A szenvedés értéke
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az
Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
164 Most
azonban "a hit által
(...) járunk, és nem a
szemléléssel" (2Kor 5,7), és Istent
"tükör által, homályosan (...),
tökéletlenül" (1Kor 13,12) ismerjük meg.
Jóllehet a hit világos amiatt, akiben
hisz, a hívő élet gyakran elhomályosul. A hit
nagyon kemény próbának lehet
kitéve. A világ, amiben élünk, úgy
tűnik, gyakran nagyon távol van attól, ami
felől a hit biztosít bennünket. A rossz, a
szenvedés, az igazságtalanságok és a
halál megtapasztalása ellentmondani látszik az
örömhírnek. Mindezek meg tudják
ingatni a hitet, és kísértéssé
válhatnak számára.
165 Ilyenkor
a hit tanúihoz kell
fordulnunk: Ábrahámhoz",aki a remény ellenére reménykedve hitt"
(Róm 4,18); Szűz Máriához",aki a
hit zarándokútján" [II. Vatikáni Zsinat:
Lumen Gentium, 58.] Fia szenvedésében
részesedve egészen "a hit
éjszakájáig" [II. János Pál
pápa: Redemptoris Mater
enciklika, 17.] és az Ő sírjának
éjszakájáig jutott; [uo. 18.] és a hit sok
más
tanújához: "Mi, akiket a tanúknak ilyen felhője
vesz körül, váljunk szabaddá
minden tehertől, különösen a bűntől, amely
behálóz minket, és fussuk meg
kitartással az előttünk lévő pályát.
Emeljük tekintetünket a hit szerzőjére és
bevégzőjére, Jézusra." (Zsid 12,1--2)
307 Az
embereknek Isten még arra is
hatalmat adott, hogy szabadon
vegyenek részt gondviselésében, amikor
rájuk bízza annak felelősségét, hogy
hajtsák uralmuk alá a földet és uralkodjanak
rajta. [Vö. Ter 1,26--28.] Így
Isten lehetővé teszi az embereknek, hogy értelmes, szabad
okok legyenek a
teremtés művének beteljesítésében, s
önmaguk és felebarátaik javára a
teremtés
harmóniájának
tökéletesítésében. Az emberek, akik
gyakran nem tudják, hogy
munkatársai az isteni akaratnak, az isteni tervnek megfontoltan
lehetnek
részesei cselekedeteikkel, imáikkal, sőt még
szenvedéseikkel is. [Vö. Kol
1,24.] Így lesznek egészen Isten és az ő
országának [Vö. Kol 4,11.]
"munkatársai" (1Kor 3,9). [Vö. 1Tesz 3,2.]
549 Amikor
Jézus embereket a
földi éhségtől, [Vö. Jn
6,5--15.] igazságtalanságtól, [Vö. Lk 19,8.]
betegségtől és haláltól [Vö. Mt
11,5.] megszabadít, messiási jeleket ad. De nem
azért jött, hogy a földön
minden bajt megszüntessen, [Vö. Lk 12,13--14; Jn 18,36.]
hanem hogy az
embereket a lehető legrosszabb rabszolgaságból, a bűn
szolgaságából
kiszabadítsa, [Vö. Jn 8,34--36.] mely
hatálytalanítja istengyermeki hivatásukat
és oka mindenfajta emberi rabszolgaságnak.
618 A kereszt
Krisztusnak, az Isten
és az ember közötti
egyedüli közvetítőnek az egyetlen áldozata.
[Vö. 1Tim 2,5.] Mivel azonban
megtestesült isteni személyében
"valamiképpen minden emberrel egyesült", [II.
Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes, 22.] "mindenkinek
fölkínálja a lehetőséget,
hogy Istennél ismert módon (...) társuljon ehhez a
húsvéti misztériumhoz".
[uo.] Hívja Apostolait, hogy vegyék föl
keresztjüket és kövessék Őt, [Vö. Mt
16,24.] mert Ő szenvedett értünk, példát
hagyván nekünk, hogy kövessük
nyomdokait. [Vö. 1Pt 2,21.] Ő ugyanis megváltó
áldozatához azokat is társítani
akarja, akik annak első kedvezményezettjei. [Vö. Mk 10,39;
Jn 21,18--19; Kol
1,24.] Ez valósul meg legfelső fokon az Ő Anyjának
személyében, aki mindenkinél
bensőségesebben társult megváltó
szenvedésének misztériumához. [Vö. Lk
2,35.]
"A
paradicsomnak ez az egyetlen és
igazi lépcsője, a
kereszten kívül nincs semmi, amin föl lehetne menni az
égbe." [Limai Szent
Róza: P. Hansen: Vita mirabilis (...) venerabilis sororis Rosae
de sancta Maria
Limensis. Róma, 1664, 137.]
1421 Az Úr
Jézus Krisztus
lelkünk és testünk orvosa, aki a
bénának megbocsátotta bűneit, és visszaadta
teste egészségét, [Vö. Mk 2,1--12.]
úgy akarta, hogy Egyháza a Szentlélek
erejével folytassa gyógyító és
üdvözítő
művét, saját tagjaira vonatkozóan is. Ez a
gyógyítás két szentségének
célja: a
bűnbánat és a betegek kenete
szentségéé.
1460 A
vezeklésnek, amit a
gyóntató kiró, tekintettel kell
lennie a bűnbánó személyes helyzetére
és lelki javát kell szolgálnia. Amennyire
lehetséges, arányban kell állnia az
elkövetett bűnök természetével és
súlyosságával. Az elégtétel lehet
imádság, valaminek a fölajánlása, az
irgalmasság cselekedetei, a felebarát szolgálata,
önmegtagadás,
áldozatvállalás, s főként a napi
keresztünk türelmes viselése. Az ilyen
vezeklések segítenek bennünket abban, hogy
hasonlóvá váljunk Krisztushoz, aki
egyedül és egyszer s mindenkorra kiengesztelte bűneinket.
[Vö. Róm 3,25; 1Jn
2,1--2.] Lehetővé teszik, hogy
társörökösei legyünk a
föltámadott Krisztusnak,
mert "együtt szenvedünk vele" (Róm 8,17): [Vö.
DS 1690.]
"A
bűneinkért lerótt
elégtételünk nem Jézus Krisztus
nélkül
történik; mi ugyanis, akik önmagunktól semmit
sem tehetünk, Vele együtt, »aki
minket megerősít, mindenre képesek vagyunk«.
[Vö. Fil 4,13.] Így az embernek
nincs mivel dicsekednie, hanem minden dicsekvésünk
Krisztusban van (...),
akiben elégtételt adunk »a bűnbánat
méltó gyümölcsét
teremvén«"; [Vö. Lk 3,8.]
melyek Belőle merítenek erőt, s melyeket Ő ajánl föl
az Atyának és általa fogad
el az Atya." [DS 1691. ]
1500 A
betegség és a
fájdalom az emberi életnek mindig a
legsúlyosabb problémái közé tartozott.
A betegségben az ember megtapasztalja
tehetetlenségét, korlátait,
végességét. Minden betegség megsejtetheti
velünk a
halált.
1501 A
betegség
szorongáshoz, önmagába
zárkózáshoz, néha
kétségbeeséshez és Isten elleni
lázadáshoz vezethet. De érettebbé is teheti
a
személyt, segítheti, hogy fölismerje élete
lényegtelen dolgait és afelé
forduljon, ami lényeges. A betegség nagyon gyakran
indítja el az istenkeresést,
a visszatérést Őhozzá.
1502 Az
ószövetségi
ember a betegséget Istennel kapcsolatban
éli meg. Panaszkodik Isten előtt a betegség miatt,
[Vö. Zsolt 38.] és Tőle, az
élet és halál Urától kér
gyógyulást. [Vö. Zsolt 6,3; Iz 38.] A
betegség a
megtérés útja lesz, [Vö. Zsolt 38,5;
39,9.12.] és az Istentől nyert megbocsátás
meghozza a gyógyulást. [Vö. Zsolt 32,5; 107,20; Mk
2,5--12.] Izrael népe átéli,
hogy a betegség titokzatos módon összefügg a
bűnnel és a rosszal, s az Istenhez
való hűség az Ő törvénye szerint visszaadja
az életet: "Hiszen Én, az Úr
vagyok a te gyógyítód" (Kiv 15,26). Izaiás
próféta előre látja, hogy a
szenvedésnek a mások bűneiért való
engesztelés értelme is lehet. [Vö. Iz
53,11.] Megjövendöli, hogy Isten el fogja hozni Sionnak az
időt, amikor
megbocsát minden vétket és
meggyógyít minden betegséget. [Vö. Iz 33,24.]
1503 Krisztus
együttérzése a betegekkel, valamint számos
gyógyítása mindenféle betegségből
[Vö. Mt 4,24.] nyilvánvaló jele annak, hogy
Isten meglátogatta az Ő népét [Vö. Lk 7,16.]
és Isten országa közel van.
Jézusnak nemcsak a gyógyításhoz volt
hatalma, hanem a bűnök megbocsátásához is:
[Vö. Mk 2,5--12.] Azért jött, hogy az egész
embert -- a lelket és testet --
meggyógyítsa. Ő az orvos, akire a betegeknek
szükségük van. [Vö. Mk 2,17.] Az
összes szenvedő iránti együttérzése
olyan messzire megy, hogy azonosul velük:
"Beteg voltam és meglátogattatok" (Mt 25,36). A betegek
iránti különös
szeretete a századok során arra indította a
keresztényeket, hogy karolják föl a
testben vagy lélekben szenvedőket; ez késztetett
fáradhatatlan erőfeszítésekre
a szenvedések enyhítése végett.
1504 Jézus
gyakran elvárta a
betegektől, hogy higgyenek.
[Vö. Mk 5,34.36; 9,23.] Jeleket alkalmazott a
gyógyításnál: nyálat és
kézrátételt, [Vö. Mk 7,32--36; 8,22--25.]
sarat és lemosást. [Vö. Jn 9,6--15.]
A betegek keresték, hogy érinthessék Őt, [Vö.
Mk 3,10; 6,56.] "mert erő áradt
belőle, mely mindenkit meggyógyított" (Lk 6,19).
Így a szentségekben Krisztus
továbbra is "megérint" bennünket, hogy
meggyógyítson.
1505 A sok
szenvedéstől megindultan
Krisztus nemcsak
megengedte, hogy a betegek megérintsék Őt, hanem
nyomorúságainkat magáévá
teszi: "Szenvedéseinket magára vette és
betegségeinket ő hordozta" (Mt 8,17).
[Vö. Iz 53,4.] De nem minden beteget gyógyított meg.
Gyógyításai Isten országa
eljövetelének jelei voltak, egy sokkal mélyebbre
ható gyógyulást hirdettek: a
bűn és a halál fölötti győzelmet az ő
húsvétja által. A kereszten Krisztus a
rossz egész terhét magára vette, [Vö. Iz
53,4--6.] elvette a "világ bűnét"
(Jn 1,29), aminek a betegség csak egyik
következménye. Szenvedésével és
kereszthalálával Krisztus a szenvedésnek új
értelmet adott: hasonlóvá tud tenni
bennünket Őhozzá, és egyesíthet az Ő
megváltó szenvedésével.
1521 Egyesülés
Krisztus
szenvedésével. E szentség [a
betegek kenete] kegyelme által a beteg megkapja az erőt
és az ajándékot, hogy
még bensőségesebben egyesüljön az Úr
szenvedésével. Bizonyos értelemben
fölszentelődik arra, hogy az Üdvözítő
megváltó szenvedéséhez hasonulva
gyümölcsöt hozzon. A szenvedés, az eredeti bűn
következménye új értelmet nyer:
részesedés lesz Jézus üdvözítő
művében.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
III. Pál / Tridenti Zsinat: 6.
ülés: Határozat a
megigazulásról (Kr. u. 1547) (DH 1538)
Ennélfogva
senki se
hízelegjen magának a „csak a hit által”
elvét hangoztatva, azt gondolva, hogy egyedül a hit
által lett örökös és az
örökség várományosa, miközben a
Krisztussal együtt való szenvedés nélkül
akar
megdicsőülni [vö. Róm 8,17]. Mert maga Krisztus is,
mint az Apostol mondja:
„annak ellenére, hogy Ő volt az Isten Fia, a szenvedésből
tanult
engedelmességet, műve befejeztével pedig örök
üdvösséget szerzett azoknak, akik
engedelmeskednek Neki” [Zsid 5,8-9]. Ezért az Apostol maga
így inti a
megigazultakat: „Nem tudjátok, hogy a pályán
küzdők mind futnak ugyan, de a díjat
csak egy nyeri el? úgy fussatok, hogy elnyerjétek! …
Én is futok, de nem
céltalanul, az ökölvívásban nem a
levegőt csapkodom, hanem megzabolázom és
rabságba vetem testemet, hogy míg másokat
tanítok, magam méltatlanná ne váljak”
[1Kor 9,24k]. ha az apostolok fejedelme pedig így szól:
„Még inkább
törekedjetek rá, hogy hivatásotokat és
kiválasztottságotokat jótetteitekkel
megpecsételjétek, mert ha ezt megteszitek, sohasem fogtok
vétkezni” [2Pét
1,10].
III. Gyula / Tridenti Zsinat: 14. Ülés,
Tanítás a bűnbánat
szentségéről (Kr. u. 1551) (DH 1690-1691)
Sohasem
véltek még
biztosabbnak ugyanis az Isten Egyházában
más utat az Úrtól fenyegető büntetés
távoltartására, mint hogy a bűnbánat ezen
tetteit az emberek a lélek igaz fájdalmával
gyakorolják [vö. Mt 3,2.8; 4,17;
11,21].
Ehhez járul még, hogy ha elégtétellel
szenvedünk a bűnökért,
Jézushoz válunk hasonlókká, aki
bűneinkért eleget tett [vö. Róm 5,10; 1Jn
2,1k]. „Minden alkalmasságunk Krisztusból ered” [vö.
2Kor 3,5] ugyanis, és
ezért igen biztos zálogunk az, hogy ha Vele
szenvedünk, Vele is dicsőülünk meg
[vö. Róm 8,17].
Nem is lehet
tehát a mi
elégtételünk olyan, amit a
bűneinkért fizetünk, hogy az ne Jézus Krisztus
által történjék. Mert mi, akik a
magunk erejéből, mint ami a miénk, semmit sem
tehetünk, az Ő közreműködésével,
„aki minket megerősít, mindenre képesek vagyunk”
[vö. Fil 4,13]. Ezért nincs
mivel dicsekednie az embernek, hanem minden dicsekvésünk
Krisztusban van [vö.
1Kor 1,31; 2Kor 10,17; Gal 6,14], „akiben élünk” [vö.
ApCsel 17,28]. Őbenne
tudunk érdemeket szerezni, Őbenne tudunk
elégtételt nyújtani, Őbenne „teremjük
a bűnbánat méltó gyümölcseit” [Lk 3,8].
És akik így Őbelőle erőt merítenek,
azokat Ő ajánlja fel az Atyának, s Őáltala is
fogadja el az Atya.
VI. Pál / II. Vatikáni Zsinat:
"Sacrosanctum Concilium"
határozat a szent liturgiáról (Kr. u. 1963) (DH
4012)
12. A lelki
élet azonban nem
csupán a szent Liturgiában való
részvétel. A keresztény embernek ugyanis,
bár a közösségi istentiszteletre
hivatott, a szobájába is el kell vonulnia, hogy titokban
imádkozzék az Atyához,
[Vö. Mt 6,6.] sőt az Apostol tanítása szerint
szüntelenül kell imádkoznia. [Vö.
1Tesz 5,17.] Ugyancsak az Apostol tanít arra is, hogy
nekünk Jézus szenvedését
kell mindenkor a testünkben hordoznunk, hogy Jézus
élete is megnyilvánuljon
halandó testünkben. [Vö. 2Kor 4,10--11.] Ezért
kérjük a szentmisében az Urat,
hogy a "lelki áldozat fölajánlását
elfogadva minket magunkat tegyen örök
áldozattá". [Pünkösdhétfő: Secreta.]
VI. Pál / II. Vatikáni Zsinat: "Lumen
gentium" dogmatikai
konstitúció (Kr. u. 1964) (DH 4115; 4128)
7. … Minden
tagnak hasonlóvá
kell formálódnia Őhozzá, amíg
Krisztus ki nem alakul bennük (vö. Gal 4,19). Ezért
fölvétetünk az Ő életének
misztériumaiba, hasonlóvá válunk
Őhozzá vele együtt meghalván és
föltámadván,
míg csak együtt nem fogunk uralkodni vele (vö. Fil
3,21; 2Tim 2,11; Ef 2,6; Kol
2,12 stb.). Amíg a földi élet
zarándokútját járjuk, és a
szorongatások és
üldözések közepette az Ő nyomában
járunk, mint test a fővel részesülünk az Ő
szenvedéseiben, együtt szenvedvén vele, hogy vele
együtt meg is dicsőüljünk
(vö. Róm 8,17).
11. … Akik a
bűnbánat
szentségéhez járulnak, azok Istent
sértő bűneikre Isten irgalmas bocsánatát
kapják meg. Egyszersmind kibékülnek az
Egyházzal, melyet megsebeztek bűnükkel, s mely
szeretetével, példájával és
imájával közreműködik
megtérésükben. A betegek szent kenetével
és a papok
imádságával az egész Egyház
ajánlja a szenvedő és megdicsőült Krisztusnak a
betegeket, hogy nekik enyhületet és
üdvösséget szerezzen (vö. Jak 5,14-16); sőt
buzdítja őket, hogy szabadon csatlakozva Krisztus
szenvedéséhez és halálához
(vö. Róm 8,17; Kol 1,24; 2Tim 2,11--12; 1Pt 4,13)
szolgáljanak Isten népének
javára…
VI. Pál / II. Vatikáni Zsinat:
„Gaudium et spes”
lelkipásztori határozat az Egyházról a mai
világban (Kr. u. 1965) (DH 4321;
4322; 4338)
21. … Az
Egyház vallja, hogy Isten
elismerése egyáltalán nem
ellenkezik az emberi méltósággal, mivel e
méltóság Istenben alapszik és válik
tökéletessé. Isten ugyanis értelmes és
szabad társas lénynek teremtette az
embert, s mindenekelőtt meghívta, hogy gyermekként
közösségben legyen vele és
részesedjék az ő boldogságában.
Ezenkívül az Egyház tanítja, hogy az
eszkatologikus remény nem csökkenti a földi dolgok
jelentőségét, hanem inkább
új motívumokkal segíti
beteljesedésüket. Ezzel szemben, ha elvész az isteni
alap és az örök élet reménye, amint ma
látjuk, igen súlyosan sérül az emberi
méltóság, és megoldatlan marad az
élet és halál, a bűn és a fájdalom
talánya, s
az emberek nemritkán kétségbe esnek.
Ilyen körülmények között az ember
megoldatlan, homályosan
érzékelt kérdés marad
önmagának, s bizonyos pillanatokban, főleg az élet
jelentősebb fordulópontjain senki sem térhet ki e
kérdés elől, melyre egyedül
Isten ad kielégítő és biztos választ, aki
mélyebb gondolkodásra és alázatosabb
keresésre hívja az embert.
22. … Az
ártatlan
Bárány, önként ontva vérét,
életet
szerzett nekünk, Isten benne szerzett kiengesztelést
önmagával és az embereknek
egymás között, [Vö. 2Kor 5,18--19; Kol 1,20--22.]
s kiragadott minket az ördög
és a bűn szolgaságából, így
mindegyikünk elmondhatja az apostollal: Isten Fia
"szeretett engem, és önmagát adta értem"
(Gal 2,20). Értünk szenvedvén
nemcsak példát adott nekünk, hogy kövessük
őt, [Vö. 1Pt 2,21; Mt 16,24; Lk
14,27.] hanem utat is nyitott, melyen ha járunk, az élet
és a halál
megszentelődik és új értelmet nyer.
A sok testvér
között az
elsőszülött Fiú képmásához
hasonlóvá
vált [Vö. Róm 8,29; Kol 1,18.] keresztény
ember pedig megkapja a "Lélek
zsengéit" (Róm 8,23), melyek képessé
teszik arra, hogy megtartsa a szeretet új
törvényét. [Vö. Róm 8,1--11.] E
Lélek által, aki "örökségünk
foglalója" (Ef
1,14) belülről a teljes ember megújul egészen "a
test megváltásáig" (Róm
8,23): "Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki
föltámasztotta Jézust a
halálból, ő, aki Jézus Krisztust
föltámasztotta a halottak közül, halandó
testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke
által" (Róm 8,11). [Vö. 2Kor
4,14.] Kétségtelen, a keresztény embernek sok
szorongatásban kell fölvennie a
harcot a rossz ellen, és meg kell halnia; de a
húsvéti misztérium részeseként
hasonlóvá válva Krisztus halálához,
reménytől megerősödve tart a föltámadás
felé. [Vö. Fil 3,10; Róm 8,17.]
Mindez
nemcsak a Krisztus-hívőkre
érvényes, hanem miden
jóakaratú emberre is, kiknek szívében
láthatatlanul munkálkodik a kegyelem.
[Vö. LG 16.] Mivel ugyanis Krisztus mindenkiért
meghalt,[39] s minden ember
végső hivatása azonos, tudniillik isteni hivatás,
vallanunk kell, hogy a
Szentlélek mindenkinek fölkínálja a
lehetőséget, hogy csak Isten előtt ismert
módon csatlakozhassanak e húsvéti
misztériumhoz.
Ilyen és ily
nagy az ember
misztériuma, mely a keresztény
kinyilatkoztatás által fölragyog a hívőknek.
Tehát Krisztus által és
Krisztusban megvilágosodik számunkra a fájdalom
és a halál talánya, mely az
evangélium nélkül eltipor bennünket. Krisztus
föltámadott, halálával megölte a
halált, és életet ajándékozott
nekünk, [Vö. a bizánci szertartás
húsvéti
liturgiája.] hogy -- mint fiúk a Fiúban --
kiálthassuk a Lélekben: "Abba!
Atya!"
38. Isten
Igéje ugyanis, aki
által minden teremtetett,
megtestesült, itt lakott az emberek földjén, [Vö.
Jn 1,3.14.] vagyis ízig-vérig
emberként lépett a történelembe,
magához emelve és összefoglalva azt. [Vö. Ef
1,10.] Ő nyilatkoztatja ki nekünk, hogy "szeretet az Isten" (1Jn
4,8), s
ugyanakkor megtanít minket arra, hogy az emberi
tökéletesség és a világ
átalakításának alaptörvénye a
szeretet új parancsa. Azokat tehát, akik hisznek
az isteni szeretetnek, biztosítja arról, hogy a szeretet
útja minden ember
előtt nyitva áll, s hogy az egyetemes
testvériségre való törekvés nem
hiábavaló. Ugyanakkor figyelmeztet, hogy ezt a szeretetet
nemcsak nagy
dolgokban, hanem és elsősorban az élet normális
körülményei között kell gyakorolni.
Értünk, bűnösökért vállalva a
halált, [Vö. Jn 3,14--16; Róm 5,8--10.]
példájával tanítja, hogy a keresztet is
hordozni kell, melyet a test és a világ
a békét és az igazságosságot keresők
vállára tesz. Krisztus, aki a
föltámadással Úrrá lett, s kinek
átadatott minden hatalom a mennyben és földön,
[Vö. ApCsel 2,36; Mt 28,18.] Lelkének erejével az
emberek szívében már működik,
nem csupán az eljövendő vágyát
ébresztvén, hanem azokat a nemes vágyakat is
serkentve, tisztítva és megerősítve, melyekkel az
emberi család a maga életét
emberibbé tenni, s az egész földet e
célból hatalma alá hajtani akarja. A Lélek
ajándékai azonban különfélék:
egyeseket arra hív, hogy nyilvános
tanúságot
tegyenek az égi haza utáni vágyról
és ezt ébren tartsák az emberi családban,
másokat arra szólít, hogy az emberek
evilági szolgálatára szenteljék magukat,
és szolgálatukkal készítsék elő a
mennyei ország alapanyagát. De mindenkit
szabaddá tesz a Lélek, hogy megtagadván
önszeretetét és minden természetes erőt
az emberi élet szolgálatába állítva
lendüljön neki annak a jövőnek, melyben
maga az emberiség lesz Istennek tetsző áldozat. [Vö.
Róm 15,16.]
E reménynek
zálogot
és erre az útra eledelt hagyott az Úr
övéinek a hit azon szentségében, melyben a
természet és az emberi munka
gyümölcsei dicsőséges testté és
vérré válnak a testvéri
közösség vacsoráján,
mely a mennyei lakoma előíze.
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Mt 10,38
Aki nem veszi vállára a
keresztjét, s nem követ, nem
méltó hozzám.
Mt 16,24
Ezután Jézus így szólt
tanítványaihoz: "Aki követni akar,
tagadja meg magát, vegye keresztjét
és kövessen.
Mk 8,34
Összehívta a népet és
tanítványait, s így szólt hozzájuk: "Ha
valaki követni akar, tagadja meg magát, vegye
fel keresztjét és kövessen.
Lk 9,23
Amikor az egész néphez szólt, ezt mondta: "Aki
követni akar, tagadja meg magát, vegye
fel keresztjét minden nap és úgy kövessen.
Lk 14,27
Aki nem veszi fel keresztjét
és nem követ, nem lehet a tanítványom.
Jn 7,39
Ezt a Lélekről mondta, amelyben a benne hívők
részesülnek. A Lélek ugyanis még nem
jött el, mert még nem dicsőült
meg Jézus.
Jn 19,34
az egyik katona oldalába döfte a
lándzsáját. Nyomban vér és
víz folyt belőle.
Jn 12,24
Bizony, bizony, mondom nektek: ha a búzaszem nem hull a
földbe, és nem hal el, egymaga marad, de ha elhal, sok
termést hoz.
Róm 5,2-3
Általa jutottunk hozzá a hitben a kegyelemhez, amelyben
élünk, és dicsekszünk a
reménységgel, hogy az isteni dicsőség
részesei lehetünk. De nemcsak ezzel, hanem
még szenvedéseinkkel is dicsekszünk, mert
tudjuk, hogy a szenvedésből türelem fakad,
Róm 8,17
Ha pedig gyermekei, akkor örökösei is: Istennek
örökösei, Krisztusnak
társörökösei. Előbb azonban szenvednünk
kell vele együtt, hogy vele együtt meg is
dicsőüljünk.
Róm 8,18
De ennek az életnek a szenvedései
véleményem szerint nem mérhetők az eljövendő
dicsőséghez, amely majd megnyilvánul rajtunk.
1Kor 1,23
mi azonban a megfeszített Krisztust
hirdetjük. Ő a zsidóknak ugyan botrány, a
pogányoknak meg balgaság,
1Kor 2,2
Elhatároztam ugyanis, hogy nem akarok másról tudni
köztetek, csak Jézus Krisztusról, a megfeszítettről.
2Kor
1,5-7
Amilyen bőven kijut nekünk Krisztus
szenvedéseiből, olyan bőven lesz részünk
Krisztus révén a vigasztalásban is. Mert ha szenvedünk,
az a ti vigasztalásotokra és
üdvösségetekre szolgál, ha
vigasztalásban van részünk, abból is
ti nyertek bátorítást azoknak a
szenvedéseknek türelmes elviselésére,
amelyeket mi is szenvedünk. Szilárd
tehát veletek kapcsolatban a reményünk, hiszen
tudjuk, hogy nemcsak a szenvedésben vesztek
velünk együtt részt, hanem a
vigasztalásból is hozzánk hasonlóan
részesültök.
2Kor 4,10
Testünkben folyton-folyvást viseljük
Jézus szenvedését, hogy egyszer
Jézus élete is megnyilvánuljon testünkön.
2Kor 4,11
Életünkben állandóan ki
vagyunk téve a halálnak Jézusért,
hogy majd Jézus élete is nyilvánvaló legyen
testünkön.
2Kor
12,9-10
"Elég neked az én kegyelmem. Mert az erő a
gyöngeségben nyilvánul meg a maga
teljességében." Ezért a
legszívesebben a gyöngeségeimmel dicsekszem,
hogy Krisztus ereje költözzön belém. Kedvem
telik a Krisztusért való gyöngeségben,
gyalázatban, nélkülözésben,
üldöztetésben és szorongattatásban, mert amikor gyönge vagyok,
akkor vagyok erős.
Ef 3,13
Ezért kérlek titeket, ne
veszítsétek el értetek viselt szenvedéseim
miatt bátorságotokat: ezek dicsőségetekre
szolgálnak.
Fil 1,29
Nektek az a kegyelem jutott, hogy ne csak higgyetek
Krisztusban, hanem szenvedjetek is érte.
Fil
3,10-11
hogy megismerjem őt és feltámadásának
erejét, de a szenvedésben is vállaljam
vele a közösséget. Így hozzá
hasonulok a halálban, hogy ezáltal eljuthassak a
halálból a feltámadásra is.
Kol 1,24
Örömmel szenvedek értetek,
és testemben kiegészítem, ami Krisztus
szenvedéséből hiányzik, testének,
az Egyháznak javára.
2Tessz
1,5
Ezeket elviselitek az Isten igazságos
ítéletének előjeleként, hogy majd
méltók legyetek az Isten országára, hiszen
szenvedtek érte.
2Tim 1,8
Ne szégyellj hát tanúságot tenni Urunk
mellett, sem mellettem, aki érte fogoly vagyok. Ehelyett vállald
az evangéliumért a szenvedéseket velem együtt,
bízva az Isten erejében,
2Tim 2,3
Vállald velem együtt a
nehézségeket, mint Krisztus Jézus hű
katonája.
2Tim 3,12
S az üldözésből mindenkinek kijut, aki
buzgón akar élni Krisztus Jézusban.
2Tim 4,5
Te azonban maradj mindenben meggondolt, viseld el a bajokat,
teljesítsd az evangélium hirdetőjének
feladatát, töltsd be szolgálatodat.
Zsid
12,5-7
Megfeledkeztetek a vigasztalásról, amely nektek, a
fiaknak szól: Fiam, ne vedd kevésbé az
Úr fenyítését, s ne csüggedj el, ha
korhol. Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, s
megostoroz mindenkit, akit fiává fogad. Maradjatok
állhatatosak a fenyítéskor: az Isten úgy
bánik veletek, mint fiaival. Hol van olyan fiú, akit az
apja nem fenyít?
Zsid
12,11
Igaz, most minden fenyítés inkább
szomorúságot okoz, mintsem örömet szerez,
később azonban a megigazulás békés
gyümölcsét termi annak, aki elviseli.
Jak
4,8-10
Közeledjetek az Istenhez, s majd ő is közeledik
hozzátok. Mossátok tisztára kezeteket,
bűnösök, és tisztítsátok meg
szíveteket, megosztott lelkűek. Ismerjétek el
nyomorotokat, bánkódjatok és sírjatok.
Nevetés helyett gyászoljatok,
örömötök változzék
szomorúsággá. Alázkodjatok meg az Úr
előtt, és akkor megdicsőít benneteket.
1Pét 1,6
Abban örülni fogtok, noha most egy kicsit
szomorkodnotok kell, mert különféle
kísértések érnek benneteket,
1Pét
2,19-21
Mert érdemet szerez, aki Istenre való
tekintettel türelmesen elviseli a fájdalmat, még ha
igazságtalanul szenvedi is el. Mert milyen
dicsőség az, ha mint bűnösök, eltűritek az
arculütést? Ha ellenben jót tesztek, és mégis
türelmesen szenvedtek, az kedves az Isten előtt. Mert
erre vagytok hivatva, hiszen Krisztus is értünk szenvedett,
példát adva nektek, hogy
kövessétek nyomdokait.
1Pét
4,1-2
Mivel tehát Krisztus testben szenvedett, ti is
ugyanazzal a gondolattal fegyverkezzetek fel, mert aki
testben szenvedett, szakított a bűnnel, hogy ne emberi
vágyaitokat követve, hanem az Isten akarata szerint
éljetek földi életetek hátralevő
idejében.
1Pét 4,13
Ehelyett inkább örüljetek, hogy
részetek lehet Krisztus szenvedéseiben, hogy
dicsősége megnyilvánulása napján majd
ujjongva örülhessetek.
1Pét 4,16
Ha pedig mint kereszténynek kell szenvednie, ne
szégyellje, hanem dicsőítse meg az Istent ezzel
a névvel.
1Pét 5,10
A minden kegyelem Istene pedig, aki Krisztusban örök
dicsőségre hívott meg benneteket, rövid
szenvedés után maga fog majd titeket
tökéletessé tenni, megerősíteni,
megszilárdítani és biztos alapra helyezni.
Jel 11,3
"Két tanúmnak meghagyom,
hogy szőrzsákba
öltözve ezerkétszázhatvan
napig
hirdessenek bűnbánatot."
(Fel)
Mit mondanak erről az
ókeresztény
írók?
(Fel)