A házasság szentsége
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény
írók?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
1601 "A házassági
szövetséget, amelyben a
férfi és a n az egész élet olyan
közösségét hozza létre egymással,
mely természeténél fogva a házasfelek
javára, gyermekek nemzésére és
nevelésére irányul, Krisztus Urunk a
megkereszteltek között a szentség rangjára
emelte." [CIC 1055, 1. §]
1602 A Szentírás a férfi és a nő
Isten képére történt
teremtésével kezdődik [Vö. Ter 1,26--27.]
és a "Bárány menyegzőjének"
látomásával (Jel 19,9) [Vö. Jel 19,7.]
fejeződik be. A Szentírás az elsőtől az
utolsó lapjáig beszél a
házasságról és annak
misztériumáról,
alapításáról és
értelméről, melyet Isten adott neki,
eredetéről és céljáról,
különböző megvalósulási
formáiról az üdvösség
történetében, a bűnből származó
nehézségeiről és
megújításáról "az Úrban"
(1Kor 7,39), Krisztus és az Egyház új
szövetségében. [Vö. Ef 5,31--32.]
1603 "A házastársi szeretet és élet
bensőséges közösségét a
Teremtő alapította és vette körül
törvényeivel (...). Maga (...) Isten a
házasság szerzője." [II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et spes 48.] A házasságra szóló
meghívás már a férfi és a nő
természetében adva van, ahogyan ezek a Teremtő
kezéből kikerültek. A házasság nem
pusztán emberi intézmény, jóllehet a
századok folyamán a különböző
kultúrák, társadalmi struktúrák
és szellemiségek szerint számtalan
változáson ment keresztül. E
változások nem tudták feledtetni a
maradandó és általános vonásokat.
Ennek az intézménynek a méltósága
ugyan nem azonos fényességgel ragyog mindenütt, [uo.
47.] de minden kultúrában él a
házastársi egység értéke
iránti érzék. "A személy, valamint az
emberi és a keresztény közösség
üdvössége szorosan összefügg a
házastársi és családi
közösség jó állapotával." [uo.]
1604 Isten, aki az embert szeretetből teremtette, meg is
hívta a szeretetre, ami minden egyes ember veleszületett,
alapvető hivatása. Az ember Isten
képmására lett teremtve, [Vö. Ter 1,27.] aki
maga "a szeretet" (1Jn 4,8.16). Mivel Isten férfinak és
nőnek teremtette az embert, kölcsönös
szeretetük annak az abszolút és fogyatkozhatatlan
szeretetnek a képe, mellyel Isten az embert szereti. Ez a
szeretet a Teremtő szemében jó, sőt nagyon
jó. [Vö. Ter 1,31.] Ez a szeretet, melyet Isten
megáldott, arra van rendelve, hogy termékeny legyen, s
hogy a teremtés őrzésének közös
művében valósuljon meg: "Isten megáldotta őket,
és mondta nekik: »Legyetek termékenyek,
sokasodjatok, töltsétek be a földet, és
vessétek uralmatok alá«" (Ter 1,28).
1625 A házassági szövetséget egy férfi
és egy nő köti, akik meg vannak keresztelve és
szabadok a házasságkötésre, és
szabadon nyilvánítják ki
beleegyezésüket. A "szabad állapot" azt jelenti:
-- nem állnak kényszer alatt;
-- nem akadályozza őket sem a
természettörvény, sem egyházi
törvény.
1626 Az Egyház a beleegyezés cseréjét a
jegyesek között a házasságkötés
nélkülözhetetlen elemének tekinti. A
"házasság" a beleegyezés
kölcsönös kinyilvánítása
által "jön létre". [CIC 1057.] Ha a
beleegyezés hiányzik, a házasság nem
jön létre.
1630 Az eskető pap vagy diákonus az Egyház
nevében veszi ki a beleegyezést a jegyesektől
és adja az Egyház áldását. Az
Egyház hivatalos szolgájának jelenléte
és a tanúk azt teszik láthatóvá,
hogy a házasság egyházi életforma.
1638 "Érvényes házasságból a
házastársak között
természeténél fogva örökös
és kizárólagos kötelék
származik, ezenfelül a keresztény
házasságban a felek az állapotukkal
járó feladatokhoz és
méltósághoz külön szentségben
kapnak erőt, és mintegy fölszenteltetnek." [CIC
1134.]
1639 A beleegyezést, mely által a
házastársak ajándékozzák és
elfogadják egymást, maga Isten pecsételi meg.
[Vö. Mk 10,9.] E szövetségből "Isten
rendeléséből szilárd intézmény
keletkezik a társadalom színe előtt is".[II.
Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes 48.] A
házastársak közötti szövetség
beépül az Isten és az emberek közötti
szövetségbe: "Az igazi házastársi szerelem
fölvétetik az isteni szeretetbe". [uo.]
1640 A házasság kötelékét tehát
maga Isten köti össze, így a megkeresztelt felek
között megkötött és bevégzett
házasság soha nem bontható föl. E
kötelék, mely a házastársak szabad emberi
cselekedetéből és a házasság
elhálásából származik,
visszavonhatatlan valóság és olyan
szövetség, amelyért Isten hűsége kezeskedik.
Az Egyháznak nem áll hatalmában az isteni
bölcsesség e rendelkezése ellen állást
foglalni. [Vö. CIC 1141.]
1641 "A keresztény házastársaknak
életük állapotában és rendjében
saját ajándékuk van Isten népén
belül".[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 11.] A
házasság szentségének e sajátos
kegyelme arra van rendelve, hogy tökéletesítse
szeretetüket és erősítse fölbonthatatlan
egységüket. E kegyelemmel "az életszentségre
segítik egymást a házaséletben, valamint a
gyermekek elfogadásában és
nevelésében". [uo.]
1642 E kegyelem forrása Krisztus. "Miként ugyanis egykor
a szeretet és a hűség szövetségével
Isten a népe elé sietett, úgy most az emberek
Üdvözítője és az Egyház
Vőlegénye a házasság szentsége
által elébe jön a keresztény
hitvestársaknak." [II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes
48.] Velük marad és erőt ad nekik, hogy
fölvegyék keresztjüket és így
kövessék őt, bukásaik után
fölkeljenek, bocsássanak meg egymásnak",egymás terhét hordozzák", [Vö. Gal 6,2.]
legyenek "egymásnak alárendelve Krisztus iránti
tiszteletből" (Ef 5,21), valamint kölcsönösen
szeressék egymást természetfölötti,
gyengéd és termékeny szeretettel. Szeretetük
és családi életük örömeiben
már a Bárány menyegzős
lakomájának előízét kapják:
"Hogyan vázolhatnám annak a házasságnak a
boldogságát, melyet az Egyház egyesít, az
áldozat erősít, az áldás
megpecsétel, angyalok hirdetnek és az Atya
érvényesnek tekint? (...) Micsoda iga: két
hívő egy reménnyel, egy vággyal, egy
életformával, egy szolgálatban! Mindketten
testvérek, mindketten szolgatársak; semmi
különbség sem testben, sem lélekben,
valóban ketten egy testben vannak. Ahol egy a test, ott egy a
lélek is." [Tertullianus: Ad uxorem 2, 8, 6--7; vö. II.
János Pál pápa: Familiaris consortio apostoli
buzdítás, 13.]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent Marcellinus /
Elvirai
(Spanyolország) zsinat: 9. kánon. (Kr. u. 303) (DH 117)
Hasonlóképpen a hívő
asszonynak, aki elhagyta
ugyan hívő, de házasságtörő
férjét és másik férjjel
házasodik, legyen megtiltva, hogy ezt megtegye; ha megtette,
előbb ne részesedjék az áldozásban, csak ha
az, akit elhagyott, előbb nem távozott el már a
világból...
Szent I. Miklós:
Ad consulta vestra,
3. fejezet. (Kr. u. 866) (DH 643)
... Elég a törvények szerint
egyedül azok
közös beleegyezése, akiknek az
egybekeléséről van szó. Ha a menyegző
alkalmával egyedül ez a beleegyezés nem volt meg, ez
(a hiány) az összes többit, mégha
magával az együtthálással meg is
pecsételték, hiábavalóvá teszi,
ahogyan Aranyszájú Szt. János, a nagy
tanító tanúsítja, aki azt mondja: "A
házasságot nem az együtthálás hozza
létre, hanem az akarat."
III. Ince: Quanto te
magis. (Kr. u. 1199)
(DH 769)
... Ha pedig a hívő
házastársak közül az
egyik vagy eretnekségbe tévedt, vagy pogány
tévedéshez pártolt, nem hisszük, hogy ebben
az esetben az, akit elhagytak, még a másik fél
életében második házasságot
köthet, jóllehet ebben az esetben nagyobbnak látszik
a Teremtő kicsúfolása. Mert ha mindjárt igazi
házasság áll is fenn hitetlenek között,
mégis az nem megkötött; hívők között
azonban igazi és egyszersmind megkötött áll
fenn: mivel a hit szentségét (= keresztség),
amelyet egyszer lehet felvenni, soha nem vesztik el, hanem
megpecsételi a házasság szentségét,
hogy az (a házasság) megmaradjon a házas
felek között míg csak az tart.
Boldog X. Gergely / II. Lyoni Zsinat: 4.
ülés (Kr. u. 1274) (DH 860)
Ugyanez a szent római Egyház
tartja és
tanítja, hogy hét
egyházi szentség van,
éspedig egyik a keresztség, amelyről fentebb
már
szóltunk, aztán a bérmálás
szentsége, amelyet a püspök
kézrátétellel szolgáltat ki,
krizmával megkenve az újjászületetteket, a
bűnbánat, a következő azután az
Oltáriszentség, aztán az egyházi rend,
aztán a házasság, aztán az utolsó
kenet, amelyet szent Jakab tanítása szerint a betegeknek
adnak föl.
IV. Jenő: Az
örményekkel
való egyesülés "Exultate Deo" bullája
(Kr. u. 1439) (DH 1327)
A hetedik szentség a
házasság, amely az Apostol
szerint Krisztus és az Egyház
egyesülésének jele: "Nagy titok ez. Én
Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom." [Ef 5,32].
Létrehozó oka a szabály szerint szóbelileg
kifejezett kölcsönös beleegyezés a
jelenlévő hitvessel.
Megjelöljük a házasság háromféle
javát. Első a gyermek elfogadása, és az Isten
iránti tiszteletre való nevelése. Második a
hűség, amelyet a hitvesek kötelesek egymás
iránt megőrizni. Harmadik a házasság
felbonthatatlansága, mert ez Krisztus és az Egyház
felbonthatatlan egyesülését jelképezi.
Bár fajtalanság bekövetkezte esetén
ágytól szabad elválasztani, másik
házasságot mégsem szabad kötni, mivel a
törvényesen kötött házasság
köteléke mindörökké tart.
III.
Pál / Tridenti Zsinat: Határozat a szentségekről
(Kr. u. 1547) (DH 1601)
Kánonok
a szentségekről általában
1. kánon. Ha valaki
azt
állítaná, hogy az Újszövetség
szentségeit nem mind a mi Urunk Jézus Krisztus
alapította, avagy több vagy kevesebb volna mint hét,
ti.: a keresztség, a bérmálás, az
Oltáriszentség, a bűnbánat szentsége, az
utolsó kenet, az egyházi rend és a
házasság -, vagy hogy a hét közül
bármelyik is nem volna valódi és sajátos
értelemben vett szentség: legyen
kiközösítve.
IV. Piusz / Tridenti
Zsinat:
Tanítás a házasság
szentségéről (Kr. u. 1563) (DH 1797-1801)
Azt, hogy a házasság örök és
felbonthatatlan kapocs, először az emberi nem ősapja,
mégpedig az isteni Lélek ihletésében,
így fejezte ki szavakban: "Ez már csont a
csontomból és hús a húsomból,
ezért a férfi elhagyja apját és
anyját, és feleségéhez ragaszkodik, s a
kettő egy test lesz [Ter 2,23k; vö. Ef 5,31].
E kötelékkel csakis két embernek lehet
összekapcsolódni és összefűződni, amit Krisztus
Urunk még világosabban tanított, midőn a fenti,
mintegy az Istentől kimondott szavakat is megismételte, de meg
is magyarázta: "Így már nem kettő, hanem egy
test". [Mt 19,6] Ennek a köteléknek, amiről annyival előtte
Ádám beszélt, rögtön új erőt is
adott e paranccsal: "Amit tehát Isten egybekötött, azt
ember szét ne válassza" [Mt 19,6; Mk 10,9].
Azt a kegyelmet, amely ezt a természetes szerelmet
tökéletesíti, felbonthatatlan egységgé
erősíti, s a hitveseket megszenteli, maga Krisztus, a
tiszteletreméltó szentségek
alapítója és tökéletesítője,
saját szenvedésével számunkra
kiérdemelte. Ezt Szent Pál is tanúsítja:
"Férfiak, szeressétek feleségeteket, ahogy
Krisztus is szerette Egyházát, és
föláldozta magát érte" [Ef 5,25], majd
hozzáteszi: "Nagy titok ez, én Krisztusra és az
Egyházra vonatkoztatom" [Ef 5,32].
Mivel tehát az evangéliumi törvényben
szereplő házasság az ősi
életközösséget kegyelemben Krisztus
által felülmúlja, ezért méltán
tanították mindig szent atyáink, a zsinatok
és az egész Egyház hagyománya, hogy az
Újszövetség szentségeihez kell sorolni.Csakis
jelen századunk esztelen és istentelen emberei vannak
ellene, akik nemcsak tévesen értelmezik e
tiszteletreméltó szentséget, de annak
erkölcsi vonatkozásairól - az evangélium
ürügyén a test szabadságát bevezetve -
írásban és élőszóban több olyan
tanítást terjesztenek a keresztény nép nagy
lelki kárára, amelyek a katolikus Egyház
szellemétől és az apostoli időktől
kipróbált hagyományától idegenek.
Az ő vakmerőségükkel kíván e szent és
egyetemes zsinat szembeszegülni, amikor az említett
szakadárok főbb eretnekségeit és
tévedéseit ki akarja irtani, nehogy veszedelmes
ragályuk még többeket megfertőzzön.
Ezért az eretnekek és tévtanításaik
ellen elhatározta a következő
kiközösítéseket:
1. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a
házasság nem valódi, szoros értelemben vett
és Krisztustól alapított szentség, egy az
evangéliumi Törvény hét
szentségéből, hanem csak az Egyházon belüli
emberek találmánya, amely kegyelmet nem is
közöl: legyen kiközösítve.
XIII. Leó: Az
"Arcanum divinae
sapientiae" körlevél (Kr. u. 1880) (DH 3142-3146)
[Az egyetemes hagyomány azt
tanítja], hogy Krisztus Urunk
a szentség méltóságára emelte a
házasságot, és egyúttal azzal a
hatással is felruházta, hogy a házastársak
az égi kegyelemmel, amelyet az ő érdemei szereztek,
megoltalmazva és megerősítve, a szent életet
magában a házasságban érjék el;
és, hogy a házasságban, amelyet az
Egyházzal való misztikus
házasságának képére
csodálatos módon hozott létre, egyrészt
tökéletesítse a természettel
egybehangzó szerelmet, másrészt még
erősebben kösse össze a férfinak és nőnek
természet szerint osztatlan közösségét
az isteni szeretet kötelékével. ...
Hasonlóképpen az apostoli szerzőktől azt is megtanultuk,
hogy Krisztus meghagyása szerint az egység és a
folytonos tartósság, amely már a
házasság kezdetétől fogva kívánalom
volt, megszeghetetlen és minden korban sérthetetlen. ...
Keresztény tökéletessége és
teljessége azonban nem csak az említett dolgokban
áll. Először is, mert a házassági
közösség elé valami magasztosabb és
nemesebb cél van kitűzve, mint ami azelőtt volt: célja a
rendelés szerint nem csupán az emberi nem
szaporodása, hanem az Egyház felnövekvő
nemzedékének létrehozása is, akik "a
Szentek polgártársai és Isten
családjának tagjai" [Ef 2,19]. ...
Másodszor, meg vannak határozva mindkét
házastársnak külön-külön a
kötelezettségei, és teljesen világosan le
vannak írva jogai. Mindig olyan érzületnek kell
szívükben uralkodnia ugyanis, hogy tudatában
legyenek annak: egymásnak a legnagyobb szeretettel,
állhatatos hűséggel, leleményes és
folytonos segítséggel tartoznak. A férj a
család vezetője és mintegy az asszony feje; az asszony
pedig, mivel hús az ő húsából és
csont az ő csontjából, vesse magát alá
és engedelmeskedjék férjének, nem
szolgáló, hanem társ módjára: hogy
ti. a tanúsított engedelmességből sem a
tisztesség, sem a méltóság ne
hiányozzék. A férfiben pedig, aki elöl
jár, és a nőben, aki engedelmeskedik, minthogy mindketten
egy-egy képet tükröznek, az egyik Krisztusét, a
másik az Egyházét, az isteni szeretet legyen a
kötelességteljesítés
mértékének folytonos meghatározója.
...
... Hasonlóképpen egy mindenki számára
egyenlő és mindenkinek közös házasságjog
is létrejött, amelyben érvényét
vesztette a rabszolgák és a szabad
születésűek közötti ősi
különbségtétel [vö. IX Gergely: Decrelates,
I. IV. tit. 9, cap. 1];
férfi és nő jogai egyenlőek; mert, amint Jeromos mondta
[77. levél, 3.], "amit az asszonynak nem szabad, azt
nálunk ugyanúgy a férfiaknak sem megengedett,
ugyanaz a szolgálat, egyenlőek a feltételek": és
ugyanazon jogok a jóakarat viszonzása és a
kötelességek kölcsönössége miatt
szilárd megerősítést nyernek; az asszonyok
méltósága oltalmat élvez és
biztosított; a férfinek meg van tiltva, hogy
házasságtörő feleségét halállal
büntesse, és a hűséget, amelyre
megesküdött érzékiségből és
szemérmetlenségből megsértse.
Az is nagy jelentőséggel bír, hogy az Egyház a
családapák hatalmát, amennyire
szükséges volt, korlátozta, nehogy csorbát
szenvedjen házasodni kívánó fiaiknak
és leányaiknak jogos szabadsága; hogy
határozatban kijelentette, hogy meghatározott fokú
rokonság és sógorság esetén a
házasság semmis lehet, hogy ugyanis a
házastársak természetfeletti szeretete
szélesebb téren áradjon szét; hogy a
tévedést, erőszakot és csalást, amennyire
csak tudta, a házasságkötésektől igyekezett
távol tartani; hogy a nászágy szent
szemérmességét, a személyek
biztonságát, a házasságok
becsületét, és a vallás
sértetlenségét épségben akarta
tudni. Végül pedig oly hatásosan és
törvényeinek oly nagy gondosságával
erősítette meg ezt az isteni intézményt, hogy
senki nem lehet a dolgok részrehajlás nélküli
értékelője, ha meg nem érti, hogy emiatt, ami a
házasságot illeti, az Egyház az emberi nem legjobb
őre és oltalmazója. ...
Ne indítson meg senkit a regalisták által annyira
hangoztatott megkülönböztetés sem, amely szerint
a házassági szerződést elválasztják
a szentségtől, mégpedig azzal a szándékkal,
hogy meghagyva az Egyháznak a szentséget érintő
hatáskört, a szerződést az állam vezetőinek
hatalmára és megítélésére
bízzák.
Egy ilyen megkülönböztetést, vagy
igazából: elszakítást
jóváhagyni
semmiképpen nem lehet; mert bizonyos, hogy a keresztény
házasságban a szerződés a szentségtől el
nem választható; és ezért valódi
és törvényes szerződés, anélkül,
hogy egyben szentség is lenne, nem állhat fenn. Krisztus
Urunk ugyanis a szentség
méltóságával felemelte a
házasságot; a házasság azonban maga a
szerződés, amennyiben jog szerint jött létre.
Ehhez járul, hogy a házasság azért
szentség, mert olyan szent jel, mely egyrészt kegyelmet
közvetít, másrészt Krisztusnak az
Egyházzal kötött misztikus házassága
képét tükrözi. Ennek formája és
alakja azonban éppen e legjelentősebb egyesülés
kötelékében fejeződik ki, amely által
férfi és asszony egymáshoz tartozik, és ami
semmi más, mint maga a házasság. Így
válik nyilvánvalóvá, hogy
keresztények közötti minden jogszerű
házasság önmagában és a maga
jogán szentség is egyben: és, hogy semmi sem lehet
messzebb az igazságtól, mint az az
állítás, hogy a szentség valami
hozzácsatolt dísz, vagy egy kívülről
odakerült tulajdonság csupán, amelyet a
szerződéstől az emberek tetszése szerint el lehet
különíteni és el lehet választani.
XI. Piusz: A "Casti
connubii"
körlevél (Kr. u. 1930) (DH 3700-3718)*
A házasság isteni
alapítása
Mindenekelőtt leszögezzük a
változtathatatlan
és megtámadhatatlan
alaptételt: a házasság alapítása
és megújitása nem emberi, hanem isteni
mű. Nem emberek, hanem Isten, a természet alkotója
és Krisztus Urunk, a
természet megváltója bástyázta
körül törvényekkel, erősítette meg
és
magasztalta föl. Azért ezek a törvények
semmiféle emberi önkénynek, még
a házasfelek ezzel ellenkező megegyezésének sem
rendelhetők alá. [Ter 1, 27-28; 2, 22-23; Mt 19, 3; Ef 5, 23.;
és a Tridenti zsinat: DH 1797-1816].
Noha a házasság természeténél fogva
isteni alapítás, benne az emberi
akaratnak mégis megvan a maga igen előkelő szerepe. A
házasság ugyanis,
mint egy férfi és egy nő között
kötött életszövetség, nem
létesülhet
másként, csak mindkét jegyes szabad
beleegyezéséből. E szabadakarati
elhatározás, amellyel mindkét fél
átadja és elfogadja a házassággal
együttjáró jogot (CIC 1081. k. 2.) a valódi
házasság létrejöttéhez
annyira szükséges, hogy azt semmiféle emberi hatalom
nem pótolhatja. A
szabadság azonban csak annak
kinyilvánítására szorítkozik, hogy a
felek
egy meghatározott személlyel valóban
házasságot akarnak-e kötni vagy
sem. A házasság lényege már nem az emberi
szabadságtól függ, úgyhogy
aki egyszer házasságot kötött, az már a
házasság isteni törvényeinek és
lényeges tulajdonságainak alá van rendelve.
Aquinói Szent Tamás a
hűségről és a gyermekekről így ír: "Ezek a
házasságban magának a
házassági szerződésnek okozatai, olyannyira hogy
ha a házassági
beleegyezésben, amely a házasságot
létrehozza, velük ellenkező akarat
nyilvánul meg, nem létesülne valódi
házasság."(STh. III. Suppl. 49,3.)
Már e tényből következik a törvényes
hatalmaknak az a joga és
kötelessége, hogy megfékezzék,
megakadályozzák és büntessék a
bűnös
házasságokat, melyek ész- és
természetellenesek; sőt az emberi
természettel összefüggő dologról
lévén szó, egészen
nyilvánvaló igazság
az is, amit boldogemlékű XIII. Leó pápa így
fejez ki: "Az életmód
megválasztásában minden egyes embernek hatalma
és szabad akarata van:
vagy az Úr Jézus tanácsát követni a
szüzességben, vagy házasságra
lépni. Semmiféle emberi törvény nem veheti el
az ember természetes és
veleszületett jogát a házassághoz, és
nem korlátozhatja az isteni
tekintéllyel kezdetben megszabott házassági okot:
"Növekedjetek és
sokasodjatok»" (Rerum novarum enciklika)
A keresztény házasság
javai
Midőn annak kifejtésére
térünk át,
Tisztelendő Testvérek, hogy melyek
és mily nagy fontosságúak az igazi
házasság Istentől rendelt javai,
eszünkbe jutnak Szent Ágoston szavai, akit
halálának 1500 éves
évfordulója alkalmából nem régen
ünnepeltünk Ad salutem kezdetű
körlevelünkben (1930. Ápr. 20.): "Mindazok a javak,
amelyek miatt maga
a házasság jó: a gyermek, a hűség és
a szentség". S hogy e három
pontban a keresztény házasságról
való egész tanítás világosan
bennfoglaltatik, azt is fényesen megmagyarázza ugyanaz a
szent doktor,
amikor ezt írja: "A hűség kizárja a
házasságon kívül más férfival
vagy
nővel a nemi érintkezést; a gyermek megköveteli,
hogy szeretettel
fogadják, gyöngéden táplálják
és vallásosan neveljék; a szentség
megakadályozza a házasság
fölbontását és nem engedi, hogy az
elvált
férfi vagy nő akár a gyermek kedvéért is
mással házasságot kössön. Íme,
a házasság egész törvénye, amely a
természetes termékenységet
megnemesíti, a gonosz szabadosságot pedig
megfékezi".(De bono conjugii.
24,32.)
[1. A gyermekáldás java.]
A házasság javai között első helyen áll
a gyermek. Így tanította már
maga az emberi nem Teremtője, aki végtelen kegyessége
szerint az emberi
élet folytatásában az emberek
segítségét igénybe akarta venni, midőn a
paradicsomban a házasságot alapítván
ősszüleinknek, s rajtuk keresztül
az összes eljövendő házastársaknak mondta:
"Növekedjetek és
sokasodjatok, és töltsétek be a földet." ...
A keresztény szülők értsék meg, hogy ők
nemcsak az emberi nemnek a
földön való elterjesztésére és
fenntartására vannak, s nem is csak
azért, hogy az igaz Istennek akármilyen tisztelőket
neveljenek, hanem
hogy Krisztus egyházának gyermekeket, a szenteknek
polgártársakat, az
Istennek háznépet szüljenek (Ef 2,19.), hogy az
Isten és az Üdvözítő
igaz tiszteletének élő nép szaporodjék.
Magát a megszentelő kegyelmet a
keresztény szülők - még ha a kegyelem
állapotában vannak is - ugyan nem
önthetik át a gyermekbe, sőt a természetes
nemzés a halál útja, melyen
az áteredő bűn megy a gyermekbe; mégis
valamiképpen részesei az első
paradicsomi házasságnak, mivel gyermeküket
fölajánlják az Egyháznak,
hogy az mint az Isten gyermekeinek termékeny anyja, a
keresztségben
újjászülje természetfölötti
életre; s így a gyermek Krisztus eleven
tagja, az örök élet és az örök
boldogság részese és örököse
legyen,
melyre valamennyien teljes szívből vágyódunk. ...
A gyermeknemzés egyedül nem meríti ki a
házasság első javának fogalmát, hanem
hozzá tartozik még a gyermeknevelés is. ...
[2. A hitvesi hűség java.]
A házasság második java, amelyet - mint
említettük - Szent Ágoston
felsorol, a hűség, vagyis a hitveseknek a
házassági szerződés
betartásában való kölcsönös
hűsége. Azaz: ami az isteni törvénnyel
szabályozott házasságkötésből
kifolyólag egyedül a hitvestárs joga, azt
a másik hitves tőle meg ne tagadja, másnak meg ne
engedje, sőt magának
a hitvestársnak se engedjen meg olyasmit, ami az isteni joggal
és
törvényekkel ellenkező és a hitvesi hűséggel
összeférhetetlen.
A hűség elsősorban a házasság
tökéletes egységét követeli meg, amelyet
a Teremtő az ősszülők házasságában
alapított meg, mert azt egy férfi és
egy nő között kötötte. S bár az Isten mint
legfőbb törvényhozó, az
őseredeti törvényt az idők folyamán bizonyos időre
valamelyest
enyhítette, kétségtelen, hogy az
evangéliumi törvény egészen
visszaállította az eredeti és
tökéletes egységet, s megszüntetett
minden kivételt, amint Krisztus szavai, az Egyház
állandó tanítása és
gyakorlata világosan bizonyítják. ...
Ez a Szent Ágoston által szűziesnek nevezett hűség
könnyűvé, kellemessé
és fölemelővé válik egy másik
kiváló tényezőnek, a hitvesi szeretetnek
erejéből, amely a házasélet összes
kötelességeit átjárja és a
keresztény házasságban a legelőkelőbb szerepet
játssza. ...
Nem olyan szeretetről van szó tehát, amely csak az
érzékiség gyorsan
múló kívánságain alapszik, vagy csak
becéző szavakban nyilvánul meg,
hanem amely a lélek legbensőbb érzésein nyugszik,
és -- mivel a
szeretet próbaköve a tett (Nagy Szent Gergely: Homilia 30.
in
Evangelium,1.) -- külső cselekedetekben is bizonyságot tesz
magáról. A szeretet megnyilatkozása a
családban nem szorítkozhat csak a külső
segítségnyújtásra, hanem arra is kiterjed,
sőt elsősorban arra kell
irányulnia, hogy a házasok a belső, lelki
fejlődésben és
tökéletesedésben támogassák
egymást, hogy az életközösségből eredően
napról napra előrehaladjanak az erényekben, főleg az
isteni és a
felebaráti szeretetben növekedjenek, mert
végül is ezen "függ a törvény
és a próféták" (Mt 22,40.). ...
A hitveseknek kölcsönös lelki formálása, a
kölcsönös tökéletesítésre
való állandó törekvés, mint a
Római Katekizmus tanítja (2. par.
VIII.13.), joggal mondható a házasság elsődleges
okának és értelmének,
ha a házasságot nem szorosan a gyermeknemzés
és gyermeknevelés
intézményének, hanem tágabb
értelemben az egész élet
közösségének és
szövetségének fogjuk fel.
A szeretet kötelékével
megszilárdított családi életben uralkodnia
kell
annak, amit Szent Ágoston a szeretet rendjének nevez. Ez
a rend magával
hozza a férj elsőbbségét az asszony és a
gyermekek előtt, és az asszony
készséges és önkéntes
meghajlását és engedelmességét,
amelyet az
Apostol ajánl: "Az asszonyok engedelmeskedjenek
férjüknek, akárcsak az
Úrnak, mert a férfi éppúgy feje az
asszonynak mint Krisztus feje az
Egyháznak." (Ef 5,22-23.)
Ez az engedelmesség nem tagadja
és nem veszi
el a nőtől azt a
szabadságot, mely őt emberi személyiségének
kiváló méltóságánál,
feleségi, anyai és élettársi
hivatásánál fogva teljes joggal megilleti.
Nem is követeli tőle, hogy férje akármilyen -
talán esztelen, vagy a
női méltósággal össze nem egyeztethető -
kívánságának eleget tegyen.
Nem is kívánja, hogy a nő a kiskorúak
sorsára jusson, akik kellően
érett ítélőképesség vagy
élettapasztalat híján saját jogaikat nem
gyakorolhatják. Tiltja azonban a mértéktelen, s a
család javával nem
törődő szabadosságot. Tiltja a család
testében a szív elszakítását a
fejtől, ami az egész szervezet kárával vagy
pusztulásának veszélyével
járna. Ha ugyanis a férj a fej, akkor a feleség a
szív. S miként a férj
első a kormányzásban, úgy első az asszony a
szeretésben. Ezt az
elsőbbséget igényelheti és kötelessége
is igényelni.
Az asszonynak a férjével
szembeni
alárendeltsége fokát és
módját tekintve személyek és korok szerint
különböző lehet; sőt, ha a
férj elmulasztaná kötelességét, az
asszonynak kell átvennie a család
kormányzását. De a család
szervezetét és Istentől alkotott és
megerősített alaptörvényét felforgatni vagy
megsérteni sehol és soha
nem szabad.
Nagyon bölcsen ír XIII. Leó
pápa a
férj és a feleség közötti rendről a
már említett Arcanum
kezdetű
enciklikájában: "A férfi a család fejedelme
és az asszony feje; az
asszony pedig, mivel hús a férje
húsából és csont az ő
csontjából,
rendelje alá magát és engedelmeskedjék a
férjének, de nem mint
szolgáló, hanem mint feleség. Azaz
engedelmességében legyen meg a
tisztesség és a méltóság. Abban, aki
kormányoz és abban, aki
engedelmeskedik -- mivel egyikük Krisztus, másikuk az
Egyház képét
tükrözi --, az isteni szeretet legyen a
kötelességek állandó
irányítója".
[3. A szentségben
rejlő javak.] Az összes említett
áldásokat betetőzi és
tökéletesíti a keresztény
házasságnak az az előnye, amelyet Szent Ágoston
szavával szentségnek
neveztünk, ami egyrészt a kötelék
fölbonthatatlanságát, másrészt a
házassági szerződésnek Krisztus által
hatékony kegyelemközvetítő jellé
történt fölemelését és
fölszentelését jelenti.
A házassági szövetség
fölbonthatatlan szilárdságát maga
Krisztus hangsúlyozza, mondván: "Amit Isten
egybekötött, ember szét ne
válassza"; (Mt 19,6.) és: "Mindaz, aki elbocsátja
feleségét és mást
vesz el, házasságot tör; és aki
férjétől elbocsátott nőt vesz
feleségül, házasságot tör" (Lk 16,18.)
Szent Ágoston világosan e
fölbonthatatlanságban határozza meg azt, amit
a szentség javának mond: "A szentségben pedig (az
a fontos) hogy a
házasságot föl ne bontsák, s az elvált
férfi vagy nő még a gyermekek
kedvéért se köthessen házasságot" (De
Genesi ad litteram. i. h.).
A fölbonthatatlanság minden
valódi
házasságnak tulajdonsága, bár nem
mindegyikben egyformán tökéletes módon van
meg. Mert az Úr szava: "Amit
Isten egybekötött, ember szét ne válassza" az
ősszülők házasságáról,
minden jövendő házasság előképéről
szólt, s így minden valódi
házasságra vonatkoznia kell. ...
Ha van is igen ritka kivétel a
fölbonthatatlanság alól -- mint a
tisztán pogányok között kötött
csupán természetes házasságoknál,
valamint a keresztények között
érvényesen kötött, de el nem hált
házasságoknál --, az a kivétel nem emberi
akarattól vagy bármiféle
pusztán emberi hatalomtól, hanem az isteni jogtól
függ, amelynek őrzője
és magyarázója Krisztus Egyháza. Soha
és semmiféle okból nem lehet
azonban ilyen joga senkinek az érvényes és
elhált keresztény házasság
fölött. Ebben ugyanis a házastársi
szövetség teljesen létrejött, s így
Isten akaratából benne a tökéletes, emberi
hatalom által föl nem
oldható szilárdság és
fölbonthatatlanság nyilvánul meg.
Ha Isten eme akaratának belső okát kellő tisztelettel
kutatjuk,
Tisztelendő Testvérek, könnyen megtaláljuk a
keresztény házasságnak
abban a misztikus jelentésében, mely a hívők
bevégzett házasságában
teljesen és tökéletesen fölismerhető. Mint az
Apostol az Efezusiakhoz
írt levelében tanúsítja (Ef 5,32) , a
keresztények házassága azt a
legtökéletesebb egyesülést jelképezi,
amely Krisztus és az Egyház
között van: "Nagy titok ez, mondom én, Krisztusra
és az Egyházra
értem". E közösség pedig, amíg Krisztus
és általa az Egyház él, soha
semmiféle szétválasztással föl nem
bontható. ...
A fölbonthatatlanságon túl a
házasság mint szentség még sokkal
magasztosabb előnyöket is tartalmaz, melyeket már maga a
szentség név
is jelez. A szentség szó ugyanis a keresztényeknek
nem üres szó, mert
az Úr Krisztus "a szentségek alapítója
és tökéletesítője"(Trienti
Zsinat 24. sess.) azáltal, hogy hívei
házasságát az Újszövetség igaz
és
sajátos szentségévé emelte, annak a
különös kegyelemnek jelévé és
forrásává tette, amellyel "a természetes
szeretetet nagyobb
tökéletességre emeli, az elválaszthatatlan
egységet megerősíti és
megszenteli a házastársakat" (Uo.)
És mivel Krisztus a hívők között magát
az érvényes házassági
beleegyezést tette meg a kegyelem jelévé, a
szentségi jelleg a
keresztény házassággal annyira
összefügg, hogy a megkereszteltek között
igazi házasság nem jöhet létre
anélkül, hogy "egyúttal szentség is ne
legyen" (CIC 1012. k.). ...
Ez a szentség ugyanis
mindazokban, akik nem
gördítenek akadályokat
működése elé, nem csupán a
természetfölötti élet forrása lesz, azaz
növeli a megszentelő kegyelmet, hanem különleges
ajándékokat, jó
indulatokat, kegyelmi csírákat ad; fokozza és
tökéletesíti a
természetes erőket, hogy a hitvesek ne csupán
értelemmel értsék, hanem
bensőségesen ízleljék, szilárdan
őrizzék, hatékonyan akarják és meg is
tudják tenni mindazt, ami a házas állapothoz,
annak céljaihoz és
kötelességeihez tartozik. Végül jogot
biztosít nekik ahhoz, hogy
mindannyiszor elnyerjék a segítő kegyelmet,
valahányszor állapotbeli
kötelességeik teljesítéséhez arra
szükségük van.
Házassági
visszaélések
Ha e bajok forrásánál akarjuk
kezdeni,
meg kell állapítanunk, hogy
gyökerük annak tagadása, hogy a
házasságot a természet Ura alapította,
és az Úr Krisztus valódi szentség
rangjára emelte; s az az állítás,
hogy a házasság emberi találmány. ...
[Levonható
következtetések:] a házasságot
szabályozó törvények,
intézmények és szokások csakis
emberi akarat eredményei, ezért egyedül annak vannak
alávetve; tehát az
emberi tetszés és a mindenkori viszonyok szerint
változtathatók,
kezdeményezhetők és megszüntethetők. Szerintük
a nemző erő, mely
magában a természetben gyökerezik, fontosabb
és tágabbkörű, mint a
házasság. ...
Ilyen elvek alapján egyesek odáig jutottak, hogy az
egybekelésnek új
módjait találták ki, melyek szerintük az
emberiség és korunk mai
helyzetének megfelelnek, s ezeket mint a házasság
új formáit ajánlják:
egyesek az ideiglenes-, mások a próba-, ismét
mások a baráti
házasságot. E formák a házasság
minden szabadságát és jogát
igénylik,
kivéve a fölbonthatatlanságot és a gyermeket,
hacsak a felek később az
életközösséget teljes jogú
házassággá nem változtatják. ...
Először a gyermekről szólunk. A
gyermeket sokan
vakmerően a házasság
kellemetlen terhének nevezik, melytől a
házastársaknak óvakodniuk
kellene, de nem a tisztességes
önmegtartóztatással, amely mindkét
házastárs beleegyezésével a
házasságban is megengedett, hanem a
természettel való visszaélés által.
Vannak, akik ezt a bűnös
kedvezményt azért igénylik, mert irtóznak a
gyermektől, és érzéki
vágyaikat teher nélkül akarják
kielégíteni. Vannak, akik azt
hajtogatják, hogy nem tudnak
önmegtartóztatásban élni, a gyermeket
viszont önmaguk vagy a feleségük állapota, vagy
a család gazdasági
viszonyai miatt nem vállalhatják.
Pedig semmiféle ok, még a
legsúlyosabb
sem teheti természetessé és
tisztességessé azt, ami önmagában
természetellenes. A házastársi jog
gyakorlása ugyanis természeténél fogva a
gyermeknemzésre irányul, tehát
a természet ellen vétenek és ocsmány, s
benső lényegében
tisztességtelen dolgot tesznek, akik annak természetes
célját és
hatását meghiúsítják.
Ezért nem csoda, hogy az
Úristen a
Szentírás tanúsága szerint
különös szigorral üldözi ezt a
gyalázatos bűnt, s néha halállal is
büntette, amint Szent Ágoston mondja: "Tiltott módon
és erkölcstelenül
él a feleségével, aki a gyermek
fogamzását megakadályozza. Ezt tette
Onán, Júda fia, és Isten megölte miatta." (De
conjugiis adulterinis.
2,12.; vö. Ter 38,8k)
Mivel egyesek a kezdettől fogva
hirdetett és soha el
nem ejtett
keresztény tanítástól eltérve
újabban nyíltan mást hirdetnek e
tárgyban, a Katolikus Egyház, amelyre maga Isten
bízta az erkölcs
épségének és tisztaságának
védelmét, az erkölcsi züllöttségnek
ebben a
korában, a házasság tisztaságának e
rút szennytől való megőrzése
céljából, isteni küldetésére
hivatkozva általunk fölemeli hangos szavát
és ismét kinyilvánítja: A
házassági jognak olyan használata, amely azt
a gyermeknemzés természetes
hatásától szándékosan megfosztja,
Isten és
a természet törvényének
megsértése, s mindazok, akik ilyesmit tesznek,
súlyos bűnt követnek el.
Legfőbb apostoli
tekintélyünknél fogva, s a
gondjainkra bízott
lelkek üdvéért való aggodalomból
figyelmeztetjük a gyóntató és
lelkipásztorkodó papokat, hogy híveiket Istennek e
súlyos törvénye
felől ne hagyják megtévedni, s méginkább
hogy ők maguk óvakodjanak az
effajta hamis véleményektől, s azokkal semmiképpen
egyet ne értsenek. ...
Az Anyaszentegyház azt is jól tudja, hogy gyakran az
egyik házas fél
inkább csak tűri, de nem cselekszi a bűnt, mert a
természetes rend
fölforgatását súlyos okok miatt csak
megengedi, de maga nem akarja, s
ezért nem bűnös. Csak meg ne feledkezzék a szeretet
törvényéről és ne
mulassza el házastársát a bűntől
eltéríteni és elvonni. Azok a
házastársak sem vétenek a természet rendje
ellen, akik jogos és
természetes módon élnek, de természetes
okok, életkoruk vagy egyéb
fogyatkozásuk miatt új élet nem születhet.
A házasságnak ugyanis és a
házassági jog használatának vannak
másodrendű céljai is, mint a
kölcsönös segítés, egymás közt
a szeretet ápolása és az érzéki
vágyak
csillapítása, melyekre a házastársaknak
szabad törekedniük, ha
egyébként a házasélet belső
természetességén és elsődleges
céljára való
beállítottságán nem esik csorba.
Mindazonáltal óvakodni kell, hogy a szomorú
gazdasági viszonyok ne
adjanak alkalmat sokkal szomorúbb tévedésre. Nem
lehetnek ugyanis olyan
nehézségek, amelyek
hatálytalaníthatnák Isten belső
természetük szerint
rossz tetteket tiltó törvényeit. Isten
erősítő kegyelméből a hitvesek
minden körülmények között megfelelhetnek
kötelességüknek és a
házasságban tisztán megőrizhetik magukat ettől a
szennytől. [vö. DH 1536; 2001]
[*: A szöveg a http://www.katolikus.hu/roma/casti.html
oldalról származik]
II. János
Pál: "Familiaris
consortio" apostoli buzdítás (Kr. u. 1982) (DH 4713-4716)
A házasság az
üdvösség forrása
... 56. A keresztény házaspár
és
család megszentelődésének sajátos
forrása és különleges eszköze a
házasság szentsége, amely
fölelevenítés tökéletessé teszi
a keresztség megszentelő kegyelmét. Krisztus
halála és föltámadása
misztériumának erejéből, amelybe a
keresztény házasság újra beavatja az
embereket, a házastársi szerelem megtisztul és
megszentelődik: "Ezt a szerelmet az Úr arra méltatta,
hogy a kegyelem és a Szeretet különleges
ajándékával meggyógyítsa,
tökéletessé tegye és fölemelje".
[Vö. II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes, 49.]
Jézus Krisztus kegyelmi ajándéka nem
korlátozódik a házasság
szentségének kiszolgáltatására,
hanem elkíséri a házastársakat egész
életük folyamán. ...
... Az életszentségre szóló egyetemes
meghívás a keresztény házastársaknak
és szülőknek is szól. Sajátos értelmet
nyer számukra a házasság
szentségében, s a házastársi és
családi életben válik konkrét
valósággá. [Vö. I. Vatikáni zsinat:
Lumen gentium, 41.] Belőle kegyelem születik és az az igazi
és mély családi és
házastársi lelkület amelyet a teremtés, a
szövetség, a Kereszt, a feltámadás és
a házasság jeltermészete táplál,
amelyekre a Szinódus ismételten hivatkozott.
A keresztény házasság -- éppen
úgy, mint a többi szentségek, melyek "arra
rendeltetnek, hogy megszenteljék az embereket,
építsék Krisztus testét és
megdicsőítsék Istent" [Vö. II. Vatikáni
zsinat: Sacrosanctum Concilium, 59.] -- az Egyházban és
Jézus Krisztusban Istent dicsőítő (kultikus)
cselekmény: kiszolgáltatásával a
keresztény házastársak kifejezik
hálájukat Isten iránt a nekik juttatott nagyszerű
ajándékért. Hálát adnak
azért, hogy házastársi és családi
életükben újra megélhetik azt a szeretetet,
amellyel Isten minden embert, az Úr Jézus pedig
Menyasszonyát, az Egyházat szereti.
És miként a szentségből a
házastársakra ajándék és
kötelezettség árad, hogy a kapott
megszentelést életükben naponként
tapasztalják, ugyanúgy e szentségből kegyelem
és erkölcsi kötelezettség fakad, hogy
életük egészét szünet
nélküli "lelki áldozattá"
alakítsák. [1Pét 2,5; vö. II. Vatikáni
zsinat: Lumen gentium, 34.]
A keresztény házastársakra és szülőkre
is vonatkoznak -- főleg a földi dolgokban -- azok a szavak,
amelyeket a Zsinat mond: "Így a laikusok is mint
imádó emberek, s mint akik mindenütt szentül
cselekszenek, magát a világot szentelik Istennek". [uo.]
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Ter 1,26-28.31
Isten újra szólt: „Teremtsünk embert
képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők
uralkodjanak a tenger halai, az ég madarai, a
háziállatok, a mezei vadak és az összes
csúszómászó fölött, amely a
földön mozog.” Isten megteremtette az embert,
saját képmására, az Isten
képmására teremtette őt,
férfinek és nőnek teremtette őket.
Isten megáldotta őket, Isten
szólt hozzájuk: „Legyetek termékenyek,
szaporodjatok, töltsétek be a földet és
vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az
ég madarai és minden állat fölött, amely
a földön mozog.” … Isten látta, hogy nagyon
jó mindaz, amit alkotott. Este lett és reggel: a
hatodik nap.
Ter
2,18-25
Azután így szólt az Úristen:
„Nem jó az embernek egyedül lennie. Alkotok neki
segítőtársat, aki hozzá illő.” Az
Úristen megteremtette még a földből a mező minden
állatát, s az ég minden madarát. Az
emberhez vezette őket, hogy lássa, milyen nevet ad nekik. Az
lett a nevük, amit az ember adott nekik. Az ember tehát
minden állatnak, az ég minden madarának és
a mező minden vadjának nevet adott. De a maga
számára az ember nem talált
segítőtársat, aki hasonló lett volna hozzá.
Ezért az Úristen álmot bocsátott az
emberre, s mikor elaludt, kivette egyik oldalcsontját, s a
helyét hússal töltötte ki. Azután az
Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az
asszonyt, és az emberhez vezette. Az ember így
szólt: „Ez már csont a csontomból
és hús a húsomból. Asszony a neve,
mivel a férfiből lett.” Ezért a férfi
elhagyja apját és anyját és
feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz. Mind
az ember, mind az asszony meztelen volt, de nem szégyenkeztek
egymás előtt.
Ef 5,2
éljetek szeretetben, ahogy Krisztus is
szeretett minket, és odaadta magát
értünk jó illatú áldozati
adományként az Istennek.
Ef
5,21-33
Legyetek egymásnak alárendeltjei Krisztus
iránti tiszteletből. Az asszony engedelmeskedjék
férjének, akárcsak az Úrnak, mert a férfi
feje az asszonynak, ahogy
Krisztus feje az Egyháznak: testének ő a
megváltója. Amint tehát az
Egyház alá van vetve Krisztusnak, az asszony is
mindenben férjének. Férfiak,
szeressétek feleségeteket, ahogy Krisztus is szerette
az Egyházat, és feláldozta
magát érte, hogy a keresztségben szavával
megtisztítva megszentelje. Ragyogóvá akarta tenni
az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem
egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen.
Így a férj is köteles szeretni
feleségét, mint saját testét. Aki
feleségét szereti, önmagát szereti. A
saját testét senki sem gyűlöli, hanem
táplálja, gondozza, akárcsak Krisztus
az Egyházat. Mert tagjai vagyunk testének.
„Ezért az ember elhagyja apját, anyját,
feleségével tart, és a kettő egy test lesz.” Nagy
titok ez, én Krisztusra
és az Egyházra vonatkoztatom. Szeresse
hát mindegyiktek a feleségét, mint
önmagát, az asszonyok meg tiszteljék
férjüket.
Ter
24,48-51
Utána meghajtottam magam, leborultam Isten
előtt, dicsőítettem az Urat, uramnak,
Ábrahámnak Istenét, aki egyenes úton
vezetett, hogy uram testvérének leányát
elvigyem fiának. Most tehát ha szeretetet és
hűséget akartok tanúsítani uram iránt,
jelentsétek ki, ha nem, azt is jelentsétek ki, hogy
aszerint forduljak jobbra vagy balra.” Erre Lábán
és Betuel ezt mondták feleletül: „Ez az
Úrtól indult ki. Nem szólhatunk semmit sem
hozzá, sem ellene. Nézd, Rebekka rendelkezésedre
áll: vedd és menj!
Ter
24,58-67
Odahívták Rebekkát és
megkérdezték: „Akarsz elmenni ezzel az emberrel?”
„Akarok” - felelte. Erre elbocsátották
Rebekkát, dajkájával, Ábrahám
szolgájával és embereivel. Megáldották
Rebekkát és mondták: „Nővérünk
legyen ezerszer tízezerré, utódaid
foglalják el ellenségeik kapuját.” Erre
Rebekka útra kelt szolgálóival. Tevékre
szálltak és követték az embert. A szolga
átvette Rebekkát és elindult. Izsák
Lachai-Roi forrásának pusztájából
jött, ugyanis a Negeben lakott. Napszállta idején
kiment Izsák, hogy a szabad mezőn járkáljon. Mikor
körülnézett, tevéket látott
közeledni. Rebekka is fölemelte szemét és
meglátta Izsákot. Sietve leszállt a
tevéről, s megkérdezte a szolgát: „Ki az a
férfi ott, aki a mezőn felénk tart?” „Ő a mi urunk” -
felelte. Erre vette a fátyolt és elfödte
magát. A szolga elbeszélt Izsáknak mindent, ami
történt. Izsák sátrába vitte,
magához vette Rebekkát, s az a felesége lett.
Izsák megszerette őt, úgyhogy megvigasztalódott
anyjának elvesztésén.
Tób
7,9-14
Aztán levágott egy kost a
nyájból és szíves fogadtatásban
részesítette őket. Megmosakodtak, megfürödtek
és asztalhoz ültek. Akkor azt mondta Tóbiás
Ráfaelnak: „Azarja testvér, légy szíves,
kérd meg Ráguelt, adja hozzám a nővéremet,
Sárát feleségül.” Ráguel meghallotta,
és azt mondta a fiatalembernek: „Egyél-igyál,
mulass jól! Csak rajtad áll, testvérem, hogy
feleségül veszed-e lányomat, Sárát.
Én nem tehetem meg, hogy máshoz adjam, hisz te vagy a
legközelebbi rokona. De őszintén beszélek veled,
fiam: hétszer is megpróbáltam, hogy férjet
szerezzek neki a rokonaink közül, de amint közeledtek
hozzá, még azon az éjjel mind meghaltak. De most
egyél és igyál, fiam, az Úr majd
megajándékoz kegyelmével és
békéjével benneteket.”
Tóbiás kijelentette: „Hallani sem akarok
evésről-ivásról, amíg meg nem mondod
kereken, mi a szándékod.” Ráguel így
felelt: „Nos, mivel Mózes törvénye szerint a
tiéd, az ég is azt akarja, hogy a tiéd
legyen. Rád bízom hát nővéredet. Mostantól
a bátyja vagy, ő meg a nővéred. Mától
kezdve örökre a tiéd. Az ég Ura
legyen hozzátok irgalmas ma este, fiam, és árassza
rátok kegyelmét és békéjét.”
Akkor Ráguel behívta a lányát,
Sárát, kézen fogta, és ezekkel a szavakkal
adta feleségül Tóbiásnak: „Rád
bízom. Mózes törvénye és parancsa
neked ítéli feleségül. Vedd, és vidd
tiszta szándékkal atyádhoz. Az ég Istene
adjon nektek szerencsés utat!” Aztán a
feleségéhez fordult és papírt hozatott az
íráshoz. Megírta a házassági
szerződést, amelynek értelmében a
lányát feleségül adja
Tóbiásnak, Mózes törvénye szerint.
Akkor aztán nekiláttak az evésnek-ivásnak.
Tób 8,4-9
Közben a szülők kimentek és
bezárták az ajtót. Tóbiás
fölkelt az ágyból és azt mondta
Sárának: „Kelj fel, nővérem! Imádkozzunk
együtt és könyörögjünk Urunkhoz, hogy
elnyerjük kegyelmét és
segítségét.” Az fölkelt és elkezdtek
imádkozni, hogy oltalmat találjanak.
Tóbiás kezdte: „Áldott vagy, atyáink
Istene! Áldott a te neved
örökkön-örökké! Dicsőítsenek az
egek és mind a teremtmények mindörökké.
Te teremtetted Ádámot, és hűséges
segítőül mellé adtad a feleségét,
Évát. Tőlük származik az emberiség.
Azt mondtad: nem jó az embernek, ha egyedül van. Alkossunk
mellé hozzá hasonló segítőtársat.
Uram, én most nem rendetlen vággyal veszem el
nővéremet, hanem tiszta szándékkal. Engedd,
hogy irgalmat találjon és találjak én is,
és együtt öregedjünk meg.”
Közösen rámondták: „Úgy legyen,
úgy legyen!” Aztán éjszaka együtt
háltak. Ráguel fölkelt, és
szólt szolgáinak. Azok mentek, és
segítettek neki sírt ásni.
Én
2,8-10.14.16; 8,6-7
Csitt! A szerelmem! Nézzétek, ő jön ott,
ugrál a hegyeken és szökell a dombokon! Szerelmem
olyan, mint a gazella, a fiatal szarvas a hasonmása.
Nézzétek, már itt áll házunk
falánál, benéz az ablakon, nézelődik a
rácson át. Aztán köszön, s így
szól szerelmesem: Kelj föl, kedvesem, gyere
szépségem! … Sziklák hasadékában
fészkelő galambom, rejtekhelyeden, a szirtek szegélyezte
ösvényen mutasd meg arcodat, hadd halljam hangodat, mert
szépen cseng a hangod, és bájos az arcod… A
kedvesem az enyém, s én az övé vagyok;
liliomok közt legeltet (mostanában).
Tegyél a szívedre pecsétnek, mint
valami pecsétet a karodra! Mert mint a halál, olyan erős
a szerelem, olyan a szenvedély, mint az alvilág. Nyila
tüzes nyíl, az Úrnak lángja. Tengernyi
víz sem olthatja el a szerelmet, egész folyamok sem
tudnák elsodorni.
Sir
26,1-4. 13-18
Ha jó az asszony, boldog ember a férj, s
kétszer annyi lesz napjainak száma. A férjnek
öröm a derék asszony: békességben
töltheti életét. A jó feleség
jó osztályrész: aki féli az Istent, az
részesül benne. Szegény-e vagy gazdag? A
szíve jókedvű, és mindig vidámság
tükröződik arcán.
Az asszony szerelme elbájolja férjét,
okossága erőt önt a tagjaiba. A hallgatag asszony Isten
ajándéka, a jól nevelt asszonyt nem lehet
megfizetni. A szemérmes asszony igen nagy kegyelem, és az
erkölcsösnek nincs ellenértéke. Az egek
magasából világító naphoz
hasonlít az asszony, ha jó, s dísze a
házának. Mint az égő mécses a szent
mécstartón, olyan a csinos arc az egyenes termeten.
Aranyoszlopokhoz ezüsttalapzaton hasonlít a szép
láb karcsú bokák fölött.
Jer
31,31-34
Igen, jönnek napok - mondja az Úr -, amikor
új szövetséget kötök Izrael
házával és Júda házával. De
nem olyan szövetséget, mint amilyet atyáikkal
kötöttem azon a napon, amikor kézen fogva kivezettem
őket Egyiptom földjéről. Azt a szövetségemet
ugyanis megszegték, holott én uruk voltam - mondja az
Úr. Ez lesz az a szövetség, amelyet majd Izrael
házával kötök, ha elérkeznek azok a
napok - mondja az Úr: Bensejükbe adom
törvényemet, és a szívükbe írom.
Én Istenük leszek, ők meg az én népem
lesznek. És többé nem lesz szükség
rá, hogy az egyik ember a másikat, testvér a
testvérét így tanítsa: Ismerd meg az Urat,
mert mindnyájan ismerni fognak a legkisebbtől a legnagyobbig -
mondja az Úr -, mivel megbocsátom gonoszságaikat,
és vétkeikre többé nem emlékezem.
Róm
8,31-35.37-39
Mire következtethetünk ebből? Ha Isten
velünk, ki ellenünk? Aki saját Fiát nem
kímélte, hanem mindnyájunkért
áldozatul adta, hogyne ajándékozna nekünk
vele együtt mindent? Ki emel vádat Isten
választottai ellen? Isten, aki a megigazulást adta? Ki
ítél el? Krisztus Jézus, aki meghalt, sőt fel is
támadt, és az Isten jobbján közbenjár
értünk? Ki szakíthat el bennünket Krisztus
szeretetétől? Nyomor vagy szükség?
Üldöztetés vagy éhínség,
ruhátlanság, életveszély vagy kard? …
De mindezeken diadalmaskodunk őáltala, aki szeret minket. Biztos
vagyok ugyanis benne, hogy sem halál, sem élet, sem
angyalok, sem fejedelemségek, sem jelenvalók, sem
eljövendők, sem hatalmasságok, sem magasság, sem
mélység, sem egyéb teremtmény el nem
szakíthat bennünket Isten szeretetétől, amely
Krisztus Jézusban, a mi Urunkban van.
Róm
12,1-2. 9-13
Testvérek, Isten irgalmára kérlek
benneteket: Adjátok testeteket élő, szent, Istennek
tetsző áldozatul. Ez legyen szellemi hódolatotok. Ne
hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban
megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi
az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a
tökéletes.
Szeressetek tettetés nélkül,
irtózzatok a rossztól, ragaszkodjatok a jóhoz. A
testvéri szeretetben legyetek gyöngédek
egymáshoz, a tiszteletadásban előzzétek meg
egymást. A buzgóságban ne lankadjatok, legyetek
tüzes lelkületűek: az Úrnak szolgáltok. A
reményben legyetek derűsek, a nyomorúságban
béketűrők, az imádságban állhatatosak.
Segítsetek a szenteken, ha szükségben vannak,
gyakoroljátok a vendégszeretetet.
1Kor
6,13-20
Az étel a gyomorért van, a gyomor az
ételért, de Isten mindkettőt elpusztítja. A test
azonban nem a kicsapongásért van, hanem az
Úrért, az Úr pedig a testért. Isten ugyanis
feltámasztotta az Urat, és hatalmával minket is
feltámaszt. Nem tudjátok, hogy testetek Krisztus tagja?
Leválasszam tehát Krisztus tagját, és a
feslett nő tagjává tegyem? Isten mentsen! Nem
tudjátok, hogy aki tisztátalannal egyesül, az egy
testté lesz vele? Az Írásban ugyanis ez
áll: Ketten egy testté lesznek. Aki azonban az
Úrral egyesül, egy lélek vele.
Kerüljétek az erkölcstelenséget! Minden bűn,
amelyet az ember elkövet, a testén kívül van,
de a kicsapongó a tulajdon teste ellen vét. Nem
tudjátok, hogy testetek a bennetek lakó Szentlélek
temploma, akit Istentől kaptatok? Nem tudjátok, hogy nem vagytok
a magatokéi? Nagy volt a váltságdíjatok!
Dicsőítsétek meg tehát Istent testetekben!
1Pét
3,1-9
Ugyanígy az asszonyok is engedelmeskedjenek
férjüknek, hogy ha némelyek közülük
nem is hisznek az Isten szavának, a feleségük
magaviselete szavak nélkül is megnyerje őket, amikor
látják tiszteletet érdemlő, tiszta
életeteket. Ékességüket ne
külsőségekben keressék, abban, hogy hullámos
a hajuk, arany ékszereket aggatnak magukra vagy drága
ruhákat viselnek. Az Isten szemében a rejtett ember az
értékes, romolhatatlan szelídségével
és nyugodt lelkével. Hajdan így
ékesítették magukat a szent asszonyok is:
reméltek az Istenben és engedelmeskedtek a
férjüknek. Így engedelmeskedett Sára is
Ábrahámnak, akit urának nevezett. Az ő
leányai vagytok, ha jót tesztek, és
semmiféle fenyegetéstől nem ijedtek meg.
Hasonlóképpen, ti férjek, megértően
éljetek együtt az asszonyokkal mint a gyengébb
nemmel; adjátok meg nekik a tiszteletet, mint az élet
kegyelmében örököstársatoknak, hogy az
imádságnak ne legyen bennetek akadálya.
Végül mindnyájan legyetek egyetértők,
együttérzők, testvériesek, irgalmasok,
alázatosak. Ne fizessetek a rosszért rosszal, se a
szidalomért szidalommal. Mondjatok inkább
áldást, mert arra kaptatok meghívást, hogy
az áldás legyen az örökségetek.
1Jn
3,18-24
Gyermekeim, ne szeressünk se szóval, se
nyelvvel, hanem tettel és igazsággal. Erről ismerjük
fel, hogy az igazságból valók vagyunk-e, és
így nyugtatjuk meg színe előtt a szívünket.
Ha szívünk vádol minket valamivel, az Isten
fölötte áll szívünknek, ő mindent tud.
Szeretteim, ha szívünk nem vádol, legyünk
bizalommal az Isten iránt. Bármit kérünk,
megkapjuk tőle, hisz megtartjuk parancsait, és ami tetszik neki,
azt tesszük. Az az ő parancsa, hogy higgyünk Fiának,
Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük
egymást parancsa szerint. Aki teljesíti parancsait, benne
marad az Istenben, és az Isten is őbenne. Azt, hogy ő
bennünk marad-e, a Lélektől tudjuk meg, amelyet nekünk
adott.
1Jn
4,7-12
Szeretteim, szeressük egymást, mert a szeretet
Istentől van, és mindenki, aki szeret, Istentől van, és
mindenki, aki szeret, Istentől való és ismeri Istent. Aki
nem szeret, nem ismeri az Istent, mert az Isten szeretet. Az Isten
szeretete abban nyilvánul meg bennünk, hogy az Isten
elküldte a világba egyszülött Fiát, hogy
általa éljünk. A szeretet nem abban áll, hogy
mi szeretjük Istent, hanem hogy ő szeret minket, és
elküldte a Fiát bűneinkért
engesztelésül. Szeretteim, ha az Isten így szeretett
minket, nekünk is szeretnünk kell egymást. Istent soha
senki nem látta. Ha szeretjük egymást, bennünk
marad az Isten, és a szeretete tökéletes lesz
bennünk.
1Tim 2,15
Azáltal üdvözül, hogy vállalja
az anyaságot, kitart a hitben, a szeretetben, a
szegénységben és a tisztességben.
1Tessz
4,4
Mindegyiktek szentül és tisztességesen
éljen feleségével,
Mt
19,1-11
Amikor Jézus ezeket a beszédeket befejezte,
elhagyta Galileát és Júda határába
ment, a Jordánon túlra. Nagy tömeg
kísérte, ő pedig meggyógyította őket. Akkor
odamentek hozzá a farizeusok, hogy próbára
tegyék. Ezt kérdezték: „El szabad a
férfinek bármilyen okból bocsátania a
feleségét?” Így felelt: „Nem olvastátok,
hogy a Teremtő kezdetben férfinak és nőnek teremtette
őket, és azt mondta: Ezért a férfi elhagyja
apját, anyját, a feleségéhez ragaszkodik,
és egy test lesz a kettő? Most már többé nem
két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten
egybekötött, azt ember ne válassza szét.” De
azok mondták: „Miért adta akkor Mózes azt a
parancsot, hogy elbocsátáskor adjunk
válólevelet?” „Mózes szívetek
keménységére való tekintettel engedte meg
nektek, hogy elbocsássátok feleségeteket - felelte
-, de kezdetben nem így volt. Mondom nektek: aki
elbocsátja feleségét - hacsak nem
paráznasága miatt -, és mást vesz el,
házasságot tör. Aki elbocsátott nőt vesz el,
szintén házasságot tör.”
A tanítványok megjegyezték: „Ha
így áll a dolog a férj és feleség
között, nem érdemes megházasodni.” Erre
így válaszolt: „Csak az fogja ezt fel, akinek megadatott.
Iz 50,1-2
Ezt mondja az Úr: Hol van anyátok
válólevele, amellyel elbocsátottam? Vagy ki a
hitelezőm, akinek eladtalak benneteket? Bizony, gonoszságaitok
miatt adtalak el titeket, és bűneitek miatt bocsátottam
el anyátokat. Miért nem találtam senkit, amikor
eljöttem? És miért nem felelt senki, amikor
felhangzott hívó szavam? Talán
túlságosan rövid a kezem ahhoz, hogy
megváltást szerezzen? Vagy nincs elég erő bennem,
hogy szabadulást adjak? Nos, egyetlen fenyegető szóval
kiszárítom a tengert, és sivataggá teszem a
folyamokat, úgyhogy megrothadnak víz
hiányában a halak és szomjan pusztulnak.
Jer 3,8
S azt is látta, hogy elűztem magamtól a hűtlen
Izraelt, mert házasságtörést követett el
és válólevelet is adtam neki. De hitszegő
nővére, Júda mégsem félt, hanem elment,
és ő is paráználkodott.
Mt 19,4-5
Így felelt: „Nem olvastátok, hogy a Teremtő
kezdetben férfinak és nőnek teremtette őket, és
azt mondta: Ezért a férfi elhagyja apját,
anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és egy
test lesz a kettő?
Mk 10,7-9
Az ember ezért elhagyja apját, anyját,
a feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test
lesznek. Ettől kezdve többé már nem két test,
hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött,
azt ember ne válassza szét.”
Zsid 13,4
A házasságot mindenki tartsa tiszteletben,
házaséletetek legyen tiszta, mert a
tisztátalanokat és a házasságtörőket
elítéli az Isten.
Mt
22,35-40
Hogy próbára tegye, az egyik
törvénytudó kérdéssel fordult
hozzá: „Mester, melyik a főparancs a törvényben?”
Jézus ezt felelte: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez
a legnagyobb, az első parancs. A második hasonló
hozzá: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat.
Ezen a két parancson alapszik az egész
törvény és a próféták.”
Jn
15,9-16
Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én
is titeket. Maradjatok meg szeretetemben. Ha teljesítitek
parancsaimat, megmaradtok szeretetemben, amint én is
megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok
szeretetében. Ezeket azért mondom nektek, hogy az
én örömöm legyen bennetek is, és teljes
legyen az örömötök. Az az én parancsom, hogy
szeressétek egymást, amint én szerettelek
benneteket. Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét
adja barátaiért. Ha megteszitek, amit parancsolok nektek,
a barátaim vagytok. Nem nevezlek többé
szolgának benneteket, mert a szolga nem tudja, mit tesz ura.
Barátaimnak mondalak benneteket, mert amit hallottam
Atyámtól, azt mind tudtul adtam nektek. Nem ti
választottatok engem, hanem én választottalak
benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek, teremjetek
gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt.
Akkor mindent megad nektek az Atya, amit a nevemben kértek tőle.
Jn
17,20-26
De nemcsak értük könyörgök, hanem
azokért is, akik a szavukra hinni fognak bennem. Legyenek mindnyájan
egyek. Amint te, Atyám bennem vagy s én benned,
úgy legyenek ők is eggyé bennünk, hogy így
elhiggye a világ, hogy te küldtél engem.
Megosztottam velük a dicsőséget, amelyben
részesítettél, hogy eggyé legyenek, amint
mi egy vagyunk: én bennük, te bennem, hogy így ők is
teljesen eggyé legyenek, s megtudja a világ, hogy te
küldtél engem, és szereted őket, amint engem
szerettél. Atyám, azt akarom, hogy akiket nekem
adtál, ott legyenek velem, ahol vagyok, s lássák
dicsőségemet, amelyben részesítettél, mivel
már a világ teremtése előtt szerettél.
Én igazságos Atyám! A világ nem ismert meg,
de én ismerlek, s ők is felismerték, hogy te
küldtél. Megismertettem velük nevedet, és
ezután is megismertetem, hogy a szeretet, amellyel szeretsz,
bennük legyen, s én is bennük legyek.”
Jn
2,1-2.11
Harmadnap menyegzőt tartottak a galileai
Kánában, amelyen Jézus anyja is ott volt.
Jézust is meghívták a menyegzőre,
tanítványaival együtt… Ezzel kezdte meg Jézus
csodajeleit a galileai Kánában. Kinyilatkoztatta
dicsőségét, s tanítványai hittek benne.
ApCsel
15,28
Úgy tetszett a Szentléleknek és
nekünk, hogy ne rakjunk rátok több terhet a
szükségesnél
Jn 3,29
A menyasszony a vőlegényé. A vőlegény
barátja csak ott áll mellette, és szívből
örül a vőlegény hangját hallva. Ez az
örömöm most teljes lett.
Mt 9,15
Jézus így felelt: „Hát búsulhat
a násznép, míg vele a vőlegény? Eljön
a nap, amikor elviszik a vőlegényt, akkor majd
böjtölnek
Mt 25,1
A mennyek országa hasonlít a tíz
szűzhöz, akik fogták lámpásukat, és a
vőlegény elé mentek.
Mt 25,10
Míg odavoltak vásárolni,
megérkezett a vőlegény, és akik készen
voltak, bevonultak vele a menyegzőre. Ezzel az ajtó
bezárult.
Mk
2,19-20
Jézus így válaszolt:
„Böjtölhet a násznép, míg vele a
vőlegény? Amíg velük a vőlegény, nem
böjtölhetnek. De eljön az idő, amikor kiragadják
körükből a vőlegényt, akkor majd böjtölnek.
Lk
5,34-35
Jézus ezt válaszolta nekik: „Képesek
volnátok böjtre fogni a násznépet, amikor
még vele van a vőlegény? Eljönnek a napok, amikor
elviszik a vőlegényt, akkor majd böjtölnek.”
Lk
12,35-36
Csípőtök legyen felövezve és
égjen a lámpásotok. Hasonlítsatok azokhoz
az emberekhez, akik urukra várnak, hogy mihelyt
megérkezik a menyegzőről és zörget, rögtön
ajtót nyissanak neki.
Lk
14,7-10
A meghívottaknak egy példabeszédet
mondott, mert észrevette, hogyan válogatják az
első helyeket. „Amikor lakodalomba hívnak - kezdte -, ne
telepedjél le a főhelyre, mert akadhat a hivatalosak közt
nálad előkelőbb is. Ha ez megérkezik, jön, aki
meghívott benneteket és felszólít: Add
át a helyedet! És szégyenszemre az utolsó
helyet kell elfoglalnod. Ha tehát hivatalos vagy valahova, menj
el, és foglald el az utolsó helyet, hogy amikor a
házigazda fogad, ezt mondja neked: Barátom, menj
följebb! Így megtiszteltetésben lesz részed
az egész vendégsereg előtt.
Mt 22,1-9
Jézus ismét példabeszédben
szólt hozzájuk: „A mennyek országa hasonlít
a királyhoz, aki menyegzőt rendezett a fiának.
Elküldte szolgáit, hogy szóljanak a
meghívottaknak, jöjjenek a menyegzőre! Azok nem akartak
jönni. Erre más szolgákat küldött:
Mondjátok meg a meghívottaknak, hogy a lakomát
előkészítettem, ökreimet és hizlalt
állataimat leölettem, minden készen van, gyertek a
menyegzőre! Azok nem törődtek vele, az egyik a
földjére ment, a másik meg az üzlete
után nézett. A többiek a szolgáknak estek,
összeverték, sőt meg is ölték őket. A
király ennek hallatára haragra lobbant. Elküldte
csapatait, a gyilkosokat felkoncoltatta, városaikat pedig
fölégette. Aztán így szólt
szolgáihoz: A menyegző ugyan kész, de a
meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek
ezért ki az útkereszteződésekre, s akit csak
találtok, hívjátok meg a menyegzőre!
Jel 18,23
Nem világít benned többé
mécsesnek világa, nem hallatszik benned többé
vőlegénynek és menyasszonynak hangja. Kereskedőid a
föld nagyjai voltak, varázslataid tévútra
vezettek minden nemzetet.
2Kor 11,2
De hiszen meg is teszitek. Én Isten
féltékenységével féltelek titeket.
Mert eljegyeztelek benneteket egy férfival, hogy tiszta
szűzként vezesselek el Krisztushoz.
Jel
21,2-4
Akkor láttam, hogy a szent város, az új
Jeruzsálem alászállt az égből, az Istentől.
Olyan volt, mint a vőlegényének
fölékesített menyasszony. Akkor hallottam, hogy a
trón felől megszólal egy hangos szózat, ezt
mondva: „Íme, Isten hajléka az emberek között!
Velük fog lakni és ők az ő népe lesznek, és
maga az Isten lesz velük. Letöröl szemükről
minden könnyet. Nem lesz többé halál, sem
gyász, sem jajgatás, sem fáradság, mert az
elsők elmúltak.”
Jel 22,17
A Lélek és a menyasszony mondják:
„Jöjj el!” Aki hallja, mondja: „Jöjj el!” Aki szomjazik,
jöjjön. Aki kívánja az élet
vizét, ingyen vegye.
Jel
19,1.5-9
Aztán hallottam, hogy nagy sokaság zengi a
mennyben, ezt mondva: „Alleluja! Üdv, dicsőség és
hatalom legyen a mi Istenünknek… És a trónról
hang tört elő, s így szólt:
„Dicsőítsétek Istenünket, akik szolgáltok
neki és félitek, kicsik és nagyok!” És
hallottam, mint hatalmas tömeg moraját, mint nagy vizek
zúgását, mint zengő mennydörgés
robaját: „Alleluja! Megkezdte uralmát Urunk,
Istenünk, a Mindenható. Örüljünk, ujjongjunk
és dicsőítsük, mert eljött a
Bárány menyegzőjének napja. Menyasszonya
felkészült. Megadatott neki, hogy ragyogó
fehér patyolatba öltözzék.” A patyolat a
szentek igaz tetteit jelenti. Ekkor hozzám fordult: „Írd!
Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzői
lakomájára!” Majd folytatta: „Istennek ezek a szavai
igazak.”
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
Alexandriai
Szent Kelementől, Órigenésztől,
az Elvirai zsinattól, Szent Epiphaniosztól,
Aranyszájú Szent Jánostól,
Nagy Szent Baszileiosztól, Ambrosiastertől, Szent
Ambrustól, Szent
Paciántól, Szent Jeromostól, Szent
Ágostontól, Alexandriai Szent
Cirilltől, Nagy Szent Leótól)
Antióchiai
Szent
Ignác: Levél Szent
Polikárphoz, 5. (Kr. u. 110)
A gonosz
mesterkedéseket kerüld el, tarts
inkább beszédet róluk!
Nővéreimnek mondd meg, hogy miközben az Urat szeretik, elégedjenek meg
élettársaikkal testben, lélekben egyaránt.
Hasonlóképpen hirdesd testvéreimnek
Jézus Krisztus nevében: házastársaikat
úgy szeressék, mint az Úr szerette az
egyházat (vö.: Ef 5,25. 29). Ha valaki az Úr
teste
iránti tiszteletből meg tud
maradni szüzességben, maradjon meg, de ne
dicsekedjék! Ha dicsekedni fog, el
fog veszni, s ha a püspöknél többre tartja
magát, már a romlás áldozata. Úgy
illik, hogy a vőlegények és a menyasszonyok a
püspök helybenhagyásával keljenek
egybe, hogy a házasság az Úr
szándékának megfeleljen, és ne az
ösztönös
kívánkozás szerint történjék.
Minden Isten tiszteletére legyen.
Tertullianus:
Feleségemhez, 2,8,6 (Kr. u. 206)
Honnét
lehetne elegendő erőnk ama
házasság
boldogságának ecseteléséhez, melyet az
Egyház kötött egybe, melyet az áldozat
erősít meg, az áldás megpecsétel, az
angyalok hirdetnek és érvényesnek tekint
az Atya? Hiszen jogos és helyes házasságot
még a földön sem kötnek a gyermekek
atyáik beleegyezése nélkül. Mily nagyszerű az
iga, amelyet a hívő pár visel.
Egy a reményük, egy a fegyelmük és ugyanaz a
szolgálatuk. Testvérek ők
mindketten, szolgatársak mindketten, sem testben sem
lélekben nincsen különbség
közöttük. Valóban ketten egy testben élnek
ők. Ahol egy a test, egy a lélek is.
együtt imádkoznak, együtt borulnak térdre,
együtt böjtölnek. Tanítják egymást
kölcsönösen. Buzdítást adnak
egymásnak. Egymás irányában
közösen türelmesek.
Hasonló módon viselkednek az Isten
egyházában, hasonlóképpen az Isten
lakomáján, egyazon lelkülettel a
szorongatásokban, az üldözések idején s
a
verőfényes napok nyugalmán. Egyik sem titkolózik a
másik előtt, nem kerülik
egymást, életük párjának
terhére nincsenek. Szabadon látogatják a betegeket
és
segítik a szegényt. Keserves gyötrelmek
nélkül adják az alamizsnát,
aggályoktól
nem kínzottan mutatják be az áldozatot, és
senki sem akadályozza a mindennapi
jámborkodást. Nem lopakodásban vetik a keresztet,
nem aggodalmaskodóan kívánnak
szerencsét, és nem lélekben mondják csak az
áldás igéit. Mindkét szájon
felcsendül a zsoltár és a himnusz, s
kölcsönösen versenyre kelnek, hogy ki
énekeljen jobban Istennek. Örül Krisztus, ha
lát és hall ilyeneket s békéjét
küldi rájuk. Ahol ketten vannak, ő is ott van s ahol ő van,
ott a gonosznak
helye nincsen.
Elvirai
zsinat: 9.
kánon. (Kr. u. 300)
Hasonlóképpen a hívő asszonynak, aki
elhagyta ugyan hívő, de házasságtörő
férjét és másik férjjel
házasodik, legyen megtiltva, hogy ezt megye; ha
megtette, előbb ne
részesedjék az
áldozásban, csak ha az, akit elhagyott, előbb
nem távozott el már a világból.
Szent
Ágoston: De
Gen. Ad litt. IX. 7,12
Ami jó
a házasságban
s ami
által jó a házasság, sohasem lehet bűn. Ez
pedig
hármas: a hűség, az utód, a szentség.
A
hűségen azt értjük, hogy a házassági
köteléken kívül más nővel vagy
férfivel ne történjék nemi
érintkezés. Az
utódon, hogy szeretettel vállalják,
jóságosan táplálják,
vallásosan neveljék. A
szentségen pedig, hogy a frigy ne választassék
szét, s az elbocsátott férfi
vagy nő még utód okából se kössön
mással házasságot. Ez tartandó a
házasság
szabályaként; általa megnemesül a
természet termékenysége, valamint uralom
alá
kerül a mértéktelenség helytelensége.
(Fel)