Vasárnap: Az Úr napja
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház Katekizmusa
1166 "Az
Egyház a
húsvéti misztériumot a Krisztus
föltámadása napjából eredő apostoli
hagyományra támaszkodva, a nyolcadik napon
ünnepli, melyet méltán neveznek Úr
napjának, dies dominicának." [Vö. II.
Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium, 106.] Krisztus
föltámadásának a napja
egyszerre "a hét első napja", a teremtés első
napjának emlékezete és a
"nyolcadik nap" is, melyen Krisztus a maga nagy szombati "nyugalma"
után
megkezdi azt a Napot",melyet az Úr alkotott" (Zsolt 118,24),
a napot, az "alkony
nélküli napot". [Vö. húsvéti
matutinum a bizánci szertartásban, 9. Óda]
Középpontjában az "úr vacsorája"
áll, mert abban találkozik a hívők egész
közössége a föltámadott Krisztussal, aki
meghívja őket ünnepi lakomájára: [Vö.
Jn 21,12; Lk 24,30.]
"Az Úr
napja, a
föltámadás napja, a keresztények napja, a
mi napunk. Az Úr napjának nevezzük, mert az
úr győztesként ezen a napon ment
föl az Atyához. Ha a pogányok e napot a Nap
napjának nevezik, mi is szívesen
annak valljuk, mert ma támadt a világ
Világossága, ma kelt föl az
igazságosság
Napja, melynek sugarai az üdvösséget hozzák."
[Szent Jeromos: In die Dominica
Paschae homilia: CCL 78, 550]
1167 Az Úr
napja kiemelkedően a
liturgikus összejövetel
napja, melyen a hívők összegyűlnek",hogy
hallgatván Isten igéjét és
részesedvén az Eucharisztiában,
megemlékezzenek az Úr Jézus
szenvedéséről,
föltámadásáról és
dicsőségéről, és hálát adjanak
Istennek, aki őket élő
reményre szülte újjá Jézus Krisztusnak
a halálból való föltámadása
által":
[II. Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium, 106.]
"Amikor
tehát
elmélkedünk [ó, Krisztus] a dicsőséges
csodákon, és a bámulatos jeleken, melyek a te
szent és dicsőséges föltámadásod
e szent napján történtek, mondjuk: áldott az
úr napja, mert ekkor kezdődött a
teremtés, (...) a világ üdvössége, (...)
az emberi nem megújítása (...). E
napon ragyog az ég és a föld, és
fénnyel telik meg az egész világ. Áldott az
úr
napja, mert ekkor nyíltak meg a Paradicsom kapui, hogy
ádám és az összes onnan
kizárt félelem nélkül oda
beléphessen." [Fanqîth: Breviarium iuxta ritum
Ecclesiae Antiochenae Syrorum, 6. köt.]
1193 A
vasárnap, az "úr
napja" elsődlegesen az a nap,
melyen az Eucharisztiát ünnepeljük, mert a
föltámadás napja. Kiemelkedően a
liturgikus összejövetel, a keresztény család,
az öröm és a munkaszünet napja.
"Az egész liturgikus esztendő alapja és magva." [II.
Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum
concilium, 106.]
1343 A
keresztények elsősorban "a
szombatok első napján",
azaz vasárnap, Jézus
föltámadásának napján gyűltek
össze, hogy "megtörjék a
kenyeret" (ApCsel 20,7). Az Eucharisztia ünneplése
egészen napjainkig ugyanúgy
folytatódik annyira, hogy ma az Egyházban mindenütt
azonos alapszerkezettel
ünnepeljük. Az Eucharisztia az Egyház
életének állandó középpontja.
2174 Jézus
"a szombatok első
napján" (Mk 16,2) [Vö. Mt
28,1; Lk 24,1; Jn 20,1.] támadt föl a halottak
közül. Mint "első nap",
Krisztus föltámadásának napja
emlékeztet az első teremtésre. Mint "nyolcadik
nap", mely a szombatot követi, [Vö. Mk 16,1; Mt 28,1.] a
Krisztus
föltámadásával elindított új
teremtést jelzi. A keresztények számára a
legelső
nap lett, az első ünnep, az Úr napja (hé
kyriaké hémera, dies dominica), a
latin nyelvekben dominica, vasárnap:
"A Nap
napján tartjuk mindannyian
összejöveteleinket, mert
ez az első nap [a zsidó szombat után], melyben Isten a
sötétség és az anyag
megváltoztatásával alkotta a világot;
és Jézus Krisztus, a mi Megváltónk ezen a
napon támadt föl a halottak közül." [Szent
Jusztinosz: Apologiae 1, 67]
2175 A
vasárnap kifejezetten
különbözik a szombattól, melyet
kronológiailag minden áldott héten követ, s
melynek szertartásos előírásait
helyettesíti
a keresztények számára. A vasárnap Krisztus
húsvétjában beteljesíti a zsidó
szombat lelki igazságát és hirdeti az ember
örök nyugalmát Istenben. A Törvény
kultusza ugyanis előkészítette Krisztus
misztériumát, és ami abban történt,
körvonalakban Krisztus előképe volt: [Vö. 1Kor 10,11.]
"Akik a
dolgok régi
rendjében éltek, új reményhez jutottak,
többé már nem a szombatot ünnepelvén,
hanem az Úr napja szerint élve, amelyen a
mi életünk is támadt Őáltala és az Ő
halála által." [Antiochiai Szent Ignác:
Levél a magnésziaiakhoz 9, 1]
2176 A
vasárnap
megünneplése megtartja a természetszerűleg
az emberi szívekbe írt erkölcsi
előírást, mely "parancsolja Isten látható
kultuszát a mindenkinek szóló közös
jótétemény [ti. a teremtés]
jegyében".
[Aquinói Szent Tamás: Summa Theologiae II--II, 122, 4.] A
vasárnapi
istentisztelet beteljesíti az ó Szövetség
erkölcsi parancsát, átvéve annak
ritmusát és szellemét azáltal, hogy minden
egyes héten megünnepli a Teremtőt és
népének Megváltóját.
2177 Az Úr
napjának
és Eucharisztiájának vasárnapi
megünneplése az Egyház életének
szívében van. "A vasárnapot, amelyen a
húsvéti
misztériumot ünnepeljük, az apostoli hagyományt
követve az egész Egyházban úgy
kell megtartani, mint a legfőbb kötelező ünnepet." [CIC
2146.]
"Ugyanígy
meg kell ünnepelni
Urunk Jézus Krisztus
születését, a Vízkeresztet, a
Mennybemenetelt, Krisztus legszentebb Testének és
Vérének napját (úrnapját);
Mária istenanyaságát, Szeplőtelen
Fogantatását és
Mennybevételét, Szent József, Szent Péter
és Pál apostolok és Mindenszentek
napjait." [CIC 2146.]
2178 A
keresztény
közösség összejövetelének e
gyakorlata
visszanyúlik az apostoli kor kezdetére. [Vö. ApCsel
2,42--46; 1Kor 11,17.] A
Zsidókhoz írt levél figyelmeztet, hogy
"összejöveteleinkről ne maradjunk el,
mint némelyek szoktak, hanem inkább buzdítsuk
egymást" (10,25).
A hagyomány
megőrizte egy mindig
aktuális buzdítás
emlékezetét: "Reggel tehát jelenj meg Isten
templomában, járulj az Úrhoz,
valld meg neki bűneidet, imádságokkal tarts
bűnbánatot. (...) Maradj ott az
isteni és szent liturgián, végezd el
imádságaidat, és soha ne menj el az
elbocsátó szó előtt (...). Ez a nap ugyanis, mint
gyakran mondtuk, az imádságra
és a nyugalomra adatott neked. Ez tehát az a nap, melyet
az Úr alkotott.
örvendjünk és vigadjunk rajta." [Pseudo-Eusebius
Alexandrinus: Sermo de die
dominica: PG 86/1, 416. 421.]
2179 "A
plébánia a
krisztushívőknek a részegyházon belül
állandó jelleggel megalapított
közössége, melynek lelkipásztori
gondozását a
megyéspüspökök felügyelete alatt
plébánosra bízzák, aki annak saját
pásztora."
[CIC 515, 1. §] Ez az a hely, ahol minden hívő
összegyűlhet az Eucharisztia
vasárnapi megünneplésére. A
plébánia vezeti be a keresztényeket a liturgikus
élet rendes menetébe és gyűjti össze őket az
ünneplésre; tanítja Krisztus
üdvözítő tanítását;
testvéri jócselekedetekben gyakorolja az Úr
szeretetét:
[II. János Pál pápa: Christifideles laici, 26.]
"Imádkozni
otthon is tudsz; de
úgy imádkozni, mint a
templomban, nem tudsz, ahol oly nagy az atyák sokasága,
ahol a kiáltás egy
szívből-lélekből száll Istenhez. (...) Itt valami
több van jelen, nevezetesen
az összhang és az egyetértés, a szeretet
köteléke, a papok könyörgései."
[Aranyszájú Szent János: De incomprehensibili Dei
natura, seu contra Anomoeos
3, 6]
2180 Az
Egyház parancsa
meghatározza és pontosabbá teszi az
úr törvényét: "Vasárnap és
más kötelező ünnepeken a hívők kötelesek
szentmisén
részt venni." [CIC 1247.] "A szentmisén való
részvétel kötelezettségének
eleget tesz, aki bárhol, katolikus szertartás szerint
végzett misén jelen van,
magán az ünnepnapon vagy az előző nap
estéjén." [CIC 1248, 1. §]
2181 A
vasárnapi Eucharisztia
megalapozza és erősíti az
egész keresztény életet. Ezért a
híveknek részt kell venniük az Eucharisztián
a
kötelező ünnepeken, hacsak komoly okuk nincs rá, hogy
elmaradjanak (például
betegség vagy a csecsemők ellátása, vagy
lelkipásztoruk föl nem menti őket).
[Vö. CIC 1245.] Akik szándékosan nem tesznek eleget
e kötelezettségüknek,
súlyos bűnt követnek el.
2182 Az
Eucharisztia vasárnapi,
közös ünneplésén való
részvétel tanúskodik a Krisztushoz és az ő
Egyházához tartozásról és a
hozzájuk
való hűségről. A hívek ezzel
tanúsítják közösségüket a
hitben és a szeretetben.
Ugyanakkor tanúskodnak Isten szentségéről
és az üdvösségbe vetett
reményükről.
A Szentlélek segítségével
kölcsönösen erősítik egymást.
2183 "Ha
szent szolgálatot
teljesítő személy (pap)
hiányában, vagy más súlyos okból
lehetetlenné válik az eucharisztikus
ünneplésben való részvétel, igen
ajánlatos, hogy a hívők részt vegyenek a
plébániatemplomban vagy más szent helyen a
megyéspüspök előírásai szerint
tartott igeliturgián, ha van ilyen, vagy töltsenek kellő
időt imádsággal
egyénileg a családban, vagy alkalmasint több
családból álló csoportban." [CIC
1248, 2. §]
2184 Amint
"Isten megpihent a hetedik
napon mindazon
munkája után, amit végzett" (Ter 2,2), az emberi
életet is a munka és a
pihenés ritmusa jellemzi. Az Úr napjának
intézménye hozzájárul ahhoz, hogy
mindenkinek legyen elegendő pihenő- és szabadideje a
családi, kulturális,
társadalmi és vallásos élet
ápolására. [Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Gaudium et
spes, 67.]
2185 Vasárnap
és a
kötelező ünnepeken a hívek tartózkodjanak
az olyan munkáktól és
tevékenységektől, melyek az Istennek kijáró
tiszteletet,
az Úr napjának sajátos örömét, az
irgalmasság cselekedeteinek gyakorlását,
valamint a test és a lélek szükséges
pihenését akadályoznák. [Vö. CIC
1247.]
Családi kötelezettség vagy fontos
közösségi munka törvényesen fölment a
vasárnapi munkaszünet alól. A hívek azonban
ügyeljenek arra, hogy e törvényes
fölmentések ne vezessenek a vallás, a családi
élet és az egészség
szempontjából
káros szokásokhoz.
"Az igazság
szeretete keresi a
szent nyugalmat; a szeretet
késztetése vállalja a jogos
tevékenységet. [Szent Ágoston: De civitate Dei 19,
19]
2186 A szabad
idővel rendelkező
keresztényeknek meg kell
emlékezniük testvéreikről, akiknek ugyanazok a
szükségleteik és jogaik, mint
nekik, de szegénységük és
nyomorúságuk miatt nem tudnak pihenni. A
keresztény
jámborság a vasárnapot hagyományosan a
jócselekedeteknek, a betegeknek, a
gyöngélkedőknek, az öregeknek tett alázatos
szolgálatoknak szenteli. A
keresztények azzal is megszentelik a vasárnapot, ha
családjukra és
hozzátartozóikra fordítják
figyelmüket, amire a hét többi napján nincs
idő. A
vasárnap a gondolkodás, a csend, a kultúra
és a meditáció kedvező ideje, melyek
segítik a bensőséges és keresztény
élet növekedését.
2187 A
vasárnap és az
ünnepek megszentelése közös
erőfeszítést igényel. Minden kereszténynek
el kell kerülnie, hogy
szükségtelenül olyan dolgokkal terhelje a
másikat, ami megakadályozza abban,
hogy megtartsa az Úr napját. Ha a helyi szokások
(sport, vendéglő stb.) és a
társadalmi szükségletek (közszolgálatok
stb.) megkövetelik a vasárnapi munkát,
mindenkinek saját felelőssége, hogy elegendő szabadidőt
biztosítson magának. A
hívők türelmesen és szeretettel ügyeljenek
arra, hogy elkerüljék az esetleges
túlzásokat és erőszakot, melyekre a
tömegrendezvények alkalmat adhatnak. A
gazdasági szükségletek ellenére a
közhatalomnak is törekednie kell arra, hogy
polgárainak elegendő időt biztosítson a pihenésre
és az istentiszteletre. A
munkaadóknak hasonló kötelességük van
alkalmazottaikkal szemben.
2188 A
vallásszabadság
és az általános közjó tiszteletben
tartásával a keresztényeknek törekedniük
kell arra, hogy a vasárnapokat és az
egyházi ünnepeket törvényesen szabadnapoknak
ismertessék el. Feladatuk, hogy
mindenkinek példát adjanak az imádságra,
hagyományaik tiszteletére, örömére
és
megvédésére, ami értékes
hozzájárulás az emberi társadalom szellemi
életéhez.
Ha az ország törvényhozása vagy más
okok kötelezővé teszik a vasárnapi munkát,
ezt a napot akkor is úgy kell számontartani, mint
megszabadulásunk napját, mely
az ünnepi közösségben",az égben
számon tartott elsőszülöttek ünnepi
sokadalmában" részesít (Zsid 12,22--23).
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
VI.
Pál / II. Vatikáni Zsinat:
Orientalium Ecclesiarum
15. A hívek kötelesek
vasár- és ünnepnap a szent
liturgiában, vagy saját szertartásuk
előírásai vagy szokásai szerint más isteni
dicséreteken részt venni.1 Hogy a hívek
könnyebben teljesíthessék e
kötelezettségüket, a parancs
teljesítésére alkalmas idő már az előesti
vecsernyétől tart a vasárnap vagy az ünnep
végéig.2 Nagyon
ajánlatos, hogy a hívek ezeken a napokon, sőt még
gyakrabban, akár naponta is
szentáldozáshoz járuljanak.3
[1]
Vö. a 347/381-ben tartott
laodiceai zsinat 29. kánon. --
Szt Konstantinápolyi Nikéforosz, 14. fej. -- A 719-ben
tartott dvini örmény
zsinat, 31. kánon. -- Szt Studita Theodorosz: Sermo 21. -- Szt
I. Miklós: Ad
consulta vestra levél, 866. november 13.
[2] Ez
újdonság
azokban a részegyházakban, melyekben a szent
liturgián való részvétel kötelező; az
időszámítás egyébként a keleti
liturgia
"napjához" kötődik.
[3]
Vö. Canones Apostolorum,
8,9. -- A 341-ben tartott
antiochiai zsinat, 2. kánon. -- Timotheus Alexandrinus:
Interrogatio tres. --
III. Ince: Quia divinae konstitúció, 1215. január
4-én. -- A keleti egyház sok
újabb partikuláris zsinata.
VI.
Pál
/ II. Vatikáni Zsinat:
Sacrosanctum concilium (Kr. u. 1964)
102. Az
Egyház mint jó
édesanya feladatának tartja, hogy
isteni vőlegényének üdvösséget szerző
művét az év folyamán meghatározott
napokra szétosztva, szent emlékezéssel
ünnepelje. Minden héten vasárnap, az Úr
napjának nevezett napon megemlékezik az Úr
föltámadásáról, melyet az
esztendőben egyszer, a legnagyobb ünnepen, húsvétkor
az ő boldog szenvedésével
együtt ünnepel.
106. Az Egyház a
húsvéti misztériumot a Krisztus
föltámadása
napjából eredő apostoli hagyományra
támaszkodva, a nyolcadik napon ünnepli,
melyet méltán neveznek Úr napjának, dies
dominicának. E napon ugyanis a
Krisztus-hívőknek össze kell jönniük, hogy
hallgatván Isten igéjét és
részesedvén az Eucharisztiában
megemlékezzenek az Úr Jézus
szenvedéséről,
föltámadásáról és
dicsőségéről, hálát adván Istennek,
aki őket "élő reményre
szülte újjá Jézus Krisztusnak a
halálából való
föltámadása által" (1Pt 1,3).
így tehát a vasárnap az ős ünnepnap, amit a
jámbor hívekkel meg kell ismertetni
és a lelkükre kell kötni, úgy, hogy ez a nap az
öröm és a munkaszünet napja is
legyen. Más ünnepet nem szabad elébe helyezni,
kivéve a valóban legnagyobb
jelentőségűeket: az Úr napja ugyanis az egész
liturgikus évnek alapja és magja.
(Fel)
Mit
mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Iz 1,13
Ne hozzatok nekem többé értéktelen
ételáldozatot, mert a füstjük utálattal
tölt el. Újhold, szombat és ünnepi
összejöveteleitek... Hogy tűrjem tovább
együtt a vétket és ünnepeteiket?
Lev
16,29-31
Ez pedig örök törvény legyen számotokra: a hetedik hónapban, a hó tizedik napján,
tagadjátok meg magatokat és semmiféle munkát se végezzetek -- se a
bennszülött, se a köztetek tartózkodó jövevény. Ezen a napon
engesztelés lesz értetek, megtisztítás minden bűnötöktől: megtisztultok
az Úr előtt. Nyugalom szombatja legyen ez
tehát és tagadjátok meg magatokat örök törvény alapján. (KNV)
Lev
23,24-25
„Szólj Izrael fiaihoz és mondd meg nekik: A hetedik hónap első napja legyen pihenőnap (= sabbath;
szombat) számotokra, harsonazengéssel és ünnepi összejövetellel.
Ne végezzetek semmiféle szolgai munkát, és mutassatok be áldozatot az
úrnak.”
Lev
23,27.32
»Ennek a hetedik hónapnak tizedik
napján az engesztelés nagy ünnepe legyen; szentnek nevezzétek,
tagadjátok meg magatokat rajta és mutassatok be tűzáldozatot az
úrnak... Nyugalom szombatja legyen és
tagadjátok meg magatokat a hó kilencedik napján: estétől estéig üljétek meg nyugalmatokat (= sabbath;
szombat).«
Lev 23,39
A hetedik hónap tizenötödik
napján, amikor már betakarítottátok a föld termését, üljetek
hétnapos ünnepet az Úrnak. Az első és
a nyolcadik napon legyen teljes nyugalom (= sabbath;
szombat).
Mt 28,1
Szombat elmúltával, a hét első
napjának hajnalán a magdalai Mária
és a másik Mária elment, hogy megnézze a
sírt.
Mk 16,2
A hét első napján kora reggel,
napkeltekor kimentek a sírhoz.
Mk 16,9
Miután a hét első napjának
reggelén feltámadt, először Mária
Magdolnának jelent meg, akiből a hét
ördögöt kiűzte.
Jn 20,1
A hét első napján, kora reggel,
amikor még sötét volt, Mária Magdolna kiment
a sírhoz. Észrevette, hogy a követ
elmozdították a sírtól.
Jn 20,19
Amikor beesteledett, még a hét első
napján megjelent Jézus a
tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár
a zsidóktól való félelmükben
bezárták az ajtót. Belépett, megállt
középen és köszöntötte őket:
"Békesség nektek!"
ApCsel
20,7
A hét első napján
összegyűltünk kenyértörésre.
Pál másnap el akart utazni, ezért beszélt
hozzájuk, egész éjfélig kinyújtotta
a beszédét.
1Kor 16,2
A hét első napján mindegyiktek
tegye félre és gyűjtse össze, ami tőle telik,
hogy ne akkor kelljen gyűjteni, ha majd megérkezem.
Kol
2,16-17
Senki se ítélkezzék
fölöttetek étel-ital miatt, vagy ünnepre,
újholdra és szombatra vonatkozó dolgokban.
Hiszen ezek csak árnyékai a jövendőnek; a
valóság Krisztusban van.
Kol
2,16-17
Senki se ítélkezzék
fölöttetek étel-ital miatt, vagy ünnepre,
újholdra és szombatra vonatkozó
dolgokban.
Hiszen ezek csak árnyékai a jövendőnek;
a
valóság Krisztusban van.
Zsid 10,1
Mivel a törvény a jövendő javak
árnyéka, de nem a valóságok képe volt, még azokkal az
áldozatokkal sem tehette tökéletessé a résztvevőket, amelyeket évről
évre megszakítás nélkül bemutattak.
2Tessz
2,15
Legyetek hát állhatatosak, testvérek, és ragaszkodjatok
a hagyományokhoz, amelyeket tőlünk élőszóban
vagy levélben kaptatok.
Zsid
4,4-9
A világ teremtése óta művei ugyan befejeződtek, mint ahogy egy helyen a
hetedik nappal kapcsolatban megállapítja: „A hetedik napon az Isten
megpihent minden munkájától.” Itt mégis így nyilatkozik: „Nyugalmamba
nem mennek be.” Azaz még hátra van, hogy némelyek eljussanak,
ugyanakkor mások, akik már korábban hallották az evangéliumot,
hitetlenségük következtében nem jutottak el oda. Azért ismét kijelölt egy napot, egy
„má”-t. Dávid által mondatja annyi idő után, amit már előbb idéztünk:
Ma, amikor majd meghalljátok szavát, ne keményítsétek meg a szíveteket.
Ha Józsue megszerezte volna nekik nyugalma (országát), nem szólt volna egy másik, későbbi napról.
A szombati nyugalom tehát még ezután vár az Isten népére.
Zsid (!) 10,19-22. 25-26
Testvérek, Krisztus véréért megvan
tehát a reményünk, hogy beléphetünk
a szentélybe. Ezt az élethez vezető új utat a
függönyön, vagyis saját
testén keresztül nyitotta meg nekünk. Főpapunk is van,
akit az Isten a
népe fölé rendelt. Járuljunk hát
hozzá igaz szívvel, hitből fakadó
bizalommal, hiszen a szívünk megtisztult a rossz
lelkiismerettől, és
testünket is tiszta víz mosta le.
összejöveteleinkről ne
maradjunk el, mint némelyek szoktak, hanem annál inkább
bátorítsuk egymást, minél közelebb érzitek a napot. Ha ugyanis azután,
hogy az igazságot felismertük, szándékosan vétkeztünk, nincs többé
áldozat a bűnért
Zsid 7,12
A papság megváltozásával
azonban szükségképpen megváltozott a
törvény is.
Jel 1,10
Az Úr napján elragadtatásba
estem. Hátam mögül, mint valami harsona,
Mt 16,19
Neked adom a mennyek
országa kulcsait. Amit
megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s
amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva."
Mt 18,18
Bizony mondom nektek: amit megköttök a
földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldotok
a földön, a mennyben is fel lesz oldva.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
Alexandriai
Szent Kelementől, Tertullianustól, Órigenésztől,
Victorinustól, Szent Athanasziosztól, Jeruzsálemi
Szent Cirilltől, a Laodiceai zsinatról, Szent Jeromostól,
Aranyszájú Szent Jánostól, Szent
Ágostontól, Nagy Szent Gergely
pápától.)
Barnabás-levél,
15,8-9. (Kr. u. 74)
Ezt mondja
még nekik: „újholdjaitokat és szombatjaitokat ki
nem állhatom”
(vö. Iz 1,13). Látjátok, hogyan beszél: nekem
nem a mostani szombatjaitok
kedvesek, hanem az, melyet alkottam, melyen mindentől megpihenve, a
nyolcadik
nap kezdetét hozom létre, azaz egy másik
világ kezdetét. Ünnepeljük ezért
örömmel a nyolcadik napot, melyen Jézus is
feltámadt halottaiból, és megjelent
és felment a mennyekbe.
Didakhé,
14. (Kr. u.
90)
Az Úr
napján gyűljetek egybe, törjétek meg a kenyeret
és adjatok hálát,
előtte tegyetek bűnvallomást, hogy tiszta legyen
áldozatotok.
Antióchiai
Szent
Ignác: Levél a magnésziaiakhoz, 9,1. (Kr. u. 110)
Ha tehát
azok, akik a régi életrendben nevelkedtek, eljutottak a
remény
újdonságára, ne a szombatot tartsák, hanem
éljenek az Úr napja szerint, mely
napon felkélt életünk és halála
által, amit egyesek tagadnak, mely misztérium
által nyertük el a hitet, és ezért tartunk
ki, hogy Jézus Krisztus, egyetlen
tanítónk tanítványainak találtassunk.
Szent
Jusztinosz: Párbeszéd a zsidó Trifónnal,
18.
21. (Kr. u. 155)
Mi ezt a test
szerinti körülmetélkedést és a
szombatokat, és egészen egyszerűen minden ünnepet
megtartanánk, ha nem tudnánk
mi okból lett mindez parancs számotokra,
törvényszegéseitek és
keményszívűségetek miatt… Miért is ne
tarthatnánk meg azt, ami nem árt nekünk,
így a testi körülmetélkedést, a
szombatokat és az ünnepeket, ó Trifón! … A ti
és atyáitok igazságtalanságai miatt – mint
már mondottam – jelül parancsolta
nektek Isten a szombat megtartását, és más
parancsokat is előírt…
Szent
Jusztinosz: I.
Apológia, 67. (Kr. u. 155)
Mindenért,
amit csak magunkhoz veszünk, áldjuk a mindenség
Alkotóját, Fia,
Jézus Krisztus és a Szentlélek által.
és a Napról elnevezett napon mindannyian,
városokban és falvakban egyaránt
összejövetelt tartunk… Azért a Nap napján
tartjuk mindannyian összejöveteleinket, mert ez az első nap,
melyben az Isten a
sötétség és az anyag
megváltoztatásával alkotta a világot,
és Jézus Krisztus, a
mi Megváltónk ezen a napon támadt fel a halottak
közül, mert a Szaturnusz napja
előtti napon feszítették keresztre, és a
Szaturnusz napja utáni napon, vagyis a
Nap napján jelent meg apostolainak és
tanítványainak, és tanította őket ezekre,
melyeket most elétek tárunk, hogy megfontoljátok.
Euszébiosz:
Egyháztörténet, 1,4,8. (Kr. u. 312)
Ők tehát
éppoly kevéssé törődtek a testi
körülmetéléssel, mint mi; éppoly
kevéssé tartották meg a szombatot, mint mi.
Szent Jeromos: In die
Dominica Paschae
homilia: CCL 78, 550
Az
úr napja, a föltámadás napja, a
keresztények napja, a
mi napunk. Az Úr napjának nevezzük, mert az
úr győztesként ezen a napon ment
föl az Atyához. Ha a pogányok e napot a Nap
napjának nevezik, mi is szívesen
annak valljuk, mert ma támadt a világ
Világossága, ma kelt föl az
igazságosság
Napja, melynek sugarai az üdvösséget hozzák.
(Fel)