Abortusz
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház
Katekizmusa
2270
Az emberi életet fogantatása
pillanatától
feltételek nélkül tisztelni
és védeni
kell. Az emberi lény személyi jogait
létének első pillanatától
fogva el
kell ismerni, ezek közé tartozik minden
ártatlan
lény sérthetetlen joga az élethez.
[Hittani
Kongregáció: Donum vitae instrukció
1,1]
"Mielőtt megalkottalak anyád méhében,
már ismertelek; mielőtt megszülettél
volna,
megszenteltelek" (Jer 1,5).
"A csontjaim nem voltak rejtve előtted, amikor a rejtekben
keletkeztem, és a föld mélyén
elindult az
életem" (Zsolt 139,15).
2271 Az Egyház az első századtól
kezdve
hangsúlyozta minden szándékos abortusz
erkölcsi rosszaságát. Ez a
tanítás nem
változott és változatlan marad. A
közvetlen,
azaz akár célként, akár
eszközként szándékolt
abortusz
súlyosan ellenkezik az erkölcsi
törvénnyel:
"Ne öld meg a magzatot abortusszal, és ne
pusztítsd
el a születése után."
[Didakhé 2, 2;
vö. Epistula Pseudo Barnabae 19,5; Epistula ad Diognetum 5,6;
Tertullianus: Apologeticum 9,8]
"Isten ugyanis, az élet Ura, az élet
megőrzésének magasztos
szolgálatát az
emberekre bízta, és ezt emberhez
méltó
módon kell teljesíteni. Az életet
tehát a
fogantatástól kezdve a legnagyobb gonddal
oltalmazni
kell: az abortusz és a csecsemőgyilkosság
szégyenletes gaztett." [II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et
spes, 51.]
2272 A
formális együttműködés
az abortuszban
súlyos bűn. Az Egyház ezt az emberi
élet ellen
elkövetett bűntényt egyházjogi
büntetésként
kiközösítéssel
sújtja. "Aki abortuszt végez, ha
valóban
megtörténik, latae sententiae,
önmagától
beálló
kiközösítésbe esik" [CIC
1398.] "magának a büntetendő cselekmény
elkövetésének
tényénél fogva",
[CIC 1314.] a jogban meghatározott
föltételek
mellett. [CIC 1323--24.] Az Egyház ezzel nem
beszűkíteni
akarja az irgalmasság terét, hanem
kifejezésre
juttatja az elkövetett bűn
súlyosságát, a
megölt csecsemőnek, szüleinek és az
egész
társadalomnak okozott jóvátehetetlen
kárt.
(1463 Néhány különösen
súlyos bűnt
kiközösítéssel
sújtanak, a legkomolyabb
egyházi büntetéssel, ami
megakadályozza a
szentségek vételét és
bizonyos
egyházi cselekedetek
végzését. [Vö.
CIC 1331; CCEO 1431, 1434.] A
kiközösítés
alól föloldozást az egyházjog
szerint csak a
Pápa, a helyi püspök vagy egy
általa erre
fölhatalmazott pap adhat. [Vö. CIC 1354--57; CCEO
1420.]
Halálveszélyben azonban bármely pap,
még ha
nem is rendelkezik gyóntatási
joghatósággal, minden bűn és minden
kiközösítés alól
föloldozhat.
[Vö. CIC 976; CCEO 725.] )
2273 Minden ártatlan ember elidegeníthetetlen
joga az
élethez a polgári társadalomnak
és
törvényhozásának
alkotóeleme:
"A személy elidegeníthetetlen jogait a
polgári
társadalomnak és a közhatalomnak el kell
ismernie
és tiszteletben kell tartania; ezek a jogok nem
függenek
sem az egyes emberektől, sem szüleiktől és nem
is a társadalomtól vagy az
államtól
erednek: az emberi természethez tartoznak, a
személyhez
tapadnak a teremtő tevékenység
erejével,
melyből maga a személy származik. Ebben az
összefüggésben föl kell
hívnunk a
figyelmet arra, hogy ezen alapvető emberi jogok
közé
tartozik az élethez és a testi
épséghez
való jog, mellyel minden emberi teremtmény
rendelkezik
fogantatása pillanatától
egészen a
halálig." [Hittani Kongregáció: Donum
vitae
instrukció, 3]
"Amikor a polgári törvény az emberek
egy
csoportjától elveszi azt az oltalmat, melyet a
törvénynek nyújtania kell, az
állam e
tettével tagadja minden polgárának
törvény előtti egyenlőséget. Amikor az
állam nem alkalmazza erejét mindenki --
leginkább
a gyöngébbek -- jogainak
védelmére,
meginognak a jogállam alapjai. (...) A magzatot a
fogantatás pillanatától megillető
tiszteletből és védelemből következik,
hogy a törvénynek megfelelő
büntetéssel
kell válaszolnia a magzat jogainak bármely
szándékos
megsértésére." [uo.]
2274 Mivel a magzattal fogantatása
pillanatától
kezdve személyként kell bánni,
épségét a lehetőségekhez
képest a többi más
élőlényhez
hasonlóan védelmezni, gondozni és
ápolni
kell.
A magzati vizsgálat erkölcsileg megengedett",ha
tiszteletben tartja az embrió és az emberi magzat
életét és
épségét, és
minden egyes magzat megtartására vagy
gyógyítására
irányul (...). De
súlyosan ellenkezik az erkölcsi
törvénnyel, ha
a vizsgálat eredményétől függ
az
abortusz. A diagnózisnak nem szabad azonosnak lennie a
halálos ítélettel." [uo. 1,2]
2275 "Megengedettnek kell tekinteni az emberi magzaton
végzett
beavatkozásokat azzal a föltétellel,
hogy
tiszteletben tartják a magzat életét
és
épségét, nem jelentenek
számára
túlzott kockázatot, hanem
gyógyítására,
egészségi
állapotának
javítására vagy
életbentartására
irányulnak." [uo. 1,3]
"Erkölcstelen emberi magzatokat azzal a
szándékkal
létrehozni, hogy »biológiai
alapanyagként«
hasznosítsák." [uo. 1,5]
"Bizonyos beavatkozási kísérletek a
kromoszóma- vagy
génörökségbe nem
gyógyító jellegűek, hanem arra
irányulnak,
hogy valamilyen szempont (pl. fiú--leány,
erős--okos, alacsony--magas) szerint meghatározott
tulajdonságú emberi lényeket hozzanak
létre. Az ilyen beavatkozások
ellentétesek az
emberi lény személyi
méltóságával,
sérthetetlenségével és
egyetlen, meg nem
ismételhető identitásával." [uo. 1,6]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
V. (VI.)
István:
A "Consuluisti de
infantibus" levél (Kr. u. 887-888 között)
(DH 670)
Tanácsot
kértél azokkal a
kisdedekkel
kapcsolatban, akik egy ágyban alszanak a szülőkkel,
s
holtan találják őket: vajon a szülők
tüzes
vassal vagy forró vízzel vagy
bármilyen más
próbával kell, hogy magukat
tisztázzák,
hogy nem nyomták agyon a kisdedeket. Mert figyelmeztetni
kell a
szülőket, és tanúságot kell
ellenük
tenni, hogy annyira kis gyengéket ne helyezzenek el magukkal
egy
ágyban, nehogy valamilyen hanyagság
közbejöttével azok megfulladjanak, vagy
összenyomják őket, minek
következtében a
szülőket emberölésben
találják
bűnösnek. Mert a szent kánonok nem
tartják
helyesnek,
hogy bárkitől tüzes vas vagy forró
víz
próbával csikarjanak ki vallomást;
és amit
a szent atyák tanítása nem
erősített meg,
azt nem szabad magunknak babonás
kitalálás
alapján megengedni.
Az önkéntes vallomás vagy a
tanúk
révén való
bizonyítás alapján
ismeretessé lett
törvényszegések rá
lettek bízva a világi
hatóságra, hogy az
ítélkezzék; a titkosakat pedig
és a nem
ismerteket annak az ítéletére kell
hagyni, "aki
egyedül ismeri az emberek fiainak a
szívét" [1Kir
8,39]. Azokat pedig, akikre rábizonyul, vagy
bevallják,
hogy ők
az ilyen vád miatt büntetést
érdemelnek, a te
kormányzásod fenyítse meg, mivel ha
valaki a
méhben megfogant magzatot vetéléssel
elpusztítja, az gyilkos; mennyivel inkább nem
fogja tudni
kimenteni magát az alól, hogy gyilkos, aki
legalább egy egynapos csecsemőt ölt meg?
Boldog XI.
Ince: A
Szent Offícium
rendelete: A laxista erkölcsi tanítás tévedései
(Kr.
u. 1679) (DH 2134)
34. Megengedett
dolog a
magzatot annak lélekkel való
megtelése előtt elvetetni, nehogy
megöljék vagy
rossz hírbe hozzák a
várandós lányt,
mikor észreveszik állapotát.
XIII.
Leó: A
Szent Offícium
válasza Cambriai érsekének (Kr. u.
1889) (DH 3258)
A katolikus
iskolákban biztos
meggyőződéssel nem
tanítható, hogy az a sebészi
beavatkozás,
amelyet "kraniotómiá"-nak neveznek megengedhető
lenne;
ahogy ezt 1884. május 28-ik napján
megerősítést nyert, és
(hasonlóan)
bármilyen más, a magzat vagy az anya
halálához közvetlenül vezető
sebészeti
operáció.
XIII.
Leó: A
Szent Offícium
válasza Cambrai érsekének (Kr. u.
1895) (DH 3298)
Előterjesztés:
Amikor Titius orvost egy súlyos bajjal ágynak
esett
terhes nőhöz hívták, mindjárt
azt vette
észre, a halálos betegség
okaként
más, mint maga a terhesség, azaz a magzatnak a
méhben való jelenléte, nem
jöhet
szóba. Egy út volt tehát csak
járható számára annak
érdekében, hogy az anyát a biztos
és
fenyegető haláltól megmentse, ti., hogy
vetélést, vagyis magzatelhajtást
hajtson
végre. Ennek az útnak a szokott módon
indult neki,
ám olyan eszközök és
operációk
alkalmazásával, amelyek önmagukban
és
közvetlenül nem arra irányultak, hogy a
magzatot az
anyai ölben megöljék, hanem csakis arra,
hogy
amennyiben lehetséges, az élve
megszülessék,
még ha - egészen fejletlen
lévén - a
halálhoz közeli állapotban is.
Miután azonban elolvasta azt, amit 1889. augusztus 19.
napján a Szentszék a Cambrai-i
érsekeknek
válaszul írt, vagyis, hogy "nem lehet biztosan
tanítani", hogy bármilyen
operáció, amely a
magzatot közvetlenül megöli, még
ha az anya
megmentéséhez elengedhetetlen is, megengedett
lenne,
Titiust kétségek gyötrik azon
sebészeti
beavatkozások megengedett voltát illetően,
amelyekkel
eddig, nem ritkán vetélést hajtott
végre,
hogy a súlyosan betegeskedő terhes nőket megmentse.
Kérdés:
Titius azt kérdezi, vajon az ismertetett
operációkat a mondott
körülmények
megismétlődése mellett biztosan
felújíthatja-e?
Válasz
(a
pápától megerősítve
július
25-én): Nem, más rendeletek szerint,
nevezetesen:
1884 május 28-án kelt, és 1889.
augusztus
19-én kelt rendelet.
XIII.
Leó: A
Szent Offícium
válasza a sinaloai (Mexikó)
püspöknek (Kr. u.
1898) (DH 3336-3338)
Kérdés:
1. Megengedett lesz-e a szülés
siettetése, ha az
asszony (medencéjének) szűk mivolta miatt a
magzat
kijutása a maga természetes idejében
lehetetlenné válnék?
2. Ha az asszony szűk mivolta olyan, hogy még az idő előtti
szülés sem
számítható
lehetségesnek, szabad lesz-e vetélést
előidézni vagy a maga idején
császármetszést
végrehajtani?
3. Megengedett-e a hasfelmetszés (laparotomia), amikor
méhen kívüli terhességről van
szó,
vagy, ha olyan embriókról van szó,
amelyek nem a
szokott helyen fogantak meg?
Válasz
(a pápa
által május 6-án
megerősítve): Ad 1.
A szülés siettetése
önmagában nem tilos,
ha jogos okokból hajtják végre
és abban az
időben és olyan módszerekkel, amelyek
alkalmazásakor rendes
körülmények
között az anya és a magzat
életére
tekintettel vannak.
Ad 2. Az első részt illetően: nem, a
vetélés
tiltott voltáról kiadott, 1895. július
24-én, szerdán kelt rendelet
értelmében. -
Ami pedig a második részt illeti: semmi sem
áll
útjában annak, hogy az asszonyt, akiről
szó van, a
maga idejében
császármetszésnek
vessék alá.
Ad 3. Ha a szükség arra
kényszerít, meg van
engedve a hasmetszés, hogy az anya
öléből a nem a
szokott helyen fogant magzatokat kivegyék, amennyiben minden
lehetséges módon komolyan és alkalmas
módszerekkel vigyáznak úgy a magzat,
mint az anya
életére.
XIII.
Leó: A
Szent Offícium
válasza a Montreáli Egyetem Teológiai
Fakultásának (Kr. u. 1902) (DH 3358)
Kérdés:
Vajon olykor szabad-e az anya öléből
eltávolítani a még éretlen,
rossz helyen
fekvő magzatokat, ha a fogantatástól
számított hatodik hónapot
még nem
töltötték be?
Válasz:
Nem, az
1989. május 4-i határozat [DH 3336-3338]
értelmében, amelynek a
törvényereje szerint a
magzat és az anya életére, amennyire
lehetséges, komolyan és alkalmas
módszerekkel
vigyázni kell; az időt illetően pedig, ugyanazon rendelet
szerint, a Szószóló
emlékezzék
rá, hogy a szülés semmilyen
siettetése nem
megengedett, hacsak nem olyan időben és
módszerekkel
hajtják végre, amelyek, amennyiben minden a
szabályok szerint történik, az anya
és a
magzat életének biztonságát
szavatolják.
XI.
Piusz: A "Casti connubii"
körlevél (Kr. u. 1930) (DH 3719-3721)*
Egy
másik súlyos bűnt is meg kell
említenünk,
Tisztelendő Testvérek,
mellyel az anyja méhében lévő magzat
ellen
követnek el merényletet.
Egyesek szerint ez megengedett, s az anya és az apa
akaratától függ.
Mások csak akkor tartják megengedethetőnek, ha
igen
súlyos okok vannak,
melyeket orvosi, társadalmi és
fajnemesítési javallatoknak mondanak.
Az
állami
törvényhozástól, amelynek
büntető törvényei a megfogamzott de
még világra nem jött gyermek
megölését tiltják, azt
követelik, hogy
ezeket a különféle javallatokat törvényesnek
ismerjék el és
mentesítsék
minden büntetéstől. Sőt olyanok is akadnak, akik a
hatóságoktól azt
kívánják, hogy az ilyen
halálos
beavatkozáshoz nyújtsanak segédkezet.
...
Ami pedig az orvosi és gyógyászati
javallatot
illeti, már mondtuk,
Tisztelendő Testvérek, mennyire sajnáljuk az
édesanyát, kinek
természetes kötelessége
teljesítése
közben egészsége, sőt az
élete
forog veszedelemben, de vajon mi lehetne
kielégítő ok az
ártatlan élet
elpusztításához? Itt pedig erről van
szó.
Akár az édesanya, akár a
gyermek életére törnek, mindenképpen Isten
és a természet törvénye
ellen vétenek, mely azt mondja: "Ne ölj!" (Kiv
20,13).
Egyformán szent,
azaz sérthetetlen mindkettőjük élete, s
elpusztításukhoz még a
közhatalomnak sem lehet joga.
Hiába hivatkoznak az ártatlanokkal
szemben az állam pallosjogára, mert az csak a
bűnösökkel szemben
érvényes. Nem forog fenn az
igazságtalan
támadóval szemben alkalmazható
véres önvédelem esete sem, mert ugyan ki
minősíthetné az ártatlan
magzatot jogtalan támadónak? A "végső
szükség joga" sem áll fenn,
melyre úgy hivatkoznak, hogy az kiterjed az
ártatlan
megölésére is.
A
derék és tapasztalt orvosok, akik mind az anya,
mind a
gyermek
megmentésére törekszenek,
dicséretet
érdemelnek, de méltatlannak
bizonyulnának az orvos névre azok, akik
gyógyítás
látszatával vagy
hamis szánalomtól indítva valakinek a
halálán mesterkednének. ...
Amit társadalmi vagy fajnevelési
javallatként
szoktak felhozni, azt
megengedett és tisztességes módon,
kellő
határok között tekintetbe
lehet és kell is venni. Ám azoknak a
kívánalmaknak, amelyekre e
javallatok támaszkodnak, ártatlanok
megölésével megfelelni
tökéletesen
ellenkezik a józan ésszel és az isteni
paranccsal,
amelyet az Apostol
is hirdet: Nem szabad rosszat tenni, hogy jó
származzék belőle. (vö.
Róm 3,8.)
[*: A szöveg a http://www.katolikus.hu/roma/casti.html
oldalról származik]
VI.
Pál / II. Vatikáni
Zsinat: A "Gaudium et spes" lelkipásztori
határozat az
Egyházról (Kr. u. 1965) (DH 4327)
Napjainkban
különösen sürgető
kötelességünk, hogy
felebarátnak
tekintsünk
megkülönböztetés
nélkül minden embert, és ha
ránk szorul,
siessünk is a szolgálatára; legyen
szó
akár egy mindenkitől elhagyott öregről, egy
igazságtalanul lenézett
vendégmunkásról, egy
menekültről, egy
házasságon kívül
született
gyermekről, aki érdemtelenül szenved olyan
bűnért, melyet nem ő követett el; vagy egy
éhezőről, aki megszólítja a
lelkiismeretünket, eszünkbe juttatva az Úr
szavát: "Amit a legkisebb testvéreim
közül
eggyel is tettetek, velem tettétek" (Mt 25,40).
Ezenfelül minden, ami az
élet ellen irányul: az
emberölés bármely formája, a
népirtás, az abortusz, az eutanázia
és a
szándékos öngyilkosság;
minden, ami az emberi
személy épségét
sérti: a
csonkítások, a testi vagy lelki
kínzás, a
lelki kényszer alkalmazása; minden, ami az emberi
méltóságot sérti: az
embertelen
életkörülmények, az
önkényes
bebörtönzések,
deportálások,
rabszolgaság, prostitúció,
leány- és
fiúkereskedelem, a lealacsonyító
munkakörülmények, melyek a
munkásokat a
haszonszerzés puszta
eszközévé teszik, s nem
szabad és felelős személyeknek tekintik --
mindezek
és hozzájuk hasonlók
kétségtelenül szégyenletes
gaztettek, s
miközben tönkreteszik az emberi
civilizációt,
inkább az elkövetőiket szennyezik be, mint azokat,
akik elszenvedik a jogtalanságot, és a legnagyobb
mértékben ellenkeznek a Teremtő
tiszteletével.
VI.
Pál: A
"Humanae vitae"
körlevél (Kr. u. 1968) (DH 4476)
A
házasságról
szóló emberi és
keresztény tanítás ezen
alapeszméire
támaszkodva újból ki kell
jelentenünk, hogy
mindenképp vissza kell
utasítanunk a már megkezdett nemi aktus direkt
megszakítását, s
méginkább a közvetlen abortuszt
(még akkor
is, ha gyógyítás
céljából
történt), mint a gyermekek
számának
törvényes szabályozási
módját.
(Cathecismus Romanus. II 8. -- XI. Piusz, Casti connubii enciklika 560
[DH 3719-3721] -- II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes 51.)
VI.
Pál: A
Hittani
Kongregáció "Questio de abortu procurato"
nyilatkozata az
abortuszról (Kr. u. 1974) (DH 4550-4552)
1. A
magzatelhajtás kérdése
és a
törvény, amely esetleg megengedi a
magzatelhajtás
szabadságát, majdnem mindenütt
éles
viták kérdése lett. Ezek a
viták
bizonyára kisebb jelentőségűek
lennének, ha nem az
emberi élet ügyéről lenne
szó, amely
alapvetően jó, amelyet óvni kell és
előmozdítani. Ez bárkinek világos;
noha sokan
megkísérlik érvek
keresését
amellett, hogy - a dologban rejlő nyilvánvaló
igazság ellenére - a magzatelhajtás is
szolgálhatja ezt az ügyet. És lehetetlen
nem
csodálkozni azon, hogy míg egyik oldalon
növekedni
látjuk a nyílt és hangos
ellenkezést a
halálbüntetéssel és a
háború
bármelyik fajtájával szemben,
ugyanakkor a
másik oldalon azt vesszük észre, hogy
egyre
inkább követelik a magzatelhajtás
szabadságát, akár
korlátozás
nélkül, akár bizonyos határok
közé szorítva, amelyek persze folyton
tágabbá válnak. Azonban az
Egyház nem mehet
el szó nélkül e mellett a
kérdés
mellett, hiszen teljesen tudatában van annak, hogy hivatalos
feladatai közé tartozik az ember
megvédelmezése minden olyan dolog ellen, amely
tönkreteheti vagy megcsúfolhatja; azt
követően, hogy
az Isten Fia emberré lett, már senki sincs, aki -
a
közös emberi természet miatt - ne lenne a
testvére, és ne lenne meghívott, hogy
kereszténnyé legyen, és elnyerje tőle
az
üdvösséget.
... 10. A személy és a társadalom
kölcsönös jogai és
kötelességei
tekintetében az erkölcsi tanra tartozik, hogy
felvilágosítsa mindenki
lelkiismeretét, a
joggyakorlatra pedig, hogy meghatározza és
elrendelje,
milyen kötelezettségeket kell
teljesíteni.
Márpedig, több olyan jog van, amelyeket az emberi
társadalom önmaga nem tud nyújtani,
amennyiben azok
megelőzik, de amelyeket mégis biztosítania kell
és
hatékonnyá kell tennie:
legnagyobbrészt ilyenek
azok, amelyeket ma "emberi jogoknak" neveznek, és amelyekkel
eldicsekszik a mi korunk, hogy ti. azokat teljesen
világossá tette.
11. Az emberi személy első joga az élethez
való
jog. Ugyan még egyéb javai is vannak, amelyek
közül néhány valóban
értékesebb, ám az élethez
való jog a
többiek alapja és feltétele,
és ezért
inkább kell óvni, mint a többieket. A
társadalmat vagy a közhatalmat,
bármilyen
formációja is van, semmi módon nem
illeti meg,
hogy egyeseknek fenntartsa, másoktól pedig
elvegye ezt a
jogot: az ilyenfajta bármiféle
megkülönböztetés, akár
a faj vagy a nem
címén, akár a bőr színe
vagy a
vallás címén
történik, mindig
igazságtalan. Az a jog ugyanis nem a másik
kegyéből forrásozik, hanem bármilyen
kegyet
megelőz, és ezért megköveteli, hogy
ismerjék
el; ha ezt megtagadják, a szigorú
igazságosság sérelmet szenved.
II.
János
Pál: A "Familiaris
consortio" apostoli buzdítás (Kr. u. 1982) (DH
4711)
30. ... Az
Egyház arra
hivatott, hogy mindenki felé
ismételten kifejezze -- egyre világosabban
és
szilárdabb meggyőződéssel --
szándékát, mellyel teljes erővel
és minden
veszedelemmel szemben védi és oltalmazza az
emberi
életet: bármilyen fokon vagy
körülmények
között is legyen az az élet.
Ezért az Egyház az emberi személy
és az
igazságosság súlyos
megsértéseként
ítéli meg a
kormányok vagy közhatalmak minden olyan
cselekedetét, amely arra irányul, hogy
bármi
módon korlátozza a
házastársak
szabadságát a születendő gyermekek
számát illetően. Ebből következően a
közhatalom
minden erőszakos beavatkozása -- amellyel
megakadályozza
a fogamzást, vagy miként mondják,
sterilizációt hajt végre --,
beleértve az
abortuszt is, határozottan
elutasítandó és
teljesen elítélendő. Ehhez hasonlóan
mint
súlyos igazságtalanságot kell
kárhoztatni,
hogy a nemzetközi kapcsolatokban csökkentik az egyes
népeknek adott gazdasági
segítséget
azért, hogy ezzel serkentsék őket a
fogamzásellenes, illetve a
sterilizációnak
és az abortusznak kedvező programok
megalkotására.
II.
János
Pál: A Hittani
Kongregáció "Donum vitae"
eligazítása a
kezdődő emberi élet tiszteletére és a
nemzés
méltóságára
vonatkozóan (Kr. u. 1987) (DH 4792-4798)
BEVEZETéS
5.
Néhány szempont az Egyházi
Tanítóhivatal
álláspontjában
... Minden
emberi teremtmény
életét
fogantatása pillanatától fogva
korlátlan
tisztelet illeti meg, mert a földön az ember az
egyetlen
olyan teremtmény, akit Isten
"önmagáért
akart" [vö. II. Vatikáni zsinat: Gaudium et spes
24.],
és minden ember szellemi lelkét
közvetlenül
Isten teremti [XII. Piusz: Humani generis; VI. Pál:
Professio
fidei]. Az ember teljességében a teremtő
képét viseli magán. Az ember
életét
valami szent dolognak kell tekinteni, mert hiszen az már a
kezdettől fogva "a Teremtő cselekvését
igényli"
[XXIII. János: Mater et Magistra] és mindig meg
is marad
a Teremtővel, az ő egyetlen céljával
való
különleges kapcsolatban [II. Vatikáni
zsinat: gaudium
et spes, 24.]. Egyedül Isten az ura az életnek
kezdetétől a végéig: senki, semmilyen
körülmények között nem
formálhat
magának jogot arra, hogy egy ártatlan emberi
teremtménynek közvetlenül a
halálát
okozza.
I. AZ EMBERI MAGZAT
IRáNTI TISZTELET
1.Milyen
tisztelettel kell
adózni az emberi magzatnak
természetére és
azonosságára való tekintettel?
Minden emberi
lényt, mint
személyt, élete első
pillanatától fogva tisztelet illeti meg. ... Az
emberi
nemzés gyümölcse ezért
követeli meg
létezésének első
pillanatától fogva,
- vagyis attól a pillanattól kezdve, amelyben a
zigóták (megtermékenyített
petesejt
képződése megkezdődik -, azt a
feltétlen
tiszteletet, amely az embert az erkölcsi
törvény
alapján, egész testi és szellemi
sajátosságára való
tekintettel megilleti.
Az emberi teremtményt
fogantatásától kezdve
személyként kell tisztelni és kezelni,
és
ezért attól a pillanattól fogva el
kell ismerni
személyi jogait, melyek közül elsőnek az
élethez való sérthetetlen
jogát kell
tekinteni. Ez a joga minden ártatlan emberi
teremtménynek
megvan. ...
2. Erkölcsileg
megengedett-e a
születés előtti diagnosztika?
Ha a
születés előtti
diagnosztikának a magzat
életére és
épségére van
gondja, annak védelme és a róla
való
gondoskodás a célja, akkor igenlő a
válasz. ...
Elítélendők ... azok az irányelvek,
vagy
programok, melyeket állami hatóságok
és
tudományos egyesületek fogadtak el, melyek a
születés előtti diagnosztikának a
magzatelhajtással való
összekapcsolását tartják
jobbnak, sőt, terhes
asszonyokat beszélnek rá, hogy egy
immár
előírt szülés előtti
diagnózisnak
vessék alá magukat magzatuk
eltávolítása
céljából, akiken
fejlődési rendellenességeket, vagy
öröklött betegségeket
állapítanak
meg.
3. Szabad-e orvosi
műtétet
végezni az emberi magzaton?
Mint minden
gyógyászati
beavatkozás a
betegeknél, úgy az emberi magzaton
végzett
műtétek is azzal a feltétellel tekinthetők
megengedettnek, ha az orvosok a magzat életét
és
épségét tiszteletben
tartják, ha nem
kerül a magzat aránytalanul nagy
veszélybe, hanem a
beavatkozás célja a betegség
gyógyítása, az
egészségi
állapot javítása, a magzat
életben
maradásának biztosítása. ...
4. Hogyan
értékelendők a
kutatások és az emberi magzatokon
végzett
kísérletek az erkölcsi
törvény
normái szerint?
Az orvosi
kutatásnak
tartózkodnia kell attól, hogy
élő magzatokon végezzen műtéteket, ha
nincs meg
annak erkölcsi bizonyossága, hogy azok sem a magzat
életét, sem
épségét, sem pedig az
anya
egészségét nem
károsítják,
és ugyanígy az sem teljesen biztos, hogy a
szülők
szabad és tudatos beleegyezésüket
adták
műtét elvégzésébe. ...
Ha a magzatok élnek, akár képesek az
önálló létre, akár
nem, azt a
tiszteletet kell tanúsítani irántuk,
amely az
emberi személyeket megilleti. A magzatoknál tilos
a nem
közvetlenül gyógyászati
célú
beavatkozás.1
Ami pedig a magzati tetemeket illeti, akár
szándékosan hajtották el őket,
akár nem,
ugyanolyan tisztelettel kell lenni irántuk is, mint a
többi
halott ember földi maradványai iránt. ...
5. Hogyan kell
erkölcsileg
értékelni azoknak a magzatoknak a
felhasználását, akiket
kutatás
céljából, in-vitro
megtermékenyítés
céljából
hoznak létre?
Az "in-vitro"
életre hívott
emberi magzatok emberi
teremtményeknek és jogképes
lényeknek
tekintendők: Méltóságukat
és az
élethez való jogukat életük
első
pillanatától fogva tisztelni kell. Ellenkezik az
erkölcsi tisztességgel, ha emberi magzatokat
hívnak
életre, hogy visszaéljenek velük, vagyis
ha
"biológiai anyag"-ként
állítják elő
őket, hogy felhasználásra
rendelkezésre
álljanak. ...
6. Hogyan
ítéljük meg a
magzatok művi kezelésének egyéb
formáit,
melyek az "emberi nemzés technikai
eljárásaival"
kapcsolatosak?
Az in-vitro
megtermékenyítés
technikai
módszerei utat nyithatnak az emberi magzatok
mesterséges
biológiai, vagy genetikai kezelésének
más
formái számára is, ilyenek lehetnek:
kísérletek, vagy tervek az ember és az
állatok csírasejtjeinek egymással
való
megtermékenyítése és az
emberi magzatok
állatok méhében való
kihordása;
szándékok és tervek magzatokat
befogadó,
mesterséges méhek
előállítására.
Effajta eljárásmódok ellenkeznek az
emberi
méltósággal, mely magzatát
kitünteti
és ugyanakkor sérti minden személynek
ahhoz
való jogát is, hogy
házasságban és
házasságból fogantassék
és
szülessék meg. Azok a
kísérletek vagy
szándékok is, melyek arra irányulnak,
hogy az
ember a nemiséggel való minden kapcsolat
nélkül, ún.
"iker-hasadás"-sal,
klónozással és partenogenezissel
(szűznemzés) szülessék meg,
olybá veendők,
mint amik erkölcsi tisztességgel ellenkeznek,
hiszen
semmiképpen sem egyeztethetők össze az emberi
nemzés
és a házassági
egyesülés
méltóságával.
A magzatok befagyasztása sérti az emberi
lényeknek
kijáró tiszteletet, még akkor is, ha
azért
hajtják végre, hogy a magzatokat
életben
tartsák (amit "krykonzerválásnak"
neveznek), mert
ezzel a halál vagy a sérülés
súlyos
veszélyeit idézik elő számukra,
megfosztják
továbbá őket, legalábbis egy időre, az
anyai
befogadástól és
kihordástól,
és olyan körülmények
közé
kerülnek, melyek szabad utat engednek az újabb
kártevésnek és az újabb
művi
manipulációknak.
A kromoszomálisan vagy genetikailag
öröklött
tulajdonságokba való
belenyúlás
néhány kísérlete nem
gyógyító
célzatú, hanem olyan emberi
lények létrehozására
irányul, akiket
már előre meghatározott nemük
és egyéb
tulajdonságaik szerint választottak ki. Az ilyen
manipulációk ellenkeznek az emberi
teremtmény
méltóságával,
épségével és
önazonosságával. Ezért
tehát
semmiképpen sem hagyhatók
jóvá, még
akkor sem, ha az emberi társadalom
javáról
gondoskodásban előnyöket
biztosítanának.
Minden emberi személyt
önmagáért kell
tisztelni. Ebben áll minden emberi teremtmény
méltósága és joga
élete
kezdetétől fogva.
[1] Mivel a "kutatás" és a
"kísérlet" kifejezéseket gyakran
szinonímaként és
kétértelműen
használják, szükségesnek
látszik, hogy
az alábbi dokumentumban nekik tulajdonított
jelentést pontosítsunk. 1) Kutatás
(investigatio)
alatt azt az induktív-deduktív
eljárást
kell érteni, melynek célja, hogy valamely
meglévő
jelenségnek az emberi környezetben való
rendszeres
vizsgálatát elősegítse vagy egy, a
korábbi
kutatásokon alapuló hipotézist
igazoljon. 2)
Kísérlet (experimentum) alatt azt a
kutatást kell
érteni, amelyben az emberi lény
(létezésének
különféle
szakaszaiban: embrióként, magzatként,
gyermekként vagy felnőttként) azt a
tárgyat
jelenti, amelynek segítségével vagy
amelyen egy
adott, akár már ismert vagy még
ismeretlen
kezelési mód (pl.
gyógyszerészeti,
teratogén, sebészeti, stb.)
hatását
vizsgálják.
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak
kommentár nélkül:
Ter
9,6
Aki embervért ont, annak ember ontsa
ki a
vérét, mivel Isten
saját
képmására teremtette az embert.
2Móz.
21,22-25
Ha férfiak verekednek, és úgy
meglöknek egy terhes asszonyt, hogy az idő előtt
megszül, de
nagyobb szerencsétlenség nem
történik,
akkor bírságot kell fizetni aszerint, ahogyan az
asszony
férje megszabja, és bírák
előtt kell azt
megadni. Ha viszont nagyobb
szerencsétlenség
történt, akkor életet kell adni
életért. Szemet
szemért, fogat
fogért, kezet kézért, lábat
lábért, égetést
égetésért, sebet sebért,
kék foltot
kék foltért.
Ter
16,11
Aztán még így szólt:
„Nézd,
fogantál és fiút fogsz szülni.
Nevezd majd Izmaelnek, mert Isten meghallgatott
szükségedben.
Ter
25,21-23
Izsák imádkozott az Úrhoz
feleségéért, mert meddő volt. Az
úr
meghallgatta, és felesége fogant.
Amikor azonban gyermekei
rugdalóztak
méhében, ezt mondta: „Ha
így áll a
dolog, miért élek még?!”
Elment tehát, hogy
megkérdezze az Urat; az Úr ezt
válaszolta: „Két
nép van a méhedben,
méhedből két
törzs válik el: az egyik törzs legyőzi a
másikat és az idősebb szolgálni fog a
fiatalabbnak.” –
Róm
9,10-13
Ugyanígy volt ez Rebekka esetében is, aki
egytől, Izsák atyánktól foganta fiait.
Mielőtt
még megszülettek, és
jót vagy
rosszat tettek volna - hogy Isten szabad
választása,
amely nem a tettektől, hanem a meghívó
akaratától függ,
érvényesüljön -, Rebekka
ezt a
kinyilatkoztatást kapta: „Az idősebb
szolgál majd a
fiatalabbnak.” Az írás
is ezt mondja:
„Jákobot szerettem, ézsaut
gyűlöltem”.
Oz
12,4
Már az anyaméhben
félrelökte
testvérét, ereje
teljében az Istennel
küzdött.
Zsolt
51,7
Lásd, én vétekben születtem, már
akkor bűnös voltam, mikor anyám fogant.
Lk
1,15
Mert nagy lesz az
úr előtt, bort és
mámorító italt nem fog inni,
hanem már
anyja méhében a Szentlélek fogja
eltölteni.
Lk
1,35
Az angyal ezt válaszolta és mondta neki:
„A
Szentlélek száll rád, s a
Magasságbeli
ereje borít be árnyékával.
Ezért a
születendő Szentet is az Isten Fiának
fogják
hívni.
Jer
1,5
„Mielőtt megalkottalak anyád
méhében, már ismertelek; mielőtt
megszülettél volna, fölszenteltelek,
és prófétául rendeltelek a
nemzetek
javára.”
Iz
44,2
Ezt mondja az Úr, aki teremtett, aki
anyád méhében alkotott,
a
gyámolod: Ne félj szolgám,
Jákob, Jesurun,
akit kiválasztottam.
Iz
44,24
így szól az Úr, a te
Megváltód, aki anyád
méhében alkotott: én
vagyok az Úr,
a mindenség teremtője; én terjesztettem ki az
egeket
egyedül, és amikor a földet
megformáltam, nem
volt szükségem segítségre.
Iz
46,3
„Hallgassatok ide, Jákob háza,
és ti
mindnyájan, akik Izrael
házából
megmaradtatok, akiket anyátok
méhétől
fogva hordozok, akiknek terhét az
anyaöltől kezdve
viselem.
Iz
49,1-2
Halljátok, szigetek, és figyeljetek,
távoli népek! Az Úr
hívott meg,
mielőtt még születtem; anyám
méhétől fogva a nevemen
szólított.
Számat éles kardhoz tette
hasonlóvá, s
kezének árnyékában
rejtegetett. Mint a
hegyes nyíl, olyanná tett, és a
tegzébe
rejtett.
Jób
10,8-12
A te kezed formált és teremtett, most meg
mást gondoltál, s elpusztítasz?
Agyagból
formáltál - csak
emlékezzél! -, s most
újra porrá változtatnál
vissza? Nemde
kiöntöttél, mint a tejet
szokták, aztán
sajt módjára hagytál megalvadni. Bőrbe
meg
húsba nem te öltöztettél, s
csontokkal, inakkal
nem te szőttél át?
életet, kegyelmet te
adtál nekem, őrködj hát
éberen a lelkem
fölött!
Jób
31,15
Nem az én Teremtőm alkotta-e őket, nem
ugyanaz formált az anyánk
méhében?
Zsolt 139,13-16
Te alkottad
veséimet, anyám
méhében te szőtted a testem. Áldalak,
amiért csodálatosan megalkottál,
és amiért csodálatos minden műved.
Lelkem ismered a legmélyéig, létem
soha nem volt rejtve előtted. Amikor
a homályban keletkeztem, és a föld
mélyén elindult életem, szemed
már
látta tetteimet, s könyvedben mind
felírta őket. Meghatároztad
napjaimat, mielőtt még egy is megjelent belőlük.
Préd
11,5
Ahogy nem ismered a szél
járását, sem a terhes
asszony
méhének titkait,
ugyanúgy nem ismered
Isten tevékenységét sem, aki mindent
irányít.
Lk
1,41-44
Amikor Erzsébet meghallotta Mária
köszöntését, örömében
megmozdult méhében a gyermek, maga
Erzsébet pedig eltelt Szentlélekkel. Nagy
szóval
felkiáltott: „áldott vagy az asszonyok
között,
és áldott a te méhed
gyümölcse! Hogy
lehet az, hogy Uramnak anyja jön hozzám?
Lásd,
mihelyt meghallottam köszöntésed
szavát, az
örömtől megmozdult méhemben a gyermek.
Ef
1,4
Mert őbenne választott ki bennünket a
világ teremtése előtt, hogy
szentek és
feddhetetlenek legyünk előtte.
Mt
25,34
Aztán így szól a király a
jobbján állókhoz: Jöjjetek,
Atyám
áldottai, vegyétek birtokba a
világ
kezdetétől nektek készített
országot!
ApCsel
17,27-29
S mindezt azért, hogy keressék az Istent, hogy
szinte kitapogassák és
megtalálják, hiszen
nincs messze egyikünktől sem. Mert benne
élünk,
mozgunk és vagyunk, ahogy költőitek is
mondják: „Mi
is az ő nemzetségéből valók
vagyunk.” Ha
tehát az Isten fiai vagyunk, nem szabad azt gondolnunk, hogy
az
istenség aranyhoz, ezüsthöz,
kőhöz vagy a
művészet, az emberi elme valamilyen
alkotásához
hasonló.
Zsolt
94,9
Aki a fület alkotta, az
ne hallana, s aki
a szemet
csinálta, az ne látna?
Lev
19,14
Ne átkozd a
némát, és ne
tégy akadályt a vak útjába,
hanem
féld Istenedet. Én vagyok az
úr.
Iz
45,9-12
Perbe szállhat-e alkotójával a
cserép a föld cserepei közül?
Mondhatja-e az
anyag megmunkálójának: „Mit
csinálsz?”
és a mű: „Milyen ügyetlen
vagy!”? Jaj annak, aki
azt mondja apjának: „Miért
nemzel?” és az
asszonynak: „Miért szülsz?”
Ezt mondja az
úr, Izrael Szentje és Teremtője: „Rátok
tartozik-e, hogy gyermekeim jövője felől
kérdezzetek, vagy
hogy meghatározzátok: mit tegyen a kezem? Nézzétek:
én alkottam a földet, és én
teremtettem az
embert is, aki lakja. Az én kezem terjesztette ki az egeket,
és én sorakoztattam fel minden seregüket.
Ez
16,20-21
Vetted fiaidat és
lányaidat, akiket nekem
szültél, és feláldoztad őket
nekik
eledelül. Nem volt elég a
paráznaságból? Még
a fiaimat is
megölted és tűzbe küldted a
tiszteletükre.
Jer
32,35
Magaslatokat építettek Baalnak a Ben-Hinnom
völgyében, hogy ott fiaikat
és
lányaikat
tűzbe küldjék Moloch
tiszteletére, amit
egyáltalán nem parancsoltam nekik, mert eszembe
sem
jutott, hogy ilyen utálatos dolgot megtehetnek;
és
így bűnbe vitték Júdát.
Kiv
1,15-17
Egyiptom királya ezt a parancsot adta a
héberek bábáinak, akik
közül az egyiket
Sifrának, a másikat Puának
hívták:
„Amikor a héber asszonyok mellett
segédkeztek,
figyeljetek jól a két nemre: ha fiú,
öljétek meg, ha leány,
hagyjátok
életben.” A
bábák azonban
félték
az Istent. Nem
engedelmeskedtek
az egyiptomi király
parancsának és életben
hagyták a
fiúkat.
Zsolt
106,37-42
Saját
fiaikat
áldozatul adták,
és leányaikat a démonoknak.
ártatlan
vért ontottak, fiaik és leányaik
vérét Kánaán isteneinek
vitték
áldozatul. Így vérrel
szennyezték be
földjüket, tetteikkel megfertőzték magukat,
gonoszságuk miatt hűtlenek lettek. Az Úr haragja
újra fellángolt népe ellen,
öröksége iszonyat tárgya lett
számára. A pogányok kezébe
adta őket, s
gyűlölőik uralkodtak rajtuk. Ellenségeik
elnyomták
őket, öklük lesújtott rájuk.
2Kir
16,3
hanem Izrael királyainak útján
járt. Sőt, tűzbe
küldte a
fiát azoknak a
pogányoknak az iszonyatos szokása szerint,
akiket az
úr elűzött Izrael fiai elől.
2Kir
17,17
Fiaikat
és
lányaikat tűzbe
küldték,
jövendőmondásra,
varázslásra vetemedtek, s arra adták
magukat, hogy
azt tegyék, ami gonosznak számít az
úr
szemében - így ingerelték.
2Kir
21,6
A fiát
tűzbe küldte,
jóslásra
és bűbájosságra adta magát,
halottidézőket és
jövendőmondókat tartott,
általában sok olyant művelt, ami gonosznak
számít az Úr szemében, s
így
ingerelte.
MTörv
12,31
Azt az Úr, a te Istened (tiszteletére) nem
szabad tenned. Mert azt tették isteneik
kedvéért,
ami az Úr, a te Istened szemében
utálat
tárgya és gyűlöletes, hisz még
fiaikat
és lányaikat is elégették
isteneiknek.
MTörv
18,10
Ne legyen
köztetek olyan,
aki a fiát vagy
leányát áldozatul elégeti,
ne legyen
varázslást űző, se
jelmagyarázó,
kuruzsló vagy igéző! (MBT)
Lev
18,21
Gyermekeidet ne
szolgáltasd ki, hogy Molochnak
szenteljék, ne szentségtelenítsd meg
ezáltal Istened nevét. Én vagyok az
úr.
Lev
18,30
Tartsátok meg tehát
törvényeimet
anélkül, hogy követnétek azokat
az
utálatos szokásokat, amelyeknek előttetek
hódoltak. Így nem szennyeznek be benneteket.
én
vagyok az Úr, a ti Istenetek.”
Iz
57,4-5
Nem ti vagytok a gonoszság gyermekei, a hazugság
fajzata? Vágyban
égtek a terebintek alatt,
és minden zöldellő fa alatt. Csecsemőket
áldoztok a völgyekben, és a
sziklák hasadékaiban.
Bölcs
12,2-6
Ezért enyhén bünteted, akik
hibáznak, és a bűneikre emlékeztetve
figyelmezteted őket, hogy hagyjanak
fel a gonoszsággal és higgyenek benned, Uram.
Szent földednek
régi lakóit is gyűlölted ugyan,
szégyenletes varázslataik és
gyalázatos
titkos szertartásaik miatt. A
kegyetlen gyermekgyilkosokat és az
emberhús-lakomákon a belső
részek felfalóit, akiket véres
összejöveteleken avattak fel, és a szülőket, akik
saját kezükkel gyilkolták
a gyámoltalan lelkeket, ki akartad irtani
atyáink keze által,
Jak
1,27
Az Isten és az Atya szemében ez az igazi,
tiszta vallásosság: meglátogatni
nyomorukban az
árvákat és
az özvegyeket, és
tisztán maradni a világ szennyétől.
Zak
7,9-10
Ezt mondja a Seregek Ura:] Szolgáltassatok
igazságot mindannyian, gyakoroljátok az
irgalmasságot és
tanúsítsatok
részvétet testvéreitek
iránt. Ne
sanyargassátok az özvegyet
és az
árvát, az idegent és a
szegényt.
Szívetekben ne forraljatok gonoszságot
mások ellen.
Iz
1,23
Fejedelmeid lázadókká lettek, tolvajok
társaivá. Mindnyájan csak a hasznot
lesik,
és megvesztegető ajándékra
vadásznak. Nem
szolgáltatnak igazságot az
árvának,
s az
özvegyek ügyével mit sem törődnek.
Iz
10,1-2
Jaj azoknak, akik gonosz törvényeket hoznak,
akik csak elnyomó rendeleteket írnak. Akik nem
szolgáltatnak igazságot az elnyomottnak, s
megfosztják jogaitól népem
szegényeit. Akik
kizsákmányolják az özvegyet,
és megrabolják
az
árvát.
Péld
24,11-12
Mentsd meg, akiket
meghalni
visznek, hozd
vissza,
akik úton vannak a halálba! Hogyha
azt mondod:
„Hisz nem
tudtunk róla!”, aki a szíveket
vizsgálja, az
látja. Aki a lelked fölött
őrködik, az tudja,
és a tette szerint fizet az embernek.
Zsolt
82,2-3
„Meddig ítéltek még
igazságtalanul, meddig
pártoljátok még a gonosz
ügyet? Fogjátok
pártját az elnyomott
özvegynek, szerezzetek
igazságot a
gyengének, szegénynek.
Iz
1,15-17
Ha kiterjesztitek imára kezeteket, elfordítom
szememet. Akármennyit imádkoztok is, nem
hallgatok oda,
mert a kezetek csupa
vér.
Mosdjatok meg, s tisztuljatok meg. El
gonosz tetteitekkel színem elől, ne tegyetek
többé
rosszat! Tanuljatok meg jót tenni: keressétek az
igazságot, segítsétek az
elnyomottakat, szolgáltassatok
igazságot az árvának, s
védelmezzétek az özvegyet.
Jer
7,5-6
Mert ha jobbak lesztek életmódotokban
és tetteitekben; ha jog szerint bántok
egymással; ha
nem nyomjátok el
az idegent, az
árvát és
az özvegyet; ha
nem ontotok
ártatlan vért ezen a
helyen, és nem szegődtök idegen istenek
nyomába a
saját vesztetekre,
Gal
6,9-10
Ne fáradjunk bele tenni a jót, mert ha
kitartunk, annak idején aratni is fogunk. Amíg
tehát időnk van, tegyünk jót mindenkivel,
főképpen hittestvéreinkkel.
Mt 25,40
A
király így felel: Bizony
mondom nektek, amit e
legkisebb
testvéreim
közül eggyel is tettetek, velem tettétek.
Fel
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További
idézetek várhatók
Péter
apokalipsziséből, Alexandriai Szent Kelementől,
Tertullianustól, Minucius Félixtől,
Hippolütosztól, az Ankürai
zsinattól, Nagy
Szent Baszileiosztól, Szent Jeromostól)
Didakhé,
2,1-2. (Kr.
u. 70)
Az
utasítás
második parancsa
így szól: Ne ölj, ne törj
házasságot,
gyermeket meg ne ronts, ne paráználkodj, ne lopj,
varázslással ne foglalkozz,
ne keverj mérget, ne
hajtsd el
a magzatot, a megszületett
gyermeket ne öld meg,
ne kívánd azt, ami
felebarátodé!
Barnabás-levél,
19. (Kr. u.
74)
A fény
útja ez: ha
valaki a
meghatározott helyhez vezető utat akarja járni,
cselekedeteivel igyekezzék. Az eme úton
való
járás tudása, melyet megkaptunk, a
következő: … A
magzatot ne
hajtsd el, az
újszülöttet ne öld meg!
Athénagorasz:
Kérvény a keresztények
ügyében, 35.
(Kr. u.
177)
Milyen
józan gondolkodású
személy nevezne gyilkosoknak minket? … Még
a
magzatelhajtáshoz különféle
szereket
használó asszonyokat is gyilkosoknak
tartjuk, s véleményünk szerint
ezért
számadással tartoznak Isten előtt,
akkor
hogyan tudnánk mi embert ölni? Mi
értelme lenne
annak a gondolatnak, hogy mi
gyilkosok vagyunk, mikor éppen
mi tartjuk gyilkosoknak a
magzatelhajtást végző
asszonyt, és véleményünk
szerint
számot fog adni érte Isten előtt?
Ugyanaz az
ember nem gondolkodhat úgy, hogy élőlénynek,
következésképpen Isten
gondviselése tárgyának tekinti a
magzatot a
méhben, de a világra jöttet
már
megölhetőnek tartja. Képtelenség, hogy
aki tiltja a
gyermekek kitevését, mert
akik így tesznek, azokat gyilkosoknak tartja, az a
felneveltet
aztán megölje.
Tertullianus:
Védőbeszéd,
9,8. (Kr. u. 197)
Mi
azonban, akiknek a gyilkosság egyszer s
mindenkorra tilalmas
dolog, az
anyaméhben fogamzott magzatot sem pusztíthatjuk
el, pedig
a vércseppekből ott
még csak alakul az ember. A szülés
megakadályozása: gyorsított
gyilkosság.
Mindegy, hogy a már megszületett életet
ragadja-e el
valaki, avagy a születőben
levőt rombolja-e össze. Az is ember, aki lesz
csupán ember.
Minden gyümölcs ott
van már a magban.
Aranyszájú
Szent
János: Homíliák a Római
levélhez,
24. (Kr.
u. 391)
Az
ilyen lakmározások szülik a gonosz
vágyakat, a bujaságot, ilyen
alkalmakkor hanyagoljátok el feleségeteket
és
tisztelettel veszitek körül a
kéjnőket… Miért
vetsz ottan, ahol a
szántóföld azon van, hogy
elpusztítsa a
gyümölcsöt, ahol sok a
terméketlenség,
ahol szülés helyett halál van?
Mert te
nem engeded, hogy a kéjnő csak kéjnő
maradjon, hanem gyilkossá
is
teszed.
Látod, hogyan lesz a részegségből
bujaság, a bujaságból
házasságtörés, a
házasságtörésből
gyilkosság? Sőt
még
a
gyilkosságnál is rosszabb. Nem is
tudom
minek nevezzem ezt. Mert nem szülöttet öl
meg, hanem a
születését akadályozza
meg. Mit szólsz hozzá? Az Isten
ajándékát veted meg, az ő
törvényeivel dacolsz
és ami átkot hoz rád, azt
áldásnak
fogod fel? Az életrekelés kincses
házát az
öldöklés
kamrájává teszed
és a nőt, aki gyermeknevelésre adatott,
gyilkossá
teszed? Mert hogy szeretőinek mindig
rendelkezésére
állhasson és kívánatos
legyen és hogy több pénzt csikarjon ki,
ettől
sem riad vissza, és ezzel sok égő
parazsat rak rá fejedre, mert igaz ugyan, hogy ő
követte el a tettet, de te
vagy az oka. Ez mind bálványozásra is
vezet. Mert sok nő, hogy
kegyben
maradjon, varázsigéket,
pogányízű
áldozatokat, varázsitalokat és sok
mást
vesz
igénybe. És mégis ennyi
gyalázatosság után,
gyilkosság,
bálványozás után, sok
ember előtt ez a dolog közömbösnek
látszik,
még sok házas ember előtt is.
Nagy
Szent Vazul: Levelek amphilokhiosz püspöknek
"Aki
művi úton elpusztította magzatát,
gyilkosságot követett el. Nálunk nem
tesznek
különbséget
szőrszálhasogató
módon a már kiformálódott
és a
még formátlan magzat között.
Ez a tett
ugyanis nemcsak a születendő gyermek ellen irányul,
hanem
az ellen is, aki így saját magát
veszélyezteti, mivel az ilyen
kísérletek az esetek
nagy részében az asszonyok
életébe
kerülnek. Ehhez járul még a
magzat halála; egy második gyilkosság,
mely
biztosan szándékos azok
részéről, akik
ilyesmire merészkednek. Mégsem kell
ezek
bűnbánati idejét halálukig
kiterjeszteni, hanem
tíz éves vezeklésre kell
bocsátani őket.
Gyógyulásukat azonban nem a bűnbánat
ideje, hanem
módja szerint kell megítélni."
"...Jogos
és
okosságodhoz méltó, hogy
emlékeztetél arra, hogy erről
részletesen
beszéljek, hiszen a szándékos
és
önkéntelen cselekedetek közt
sokféle
különbséget kell tennünk... Aki
viszont kardot
vagy más hasonló fegyvert ragadott, annak nincs
semmi
mentsége, annak pedig főképp nincs, aki
fejszét
dobott valakire. Az ilyen ugyanis szándékosan nem
kézzel ütött, hogy
mérsékelni tudta
volna a csapást, hanem hajította a
fejszét
úgy, hogy a vas súlya, a fejsze éle
és a
dobás lendülete halálos sebet kellett,
hogy okozzon.
Kétségkívül teljesen
szándékos
a rablók és a harcosok tette, hiszen ezek
pénzért ölnek, és hogy
meneküljenek a
felelősségrevonás elől. Azok pedig, akik
háborúba mennek gyilkolni, nyilván azt
tűzik ki
célul, hogy megöljék, nem pedig, hogy
megfélemlítsék vagy
megjavítsák az
ellenséget. Ugyanígy
szándékos gyilkosnak
tekintjük azt is, aki mágikus
célból
szándékosan varázsitalt
[értsd:
mérget] kever és ezzel öl meg valakit.
így
tesznek gyakran az asszonyok, akik varázslással
és
bűbájjal akarnak szerelmet kelteni maguk iránt
férfiakban, és olyan varázsitalt adnak
nekik, ami
elszédíti őket. Ha az ilyen asszonyok
halált
okoznak, akkor ez - bár mást tűztek
célul maguk
elé, mint amit ténylegesen tettek - tiltott
cselekedetük miatt szándékos
gyilkosságnak
számít. Azok
is gyilkosok, akik magzatelhajtó szert adnak, de azok is,
akik az embriót megölő mérget beveszik.
Ennyit ezekről az esetekről."
(Fel)