Mária a mi Anyánk és az
új dávidi királyság Királynője
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mária
az új Éva, és a
legáldottabb az asszonyok között
Mária
a
mi csodálatos közbenjárónk
Mit mondanak erről mások?
Mária
az új Éva, és a
legáldottabb az asszonyok között
Mária
a
mi csodálatos közbenjárónk
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
501 Jézus Mária egyetlen fia.
Mária lelki
anyasága azonban [Vö. Jn 19,26--27; Jel 12,17.] kiterjed
minden emberre, akinek megváltására Jézus
eljött: "Ő szülte a Fiút, akit Isten
»elsőszülötté tett a sok
testvér« (Róm 8,29), vagyis a hívők
között, kiknek születésében és
fölnevelésében anyai szeretettel működik
közre".
507 Mária egyszerre Szűz és Anya, mert
előképe és legtökéletesebb
megvalósulása az Egyháznak: [Vö. II.
Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 63.] "Az Egyház (...)
Isten igéjének hívő elfogadása
által maga is Anya lesz: az igehirdetéssel és a
keresztséggel ugyanis a Szentlélektől fogant
és az Istenből született gyermekeket új
és halhatatlan életre támasztja. És ő
maga Szűz, aki jegyesének adott hűségét
sértetlenül és tisztán őrzi." [uo. 64.]
963 Már volt szó Szűz Mária
szerepéről Krisztus és a Szentlélek
misztériumában. Itt a helye annak, hogy az Egyház
misztériumában szemléljük őt. "A
Szűzanyát ugyanis (...) mint Isten és a
Megváltó igazi Anyját ismerjük el és
tiszteljük (...), sőt Krisztus tagjainak is anyja, (...)
mert szeretetével közreműködött, hogy
hívők szülessenek az Egyházban, akik tagjai
ama Főnek." [II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 53;
vö. Szent Ágoston: De
sancta virginitate 6, 6] "Mária (...), Krisztus Anyja,
az Egyháznak is Anyja." [VI. Pál pápa: Beszéd a zsinati atyákhoz a
harmadik ülésszak végén, 1964.
november 21-én]
966 "Végül a szeplőtelen Szüzet -- az
áteredő bűnnek minden szennyétől
épségben megőrzötten -- földi
életének végén
testestül-lelkestül fölvette Isten a mennyei
dicsőségbe. Fölmagasztalta, a mindenség
királynéjává tette őt az Úr,
hogy tökéletesebben hasonuljon Fiához, az
uralkodók Urához, a bűn és a halál
legyőzőjéhez." [II. Vatikáni Zsinat: Lumen
Gentium, 59; vö. XII. Pius: Munificentissimus Deus] A Szent Szűz
mennybevitele különleges részesedés Fia
föltámadásában, és
elővételezése a többi keresztény
föltámadásának:
"Szülésedben megőrizted a szüzességet,
elszenderülésedben nem hagytad el a világot,
ó Istenszülő: visszatértél az
Élet forrásához, te, aki fogantad az
élő Istent, aki imáid által
megszabadítod lelkünket a haláltól."
[Bizánci liturgia, tropárion augusztus 15-én:
Hórologion to mega]
967 Szűz Mária, mert az Atya akaratához, Fia
megváltó művéhez és a Szentlélek
minden indításához teljesen hozzásimult, az
Egyház számára a hit és a szeretet
példaképe. Ezért ő "az Egyház
kiemelkedő és páratlan tagja", [II.
Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 53.] "példaszerű
megvalósulása" és az Egyház
"előképe" is. [uo. 63.]
968 Szerepe az Egyházzal és az egész
emberiséggel kapcsolatban még ennél is több.
"Engedelmességével, hitével,
reményével és lángoló
szeretetével -- egyedülálló módon
együttműködött az Üdvözítő
művével a lelkek természetfölötti
életének helyreállítására.
Éppen ezért a kegyelem rendjében anyánk."
[uo. 61.]
969 "Máriának ez az anyasága a kegyelem
rendjében szüntelenül megmarad az angyali
üdvözletkor hittel adott beleegyezésétől
kezdve -- melyben a kereszt alatt is vonakodás
nélkül kitartott -- egészen az összes
választott örök beteljesedéséig. Mert
ezt az üdvösséges feladatot a mennybevételekor
sem tette le, hanem szüntelen
közbenjárásával kieszközli nekünk
az örök üdvösség ajándékait.
(...) Ezért nevezik a Boldogságos Szüzet az
Egyházban Szószólónak,
Segítőnek, Oltalmazónak,
Közvetítőnek." [uo. 62.]
970 "Mária anyai feladata semmiképp sem
homályosítja el, nem is csökkenti Krisztusnak ezt az
egyetlen közvetítő szerepét, hanem
éppen erejét mutatja meg. A Boldogságos Szűz
minden hatása az emberekre (...) Krisztus
közvetítésén alapul, teljesen ettől
függ és minden hatékonyságát
belőle meríti". [uo. 60.] "Nincs ugyanis
teremtmény, akit a megtestesült Igével és
Megváltóval egy sorba lehetne állítani;
hanem miként Krisztus papságában
másképpen részesednek a fölszentelt
szolgák, mint a hívő nép, s miként
Isten egyetlen jósága valóban
sokféleképpen árad szét a
teremtményekben, úgy a Megváltó
egyedülálló közvetítése sem
zárja ki, hanem életre hívja a
teremtményekben az egy forrásból
merítő változatos részvételt." [uo.
62.]
2679 Mária a tökéletes imádkozó
asszony, az Egyház előképe. Amikor hozzá
imádkozunk, vele együtt ragaszkodunk az Atya
tervéhez, aki elküldte a Fiát, hogy minden embert
üdvözítsen. Mint a szeretett tanítvány,
magunkhoz fogadjuk őt, Jézus Anyját, aki minden
élő Anyja lett. [Vö. Jn 19,27.] Imádkozhatunk
vele, és imádkozhatunk hozzá. Az Egyház
imádságát Mária imádsága
hordozza, és az Egyház a reményben
kapcsolódik hozzá. [Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Lumen Gentium, 68--69.]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent Agathón /
Római zsinat:
Az "Omnium bonorum spes" zsinati levél a
császároknak (Kr. u. 680) (DH 547)
Megvalljuk az ugyanazon
szent, egylényegű
Háromságban az egy Ige-Istent, aki az idők előtt az
Atyától született, az idők végén
értünk és a mi
üdvösségünkért leszállott a
mennyekből, és megtestesült a Szentlélek
erejéből, és a szent, szeplőtelen és mindig szűz
dicsőséges Máriától, a mi Úrnőnktől,
a valódi és sajátos Istenszülőtől...
IV. Sixtus: A "Cum
praeexcelsa"
rendelkezés (Kr. u. 1477) (DH 1400)
Amikor jámbor megfontolásból
fakadó
kutatással megvizsgáljuk az érdemek azon
kimagasló kivátságait, amelyekkel a menny
királynéja, a dicsőséges Istenszülő Szűz, az
égi trónusok elsőjét birtokolva a csillagok
között, mint hajnalcsillag ragyog föl, ...
méltónak, sőt inkább kötelezőnek gondoljuk,
hogy minden krisztushívőt búcsúkkal és a
bűnök bocsánatával meghívjunk, hogy a
mindenható Istennek... ennek a szeplőtelen Szűznek
csodálatos fogantatása miatt hálát
és dicsőítést mondjon...
XIII. Leó: A
"Quamquam pluries"
körlevél (Kr. u. 1889) (DH 3262)
Sőt, az Isten háza, amelyet
József mintegy atyai
hatalommal vezetett, a keletkezőben lévő Egyház kezdeteit
is magába zárta. Ahogy a legszentebb Szűz Jézus
Krisztus szülője, úgy az összes kereszténynek
anyja is, hiszen őket a Kálvária hegyen a
Megváltó végső gyötrelmei közepette
szülte meg; Jézus Krisztus pedig ugyanígy
tulajdonképpen a keresztények elsőszülöttje,
azok pedig neki örökbefogadás és a
megváltás révén testvérei.
XIII. Leó: Az
"Octobri mense"
körlevél (Kr. u. 1891) (DH 3275)
Ilyen [Máriát] adott nekünk
Isten, mert éppen
azáltal, hogy egyszülött Fia anyjának
választotta, olyan anyai érzésekkel
töltötte el, amelyek a szereteten és
megbocsátáson kívül semmi mást nem
árasztanak; Jézus Krisztus maga mutatta őt ilyennek
cselekedetein keresztül, amikor, mint fiú az
anyjának, önként azt akarta, hogy
Máriának legyen alávetve és neki
engedelmeskedjék; ilyennek hirdette őt a keresztről, midőn,
tanítványa, János személyében az
egyetemes emberi nemet gondjaira és
pártfogására bízta [Jn 19,26 sk]; és
végül iylyennek mutatkozott ő saját maga is, midőn
haldokló Fiának mérhetetlen szenvedése
által létrejött örökségét
nagy lélekkel elfogadva mindenkivel szembeni anyai
kötelességét késedelem nélkül
teljesíteni kezdte.
XII. Piusz: A
"Munificentissimus Deus"
apostoli rendelkezés (Kr. u. 1950) (DH 3902)
Ezért az Isten fölséges Anyja,
aki Jézus Krisztushoz az előrerendelés "egy és
ugyanazon rendeletével" a teljes
örökkévalóságon át titokzatos
módon kapcsolódott,
aki fogantatásában Szeplőtelen,
isteni Anyaságában teljesen érintetlen Szűz,
nemes lelkű társa az isteni Megváltónak,
aki a bűn és annak következményei fölött
teljes győzelmet aratott,
kiváltságainak mintegy legfőbb koronájaként
elnyerte azt, hogy a sír romlásától mentes
maradt, s úgy, amiként már Fia, aki legyőzte a
halált, testével és lelkével a mennyei
legfőbb dicsőségbe fölvétetett, ahol Fiának,
az idő halhatatlan Királyának jobbján
Királynőként tündököl [vö. 1Tim
1,17].
XII. Piusz: A „Fulgens corona” körlevél
(Kr. u. 1953) (DH 3910)
Számos
nem-katolikus és
újító ezért méltánytalanul
ostorozza
és helyteleníti az Istenszülő Szűz iránti
kegyeletes tiszteletünket, mintha
ezzel az egy Istent és Jézus Krisztust megillető
kultuszból valamit is
elvennénk; holott épp ellenkezőleg, ami tiszteletet
megadunk égi Anyánknak, az
kétségtelenül isteni Fiának
dicsőségére háramlik át, nemcsak
azért, mert belőle
mint első forrásból származik minden kegyelem
és minden, jelesen égi ajándék,
hanem azért is, mivel „a gyermekek dicsősége az ő
elődjeik” [Péld 17,6).
XII. Piusz: Az "Ad
caeli Reginam"
körlevél (Kr. u. 1954) (DH 3913-3917)
... A legfontosabb dolog,
amelyen Mária királyi
méltósága alapszik,
kétségkívül istenanyasága. Minthogy a
Szentírásban a Fiúról, akit a Szűz foganni
fog, ezt a kijelentést olvassuk: "A Magasságos
Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja
atyjának, Dávidnak a trónját, és
uralkodni fog Jákob házán örökké,
s országának nem lesz vége" [Lk 1,43k], és
emellett Mária "az Úr anyjának" [Lk 1,43]
neveztetik; ebből könnyen kikövetkeztethető, hogy ő is
királynő, hiszen a Fiút, aki ugyanabban a pillanatban,
amikor fogantatott, az emberi természetnek az Igével
való személyes egysége miatt mint ember is
király és az összes létezők Ura volt, ő
szülte.
Tehát joggal és méltán írhatta a
következőket Damaszkuszi Szent János: "Valóban
minden teremtmény Úrnője lett, mivel a Teremtő Anyja
volt" [De fide orthodoxa IV
14]; hasonló módon állítható az is,
hogy az első, aki Mária királyi tisztségét
égi szózattal hírül adta, maga Gábriel
arkangyal volt.
A Boldogságos Szűz Máriát azonban nemcsak
istenanyasága miatt kell királynőnek miondani, hanem
azért is, mert Isten akaratából örök
üdvösségünk művében kiváló
szerepe volt. "Mi lehet azonban örvendetesebb és
kellemesebb, mint elgondolkodni azon, hogy Krisztus nemcsak
veleszületett jogon, hanem a megváltással szerzett
jogon is uralkodik rajtunk? " [DH 3676]. ...
Márpedig bizonyos, hogy a megváltás művének
végrehajtásában a Boldogságos Szűz
Mária bizalmas szövetségben volt Krisztussal. ...
"Amint" ugyanis "Krisztus azzal, hogy minket megváltott,
sajátos jogcímen Urunk és Királyunk,
úgy a Szent Szűz azon a maga nemében
egyedülálló mód miatt, ahogy
megváltásunknál közreműködött,
egyrészt azzal, hogy önmaga jelenlétét
rendelkezésre bocsátotta, másrészt azt
értünk önként felajánlotta, és
üdvösségünket egyedülálló
módon kívánta, kérte, kereste" [Francisco
Suárez SJ, Commentarii et
disputationess in III. partem D. Thomae, XXII. 2].
Ezekből a megfontolásokból a következő
következtetés vonható le: ha Mária, a lelki
üdvösséggel való törődésben
Jézus Krisztussal, ennek az üdvösségnek a
szerzőjével, Isten akaratából
szövetségben volt, éspedig valamilyen hasonló
módon, ahogyan Éva Ádámmal, - a
halál kezdeményezőjével - szövetkezett,
úgy, hogy határozottan állíthatjuk:
üdvösségünk műve egy bizonyos
"összegzés" [Lyoni Iréneusz: Adversus
haereses V 19.]
révén ment végbe, amelyen az emberi nem,
amiként egy szűz által lett a halálnak
lekötelezettje, ugyanúgy egy szűz által
menekült meg, ha emellett szintúgy lehet
állítani, ez a legdicsőségesebb Úrnő
azért lett Krisztus kiválasztott anyja, "hogy
része legyen az emberi nem megváltásában"
[XI. Piusz, "Auspicatus profecto"
levél], és ha valóban "ő volt, aki mind a
személyes, mind az öröklött bűnszennytől
mentesen, mindig a legszorosabb összeköttetésben
állva Fiával, akit a Golgotán, anyai jogainak
és anyai szeretetének egészen elégő
áldozatával együtt, mint egy új Éva,
Ádám összes gyermekéért, akiket annak
szánandó bukása beszennyezett, az örök
Atyának felajánlott" [XII. Piusz, "Mystici
corporis" enciklika] -,
ebből kétségen kívül arra lehet
következtetni, hogy amiként Krisztust, az új
Ádámot, nemcsak azért kell Királynak
mondani, mert Isten Fia, hanem azért is, mivel a mi
Megváltónk, így valamilyen analógia
alapján a Boldogságos Szűz nemcsak azért
Királynő, mert az Isten Anyja, hanem azért is, mert
új Évaként az új Ádámmal
szövetkezett.
Már most teljes, sajátos és
önálló jelentése szerint, egyedül
Jézus Krisztus, az Isten és ember mondható
Királynak; Mária azonban, noha mérsékeltebb
módon és csak hasonlóságot véve
tekintetbe, ugyancsak részesedik a királyi
méltóságban, úgy mint Krisztus Isten anyja,
és mint az isteni Megváltó
szolgálatában, ellenségeivel való
harcában, és mindegyik fölött aratott
győzelmében való társa.
Ennek a Krisztus Királlyal való
szövetkezésnek a következtében ugyanis
eléri azt a méltóságot és
fenséget, amellyel az összes teremtmények
kiválóságát felülmúlja; ebből a
Krisztussal való szövetségből ered az a
királyt illető felhatalmazás, hogy ő oszthatja ki az
isteni Megváltó országának kincseit;
végül ebből a Krisztussal való
szövetségből tör elő a Fiú és az Atya
színe előtt megnyilvánuló anyai oltalmának
soha ki nem merülő hatékonysága.
Semmi kétség tehát: a legszentebb Mária
méltóságával az összes
teremtmények fölé emelkedik, és
ugyanígy mindenki fölött Fia után az első
helyet foglalja el. ...
... Ahhoz, hogy megértsük a
méltóságnak ezt a legkiválóbb
fokozatát, amelyet az Istenszülő az összes
teremtmények fölött elnyert, segít, ha
megfontoljuk, hogy Isten szent Szülőjét már az első
időpillanatban, amikor fogantatott, a kegyelmek olyan bősége
töltötte el, hogy az összes Szentek kegyelmét
felülmúlta. ... A Boldogságos Szűz emellett nemcsak
a kiválóságnak és a
tökéletességnek, Krisztus utáni legfelsőbb
fokát nyerte el, hanem valamilyen részesedést is
abból a hatékonyságból, amiről joggal
mondják, Fia, Üdvözítőnk az embnerek
értelmén és akaratán uralkodik.
VI. Pál / II.
Vatikáni
Zsinat: "Lumen gentium" dogmatikai konstitúció (Kr. u.
1964) (DH 4173-4177; 4179)
53. Szűz Máriát ugyanis, aki
az angyali
üdvözletkor szívébe és testébe
fogadta Isten igéjét, és világra hozta az
Életet, Istenünk és Megváltónk igazi
anyjának ismerjük el és tiszteljük.
Fiának érdemeiért a megváltásban
fenségesebb módon részesedett, s Vele szoros,
fölbonthatatlan kötelék által egyesült;
azt a nagyszerű feladatot és méltóságot
kapta, hogy anyja legyen Isten Fiának, így
kiváltképpen is szeretett leánya az Atyának
és szentélye a Szentléleknek, s e
rendkívüli kegyelmi ajándékok miatt messze
fölötte áll minden mennyei és földi
teremtménynek. Ugyanakkor Ádám
törzsében kapcsolatban áll minden
üdvözítésre váró emberrel,
sőt "teljes értelemben (Krisztus) tagjainak anyja, ...
mivel szeretetével közreműködött, hogy a
hívők megszülessenek az Egyházban, akik tagjai
ama főnek". [Szt Ágoston: De sacra
virginitate, 6.]
Ezért egyrészt az Egyház egészen
kiemelkedő és páratlan tagjaként,
másrészt az Egyház hitének és
szeretetének előképe és ragyogó
példájaként tiszteljük, s a katolikus
Egyház a Szentlélek ihletésére a gyermeki
jámborság érzületével
édesanyaként követi őt.
54. A Szentséges Zsinat tehát előadva
tanítását az Egyházról, melyben
üdvösségünket munkálja az isteni
Megváltó, komolyan törekszik annak
megvilágítására is, hogy mi a
Boldogságos Szűz szerepe a megtestesült Ige és a
titokzatos test misztériumában, s hogy mik a
kötelességei a megváltott embereknek az
Istenszülő, Krisztus anyja és az emberek, s
főleg a hívők anyja iránt...
59. Mivel pedig Istennek úgy tetszett, hogy az emberi
üdvösség szakramentumát
ünnepélyesen csak azután hozza
nyilvánosságra, hogy a Krisztustól
megígért Szentlelket kiárasztotta,
pünkösd napja előtt ott látjuk az apostolokat,
amint "egy szívvel, egy lélekkel állhatatosan
imádkoznak az asszonyokkal, Máriával, Jézus
anyjával és testvéreivel együtt" (ApCsel
1,14), és Máriát is, amint imádkozva
esdekel a Szentlélek ajándékáért,
aki az angyali üdvözletkor őt már
beárnyékolta. Végül a Szeplőtelen
Szüzet, aki mentes maradt az eredeti bűn minden
szennyétől, [Vö. DS 2803] földi
életének végeztével az Úr tesben
és lélekben fölvitte a mennybe, [Vö. DS 3903 --
Damaszkuszi Szt János: Enc.
in dormitione Dei genitricis, Homilia 2,3;
Konstantinápolyi Szt Germánosz: In S.
Dei genitricis dormitione, Sermo.
1.; Jeruzsálemi Szt Modesztusz: In
dormitione SS. Deiparae]
és a mindenség királynőjévé
magasztalta, hogy tökéletesebben hasonuljon Fiához,
az uralkodók Urához (vö. Jel 19,16), a bűn és
a halál legyőzőjéhez. [Vö. DS 3913
-- Krétai Szt András: Homilia
3 in dorm. SS. Deiparae; Damaszkuszi Szt János: De fíde orthodoxa, IV, 14]
60. Az Apostol szavai szerint egyetlen közvetítőnk
van: "Hiszen egy az Isten, egy a közvetítő Isten
és ember között, az ember Krisztus Jézus, aki
váltságdíjul adta magát
mindenkiért" (1Tim 2,5--6). Mária anyai feladata
semmiképp sem homályosítja el, nem is
csökkenti Krisztusnak ezt az egyetlen közvetítő
szerepét, hanem éppen erejét mutatja meg. A
Boldogságos Szűz minden hatása az emberekre az
üdvösség rendjében nem a dolog belső
természetéből, hanem az isteni
tetszésből ered és Krisztus
túláradó érdemeiből fakad, Krisztus
közvetítésén alapul, teljesen ettől
függ és minden hatékonyságát
belőle meríti; a hívőknek Krisztussal
való egyesülését pedig
egyáltalán nem akadályozza, hanem éppen
előmozdítja.
61. A Boldogságos Szűz, akit az isteni Gondviselés terve
az Ige megtestesülésével kapcsolatban eleve Isten
anyjának rendelt, itt a földön isteni
Üdvözítőnk anyja, másokat messze
fölülmúló, nagylelkű társa és az
Úr alázatos szolgálója lett. Krisztust
méhébe fogadva, evilágra szülve, gondozva, a
templomban az Atyának bemutatva, és a kereszten
haldokló Fiával együtt szenvedve --
engedelmességével, hitével,
reményével és lángoló
szeretetével -- egyedülálló módon
együttműködött az Üdvözítő
művével a lelkek természetfölötti
életének helyreállítására.
Éppen ezért a kegyelem rendjében anyánk.
62. Máriának ez az anyasága a kegyelem
rendjében szüntelenül megmarad az angyali
üdvözletkor hittel adott beleegyezéstől kezdve
-- melyben a kereszt alatt is vonakodás nélkül
kitartott -- egészen az összes választott
örök beteljesedéséig. Mert ezt az
üdvösséges feladatot a mennybevételekor sem
tette le, hanem szüntelen
közbenjárásával kieszközli nekünk
az örök üdvösség ajándékait.
[Vö. Mansi 53:290. -- Krétai Szt András: In nativitate Marie, sermo 4.; Szt
Germánosz Constantinopolitanus: Homilia
in Annuntiatione Deiparae; In
Dormitione Deiparae III.; Damaszkuszi Szt János: In dormitione B. V. M. Homilia
1,8.] Anyai szeretetével gondoskodik Fia
testvéreiről, akik még zarándokok, s
veszedelmek között forognak és szorongatások
érik őket, míg el nem érkeznek a boldog
hazába. Ezért nevezik a Boldogságos Szüzet az
Egyházban Szószólónak,
Segítőnek, Oltalmazónak,
Közvetítőnek. [Vö. XIII. Leó: Adiutricem
populi enciklika -- DS
3370 -- XI. Pius: Miserentissimus
enciklika; XII. Pius: rádiós üzenet, 1946.
május 12.] Természetesen ezeket úgy kell
érteni, hogy ne csökkentsék Krisztus, az egyetlen
Közvetítő méltóságát
és hatóerejét, és ahhoz semmit hozzá
ne adjanak. [Szt Ambrus: Epistola 63.]
Nincs ugyanis teremtmény, akit a megtestesült Igével
és Megváltóval egy sorba lehetne
állítani; hanem miként Krisztus
papságában másképpen részesednek a
fölszentelt szolgák, mint a hívő nép, s
miként Isten egyetlen jósága valóban
sokféleképpen árad szét a
teremtményekben, úgy a Megváltó
egyedülálló közvetítése sem
zárja ki, hanem életre hívja a
teremtményekben az egy forrásból
merítő változatos részvételt.
Máriának ezt az alárendelt szerepét az
Egyház kétkedés nélkül vallja,
szüntelenül tapasztalja, és a hívők
szívének ajánlja, hogy ennek az anyai oltalomnak
támogatásával bensőségesebben
ragaszkodjanak a Közvetítőhöz és
Üdvözítőhöz.
63. A Boldogságos Szűz azonban az istenanyaság
ajándéka és feladata -- mely Őt
megváltó Fiával egyesíti --, s
egyedülálló kegyelmei és
ajándékai által az Egyházzal is
bensőséges kapcsolatban van: az Istenszülő a
hit, a szeretet és a Krisztussal való
tökéletes egység rendjében az Egyház
előképe, miként már Szent Ambrus
tanította. [Szt Ambrus: Expositio
in Lucam II, 7.] A joggal anyának és szűznek
mondható Egyház misztériumában a
Boldogságos Szűz Mária az első helyen áll,
mert a szüzesség és az anyaság nagyszerű
és páratlan mintaképe. [Vö. Pseudo Petrus
Damianus: Sermo 63.; Gerhohus
Reich.: De gloría et honore
Filii Hominis, 10. -- Godefridus a S. Victore: In nativitate B. M.,
kézirat, Paris, Mazarine, 1002, 109.]
Telve hittel és engedelmességgel nem mást, mint az
Atya Fiát szülte a világra, mégpedig
férfit nem ismerve, a Szentlélek erejéből,
mint egy új Éva, aki nem az
őskígyónak, hanem Isten
hírnökének hitt, kételkedést nem
ismerő hittel. A Fiút pedig, akit e világra
szült, Isten elsőszülötté tette a sok
testvér (vö. Róm 8,29), vagyis a hívők
között, kiknek születésében és
fölnevelésében anyai szeretettel működik
közre.
68. Amint Jézus anyja a mennyben testében és
lelkében már megdicsőülten mintaképe
és kezdete annak az Egyháznak, melynek az
eljövendő világkorszakban kell teljessé
válnia, ugyanúgy ezen a földön mindaddig,
amíg el nem jön az Úr napja (vö. 2Pt 3,10), a
biztos remény és vigasztalás jeleként
ragyog Isten zarándok népe számára.
69. Nagy örömet és vigasztalást szerez e
Szentséges Zsinatnak, hogy az elkülönült
testvérek közt is vannak, akik megadják Urunk
és Üdvözítőnk Anyjának az őt
megillető tiszteletet. Különösen a keletiek azok,
akik tüzes lendülettel és áhítatos
lélekkel tisztelik a mindenkor szűz Istenszülőt.
[Vö. XI. Pius: Ecclesiam Dei
enciklika; XII. Pius: Fulgens
corona enciklika] Minden Krisztus-hívő
állandóan könyörögjön Isten és
az emberek Anyjához, hogy ő, aki már a
kezdetnél is támogatta imájával az
Egyházat, most a mennyben a szentek és az angyalok
fölé fölmagasztalva mindaddig legyen
szószólónk Fiánál, a szentek
közösségében, amíg a világ
népei -- akár a keresztény névvel
ékeskednek, akár még nem ismerik
Üdvözítőjüket -- békességgel
és egyetértően boldogan össze nem gyűlnek az
Isten egyetlen népében a szent és oszthatatlan
Háromság dicsőségére.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Jn 19,26
Amikor Jézus látta, hogy ott áll az anyja
és szeretett tanítványa, így
szólt anyjához: "Asszony, nézd, a fiad!"
Jel 12,17
A sárkány haragra lobbant az asszony ellen,
és harcba szállt többi
gyermekével, aki megtartja Isten
parancsait és kitart Jézus tanúsága mellett.
Jn 2,3
Amikor fogytán volt a bor, Jézus
anyja megjegyezte: "Nincs több boruk."
Jn 2,7
Jézus szólt nekik: "Töltsétek
meg a korsókat vízzel!" Meg is
töltötték azokat színültig.
Zsolt
45,10
Királylányok vannak szeretteid között, jobbodon
a királynő áll, Ofir aranyával
ékesítve.
1Kir
2,17-20
S ő folytatta: "Beszélj Salamon királlyal, téged
biztosan nem utasít el, hogy adja nekem feleségül a
sunemi Abiságot." Batseba azt felelte: "Jól van, magam
beszélek érdekedben a királlyal." Amikor
Batseba belépett Salamon királyhoz, hogy Adonija
ügyében beszéljen vele, a király
fölkelt, elébe (ment), meghajolt előtte, aztán a
trónjára ült; a király
anyjának odatettek egy széket, s helyet foglalt a
jobbján. Aztán így szólt:
"Egyetlen kérésem volna hozzád, egészen
kicsi, ne utasítsd el." A király azt felelte: "Csak add
elő a kérést, anyám, nem
utasítalak el."
1Kir
15,13
Még nagyanyjától, Maachától is
megvonta a legfőbb Úrnői méltóságot,
mivel bálványt emelt Aserának. Aza
ledöntötte a bálványt és a Kidron
völgyében elégette.
2Krón 22,10
Amikor Atalja, Achaszja anyja látta, hogy fia
meghalt, fölkelt, kiirtatta Júda házának
egész királyi sarjadékát.
Neh 2,6
A király, aki mellett ott ült a
királyné, megkérdezte tőlem: "Mennyi
időre tervezed utadat, és mikor térnél vissza?"
Meghatároztam egy időpontot. Ez megfelelt a királynak, s
megengedte, hogy elmenjek.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mária az új Éva,
és a
legáldottabb az asszonyok között
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Hippolütosztól, Alexandriai Szent
Kelementől, Órigenésztől, Jeruzsálemi Szent
Cirilltől, Szent Hilariosztól, Szír Szent
Efrémtől, Aranyszájú Szent Jánostól,
Nüssziai Szent Gergelytől, Szent Epiphaniustól, Nagy Szent
Baszileiosztól, Szent Ambrustól, Nazianzoszi Szent
Gergelytől, Szent Jeromostól, Szent Ágostontól,
Jeruzsálemi Timóteustól, Teológus
Jánostól, Alexandriai Szent Cirilltől, Nagy Szent
Leó pápától)
Antiókhiai
Szent
Ignác: Levél az
efezusiakhoz, 7.18-19. (Kr. u. 110)
Egy orvos van,
testi és lelki, aki született
és születetlen, a testben levő
Isten, a halálban igazi élet, aki
Máriától és Istentől való,
először szenvedő,
majd szenvedéstől mentes, a mi Urunk Jézus Krisztus…
Mária hordozta ugyanis
méhében Istenünket,
Jézust, a Khrisztoszt, Isten
rendelkezésének megfelelően, aki Dávid
magjából való, de mégis
Szentlélektől;
aki született és megkereszteltetett, hogy
szenvedésével tisztítsa meg a vizet. Rejtve
is maradt evilág
fejedelme előtt Mária
szüzessége és szülése,
hasonlóképpen az Úr halála is: három
kiáltó misztérium, mely Isten csendjében
ment
végbe.
Jakab
protoevangéliuma, 6,2. (Kr. u. 150)
Mikor
(Joachim) bemutatta Máriát a papoknak,
ők a következő szavakkal
mondtak áldást rá: - Atyáink Istene,
áldd meg ezt a gyermeket, add,
hogy a neve
emlékezetes legyen örökké, minden
nemzetség előtt! A nép rázúgta: -
Úgy legyen,
ámen. Aztán a főpapoknak mutatták be a
kislányt, akik szintén megáldották, a
következő szavakkal: - Magasságok
Ura, tekints erre a
gyermekre, áldd meg őt a
legeslegnagyobb áldással, olyannal, ami már nem
fokozható!
Szent
Jusztinosz:
Párbeszéd a zsidó
Trifónnal, 100. (Kr. u. 155)
… a
Szűz által emberré lett,
hogy amely
úton a kígyó engedetlensége
kezdetét vette, ugyanazon az úton semmisüljön
is meg. Szűz és romlatlan volt
Éva ugyanis, és a kígyótól
származó igétől fogant, majd
engedetlenséget és
halált szült. Hitet és kegyelmet fogant
Mária, mikor Gábriel angyal hirdette
neki, hogy az Úr Lelke száll rá és a
Magasságbeli ereje beárnyékolja őt, amiért
is a tőle születő szent és Isten Fia, és így
válaszolt rá: „Legyen nekem a te
igéd szerint” (Lk 1,38). És általa
született
az, akiről – már bizonyítottuk –
annyi írás beszél, aki által Isten a
kígyót, a hozzá hasonlóvá lett
angyalokat
és embereket hatástalanná teszi, s
megszabadítja a haláltól, azokat, akik
megtérnek hitvány cselekedeteikből és hisznek
őbenne.
Szárdeszi
Melitón: Homília a
Húsvétról, 70.71. (Kr. u. 177)
Ő testesült meg
a Szűzben… Ő az, aki
Máriától szép
báránykaként született.
Tertullianus:
Krisztus
testéről, 17. (Kr. u. 212)
Fogan
tehát a szűz és megszüli az
„Emmanuel”-t, ami annyit jelent: „Velünk
az Isten”. Ez az új
születés, amikor ember
születik Istenben, akitől az
emberben megszületett Isten, felvéve a régi
magból való testet a régi mag
nélkül, hogy azt az új maggal, azaz a szellemivel
újjáalkossa, megtisztítsa a
hajdani szennytől. Ám ez az egész újdonság,
mint minden másban is,
körvonalazódik a régiben, a szűz általi
ésszerű elrendezésben. Egykor amikor az
Úrtól az ember megszületett, a föld volt szűz,
melyet még nem nyomorított meg a
munka, nem volt alávetve a vetésnek, s azt
hagyományozták ránk, hogy ebből lett
az ember élő lélekké… A még szűz
Évába furakodott be a Sátán halált
okozó
igéje, hasonlóképpen a szűzbe kellett
bevinni
Isten életet építő igéjét, hogy
ami ugyanazon által ment veszendőbe, ugyanazon nem által
jusson vissza az
üdvösségre. Hitt
Éva a kígyónak,
hitt Mária Gábrielnek. Amit amaz hitével
vétkezett,
azt emet helyrehozta hitével. „Ám Éva akkor
semmit
sem fogant méhében a Sátán
szavából.” De igen fogant. Éspedig azt, hogy
elvetettet szüljön, hogy fájdalmak
közepette szüljön, amihez a mag a Sátán
magja volt. Testvérgyilkos Sátánt szült
bizony. Ezzel szemben Mária
azt adta, aki az
üdvösséggel ajándékozta meg édes
testvérét a vesztére törő, Izraelt. A
méhbe plántálta tehát Isten
Igéjét, a jó
testvért, hogy a rossz testvér emlékét
kitörölje. Onnan kellett tehát előjönnie
Krisztusnak az ember üdvözítésére,
ahová az ember már kárhozottként
tért be.
Szent
Athanasziosz: Harmadik levél Szerapionhoz, 6.
(Kr. u. 360)
Annyira egy a
Háromság kegyelme, hogy osztatlan a
Háromság. Szemlélheti
ezt bárki a szent
Máriában is. mert amikor Gábriel angyal
küldetést kapott az Ige leszállásának
hírüladására, ezt mondotta: „A
Szentlélek
száll le rád” – tudván, hogy az Igében ott
van a Lélek -, majd rögtön
hozzátette: „És a Magasságbeli ereje
árnyékoz be téged”.
Alexandriai
Szent Cirill: Encomium in Mariam Deiparam; P.G. 77,1029--1040. Beszéd
az efezusi zsinaton (Kr. u. 431)
Üdvözöllek téged
Isten anyja, Mária, szűzen szülő fényforrásunk, romlatlan edény.
Üdvözlégy
Szűz Mária, anya és szolgáló. Szűz vagy a belőled született szűz miatt.
Anya vagy, mert öledben ringattad és szoptattad fiadat. Szolgáló, mert
ő is a szolga alakját vette fel. Megérkezett a király a városodba --
méhedbe --; úgy jött ki, ahogy ő akarta. A te kapud bezárult mögötte.
Férfi nélkül fogantál, Istenhez illően szültél.
Üdvözlégy
Mária, vendégváró templom, te szent. Dáviddal kiáltsuk:
"Dúslakodunk... szentséges templomodban" (Zsolt 64,6).
Üdvözlégy
Mária, világ kincse.
Üdvözlégy
Mária, örök galamb.
Üdvözlégy
Mária, olthatatlan lámpa. Belőled született az igazság napja.
Üdvözlégy
Mária, a téretlen befogadója. Az egyszülött isteni Igének helyet
készítettél. Örök kalászt burjánoztattál eke és vetőmag nélkül.
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk, miattad prófétáltak az Ószövetségben. Miattad
mondtak dicséretet a pásztorok, az angyalok társaságában, annak a
fenséges mondatnak szavaival: "Dicsőség a magasságban Istennek, és a
földön békesség a jóakaratú embereknek!" (Lk 2,14)
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Miattad vonulnak az angyalok és főangyalok,
miközben fenséges himnuszokat zengenek örömükben.
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Miattad borulnak le a háromkirályok, kiket a fényes
csillag vezetett.
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Miattad választotta Krisztus a tizenkét apostolt.
Üdvözlégy
Istenanyánk, Mária, aki miatt János még anyja méhében repesett és
leborult a fény, az örök világosság előtt.
Üdvözlégy
Mária, Istenanya. Általad áradt az a kimondhatatlan kegyelem, melyről
az apostol így beszél: "Megjelent ugyanis Üdvözítő Istenünk kegyelme
minden embernek" (Tit 2,11).
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Benned gyűlt fel az igaz fény, a mi Urunk, Jézus
Krisztusban. Így szól magáról az evangéliumban: "Én vagyok a világ
világossága" (Jn 8,12).
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Te gyújtottál világosságot a halál sötétjében és
árnyékában ülőknek. "A nép, mely sötétben járt, Nagy fényességet
lát." (Iz 9,2). Vajon milyen fényt? Természetesen a mi Urunk Jézus
Krisztust, az igazi világosságot",mely megvilágosít minden világra
jövő embert" (Jn 1,5).
Üdvözlégy
Istenanyánk, Mária. Te vagy az oka, hogy az evangélium hírül adhatja:
"Áldott, ki az Úr nevében jő" (Mt 21,9). Miattad alakulhatott meg az
igaz egyház falukon, városokban, szigeteken.
Üdvözlégy
Istenanyánk, Mária. Belőled született a halál legyőzője és a pokol
hatalmának lerombolója.
Üdvözlégy
Isten anyja, Mária. Belőled származott az első ember teremtője és
bűneinek helyrehozója; ő vezet a mennyei királyságba.
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Általad virágzott fel és gyulladt ki a feltámadás
szépsége.
Üdvözlégy
Mária, Istenanya. Általad lett szentté János és a Jordán. Te
romboltattad le az ördög hatalmát.
Üdvözlégy
Istenanyánk, Mária. Te vagy minden hívő lélek megmentője.
Üdvözlégy
Mária, Istenanyánk. Teveled csendesedett le és lett nyugodt a tenger
hulláma. Szolgatársaink, munkatársaink örömmel és nyugodtan hajóztak.
Efezusi
Zsinat:
Anathematizmusok, 1. kánon. (Kr.
u. 431)
Ha valaki nem
vallja, hogy az Emmanuel
valóságos Isten, minek következtében
a Szent Szűz Istenszülő (mert
test szerint szülte Isten
testté lett Igéjét), az
legyen kiközösítve.
Krüzologosz
Szent
Péter: Sermo 117.
(Kr. u. 432 után)
A Szűz fogan, a Szűz
szül, és szűz marad a
szülés után.
Mária a mi
csodálatos
közbenjárónk
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Szent Ambrustól, Nazianzoszi Szent
Gergelytől, Nüssziai Szent Gergelytől, Szent Epiphaniustól,
Szent Ágostontól,
Ankürai Theodótusztól, Konstantinápolyi
Proclustól, Aranyszavú Szent Pétertől, Liviasi
Theoteknosztól, Konstantinápolyi
Germánosztól, Krétai Andrástól,
Damaszkuszi Szent Jánostól, Autpert Szent
Ambrustól, Paschasius Radberttől, Diakónus
Páltól, Damián Szent Pétertől, Szent
Anzelmtől, Clairvaux-i Szent Bernáttól)
Sub
tuum praesidium – ima,
az Egyiptomban talált
Ryland papíruszon (Kr.
u. 250 előtt)
Oltalmad
alá futunk, Istennek szent
Szülõje, könyörgésünket meg ne vesd
szükségünk idején. Hanem oltalmazz meg minket
minden veszedelemtõl, ó
dicsõséges és áldott Szűz.
Alexandriai Szent Cirill: Encomium in
Mariam Deiparam; P.G. 77,1029--1040. Beszéd az efezusi zsinaton (Kr. u.
431)
Üdvözlégy Mária,
Istenanya. Általad áradt az a
kimondhatatlan kegyelem, melyről az apostol így beszél: "Megjelent
ugyanis Üdvözítő Istenünk kegyelme minden embernek'' (Tit 2,11).
…
Üdvözlégy Mária,
Istenanyánk. Te
gyújtottál világosságot a halál sötétjében és árnyékában
ülőknek. "A nép, mely sötétben járt, Nagy fényességet lát." (Iz 9,2).
Vajon milyen fényt? Természetesen a mi Urunk Jézus Krisztust, az igazi
világosságot",mely megvilágosít
minden világra jövő embert" (Jn 1,5).
Üdvözlégy Istenanyánk,
Mária. Te vagy az oka, hogy az evangélium hírül
adhatja: "Áldott, ki az Úr nevében jő" (Mt 21,9). Miattad alakulhatott meg az igaz egyház
falukon, városokban, szigeteken….
Üdvözlégy Mária,
Istenanyánk. Általad
virágzott fel és gyulladt ki a feltámadás szépsége. …
Üdvözlégy Istenanyánk,
Mária. Te vagy
minden hívő lélek megmentője.
Üdvözlégy Mária,
Istenanyánk. Teveled
csendesedett le és lett nyugodt a tenger hulláma. Szolgatársaink,
munkatársaink örömmel és nyugodtan hajóztak.
Szent
István
király:
Felajánló imádság az Érdy
kódexben
(Kr. u. 1000)
„Ó, mennyeknek
Királyné Asszonya,
Istennek szent Anyja és e világnak
megépítő nemes Asszonya, dicsőséges Szűz
Mária! Te szentséges
kezeidbe és
oltalmad alá adom és ajánlom
anyaszentegyházadat, mind benne való fejedelmekkel
és lelki népekkel egyetemben. És ez szegény
országot mind benne való urakkal és
szegénnyel, bódoggal egyetemben... És az én
lelkömet Te szent markodba.”
Hermannus
Contractus: Alma
Redemptoris Mater – himnusz
(Kr. u. 1043-1054
között)
Áldunk,
Megváltónknak Anyja, nyílt
kapuja fönn a magas égnek, és tengercsillag! Nyújts oltalmat
nékünk, szánd meg
jóra vágyó népedet! Hisz te
lettél
Anyja csodálatos módon szent és áldott
Teremtődnek: szűz azelőtt, szűz utána is, Gábor angyal
köszöntött, néked ávét
mondván. Szánj meg,
kérünk, minden
bűnöst!
Hermannus
Contractus:
Salve Regina –
himnusz (Kr. u.
1043-1054 között)
Üdvözlégy,
Királyné,
irgalmasság anyja, életünk,
édességünk, reménységünk,
üdvözlégy! Hozzád
kiáltunk,
Évának számkivetett fiai. Hozzád
sóhajtunk sírva és
zokogva e siralom völgyéből. Fordítsd
reánk tehát, Szószólónk, irgalmas
szemedet, és e számkivetés után mutasd meg
nekünk Jézust, méhednek áldott
gyümölcsét! Ó irgalmas, ó kegyes,
ó édes Szűz Mária!
(Fel)
Mit
mondanak erről mások?
Mária az új Éva,
és a
legáldottabb az asszonyok között
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Parochial and plain
Sermons, II. 128. (Kr. u. 1832)
Máriában
kellett a világ sorsának megfordulnia, és a
kígyó
fejének megtörnie. Benne az Éva fölött
elhangzott átok áldássá változott.
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Discourses addressed
to Mixed Congregations, 369. (Kr. u. 1849)
Mária
szentsége nemcsak abból ered, hogy Ő Jézus Anyja,
hanem abból is, hogy Krisztus az Ő Fia. „Ha a gyökér
szent, az ágak is szentek”
mondja Szent Pál (Róm 11,15). Innen
magyarázhatók a jelzők, melyekkel Máriát
illetni szoktuk. Jézus Isten Bölcsessége,
azért Mária a Bölcsesség Széke.
Jézus
jelenléte a Mennyország, ezért Mária a
Mennyország Ajtaja, Krisztus a végtelen
Irgalmasság, Ő pedig az Irgalmasság anyja.
„Anyja a
szép Szeretetnek (Sir 30), az istenfélelemnek és a
tudásnak, valamint a szent reménységnek”.
Megleő-e, ha az Egyházban itt lenn
olyan „illatot hagyott, mint a fahéj és a balzsam
és miként a legjobb mirha
édessége” (Sir 24,15)? Ez az az igazság, mely az
Egyház szíve mélyén mindig
rejtve volt. Gyermekei pedig mindenkor vallották és
tanúsították: Mária
szentségének csak az szab határt, amit mint
teremtmény hordoz.
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, II. 32. (Kr. u. 1865)
Annál
a borzalmas eseménynél, - a bűnbeesésnél –
három fél
működött közre: a kígyó, az asszony
és a férfi. Elítélésükkor a
távoli jövőt
illetően olyan esemény jövendöltetett meg, melyben
ismét a három fél
találkozik: a kígyó, az Asszony és a
Férfi. Azonban ez már egy második
Ádám és
egy második Éva lesz.
Az
új Éva pedig az új Ádám anyja lesz.
„Ellensgeskedést
vetek közéd és az asszony közé, a te
ivadékod és az ő Ivadéka közé” (Ter
3,15).
Az Asszony Ivadéka a megtestesült Ige, az asszony pedig,
akinek az ivadéka,
vagyis Fia Ő lesz, Annak Mária az anyja.
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, II. 45. (Kr. u. 1865)
Ha
Évát az emberi természet fölé
magasztalta a benne lévő
erkölcsi adomány, melyet kegyelemnek nevezünk, akkor
elhamarkodott-e azt
állítani, hogy Mária kegyelme még
ennél is nagyobb volt? Ha Éva ezt a
természetfölötti lelki adományt
személyes létének első pillanatában kapta,
akkor lehet-e tagadni, hogy Mária is léte első
pillanatától kezdve birtokában
volt ennek az adománynak?
Nem
értem, hogyan lehet ennek a következtetésnek
ellenszegülni? Ez egyszerűen és szó szerint a
Szeplőtelen Fogantatás tana. Ez
elválaszthatatlannak tűnik az Atyák
tanításától, mely szerint Mária a
második
Éva. Valóban, számomra nagyon
különös jelenség, hogy sok tanult és
buzgó ember ezen
a tanon megütközik. Csak úgy tudom magamnak
megmagyarázni, hogy föltételezem,
tényleg nem tudják, mit értünk Szeplőtelen
Fogantatáson.
Tiszteletreméltó
John Henry Newman: Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, II. 85. (Kr. u. 1865)
Aki azzal
vádol minket, hogy mi Máriát
istenítjük, az
tagadja Jézus istenségét. Az ilyen ember nem
tudja, mi az istenség… Mint
teremtménynek, Neki is természetes joga van
szimpátiánkra és bizalmunkra, mert
nem más Ő, mint életünk társa. Ő a mi
büszkeségünk, a költő szavaival:
„Beszennyezett természetünk magányos
dicsősége”.
(Fel)
Mária a mi
csodálatos közbenjárónk
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, II. 84. (Kr. u. 1865)
Mária
csak a Keresztről elhangzott isteni rendelés alapján a
mi Anyánk. Az Ő jelenléte az Égben van és
nem a Földön. A szentségek
kiszolgáltatásakor nem említjük az Ő
Nevét. Működése nem a nekünk végzett
szolgálat. Hatalma közvetett.
Imádságával segít rajtunk, és Annak
beleegyezése
által lesz hatékony, Aki mindenünk mindenben.
Mária
nem saját ereje vagy személyes adottsága
által hallgat
meg bennünket, hanem azáltal, hogy Isten
kinyilvánítja Neki a kéréseket,
melyekkel Máriához fordulunk. Így az isteni
Jelenlét maga a közvetítő hatalom,
mely által Máriához jutunk és Mária
mihozzánk.
(Fel)