A Septuaginta
Mi a probléma?
Mit mond erről a Biblia?
Mt 1,23
Íme a szűz fogan és
fiat szül, Emmánuel lesz a neve. Ez azt jelenti:
Velünk az Isten.
Iz 7,14
Ezért maga az Úr fog nektek jelt adni: Íme, egy
fiatal nő teherben van, és fiút fog szülni,
és Immánuélnak nevezik el. (MBT)
(A héber szövegben a
szűz
helyett, egy fiatal lányka van. Az
idézet a Septuagintából van.)
Mt 3,3
Mert ő volt az, akiről Ézsaiás így
prófétált: "Kiáltó hangja
szól a pusztában: Készítsétek az
Úr útját, tegyétek
egyenessé ösvényeit!" (MBT)
Mk 1,3
A pusztában kiáltónak szava:
Készítsétek az Úr útját, tegyétek
egyenessé ösvényeit!
Jn 1,23
Erre ő így felelt: "Én kiáltó hang vagyok a
pusztában: készítsetek egyenes utat az
Úrnak, ahogyan Ézsaiás
próféta megmondta." (MBT)
Iz 40,3
Egy hang kiált: "Készítsetek utat a
pusztában az Úrnak, egyengessétek
Istenünk ösvényét a sivatagon át.
(A Septuagintában van az, hogy
„tegyétek egyenessé
(egyenes vonalúvá) ösvényét”,
míg a héberben az van, hogy: „egyengessétek
(hozzátok egy szintre) a pusztában Istenünk útját”.)
Mt 9,13
Menjetek és tanuljátok meg, mit jelent: Irgalmasságot
akarok, nem áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az
igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket."
Mt 12,7
Ha tudnátok, mit jelent: Irgalmasságot
akarok, nem pedig áldozatot, nem ítélnétek
el az ártatlanokat.
Oz 6,6
Mert nem az áldozat kell nekem, hanem a szeretet,
nem az égőáldozat, hanem az Isten ismerete.
(A héber szövegben az irgalmasság,
kegyelem helyett a jóság, szeretet
szó áll.)
Mt 12,21
Az ő nevében bíznak a pogány
népek.
Iz 42,4
nem lankad el, sem kedvét el nem veszti, míg az
igazságot meg nem szilárdítja a földön. Az
ő tanítására várnak a szigetek.
(Az idézet a Septuagintából van, s nem
a héber Bibliából.)
Mt 13,15
Megkérgesedett e népnek a
szíve. Nehezen hallanak a fülükre, a
szemüket meg behunyták, hogy
szemükkel ne lássanak, fülükkel ne halljanak, s
szívükkel ne értsenek, nehogy bűnbánatot
tartsanak, és meggyógyítsam őket.
Iz 6,10
Tedd kövérré e nép
szívét, tedd süketté a fülét,
és kösd be a szemét, hogy
szemével ne lásson, fülével ne halljon,
szívével ne értsen, és megtérve meg
ne gyógyuljon. (MBT)
(A szív érzéketlenné
válik; a szemet behunyták; (én)
meggyógyítsam – mindez a héberben: a
szív kövér; a fülek nehezek;
a szem be van kötve; (ők) meggyógyuljanak.)
Mt 15,9
Hamisan tisztelnek, tanításuk csak
emberi parancs."
Mk 7,7
De hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik,
amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok.
Iz 29,13
Ezt mondja az Úr: Ez a nép csak a szájával
közeledik hozzám, és csak az ajkával
dicsőít, a szíve azonban távol van tőlem,
úgyhogy istenfélelmük csak emberi parancs
követése, amit betanultak,
(A Septuagintában: „Hiábavaló
tiszteletük, mert tanításuk/tanaik
emberi parancs, utasítás”; míg a héberből
hiányzik a „tanítás/tan” szó:
„hiábavaló tiszteletük, mert ez emberi
parancs/utasítás”)
Mt 21,16
és szóltak neki: "Hallod, mit kiabálnak?"
Jézus így válaszolt: "Hallom. Nem
olvastátok sose: Gyerekek és csecsemők ajkával hirdetted
dicsőségedet?"
Zsolt 8,3
Gyermekek és csecsemők
szája által is építed hatalmadat
ellenfeleiddel szemben, hogy elnémítsd az
ellenséget és a bosszúállót.
(MBT)
(Jézus a Septuaginta szerinti változatot
idézi.)
Mk 7,6-8
Ezt a választ adta nekik: "Találóan
jövendöl rólatok, képmutatók,
Izajás, amikor így ír: Ez a nép
ajkával tisztel, ám a szíve távol van
tőlem. De hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik, amelyeket
hirdetnek, csak emberi parancsok. Az Isten parancsait nem
tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz, a
korsók és poharak megmosásához és
sok ehhez hasonlóhoz ragaszkodtok."
Iz 29,13
Ezt mondja az Úr: Ez a nép csak a
szájával közeledik hozzám, és csak az
ajkával dicsőít, a szíve azonban távol van
tőlem, úgyhogy istenfélelmük csak emberi parancs
követése, amit betanultak,
(Itt teljesen szó szerint idézi Jézus a
Septuaginta szövegét.)
Lk 3,5-6
A völgyeket töltsétek fel, a hegyeket, halmokat
hordjátok el, ami görbe, legyen egyenessé, a
göröngyös változzék sima
úttá, és minden test meglátja az
Isten üdvösségét."
Iz 40,4-5
Minden völgyet töltsetek fel, minden hegyet és halmot
hordjatok el. Ami egyenetlen, váljék egyenessé, a
hegyek ormai legyenek olyanok, akár a völgy. Akkor
megnyilvánul majd az Úr dicsősége, és
minden ember látni fogja. Igen, az Úr szája mondta
ezt így."
(Ezek a kifejezések hiányoznak a héber
szövegből: a görbe legyen egyenes; a
göröngyös legyen sima; meglátja
üdvösségét.)
Lk 4,18
"Az Úr lelke van
rajtam, azért kent fel engem, hogy
örömhírt vigyek a szegényeknek.
Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a
vakoknak a látást, hogy
szabadon
bocsássam az elnyomottakat,
Iz 61,1
Uramnak, az Úrnak
lelke nyugszik rajtam, mert felkent engem az
Úr. Elküldött, hogy örömhírt vigyek
az alázatosaknak, bekötözzem a megtört
szíveket, szabadulást hirdessek a foglyoknak, és szabadon
bocsátást a megkötözötteknek.
(Ezek a szövegrészek eléggé meg
vannak kavarva. A Septuagintában a következő áll: 1.
meggyógyítsam a megtört szíveket; 2.
hirdessem a foglyoknak a szabadulást; 3. a vakoknak
visszaadjam a látást. Lukácsnál a
következőképpen van: az 1-es kimarad, ezt majd csak a
későbbi kéziratok teszik szövegéhez; a 2-est
és 3-ast a Septuagintából idézi, majd
hozzáteszi szintén a Septuagintából az Iz
58,6-ból származó „szabadon bocsássam az
elnyomottakat” mondatot.
A héber szövegben az Iz 61,1
így van: 1.
meggyógyítsam a megtört szíveket; 2.
hirdessem a foglyoknak a szabadulást; 3. megnyissam a
börtönt a megkötözötteknek. )
Lk 4,18
"Az Úr lelke van rajtam, azért kent fel engem, hogy
örömhírt vigyek a szegényeknek.
Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást,
a vakoknak a látást, hogy szabadon
bocsássam az elnyomottakat,
Iz 58,6
Tudjátok, milyen az a böjt, amelyet én kedvelek? Ezt
mondja Isten, az Úr: Törd össze a jogtalan
bilincseket, és oldd meg az iga köteleit! Bocsásd
szabadon az elnyomottakat, törj össze minden
igát!
(A görög szövegben úgy áll,
hogy „szabadságot adni az elnyomottaknak”; míg a
héberben kb.: „hadd menjenek szabadon az elnyomottak”)
Jn 6,31
Atyáink mannát ettek a pusztában, amint az
Írás mondja: Égi kenyeret adott
nekik enni."
Zsolt 78,24
Mannaesőt hullatott rájuk eledelül, mennyei gabonát
adott nekik. (MBT)
(A kenyér szó a Septuagintából
származik.)
Jn 12,38
Így beteljesedett Izajás próféta
jövendölése: "Uram, ki hitt a szavunknak,
és az Úr ereje ki előtt vált
nyilvánvalóvá?"
Iz 53,1
Ki hitt abban, amit hallottunk, és az Úr
karja ki előtt nyilvánult meg?
(Itt szó szerint a Septuagintából van
idézve.)
Jn 12,40
"Szemüket elvakította,
szívüket megkeményítette, hogy ne
lássanak a szemükkel, és ne értsenek a
szívükkel, nehogy megtérjenek és
meggyógyítsam őket."
Iz 6,10
Tedd érzéketlenné e nép
szívét, süketté a fülét, és
kösd be a szemét, hogy ne lásson a
szemével, ne halljon a fülével és ne
értsen a szívével, s így ne térjen
meg és ne gyógyuljon meg."
(Ez az idézet is a Septuagintából van.)
ApCsel
2,19
Csodákat teszek fenn az égben, és jeleket adok
lenn a földön: vért, tüzet és gomolygó
füstöt.
Jo 3,3
Égen és földön jeleket mutatok, vért
és tüzet, füstoszlopokat.
(A Septuagintában írt gomolygó
füst a héber szövegben füstoszlop.)
ApCsel
2,25-26
hisz Dávid mondja róla: Szemem előtt az
Úr mindenkor, ő áll jobbomon, hogy meg ne inogjak.
Örül hát szívem és nyelvem
énekel, sőt testem is reményben
nyugszik el.
Zsolt 16,8-9
Az Úrra tekintek szüntelen, nem
tántorodom meg, mert a jobbomon van. Ezért örül
a szívem, és ujjong a lelkem, testem is biztonságban
van. (MBT)
(A görög szöveg szerint: nyelvem
énekel / reményben nyugszik el. Mindez a
héberben: ujjong a lelkem / biztonságban van.)
ApCsel 4,26
A föld királyai fölkelnek, nagyjai összeesküsznek
az Úr és az ő Fölkentje ellen.
Zsolt 2,2
Összegyűlnek a föld királyai, a fejedelmek együtt
tanácskoznak az Úr ellen és felkentje
ellen: (MBT)
ApCsel
7,14
József aztán odavitette atyját, Jákobot
és egész rokonságát, összesen hetvenöt
személyt.
Ter 46,27
Józsefnek két fia volt, akik Egyiptomban születtek.
A Jákob házából való lelkek
száma, akik Egyiptomba mentek, hetvenet tett
ki.
MTörv 10,22
Hetven lelket számláltak
atyáid, amikor Egyiptomban átvándoroltatok, most
pedig úgy megsokasított az Úr, a te Istened, mint
égen a csillagokat.
(A Septuaginta említ 75 személyt.)
ApCsel
7,27-28
De aki bántalmazta társát, elutasította,
mondván: Ki tett meg elöljárónkká
és bíránkká? Talán engem is meg
akarsz ölni, ahogy tegnap megölted az
egyiptomit?
Kiv 2,14
Az így válaszolt: "Ki tett téged főnökünkké
és bíránkká, talán engem is meg
akarsz ölni, ahogy megölted az egyiptomit?" Mózes
megijedt és így szólt magában: "A dolog
nyilvánvalóan kitudódott."
(A görög szövegben van az, hogy „fejedelem”,
míg a héberben ez „elöljárót,
főnököt” jelent. A „tegnap” időhatározó csak a
Septuagintában van, a héber szövegből
hiányzik.)
ApCsel
7,43
Inkább Moloch sátrát
hordoztátok magatokkal, s Refán isten
csillagát, a bálványokat, amelyeket
magatok faragtatok, hogy imádjátok őket. Ezért
Babilonon túlra űzlek benneteket.
Ám 5,26
Vihetitek majd Szakkutot, királyotokat,
és Kevánt, bálványaitokat, isteneitek
csillagát, melyeket magatoknak csináltatok. (KNV)
(István a Septuaginta szerint idézi a
szöveget.)
ApCsel
8,32-33
Az Írásnak ezt a helyét olvasta: Mint a juhot,
úgy vitték leölni. Ahogy a bárány sem
ad hangot nyírója előtt, ő sem nyitotta szóra
ajkát. A megaláztatásban vétetett
el róla az ítélet. Ki sorolhatja fel
nemzedékét? Mert élete elvétetett a
földről.
Iz 53,7-8
Megkínozták, s ő alázattal elviselte, nem nyitotta
ki a száját. Mint a juh, amelyet leölni visznek,
vagy amint a bárány elnémul nyírója
előtt, ő sem nyitotta ki a száját. Erőszakos
ítélettel végeztek vele. Ugyan ki
törődik egyáltalán ügyével? Igen,
kitépték az élők földjéből, és
bűneink miatt halállal sújtották.
(A megaláztatásáért az
ítélet el lett vetve. Ál a Septuagintában.
Ellenben a héber szöveg: „erőszakos ítélet
által végeztek vele”.)
ApCsel
13,41
Ide nézzetek, ti gőgösök, ámuljatok, aztán
vesszetek! Mert olyat
viszek véghez napjaitokban, hogy nem hinnétek, ha
hírét hallanátok."
Hab 1,5
Tekintsetek a népekre és
lássátok, ámuljatok és csodálkozzatok:
mert olyan dolgot viszek majd végbe napjaitokban, hogy el sem
hinnétek, ha elbeszélnék.
(Itt is a Septuagintát idézik.)
ApCsel
15,17
hogy keresse az emberek maradéka az Urat,
és mindazok a pogányok, akik között elhangzik
az én nevem. Így szól az Úr, aki ezt
véghezviszi (MBT)
Ám 9,12
Birtokba veszik Edóm maradékát
és mindazokat a népeket, amelyeket majd rólam
neveznek el - így szól az Úr, aki ezt
véghezviszi.
(A Septuaginta írja azt, hogy „az emberek
maradéka”, míg a héber szöveg „Edom
maradékáról” szól.)
Róm 2,24
Valóban: miattatok káromolják Isten nevét a
pogányok, ahogy írva van.
Iz 52,5
Hát most itt mit tegyek? - mondja az Úr. Hiszen
népemet ingyen elhurcolták, és akik uralkodnak
rajta, ujjonganak - mondja az Úr. Egész nap
folyton-folyvást káromolják a nevemet.
(Csak a Septuagintában van írva, hogy a
„pogányok” káromolják Isten nevét. A
héber szöveg ezt nem említi.)
Róm 3,4
Egyáltalán nem, ellenkezőleg: Isten igaz, még ha
minden ember hazug is. Amint az Írás mondja: Hogy igaznak
bizonyulj szavadban, s győzz, mikor pörölnek veled.
Zsolt 51,6
Egyedül ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak
látsz. Ezért igazad van, ha szólsz, és jogos
az ítéleted. (MBT)
(Itt is a Septuaginta
szövegét idézi
Szent Pál.)
Róm 3,13
Tátongó sír a torkuk, nyelvük
csalárdságot beszél, kígyók
mérge van ajkukon.
Zsolt 5,10
Szájukban nincs igazság, szívükben gonoszat
forralnak. Torkuk nyitott sír, nyelvük
hízelgésre hajlik.
(A szöveg a Septuagintából van. A
héber szöveg nem említ „csalárdságot”.)
Róm 3,13
Tátongó sír a torkuk,
nyelvük
csalárdságot beszél, kígyók
mérge van ajkukon.
Zsolt 140,4
Nyelvük élesítik, mint a kígyó, a
vipera mérge van ajkukon.
(A héber szövegben az „áspisvipera”,
míg a Septuagintában a „kígyók” szó
áll.)
Róm 3,14
Szájuk telve átokkal és
keserűséggel,
Zsolt 10,7
Átkot szór és nem
éri baj, szája álnoksággal
és hazugsággal tele, nyelve alatt romlás
és gazság rejtőzik.
(Szent Pál itt is a Septuaginta szerint idéz.)
Róm 9,17
Az Írás is ezt mondja a fáraónak:
"Azért támasztottalak, hogy megmutassam rajtad
hatalmamat, és nevem híre elterjedjen
szerte a világon."
Kiv 9,16
De életben hagytalak, hogy megmutassam neked
hatalmamat, és hogy nevemet hirdessék
az egész földön.
(A görög szövegben van az, hogy a
fáraón mutatja meg hatalmát
Isten, valamint, hogy nevét „kihirdessék”,
ez a héberben: a fáraónak mutatja
meg Isten hatalmát, és nevét „kimondják,
kijelentik” a világon.)
Róm 9,25
amint Ozeásnál mondja: Népemnek hívom azt,
amely nem népem, s kedveltnek azt, amely nem
kedves nekem.
Oz 2,25
Elültetem az országban, "Nincs irgalom"-nak
meg irgalmazok, "Nem népem"-nek meg így
szólok: "Népem vagy!" Ő meg azt mondja majd: "Én
Istenem!"
(A héber szöveg, a Septuaginta
szóhasználata ellenében, az „irgalom” szót
használja. A görög szöveg „szeretet”-et
említ.)
Róm 9,27
Izajás is fennszóval hirdeti Izraelről: "Ha annyi is
Izrael fiainak száma, mint a tenger fövénye, csak a
maradék üdvözül."
Iz 10,22
Izrael, ha annyi volna is a néped, mint a tenger partján
a fövény, csak a maradék tér meg
belőle. Már elhatároztatott a pusztulás,
és az igazságos ítélet elsöpör,
mint az áradat.
(A Septuaginta írja csak az
„üdvözülést”.)
Róm 9,29
Ahogy előre megmondta Izajás: "Ha a Seregek Ura nem hagyott
volna nekünk utódot, olyanok lettünk
volna, mint Szodoma, és Gomorrához hasonlóan
jártunk volna."
Iz 1,9
Ha a Seregek Ura nem hagyott volna meg némi
maradékot, olyanok volnánk, mint Szodoma,
és hasonlítanánk Gomorrához.
Róm 9,33
amint írva van: A botlás kövét és a
botrány szikláját teszem le Sionban, s nem
vall szégyent, aki hisz benne.
Róm 10,11
Az Írás ugyanis azt mondja: Senki nem vall
szégyent, aki benne hisz.
1Pét 2,6
Ezért van benne az Írásban: Lám,
kiválasztott, becses szegletkövet rakok le Sionban. Aki
hisz benne, az nem vall szégyent.
Iz 28,16
Ezért ezt mondja nektek Isten, az Úr:
"Nézzétek, egy követ helyezek el a Sionon, egy
értékes szegletkövet, egy erős alapkövet. Aki
hisz, nem inog meg,
Róm 10,18
De kérdezem, vajon nem hallották? Hiszen: Végig a
földön szárnyal a szavuk, a
világ végéig elhat szózatuk.
Zsolt 19,5
a hír mégis terjed, szerte a
világon, a szózat elhangzik a föld
határáig. Ott vert sátrat a napnak:
Róm 10,20
Ézsaiás pedig nyíltan beszél, és
így szól: "Megtaláltak azok, akik engem nem
kerestek, megjelentem azoknak, akik nem
tudakozódtak utánam." (MBT)
Iz 65,1
Hagytam, hogy közeledjenek, akik azelőtt
nem kérdeztek; hogy megtaláljanak, akik nem
kerestek. Íme, itt vagyok! Íme itt vagyok! - így
szóltam a nemzethez, amely nem hívta
segítségül a nevemet.
Róm 10,21
Izraelhez azonban így szólt: "Naphosszat a
hitetlen és ellenszegülő nép felé
tárom karomat."
Iz 65,2
Minden nap kiterjesztettem kezemet a lázongó
nép felé, amely rossz úton jár, a
saját gondolatainak útján.
Róm 11,9-10
Dávid is ezt mondja: Asztaluk változzék fogótőrré,
csapdává, botránkozássá és
megtorlássá. Homályosodjék el a
szemük, ne lássanak, és nyomorítsd
görbére a hátukat.
Zsolt 69,23-24
Asztaluk ezért váljék számukra csapdává,
barátaiknak pedig szorító hurokká!
Homályosodjék el a szemük, ne lássanak,
derekuk örökre veszítse erejét!
Róm 11,26
akkor majd egész Izrael elnyeri az üdvösséget
az Írás szerint: Sionból jön a
szabadító és eltörli
Jákob gonoszságát.
Iz 59,20
De Sion számára Megváltóként
jön el, azok számára, akik Jákobból megtérnek
gonoszságukból. Az Úr mondta ezt így!
Róm 11,27
Ez lesz velük a szövetségem, amikor megbocsátom bűneiket.
Iz 27,9
Úgy nyer bocsánatot Jákob gonoszsága,
és vétke kiengesztelésének az lesz
a gyümölcse, hogy minden
oltárkövét, mint a mészkövet,
porrá zúzza, és bálványok meg
Nap-oszlopok sehol sem állnak többé.
Róm 11,34
Ugyan "ki értette meg az Úr szándékát,
vagy ki lett az ő tanácsadójává?
1Kor 2,16
"Hiszen ki látta át Isten gondolatait,
hogy oktatná őt?" Mi azonban birtokában vagyunk Krisztus
gondolatainak.
Iz 40,13
Ki adott tanácsot az Úr lelkének,
és mint tanácsadó, ki látta el
útmutatással?
Róm 12,20
Sőt, ha ellenséged éhezik, adj neki enni,
ha szomjazik, adj neki inni. Ha ezt teszed,
izzó parazsat raksz a fejére.
Péld 25,21
Ha ellenséged éhes, adj neki kenyeret,
hogyha meg szomjas, adjál neki vizet!
Róm 15,12
Izajás meg ezt mondja: Sarja támad Izájnak, aki a népek
uralkodójává emelkedik. Benned
bíznak majd a nemzetek.
Iz 11,10
Azon a napon az Izáj gyökeréből támadt sarj zászlóként
áll majd a népek előtt. Keresni fogják a
pogány nemzetek, és dicsőséges lesz a
nyugvóhelye.
1Kor 1,19
Hiszen az Írás így szól: Lerontom
a bölcsek bölcsességét, s az okosak
okosságát meghiúsítom.
Iz 29,14
ezért újra ámulatot keltő módon
bánok velük, csodálatra és bámulatra
méltó módon: odalesz
bölcseik bölcsessége, és okosaiknak
okossága elenyészik.
1Kor 5,13
A kívülállók fölött majd Isten
ítélkezik. Távolítsátok el
a gonoszt magatok közül!
MTörv 17,7
Először a tanúk emeljék föl
megkövezésre a kezüket, aztán az egész
nép. Irtsd ki, ami gonosz,
körödből!
(A Második Törvénykönyv a
héber szövegben nem csak szeméylekre, hanem
mindenféle gonoszságra gondol. A görög
szöveg csak személyekre vonatkoztatja.)
1Kor 15,55
Halál, hol a te győzelmed? Halál, hol a te fullánkod?
Oz 13,14
Megváltom őket a Seol hatalmából! Megmentem őket a
haláltól! Hol van a te veszedelmed oh
halál?! Hol van a te romlásod oh Seol?!
Megbánás elrejtetett én előlem. (KAR)
2Kor 4,13
Mivel a hitnek bennünk is ugyanaz a szelleme él, mint
amiről írva van: "Hittem, azért beszéltem",
mi is hiszünk, s azért beszélünk.
Zsolt 116,10
Hittem, ha így szólok is: Igen
nyomorult vagyok!
(A görögben jövő időben
áll, a
héberben múlt időben.)
Gal 3,10
Azokat viszont, akik a törvény szerinti tetteikre
támaszkodnak, átok sújtja. Az Írás
ugyanis ezt mondja: "Átkozott mind, aki nem tartja meg
hűségesen, ami a törvényben van."
MTörv 27,26
Átkozott, aki nem teljesítvén nem tartja
érvényben e törvény szavait! S az
egész nép mondja rá: Úgy legyen!
Gal 3,13
Krisztus megváltott minket a törvény
átkától, amikor átokká lett
értünk. Hiszen az Írás szerint:
"Átkozott mind, aki a fán függ."
MTörv 21,23
éjszakára ne maradjon holtteste a fán, még
aznap temesd el. Mert az akasztott ember Istentől átkozott, s
nem teheted földedet, amelyet az Úr, a te Istened ad neked
örökségül, tisztátalanná.
(A „fa” szó csak a Septuagintában van.)
Gal 4,27
Hiszen írva van: Örülj te magtalan,
aki nem szülsz, fejezd ki örömöd és
ujjongj, aki nem vajúdol. Mert több a gyermeke a
magányosnak, mint annak, akinek férje van.
Iz 54,1
Zengj éneket, te meddő, aki nem
szültél; hallasd örömöd
szavát s ujjongj, te, aki nem vajúdtál.
Mert az elhagyottnak több fia lesz, mint akinek férje van -
mondja az Úr.
2Tim 2,19
De azért az Isten alapköve szilárdan áll, s
ez van ráírva: "Az Úr ismeri
övéit." Továbbá: "Aki az Úr
nevét hívja segítségül,
szakítson a bűnös élettel."
Szám 16,5
Aztán így szólt Korachhoz és
társaihoz: "Holnap az Úr megmutatja, ki
tartozik hozzá, ki szent neki, ki közelíthet
felé. Csak akit kiválaszt, az közelíthet
felé.
Zsid 1,6
Ám amikor Elsőszülöttét bevezeti a
világba, ezt mondja: "Imádja őt Isten minden
angyala."
MTörv 32,43
Ti egek, ujjongjatok, Istennek fiai, imádjátok!
Ti népek, ujjongjatok népével, Istennek
küldöttei, magasztaljátok hatalmát!
Mert megtorolja szolgáinak vérét,
Hasonlóval fizet ellenségeinek. Bosszút áll
gyűlölőin, Népének földjét
megtisztítja a bűntől.
MTörv 32,43
Dicsérjétek, ti nemzetek, annak népét, aki
megtorolja szolgái vérét, bosszúval fizet
ellenfeleinek, de megbocsát földjének s
népének! (MBT)
(A maszoréta szöveg nem
tartalmazza ezt a
mondatot.)
Zsid 1,12
Akár a köntöst, úgy göngyölöd
össze őket, s mint a ruha, úgy változnak
meg. Ám te ugyanaz vagy, és esztendeid nem
érnek véget.
Zsolt 102,27
Azok elpusztulnak, de te megmaradsz. Mind megavulnak,
mint a ruha, váltod őket,
mint az öltözetet. Ők változnak,
Zsid 2,12
amikor ezt mondja: Hirdetni foglak testvéreimnek, zengem
dicséreted az egybegyűltek előtt.
Zsolt 22,23
Nevedet hirdetni fogom testvéreim előtt, és a
közösségben dicsőítlek
téged.
Zsid 3,15
Azt mondja ugyanis: Ha ma majd meghalljátok szavát, ne
keményítsétek meg a szíveteket, mint a lázadáskor
tettétek.
Zsolt 95,8
Bárcsak meghallanátok ma a szavát: "Ne
keményítsétek meg a szíveteket, mint egykor Meribánál,
mint a
pusztában Massza napján!
Zsid 8,9-10
Nem olyan szövetségre, mint amilyet atyáitokkal
kötöttem azon a napon, amikor kézen fogtam és
kivezettem őket Egyiptom földjéről. De mivel nem
tartották meg a szövetséget, én sem
törődöm velük - mondja az Úr. - Ez lesz
a szövetség, amelyet ama napok után Izrael
házával kötök majd - mondja az Úr. Elméjükbe
vésem és szívükbe írom
törvényemet. Istenük leszek és ők a
népem lesznek.
Jer 31,32-33
De nem olyan szövetséget, mint amilyet atyáikkal
kötöttem azon a napon, amikor kézen fogva kivezettem
őket Egyiptom földjéről. Azt a szövetségemet
ugyanis megszegték, holott én
uruk voltam - mondja az Úr. Ez lesz az a
szövetség, amelyet majd Izrael házával
kötök, ha elérkeznek azok a napok - mondja az
Úr: Bensejükbe adom
törvényemet, és a szívükbe írom.
Én Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek.
Zsid 10,5
Ezért nyilatkozik így, amikor a világba
lép: Áldozatot és felajánlást nem
kívántál, de testet alkottál nekem.
Zsolt 40,7
Te nem kívánsz véres vagy
ételáldozatot, de megnyitottad fülem a
hallásra. Nem követelsz égő- és
engesztelő áldozatot,
Zsid 10,38
Az igaz ember a hitből él, de ha elpártol, nem
telik benne kedvem.
Hab 2,3-4
Mert ez a látomás a maga idejében beteljesedik s
nem hiúsul meg; ha késik, csak várj, biztosan
bekövetkezik, tévedhetetlenül. Akinek nem
igaz a lelke, az elbukik, de az igaz élni fog
hűségéért."
Zsid 11,5
A hitéért ragadtatott el Hénoch, hogy ne
ízlelje meg a halált: "Nem találták
többé, mert az Úr elragadta." Még
eltűnése előtt bizonyságot nyert, hogy kedves az Isten
előtt.
Ter 5,24
Isten színe előtt járt, aztán nem volt
többé, mert Isten elvitte.
Zsid 11,21
Hittel áldotta meg a haldokló Jákob József
két fiát, miközben botjának
fejére támaszkodva imádkozott.
Ter 47,31
Ő így válaszolt: "Szavaid szerint fogok eljárni"
"Esküdj meg!" - mondta, mire ő megesküdött. Jákob
pedig meghajolt az ágy feje irányában.
Zsid 12,6
Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, s megostoroz
mindenkit, akit fiává fogad.
Péld 3,12
Az Úr megfeddi azt, akit szeret, mint apa a
fiát, akinek jót akar.
Zsid 13,6
Ezért bizalommal mondhatjuk: Az Úr oltalmaz engem,
nem félek. Ember mit árthat énnekem?
Zsolt 118,6
Az Úr velem van, nem félek, ember mit
árthatna nekem?
Jak 4,6
Annál nagyobb a kegyelem, amelyet ad, ezért mondja: "Az
Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak
azonban kegyelmet ad".
Péld 3,34
Akik gúnyolódnak, azokat ő is
kigúnyolja, az alázatosakhoz
jóindulattal van.
1Pét 1,24
Mert: Minden test olyan, mint a fű, a dicsősége,
mint a rét virága. Elhervad a fű, s lehull a
virága,
Iz 40,6
Egy hang megparancsolja: "Hirdesd!" Erre megkérdezem: "Mit
hirdessek?" "Minden test olyan, mint a fű, és minden
szépsége, mint a mező virága.
1Pét 2,9
Ti azonban választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott
nép vagytok, hogy annak dicsőségét
hirdessétek, aki a sötétségből
meghívott benneteket csodálatos
világosságára.
Kiv 19,6
Papi királyságom és szent
népem lesztek. Ezeket a szavakat add tudtára Izrael
fiainak."
1Pét 2,22
"Bűnt nem követett el, hamisság nem volt
ajkán."
Iz 53,9
A gonoszok közt adtak neki sírboltot, és a gazdagok
mellé temették el, bár nem vitt
végbe gonoszságot, sem álnokság
nem volt a szájában.
1Pét 4,18
Ha az igaz is alig menekül meg, hol lesz
maradása az istentelennek és a bűnösnek?
Péld 11,31
Biztos megfizetnek az igaznak a földön, a
gonosznak és a bűnösnek éppen úgy.
1Pét 5,5
Ugyanígy, ti fiatalok, engedelmeskedjetek az
elöljáróknak. Egymás iránt pedig
mindannyian viseltessetek alázattal, mert az Isten a
kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak
azonban kegyelmet ad.
Péld 3,34
Akik gúnyolódnak, azokat ő is
kigúnyolja, az alázatosakhoz jóindulattal
van.
Iz 11,2
Az Úr lelke nyugszik rajta: a bölcsesség
és az értelem lelke; a tanács és az
erősség lelke; a tudás és az Úr
félelmének lelke,
(Ez a vers írja le a Szentlélek hét
ajándékát. Azonban a „jámborság
lelke” csak a Septuagintában van megemlítve. A
héberben ez hiányzik, s így ez csak 6
ajándék.)
(top)