppen úgy, mint a férfiaké:
az egységet, amelyet a bűn széttört, úgy
állította helyre, hogy már nincs többé
zsidó, vagy görög, nincs szolga, vagy szabad, nincs
férfi vagy nő: mindnyájan
ugyanis egyek Krisztus Jézusban [vö. Gal 3,28].
Mégis az Ige a férfinem
szerint testesült meg; ez a körülmény ugyan egy
tényen alapszik, amely –
anélkül, hogy a férfi valamilyen
felsőbbrendűségét biztosítaná a nő felett –
az
üdvösség tervétől nem választható
el: ugyanis az, az Isten általános tervével
egybecseng, ahogyan azt Isten kinyilatkoztatta: ennek a tervnek a magva
a
Szövetség misztériuma…
Aki
a
felhozott érveknek helyt akar adni, jobban meg fogja
érteni, az Egyház mennyire
jogos okokból áll hozzá ilyen módon a
kérdéshez; végül is azoknak a vitáknak
a
nyomán, amelyek korunkban keletkeztek, hogy vajon a nők
felszentelhetők-e vagy
sem, a keresztényeknek ösztönzést kell
érezniük, hogy az Egyház misztériumát
alaposan megvizsgálják, a püspöki
szolgálat és az áldozópapság
természetét és
jelentését pontosabban kikutassák, ugyanígy
hogy a pap helyét a megkereszteltek
közösségében, mint csak őt megillető és
kitüntetett helyet, különböztessék meg;
a pap ugyan e közösség tagja, attól
mégis elkülönül, mert azokban a
cselekményekben, amelyekben a felszentelés
szentségi jegye megkívántatik, a
pap, azzal a hatékonysággal, amely a szentségek
sajátja, képmása és jele
magának Krisztusnak, aki összehív, feloldoz,
elvégzi a Szövetség áldozatát.
VI. A
papi szolgálat az Egyház misztériumában
Ezért
nem
világos, hogyan lehetne indítványozni a nőknek a
papi szolgálatba lépését csak
a jogegyenlőség miatt, amely elismerten megilleti az embereket,
és amely a
keresztények számára is érvényes.
Ennek megerősítésére néha
bizonyítékként
használják fel a Galatáknak írt
levél fent idézett szavait [3,28],
amelyek kinyilvánítják, hogy Krisztusban
már semmilyen megkülönböztetés nincs
férfi és nő között. Azonban ezekben a szavakban
nem az egyházi szolgálatokról
van szó, hanem csak az az állítás rejlik,
hogy mindenki egyformán kap meghívást
arra, hogy megkapja Istentől a fogadott gyermekséget.
Emellett
és kiváltképpen, igen nagyon tévedne
magát a szolgálati papság
természetét
illetően, aki azt az emberi jogok közé sorolná,
minthogy a keresztség senkinek
semmilyen jogot nem ad közösségi szolgálat
elnyerésére az Egyházban. A papság
ugyanis megadatik valakinek, de nem, hogy neki a
megbecsülésére legyen vagy
előnyére váljék, hanem hogy ő Istennek és
az Egyháznak szolgáljon; sőt, ő
válaszol egy különleges és egészen
ingyenes meghívásra: „Nem ti választottatok
engem, hanem én választottalak titeket és
rendeltelek titeket (ti. hogy
elmenjetek, gyümölcsöt hozzatok)” [Jn 15,16; vö.
Zsid 5,4]…
Minthogy
ugyanis a papság különleges szolgálat, amelynek
nyilvános működését és
felügyeletét
az Egyház vállalta, az arra való hivatás számára az Egyház
tekintélye és
meghatalmazása annyira fontos kívánalom, hogy
annak alkotóelemévé válik, mert
Krisztus azokat választotta, „akiket Őmaga akart” [Mk 3,13]. Ezzel
szemben általános az összes megkereszteltek
hivatása a királyi papság
gyakorlására, Istennek felajánlva
életüket és tanúságot téve
Isten dicséretére.
Azokat
a nőket, akik saját bevallásuk szerint a
szolgálati papságra törekszenek,
bizonyára a Krisztusnak és az Egyháznak
való szolgálat vágya sarkallja. És nem
kell csodálkozni azon, hogy mihelyt bennük tudatossá
vált az a tény, hogy
egykor az államban megkülönböztetéseket
kellett elszenvedniük, arra éreznek
indíttatást, hogy magát a szolgálati
papságot kívánják meg maguknak.
Mégsem
szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a papi rend nem
tartozik az ember
személyiségi jogaihoz, hanem Krisztus és az
Egyház misztériumának az
üdvösségi
tervétől függ…
Hátra van
tehát,
hogy mélyebben átgondoljuk a keresztény
vallás legfontosabb tételei közül a
megkeresztelteknek az ebből fakadó egyenlőségét,
amely azért nem egyformaság,
mivel az Egyház a tagok különfélesége
szerint különbségeket viselő test,
amelyben mindegyik tagnak a saját feladata ki van jelölve.
A feladatokat tehát
meg kell különböztetni, de nem szabad összekeverni;
ezek nem pártolnak
semmilyen fölényt, egyiknek a másik fölött
ti.; a féltékenységnek sem adnak
tápot.
II.
János-Pál: „Mulieris
dignitatem” apostoli
buzdítás a nőkről (Kr. u. 1988) (DH 4840-4841)
26. „A „nagy misztérium”
távlatában, mely Krisztus és az
Egyház közötti jegyesi szeretetben nyer
kifejezést, jobban megértjük a
„tizenkettő meghívását is. Amikor Jézus
csak férfiakat választ apostolságra,
ezt teljesen szabadon és függetlenül teszi. ... Ők
vannak ott Krisztussal az utolsó vacsorán, s egyedül
ők kapják az Eucharisztia alapításához
kapcsolódó szentségi parancsot: "Ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre". [Lk 22,19;
1Kor 11,24] A föltámadás estéjén ők
kapják a Szentlelket, hogy megbocsássák az emberek
bűneit. ... Már benne is vagyunk a húsvéti
misztérium közepében, ami alapjában
tárja föl Isten jegyesi szeretetét. ...
... Az Egyház vőlegénye Krisztus, mint a világ
megváltója. Az Eucharisztia a megváltásunk
szentsége. A vőlegény és a menyasszony
szentsége. Az Eucharisztia ugyanis újra
jelenvalóvá teszi és szentségi módon
végrehajtja Krisztus megváltó tettét, aki
testért Egyházzá "teremti". Ezzel a testtel
egyesül Krisztus úgy, mint menyasszonyával a
vőlegény. ... Ha Krisztus az Eucharisztia
alapításakor ezt oly szorosan kapcsolta az apostolok papi
szolgálatával, föltételezhetjük, hogy
ezen a módon ki akarta fejezni a megváltásban is
azt az Istentől szándékolt különbséget,
mely férfi és nő között, a férfias
és nőies között már a teremtés
titkában megvolt. Mindenekelőtt az Eucharisztiában
fejeződik ki szentségi módon a vőlegény Krisztus
megváltó tette, a menyasszony
Egyház javára. Ez teljesen egyértelművé
válik, amikor az Eucharisztia szentségi
misztériumát – melyben a pap „Krisztus
személyében” cselekszik – férfi mutatja
be…
27. …
A II. Vatikáni zsinat, miközben az egész
hagyományt megerősíti, emlékeztet arra, hogy az
életszentség hierarchiájában
pontosan egy „asszony”, a názáreti Mária az
Egyház „előképe”, és ő mindenkit
„megelőz” az életszentség útján. Az ő
személyében az Egyház már elérte a
tökéletességet, mert szeplő és ránc
nélkül való [Ef 5,27].
Ebben az értelemben nevezhető az Egyház egyszerre:
„máriásnak” és
„péterinek-apostolinak.”6
II.
János-Pál: „Ordinatio
sacerdotalis”
apostoli irat (Kr. u. 1994) (DH 4980-4983)
1.
A pappá
szentelés, amely továbbadja a hívők
tanításának, megszentelésének
és
vezetésének hivatalát, azt a hivatalt, amelyet
Jézus apostolaira bízott, a
katolikus Egyházban kezdettől fogva a férfiaknak volt
fenntartva. Ehhez a
hagyományhoz a helyi egyházak is tartották magukat…
2.
… A „Mulieris dignitatem” apostoli írásban magunk
is írtunk erről a
témáról: „Ha Krisztus
csak férfiakat
hívott meg apostolainak, szabadon, saját jogán
tett így. Ugyanazzal a
szabadsággal tette ezt, mint amellyel egész élete
folyamán kiemelte a nő
méltóságát és
hivatását, anélkül, hogy az uralkodó
szokásokhoz és a kor
törvényei által meghatározott
hagyományokhoz alkalmazkodott volna”„Mulieris
dignitatem” apostoli irat, 1988. aug. 15., no. 26; DH
4840
Az
evangéliumok és az apostolok cselekedetei arról
tanúskodnak ugyanis, hogy erre
a hivatásra Isten örök terve szerint került sor:
Krisztus kiválasztotta azokat,
akiket akart [vö. Mk 3,13sk, Jn 6,70] és ezt az
Atyával együtt, a
Szentlélek által tette [ApCsel 1,2] miután
az éjszakát imádkozással
töltötte [Lk 6,12]. Ezért az Egyház
számára a hivatali papságVö. II.
Vatikáni zsinat, „Lumen gentium”
no. 28; „Presbyterorum ordinis” határozat,
no. 2
engedélyezésénél mindig követendő
normaként szolgált az, ahogyan az Úr
kiválasztott 12 férfit,
akikre Egyházát
alapozta [vö. Jel 21,14]. Valójában nemcsak
egy olyan hivatalt vettek
át, amelyet az Egyház bármely tagja gyakorolhatott
volna, hanem különleges
módon és nagyon szorosan kapcsolódtak a
megtestesült Ige küldetésével. [vö.
Mt 10,1,7sk, 28,16-20, Mk 3,13-16, 16,14-15] Az apostolok ugyanezt
tették,
amikor kiválasztották munkatársaikatVö. 1Tim
3,1-13; 2Tim 1,6; Tit 1,5-9.,
akik majd követik őket hivatalukban.
Ebbe a kiválasztásba beletartoztak azok is, akik az
Egyház létének során majd
magát az apostoli hivatalt vitték tovább, vagyis
az Úrnak és megváltónak,
Krisztusnak helytartóságátVö. II.
Vatikáni zsinat, „Lumen gentium”
no. 20 és 21.
3.
Egyébként az a tény, hogy Mária, Isten
és az Egyház legszentebb anyja, nem
kapta meg az apostolok hivatalát, sem a hivatali
papságot, világosan mutatja,
hogy a papi hivatal megtagadása a nőktől nem jelenti
méltóságuk csorbítását
vagy diszkriminációt velük szemben, hanem egyszerűen
csak egy olyan döntés hű
követését, amely az univerzum Urának
bölcsességéből fakad. Még ha a nők
jelenléte
és szerepe az Egyház küldetésében nem
is kapcsolódik a hivatali papsághoz,
azért abszolút szükséges a
jelenlétük, és semmivel sem helyettesíthetők.
… Az
Újszövetség és a teljes
egyháztörténet fényesen bizonyítja a
nők jelenlétét az
Egyházban, Krisztus apostolaiként és
tanúiként a családban és a polgári
hivatásokban, valamint odaadásukban Isten és az
evangélium szolgálatában.
4.
Bár a csak férfiak számára fenntartott
pappá szentelés tanítását az
Egyház
állandó és általános
hagyománya őrzi és a Tanítóhivatal az
újabb
dokumentumokban kitartóan tanítja, napjainkban sokan ezt
a témát még mindig
vitathatónak tartják, illetve az Egyháznak azt a
tanítói véleményét, hogy a nők
nem szentelhetők fel, tisztán diszciplináris
jelentőségűnek tartják. Hogy tehát
ebben
a fontos kérdésben, amely magára az Egyház
isteni alkotmányára vonatkozik, minden kétséget
kizárjunk, hivatalunk
erejénél fogva, mellyel a testvéreket
megerősítjük [vö. Lk 22,32],
kijelentjük,
hogy az Egyháznak semmilyen
módon nem áll hatalmában a nőket pappá
szentelni, továbbá, hogy ehhez a
tanításhoz az Egyház minden hívének
tartania kell magát. …
A Hittani
Kongregáció
válasza a nők pappászentelési tilalmának
kötelező voltáról (Kr. u. 1995) (DH 5040-5041)
Kérdés: Az
„Ordinatio sacerdotalis” apostoli iratban határozottan
kötelező
jellegűnek előadott tanítást, mely szerint az
Egyháznak nem áll jogában a nőket
pappá szentelni, úgy kell érteni, hogy ez a hit
örökségéhez tartozik?
Válasz: Igen.
[Magyarázat] Ez az
Isten
írott igéjén alapuló és az
Egyház hagyományában kezdettől
fogva megőrzött és alkalmazott tanítás
ugyanis definitív összhangot igényel,
mivel az általános és rendes
Tanítóhivatal tévedhetetlen
tanításként hirdette
kiVö. II.
Vatikáni zsinat, „Lumen gentium” no. 25.
Ezért a pápa a jelen viszonyok között
gyakorolva a testvérek megerősítésének
hivatalát ugyanezen tanítást hivatalos nyilatkozat
formájában tette közzé és
nyomatékosan meghagyta, hogy ezt
mindig, mindenkinek, mindenhol
be kell
tartani, és hogy ez a tanítás a hit
letéteményének része.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Ter 1,27
Isten megteremtette az embert, saját
képmására, az Isten képmására
teremtette őt, férfinek
és nőnek teremtette őket.
Gal 3,28
Nincs többé
zsidó vagy görög, rabszolga
vagy szabad, férfi vagy nő,
mert mindannyian eggyé
lettetek Krisztus
Jézusban.
1Kor
12,13
Mi ugyanis mindnyájan egy
Lélekben egy testté
lettünk a keresztséggel: akár
zsidók,
akár pogányok, akár rabszolgák, akár
szabadok. Mindannyiunkat egy Lélek itatott át.
Róm 10,12-13
Nincs
különbség zsidó meg pogány
között, mert mindnyájunknak
egy az Ura, aki bőkezű
mindazokhoz, akik segítségül hívják.
Mindenki, aki segítségül hívja az Úr
nevét, üdvözül.
Kol 3,11
Itt már nincs
görög vagy zsidó,
körülmetélt vagy körülmetéletlen,
barbár vagy szittya, szolga vagy szabad, hanem Krisztus minden
mindenben.
Ter
3,15
Ellenkezést vetek közéd és az asszony
közé, a te ivadékod és az ő ivadéka
közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát
veszed célba."
Lk 1,26-35
A hatodik hónapban az Isten
elküldte Gábor angyalt Galilea
Názáret nevű
városába egy
szűzhöz, aki egy Dávid házából
való férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és
Máriának hívták. Az angyal belépett
hozzá és
megszólította: "Üdvözlégy,
kegyelemmel
teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden
asszonynál." E szavak hallatára Mária
zavarba
jött, és
gondolkozni kezdett rajta, miféle köszöntés ez.
Az angyal ezt mondta neki: "Ne félj, Mária! Kegyelmet
találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút
szülsz, és Jézusnak
fogod elnevezni. Nagy lesz ő és a Magasságbeli
Fiának fogják
hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának,
Dávidnak trónját, és uralkodni fog
Jákob házán
örökké, s országának nem lesz
vége." Mária megkérdezte az angyalt: "Hogyan
válik ez
valóra, amikor férfit nem ismerek?" Az angyal ezt
válaszolta és mondta neki: "A
Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli
ereje borít be árnyékával.
Ezért a
születendő Szentet is az Isten Fiának fogják
hívni.
Lk 1,41-49
Amikor Erzsébet meghallotta Mária
köszöntését, örömében
megmozdult méhében a gyermek, maga Erzsébet pedig
eltelt Szentlélekkel. Nagy szóval felkiáltott: "Áldott vagy az
asszonyok
között, és áldott a te méhed
gyümölcse! Hogy lehet az,
hogy Uramnak anyja jön
hozzám? Lásd, mihelyt meghallottam
köszöntésed
szavát, az örömtől megmozdult méhemben a
gyermek. Boldog, aki hitt annak a beteljesedésében, amit
az
Úr mondott neki!"
Mária így szólt: "Lelkem magasztalja az Urat,
és szívem ujjong megváltó Istenemben, mert
rátekintett szolgálója
alázatosságára. Íme, mostantól fogva
boldognak hirdet minden nemzedék, mert nagyot tett velem a
Hatalmas, és Szent az ő neve.
Jn 19,26-27
Amikor Jézus látta, hogy ott áll az anyja
és szeretett tanítványa, így szólt
anyjához: "Asszony, nézd, a fiad!" Aztán
a
tanítványhoz fordult: "Nézd, az
anyád!" Attól az órától
fogva
házába fogadta a tanítvány.
Jel 12,1
Az égen nagy jel tűnt
fel: egy asszony, öltözete a
Nap, lába alatt a Hold, fején tizenkét
csillagból korona.
Bír 17,10
Micha azt mondta neki: "Telepedjél le nálam, légy
atyám és papom. Adok neked 10 sékel
ezüstöt évente, egy ruhát és teljes
ellátást", és rá is beszélte a
levitát.
Bír 18,19
"Hallgass - válaszolták neki -, tedd a kezedet a
szádra, gyere velünk és légy atyánk
és papunk! Jobb neked, ha egy ember házának
papja
vagy, mintha Izrael valamelyik törzsének és
nemzetségének leszel a papja?"
Mk 16,9
Miután a hét első napjának reggelén
feltámadt, először
Mária Magdolnának jelent
meg, akiből a hét ördögöt kiűzte.
Lk 7,44-50
Majd az asszony felé fordulva így szólt Simonhoz: "Látod ezt az asszonyt?
Betértem házadba, s nem
adtál vizet a lábamra. Ez a könnyeivel
áztatta lábamat, és a hajával
törölte meg. Csókot sem adtál nekem, ez meg
egyfolytában
csókolgatja a lábam, amióta csak bejött.
Aztán a fejemet sem kented meg olajjal. Ez meg a lábamat
keni illatos olajával. Azt mondom hát neked, sok bűne
bocsánatot nyer, mert
nagyon szeretett. Akinek kevés bűnét
bocsátják meg, az csak kevéssé szeret."
Aztán így szólt az asszonyhoz: "Bűneid
bocsánatot nyernek." A vendégek összesúgtak:
"Ki ez, hogy még a
bűnöket is megbocsátja?" De ő ismét az asszonyhoz
fordult: "A hited megmentett. Menj
békével!"
Jn 8,3-11
Az írástudók és a farizeusok egy
házasságtörésen ért asszonyt vittek
eléje. Odaállították középre,
és így szóltak hozzá: "Mester, ezt az
asszonyt röviddel ezelőtt
házasságtörésen érték.
Mózes azt parancsolta a törvényben, hogy az ilyet
meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?" Ezt azért
kérdezték, hogy próbára
tegyék, s vádolhassák. Jézus lehajolt,
és az ujjával írni kezdett a földön. De
tovább faggatták, azért fölegyenesedett,
és azt mondta nekik: "Az vesse rá az első követ, aki
bűntelen közületek!" Aztán újra lehajolt, s
tovább írt a
földön, ők meg ennek hallatára eloldalogtak,
egyikük a másik
után, kezdve a véneken, s csak Jézus maradt ott a
középütt álló asszonnyal. Jézus
fölegyenesedett és
megszólította: "Asszony, hova lettek? Senki sem
ítélt el?" "Senki, Uram" - felelte az asszony. Erre
Jézus azt mondta neki:
"Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne
vétkezzél!"
Mk 14,17
Amikor beesteledett, odament a
tizenkettővel.
Mk 14,20
Így válaszolt: "Tizenkettőtök
közül az
egyik, aki velem egyszerre nyúl a tálba.
Lk 22,14
Amint elérkezett az óra, asztalhoz telepedett a
tizenkét apostollal együtt.
Ter 14,18
Melkizedek, Sálem
királya pedig kenyeret és bort
hozott. Ő ugyanis a
magasságbeli Isten papja volt.
Zsid 5,6
Másutt meg ezt mondja: "Pap
vagy mindörökké
Melkizedek rendje szerint."
Zsid 5,10
mert az Isten őt hirdette ki főpapnak,
Melkizedek rendje szerint.
Zsid 6,20
ahová elsőnek lépett be értünk Jézus,
a Melkizedek rendje szerint való főpap.
Zsid 7,15
Még világosabb ez, hogyha Melkizedek
módjára egy más
pap lép föl,
Zsid 7,17
A tanúság ugyanis így szólt róla:
"Te pap vagy
mindörökké Melkizedek rendje szerint."
Ter
22,9-13
Mikor megérkeztek arra a helyre, amelyet Isten mondott neki,
Ábrahám megépítette az oltárt,
rárakta a fát, megkötözte a fiát
és az oltárra helyezte a fa tetejére. Akkor
Ábrahám kinyújtotta kezét, vette a
kést, hogy feláldozza a fiát. De az Úr
angyala rászólt az égből és
azt mondta: "Ábrahám, Ábrahám!" "Itt
vagyok" - felelte. Az folytatta: "Ne nyújtsd ki kezedet a
fiú felé
és ne árts neki. Most már tudom, hogy féled
az Istent és egyetlen fiadat sem tagadtad meg tőlem." Amikor
Ábrahám fölemelte szemét,
látott egy kost, amely szarvánál fogva fennakadt a
bozótban. Ábrahám odament, megfogta a kost,
és feláldozta égőáldozatul a fia helyett.
Mt 26,26
Vacsora közben Jézus kezébe vette a kenyeret,
megáldotta, megtörte s odanyújtotta
tanítványainak, ezekkel a szavakkal: "Vegyétek
és egyétek, ez az én testem!"
Mk 14,22
Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta,
megtörte és ezekkel a szavakkal adta nekik:
"Vegyétek, ez az én testem."
Lk 22,19
Most a kenyeret vette kezébe, hálát adott,
megtörte és odanyújtotta nekik ezekkel a szavakkal:
"Ez az én testem, amelyet értetek adok. Ezt
tegyétek az én emlékezetemre."
Mk 3,13
Ezután fölment a hegyre, és magához
hívta azokat, akiket akart. Azok hozzá mentek.
Jn 20,22
Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt,
s így folytatta:
"Vegyétek a Szentlelket!
1Kor
14,34-35
az asszonyok hallgassanak
összejöveteleiteken. Nincs
megengedve, hogy beszéljenek, nekik engedelmeskedniük kell,
ahogy a törvény is mondja. Ha tudni akarnak valamit,
kérdezzék meg otthon a
férjüktől, mert az asszonynak nem illik az Egyházban
beszélnie.
1Tim 2,12
Nem engedem, hogy az asszony
tanítson, sem azt, hogy a
férfin uralkodjék, hanem maradjon csöndben.
Róm
16,1-2
Ajánlom nektek Főbe nővérünket, aki a kenkreai
egyház szolgálatában áll.
Fogadjátok
szentekhez méltóan az Úrban,
és támogassátok, amiben csak rátok szorul,
mert ő is sokaknak volt támasza,
nekem magamnak is.
Lk
2,36-37
Volt egy Áser törzséből való, Anna
nevű
prófétaasszony, Fánuel leánya, aki
már igen öreg volt. Hét évig élt
férjével lánysága után, aztán
özvegyen maradt. Már nyolcvannégy
esztendős volt. Nem hagyta el a
templomot soha, éjjel-nappal
böjtben és imádságban szolgált.
Iz 3,12
Én népem!
Gyermekek zsarnokoskodnak rajta, asszonyok
uralkodnak fölötte. Én népem!
Fejedelmeid
félrevezetnek, és összekuszálják az
utat, amelyen jársz.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Hippolütosztól, Tatianosztól,
Szent Cipriántól, a Nikaiai Zsinattól, a Laodiceai
zsinattól, Szent Epiphaniosztól, Aranyszájú
Szent Jánostól, Szent Ágostontól)
Tertullianus:
Pergátló kifogás az
eretnekekkel szemben, 41, 4-5. (Kr. u.
200)
Nem
számít nekik [az eretnekeknek], hogy
különböző tanításokat vallanak,
csak az a fontos, hogy mind az egyetlen igazság
leküzdésére működjenek együtt.
Mind kevélyek, mind a tudást ígérik. A
katekumenek már tökéletesek, mielőtt még
a teljes oktatást megkapták volna. Még
az eretnek
asszonyok is milyen
szemtelenek! Veszik a bátorságot, hogy tanítsanak,
vitatkozzanak, ördögűzést
végezzenek, gyógyulást ígérjenek,
sőt talán még ahhoz is, hogy kereszteljenek.
Tertullianus:
A
keresztségről,
1,1. (Kr. u. 203)
Egy
a kainiták eretnekségéből
való vipera [eretnek
nő], tanításával
sokakat
elragadott, legelőször is a keresztséget rombolva le,
nyilván saját
természetével összhangban: hiszen többnyire a
viperák és áspisok, sőt maguk a
közönséges kígyók is száraz
és vizetlen terepen tanyáznak. Mi azonban az
Ikhthusz (görög szó = hal) szerint, a mi Jézus
Krisztusunk szerint vagyunk
halacskák, akik a vízben születünk,
máshogy nem is üdvözülhetünk, csak
megmaradva a vízben. Ennélfogva az az igen
borzasztó torzszülött, akinek egyáltalán
joga sem lett volna a tanításhoz, nagyon is
jól
tudta, úgy árthat leginkább a
halacskáknak, ha felhozza őket a vízből.
Tertullianus:
A szüzek fátyláról, 9. (Kr. u. 206)
Az
asszonynak
nincs megengedve a szólás az
egyházban [1Kor 14,34], de sem tanítást, sem
keresztelést, sem a felajánlást,
sem más férfira tartozó feladatot, sem valamilyen
papi kötelezettséget nem
igényelhetnek maguknak.
(Fel)