A Katolikus Egyház dogmái
és fontosabb tanításai
(Frissítve, kiegészítve, átszerkesztve: 2009. 11. 19.)
Amolyan bevezetés...
„A haladás modern gondolatának fogyatékossága abban áll, hogy szüntelenül olyasmire irányul, mint teszem azt, a kötelékek elszaggatása, a határok eltörlése, a dogmák elvetése. Pedig, ha szellemi gyarapodás létezik egyáltalán, annak bizonyára azt kéne jelentenie, hogy egyre határozottabb meggyőződések, egyre határozottabb dogmák felé haladunk. Az emberi agy olyan gépezet, mely arra szolgál, hogy általa következtetésekre jussunk - ha nem jutunk következtetésekre, a gép berozsdált. Ha valakiről azt mondják, hogy túlságosan is okos, hogy higgyen, olyasmivel szembesítenek bennünket, ami majdnem önellentmondás. Olyan ez, mintha egy szögről azt hallanók, túlságosan jó ahhoz, hogy egy szőnyeget odaerősítsen, vagy egy reteszről azt mondanák, hogy túlságosan erős, hogy egy ajtót zárva tartson. Carlyl módjára aligha határozhatjuk meg az embert olyan állatként, amely szerszámokat készít. A hangya, a hód és sok más állat készít szerszámokat abban az értelemben, hogy apparátust hoznak létre. Az ember olyan állatként határozható meg, aki dogmákat alkot. Miközben egy hatalmas filozófiai vagy vallási rendszeren belül dogmát dogmára, következtetést következtetésre halmoz, egyre emberibbé válik ama egyetlen helyes értelemben, melyet ez a szó kifejezni képes. Midőn kifinomult szkepticizmussal dobja félre egyik doktrínát a másik után, midőn elutasítja, hogy önmagát valami rendszerhez kösse, midőn azt mondja, hogy kinőtt a definíciókból, midőn azt állítja, hogy nem hisz többé a véglegességben, s midőn saját képzeletének ködében Istenként ül a trónon és semmiféle hitvallást nem fogad el, de mindegyiken elmélkedik - épp e folyamat által süllyed vissza fokozatosan a kóbor állatok bizonytalanságába, a fű magatudatlan létébe. A fáknak nincsenek dogmái.”
(G. K. Chesterton: Eretnekek. SzIT. 1991; 173-174. o. - Ennek írásakor (1905) Chesterton még protestáns volt. Csak 17 évvel később lépett be a Katolikus Egyházba.)
|
„Lehetséges, hogy a katolikus tanítás és fegyelem olyan, mint egy fal, de ez a fal játszóteret kerít be. A kereszténység az egyedüli keret, melyben a pogány öröm fennmaradhatott. Képzeljük csak el, hogy gyermekek játszadoznak a tengerből magasan kiemelkedő sziget gyepes ormán. Míg a szirt szélén ott állt a fal, a legbolondabb játékba is nyugodtan belevethették magukat, s a sziget olyan lett, mint egy lármás gyerekszoba. Ám egy napon leomlott a fal, és elébük tárult a veszély a maga meztelenségében. Nem zuhantak a mélybe, de mikor barátaik visszatértek, ott találták őket összebújva és dideregve a sziget közepén, és ajkukon elnémult a dal.”
(Gilbert K. Chesterton: Igazságot! /Orthodoxy/ 149-150. o.) |
"Amennyire az ember büszke lehet egy vallásra, amely az alázatosságban gyökeredzik, én nagyon büszke vagyok az enyémre, és különösen arra, amit a "babonaság" szóval becsmérelnek. Igen, büszke vagyok arra, hogy "ósdi" dogmák láncolnak meg (így beszélnek újságíró kollégáim!), mert jól tudom, hogy az eretnekségek meghalnak, az ésszerű dogmák viszont elég sokáig élnek ahhoz, hogy régiségeknek tekintsék őket."
(Gilbert K. Chesterton) |
"Ami összehozza a keresztényeket, az az igazság kinyilatkoztatása és annak elfogadása... ami elsősorban megossza Krisztus Egyházát, az az igazság elleni engedetlenség és protestálás."
(John Henry Newman) |
Hitjelzések
és megbélyegzések
(Notae et censurae ecclesiasticae)
Fontosabb hitjelzések
- De
fide (hittétel, hitigazság, dogma).
Olyan tétel, amelyet az Egyház a rendes tanítóhivatal által, vagy pápai vagy zsinati definíció útján úgy hirdet Istentől kinyilatkoztatott igazságként, hogy e tétel tagadása eretnekség. Ez jelenti azt, hogy minden hívőnek isteni és katolikus hittel kell hinnie. Pl. Szentháromság.
- Sententia fidei proxima vagy: Fidei proximum (majdnem hittétel).
A szerzők nem egyformán fogalmazzák. Olyan tételről van itt szó, amelyet a hittudósok általában kinyilatkozatottnak tartanak, csak kérdéses az egyházi előterjesztés. Pl. a Szentírás igazmondása.
- De fide ecclesiastica vagy veritas catholica (Egyházi hit tárgya, katolikus igazság)
Hitelesen és tévedhetetlenül előterjesztett teológiai igazságból való logikai következtetés. Ilyennek tűnik az alaki kinyilatkoztatás szükségessége.
- Sententia certum, ad fidem spectans, theologice certum (A hithez közelálló tétel, teológiailag biztos, biztos vélemény).
Amit a hittudósok kellő indokkal teológiai igazságnak tartanak. Szokták úgy is magyarázni, hogy egy kinyilatkoztatott és egy természetes igazságból vont következtetés. (úgy tűnik más forma is lehet). - Pl. a jövendölés lehetősége.
- Sententia communis (általános nézet).
Vitás kérdésekben az a nézet, amit a hittudósok általában vallanak. - Pl. Krisztusban nem volt készségszerű kívánság a bűnre.
- Sententia communior (többségi vélemény).
Vitás kérdésekben a többségi vélemény. Ilyen vélemény az, hogy Szűz Mária meghalt.
- Sententia probabilis (valószínű vélemény).
Többnyire vitás kérdésekben szerepelnek. Pl. a kegyelem hatékonyságáról kialakított nézetek.
- Sententia probabilior (valószínűbb nézet).
Vitatott kérdésekben a súlyosabb érvekkel támogatható nézet, függetlenül attól, hogy több vagy kevesebb szerző áll mellette. Pl. hogy az utolsó ítélet nem szavakban történik.
- Sententia pia (jámbor vélemény).
Súlyosabb ok nem szól mellette, el sem dönthető, de összhangban van az egyházias érzülettel. Pl. hogy a tisztítóhelyi lelkek imádkozhatnak értünk.
- Sententia tolerata (megtűrt nézet).
Vitatható kérdésekben olyan nézet, amely sokak felfogása szerint ellentétben van a megalapozott hittudományos állásponttal, de a tanító Egyház nem ítélte el. Feltehető, hogy ilyen a keresztség nélkül meghalt kisdedek általános üdvözüléséről szóló nézet.
Fontosabb megbélyegzések
- Haeresis, propositio haeretica (eretnekség, eretnek tétel).
"Az eretnekség mindenekelőtt téves hitfelfogás, melynek lényege abban áll, hogy vagy kiemelnek egy (vagy több) hitigazságot az egész szerves összefüggéséből és hamisan, mert elszigetelten értelmezik, vagy tagadnak egy dogmát... A mai teológia különbséget tesz tartalmi eretnekség és formális eretnekség között (az előbbiről akkor beszélünk, ha valaki objektív eretnekséget vall anélkül, hogy tévedésének tudatában lenne, az utóbbiról akkor, ha makacsul és bűnösen ragaszkodik
valamilyen objektív eretnekséghez). Amíg valaki titokban tartja és nem nyilvánítja ki téves felfogását vagy azt, hogy tagad egy dogmát, addig az eretnekség bűnéről beszélünk, ellenkező esetben az eretnekség bűntettéről. Aki jogilag bizonyíthatóan eretnekségbe esett, az többé nem tartozik egészen az Egyházhoz." (Rahner - Vorgrimler: Teológiai kisszótár)
- Propositio notorie haeretica (felismerhetően eretnek).
Olyan tétel, amelynek már a fogalmazása elárulja, hogy ünnepélyesen kimondott dogmával áll ellentétben.
- Propositio erronea vagy sententia erronea (téves tétel vagy nézet).
A De fide ecclesiasticával áll szemben.
- Propositio haeresi proxima, vagy haeresi proximum (eretnekséghez közelálló tétel).
A fidei proximummal áll ellentétben.
- Propositio errori proxima (tévedéshez közelálló tétel).
A biztos, de elő nem terjesztett nézettel áll szemben.
- Haeresim sapiens, suspecta de haeresi (eretnekízű, eretnekgyanús).
Annyit jelent, hogy egy tétel úgy, amint hangzik nem feltétlenül eretnek, de súlyos ok van a föltételezés mellett, hogy mégis eretnek.
- Errorem sapiens (téves ízű).
A de fide ecclesiastica nézettel áll ugyanolyan viszonyban, mint az előző a hittétellel.
- Sententia temeraria (vakmerő tétel).
Amely az általános teológiai felfogástól - illetve az egyházi szokástól - komoly ok nélkül eltér.
- Sententia falsa (hamis tétel).
Hamis történeti adatot tartalmaz.
- Sententia male sonans (rosszul hangzó tétel).
Magában helyes tétel könnyen félreérthető kifejezésekkel megfogalmazva. (Pl. eretnek- vagy tévedésízű kifejezésekkel.)
- Sententia captiosa (megtévesztő nézet).
Eretnek vagy téves tételt helyesen hangzó kifejezésekbe burkol.
- Sententia piarum aurium offensiva (jámbor füleket sértő nézet).
Amely sérelmes a rosszul választott kifejezései miatt.
- Propositio perniciosa, scandalosa, iniuriosa (veszedelmes, botrányos, jogtalan nézet).
Tartalmával vagy hangjával nyugtalanságot kavar, vagy igazságtalan az Egyház múltja vagy jelene iránt.
(Fel)
Katolikus dogmák és
fontosabb tanítások
A kinyilatkoztató Isten
A kinyilatkoztatás
A kinyilatkoztatás lehetősége
- Természetfeletti kinyilatkoztatás lehetséges. (De fide - DH 3027)
- Hittitok kinyilatkoztatása lehetséges. (De fide - DH 3028, 3041, 3015 sk.)
A kinyilatkoztatás szükségessége
- A kinyilatkoztatás nem abszolút módon és föltétlenül szükséges. (Sent. certa.)
- A kinyilatkoztatás fizikailag szükséges, ha Isten természetfölötti célt tűz az ember elé. (Sent. certa - DH 3005.)
- A (legalább forma szerint természetfölötti) kinyilatkoztatás erkölcsileg szükséges a természeti vallás teljes gyakorlásához. (De fide - DH 3004, 3005, 3027.)
A kinyilatkoztatás ténylegessége
- A kinyilatkoztatás mint olyan fölismerhető és az ál-kinyilatkoztatásoktól biztosan megkülönböztethető. (Sent. certa.)
- A kinyilatkoztatást csodák és jövendölések hihetővé tudják tenni. (De fide - DH 3033, 3034.)
- Kinyilatkoztatás csakugyan történt. (De fide)
- Az újszövetségi vallással a kinyilatkoztatás be van fejezve. (Sent. certa. - DH 3421, 4201-4202; vö. 1501, 3070.)
A kinyilatkoztatás közvetítése
- Az a szerv, amely a kinyilatkoztatást az egyes emberek számára közvetíti, az Istentől e célra rendelt hivatalos tanító testület. (De fide - DH 3012, 3020.)
A Szentírás
A Szentírás létezése
- Az egyházi kánonba foglalt könyvek sugalmazottak. (De fide - DH 1502-1505, 3006, 3029.)
A sugalmazás
- A Szentírás a maga egészében és minden részében sugalmazott mű. (De fide)
- A sugalmazás kiterjed a Szentírás egész tartalmára. (Sent. certa. - DH 1950.)
- A Szentírás nem tanít tévedést. (Sent. fidei proxima - DH 2078. kk. XIII. Leó Prov.)
- Az Egyház a Szentírásnak egyedüli tévedhetetlen és hiteles magyarázója. (Sent. fidei proxima - DH 1788. 786.)
A Szenthagyomány
- Van Szenthagyomány, mint a Szentírástól független és vele egyenlő rangú hitforrás. (De fide - DH 783. 1787.)
- A hagyomány forrásainak egybehangzó tanúsága hitforrás. (Sent. certa.)
- Ha a szentatyák vagy hittudósok egyértelműen kinyilatkoztatott igazságnak mondanak valamit, tanúságuk megfelel a valóságnak. (A szentatyákat illetően: Sent. fidei proxima; a hittudósokat illetően Sent. certa..)
Az egyházi előterjesztés
- Az Egyház hiteles, hivatalos és tekintély jellegű előterjesztése a közvetlen hitszabály. (De fide - DH 1792. 1798. 1800.)
A hit
A hit katolikus fogalma, indítéka, alanyi elve
- Azt a lelki tevékenységet, amellyel a kinyilatkoztatást tartozunk elfogadni, a hitnek katolikus értelmezése fejezi ki a valóságnak megfelelő módon. (De fide)
- A hit az emberi üdvösség kezdete, természetfeletti erény, melynek erejében az Isten kegyelmétől ihletve és segítve a tőle kinyilatkoztatott tanításokat igazaknak fogadjuk el. (De fide)
- A hit közvetlen indítéka a kinyilatkoztató Isten tekintélye. (De fide)
- A keresztény hit elfogadása szabad cselekvés, és nem az emberi észérvek hozzák létre szükségképpen. (De fide – DH 3035.)
- A hittény a kegyelem segítségével jön létre, mégpedig minden mozzanatában. (De fide)
A hívő tudás feladatköre
- Lehetséges, sőt szükséges a hitigazságoknak valamilyen fokú megértése. (Sent. certa. – DH 3015-3020)
Dogmafejlődés
- Van az Egyházban igazi és állandó dogmafejlődés, mely a hitigazságok lényegét nem érinti. (Sent. certa.)
- Nincs dogmafejlődés dogma-átalakulás értelmében; vagyis a hitletétemény nem szenvedhet lényeges változásokat sem terjedelem, sem tartalom dolgában, és az egyszer megállapított dogmák nem nyerhetnek attól eltérő más értelmezést. (De fide – DH 3043.)
A szentháromságos egy Isten
Az
Isten léte
Isten létének természetes megismerhetősége
- Isten, a mi teremtőnk és Urunk az emberi ész természetes világával az ő műveiből bizonyossággal felismerhető. (De fide - DH 3004; 3026; 4206)
- Isten léte bizonyítható oksági úton. (Sent. fidei proxima. - DH 3538; 3890)
Isten létének természetfeletti megismerhetősége
- Isten léte nem csupán a természetes értelmi tudás tárgya, hanem a természetfeletti hit tárgya is. (De fide)
Isten
természete
Isten természetének megismerése
- A mi természetes tudásunk Istenről ebben a világban nem közvetlen, intuitív megismerés, hanem közvetett, absztrakt tudás, mert a teremtmények tudásán keresztül valósul meg. (Sent. certa.)
- A tudásunk Istenről e földön nem valódi (cognitio propia), hanem hasonlaton alapuló (cognitio analoga vagy analogica). (Sent. Certa.)
- Isten természete felfoghatatlan az emberek számára. (De fide)
- Az
üdvözültek a mennyben közvetlenül, intuitív tudással megismerik az isteni
Lényeget. (De fide - DH 1000)
- Isten
színről-színre látása meghaladja az emberi lélek megismerő képességének
természetes erejét, és ezért az természetfeletti. (De fide)
- A lélek
Isten színről-színre látásához
rászorul a dicsőség fényére. (De fide - DH 895.)
- Isten
lényege az üdvözülteknek a
mennyben szintén felfoghatatlan. (De fide)
Isten
sajátosságai,
tulajdonságai
Isten
sajátosságai általánosságban
- Az isteni
sajátosságok teljesen
azonosak maguk között és az isteni lényeggel. (De fide)
Az istenség
sajátosságai
- Isten
végtelenül tökéletes. (De fide)
- Isten
minden tökéletességre nézve
végtelen. (De fide)
- Isten
egészen egyszerű. (De fide)
- Csak
egyetlen Isten van. (De fide)
- Az egy
Isten, ontológiailag, az Igaz
Isten. (De fide)
- Isten a
megismerés végtelen hatalmát
birtokolja. (De fide)
- Isten
abszolút igazmondó és hűséges. (De fide)
- Isten
abszolút jó. (De fide)
- Isten
önmagában és önmaga által a
legboldogabb. (De fide)
- Isten az
abszolút erkölcsi Jóság vagy
Szentség. (De fide)
- Isten az
abszolút jóságos. (De fide)
- Isten
abszolút fölséges. (De fide)
- Isten
abszolút változhatatlan. (De fide)
- Isten
örökkévaló. (De fide)
- Isten
abszolút mérhetetlen. (De fide)
- Isten
mindenütt jelen van. (De fide)
Az isteni
élet sajátosságai
- Isten
tudása végtelen. (De fide)
- Isten
tudása tisztán és világosan
valóságos. (De fide)
- Isten
tudása létező. (De fide)
- Isten
tudása mindenre kiterjed. (De fide)
- Isten
tudása független a nem isteni
dolgoktól. (De fide)
- Az isteni
értelem elsődleges és
formális tárgya maga az Isten. (Scientia contemplationis) (De
fide?)
- Isten
mindent tud, amit csak
lehetséges, az egyszerű értelem tudása által (scientia simplicis
intelligentiae). (De fide)
- Isten a
múlt, a jelen és a jövő minden
valós dolgáról tud. (Scientia visionis). (De fide)
- Az
előretudás által Isten csalhatatlan
bizonyossággal látja előre az értelmes teremtmény szabad tetteit is. (De fide)
- Isten a
feltételes jövő szabad
cselekedeteit is csalhatatlan bizonyossággal ismeri. (Scientia
futuribilium). (Sent. communis.)
- Isten
akarata végtelenül tökéletes. (De fide)
- Isten
szükségszerűen szereti önmagát,
de szabadon szereti és akarja az istenségen kívüli teremtményeket. (De fide)
- Isten
mindenható. (De fide)
- Isten a
menny és a föld Ura. (De fide)
- Isten
végtelenül igazságos. (De fide)
- Isten
végtelenül irgalmas. (De fide)
A
Szentháromság dogmájának
dogmatikai megfogalmazása és
tényleges megalapozása
Az
antitrinitárius eretnekségek
és az Egyház hitelvi döntései
- Istenben három személy van, az Atya, a Fiú, és a Szentlélek. A Három Személy mindegyike (számtanilag) egy Isteni Lényeget birtokol. (De fide)
Isten hármas
személyi volta
- Istenben
két benső isteni eredés van. (De fide)
- A benső,
isteni eredések tárgya nem az isteni
természet, hanem az isteni személy (aktív és passzív módon). (De fide)
- A
második
isteni személy az első isteni
személytől származik születés
útján, és ezért úgy
kapcsolódik Hozzá,
mint Fiú az Atyához. (De fide)
- A
Szentlélek az Atyától és a Fiútól, mint
egyetlen princípiumtól, egyetlen leheléssel származik. (De fide)
A
Szentháromság dogmájának
spekulatív magyarázata
A belső
isteni eredések
spekulatív magyarázata
- A
Fiú az Atya értelmi tevékenysége révén
születik. (Sent. certa.)
- A
Szentlélek az Atya és a Fiú akarati
tevékenysége révén, kölcsönös szeretetéből származik. (Sent.
certa.)
- A
Szentlélek származása nem születés, hanem
lehelés útján történik. (De. fide.)
Az isteni
viszonyok és személyek
- A viszonyok
Istenben az isteni természettel
teljesen azonosak. (De fide)
-
Az isteni személyek egyenlők. (De fide)
- A három
isteni személy a legteljesebben átjárja egymást és egymásban van. (De fide)
- Az isteni
személyek külső cselekedetei mind a
három személynek közös cselekedetei. (De fide)
- Vannak szentháromsági küldetések: Az
Atya küldi a Fiút, az Atya és a Fiú küldi a
Szentlelket. (De fide)
A
Szentháromság viszonya az
értelemhez
- Isten
Háromsága csak az isteni Kinyilatkoztatás
révén ismerhető meg, vagyis a szó szoros értelmében vett hittitok. (Sent. fidei proxima.)
(Fel)
A teremtő Isten
A
teremtés isteni tette: a világ
A világ kezdete vagy teremtése
- Mindent,
ami Istenen kívül létezik, lényegüket
tekintve a semmiből hozta létre Isten. (De fide)
- A
világ az isteni Bölcsesség műve. (Sent. certa.)
- Istent az ő
Jósága indította arra, hogy
megteremtse a világot. (De fide)
- A világ
Isten dicsőségére lett teremtve. (De fide)
- A három
isteni személy a Teremtés egyetlen és
közös princípiuma. (De fide)
- Isten a
világot külső és belső kényszertől
mentesen teremtette. (De fide)
- Isten
ezt a világot és minden mást szabadon
teremtette. (Sent. Certa.)
- Isten a
világot jónak teremtette. (De fide)
- A világnak
van kezdete az időben. (De fide)
- Isten
egyedül teremtette a világot. (De fide)
- Nincs
teremtmény, aki mint első Ok
(causa
principalis), saját erejéből bármit is teremthetne a semmiből. (Sent.
communis.)
A világ folyamatos
fenntartása és kormányzása
- Az összes
teremtményt Isten tartja fenn létében. (De fide)
- A
teremtmény minden tevékenységében
Isten
közvetlen együttműködésére szorul. (Sent. communis.)
- Isten a
teremtett világot gondviselésével
gondozza és kormányozza. (De fide)
A
teremtés isteni műve: az ember és az angyalok
Az emberről, avagy a
„keresztény antropológiáról” szóló
kinyilatkoztatás doktrínája
- Az első
embert Isten teremtette. (De fide)
- Az
egész emberiség egyetlen emberi párból
származik. (Sent. certa.)
- Az ember
két lényegi részből áll - anyagi testből
és szellemi lélekből. (De fide)
- Az emberi
lélek szellemi valóság. (De fide)
- Az emberi
lélek közvetlenül és egész mivoltánál
fogva az emberi test formája. (De fide)
- Minden
embernek egyéni lelke van. (De fide)
- Minden
egyes egyéni lelket közvetlenül az Isten
teremti a semmiből. (Sent. Certa.)
- A
teremtmény képes befogadni
természetfeletti
ajándékokat. (Sent. communis.)
- A
természetfeletti feltételezi a
természetest. (Sent communis.)
- Isten az
embert természetfeletti célra rendelte. (De fide)
- Ősszüleink
a bűnbeesés előtt a megszentelő
kegyelem állapotában voltak. (De fide)
- Ősszüleink
mentesek voltak a bűnre hajló
kívánságoktól. (Sent. fidei proxima.)
- Ősszüleink
megkapták Istentől a halhatatlanság
ajándékát. (De fide)
- Ősszüleink mentesek voltak a
szenvedéstől. (Sent.
communis.)
- Az első
embert Isten megfelelő
természetes és
természetfeletti tudással látta el. (Sent. communis.)
- ádám
a megszentelő kegyelemben nem csak a maga
számára részesült, hanem utódai számára is. (Sent. certa.)
- ádám a
paradicsomban áthágta Isten parancsát. (De fide)
- Ősszüleink
a bűn miatt elvesztették a megszentelő
kegyelmet és felkeltették Isten haragját és felháborodását. (De fide)
- Ősszüleinknek
a halál jutott osztályrészül, és az
ördög hatalma alá kerültek. (De fide)
- ádám bűne
átszármazott utódaira. (De fide)
- Az áteredő
bűn nem a bűnre való hajlandóság
bennünk. (De fide)
- Az
áteredő bűn a megszentelő kegyelem
hiánya,
amely kapcsolatban van Ádám bűnével. (Sent. communis.)
- Az áteredő
bűn eredetét tekintve egy, és nem
utánzás, hanem leszármazás által ered át mindenkire. (De fide)
- Az eredeti bűn állapotában lévő
ember meg van
fosztva a megszentelő kegyelemtől, és mindattól, ami vele jár, illetve
a sértetlenség természeten kívüli ajándékaitól. (De fide
- a
megszentelő kegyelemre és a sértetlenség adományára vonatkozóan.)
- Azok a
lelkek, akik az áteredő bűn állapotában
költöznek el ebből a világból, ki vannak zárva Isten boldogító
látásából. (De fide)
Kinyilatkoztatás
az angyalokra
vagy a „keresztény angeológiára”
vonatkozóan
- Isten az
idők kezdetén teremtett tiszta
szellemeket (angyalokat) a semmiből. (De fide)
- Az angyalok
természete szellemi. (De fide)
- Az
angyalok természetüknél fogva
halhatatlanok. (Sent. communis.)
- Isten
az angyalokat természetfeletti létbe
emelte és természetfeletti célra rendelte. (Sent. Certa.)
- Az
angyalok erkölcsi próbának voltak alávetve. (Sent. certa. a bukott angyalokat illetően, Sent. communis a jó
angyalokat illetően.)
- A
jó angyalok Isten boldogító színelátására
jutottak. (Sent. Certa.)
- A bukott
angyalok a kárhozatra jutottak. (De fide)
- A gonosz
lelkeket (démonokat) Isten jónak
teremtette; saját hibájukból lettek gonosszá. (De fide)
- A
jó angyalok elsődleges feladata Isten
dicsőítése és szolgálata. (Sent. certa.)
- A jó
angyalok másodlagos feladata az ember
oltalmazása és üdvösségével való törődése. (De fide az egyetemes
tanítás alapján.)
- Minden
hívő embernek keresztelésétől kezdve van
őrzőangyala. (Sent. certa.)
- Az ördögnek
Ádám bűne miatt egy bizonyos hatalma
van az emberiség felett. (De fide)
(Fel)
A megváltó Isten
A
Megváltó személye
Krisztus valóságos istensége
- Jézus
Krisztus valóságos Isten. (De fide)
Krisztus valóságos embersége
- Krisztus
valódi testet öltött magára, és nem egy
látszólagos testet. (De fide)
- Krisztus
nem csak egy testet öltött magára,
hanem egy értelmes lelket is. (De fide)
- Krisztus
valóságosan megszületett Ádám egyik
leányától, a szűz Máriától. (De fide)
A két természet egysége egy
személyben, Krisztusban
- Az isteni
és az emberi természet hüposztatikusan
egyesült Krisztusban, azaz személyes egységben vannak egymással egy
isteni Személyben. (De fide)
- a) A
megtestesült Krisztus egyetlen, azaz
egyedüli Személy. Ő valóságos Isten és valóságos ember ugyanabban az
időben.
- b) Isten Igéje
a testtel egy belső, fizikális vagy
szubsztanciális egyesüléssel kapcsolódott össze. Krisztus nem
Isten-hordozó, hanem Isten valóságosan.
- c) A szent
Szűz Isten anyja,
mivel valóságosan hordozta méhében a megtestesült Fiút.
- Krisztus
mindkét természete a hüposztatikus
egységben változás nélkül,
összevegyülés nélkül,
tulajdonságaik
megtartásával és elválaszthatatlanul
egyesült a második isteni
Személyben. (De fide)
- Jézus
Krisztusban két akarat és akarati
tevékenység van, az isteni és az emberi természetnek megfelelően. (De fide)
- Krisztus
emberi természetének hüposztatikus
egyesülése az isteni természettel a fogantatás pillanatában történt
meg. (De fide)
- A
Személyes Egység sohasem szakadt meg. (Sent.
certa.)
- A Személyes
Egység sohasem szűnik meg. (De fide)
- A
Vér Jézus Krisztus élő testében az emberi
természetének szerves összetevője, közvetlenül, és nem közvetve
egyesült az Isteni Ige Személyével. (Sent. certa.)
A Hüposztatikus Egység
teológiai-elméleti tárgyalása
- A
Hüposztatikus Egység létrejötte az isteni
Szentháromság közös cselekedete. (De fide)
- Egyedül a
második isteni Személy lett emberré. (De fide)
- Nem csak a
Fiú, hanem a názáreti Jézus is Isten
természetszerű Fia. (De fide)
- A názáreti
Jézust imádás illeti meg, egyetlen
imádás, az egyedül Istennek kijáró abszolút imádás (latria). (De fide)
- Ugyanolyan
imádás illeti meg természetének egyes
részeit is, mint amilyen Krisztus teljes természetét. (Sent.
Certa.)
- Jézus
Krisztus személyéről az isteni természet
és az emberi természet tulajdonságai és tevékenységei állíthatók. (De fide)
- Jézus
Krisztusban a két természet, az
isteni és
az emberi, egymást kölcsönösen áthatják és egymásban léteznek. (Sent.
communis.)
Krisztus
emberi természetének
sajátosságai
- Jézus
Krisztus létezésének pillanatától Isten
boldogító színelátásában élt. (Sent. certa.)
- Krisztus
emberi tudásában nem volt tévedés. (Sent. certa.) DH 3646 sk.
- Krisztus
életének kezdetétől a lelke
beléöntött
tudást (scientia infusa) birtokolt. (Senta. communis.)
- Krisztus
lelke szerzett tudást vagy
tapasztalati
tudást (scientia acquisita, sc. experimentalis) is birtokolt. (Sent.
communis.)
- Krisztus
mentes volt az áteredő bűntől és mentes
volt minden személyes bűntől. (De fide)
- Krisztus
mentes volt a bűnre való hajlandóságtól
is. (Sent. fidei proxima; a tényleges hajlandóságra vonatkozóan:
De
fide)
- Jézus
Krisztus vétkezhetetlen volt. (De fide)
- Jézus
Krisztus emberi természete
lényegileg
szent a Személyes Egység révén. (Sent. communis.) Vö. Lk 1,35.
- Jézus
Krisztusban megvolt a kegyelem teljessége:
a megszentelő kegyelem, az isteni és erkölcsi erények és a Szentlélek
ajándékai. (Sent. certa.)
- Jézus
Krisztusban a megszentelő
kegyelem
teremtett kegyelem volt, egy bizonyos szempontból végtelen, azaz olyan
tökéletességben volt, hogy növelni már nem lehetett. (Sent. communis.)
- A
megszentelő kegyelem Krisztusból, a
Főből árad
ki az Ő misztikus Testének tagjaira. (Sent. communis.)
- Krisztus
emberi természete az isteni
természettel való együttműködés
által képes mindannak a
létrehozására,
megvalósítására, ami kapcsolatban van a
megtestesülés titkával. (Sent.
certa.)
- Krisztus
embersége érzékeny volt. (De fide)
- Krisztus
lelke érzéki indulatok alá volt vetve. (Sent. certa.)
(Fel)
A
Megváltás műve
A Megváltás általánosságban
- Isten Fia
azért lett emberré, hogy megváltson
minket. (De fide)
- A bukott
ember önmagát nem tudja megváltani. (De fide)
- Isten
sem belső, sem külső kényszer alatt nem
állt, hogy megváltsa az emberiséget. (Sent. certa.)
- A
Megtestesülés nem volt abszolút
szükséges a
Megváltáshoz. (Sent. communis.)
- Ha Isten
a megváltást teljes és méltó
elégtétellel akarta megtenni, akkor szükséges volt az Isteni Személy
megtestesülése. (Sent. communis.)
A Megváltás megvalósulása
Krisztus hármas hivatala által
- Krisztus az
egyetlen és első közvetítő Isten és
az ember között. (De fide)
- Krisztus az Ószövetségben megígért legfőbb
Próféta, és az emberiség tökéletes tanítója. (Sent. certa.)
- Krisztus az
emberiség legfőbb és örök Főpapja. (De fide)
- Krisztus
igaz és valódi áldozatként felajánlotta
önmagát a kereszten. (De fide)
- Jézus
Krisztus a mennyei Atya iránti
engedelmességből, önként és irántunk való szeretetből vállalta a
szenvedést és kereszthalált. (Sent. fidei proxima.)
- Krisztus
keresztáldozata révén megváltott
minket, és kiengesztelt bennünket az Istennel. (De fide)
- Jézus
Krisztus szenvedésével és kereszthalálával
elégtételt adott az emberiség bűneiért. (Sent. fidei proxima.)
- Krisztus
helyettes elégtétele
elegendő vagy
teljes értékű a benső érdeme miatt. (Sent. communior.)
- A
Krisztus által adott elégtétel
belső értéke
szerint minden bűnt felülmúló és végtelen értékű. (Sent. communis.)
- (a) [1.] Krisztus
nem csak a választottakért
halt meg. (De fide)
[2.] Krisztus
nem csak a hívőkért halt meg,
hanem kivétel nélkül minden emberért. (Sent. fidei proxima.)
(b) Krisztus elégtétele nem terjed ki a bukott angyalokra.
- Krisztus
szenvedése nem csak elégtétel, hanem
érdem is. (De fide)
- Krisztus
kiérdemelte önmagának a megdicsőülést
(Feltámadás, a test színeváltozása, mennybemenetel). (Sent.
certa.)
- Krisztus
kiérdemelte számunkra a
természetfeletti rend visszaállítását. (Sent. certa.)
Krisztus megváltó művének
dicsőséges eredménye
- Jézus
Krisztus halála után a testétől különvált
lelkével az alvilágba szállt alá. (De fide) (Az alvilág a
kereszténység előtti korban meghalt igazak lelkeinek tartózkodási
helye, a pokol ún. tornáca (limbus Patrum).
- Jézus
Krisztus halála után harmadnapra
dicsőségesen feltámadt. (De fide)
- A föltámadt
Krisztus testével és lelkével
fölment a mennybe, ott ül a Mindenható Atyaisten jobbján. (De fide)
A
Megváltó édesanyja
Mária mint Isten anyja
- A
Boldogságos Szűz Mária valóban az Isten anyja. (De fide)
Isten anyjának privilégiumai
- A
Boldogságos Szűz Mária létének első
pillanatától kezdve, Jézus Krisztus megváltói érdemeire való
tekintettel az áteredő bűn minden szennyétől mentes maradt. (De fide)
- A
Boldogságos Szűz Mária mentes volt
a bűnre
való hajlamtól és a bűnös vágyakat
ébresztő kísértésektől is. (Sent.
communis.)
- Isten
kegyelmének különleges privilégiuma által
Mária mentes volt minden személyes bűntől, a halálos és a bocsánatos
bűntől is. (Sent. fidei proxima.)
- Mária szűz
a szülés előtt, a szülésben és a
szülés után. (De fide)
- Mária a
Szentlélek által fogant, emberi
közreműködés nélkül. (De fide)
- Mária
megőrizte szűzi sértetlenségét Jézus
születésében is. (De fide a tanítás általános kihirdetése
alapján)
- Mária szűz
maradt Jézus születése után is. (De fide)
- Mária
időleges halált szenvedett el. (Sent.
communior.)
- Mária földi
életpályája befejezése után,
testével és lelkével együtt fölvétetett a mennyei dicsőségbe. (De fide)
Mária közreműködése a Megváltó
művében
- Mária adta
a Megváltót, minden kegyelem forrását
a világnak, és ily módon ő minden kegyelem csatornája. (Sent.
certa.)
- Mária
Mennybevétele után senki sem
kap kegyelmet
Krisztustól az ő tényleges közbenjáró
közreműködése nélkül. (Sent. pia
et probabilis.)
- Mária
minden kegyelem közvetítője
(Mediatrix) a
Megtestesülésben való közreműködése által. (Mediatio in universali.)
- Mária
minden kegyelem közvetítője
(Mediatrix) a
mennyben való közbenjárása által. (Mediatio in speciali.)
- Mária,
az Isten anyja jogosult a kitüntetett
Mária-tiszteletre (hüperdulia). (Sent certa.)
(Fel)
A megszentelő Isten
Kegyelem és megigazulás
Az
aktuális vagy segítő kegyelem
Az aktuális kegyelem
természete
- Az
aktuális kegyelem belsőleg és közvetlenül
megvilágosítja az értelmet és erősíti az akaratot. (Sent.
certa.)
- A lélek
készségében Isten természetfeletti
beavatkozása megelőzi az akarat szabad tettét. (De fide)
- A lélek
készségében Isten természetfeletti
kegyelme kíséri az ember akaratának szabad tetteit. (De fide)
Az aktuális kegyelem
szükségessége
- A
megigazulás előtti előkészítő cselekedetekhez
Isten természetfeletti kegyelme (gratia elevans) elengedhetetlenül
szükséges. (De fide)
- A belső
természetfeletti kegyelem
elengedhetetlenül szükséges a hithez és az üdvösséghez való első
lépéshez. (De fide)
- A
megigazultnak is szüksége van az
aktuális
kegyelemre az üdvös cselekedetek megtételéhez. (Sent. communis.)
- Isten
különleges segítsége nélkül a megigazult
nem képes mindvégig megmaradni a kegyelem állapotában. (De fide)
- A
megigazult ember egész életén át Isten
különleges kiváltsága nélkül a bűnöket (beleértve a bocsánatosakat is)
nem tudja elkerülni. (De fide)
- Az ember
még bukott állapotában is képes a
természetes értelmi képességével megismerni a vallási és erkölcsi
igazságokat. (De fide)
- Egy
erkölcsileg jó cselekedethez nem szükséges a
megszentelő kegyelem. (De fide)
- A
hit kegyelme nem szükséges egy erkölcsi
jócselekedet megtételéhez. (Sent. certa.)
- Az
aktuális kegyelem nem szükséges egy erkölcsi
jócselekedet megtételéhez. (Sent. certa.)
- A bukott
emberi természet állapotában az
embernek erkölcsileg lehetetlen a természetfeletti Kinyilatkoztatás
nélkül könnyen, erős biztonsággal és minden tévelytől mentesen
megismernie a természeti rend minden vallásos és erkölcsi igazságát. (De fide)
- A
bukott emberi természet állapotában az
embernek erkölcsileg lehetetlen a helyreállító kegyelem (gratia sanans)
nélkül eleget tennie a teljes erkölcsi törvénynek, és győznie minden
komoly kísértés fölött az idő bármely nagyobb időszakában. (Sent.
certa.)
Az aktuális kegyelem
szétosztása
- A kegyelem
nem érdemelhető ki természetes
tettekkel, sem „de condigno” (kb. „méltányosság szerint”), sem „de
congruo” (kb. „igazságosság szerint”). (De fide)
- A
kegyelem nem nyerhető el pusztán természetes
ima kérése által. (Sent. Certa.)
- Az
ember önmagától nem képes pozitív
fölkészültséget szerezni a kegyelemre. (Sent. certa.)
- Az
emberi bűnök ellenére Isten minden embert
igazán üdvözíteni akar. (Sent. fidei proxima.)
- A
megigazult embernek Isten mindig megadja a
szükséges és elégséges kegyelmet (gratia proxime vel remote sufficiens)
ahhoz, hogy Isten parancsait mindig megtartsa és megmaradjon a kegyelem
állapotában. (De fide)
- Isten a
bűnösöknek, még a
megátalkodott
bűnösöknek is megadja a szükséges és elégséges kegyelmet (gratia saltem
remote sufficiens), hogy megtérjenek. (Sent. communis.)
- Isten az ártatlan hitetleneknek (infideles
negativi) is megadja az elégséges és szükséges kegyelmet, hogy
eljussanak az örök üdvösségre. (Sent. certa.)
- Isten, az
ő akaratának örök elhatározása szerint
bizonyos embereket eleve elrendelt az örök boldogságra. (De fide)
- Isten, az ő
akaratának örök elhatározása szerint
bizonyos embereket, beszámítva nekik az előre látott bűneiket (azaz
utólag, bűneik miatt) eleve elrendelt az örök elvetésre. (De fide)
A kegyelem és a szabadság
közötti kapcsolat
- A
gondviselés jelen rendjében van hatékony
kegyelem is. (Sent. fidei proxima.)
- A hatékony
kegyelem nem teszi fölöslegessé és
nem szünteti meg a szabad akaratot. (De fide)
- A
gondviselés jelen rendjében van valóban és
merőben elégséges kegyelem (gratia vere et mere sufficiens), amely
hatástalan marad. (De fide)
A
habituális vagy megszentelő kegyelem
A megigazulás folyamata
- A felnőtt
ember Isten kegyelmétől indíttatva és
azzal együttműködve köteles előkészülni a megigazulásra. (De fide)
- A felnőtt
ember megigazulása hit nélkül
lehetetlen. (De fide)
- A hiten
kívül további cselekedeteknek is jelen
kell lennie. (De fide)
A megigazulás állapota
- A
megszentelő kegyelem egy teremtett
természetfeletti adomány, amely ténylegesen különbözik Istentől. (Sent.
fidei proxima.)
- A
megszentelő kegyelem a lét egy
természetfeletti állapota, amely Isten által belénk árad, és amely
tartósan a lélekben marad. (Sent. certa.)
- A
megszentelő kegyelem nem önmagában létező
állag (szubsztancia), hanem valóságos járulék (akcidens), amely a lélek
állagához (szubsztanciájához) járul. (Sent. certa.)
- A
megszentelő kegyelem ténylegesen
különbözik a
szeretettől, a szeretet természetfeletti erényétől. (Sent. communior.)
- A
természetfeletti kegyelem egy részesedés az
isteni természetben. (Sent. certa.)
- A
megszentelő kegyelem megszenteli az embert. (De fide)
- A
megszentelő kegyelem
természetfeletti
szépséget ad a léleknek. (Sent. communis.)
- A
megszentelő kegyelem a megigazult embert Isten
barátjává teszi. (De fide)
- A
megszentelő kegyelem a megigazult embert Isten
gyermekévé, és az örök élet
reménybeli örökösévé teszi. (De fide)
- A
megszentelő kegyelem a megigazult embert a
Szentlélek templomává teszi, és így maga a Szentlélek lakik benne. (Sent. certa.)
- A hit,
remény és szeretet három isteni vagy
teológiai erénye a megszentelő kegyelemmel az emberbe öntetik. (De
fide)
- Az
erkölcsi erények szintén az
emberbe öntetnek
a megszentelő kegyelemmel. (Sent. communis.)
- A
Szentlélek ajándékai szintén az
emberbe
öntetnek a megszentelő kegyelemmel. (Sent. communis.)
- Külön
kinyilatkoztatás nélkül senki sem lehet
biztos a hitnek a bizonyosságával afelől, hogy valóban kegyelmi
állapotban van. (De fide)
- A
megigazult emberekben a megszentelő kegyelem
állapota nem egyenlő. (De fide)
- A kegyelem
növekedhet a jócselekedetek által. (De fide)
- A kegyelem,
amellyel megigazultunk,
elveszíthető, és a halálos (és súlyos) bűn által el is veszítjük. (De fide)
- A
megszentelő kegyelemmel mindig
elvesztjük a
szeretet erényét is. (Sent. communis.?)
- A
megszentelő kegyelem Isten kegyelmétől
indíttatva, Krisztus érdeméből a bűnbánat szentsége által újra
elnyerhető. (De fide)
A megigazulás következményei
vagy gyümölcsei, avagy az érdemről szóló
tanítás
- A
megigazult ember Jézus Krisztus érdemei által,
Isten kegyelmének segítségével, jócselekedeteivel valóban érdemeket
szerez. (De fide)
- A
megigazult ember jócselekedeteivel kiérdemli
magának a megszentelő kegyelem növekedését, az örök életet (már ha
kegyelem állapotában hal meg), és a mennyei dicsőség növekedését. (De fide)
(Fel)
Az Egyház
Az Egyház isteni eredete
- Az Egyház
Jézus Krisztus Misztikus Teste. (Sent.
certa.)
- Az Egyházat
Jézus Krisztus
alapította. (De fide)
Az
Egyház szervezete
- Krisztus
megalapította az Egyházat, hogy
megváltói munkáját folytassa minden időkre. (De fide)
- Rendeltetése
és hatékonysága miatt az Egyház egy
természetfeletti lelki társaság. (Sent. certa.)
- Az
Egyház tökéletes társaság. (Sent. certa.)
- Krisztus
hierarchikus szervezetet adott
Egyházának. (De fide)
- Az
Apostoloknak adott hatalom átörökítődik a
püspökökre. (De fide)
- Krisztus
kijelölte Péter apostolt, hogy első
legyen az apostolok között, és az egész Egyház látható feje legyen,
amellyel közvetlenül és személyesen kijelölte a joghatósági primátusra. (De fide)
- Krisztus
rendelése szerint vannak Péternek az
egész Egyházra kiterjedő primátusa folytonosságában mindig utódai. (De fide)
- Péter utóda
ugyanabban a primátusban Róma
püspöke. (De fide)
- A római
püspöknek az egyetemes Egyházra
kiterjedő teljes és legfőbb joghatósági hatalma nem csak azokban a
dolgokban van, amelyek a hitet és az erkölcsöket, hanem azokban is,
amelyek az egész világon elterjedt Egyház fegyelmét és kormányzását
érintik. (De fide)
- Az isteni jog folytán a püspökök a kormányzás rendes és közvetlen hatalmával rendelkeznek részegyházaik felett. (De fide)
- Az egyes püspökök pásztori hatalmukat közvetlenül a pápától kapják. (Sent. probabilior.)
Az Egyház belső szervezete
- Az Egyház Krisztuson alapul. (De fide)
- Az Egyház feje Krisztus. (De fide)
- A mi
Megváltónk maga óvja isteni
erejével az
általa alapított társaságot, az Egyházat. (XII. Piusz)
- Krisztus
az Ő Testének, az Egyháznak
az isteni
Megváltója. (XII. Piusz)
- A
Szentlélek az Egyház lelke. (Sent.
communis.)
Az Egyház
lényegi ismérvei
- Az
Egyház
csalhatatlan, azaz megmaradt és meg
fog maradni az üdvösség Krisztus által
alapított intézményének a világ
végéig. (Sent. certa.)
- A hit és az
erkölcs dolgaira vonatkozó tanítások
végső döntéseiben az Egyház tévedhetetlen. (De fide)
- A
tévedhetetlenség elsődleges tárgya a hit és
erkölcsre vonatkozó keresztény tanítás formailag kijelentett igazságai. (De fide)
- A
tévedhetetlenség másodlagos tárgya a hit és
erkölcsre vonatkozó keresztény tanítás igazságai, amelyek nincsenek
formailag kijelentve, de amelyek szorosan kapcsolódnak a
Kinyilatkoztatás tanításához. (Sent. certa.)
- A pápa
tévedhetetlen, amikor „ex cathedra”
beszél. (De fide)
- A püspökök teljessége tévedhetetlen, mind amikor egyetemes zsinaton gyűlnek össze, mind amikor a földkerekségen szét vannak szóródva, és egyként egymással és a római pápával a hit vagy erkölcs tanítását véglegesen adják elő. (De fide)
- A
Krisztus által alapított Egyház egy külsőleg
látható közösség. (Sent. certa.)
- A Krisztus
alapította Egyház egy és egyetlen. (De fide)
- A Krisztus
alapította Egyház szent. (De fide)
- Az
Egyháznak nem csak a szentek a tagjai, hanem
a bűnösök is az Egyházhoz tartoznak. (Sent. certa.)
- A Krisztus
alapította Egyház katolikus. (De fide)
- A Krisztus
alapította Egyház apostoli. (De fide)
Az Egyház szükségessége
- Az
Egyház
tagjai azok, akik érvényesen felvették
a keresztség szentségét, és akik nem
váltak el a Hit megvallásának
egységétől, és az Egyház
törvényes közösségének az
egységétől. (Sent.
certa.)
- Az
Egyházhoz tartozás minden ember számára
szükséges az üdvösséghez. (De fide)
A szentek közössége
- Isten
Országának tagjai, akik megszentelődtek
Krisztus megváltó kegyelméből itt a
földön és a másvilágon, egy
közös
természetfeletti életben egyesültek az Egyház
Fejével és egymással. (Sent. certa.)
- A
közbenjáró ima által a hívők a földön
adományokat eszközölhetnek ki Istentől mások számára. (Sent.
certa.)
- A hívő a
kegyelem állapotában végzett
jócselekedetek által adományokat érdemelhet ki „de congruo” (kb.
„igazságosság szerint”) Istentől. (Sent. probabilis.)
- A
hívő a kegyelem állapotában végzett
jócselekedetek által másokért is vezekelhet. (Sent. cert.)
- Jó
(megengedett) és hasznos dolog a mennyei
szenteket tisztelni, és segítségül hívni őket, hogy eszközöljék ki
számunkra Istentől jótéteményeit. (De fide)
- Jó
(megengedett) és hasznos dolog tisztelni a
szentek relikviáit. (De fide)
- Jó
(megengedett) és hasznos dolog tisztelni a
szentek képeit. (De fide)
- Az élő
hívek közbenjáró imájukkal, és főként a
szentmiseáldozat fölajánlásával segíthetnek a purgatóriumban lévő
lelkeknek. (De fide)
- A
mennyben lévő szentek is
segíthetnek
közbenjárásukkal a purgatóriumban lévő lelkeknek. (Sent. communis.)
- A
purgatóriumban lévő lelkek
közbenjárhatnak a
Misztikus Test többi tagjaiért. (Sent. probabilis.)
- A
pokolban lévő kárhozottakért
mondott imának
nincs haszna, mivel ők nem tartoznak Krisztus Misztikus Testéhez.
(Sent. communis.)
(Fel)
A
szentségek
A szentségek természete
- Az új
Szövetség szentségei a Krisztus által
létesített kegyelem hatékony jelei. (Sent. certa.?)
- A
szentségek külső jelei két lényeges elemből
állnak, mégpedig dologból (anyag) és szóból (forma) (res et verbum vagy
elementum et verbum). (Sent. fidei proxima.)
A szentségek hatékonyságai és
eredményei
- Az
Újszövetség szentségei tartalmazzák azt a
kegyelmet, amelyet jelölnek, és azt, amelyet közölnek az elébe akadályt
nem gördítő személlyel. (De fide)
- A
szentségek hatékonysága a végbevitt szentségi
cselekményből (ex opere operato) ered. (De fide)
- Az
Újszövetség összes szentsége megszentelő
kegyelmet ad a szentség befogadójának. (De fide)
- Minden
egyes szentség sajátos
szentségi
kegyelmet ad. (Sent. communis.)
- Három
szentség, a keresztség, a bérmálás és az
egyházi rend egy eltörölhetetlen lelki jegyet (karaktert) vésnek be a
lélekbe, ezért nem lehet őket megismételni. (De fide)
- A
szentségi jegy megadja a teljes
erőt a
keresztény istentisztelet cselekedeteinek megtételéhez. (Sent.
communis.)
- A szentségi
jegy hordozójának haláláig megmarad. (De fide)
A szentségek alapítása és
hétszeres természete
- Az
Újszövetség összes szentségét Jézus Krisztus
alapította. (De fide)
- Krisztus
az összes szentséget közvetlenül és
személyesen alapította. (Sent. certa.)
- Krisztus
megszabta a szentségek lényegét. Az
Egyháznak nincs hatalma megváltoztatni azokat. (Sent. certa.)
- Az
újszövetségnek hét szentsége van. (De fide)
- Isten
a szentségek nélkül is közölhet kegyelmet. (Sent. certa.)
- Az
Újszövetség szentségei szükségesek az emberek
üdvösségéhez. (De fide)
A szentségek kiszolgáltatója
és felvevője
- A
szentségek elsődleges kiszolgáltatója Jézus
Krisztus. (Sent. certa.)
- A
szentségek másodlagos
kiszolgáltatója a
vándorúton járó ember. (Sent. communis).
- A szentség
érvényessége és hatékonysága
független a kiszolgáltató igazhitűségétől és kegyelmi állapotától. (De fide)
- A szentség
érvényes kiszolgáltatásához
szükséges, hogy a kiszolgáltató megfelelő módon teljesítse a szentségi
jeleket. (De fide)
- A szentség
kiszolgáltatójának fel kell indítania
a szándékot, hogy azt tegye, amit az Egyház tesz. (De fide)
- Csak a
vándorúton járó ember vehet
fel
érvényesen egy szentséget. (Sent. communis.)
- A
bűnbánat szentsége kivételével, a
felvevő
részéről sem igazhitűség, sem erkölcsi érdemesség nem szükséges a
szentség érvényességéhez. (Sent. communis.)
- A
szentség érvényességéhez, feltéve, hogy
felnőtt a felvevő, szükséges a szentséget felvevő szándék.
(Sent.
certa.)
- Felnőtt
felvevőknél szükséges az erkölcsi
érdemesség, hogy a szentséget méltón és gyümölcsözőn fogadja be. (De fide)
- A
keresztség, a bűnbánat és az
egyházi rend
szentsége, ha azt érvényesen, de méltatlanul vették fel, újjáéled,
miután az erkölcsi érdemesség helyreáll, azaz a szentségi kegyelem
azután adódik meg. (Sent. communis.)
A kereszténység előtti
szentségek és szentelmények
- Az
Ószövetség szentségei nem közöltek ex opere
operato kegyelmet, hanem pusztán egy külső, érvényes tisztaságot. (Sent. certa.)
A hét
szentség
A keresztség szentsége
- A
keresztség igaz és sajátos szentségét Jézus
Krisztus alapította. (De fide)
- A
keresztség szentségének távolabbi anyaga
(materia remota) a valódi és természetes víz. (De fide)
- A
keresztség szentségének közelebbi anyaga
(materia proxima) a lemosás (ablutio), mely során a víz fizikai
érintkezésbe kerül a testtel. (Sent. certa.)
- A
keresztség formája a kiszolgáltató szavaiban
áll, amelyek kísérik és kifejezik a cselekményt. (Sent. certa.?)
- A
keresztség megadja a megigazulás megszentelő
kegyelmét. (De fide)
- A
keresztség eltörli a bűnökért járó összes
büntetést, az örök és az ideiglenes büntetést egyaránt. (De fide)
- A
keresztség szentségében, még ha valaki
méltatlanul is veszi fel, Isten eltörölhetetlen szentségi jegyet vés a
lélekbe, és emiatt a szentség nem ismételhető meg. (De fide)
- A
víz
általi keresztség (Baptismus fluminis), de
legalábbis a rá irányuló
kívánság, az Evangélium hirdetése
óta minden
embernek, kivétel nélkül, szükséges az
üdvösséghez. (De fide)
- Minden
ember érvényesen tud keresztelni. (De fide)
- A
keresztséget bármely vándorúton lévő ember
megkaphatja, aki még nem volt megkeresztelve. (De fide)
- A gyermekek
keresztsége érvényes és megengedett. (De fide)
A bérmálás szentsége
- A bérmálás
a keresztségtől különböző, Jézus
Krisztus által alapított, valódi szentség. (De fide)
- A
bérmálás formája azok a szavak,
amelyet a
kiszolgáltató mond, miközben ráteszi kezét a felvevőre és megkeni
homlokát. (Sent. communis.)
- A
bérmálás növeli a megszentelő kegyelmet. (Sent. certa.)
- A
bérmálás sajátságos működése a
keresztségi
kegyelem tökéletesítése. (Sent. communis.)
- A bérmálás
szentségében, Isten eltörölhetetlen
szentségi jegyet vés a lélekbe, és emiatt a szentség nem ismételhető
meg (De fide)
- A
megkeresztelt ember a bérmálás nélkül is
eljuthat az örök üdvösségre. (Sent. fidei proxima.)
- A bérmálás
rendes kiszolgáltatója egyedül a
püspök. (De fide)
- A
bérmálás rendkívüli kiszolgáltatója az a pap,
akire átruházódik a kiszolgáltatás teljes hatalma az egyházjognak
megfelelő módon, vagy különleges pápai felhatalmazás alapján. (Sent.
certa.)
- A
bérmálás szentségét minden megkeresztelt
személy megkaphatja, aki még nem volt megbérmálva. (Sent.
certa.)
- A
bérmálás megismétlése érvénytelen és súlyosan
elítélendő. (Sent. certa.?)
Az
Eucharisztia
Krisztus valóságos
jelenlétének ténye
- Az
Eucharisztiában Jézus Krisztus valóban,
valóságosan és lényegileg testével és vérével jelen van. (De fide)
Krisztus valóságos
jelenlétének megvalósulása, avagy az átlényegülés
- Az
Oltáriszentségben a kenyér és a bor teljes
lényege (szubsztanciája) Krisztus testévé és vérévé változik. (De fide)
- A kenyér és
a bor külső színei (akcidensei)
megmaradnak a lényeg átváltozása után. (De fide)
- A
szentségi színek megmaradnak fizikai
valóságukban a lényeg átváltozása után. (Sent. certa.)
- A
szentségi színek megmaradnak a velük járó
lényeg nélkül. (Sent. certa.)
Krisztus
valóságos jelenlétének
természete és módja
- Krisztus
Teste és Vére, testével és lelkével,
istenségével és emberségével, a teljes Krisztus, egészen és osztatlanul
jelen van az Eucharisztiában. (De fide)
- Krisztus
egészen és teljesen jelen van mind a
két szín alatt, és bármelyik szín alatt. (De fide)
- Amikor a
konszekrált színeket elválasztják,
akkor az egész Krisztus van jelen a szín minden egyes darabjában. (De fide)
- A
konszekráció elvégzése után Krisztus Teste és
Vére véglegesen jelen van az Eucharisztiában. (De fide)
- Az igaz
Istennek kijáró imádó tiszteletet
(latria) kell megadni az Eucharisztiában jelenvaló Krisztusnak. (De fide)
A szent Eucharisztia és az
emberi értelem
- Krisztus
valóságos jelenléte az Eucharisztiában
a hit misztériuma. (Sent. certa.)
Az Eucharisztia mint szentség
- Az
Eucharisztia Jézus Krisztus által alapított
valódi szentség. (De fide)
- Az
Eucharisztia anyaga a búzából készült kenyér
és a szőlőből készített bor. (De fide)
- Az
Eucharisztia formája Krisztus szavaiból áll,
amelyekkel ezt a szentséget létrehozta, amit a konszekráció során
kimondanak. (Sent. certa.)
- Az
Eucharisztia legfőbb gyümölcse a befogadó
belső egyesülése Krisztussal. (Sent. certa.)
- A
Eucharisztia a lélek táplálékaként megőrzi és
növeli a lélek kegyelmi életét. (Sent. certa. )
- Az
Eucharisztia az örök élet és a dicsőséges
feltámadás záloga. (Sent. certa.)
- Az értelem
használatára el nem jutott
gyermekeknek az Eucharisztia vétele nem szükséges az üdvösséghez. (De fide)
- A
felnőtt és értelmének használatára eljutott
embernek szükséges az Eucharisztia vétele. (Sent. certa.)
- A két szín
alatti áldozás nem szükséges az egyes
krisztushívőnek, sem Isten parancsából, sem az üdvösség
szükségszerűségéből. (De fide)
- Az
Eucharisztia szentségét senki más nem
hozhatja létre csak a szabály szerint felszentelt pap. (De fide)
- Az
Eucharisztia szentségében minden
megkeresztelt személy részesülhet, beleértve a kisgyermekeket is. (De fide)
- Az Eucharisztia méltó vételéhez
kegyelmi
állapot, továbbá helyes és jámbor szándék szükséges. (De fide
a
kegyelmi állapotra vonatkozóan.)
Az Eucharisztia mint áldozat
Az Eucharisztia áldozatának
valósága
- Az
Eucharisztia valódi és sajátos áldozat. (De fide)
A Szentmise áldozatának
természete
- A Szentmise
áldozata Krisztus keresztáldozatát
jeleníti meg, annak emlékezetét ünnepeli meg, és alkalmazza
üdvösségszerző erejét. (De fide)
- A
Szentmise
áldozatában és a Kereszt áldozatában
az áldozati adomány és az elsődleges
áldozatbemutató pap egy és
ugyanaz; csakis a feláldozás természetében
és módjában van különbség. (De fide)
- A
lényegi áldozati tett megvalósulása
csak az
átlényegülés pillanatában történik. (Sent. communis.)
A Szentmise áldozatának
hatásai és hatékonysága
- A Szentmise
áldozata nem csupán a dicséret és
hálaadás áldozata, se nem csupán visszaemlékezés a kereszten történt
áldozatra, hanem valóban engesztelő és kegyelemadó áldozat. (De fide)
A bűnök megbocsátásának egyházi
hatalma
Az Egyház bűnmegbocsátó
hatalmának léte
- Jézus
Krisztus bűnbocsátó hatalmat adott az
Egyháznak, az apostoloknak és az ő utódaiknak, a keresztség után
elkövetett bűnök bocsánatára. (De fide)
Az Egyház bűnmegbocsátó
hatalmának tulajdonságai
- Az Egyház
feloldozása a bűnöket valóban,
tökéletesen és közvetlenül eltörli. (De fide)
- Az Egyház
hatalma a bűnök megbocsátásában az
összes bűnre, kivétel nélkül érvényes. (De fide)
- Az Egyház
bűnmegbocsátó hatalmának gyakorlása
bírói aktus. (De fide)
Az Egyház bűnbocsánata mint
szentség
Az Egyház bűnmegbocsátó
hatalmának léte
- A
bűnbocsánat valódi és szoros értelemben vett
szentség, amely különbözik a keresztség szentségétől. (De fide)
- A
tökéletes bánat megadja a megigazulás
kegyelmét, és már a bűnbocsánat szentségének felvétele előtt
kiengeszteli az embert Istennel. (Sent. fidei proxima.)
- A tökéletes
bánat általi szentségen kívüli
megigazulás csak akkor érvényesül, ha a szentség felvétele utáni
vággyal (votum sacramenti) kapcsolódik. (De fide)
- A
félelemből eredő bánat erkölcsileg jó és
természetfeletti cselekedet. (De fide)
- A
tökéletlen bánat is alkalmassá teszi
az embert a
bűnbocsánat szentségére. (Sent. communis.)
- A szentségi
gyónást Isten rendelte el, és
szükséges az üdvösséghez. (De fide)
- Isteni
jogon a gyónónak kötelessége meggyónnia
minden halálos (és súlyos) bűnét részletesen és egyenként, illetve azon
körülményeket, amelyek a bűn jellegét megváltoztatják. (De fide)
- A
bocsánatos bűnök megvallása nem szükséges, de
megengedett és hasznos. (De fide)
- A
már megbocsátott bűnök ismételt meggyónása
megengedett és hasznos. (Sent. certa.)
- Az
ideiglenes büntetés nem mindig teljesen
engedtetik el a bűnnel és az örök büntetéssel együtt. (De fide)
- A
papoknak
joga és kötelessége a bűnök minősége
és a bűnbánók képessége szerint
üdvös és megfelelő elégtételt kiszabni. (De fide)
- A
szentségen kívüli bűnbánati cselekedetek, mint
az önként vállalt vezeklések, és az Isten által adott kellemetlenségek
türelmes elviselése, engesztelő értékűek. (De fide)
- A
bűnbocsánat szentségének formáját a
kiszolgáltató feloldozó szavai alkotják. (De fide)
- A
feloldozás a bűnbánó cselekedeteivel együtt
eredményezi a bűnök bocsánatát. (De fide)
A bűnbocsánat szentségének
hatásai és szükségessége
- A
bűnbocsánat szentségének elsődleges hatása a
kiengesztelődés Istennel. (De fide)
- A
kegyelem állapotában végbevitt
jócselekedeteink érdemei, amelyek a halálos bűn miatt elhaltak, az
újbóli megigazuláskor visszaélednek. (Sent. communis.)
- A
bűnbocsánat szentsége szükséges az üdvösséghez
azoknak, akik a keresztség után halálos bűnt követtek el. (De fide)
A bűnbocsánat szentségének
kiszolgáltatója és felvevője
- Az Egyház
feloldozó hatalmának egyedüli
birtokosai a püspökök és a papok. (De fide)
- A diakónus,
alacsonyabb rangú egyházi személy,
vagy laikus által adott feloldozás nem szentségi feloldozás. (De fide)
- A
bűnbocsánat szentségét bármely megkeresztelt
ember megkaphatja, aki a keresztség után halálos vagy bocsánatos bűnt
követett el. (De fide)
Függelék
A búcsúk tanítása
- Az
Egyháznak megvan a hatalma búcsúkat
engedélyezni. (De fide)
- A
búcsúk forrása a kiengesztelődés egyházi
kincsestára, amely Krisztus és a szentek túláradó érdemeit tartalmazza. (Sent. certa.)
- A búcsúk
gyakorlata a hívőknek hasznos és üdvös. (De fide)
A betegek szentsége
- A betegek
kenete Krisztus által alapított valódi
és sajátos értelemben vett szentség. (De fide)
- A betegek
kenetének távoli anyaga az olaj. (De fide)
- A forma a
pap imájából áll, amely a beteg
személy megkenését kíséri. (De fide)
- A betegek
kenete megszentelő kegyelmet ad a
betegnek, amely megkönnyíti és megerősíti őt. (De fide)
- A betegek
kenetének szentsége eltörli a még
kiengeszteletlenül maradt bűnöket és a bűn maradványait. (De fide)
- A betegek
kenetének hatása olykor a test
egészségét is elnyerheti, ha a lélek üdvösségének ez felel meg. (De fide)
- önmagában
a betegek kenete nem szükséges az
üdvösséghez. (Sent. certa.)
- érvényesen
csak püspökök és papok adhatják fel a
betegek kenetét. (De fide)
- A betegek
kenetét csak azok a hívők kaphatják
meg, akik súlyosan betegek. (De fide)
Az egyházi rend szentsége
- Az egyházi
rend Krisztus által alapított valódi
és sajátos értelemben vett szentség. (De fide)
- A négy
alsóbb rend, és a
szubdiakonátus nem
szentség, hanem csak szentelmény. (Sent. Communior.)
- A
papszentelés szentség. (De fide)
- A
püspökszentelés szentség. (Sent. certa.)
- A püspökök
a papok fölé vannak rendelve. (De fide)
- A
diakónusszentelés szentség. (Sent. certa.)
- A
diakónusi, a papi és a püspöki rend egyetlen
anyaga a kézrátétel. (Sent. fidei proxima).
- Az
eszközök átadása (traditio) nem szükséges a
diakónus-, pap és püspökszentelés érvényességéhez. (Sent. fidei
proxima.)
- A
diakónusi, a papi és a püspöki rend formáját
egyedül azok a szavak képezik, amelyek a kézrátétel folytán átadandó
hatalmat közelebbről meghatározzák. (Sent. fidei proxima.)
- Az egyházi
rend szentsége megszentelő kegyelmet
közvetít a befogadónak. (De fide)
- Az egyházi
rend szentségével eltörölhetetlen
jegy (karakter) vésődik a befogadó lelkébe. (De fide)
- Az egyházi
rend szentség a befogadónak egy
állandó lelki hatalmat ad. (De fide)
- Az egyházi
rend összes, mind a szentségi, mind a
nem szentségi fokozatának, rendes kiszolgáltatója egyedül az érvényesen
felszentelt püspök. (De fide)
- A
négy alsóbb rendnek, és a szubdiakonátus
rendjének rendkívüli kiszolgáltatója a pap. (Sent. certa.)
- Az egyházi
rend szentségét csak megkeresztelt
férfi veheti fel. (De fide)
A házasság szentsége
- A házasság
nem emberi, hanem isteni mű. (Sent.
certa.)
- A házasság
valódi, szoros értelemben vett és
Krisztustól alapított szentség. (De fide)
- A
házasság célja a gyermeknemzés és
nevelés,
illetve a kölcsönös segítés, a szeretet
ápolása és az érzéki vágyak
csillapítása. (Sent. certa.)
- A
házasság lényegi tulajdonságai az egység
(monogámia) és a felbonthatatlanság. (Sent. certa.)
- A
keresztények (megkereszteltek) közötti minden
érvényes házassági szerződés önmagában szentség. (Sent. certa.)
- A házasság
szentségi szerződéséből jön létre a
házasság köteléke, amely a házastársakat élethosszig tartó
szétválaszthatatlan életközösségbe köti. (De fide)
- A házasság
szentsége megszentelő kegyelmet ad a
házasodó feleknek. (De fide)
- A
házasodó felek a házasságkötéskor egymásnak
szolgáltatják ki a szentséget. (Sent. certa.)
- Az
Egyház bírja az egyedüli és kizárólagos jogot
arra, hogy törvényeket hozzon és igazságot szolgáltasson a
megkereszteltek házassági ügyeiben, amennyiben ezek az ügyek érintik a
házasság szentségét. (Sent. certa.)
- A
házassági jognak olyan használata, amely azt
a gyermeknemzés természetes
hatásától szándékosan megfosztja,
Isten és
a természet törvényének
megsértése. (De fide?)
(Fel)
Az
üdvösség beteljesedése
A végső dolgok, avagy a
beteljesedés (eszkatológia) tanítása
Az ember eszkatologikus sorsa
- Az üdvösség
jelen rendjében a halál a bűn
büntetése. (De fide)
- Az áteredő
bűn következtében minden embernek meg
kell halnia. (De fide)
- A
halálban véget ér számunkra az üdvösség
zarándokútja, az ember érdemeket többé már nem szerezhet, vétkeket nem
követhet el, és meg se térhet. (Sent. certa.)
- Közvetlenül
a halál után történik a különítélet,
amelyben Jézus Krisztus megítél bennünket és dönt az ember örök
sorsáról. Az ítéletet azonnal követi a végrehajtás. (Sent. fidei
proxima.)
- Az igazak
lelkei, akik a halál pillanatában
minden bűntől egészen tiszták és minden büntetéstől mentesek, a
mennyországba jutnak. (De fide)
- Az
üdvözültek lényegi, alanyi boldogsága abban
áll, hogy látják az Istent, vele tökéletes szeretetben egyesülnek és
kimondhatatlan boldogságban és örömben részesednek. (De fide)
- Isten
színről színre való látása teljesen
természetfeletti cselekedet. (De fide)
- A
lényegi boldogsághoz hozzáadódik egy járulékos
boldogság is, amely az ember természetes tudásából, és a teremtett
dolgok szeretetéből fakad. (Sent. communis.)
- Az
üdvözültek boldogsága örök: soha meg nem
szűnik és elveszíteni sem tudják. (De fide )
- Az
istenlátás nem egyforma az üdvözültekben. (De fide)
- Akik
halálos bűnben halnak meg, az örök
kárhozatra jutnak. (De fide )
- A pokol
kínjai és szenvedései örökké tartanak. (De fide)
- A pokol
kínjai és szenvedései nem
egyformák a
kárhozottakban. (Sent. communis.)
- Azoknak a
lelkei, akik bocsánatos bűnben halnak
meg, vagy bűneikért még büntetést érdemelnek, a tisztítóhelyre jutnak,
hogy ideigtartó büntetésekkel megtisztuljanak. (De fide)
- A
tisztítótűz nem folytatódik az
általános
ítélet után. (Sent. communis.)
Az egész emberiség
eszkatologikus sorsa
- Jézus
Krisztus az idők végén dicsőségében újra
eljön erre a világra, hogy beteljesítse a megváltást. (De fide)
- Jézus
Krisztus második eljövetelének napja az
ember számára ismeretlen. (Sent. certa.)
- Az Úr Jézus
Krisztus második eljövetele
alkalmával hatalmas erejével minden ember testét feltámasztja. (De fide)
- Az
igazak testét Jézus Krisztus átalakítja, és
saját megdicsőült testéhez teszi hasonlóvá. (Sent. certa.)
- A
kárhozottak teste is feltámad
romolhatatlanságban és halhatatlanságban, de ők nem fognak
átszellemülni Jézus dicsőséges testébe. (Sent. certa.)
- Jézus
Krisztus második eljövetele alkalmával a
holtak föltámasztása után ünnepélyesen megítél minden embert, ez lesz
az utolsó, vagy világítélet. (De fide )
- A
jelen világ az utolsó ítélet után megszűnik,
de nem semmisül meg, hanem átalakul. (Sent. certa.)
Források:
Dogmas
of the Catholic Church (Dr Ludwig Ott: Fundamentals of Catholic
Dogma. Tan Books and Publishers, Inc. 1974. - kivonat).
H. Denzinger - P. Hünermann: Hitvallások
és az Egyház Tanítóhivatalának
megnyilatkozásai. Örökmécs Kiadó - Szent István Társulat. 2004.
Dr. Szabó Gyula: Dogmatika I-III. Egri érsekség.
Schütz Antal: Dogmatika I-II. Esztergom, Pax Kiadó, 2008. (reprint)
(Fel) |