Mária az Isten Anyja
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a
Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mária
Isten Anyja
Mit mondanak erről mások?
Mária
Isten Anyja
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
466 A nesztoriánus eretnekség
Krisztusban külön
emberi személyt tételezett föl, aki Isten
Fiának isteni személyéhez kapcsolódott.
Ezzel szemben Alexandriai Szent Cirill és a III. egyetemes
Efezusi Zsinat 431-ben megvallotta, hogy "az Ige, személye
szerint (hüposztaszisz szerint) egyesítvén
magával az értelmes lélektől
átlelkesített testet (...), emberré lett".
[Efezusi Zsinat: Alexandriai Cirill 2. levele Nesztorioszhoz: DS 250.]
Krisztus emberségének nincs más alanya, mint Isten
Fiának isteni személye, mely fölvette azt, és
magáévá tette fogantatása
pillanatában. Ezért az Efezusi Zsinat 431-ben kihirdette,
hogy Isten Fiának Mária méhében
történt emberi fogantatása által Mária
"Istenszülő (...), nem azért, mintha az Ige
természete vagy istensége eredetének elvét
a szent Szűztől vette volna, hanem mert azt a szent és
értelmes lélektől áthatott testet vette
tőle magára, mellyel az Isten Igéje is
személye szerint egyesült, és ezért mondjuk,
hogy test szerint született". [uo. DH 251]
484 Az "idők teljessége" (Gal 4,4), azaz az
ígéretek és az előkészületek
beteljesedése a Máriához szóló
angyali üdvözlettel kezdődik. Mária arra kap
meghívást, hogy azt fogadja méhébe, akiben
"az istenség egész teljessége testileg" lakozni
fog (Kol 2,9). Az isteni válasz az ő
kérdésére -- "hogyan történik ez,
hiszen férfit nem ismerek?" (Lk 1,34) -- a Lélek ereje
által adatik: "a Szentlélek száll tereád"
(1,35).
485 A Szentlélek küldése mindig kapcsolatban
áll a Fiú küldésével, és
hozzá van rendelve.[669] A Szentlélek, aki "Úr
és elevenítő", azért küldetik, hogy
Szűz Mária méhét megszentelje és isteni
módon megtermékenyítse, hogy Mária az Atya
örök Fiát foganja, az ő
emberségéből fölvett emberségben.
495 Az evangéliumokban Máriát "Jézus
anyjának" nevezik (Jn 2,1; 19,25), [Vö. Mt 13,55.] a
Szentlélek indítására már
Fiának születése előtt "az én Uramnak
édesanyjaként" ünneplik (Lk 1,43). Ő, akit
Mária emberként a Szentlélek által fogant,
s aki teste szerint valóban Mária Fia lett, nem
más, mint az Atya örök Fia, a
Szentháromság második személye. Az
Egyház vallja, hogy Mária valóban
Istenszülő (Theotokosz). [DH 251]
509 Mária valóban "Isten Anyja" amiatt, hogy Anyja
Isten emberré lett örök Fiának, aki maga Isten.
721 Mária, Isten szentséges Anyja, a mindig Szűz, a
Fiú és a Lélek küldésének
legnagyszerűbb műve az idők teljességében. Az Atya
-- az üdvösség tervében, s mivel az ő
Lelke azt majd elő fogja készíteni --
először a lakóhelyet gondolta el, ahol az ő Fia
és az ő Lelke az emberek között lakhatnak. Ilyen
értelemben az egyházi hagyomány a
Bölcsességről szóló legszebb
szövegeket Máriára vonatkoztatva olvassa: [Vö.
Péld 8,1--9,6; Sir 24.] Máriáról a
liturgiában úgy beszélünk és
énekelünk, mint "a Bölcsesség
Székéről".
Máriában kezdenek mutatkozni "Isten csodatettei",
melyeket a Szentlélek Krisztusban és az Egyházban
fog beteljesíteni:
722 A Szentlélek kegyelmével
előkészítette Máriát. Illett, hogy
"kegyelemmel teljes" legyen Anyja Annak, akiben "testi
formában az istenség egész teljessége
lakozik" (Kol 2,9). Mária tiszta kegyelemben, bűn
nélkül fogantatott, s mint az összes teremtmény
között a legalázatosabb, mindenkinél
alkalmasabb volt a Mindenható kimondhatatlan
ajándékának fogadására.
Gábriel arkangyal helyesen köszönti mint "Sion
leányát": "Ave!" azaz 'örvendezzél'.
[Vö. Szof 3,14; Zak 2,14.] Mária énekével
[Vö. Lk 1,46--55.] Isten egész népe, tehát az
Egyház hálaadását is küldi az
Atyához a Szentlélekben, mivel bensőjében
hordozza az örök Fiút.
723 Máriában a Szentlélek valósítja
meg az Atya jóakaratú tervét. A
Szentlélektől foganja és szüli a Szűz Isten
Fiát. Szüzessége a Lélek és a hit
ereje által egyedülálló
termékenységgé válik. [Vö. Lk
1,26--38; Róm 4,18.21; Gal 4,26--28.]
724 Máriában a Szentlélek
nyilvánítja ki az Atyának a Szűz
Fiává lett Fiát. Mária a végső
teofánia égő csipkebokra: ő, a
Szentlélektől betöltött, megmutatja az
Igét testének alázatában, és
megismerteti őt a szegényekkel [Vö. Lk 2,15--19.]
és a pogányok zsengéjével. [Vö. Mt
2,11.]
725 Végül a Szentlélek Mária által
kezdi Krisztussal közösségbe vinni az embereket",akikre a jó akaratú Isten szeretete irányul"
(ők Isten "jó akaratának" emberei), [Vö. Lk
2,14.] és mindig az alázatosak az elsők, akik őt
elfogadják: a pásztorok, a
háromkirályok, Simeon és Anna, a kánai
jegyesek és az első tanítványok.
726 A Szentlélek küldetésének
végén Mária lesz az "asszony", az új
Éva",az élők anyja"",a teljes Krisztus"
anyja. [Vö. Jn 19,25--27.] Ilyen minőségében
látjuk együtt a Tizenkettővel: "egy szívvel,
egy lélekkel áhítatosan imádkozva" (ApCsel
1,14) "az utolsó idők" hajnalán, amelyet a
Szentléleknek kellett ébreszteni pünkösdkor az
Egyház kinyilvánításával.
2677 Asszonyunk, Szűz Mária,
Istennek Szent Anyja, imádkozzál érettünk.
Erzsébettel együtt csodálkozunk: "Honnan ez nekem,
hogy az én Uramnak Anyja eljön hozzám?"(Lk 1,43).
Mária, mert Jézust, a Fiát adja nekünk, Isten
Anyja, a mi anyánk is. Rábízhatjuk minden
gondunkat és kérésünket; úgy
imádkozik értünk, ahogyan
önmagáért imádkozott: "Legyen nekem a te
igéd szerint" (Lk 1,38). Imádságára
bízva magunkat, vele együtt Isten akaratára
hagyatkozunk. "Legyen meg a te akaratod!"
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent I. Coelestinus /
Efezusi Zsinat:
Alexandriai Szent Kürillosz Nesztoriosznak címzett 2.
levele és anathematizmusai (Kr. u. 431) (DH 250. 252)
... Nem úgy volt ugyanis,
hogy először valamiféle
közönséges ember született a Szűzből, és
ezután ereszkedett beléje az Isten Igéje, hanem az
anyaméhben egyesülve a testtel a test szerint
születettnek mondjuk, ti. saját testének
nemzését sajátjaként magának
igényelve. ... Így [a szentatyák] nem haboztak a
Szent Szüzet Istenszülőnek nevezni, nem úgy, mintha az
Ige természete, avagy maga az Istenség saját maga
eredetének elvét a Szent Szűzből vette volna, hanem
úgy, hogy tőle vette magára azt az értelmes
lélektől elevenített szent testet, s így mondjuk,
hogy Isten Igéje személyes egység
(hüposztaszisz) által egyesülve test szerint belőle
született.
1. kánon. Ha valaki nem vallja, hogy az Emmánuel
valóságos Isten, minek következtében a Szent
Szűz Istenszülő (mert test szerint szülte Isten testté
lett Igéjét), az legyen kiközösítve.
Szent III. Sixtus:
Egyesülési
formula Szent Kürillosz alexandriai püspök és az
Antiokhiai Egyház püspökei között (Kr. u.
433) (DH 271-272)
Röviden elmondjuk - és
egyáltalán semmit sem
teszünk hozzá a szent atyák hitéhez, amit
Nikaiában kifejtettek -, hogy mi módon gondolkozunk
és beszélünk az Istenszülő Szűzről és az
Isten egyszülött Fiának az emberré
levéséről. Belső kényszerből beszéljük
el, nehogy valamit hozzátegyünk, hanem hogy
tisztünknek eleget tegyünk, mindazt, ami tudomásunkra
jutott, amit felülről, részint az isteni
írásokból, másrészt a szent
atyák hagyományából merítünk.
Amint ugyanis ezt már elmondtuk, az elegendő egyrészt a
vallásos érzület megismerésére,
másrészt az eretnek hitszegés teljes
elvetésére. Tehát elmondjuk, de nem
merészelünk lehetetlenséget; csak a saját
erőtlenségünk megvallásával egyidejűleg
kizárjuk azokat, akik fel akarnak lázadni mindaz ellen,
amit az emberen túli dologként megvitatunk.
megvalljuk tehát a mi Urunk Jézus Krisztust, az Isten
egyszülött Fiát, aki tökéletes Isten
és eszes lélekből és testből való
tökéletes ember; istensége szerint az idők előtt az
Atyától született, embersége szerint pedig a
napok teljesülésekor érettünk és a mi
üdvösségünkért Szűz
Máriából. Egylényegű az Atyával
istensége szerint, és egylényegű velünk
embersége szerint. A két természet
egységben egyesül: ezért egy Krisztust, egy
Fiút, egy Urat vallunk. Ennek az összevegyíthetetlen
egységnek az alapján valljuk az Istenszülő Szent
Szüzet, mivel az Ige-Isten testesült meg és lett
emberré, és éppen ennek a fogantatásnak a
révén egyesítette magával a Szűztől felvett
templomot.
Nagy Szent I.
Leó /
Khalkédóni Zsinat: Khalkédóni
hitvallás (Kr. u. 451) (DH 300-301)
[Bevezetés a tan
meghatározásához.] Elegendő volna ugyan az
istenfélő vallásosság megismerésére
és megerősítésére az isteni kegyelemnek ez
a bölcs és üdvös hitvallása; ugyanis az
Atyáról és Fiúról és a
Szentlélekről tökéletes tanítást ad,
és az Úr emberré levését
hűségesen adja elő azoknak, akik azt szívesen
hallgatják. Ám, mivel azok, akik a meghirdetett
igazságot megkísérlik elvetni, üres
beszédekkel hozakodnak elő a saját
eretnekségükből fakadóan, ... És
tagadják annak a tételnek a
kinyilvánítását, hogy a Szűz:
istenszülő. ...
Ezt a tanítást ők [a zsinati szent atyák] mindenki
számára ismertté tették, nem mintha
hiányzott volna valami az előttük járók
tudásából, hanem hogy
felvilágosítsák az értelmüket az
Írások tanúbizonyságai által a
Szentlélekről, azok ellenében, akik...
megkísérlik a megtestesülés titkának
meghamisítását, és
szégyentelenül azt az esztelenséget
állítják, hogy aki a Szent Szűz
Máriából született, az csupán egy
ember, a zsinat elfogadta Szent Kürillosznak, az alexandriai
Egyház egykori elöljárójának a
Nesztoriosznak és a keletieknek írt zsinati leveleit,
amelyeket a zsinat alkalmasnak talált Nesztoriosz
eszelősségének megcáfolására.
...Ezekhez nagyon következetesen hozzásorolta Róma
városa legfőbb és rangidős
elöljárójának, a boldog és legszentebb
Leó pápának a levelét is... hiszen ez a
levél megfelel ama nagy Szent Péter
vallomásának is, és így közös
támaszul szolgál számunkra a helytelen
tantételek ellenében, a helyes tantételek
megerősítésére.
[Határozat] A
Szentatyák nyomdokait követve mindnyájan egy
szívvel-szájjal valljuk és tanítjuk, hogy a
mi Urunk Jézus Krisztus egy és ugyanaz a Fiú,
Ugyanő tökéletes az istenségben és
tökéletes az emberségben, Ugyanő valóban
Isten és valóban értelmes lélekből
és testből álló ember, Ugyanő az Atyával
egylényegű istensége szerint és velünk
egylényegű embersége szerint, "minden szempontból
hasonló hozzánk, a bűnt kivéve" [Zsid 4,15]. Aki
az idő kezdete előtt az Atyától született
istensége szerint, Ugyanő született a végső kor
napjaiban az Istenszülő Szűz Máriából
embersége szerint, érettünk és a mi
üdvösségünkért...
Vigilius: Az "Inter
innumeras
sollicitudines" rendelet (Kr. u. 553) (DH 416)
1. Ha valaki nem vallja azt,
hogy - megtartva az isteni
természet átválthatatlanságát - az
Ige testté lett, és fogantatása
révén a Szűz méhéből az emberi
természet kezdeteit szubzisztenciájában
egyesítette magával, hanem azt vallja, mintha az
Ige-Isten egy már létező emberrel egyesült volna, s
ezáltal a Szent Szüzet nem hisszük igazán
Istenszülőnek, hanem csak névlegesen annak nevezzük,
legyen kiközösítve.
Vigilius / II.
Konsantinápolyi
Zsinat: Kánonok (Kr. u. 553) (DH 427)
6. kánon. Ha valaki nem
sajátos értelemben
és nem a valóság szerint mondja Isten
Anyjának a szent, dicsőséges és mindig Szűz
Máriát, vagy csak viszonyulás szerint, mintha
csupán ember született volna, de nem az Ige-Isten
testesült és született volna meg tőle, ezen ember
születését azonban, amint ők mondják, az
Ige-Istenre kell vonatkoztatni, mivel hogy együtt volt a
születő emberrel; és megrágalmazza a szent
Khalkédóni zsinatot, mintha a Theodórosz
kitalálta istentelen értelmezés szerint
mondaná a Szüzet Isten Anyjának, vagy ha valaki az ember szülőjének
vagy
Krisztus-szülőnek nevezi, azaz Krisztus Anyjának, mintha
Krisztus nem lett volna Isten, és nem vallja őt sajátosan
és valóban Isten Anyjának, minthogy az, aki az
idők előtt az Atyától született mint Ige Isten, az
utolsó időkben tőle megtestesült és született
és ilyen értelemben vallott róla
istenfélően a szent Khalkédóni zsinat is, az ilyen
legyen kiközösítve.
I. Pelagius: "Fides
Pelagii" (Kr. u. 557)
(DH 442)
Hiszem és megvallom, hogy
ebből a szent, legboldogabb és
egyszubsztanciájú Háromságból egy
személy, azaz a Fiú Istené, az emberi nem
üdvösségéért az idők
beteljesülésekor leszállott a mennyből, de sem az
atyai székhelyet, sem a világ
kormányzását el nem hagyta; és midőn a
Boldogságos Szűz Máriára a Szentlélek
leereszkedett és beárnyékolta őt a
Magasságbeli erejével, ugyanazon Ige és Isten Fia
a szent Szűz Mária méhébe
észrevétlenül belépett, és az ő
testéből való testtel egyesült, amelyet eszes
és értelmes lélek hatott át; és nem
előbb teremtetett a test, és utána még
hozzájött az Isten Fia, hanem, amint írva van, "a
bölcsesség házat épít magának"
[Péld 9,1]. Egy pillanat, s a test kialakult a Szűz
méhében, s ugyanaz a pillanat, s az Isten
Igéjének a testévé lett, és
ezért az Ige és a test természetének
bármilyen cseréje vagy megváltozása
nélkül lett az Isten Igéje és Fia
emberré; mindkét természetben, az isteniben ti.
és az emberiben, egy Krisztus Jézus, mint
valóságos Isten és Ugyanő mint
valóságos ember jött a világra, azaz
megszületett, de az anyai szüzesség
épségének nem ártva; mivel így Őt
szűznek megmaradva szülte, amiként szűzként is
foganta. Emiatt a legteljesebb igazsággal valljuk ugyanazt a
Boldogságos Szűz Máriát Istenszülőnek: az
Isten megtestesült Igéjét szülte ugyanis.
I. Honorius / IV.
Toledói zsinat:
Háromságos-krisztológiai hitvallás (Kr. u.
633) (DH 485)
(1. fejezet) Az isteni Írások
és a
tanítás szerint, amelyet a szent atyáktól
kaptunk, valljuk, hogy ... maga a mi Urunk Jézus Krisztus, az
Isten Fia és mindenek teremtője pedig, aki az Atya
szubsztanciájából az idők előtt született, az
utolsó időben leszállott a világ
megváltására az Atyától, noha
azért soha nem szűnt meg az Atyával lenni;
megtestesült ugyanis a Szentlélek erejéből és
a dicsőséges szent Istenszülő Szűz
Máriából, és egyedüliként
megszületett tőle.
Szent Agathón /
Római zsinat:
Az "Omnium bonorum spes" zsinati levél a
császároknak (Kr. u. 680) (DH 547)
Megvalljuk az ugyanazon
szent, egylényegű
Háromságban az egy Ige-Istent, aki az idők előtt az
Atyától született, az idők végén
értünk és a mi
üdvösségünkért leszállott a
mennyekből, és megtestesült a Szentlélek
erejéből, és a szent, szeplőtelen és mindig szűz
dicsőséges Máriától, a mi Úrnőnktől,
a valódi és sajátos Istenszülőtől; ti. belőle
született és igazán emberré lett, Ugyanő igaz
Isten, és Ugyanő igaz ember, Isten pedig az Atya Istenből, ember
pedig a Szűzanyából, megtestesült belőle, a teste
eszes és értelmes lélekkel bír; Ugyanő
egylényegű az Atya Istennel istensége szerint, és
Ugyanő maga egylényegű velünk embersége szerint,
és mindenben hasonló hozzánk, egyedül a bűnt
kivéve, keresztre feszítették értünk
Pontius Pilátus idején, szenvedett, eltemették,
és feltámadt. ...
Szent Agathón /
III.
Konstantinápolyi Zsinat: Dogmatikus határozat Krisztus
két akaratáról és két
tevékenységéről (Kr. u. 681) (DH 555)
Aki az idők előtt az Atyától
született az
istenség szerint, a végső napokban pedig Ugyanő
értünk és a mi
üdvösségünkért a Szentlélek
erejéből és Szűz Máriából, a
sajátosan és valóban Istenszülőtől az
emberség szerint; egy és ugyanazt a Krisztust, az
Úr Egyszülött Fiát, akiről ismeretes, hogy
két természetben létezik keveredés
nélkül, változatlanul, elválaszthatatlanul,
osztatlanul, miközben a természetek
különbsége sohasem szűnik meg az egység miatt,
hanem inkább megmarad mindkét természet
sajátsága és egy személyben és egy
hüposztasziszban egyesülve, nem két személyre
van osztva vagy választva, hanem egy és ugyanaz az
Egyszülött Fiú, Isten Igéje, az Úr
Jézus Krisztus, ahogyan kezdettől a
próféták tanították róla,
és maga Jézus Krisztus tanított minket, és
a szent atyák hitvallása ránkhagyta.
IV. Piusz: A "Cum
quorumdam hominum"
rendelkezés (Kr. u. 1555) (DH 1880)
Figyelmeztetni [óhajtván]
mindenkit
külön-külön és együttesen, aki eddig
azt állította, tanította vagy hitte, hogy ... a
Boldogságos Szűz Mária nem igazi Istenanya, és nem
maradt meg mindig állhatatosan az érintetlen
szüzességben, ti. a szülés előtt, a
szülésben és a szülés után
örökösen, azt a mindenható Isten, az Atya, a
Fiú és a Szentlélek nevében, apostoli
tekintélyünk alapján határozottan
kérjük és intjük...
XIV. Benedek: A "Nuper
ad Nos"
rendelkezés: A keletiek számára előírt
hitvallás (Kr. u. 1743) (DH 2528)
[Én, N. erős hittel hiszem
és vallom] Az első Efezusi zsinatot [DH 250-268],
sorrendben a harmadikat, és hitvallást teszek amellett,
amit ott a rosszemlékű Nesztoriosszal szemben határoztak,
vagyis, hogy az istenségnek és az emberségnek
kifejezhetetlen és felfoghatatlan egységét az
Isten Fiának egy személyében számunkra az
egy Jézus Krisztus valósította meg, és ez
okból a Boldogságos Szűz valóban Isten
szülője.
VI. Pál / II.
Vatikáni
Zsinat: Lumen gentium (Kr. u. 1964) (DH 4173)
53. Szűz Máriát ugyanis, aki
az angyali
üdvözletkor szívébe és testébe
fogadta Isten Igéjét, és világra hozta az
Életet, Istenünk és Megváltónk igazi
anyjának ismerjük el és tiszteljük.
Fiának érdemeiért a megváltásban
fenségesebb módon részesedett, s Vele szoros,
felbonthatatlan kötelék által egyesült; azt a
nagyszerű feladatot és méltóságot kapta,
hogy anyja legyen Isten Fiának, így
kiváltképpen is szeretett leánya az Atyának
és szentélye a Szentléleknek, s e
rendkívüli kegyelmi ajándékok miatt messze
fölötte áll minden mennyei és földi
teremtménynek.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre kommentár nélkül:
Ter 3,15
Ellenkezést vetek közéd és az asszony
közé, a te ivadékod és az ő ivadéka
közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát
veszed célba."
Jn 2,4
Jézus azt felelte: "Asszony, a te gondod az
én gondom. De még nem jött el az én
órám."
Jn 19,26
Amikor Jézus látta, hogy ott áll az anyja
és szeretett tanítványa, így szólt
anyjához: "Asszony, nézd, a fiad!"
Jel 12,1
Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony,
öltözete a Nap, lába alatt a Hold, fején
tizenkét csillagból korona.
Iz 7,14
Ezért az Úr maga ad nektek jelet: Íme, a
szűz fogan, fiút szül, és Immánuelnek
nevezi el.
Mt 1,23
Íme a szűz fogan és fiat szül, Emmánuel
lesz a neve. Ez azt jelenti: Velünk az Isten.
Jn 1,14
S az Ige testté lett, és
közöttünk élt. Láttuk
dicsőségét, az Atya Egyszülöttének
dicsőségét, akit kegyelem és igazság
tölt be.
Mt 2,11
Bementek a házba, és meglátták a
gyermeket anyjával, Máriával. Leborultak
és hódoltak neki, majd elővették
kincseiket s ajándékot adtak neki: aranyat,
tömjént és mirhát.
Lk 1,35
Az angyal ezt válaszolta és mondta neki: "A
Szentlélek száll rád, s a
Magasságbeli ereje borít be
árnyékával. Ezért a
születendő Szentet is az Isten Fiának fogják
hívni.
Lk 1,28
Az angyal belépett hozzá és
megszólította: "Üdvözlégy, kegyelemmel
teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy
minden asszonynál."
Jn 1,14
Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és
láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve
kegyelemmel és igazsággal. (MBT)
Lk 1,38
Mária így válaszolt: "Íme, az Úr
szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd
szerint." Erre az angyal eltávozott.
Lk 1,42
Nagy szóval felkiáltott: "Áldott vagy az
asszonyok között, és áldott a te
méhed gyümölcse!
Lk 1,43
Hogy lehet az, hogy Uramnak anyja jön hozzám?
Lk 1,44
Lásd, mihelyt meghallottam köszöntésed
szavát, az örömtől megmozdult méhemben
a gyermek.
Lk 1,46
Mária így szólt: "Lelkem magasztalja az
Urat,
Lk 1,48
mert rátekintett szolgálója
alázatosságára. Íme,
mostantól fogva boldognak hirdet minden nemzedék,
Gal 4,4-5
De amikor elérkezett az idők teljessége, az Isten
elküldte Fiát, aki asszonytól született,
és ő alávetette magát a törvénynek, hogy
kiváltson minket a törvény
szolgaságából, hogy a fogadott
fiúságot elnyerjük.
Lk 2,35
a te lelkedet is tőr járja át -,
hogy kiderüljenek sok szív titkos gondolatai."
Lk 2,19
Mária meg mind emlékezetébe véste
szavaikat és szívében egyeztette.
Lk 2,51
Velük ment
hát, lement Názáretbe, és
engedelmeskedett nekik. Szavait
anyja mind megőrizte
szívében.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mária Isten Anyja
(További idézetek várhatók
Hippolütosztól, Alexandriai Pétertől, Methodiustól,
Alexandriai Alexandrosztól, Jeruzsálemi Szent Cirilltől,
Szír Szent Efrémtől, Nüssziai Szent Gergelytől,
Szent Epiphaniustól, Szent Ambrustól, Szent
Jeromostól, Alexandriai Szent Cirilltől, Cassian Szent
Jánostól, az Efezusi Zsinattól, Lerins-i Szent
Vincétől, Damaszkuszi Szent Jánostól)
Antióchiai
Szent
Ignác: Levél az efezusiakhoz, 18,2. (Kr. u. 110)
Mária
hordozta ugyanis méhében Istenünket, Jézust, a Khrisztoszt (=
Felkentet,
Messiást) Isten rendelkezésének megfelelően, aki Dávid magjából való
(vö.: Jn.
7,42; Róm. 1,3), de mégis a Szentlélektől;
Arisztidész:
BKV 12,c II 6. (Kr. u. 138 előtt)
Őt
a
magasságos Isten Fiának nevezik, s ez azt
jelenti, hogy ő (mint) Isten leszállt a mennyből s az egyik
héber szűztől
testet vett fel és öltött, és (hogy így) emberi
leánytól
Isten Fia lakozást
vett.
Szent Ireneusz: Eretnekségek ellen, 5:19:1 (Kr.u. 189) *
"A szűz Mária, engedelmeskedve szavának, elfogadta egy angyaltól azt a jó hírt, hogy ő fogja hordozni Istent."
Tertullianus: Krisztus testéről, 17,2-3. (Kr.u. 208-212)
"Íme a szűz méhében fogan és fiat szül" (Iz 7,14). Fogan tehát a szűz és megszüli az "Emmanuel"-t, ami annyit jelent: "Velünk az Isten". Ez az új születés, amikor ember születik Istenben, akitől az emberben mergszületett Isten.
Sub tuum
praesidium – ima (Kr. u. 250 előtt)
Oltalmad
alá futunk, Istennek szent
Szülõje,
könyörgésünket meg ne vesd
szükségünk idején. Hanem oltalmazz meg minket
minden
veszedelemtõl, ó dicsõséges és
áldott Szűz.
Órigenész: Fragmentum in epistula ad Titus (Kr.u. 254 előtt)
Mária azt az igét mondta ki, amit az Isten Fia anyja méhében szuggerált neki.
Csodatevő Szent Gergely: Négy homília, 1. 2. (Kr.u. 262)
Ugyanis Lukács a sugalmazott evangéliumi elbeszélésekben nem csak Józsefnek adott tanúságot, hanem Máriának is, az Isten anyjának...
A mi kötelességünk bemutatni Istennek mint áldozatokat, az összes ünnepet és himnikus ceremóniákat; és mindenekelőtt Isten szent anyjának szóló Angyali üdvözlet [ünnepét], tudva, az angyal üdvözülte őt: "Üdvözlégy, kegyelemmel teljes!"
Szent
Athanasziosz: Beszéd az ariánusok ellen,
3,14.29.33 (Kr. u. 350)
Maga
az
angyal, amikor megjelenik, bevallja, hogy
az Uralkodó küldte, mint megvallotta Zakariásnak
Gábriel és az Istenszülő
Máriának ugyanő. …
…
örökké Isten volt és Fiú, mert az Atya
igéje, kisugárzása és
bölcsessége, és
hogy később értünk testet véve fel a Szűz
Istenszülő Máriától emberré lett. …
János
pedig amikor anyja méhében volt, megmozdult
örömében az
Istenszülő Mária
hangjára.
Nazianzoszi
Szent Gergely: Cledoniusnak írt első
levél, 101 (Kr. u. 382)
Ha
valaki nem
fogadja el a szent Máriát mint
Istenszülőt, elszakadt az istenségtől.
Mopszvesztiai
Theodorosz: A Megtestesülés, 15. (Kr.
u. 428)
Ha azt
kérdezik, vajon Mária emberszülő-e, vagy Istenszülő, a
válaszunk ez
legyen: Mindkettő.
Efezusi
Zsinat: Anathémák Nesztoriosz ellen, I.
kánon (Kr. u. 430)
Ha valaki nem
vallja, hogy az Emmánuel valóságos
Isten, minek következtében a
Szent Szűz Istenszülő
(mert test szerint szülte
Isten testté lett Igéjét), az legyen
kiközösítve.
Alexandriai
Szent
Cirill: Encomium in
Mariam Deiparam; P.G. 77,1029--1040. Beszéd az efezusi zsinaton (Kr. u.
431)
Üdvözöllek
téged Isten anyja, Mária, szűzen szülő fényforrásunk, romlatlan
edény.
Üdvözlégy Szűz Mária, anya
és szolgáló. Szűz vagy a belőled született szűz miatt. Anya vagy, mert
öledben ringattad és szoptattad fiadat. Szolgáló, mert ő is a szolga
alakját vette fel. Megérkezett a király a városodba -- méhedbe --; úgy
jött ki, ahogy ő akarta. A te kapud bezárult mögötte. Férfi nélkül
fogantál, Istenhez illően szültél.
Üdvözlégy Mária,
vendégváró templom, te szent. Dáviddal kiáltsuk: "Dúslakodunk...
szentséges templomodban" (Zsolt 64,6).
Üdvözlégy Mária, világ
kincse.
Üdvözlégy Mária, örök
galamb.
Üdvözlégy Mária,
olthatatlan lámpa. Belőled született
az igazság napja.
Üdvözlégy Mária, a téretlen befogadója. Az
egyszülött isteni Igének helyet készítettél. Örök kalászt
burjánoztattál eke és vetőmag nélkül.
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk,
miattad prófétáltak az Ószövetségben. Miattad mondtak dicséretet a
pásztorok, az angyalok társaságában, annak a fenséges mondatnak
szavaival: "Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség a
jóakaratú embereknek!" (Lk 2,14)
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk.
Miattad vonulnak az angyalok és főangyalok, miközben fenséges
himnuszokat zengenek örömükben.
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk.
Miattad borulnak le a háromkirályok, kiket a fényes csillag vezetett.
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk.
Miattad választotta Krisztus a tizenkét apostolt.
Üdvözlégy Istenanyánk, Mária, aki
miatt János még anyja méhében repesett és leborult a fény, az örök
világosság előtt.
Üdvözlégy Mária, Istenanya. Általad
áradt az a kimondhatatlan kegyelem, melyről az apostol így beszél:
"Megjelent ugyanis Üdvözítő Istenünk kegyelme minden embernek" (Tit
2,11).
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk. Benned
gyűlt fel az igaz fény, a mi Urunk, Jézus Krisztusban. Így szól magáról
az evangéliumban: "Én vagyok a világ világossága" (Jn 8,12).
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk. Te
gyújtottál világosságot a halál sötétjében és árnyékában ülőknek. "A
nép, mely sötétben járt, Nagy fényességet lát." (Iz 9,2). Vajon milyen
fényt? Természetesen a mi Urunk Jézus Krisztust, az igazi világosságot",mely megvilágosít minden világra jövő embert" (Jn 1,5).
Üdvözlégy Istenanyánk, Mária. Te
vagy az oka, hogy az evangélium hírül adhatja: "Áldott, ki az Úr
nevében jő" (Mt 21,9). Miattad alakulhatott meg az igaz egyház
falukon, városokban, szigeteken.
Üdvözlégy Istenanyánk, Mária. Belőled született a halál legyőzője és a
pokol hatalmának lerombolója.
Üdvözlégy
Isten anyja, Mária. Belőled származott az első ember teremtője és
bűneinek helyrehozója; ő vezet a mennyei királyságba.
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk. Általad
virágzott fel és gyulladt ki a feltámadás szépsége.
Üdvözlégy Mária, Istenanya. Általad
lett szentté János és a Jordán. Te romboltattad le az ördög hatalmát.
Üdvözlégy Istenanyánk, Mária. Te
vagy minden hívő lélek megmentője.
Üdvözlégy Mária, Istenanyánk.
Teveled csendesedett le és lett nyugodt a tenger hulláma.
Szolgatársaink, munkatársaink örömmel és nyugodtan hajóztak. A föld,
mely azelőtt rablók szabad zsákmánya volt, a szent Atyák jövetelére
békéssé vált. Írva vagyon: "Mily szép a hegyeken Annak a lába, aki
kihirdeti és kikiáltja a békét" (Iz 52,7). Milyen békét? A mi Urunk
Jézus Krisztust, a béke hirdetőjét, aki azt mondja az evangéliumban:
"Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek" (Jn
14,27). Milyen békét? Melyet a káromló Nestorius nem kapott meg. Hiszen azt állítja, hogy a mi Urunk Jézus
Krisztus, az Isten fia, az Ige, nem született Szűz Máriától. Nem
ismeri a szüzességet nem sértő szülést. Nem hisz a főangyal szavának:
"Üdvözlégy, malaszttal teljes" (Lk 1,28)…
Ki hallott ilyen borzalmas
és félelmes dolgokat? A próféták és apostolok nekünk hirdették
Krisztust, az Istent, az Igét. Most tagadják istenségét és emberré
formálják. Szűz Mária Istenanyánkból
csak földi anya tett. Ne állítsa nekem ezután senki, hogy a
hálátlan és förtelmes zsidók szemtelenül merészek voltak és Krisztussal
kegyetlenül bántak. Hát most ki a kegyetlenebb? Aki káromlóan így
beszél: Embert feszítettetek meg…
El kell jönnie az
antikrisztusnak. Annak a helyébe te érkeztél. Még az ördögnek sem
hittél, pedig ő megcáfolt téged: "Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e
kövek kenyerekké váljanak" (Mt 4,3).
Félelmetes esztelenség. Az ördögök ördögatyjukkal Isten fiának
nevezik Mária szülöttét. Ez pedig embernek vallja Isten fiát.
Valami változást akart és gonosz gondolattal el akarta pusztítani a
legderekabb királyt, aki barátja és pártolója az igaz hitnek. Ez volt a
szándéka a hitben ragyogó, szent királynék udvarában is. De nem ért
célt. Elvetemült kapzsisággal szörnyű hajótörést szenvedett. Kikötőben
volt, mégis tönkrement, mert nem volt kormánylapátja. Ezért elsüllyedt
a gonoszságban és az egész világ előtt a szerencsétlenség szomorú
látványa lett.
(Fel)
Mit
mondanak erről mások?
Mária Isten Anyja
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Discourses addressed
to Mixed Congregations, 346-348. (Kr. u. 1849)
Ha
felülemelkedve minden tévedésen és
ellenvetésen, őszintén
és tisztelettel akarjuk a katolikus Egyház egyszerű
felfogását kifejezni, hogy
az Isten ember, hogyan lehetne ezt határozottabban és
egyértelműbben tenni,
mint azzal a kijelentéssel: emberként született
és Anyja volt. A világ
elfogadja, hogy az Isten ember, ennek elismerése nem kerül
neki sokba, hiszen
Isten mindenütt jelen van, és – amint mondhatjuk – Ő minden
is. attól a
vallomástól azonban visszariad, hogy Isten Mária
Fia. Visszariad tőle, mert
egyszerre szembesül a kérlelhetetlen
valósággal, mely sérti és megrendíti
a dolgok
hitetlen szemlélését, mely egyébként
sajátja.
A kinyilatkoztatott tan azonnal fölölti valós
alakját és
történelmi ténnyé válik: a
Mindenható adott ponton és módon bevonult
saját
világába. Az álmok megtörtek és az
árnyak eloszlottak. Az isteni igazság többé
már nem költészet, jámbor
túlzás, misztikus rendszer vagy mitikus
megjelenítés.
„Áldozatot és áldozati ajándékot nem
kívánsz, hanem testet készítettél
nekem”
(Zsolt 40)…
A
hitvallás, hogy Mária a Deipara, az Isten Anyja,
érv és
kezesség, amelynek révén az apostolok
tanítása minden eltévelyedés ellen
biztosítékot kapott és győzött. Ez a
hitvallás a próbakő, amelynél az
Antikrisztus gonosz szellemének minden
kihívását, „melyek a világon
felléptek”
(2Jn 7) fölfedhetjük. Azt vallja ez a tan, hogy Jézus
Isten, noha azt is
magábafoglalja, hogy ember. Megérteti velünk, hogy
Isten, ha emberré is lett,
mégis Isten. …
Mivel
Mária az Isten Anyja, Krisztus szó szerint Emmanuel,
velünk az Isten. Ezért, mikor a történelem
folyamán a gonosz lelkek és hamis
próféták erősebbek és merészebbek
lettek s utat találtak magába a katolikus
Testbe is, az Egyház Istentől vezetve nem találhatott
hatékonyabb és biztosabb
eszközt ezek kiűzésére, mint a DEIPARA, az
ISTENSZÜLŐ kifejezés alkalmazását
ellenük.
Amikor ezek a szellemek a sötétség
homályából ismét
előjöttek, és a 16. században a keresztény
hit teljes megsemmisítésére támadást
indítottak, nem találhattak biztosabb módszert
gyűlöletes tervükhöz, mint Mária
kiváltságainak becsmérlését
és káromlását. Jól tudták
ugyanis, ha sikerül a
világot rávenni, hogy az Anyát
gyalázzák, akkor majd a Fiú
gyalázása is
hamarosan bekövetkezik. Az Egyház és a
Sátán ebben egyet vall: az Anya és a Fiú
összetartozik.
Három század tapasztalata bizonyítja: a
katolikusok, akik
Máriát tisztelik, tisztelik az Ő Fiát is.
Míg a protestánsok, akik kezdik most
elhagyni a Fiú imádását, akkoriban az
Anyán csúfolódtak.
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, II. 82-83. (Kr. u. 1865)
Ezért
azt mondom: ha egyszer fölfogtuk azt, hogy Mária az
örök Istent gyermekként szülte,
táplálta, védte és ápolta, mi
szabhat határt a
gondolatok gazdag áradásának, melyeket az ilyen
eszme kivált? Milyen áhítatnak
és csodálatnak kell eltöltenie azt a tudatunkat,
hogy egy teremtmény ily
bensőséges kapcsolatba került az Istenséggel? …
Új
eszmének, új szeretetnek, új hitnek és
imádásnak
teremtése volt az, amikor az Apostolok hirdették, hogy
Isten emberré lett.
Csak ettől kezdve vált lehetségessé a magasztos
szeretet és áhítat Iránta, mely
ennek a kinyilatkoztatása előtt reménytelennek
látszott.
Karl Adam: A katolicizmus lényege,
110-111. o.
De
bármily magasztosak is e szentek különleges
egyniségükben, egyvalaki túlragyogja
mindnyájukat: - ez Mária, az angyalok és
szentek Királynéja, az Isten anyja. Mint minden
égi és földi teremtményt, úgy
Őt is a semmiből hívta életre az Úr.
Végtelen távolság választja el a
Végtelentől, az Atya, Fiú és Szentlélektől.
Nincs Benne malaszt, erény,
kiváltság, melyet ne a Közvetítőnek
köszönne. Úgy természetes, mint
természetfölötti lényében Ő is
egészen malaszttal teljes isteni adomány. (Lk
1,28) Épp ezért, semmi sem oly fonák és
szörnyű, mintha valaki az Istenanyát
anyaistennek káromolja és a katolicizmusnak
polytheisztikus színezetet
tulajdonít. Mert csak egy Isten van: a
Szentháromság és minden teremtmény az Ő
titkát rettegi. Ez az egy Isten pedig az élet és
szeretet Istene… Nem egyedül
Isten, - nemcsak maga az isteni egy, hanem az egy és
minden, vagy
még inkább: a Krisztus mint fő által az isteni
életáramba fölvett tagok
telje, a szentjeiben termékeny Isten az a
tulajdonképpeni ország, mely
minden áldást ont…
Luther az isteni
mindenhatóság bibliai gondolatát az egyedülható
Isten tanává szűkítette, kiszakított
lényegbeli istenkapcsolatából és
teljes terméketlenségre kárhoztatott minden
teremtményi önerőt. Luther
felfogása szerint Isten irgalma csak egyféle
áramban éri a kegyelteket,
szeretete nem ragyog föl teremtő fényben a lelkekben,
szerető csókja nyomán nem
kelnek életre serkentő, tovaragadó lelki erők, az
újonnan nyert gazdagság nem
egyesül az isteni kegyelmi bőség teljével és
Krisztus fuvalma nem járja át a
tagokat. Szerinte: egyedül Isten működik, a
felséges, végtelen Szellem,
nem az, Aki magára veszi az emberek természetét,
Aki általuk hat és szenved,
megvált és megszentel, mint önnön tagjai
által…
A
katolicizmus istene a túlvilági, föltétlen
Isten, Aki
Fiában emberré lett, s Aki éppen ezért az
angyaloknak és szenteknek is Istene –
nem az egyedülvaló Isten, hanem a
termékenység és teljesség Istene -, Az, Aki
legszabadabb akaratának felfoghatatlan
határozatából, valóban isteni
leereszkedéssel zárja kebelébe az egész, az
embertermészetben betetőzött,
teremtett világot és Aki új, hallatlan
módon bennünk él, bennünk mozog,
bennünk van (vö. ApCsel 17,28). Ilyen alapon kell
méltatnunk a katolikus
Egyház szent- és Mária-kultuszát. A szentek
a katolikus ember számára nemcsak
életrend fennkölt példaképei, hanem a
krisztusi test élő tagjai, sőt építő erői
is…
Ami
általában szól a szentekre, ugyanaz illeti a
legnagyobb
mértékben a minden szentek
Királynéját, az Isten anyját:
Máriát. Mária
istenanyai titka nemcsak azt a magasztos tényt öleli
föl, hogy az Ige az ő
méhéből öltött testet és vért,
és vett föl emberi természetet. A katolikus
nemcsak örömmel ismétli az evangéliumi
elragadott asszony szavait: „Boldog a
méh, mely Téged hordozott és az emlők, melyeket
szoptál”. Hasonlíthatatlanul
mélyebb értelem csendül ki
feléje Jézus válaszából: „Boldogok,
kik Isten igéjét hallgatják és
megtartják”
(Lk 11,28) Máriát üdvünk
eszközlőjeként tekintjük nem is annyira testi, mint
inkább valláserkölcsi értelemben. Az Ő
közreműködése abban állt, hogy amennyiben
rajta múlt, lénye legjavát, sőt egész
valóját Isten szolgálatába
állította,
hogy bármily kicsiny, végtelen csekélység
legyen is minden emberi tett és
szenvedés Isten tökéletességéhez
viszonyítva, ezt a végtelen csekélységet is
föltétel nélkül, határt nem ismerve
engedte át az isteni malaszt próbájának
és
ezzel magát az isteni üdvözítés
legfennköltebb eszközévé avatta… Ezt a
ragyogó
Mária-képet – ahogy azt Lukács és
János festik -, érti az Úr, midőn az
evangéliumi asszony előtt Mária testi anyasága
helyett inkább lelki fenségére
utal: „Boldogok, akik Isten igéjét hallgatják
és megtartják” (Lk 11,28). Innen
kap az angyali üdvözlet jelenete ragyogó tartalmat
és üdvösségtörténeti
jelentőséget. Mária erkölcsi
személyiségének egész magasztos volta,
szűzi
odaadásának teljes bensősége, hitének
minden erős bizalma az angyalhoz intézett
válaszában érte el tetőfokát: „Íme
az Úr szolgáló leánya, legyen nekem a te
igéd szerint”. Nem olyan szavak ezek, mint napi
életünk változó
játékában,
szerencsés véletlen folytán elhangzó
beszéd. Ezek az igék egy minden földi
mértéket meghaladó tiszta és fennkölt
lélek legbensejéből, mélységeiből
fakadtak, - ez a pár szó már az Ő
lényének igéje, cselekedete volt.
Általuk testét valóban odaadta Istennek tetsző
áldozatul, ésszerű hódolat
gyanánt (vö. Róm 12,1). Ezen alapul Mária
áldott volta…
Sehol
úgy, mint Máriában nem ragyog akkora
fénnyel az a
csodálatos valóság, hogy nemcsak egyedül
Isten, hanem a teremtett erők is –
teremtményi függésük szerint -, mint okok
részt vesznek a megváltás művében.
Igaz, hogy malaszt eszközölte, hogy Mária ezen az
úton járhatott, hogy öröktől
fogva istenanyaságra volt kiszemelve és kezdettől
ágyazódott Krisztus megváltói
művébe, hogy tehát eredeti bűn nélkül,
makulátlanul jött e világra. Puszta
malaszt oltotta bele forró, maradéktalan
odaadását az isteni Üdvözítőnek
és azt
az elhatározást, hogy szíve
szüzességét megőrzi, aminthogy „férfit nem
ismert
soha” (Lk 1,34) és mint szűzek szűze „azon árt kapu
maradt, melyen keresztül
senki sem megyen át, mert Izrael Ura Istene ment be rajta”
(vö. Ez 44,2).
Mindennek dacára Isten malasztja nem erőszakol, hanem szabadon
hagyja, hogy
éljünk vele. Eszerint bármily végtelen
csekély is Mária közremunkálkodása az
isteni szeretet művéhez képest, a Szűz: „legyen meg”
válasza egy emberi
vonást vitt az isteni szeretet üdvös
szövedékébe. És ezért emeli a
katolikus
Máriát az összes angyalok és szentek
fölé (Hyperdulia), mert Istennek úgy
tetszett, hogy éppen az ő erkölcsi
határozatának juttasson fontos szerepet a
megváltás művében.