Állhatatosság az
üdvösségben / Az üdvösség elveszthető
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
1033 Csak akkor egyesülhetünk
Istennel, ha szabadon választjuk azt,
hogy szeretjük Őt. Istent pedig nem szerethetjük, ha ellene, a
felebarátunk vagy önmagunk ellen súlyosan vétkezünk: "Aki nem szeret,
az a halálban marad. Mindaz, aki gyűlöli testvérét, gyilkos: azt pedig
tudjátok, hogy a gyilkosnak nincs örök élete" (1Jn 3,15). A mi Urunk
figyelmeztet bennünket arra, hogy el leszünk választva tőle, ha
elmulasztunk segíteni a szegények és kicsinyek súlyos szükségében, akik
az ő testvérei. [Vö. Mt 25,31--46.] Ha halálos bűnben halunk meg
anélkül, hogy azt megbántuk vagy Isten irgalmas szeretetét befogadtuk
volna, akkor -- saját szabad választásunk révén -- tőle örökre
elválasztottak maradunk. Ezt az Isten és a szentek közösségéből való
végleges önkizárás állapotát nevezzük "pokolnak".
1446 Krisztus a bűnbánat szentségét Egyházának valamennyi bűnös tagja,
mindenekelőtt azok számára alapította, akik a keresztség után súlyos
bűnbe estek és így elvesztették a keresztségi kegyelmet és az egyházi
közösséget megsebezték. Nekik a bűnbánat szentsége új lehetőséget nyújt
a megtérésre és a megigazulás kegyelmének visszanyerésére. Az
egyházatyák ezt a szentséget úgy mutatják be, mint "második
mentődeszkát a kegyelem elvesztésének hajótörése után". [DS 1542; vö.
Tertullianus: De paenitentia 4, 2]
1472 Hogy az Egyház e tanítását és gyakorlatát megérthessük, tudnunk
kell, hogy a bűnnek kettős következménye van. A súlyos bűn megfoszt az
Istennel fönnálló közösségtől és ezért alkalmatlanná tesz az örök
életre, és az ettől való megfosztottság "az örök büntetés". Másrészt
minden bűn, még a legkisebb is, a teremtményekhez való rendetlen
ragaszkodással jár, ami szükségessé teszi a tisztulást, akár itt a
földön, akár a halál után, az úgynevezett purgatóriumban (tisztítótűz,
tisztítóhely). E tisztulás szabadít meg attól, amit "ideigtartó
büntetésnek" nevezünk. E kétféle büntetést nem szabad valamiféle
bosszúnak tartani, mellyel Isten az embert kívülről sújtja, hanem
nagyon is a bűn természetéből származó valóságként kell fölfogni. Egy
lángoló szeretetből fakadó megtérés létrehozhatja a bűnös teljes
megtisztulását, úgyhogy semmi büntetés nem marad fönn. [Vö. DS 1712,
1713; 1820.]
1861 A halálos bűn, miként maga a szeretet is, az emberi szabadság
radikális lehetősége. Magával hozza a szeretet elvesztését és a
megszentelő kegyelemtől, azaz a kegyelmi állapottól való
megfosztottságot. Ha a bűnbánat és Isten bocsánata nem orvosolja, kizár
Isten országából és a pokol örök halálát okozza, mivel szabadságunknak
hatalmában áll végső, visszavonhatatlan döntéseket hozni. Mindazonáltal
-- jóllehet meg tudjuk ítélni, hogy egy cselekedet önmagában nézve
halálos bűn-e --, a személy fölötti ítélkezést rá kell bíznunk Isten
igazságosságára és irgalmára.
1993 A megigazulás állandóvá teszi az együttműködést Isten kegyelme és
az ember szabadsága között. Ez az ember részéről a megtérésre hívó
Isten szavára adott hívő beleegyezésben és az e beleegyezést megelőző
és megőrző Szentlélek indításával való szeretetteljes együttműködésben
fejeződik ki:
"Úgy, hogy amikor Isten a Szentlélek világosságával megérinti az ember
szívét, az ember nem teljesen tehetetlenül fogadja ezt az ösztönzést,
amelyet akár vissza is utasíthat; de pusztán szabad akaratával, Isten
kegyelme nélkül sem tud az Isten előtti igazságra fölkészülni." [DS
1525.]
2002 Isten szabad kezdeményezése az ember szabad válaszát igényli; mert
Isten az embert a maga képmására teremtette, és a szabadsággal együtt
hatalmat adott neki arra, hogy Őt megismerje és szeresse. A lélek csak
szabadon lép a szeretet közösségébe. Isten közvetlenül érinti meg és
indítja az ember szívét. Az emberbe oltotta az igazság és a jóság
vágyát, melyet egyedül Ő tud beteljesíteni. Az "örök élet" ígéretei
minden reményt fölülmúló módon megfelelnek ennek a vágyakozásnak
2005 A kegyelem, mivel természetfölötti, kivonja magát tapasztalati
körünkből és csak a hit által ismerhető meg. Nem támaszkodhatunk tehát
lelki érzéseinkre vagy tetteinkre, hogy azokból levezethetnénk
megigazult vagy üdvözült voltunkat. [Vö. DS 1533--34.] Mindazonáltal az
Úr szavai szerint -- "Cselekedeteikből ismeritek meg őket" (Mt 7,20)
-- Isten jótéteményeinek számbavétele életünkben és a szentek életében
záloga annak, hogy a kegyelem munkálkodik bennünk, és egyre nagyobb
hitre és bizakodó lelki szegénységre késztet.
Ennek a lelkületnek egyik legszebb példája Szent Johanna válasza arra a
kérdésre, mellyel az egyházi bírák tőrbe akarták csalni: "Amikor
megkérdezték, tudja-e, hogy Isten kegyelmében van-e: »Ha nem vagyok,
Isten helyezzen belé; ha abban vagyok, Isten tartson meg benne.«'
[Szent Johanna: Dictum: Procčs de comdamnation]
2012 "Tudjuk azt is, hogy akik Istent szeretik, azoknak minden javukra
válik. (...) Akiket ugyanis eleve ismert, azokat eleve arra rendelte,
hogy Fiának képmását öltsék magukra, így lesz Ő elsőszülött a sok
testvér között. Akiket előre erre rendelt, azokat meg is hívta, akiket
meghívott, azokat megigazulttá tette, akiket pedig megigazulttá tett,
azokat meg is dicsőítette." (Róm 8,28--30)
2013 "Minden rendű és állapotú Krisztus-hívő meghívást kap a
keresztény élet teljességére és a szeretet tökéletességére." [II.
Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 40.] Mindannyian meghívást kapnak az
életszentségre: "Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok
tökéletes" (Mt 5,48):
"E tökéletesség elnyeréséért a hívők vessék latba a Krisztus
ajándékozásának mértéke szerint kapott erőket, hogy az Ő nyomában járva
és hozzá hasonlóvá válva, mindenben teljesítve az Atya akaratát,
szívvel-lélekkel Isten dicsőségére és a felebarátok szolgálatára
szenteljék magukat. Isten népének szentsége így hozza meg bőséges
gyümölcseit, amint ezt az Egyház története oly sok szent élete által
ragyogóan bizonyítja." [II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium dogmatikus
konstitúció, 40.]
2014 A lelki fejlődés a Krisztussal való egyre bensőségesebb
egyesülésre irányul. Ezt az egyesülést "misztikusnak" nevezzük, mert
a szentségek -- "a szent misztériumok" -- közvetítésével Krisztus
misztériumában és Őbenne a Szentháromság misztériumában részesít. Isten
mindannyiunkat erre a bensőséges egyesülésre hív, jóllehet e misztikus
élet különleges kegyelmeit vagy rendkívüli jeleit csak kevesen kapják
meg, hogy kinyilvánítsák e mindenkinek szóló ingyenes ajándékot.
2015 A tökéletesség útja a kereszten át vezet. Nincs életszentség
lemondás és lelki harc nélkül. [Vö. 2Tim 4.] A lelki fejlődés magával
hozza az aszkézist és az önmegtagadást, melyek fokozatosan elvezetnek
oda, hogy a lélek a boldogságok békéjében és örömében él:
"Aki valahonnan elindult és fölfelé tart, soha meg nem áll, és a
kezdet önmagában nem válik tökéletessé a nála nagyobb dolgoktól. A
fölfelé menő vágya ugyanis soha nem áll meg azoknál, amiket már
ismer." [Nisszai Szent Gergely: In Canticum homilia 8]
2016 Anyánk, a Szent Egyház fiai Istentől, Atyjuktól joggal remélik a
végső állhatatosság kegyelmét és a jutalmat a Jézussal közösségben és
az Ő kegyelmével tett jó cselekedeteikért. [Vö. DS 1576.] A hívők, akik
az életnek ugyanazt a szabályát követik, részesednek azok "boldog
reményében", akiket az isteni irgalmasság összegyűjt "a szent
városba, az új Jeruzsálembe (...), amely Istentől száll alá a mennyből,
mint a vőlegényének fölékesített menyasszony" (Jel 21,2).
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent I. Coelestinus:
Az „Indiculus” (Kr. u. 435-442?) (DH 241)
3. fejezet Senki sem
alkalmas, mégha a keresztség kegyelme által
megújult is, hogy felülkerekedjék az ördög álnokságán és legyőzze a
test rendetlen kívánságait, hacsak Isten naponkénti segítségével el nem
nyeri a tisztességben való kitartás állhatatosságát... „Mert, bár az
embert (Isten) megváltotta korábbi bűneitől, mégis tudván, hogy újra
vétkezhet, megújítására, amennyire lehet az embert ezek után is
kiigazítani, sok orvosságot tartogat, amelyeket mindennap nyújt. Ha nem
támaszkodunk ezekre bizakodva, semmiképpen nem fogjuk tudni legyőzni az
emberi tévedéseket. Mert szükségszerű, hogy legyőznek minket, ha Ő nem
segít, akinek a támogatásával viszont győzünk.”
Szent Simplicius /
Arles-i zsinat: Lucidus áldozópap engedelmességi jegyzőkönyve (Kr. u.
473) (DH 339)
… Isten kegyelméről pedig azt
tartom, hogy hozzá kell tennem az emberi
fáradozást és a kegyelemre való törekvést, és kijelentem, hogy az
emberi akarat szabadsága nem semmisült meg, csak csökkent és
meggyengült; és veszélyben forgott, aki üdvözült, és az, aki elveszett,
üdvözülhetett volna.
III. Pál / Tridenti
Zsinat: 6. Ülés: Határozat a megigazulásról (Kr. u. 1547) (DH
1540-1542; 1544; 1548-1549; 1565-1567; 1572-1573; 1577-1578)
12. fejezet. Az eleve elrendelés
meggondolatlan értelmezésétől óvakodni kell
Amíg valaki ebben a halandó
testben él, az isteni eleve
elrendelés elrejtett titka felől nem gondolkodhat előre úgy, hogy
bizonyosan állíthassa, ő maga mindenképpen az eleve kiválasztottak közé
tartozik [vö. Szent Ágoston: De correptione et gratia, 43.] [15.
kánon], mintha igaz volna, hogy a megigazult súlyosabb bűnt nem
követhet el többé [23. kánon], vagy ha el is követ, biztosra vehetné,
hogy meg is bánja azt. Mert senki sem tudhatja, hogy Isten kiket
választott ki magának, legfeljebb külön kinyilatkoztatás útján [16.
kánon].
Az állhatatosság ajándékáról [16. kánon] írva van: „Aki mindvégig
kitart, üdvözül.” [Mt 10,22; 24,13]. Ebben az ajándékban senki sem
részesülhet, senki sem adhatja meg az embernek, hacsak nem az, „Aki
elég hatalmas ahhoz, hogy aki áll, azt meg is tartsa” [Róm 4,4], hogy
ti. Állhatatosan állva maradjon, s aki elesik, azt felemelje. Az
állhatatosság ajándékát ezért senki sem ígérheti magának teljes
bizonyossággal, ámbár Isten segítségében mindenki köteles
rendíthetetlenül reménykedni. Mert Isten, ha kegyelmét el nem
utasítják, amiként elkezdte, úgy be is végzi a jó művet, munkálva az
akarást és a végrehajtást is [Fil 2,13; 22. kánon].
Mindamellett, akik úgy vélik, hogy állnak, csak vigyázzanak, hogy el ne
essenek [1Kor 10,12], és félelemmel és reszketéssel munkálkodjanak
saját üdvösségükön [Fil 2,12] fáradozásban, virrasztásban,
alamizsnálkodásban, imádságban és felajánlásokban, böjtölésben és
tisztaságban [vö. 2Kor 6,3k]. Mert remegniük kell, hiszen tudják, hogy
csak a dicsőség reményében születtek újjá [vö. 1Pét 1,3], s nem magára
a dicsőségre, és a harc miatt, ami még hátra van a test, a világ és az
ördög ellen; szót fogadnak az apostolnak, aki ezt mondja: „Nem vagyunk
a testnek lekötelezve, hogy a test szerint éljünk. Mert ha test szerint
éltek, biztosan meghaltok, de ha lélekkel megölitek a test szerinti
tetteket, élni fogtok” [Róm 8,12].
14. fejezet: Az elbukottak és megtérésük
Akik pedig az elnyert
megigazulás kegyelméből kiestek, mert
bűnt követtek el, ismét megigazulhatnak [29. kánon], amikor ugyanis
Istentől felindítva Krisztus érdeméből a bűnbánat szentsége által az
elveszített kegyelem visszaszerzését nyerik el. Mert a megigazulásnak
ez a módja az elbukottak megtérése, melyet a szent atyák helyesen
neveztek a „hajótörés következtében odalett kegyelem második
mentődeszkájának” [Tertullianus: De paenitentia 4,2; 12,9; Szent
Jeromos: Levél (84.; 130.); Gratianus: Decretum, p. II, cs. 33, q. 3,
cap.; stb.] Azok számára ugyanis, akik a keresztség után bűnbe estek,
Jézus Krisztus megalapította a bűnbánt szentségét, amikor ezt mondta:
„Vegyétek a Szentlelket. Akinek megbocsátjátok bűneit, bocsánatot nyer,
és akinek megtartjátok, bűnben marad” [Jn 20,22-23].
Ezért kell tanítani, hogy az elbukott keresztény ember bűnbánata sokban
különbözik a keresztelésre való felkészülés bűnbánatától; épedig abban,
hogy nemcsak a „megtört és megalázkodó szívet” tartalmazza, és hogy (a
bűnös) megszűnik vétkezni és a bűnöket megutálja [Zsolt 50,19], hanem
ugyanazon bűnök szentségi megvallását is, legalább szándék szerint s
azzal az elhatározással, hogy a maga idejében meg is teszi, és a pap
feloldozását, és nemkülönben az elégtételt, amely böjtölés,
alamizsnálkodás, könyörgések és a lelki élet más jámbor gyakorlatai
által róható le, de nem az örök büntetés helyett, amelyet a szentség
felvételének megfogadása a bűnnel együtt elenged, hanem az időleges
büntetésért [30. kánon], amely (mint a Szentírás tanítja), nem mindig
teljesen - amint a keresztségben történik - engedtetik l azoknak, akik
- Isten elnyert kegyelme iránt hálátlanul - megszomorították a
Szentlelket [vö. Ef 4,30], és nem átallották Isten templomát
megszentségteleníteni [vö. 1Kor 3,17]…
15. fejezet. Bármely halálos bűn miatt
elveszítjük a kegyelmet, de nem a hitet
Némely csavaros eszű egyénekkel
szemben, akik „szép
szavakkal meg hízelgéssel megtévesztik a gyanútlanok szívét” [Róm
16,18], ki kell jelentenünk, hogy nem csak magát a hitet is megszüntető
hitetlenség [27. kánon], hanem bármilyen, bár a hitet meg nem szüntető
más halálos bűn miatt is [28. kánon] elveszítjük a megigazulás elnyert
kegyelmét. És meg kell védenünk az isteni törvény tanítását, amely az
Isten országából nem csak a hitetleneket rekeszti ki, hanem azon
hívőket is, akik „tisztátalanok, házasságtörők, kéjencek, kicsapongók,
tolvajok, kapzsik, részegesek, átkozódók, rablók” [vö. 1Kor 6,9k], és a
többieket is, akik halálos bűnöket követnek el, amelyekről az isteni
kegyelem segítségével tartózkodhatunk, de amelyek következtében
kirekesztődnek Krisztus kegyelméből [27. kánon].
16. fejezet. A megigazulás gyümölcse, azaz
a jócselekedetek érdeme, és az érdem mibenléte
… Nem szabad elfelejteni azt
sem, hogyha bár a Szentírás
mindenütt méltatja a jócselekedetek értékét, olyannyira, hogy -
Krisztus ígérete szerint - aki az Ő legkisebbjei közül egynek akárcsak
egy pohár friss vizet ad, nem lesz híján a jutalomnak [Mt 10,42], s
hogy - az Apostol tanúságának megfelelően - ha a mostani pillanatnyi
könnyű szenvedést elviseljük, a mennyei örök jutalom túláradó mértékét
szerezzük meg magunknak [2Kor 4,17]: mindennek ellenére kizárt dolog,
hogy a keresztény ember önmagában bizakodjék, vagy önmagával
dicsekedjék, s nem az Úrban [vö. 1Kor 1,31; 2Kor 10,17], akinek az
emberek iránti jósága oly nagy, hogy az ő érdemeiknek tudja be azt [32.
kánon], ami az Ő ajándéka [DH 248].
És mert „sokban vétkezünk mindannyian” [Jak 3,2; 23. kánon],
valamennyiünknek szem előtt kell tartania mind a könyörületet és a
jóságot, mind a szigort és az ítéletet is. És ha valaki nem is lát
magában bűnt, azért senki se ítélje meg magát, minthogy az ember egész
élete nem lehet az emberi belátás vizsgálódásának és ítéletének tárgya,
hanem Istenre tartozik, „aki megvilágítja a sötétség titkait és
földeríti a szívek szándékait, s akkor mindenki megkapja az elismerést
Istentől” [1Kor 4,4k], aki, mint írva van: „kinek-kinek tettei szerint
fizet” [Róm 2,6]. …
Kánonok a megigazulásról
15. kánon. Ha valaki azt
állítaná, hogy az újjászületett és
megigazult embert a hite kötelezi, hogy higgye, ő bizonyosan az eleve
elrendeltek között van: legyen kiközösítve.
16. kánon. Ha valaki feltétlen és csalhatatlan bizonyossággal állítaná,
hogy a mindvégig való állhatatosság ama nagy ajándékát bizonyosan
birtokolni fogja, anélkül, hogy ezt külön kinyilatkoztatásból megtudta
volna: legyen kiközösítve.
17. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a megigazulás kegyelme csupán
az életre eleve elrendelteket illeti, de már mindenki más, aki
meghívást kap, hívást ugyan kap, de nem kap kegyelmet, úgy mint akit az
isteni hatalom eleve a rosszra rendelt: legyen kiközösítve.
22. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a megigazult ember Isten
különleges segítsége nélkül is képes kitartani az elnyert
megigazultságban, vagy, hogy még Isten segítségével sem képes erre:
legyen kiközösítve.
23. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy az egyszer már megigazult ember
nem képes súlyos bűnt elkövetni többé, sem a kegyelmet elveszteni, s
ezért, aki elesik és bűnt követ el, valójában soha nem is igazult meg;
avagy ellenkezőleg azt állítja, hogy az ember képes egész életében
elkerülni az összes bűnt, beleértve a bocsánatos bűnt is, nem csak
Isten különleges kiváltsága révén, mint ezt a Boldogságos Szűz Máriáról
tartja az Egyház: legyen kiközösítve.
27. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy nincsen más halálos bűn, csak a
hitetlenség, vagy hogy az egyszer elnyert kegyelmet semmilyen más,
akármennyire súlyos vagy szerfölött nagy bűn nem távoztatja el, csak a
hitetlenség: legyen kiközösítve.
28. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a bűn által elveszített
kegyelemmel együtt a hit is mindig elvész, vagy hogy a bűn után
visszamaradt hit, ha mindjárt nem is élő, nem igazi hit, vagy hogy
akinek szeretet nélküli a hite, nem keresztény: legyen kiközösítve.
Szent V. Piusz: Az „Ex
omnibus afflictinibus” bulla. Michael Baius tévedései (Kr. u. 1567) (DH
1963-1964)
63. [60.] Hasonlóképpen
gyűlölettel és a legkitartóbban
elvetendő a kettős megigazulásról szóló megkülönböztetés, mely szerint
van egyrészt megigazulás, amelyet a szeretet bennünk lakó Lelke munkál,
másrészt amelyet a Szentlélek mintegy sugall nekünk, hogy a szív
bűnbánatra buzduljon, de ő még nem vesz szállást a szívben, és még nem
árasztja belé a szeretetet, mely által az isteni törvény szerinti
megigazulás beteljesül.
64. [61.] Végül pedig hasonlóképpen hazug, és a Szentírással legkevésbé
egyezik meg a kettős életre keltésnek az a megkülönböztetése, miszerint
van egy életre keltés, mely életre kelti a bűnöst, midőn számára Isten
kegyelme által a bűnbánat és az új életre való törekvés szándékát és
megkezdését sugallja, és egy másik, mely által megelevenedik, aki
valóban megigazul, és élő szőlővesszővé lesz Krisztusban, aki a
szőlőtőke.
VIII. Sándor: A Szent
Offícium rendelete: A janzenisták tévedései (Kr. u. 1690) (DH 2312)
12. Amikor a nagy bűnösökből
minden szeretet elfogy, eltűnik
a hit is: még ha látszat szerint hisznek is, hitük nem isteni, hanem
emberi.
XII. Piusz: A „Mystici
corporis” körlevél (Kr. u. 1943) (DH 3803)
Nem szabad azt gondolnunk,
hogy az Egyház Teste ... e földi
vándorlás idején is csupán oly tagokból áll, kik a szentségben
kitűnnek, vagy csak azok közössége alkotja azt, akiket Isten eleve örök
boldogságra rendelt. ...
Ugyanis nem minden bűn, nem is minden súlyos bűn olyan, hogy - amint
azt a szakadárság, eretnekség és hittagadás teszi - természeténél fogva
leválasztaná az embert az Egyház Testétől. És azokból sem távozik el
minden élet, akik, bár vétkükkel a szeretetet és az isteni kegyelmet
elvesztették és ezért természetfeletti érdemeket nem szerezhetnek, a
hitet és a keresztény reményt azért megtartják, és akiket mennyei
fénnyel megvilágosítva a Szentlélek tanácsai és ösztönzései üdvös
félelemre indítanak, valamint imára és bűnbánatra serkentenek.
VI. Pál / II. Vatikáni
Zsinat: Lumen gentium 14. (Kr. u. 1964) (DH 4137)
Az Egyház közösségébe azok
épülnek be teljesen, akik
Krisztus Lelkének birtokában az Egyház egész berendezését és az
üdvösség minden eszközét benne elfogadják, és látható közösségében -- a
hitvallás, a szentségek, az egyházkormányzat és az egyházi közösség
kötelékeivel -- kapcsolódnak Krisztushoz, aki Egyházát a pápa és a
püspökök által kormányozza. Az viszont nem üdvözül, aki beépül ugyan az
Egyházba, de nem tart ki a szeretetben, és így "teste szerint" az
Egyház kebelében marad",szíve szerint" azonban nem. [Vö. Szt
Ágoston: De Baptismo contra Donatistas V, 28,39: "Nyilvánvaló, hogy az
'Egyházon belül és kívül' kifejezést a szívben és nem a testben kell
érteni". -- In Ioannem Tractatus 61,2.] Az Anyaszentegyház gyermekei
azonban el ne felejtsék, hogy kiváltságos helyzetüket nem saját
érdemeiknek, hanem Krisztus különös kegyelmének kell tulajdonítaniuk; s
ha nem válaszolnak rá gondolattal, szóval és cselekedettel, nem csupán
nem üdvözülnek, hanem szigorúbb ítélet alá is esnek. [Vö. Lk 12,8; Mt
5,19-20; 7,21-22; 25,41-46; Jak 2,14.]
VI. Pál / II. Vatikáni
Zsinat: Gaudium et spes 25. (Kr. u. 1965) (DH 4325)
Az ember társas természetéből
nyilvánvaló, hogy az emberi
személy tökéletesedése és a társadalom fejlődése kölcsönösen függ
egymástól. Valamennyi társadalmi intézménynek ugyanis a személy az
alapja, alanya és célja, s annak kell lennie, mert a személy természete
szerint teljesen közösségre van utalva. [Vö. Aquinói Szt Tamás: Ethica,
I. 1.] Mivel tehát a társas élet nem mellékes körülmény az ember
számára, ezért minden képessége a másokkal való kapcsolatokban,
kölcsönös szolgálatokban, párbeszédben bontakozik ki, és az ember csak
így felelhet meg hivatásának.
Az ember kibontakozásához szükséges társas kötelékek közül némelyek
közvetlenül megfelelnek belső természetének, például a család és a
politikai közösség; mások inkább szabad elhatározásából jönnek létre.
Korunkban a kölcsönös kapcsolatok és függések különféle okokból napról
napra egyre sokasodnak, amiből sokféle közjogi vagy magánjogi társulás
és intézmény keletkezik. Ez a szocializációnak nevezett jelenség
kétségtelenül rejteget veszélyeket, mégis sok előnnyel jár a személy
értékeinek megszilárdítása és növelése, valamint jogainak védelme
szempontjából. [Vö. XXIII. János: Mater et Magistra enciklika 1961.;
XI. Pius: Quadragesimo anno enciklika, 1931.]
A társas élet nagy segítséget nyújt ugyan az emberi személynek, hogy
betölthesse hivatását, a vallásos hivatását is, még sem tagadható, hogy
azok a társadalmi körülmények, melyek között az emberek élnek, s melyek
közé már gyermekkorukban kerülnek, gyakran eltérítik őket a jótól és a
rossz felé terelik. Bizonyos, hogy a társadalmi rendet sűrűn zavaró ok
részben a gazdasági, politikai és társadalmi formákban lappangó
feszültség. A mélyebb ok azonban nem ez, hanem a gőg és az önzés, mely
megrontja a társadalom légkörét. Ahol pedig a dolgok rendjét a bűn
következményei megzavarják, ott a születésétől fogva rosszra hajló
ember új meg új kísértésekkel találkozik, és ezeket csak a kegyelemtől
támogatott szüntelen erőfeszítésekkel küzdheti le.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Ter 3,6
Az asszony látta, hogy a
fa élvezhető, tekintetre szép, és csábít a tudás megszerzésére. Vett tehát gyümölcséből, megette, adott
férjének, aki vele volt, és az is evett belőle.
1Sám 11,6
Amikor Saul meghallotta a
hírt, leszállt rá az Úr lelke,
és nagy haragra gerjedt.
1Sám 18,11-12
Saul meglendítette a
lándzsáját, és azt mondta magában: „Odaszegezem Dávidot a falhoz.” De
Dávid kétszer is kitért előle. Saul
félt Dávidtól, mert vele volt az Úr, Saultól azonban
elfordult.
Ez 3,20
Ha az igaz eltér igazságától
és gonoszságot művel, és én csapdát állítok elé, úgyhogy meghal,
akkor mivel nem figyelmeztetted, meghal a bűne miatt - az igazság,
amelyet tettekre váltott, nem számít be neki -, de a vérét tőled kérem
számon.
Ez 18,24
Ám, ha az igaz elfordul
igazságától és bűnt követ el, utánozza azokat az iszonyatos tetteket,
amelyeket a bűnös végbevisz, vajon élni fog? Nem emlékezem többé az
igazságra, amelyet tettekre váltott, hanem hűtlensége és vétkei miatt,
amelyeket elkövetett, meg kell halnia.
Ez 33,12-13. 18
Te meg, emberfia, mondd
meg néped fiainak: az igazat igaz
volta nem menti meg, ha egy napon félrelép, és az istentelent,
ha egy napon megtér, nem tartja béklyóban istentelensége, ahogy az igaz sem marad életben, ha egy napon
mégis vétkezik. Ha azt mondom az
igaznak: „Biztosan életben maradsz”, de ő igaz voltában bizakodva
gonoszságot visz végbe, nos, akkor nem emlékezem többé igaz voltára,
hanem meg kell halnia gonoszsága miatt, amit elkövetett... Mert ha az
igaz eltávolodik az igazságtól és gonosz tetteket visz végbe, akkor
belepusztul.
Mt 7,21
Nem jut
be mindenki a mennyek országába, aki mondja nekem: - Uram, Uram! Csak
az, aki teljesíti mennyei Atyám akaratát.
Mt 22,14
Sokan
vannak a meghívottak, de kevesen a választottak.
Lk 8,13
A köves
talajba hulló szemek azok, akik meghallgatják s örömmel fogadják a
tanítást, de nem ver bennük gyökeret, így aztán a kísértés idején
hűtlenné válnak.
Lk 12,42-46
Az Úr így válaszolt: „Ki a
hű és okos sáfár, akit ura szolgái fölé rendelt, hogy ha eljön az
ideje, kiadja részüket az élelemből? Boldog az a szolga, ha megérkeztekor
ura ilyen munkában találja.
Mondom nektek, hogy
minden vagyonát rábízza. De ha
a szolga azt
mondja magában: Uram csak sokára tér vissza -, és elkezdi verni a többi
szolgát és szolgálót, eszik-iszik meg részegeskedik, akkor ennek a
szolgának az ura olyan napon érkezik meg, amikor nem várja, és olyan
órában, amikor nem gondolja. Kegyetlenül megbünteti, és a hűtlenek sorsára juttatja.
Lk 15,23-24
Vezessétek elő a hizlalt
borjút, és vágjátok le. Együnk és vigadjunk, hisz fiam
halott volt és
életre kelt, elveszett
és megkerült. Erre vigadozni kezdtek.
Jn 6,70-71
Jézus így válaszolt: „Nem tizenkettőtöket választottam ki? De
egyikőtök ördög.” Júdást értette rajta, az iskarióti
Simon fiát. Mert ő lett az árulója, egy a
tizenkettő közül.
Jn 15,1-10
Én vagyok az igazi
szőlőtő, s Atyám a szőlőműves. Minden
szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt, lemetsz rólam, azt pedig,
amely terem, megtisztítja, hogy még többet teremjen. Ti már
tiszták vagytok a tanítás által, amelyet hirdettem nektek. Maradjatok
hát bennem, s akkor én
is bennetek maradok. Amint a szőlővessző nem teremhet maga, csak
ha a szőlőtőn marad, úgy ti sem, ha
nem maradtok bennem.
Én vagyok a
szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki bennem marad, s én benne, az bő termést
hoz. Hisz nélkülem semmit sem tehettek. Aki
nem marad bennem, azt kivetik, mint a szőlővesszőt, ha elszárad.
Összeszedik, tűzre vetik és elég. Ha bennem maradtok,
és tanításom is bennetek marad, akkor bármit akartok, kérjetek, és
megkapjátok. Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy bő
termést hoztok, és a tanítványaim lesztek. Amint engem szeret az Atya, úgy
szeretlek én is titeket. Maradjatok
meg szeretetemben. Ha teljesítitek
parancsaimat, megmaradtok szeretetemben, amint én is
megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok szeretetében.
Jn 17,12
Amíg velük voltam, megőriztem őket a nevedben, akiket nekem adtál.
Megőriztem őket, senki más
nem veszett el közülük, csak a kárhozat fia, így
beteljesedett az Írás.
Jn 6,37
Minden, amit nekem ad az Atya, hozzám jön. S aki
hozzám jön, nem taszítom el.
Jn 6,39
Annak, aki küldött, az az akarata, hogy
abból, amit nekem adott, semmit el ne veszítsek, hanem
feltámasszam az utolsó napon.
Jn 6,40
Mert Atyámnak az az akarata, hogy mindenki, aki
látja a Fiút és hisz benne, örökké éljen, s feltámasszam az
utolsó napon.
Jn 6,44
Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki
küldött, nem vonzza, s én feltámasztom az utolsó napon.
Jn 10,27-28
A
juhaim hallgatnak szavamra, ismerem őket, és ők követnek engem. Örök életet adok nekik, nem vesznek el soha, nem ragadja ki őket a
kezemből senki.
Jn 17,12
Amíg velük voltam, megőriztem őket a nevedben, akiket nekem adtál.
Megőriztem őket, senki más
nem veszett el közülük, csak a kárhozat fia, így
beteljesedett az Írás.
Jel 3,4-5
De vannak néhányan Szárdeszben, akik
nem szennyezték be ruhájukat: ezek fehér ruhában fognak járni velem,
mert méltók rá. A győztest fehér ruhába öltöztetik. Nevét nem törlöm ki az élet könyvéből,
hanem megvallom majd Atyám és angyalai előtt.
Jel 3,11
Hamarosan eljövök. Ragaszkodjál ahhoz, amid van, hogy senki el ne vegye koszorúdat.
Jel 13,10
Aki mást fogságba hurcol,
fogságba kerül. Aki karddal öl, annak kard által kell elhullnia. Ez a szentek állhatatosságának és
hitének az alapja.
Jel 14,12
Ez az alapja a szentek állhatatosságának, akik
megtartják Isten parancsait és Jézus hitét.
Jel 21,7
Ez lesz a győztes öröksége: az Istene
leszek, és ő az én fiam lesz.
Jel 22,19
S ha valaki elvesz ennek a
prófétai könyvnek szavaiból, Isten megvonja tőle a jogot az
élet fájához és a szent városhoz, amelyek ebben a könyvben meg
vannak írva.
ApCsel 7,51
Ti vastagnyakúak, ti
körülmetéletlen szívűek és fülűek, mindig
ellenálltatok a Szentléleknek, s mint atyáitok, olyanok vagytok
ti is.
Róm 11,20-23
Ez igaz. A hitetlenség
miatt törtek le, te meg a hit által
állsz. Ne légy hát fennhéjázó, hanem félj! Ha Isten nem kegyelmezett a természetes
ágaknak, neked sem kegyelmez.
Értsd meg tehát
Isten jóságát és szigorát: szigorát a vétkesekkel szemben, irántad meg
Isten jóságát, feltéve, hogy
megmaradsz a jóban, különben
téged is lenyesnek. S ők is beoltatnak, ha nem maradnak meg
hitetlenségükben, mert Istennek van hatalma, hogy újra beoltsa őket.
Gal 4,9
Most azonban, amikor ismeritek az Istent, sőt az Isten is ismer
titeket, hogyan térhettek vissza az erőtlen és esendő elemekhez, ismét
szolgálni akarván nekik, mint korábban?
Kol 1,23
Csak álljatok szilárdan és rendületlenül a
hitben, és ne tántorodjatok
el az evangéliumi reménytől, amelyről hallottatok, hiszen
minden teremtménynek hirdették az ég alatt, és én, Pál is ennek a
szolgája lettem.
Zsid 6,11-12
Nagyon szeretnénk azonban,
ha mindegyiketek ugyanazt a buzgóságot tanúsítaná, hogy reményetek mindvégig tökéletesedjék. Ne legyetek tehát hanyagok, hanem
kövessétek azokat, akik a hitben és a béketűrésben az ígéret örökösei
lettek.
Zsid 10,23
Tartsunk ki rendíthetetlenül reménységünk
megvallásában, mert hűséges az, aki az ígéretet tette.
Zsid 10,26
Ha
ugyanis azután, hogy az igazságot felismertük, szándékosan vétkeztünk,
nincs többé áldozat a bűnért,
Zsid 10,29
Gondolhatjátok, mennyivel súlyosabb büntetést érdemel az,
aki lábbal tiporja az Isten Fiát, semmibe veszi a szövetség vérét, amely megszentelte, és
kigúnyolja a kegyelem Lelkét.
Zsid 10,36
Állhatatosnak
kell lennetek, hogy az Isten akaratát teljesítsétek, és az ígéretet
elnyerjétek:
Zsid 10,39
Mi nem tartozunk azok
közé, akik elpártolnak és elkárhoznak,
hanem azok közé, akik hisznek és megmentik életüket.
Zsid 12,15
Vigyázzatok, az Isten kegyelmét közületek
senki le ne késse, nehogy valami mérges gyökér szárba szökkenjen, kárt
okozzon és sokakat megfertőzzön.
Jel 2,4-5
De van egy kifogásom
ellened, az, hogy kezdeti szeretetedtől eltértél. Gondold
meg, honnan süllyedtél ide! Térj meg, és térj vissza korábbi cselekedeteidhez! Mert
elmegyek és elmozdítom helyéről gyertyatartódat, ha nem tartasz
bűnbánatot.
1Kor 9,24-27
Nem tudjátok, hogy a pályán küzdők mind futnak ugyan, de a
díjat csak egy nyeri el? Úgy fussatok, hogy elnyerjétek! A versenyzők valamennyien megtartóztató
életet élnek, minden tekintetben. Ők hervadó koszorúért, mi pedig
hervadhatatlanért. Én is futok, de nem céltalanul, az
ökölvívásban nem a levegőt csapkodom, hanem megzabolázom, és rabságba vetem testemet, hogy míg
másokat tanítok, magam méltatlanná ne
váljak.
Róm 1,28
Nem méltatták az Istent arra, hogy
megismerjék, az Isten is romlott eszükre hagyta hát őket, hogy
alávaló tetteket vigyenek végbe.
Tit 1,16
Hangoztatják, hogy ismerik az Istent, de
tetteikkel megtagadják, mert utálatra méltók, konokok, semmi
jóra nem képesek.
2Tim 3,8
Mint ahogy Jannesz és Jambresz ellenszegültek
Mózesnek, úgy ezek is szembeszállnak az igazsággal - romlott
agyú, ingadozó hitű emberek.
Zsid 6,7-8
A föld ugyanis, amely beissza a gyakori esőt
és jó termést hoz művelőjének, az Isten áldásában részesül. De ha
bojtorjánt és gazt terem, nincs értéke, átokra méltó, és végül
is fölégetik.
2Kor 13,5-7
Vizsgáljátok
meg magatokat, hogy a hitben éltek-e. Tegyétek csak próbára magatokat.
Felismeritek-e, hogy bennetek él Jézus Krisztus? Ha nem, akkor nem
álltátok ki a próbát. De remélem, elismeritek, hogy mi
kiálltuk. Arra
kérjük az Istent, hogy semmi rosszat ne tegyetek. Nem azért,
hogy mi kipróbáltnak tűnjünk fel, hanem azért, hogy ti a jót tegyétek,
akkor minket nézhettek ki nem próbáltnak.
1Kor 9,24
Nem tudjátok, hogy a pályán küzdők mind futnak ugyan, de a díjat
csak egy nyeri el? Úgy
fussatok, hogy elnyerjétek!
Fil 3,14
Futok
a kitűzött cél felé, az égi hivatás jutalmáért,
amelyre Isten meghívott Krisztusban.
1Kor 9,25
A versenyzők valamennyien
megtartóztató életet élnek, minden tekintetben. Ők hervadó koszorúért,
mi pedig hervadhatatlanért.
1Kor 15,51
Nos, titkot közlök
veletek: Nem halunk ugyan meg
mindnyájan, de mindnyájan elváltozunk, hirtelenül,
1Tim 1,17
Az örökkévalóság
királyának, a halhatatlan és
láthatatlan, egyedülvaló Istennek tisztelet és dicsőség mindörökkön
örökké! Amen.
Róm 13,11
Ehhez tartsátok magatokat,
felismerve az időt. Itt az óra, hogy fölébredjünk az álomból: üdvösségünk közelebb van, mint amikor
hívők lettünk.
1Kor 4,4
Nem érzem ugyan magam semmiben sem
bűnösnek, de ez még nem
jelent megigazulást. Az Úr mond fölöttem ítéletet.
1Kor 6,9-11
Nem tudjátok, hogy a gonoszok nem öröklik Isten országát? Ne
ámítsátok magatokat! Sem tisztátalan, sem bálványimádó, sem
házasságtörő, sem kéjenc, sem kicsapongó, sem tolvaj, sem
kapzsi, sem részeges, sem átkozódó, sem rabló nem örökli Isten országát. Néhányan bizony ilyenek voltatok, de megtisztultatok,
szentek lettetek, és megigazultatok Urunk, Jézus Krisztus
nevében, Istenünk Lelke által.
1Kor 10,6-13
Ez mind intő példa lett
számunkra, hogy ne kívánjuk a rosszat,
mint ahogy ők megkívánták. Ne
legyetek bálványimádóvá, mint néhányan közülük, ahogy az Írás
mondja: „Leült a nép enni, inni, aztán fölkelt táncolni”. Ne is
vétsünk a tisztaság ellen, mint némelyek közülük, ezért egyetlen
nap huszonháromezren meghaltak. Ne
kísértsük az Urat, mint néhányan kísértették, ezért kígyók
pusztították el őket. Ne is
zúgolódjatok, mint néhányan zúgolódtak, ezért lesújtott rájuk a
pusztító angyal. Mindez előkép a számunkra, a mi
okulásunkra írták meg, akik a végső időkben élünk. Aki
azt hiszi, hogy áll, ügyeljen, nehogy elessék. Eddig emberi erőt meghaladó kísértés
még nem ért titeket. Hűséges az Isten, erőtökön
felül nem hagy megkísérteni, hanem a kísértéssel együtt a szabadulás
lehetőségét is megadja, hogy kibírjátok.
1Kor 10,12
Aki azt
hiszi, hogy áll, ügyeljen, nehogy elessék.
1Kor 15,1-2
Figyelmetekbe ajánlom,
testvérek, az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek. Elfogadtátok, és szilárdan kitartotok benne. Általa elnyeritek az
üdvösséget, ha megtartjátok
úgy, ahogy hirdettem nektek. Másként hiába lettetek volna hívővé.
2Kor 6,1
Az ő munkatársaként
figyelmeztetünk titeket is: ne
vegyétek hiába az Isten kegyelmét.
2Kor 11,2-3
De hiszen meg is teszitek.
Én Isten féltékenységével féltelek titeket. Mert eljegyeztelek benneteket egy férfival, hogy
tiszta szűzként vezesselek el Krisztushoz. Félek azonban, hogy
a kígyó, amint álnokul rászedte Évát, a ti elméteket is megzavarja, és
akkor vége Krisztushoz való őszinte ragaszkodásotoknak.
Gal 1,8-10
De ha akár mi, akár egy
mennyei angyal más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit mi
hirdettünk: átkozott legyen!
Amint már
kijelentettük, most újra megismételjük: Ha valaki más evangéliumot
hirdetne nektek, mint amit tőlünk hallottatok, átkozott legyen! Az emberek kedvét keresem ezzel vagy az
Istenét? Talán embereknek akarok tetszeni? Ha még emberek tetszését
keresném, nem volnék Krisztus szolgája.
Gal 5,1
A szabadságot Krisztus
szerezte meg nekünk. Álljatok tehát
szilárdan, és ne hagyjátok, hogy újra a szolgaság igájába hajtsanak
benneteket.
Gal 5,4
Ha a
törvényben keresitek az igazzá válást, elszakadtatok Krisztustól és
elvesztettétek kegyelmét.
Fil 2,12
Kedveseim, ti mindig
engedelmesek voltatok, félve-remegve
munkáljátok hát üdvösségeteket, nemcsak amikor köztetek vagyok,
hanem sokkal inkább most, hogy távol kell lennem.
Fil 3,11-14
Így hozzá hasonulok a
halálban, hogy ezáltal eljuthassak a halálból a feltámadásra is. Nem
mintha már elértem volna vagy már célba értem volna, de futok utána, hogy magamhoz
ragadjam, ahogy Krisztus is magával ragadott engem. Testvérek, nem gondolom, hogy máris magamhoz ragadtam,
de azt igen, hogy elfelejtem, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami előttem van. Futok a kitűzött cél felé,
az égi hivatás jutalmáért, amelyre Isten meghívott Krisztusban.
Kol 1,21-23
Nektek is, akik azelőtt
idegenek és ellenséges érzületűek voltatok gonosz tetteitek
következtében, most nektek is megszerezte a
kiengesztelődést halandó testében a halál árán, hogy szentté,
szeplőtlenné és feddhetetlenné tegyen benneteket színe előtt. Csak
álljatok szilárdan és rendületlenül a hitben, és ne tántorodjatok el az
evangéliumi reménytől, amelyről hallottatok, hiszen minden
teremtménynek hirdették az ég alatt, és én, Pál is ennek a szolgája
lettem.
Kol 2,18-19
Senki ne mondjon benneteket méltatlannak a
jutalomra, főleg az nem, aki alázatoskodásban s az angyalok
tiszteletében tetszeleg magának, aki látomásokkal dicsekszik, érzékies
gondolkodásában ostobán felfuvalkodik, s elutasítja a Főt, jóllehet ő tartja
és fogja össze az egész testet inakkal és izmokkal, s Isten szerint
való növekedéséről is ő gondoskodik.
1Tim 1,5-6
A tanításnak a célja a
tiszta szívből, jó lelkiismeretből és őszinte hitből fakadó szeretet. Ettől
némelyek eltértek, és üres fecsegésre adták magukat.
1Tim 1,19-20
Tarts ki a hitben, és őrizd meg tisztán a
lelkiismeretedet. Ezt néhányan elvesztették, s ezért a
hitben hajótörést szenvedtek.
Közéjük tartoznak
Himeneusz és Alexander, akiket átadtam a sátánnak, hadd tanulják meg,
hogy ne káromkodjanak.
1Tim 4,1
A Lélek világosan állítja,
hogy a végső időkben némelyek
elpártolnak a hittől,
megtévesztő szellemekre és sátáni tanításra hallgatnak.
1Tim 5,8
Aki övéinek, főleg háza
népének nem viseli gondját, az
megtagadta hitét, és rosszabb a hitetlennél.
1Tim 5,15
Némelyek ugyanis már visszaszegődtek a sátánhoz.
1Tim 6,10
Minden baj gyökere ugyanis
a pénz utáni sóvárgás. Így néhányan, akik törik magukat utána, már elpártoltak a hittől, és sok bajba
keveredtek.
Zsid 2,1
Ezért, amit hallottunk, azt teljes odaadással meg
kell tartanunk, hogy a célt
el ne tévesszük.
Zsid 3,12-14
Vigyázzatok, testvérek,
hogy ne legyen hitetlenségre hajló,
gonosz a szívetek. Senki ne
szakadjon el közületek az élő Istentől, ehelyett lelkesítsétek egymást minden
nap, amíg a „ma” tart, hogy senkit
meg ne keményítsen a csalárd bűn. Hiszen Krisztus
részesei vagyunk, de csak
úgy, ha kezdeti szilárd hitünkben mindvégig állhatatosan kitartunk.
Zsid 4,1
Óvakodjunk ezért attól,
hogy közületek bárki úgy vélekedjen, még késlekedhet bemenni
nyugalmába, mert még érvényben van az ígéret.
Zsid 4,6
Azaz még
hátra van, hogy némelyek eljussanak, ugyanakkor mások, akik már
korábban hallották az evangéliumot, hitetlenségük következtében nem
jutottak el oda.
Zsid 4,11
Törekedjünk tehát rá, hogy
bejussunk nyugalmának ebbe az (országába), nehogy valaki éppúgy
elessék, mint előbb a hitetlenség példáján láttuk.
Zsid 6,4-6
Azt ugyanis, aki egyszer már részesült a világosságban,
megízlelte az égi ajándékot, megkapta
a Szentlelket, felfogta az Isten
tanítását, és megtapasztalta az eljövendő élet erőit, aztán mégis elpártol, lehetetlen
újra bűnbánatra indítani. Hiszen ha rajta áll, újra keresztre
feszíti az Isten Fiát, és csúfot űz belőle.
Zsid 10,35-36
Ne veszítsétek hát el
bizalmatokat, hiszen nagy jutalom jár érte. Állhatatosnak kell
lennetek, hogy az Isten akaratát teljesítsétek, és az ígéretet
elnyerjétek:
Zsid 10,38-39
Az igaz
ember a hitből él, de ha elpártol, nem telik benne kedvem. Mi nem tartozunk azok közé, akik
elpártolnak és elkárhoznak, hanem azok közé, akik hisznek és megmentik
életüket.
Jak 5,19-20
Testvéreim, ha valaki közületek letér az igazság
útjáról, és akad, aki visszatéríti, az tudja meg, hogy aki a bűnöst letéríti a tévelygés
útjáról, megmenti a lelkét a haláltól és a bűnök sokaságára fátyolt
borít.
1Pét 1,14
Mivel engedelmes gyermekek
vagytok, életeteket ne szabjátok
múltbeli vágyaitokhoz, amikor még tudatlanságban éltetek,
2Pét 2,1-2
De akadtak a nép körében
hamis próféták is, ahogy a ti
körötökben is föllépnek majd hamis tanítók, akik romlásba döntő
tévtanokat terjesztenek, s még megváltó Urunkat is tagadják, s ezzel
gyors pusztulást vonnak magukra. Sokan
követik majd őket erkölcstelenségükben, s miattuk szidni fogják
az igaz vallást.
2Pét 1,10
Testvérek, ezért még inkább törekedjetek rá, hogy hivatásotokat és
kiválasztottságotokat tetteitekkel megpecsételjétek, mert ha ezt
megteszitek, nem botoltok el soha.
2Pét 2,15
Az egyenes utat elhagyták és eltévelyedtek,
Beor fiának, Bileámnak útjain járnak, aki igazságtalan bérre vágyott,
2Pét 2,20-21
Mert akik a világ romlottságából kimenekültek az
Úrnak és Megváltónak, Jézus Krisztusnak megismerése útján, aztán újra
belemerültek és hatalmába estek, azoknak ez az utóbbi állapotuk
rosszabb, mint az azelőtti volt. Mert jobb lett volna nekik, ha nem
ismerték volna a nekik adott szent parancsokat, mint hogy aztán hűtlenek lettek hozzájuk.
2Pét 3,16-17
minden olyan levélben,
amelyben ezekről a dolgokról beszél. Vannak bennük nehezen érthető
dolgok, ezeket a tanulatlan és állhatatlan emberek
kicsavarják a saját vesztükre, akárcsak a többi Írást is. Szeretteim, mivel már eleve tudtok
erről, vigyázzatok, nehogy a gonoszok
tévedése elsodorjon benneteket, és elveszítsétek biztonságotokat.
1Jn 1,7
De ha világosságban
járunk, ahogy ő is világosságban van, akkor közösségben vagyunk
egymással, és Fiának, Jézusnak a vére minden bűnt lemos rólunk.
1Jn 1,9
Ha megvalljuk bűneinket, akkor mivel jó és
igazságos, megbocsátja bűneinket, és minden igazságtalanságtól
megtisztít minket.
1Jn 2,19
Közülünk
mentek ki, de nem voltak közülünk valók. Mert ha közénk tartoztak
volna, megmaradtak volna velünk. Rajtuk kellett nyilvánvalóvá válnia
annak, hogy nem mindenki közülünk való.
1Jn 2,28
Különösen most maradjatok benne,
gyermekeim, hogy ha majd megjelenik, bizalommal lehessünk iránta, és eljövetelekor ne kelljen szégyent vallva
távoznunk tőle.
2Jn 1,8
Vigyázzatok magatokra, nehogy elveszítsétek, amit már
megszereztetek, hanem teljes bért kapjatok.
Júd 1,6
Az angyalokat is, akik nem becsülték meg méltóságukat,
elhagyták lakóhelyüket, a nagy nap ítéletére örök bilincsekben,
sötétségben tartja.
Zsolt 37,28
Mert az Úr az
igazságosságot szereti és nem hagyja
el soha szentjeit. Az álnokok örökre megsemmisülnek, a gonoszok
nemzetsége elpusztul.
Zsolt 121,3
Ő nem engedi, hogy botladozzék lábad,
nem alszik az, aki őriz téged.
Zsolt 121,7-8
Az Úr
megóv minden bajtól, ő vigyáz életedre. Az Úr
megőriz jártadban-keltedben, mostantól fogva mindörökké.
Jer 32,40
Örök szövetséget kötök
velük és nem szűnök meg jót tenni
velük. Szívükbe adom félelmemet, hogy többé ne forduljanak el tőlem.
2Tim 4,8
Készen vár az igazság győzelmi koszorúja,
amelyet azon a napon megad nekem az
Úr, az igazságos bíró, de nemcsak nekem, hanem mindenkinek, aki örömmel
várja eljövetelét.
Róm 11,29
Isten
ugyanis nem bánja meg kegyelmi adományát és meghívását.
Róm 14,4
Ki vagy te, hogy más
szolgája fölött bíráskodol? Saját ura előtt áll, vagy bukik. De állni fog, mert elég hatalmas az Isten,
hogy fenntartsa.
Fil 1,6
Bízom
is benne, hogy aki megkezdte bennetek a jót, Krisztus Jézus napjára be
is fejezi.
Fil 2,13
Hiszen Isten maga ébreszti bennetek a szándékot,
s hajtja végre a tettet tetszésének megfelelően.
Fil 3,11-14
Így hozzá hasonulok a
halálban, hogy ezáltal eljuthassak a halálból a feltámadásra is. Nem mintha már elértem volna vagy
már célba értem volna, de futok utána, hogy magamhoz ragadjam,
ahogy Krisztus is magával ragadott engem. Testvérek, nem
gondolom, hogy máris magamhoz ragadtam, de azt igen, hogy
elfelejtem, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami előttem van. Futok a kitűzött
cél felé, az égi hivatás jutalmáért, amelyre Isten meghívott
Krisztusban.
Fil 4,3
Téged is kérlek, igaz
munkatársam, légy segítségükre azoknak, akik velem együtt fáradtak az
evangélium hirdetésében, Kelemennel és a többi munkatársammal együtt, akiknek neve föl van jegyezve az élet
könyvében.
Jel 3,5
A győztest fehér ruhába
öltöztetik. Nevét nem törlöm ki az élet
könyvéből, hanem megvallom majd Atyám és angyalai előtt.
Kol 3,23-24
Bármit tesztek, tegyétek
szívből, mintha az Úrnak és nem embereknek tennétek. Hiszen tudjátok, hogy az Úrtól jutalmul kapjátok az örökséget.
Urunknak, Krisztusnak szolgáljatok,
2Tim 1,12
Ezért szenvedem ezt is, de
nem szégyellem, mert tudom, kinek hittem, és biztos vagyok benne: elég hatalmas ahhoz,
hogy rábízott kincsemet megőrizze addig a napig.
2Tim 1,14
Őrizd
meg a rád bízott kincset a Szentlélek erejével, aki
bennünk lakik.
2Tim 4,18
Az Úr ezután is megszabadít minden gonosz
cselvetéstől és átment mennyei országába. Dicsőség neki
mindörökké, Amen.
1Pét 1,3-5
Legyen áldott az Isten és
Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki minket nagy irgalmában Jézusnak a
halálból való feltámadása által új életre hívott, az élő reményre, hogy a mennyekben elpusztíthatatlan,
tiszta és soha el nem hervadó örökség várjon rátok. Az
Isten hatalma megőrzött titeket a hitben az örök üdvösségre,
amely készen áll, hogy az utolsó időben majd megnyilvánuljon.
1Jn 5,18
Tudjuk, hogy aki az Istentől való, nem vétkezik, mert az Istentől Született ereje megóvja (a
bűntől), és a gonosz nem érinti.
1Jn 1,8
Ha azt
állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre, és nincs
meg bennünk az igazság.
(Fel)
Mit mondanak erről
az ókeresztény írók?
Antióchiai Szent Ignác:
Levél az efezusiakhoz, 10. (Kr. u. 110)[* a
hosszabb változatban]
A többi emberért is
szüntelenül imádkozzatok. Hiszen van remény a
megtérésre, hogy Istenre találhatnak. Nem
tudjátok, hogy elbukhat, majd ismét
felkelhet, és Istenre találhat?
Didakhé, 16. (Kr. u. 90)
Őrködjetek
életetek
fölött! Ki ne aludjanak mécseseitek és
ki ne oldódjon
övetek! Legyetek készen! Nem tudjátok ugyanis az órát, melyben
Uratok érkezik.
Gyakran gyűljetek egybe, azt keresve, mi válik lelketek javára! Semmilyen
időnek nem lesz haszna kitartásotokat illetően, ha a végső időben
tökéletesek
nem lesztek. A végső napokban ugyanis sok hamis próféta lesz,
sok rontó, a
juhok farkasokká válnak, a szeretet gyűlöletbe fordul át; amikor
felgyülemlik a
törvénytelenség, gyűlölni fogják egymást az emberek, s akkor fog
megjelenni a
világcsaló Isten fiaként, a föld a kezébe adatik és jeleket és csodákat
művel,
melyek a világ kezdete óta nem voltak. Az emberek világa ekkor
tűzpróbára
kerül, és sokan megbotránkoznak és
elvesznek, akik azonban kitartanak hitükben,
megmenekednek ama átkozottól.
Római Szent Kelemennek tulajdonított 2.
Korintusi levél, 6,7-9; 17,1-2.
(Kr. u. 150 körül)
Ha
megtesszük Krisztus
akaratát, nyugalomra találunk, ha
pedig nem, senki
sem szabadít ki minket az örök bűnhődésből, ha nem tartjuk meg
parancsolatait… ha nem őrizzük meg
tisztán és
szeplőtelenül keresztségünket, miféle
bizakodással juthatnánk be az Isten országába? Vagy kiben
találhatnánk ott
pártfogóra, ha nem találnak nálunk istenfélő és igaz cselekedetet?
Teljes
szívünkből tartsunk
bűnbánatot, nehogy valaki is
elvesszen
közülünk. Ha pedig kezünkben vannak a törvények, cselekedjünk
ilyenképpen, a
bálványokat otthagytuk, sőt tanítunk másokat is, mennyivel inkább nem szabad
elvesznie annak a léleknek, amely már ismeri az Istent? Karoljuk
fel azokat,
akik már elerőtlenedtek a jóra irányuló törekvésekben, hogy így
mindannyian
eljuthassunk az üdvösségre, legyen gondunk a másikra és figyelmeztessük
egymást!
Hermász: Pásztor, 73. (Kr. u. 155)
Mindazok, akik közülük
megtérnek, a toronyban fognak lakni, de azok, akik
csak később fognak megtérni, a külső falakban kapnak lakhelyet, azok
pedig,
akik nem térnek meg, hanem megrekednek cselekedeteiknél, halállal
halnak meg…
Ha meghallják a parancsaimat, megjavulnak és megtisztítják magukat,
majd hamarosan
megtérnek, így lakhelyük a toronyban lesz; de ha közülük valaki
ismételten
visszafordul a meghasonlásba, kivetik ezt a toronyból, sőt még az
életét is
elveszíti.
Tatianosz: Beszéd a görögök ellen, 13. (Kr.
u. 175)
A Szellem ugyanis
kezdettől fogva azért lett, hogy a lélek lakótársa
legyen. A
Szellem elhagyta a lelket,
mivel ez nem akarta követni őt. A lélek
meg, mint a Szellem ereje visszfényének birtokosa, és mint aki az
elválás miatt
a tökéletességet átlátni nem tudta, kereste az Istent, tévedése
következtében
azonban sok istent formált magának, és az ellentétes sugallatokat adó
démonokat
követte. Isten
Szelleme ugyanis nincs
meg mindenkiben, egyesekben azonban –
akik az igazságosság szerint élnek – megvan, összekapcsolódott a
lélekkel, s
bizonyos jövendölések által ezt a titkot a többi léleknek is
meghirdette.
Tertullianusz: A bűnbánatról, 6,11; 10,1.
(Kr. u. 204)
Egyesek
azonban úgy
vélekednek, mintha Istennek szükséges volna még a
méltatlanoknak is megadnia azt, amit fogadott, és szolgasággá teszik
nagylelkűségét. Ha nekünk szükségből engedte el a halál jelét, akkor
nem
akarata ellenére cselekedett? Ki
ígéri a megmaradást és mit ad meg kényszerből?
Nemde sokan meghaltak azután? Nem vonta meg azt az ajándékot sokaktól?
Hogy ezt a tettet (a
bűnvallomást) annyian napról-napra halogatják, annak
oka feltehetően az, hogy ezzel inkább a szégyenre emlékeznek, mint az
üdvösségre, olyanok, mint azok, akik a test szemérmesebb részeit
szorongatva
kínlódnak, elutasítják az orvosok tudományát, s szégyenkezésükkel
együtt
pusztulnak el.
Szent Cyprianus: A katolikus Egyház
egységéről, 21. (Kr. u. 251)
A hit megvallása
csak a dicsőség kezdete,
de még nem a koszorú kiérdemlése,
nem azonos a végső dicsérettel, csak a nagyság kezdete, mert meg van
írva: „Aki
mindvégig kitart, az üdvözül.” (Mt 10,22). Aki nem ért célba,
az csak úton van,
az üdvösséghez egy lépcsőfokkal közelebb jutott, de még nem érte el a
csúcsot
és a célt. Hitvalló ugyan, de nagyobb veszélyeknek is van kitéve a hit
megvallása után, mert jobban kihívja maga ellen az Ellenséget. A
hitvallónak
még szilárdabban kell állnia az Úr evangéliumában, hogy ezáltal nyerje
el az
Úrtól a dicsőséget.
Szent Cyprianus: A bukottakról, 28-29. (Kr.
u. 250)
Mennyivel
nagyobb a
hitük, mennyivel több istenfélelmük van azoknak, akik…
fájlalják Isten papja előtt, és őszintén megteszik lelkiismeretük
beismerő
vallomását… Testvéreim! Mindegyiktek
addig vallja be vétkét, amíg ezen a
világon van, amíg beismerése meghallgatható, amíg elégtételét és a pap
általi
megbocsátást az Úr elfogadja!
Szent Athanasziosz: Beszéd az ariánusok
ellen,
3,25. (Kr. u. 362)
Így tehát a Lélek az, aki
az Istenben
van, és nem
mi önmagunk szerint. És amint fiak és istenek leszünk a bennünk levő
Ige miatt,
úgy leszünk a Fiúban és az Atyában, és egynek kell lennünk a Fiúban és
az
Atyában azért, mert bennünk van a Lélek, aki benne van az Atyában levő
Igében. Amikor tehát valaki
valamilyen
gonoszság miatt elpártol a Lélektől, a kegyelem
ugyan visszavonhatatlanul megmarad azokban, akik akarják, legalábbis
amikor
bűnbánatot tart az elbukott, de többé nincs Istenben az az elpártoló,
mert
eltávozott tőle az Istenben levő, szent és vigasztaló Lélek,
hanem abban lesz,
akinek alávetette magát a vétkező, mint ahogy Saullal történt:
eltávozott
ugyanis tőle az Isten Lelke és gonosz lélek zaklatta (1Sám 16,14).
Nazianzoszi
Szent Gergely: Vízkeresztre, 39.
oratio, 19. (Kr. u. 381)
Ezt mondod: Ez nem
lehetséges a
keresztség után. Mi
bizonyítja ezt? Vagy mutasd a bizonyítékot, vagy ne kárhoztasd! Ha
kétség merül
fel, akkor győzzön az emberségesség. Ezt állítod: Novatusnál az
üldözések
idején nem vették vissza a bukottakat. Mit beszélsz itt? Ha nem
tartottak
bűnbánatot, méltán. Én sem veszem vissza azt, aki nem hajlik meg (Iz
58,5),
vagy aki méltó viselkedésével nem hozta helyre a bűnt! És ha
visszafogadom,
akkor az őket megillető helyet jelölöm ki számukra. Nem utánozom
azonban azok
esetében, akiket elemésztett már a sírás.
Nagy
Szent Leó: Theodórosznak, 108. levél, 2. (Kr.
u. 452)
Isten
sokszoros igazságossága úgy siet segítségére
az emberi bukásoknak, hogy nemcsak a keresztség kegyelme révén, hanem a
bűnbocsánat orvossága által is meg lehet újítani az örök élet reményét,
hogy
akik az újjászületés ajándékait meggyalázták, a saját ítéletükkel
önmagukat
elítélve elnyerjék bűneik bocsánatát: de az isteni jóság
segítségnyújtása úgy
van megszervezve, hogy az Isten bűnbocsánatát nem lehet elnyerni,
hacsak nem a
papok Istenhez való könyörgései által. Ugyanis „a közvetítő Isten és
ember
között, az ember Krisztus Jézus” [1Tim 2,5] azt a hatalmat adta át az
Egyház
elöljáróinak, hogy egyrészt a gyónóknak biztosítsák a penitenciatartás
[bűnbánat megtartásának] rendjét, másrészt az üdvös elégtétel által
megtisztulva a szentségek vételéhez a kiengesztelődés kapuján át őket
odabocsássák.
II. Orange-i zsinat: 24. kánon. (Kr. u. 529)
”A
szőlővesszőkről. A
vesszők úgy kapcsolódnak a szőlőtőhöz, hogy annak
életéhez semmivel sem járulnak hozzá, ám onnét kapják azt, ami az
élethez kell:
hiszen a szőlőtő van a vesszőkben, hogy életfontosságú tápanyaggal
szolgáljon
nekik, s nem a vesszők szolgálnak ezzel neki. Ezért nem Krisztusnak,
hanem
tanítványainak van hasznára, ha egyrészt megmaradnak Krisztusban,
másrészt
bírják a bennük maradó Krisztust. Mert ha
levágták a vesszőt, az eleven
gyökérből egy másik hajthat ki; ám a levágott vessző nem élhet
gyökértelenül.”
(Fel)