Híres katolikus konvertiták[Szerkesztés alatt] (Frissítve: 2009. 09. 20.) [Nyomtatható változat pdf-ben Az 1980-as években a minden évben anyakönyvezett megtérők száma, azaz akik felvételüket kérték a Katolikus Egyházba, Angliában évente 15-20.000, az Egyesült államokban 100-120.000 volt. Ez a szám 2006-ban az Egyesült államokban már 154.501 felnőtt katolikus megtérőt jelentett (a felnőtten megkereszteltek, illetve a felnőtten újra az Egyházba lépők száma) hivatalos források alapján (ennél valószínűleg jóval magasabb a szám). Itt, és Kanadában a Katolikus Egyház a legdinamikusabban fejlődő keresztény egyház már évek óta (ez a szám 1,94 százalék növekedést mutat 2006-ban). Sajnos ezek az adatok Európában rosszabbak (valószínűleg - pontos adatokat még nem találtam), de mindenképpen reménységre ad okot a tengerentúli növekedés.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
400 brit anglikán pap, akik két konzervatív politikussal (Anne Widdecombe és John Gummer), és a londoni püspökkel, Graham Leonarddal az élen katolizáltak, amikor 1993-ban az Anglikán Egyház engedélyezte a nők pappá szentelését.
AJimmy Akin (1965-) Volt presbiteriánus lelkész és egyetemi professzor. A katolikus teológia komolyabb tanulmányozása után 1992-ben áttért a Katolikus Egyházba. Jelenleg a Catholic Answers internetes hitvédelmi és evangelizációs portál igazgatója, és a This Rock magazin külső főmunkatársa. „Renee megsegítése adta nekem a katolicizmus ajándékát, mivel a vele való házasságom eredményeképpen keményebben tanulmányoztam a katolikus teológiát, mint máskülönben tettem volna. Bár azért tanulmányoztam ennyire, hogy ki tudjam húzni őt az Egyházból, ez a tanulmányozás vezetett engem arra felismerésre, hogy a katolikus hit a Biblia hite.” [Felesége, Renee, katolikus volt, és súlyos rákbeteg. James a kórházi szobájában vette magához az első Eucharisztiát, s ekkor tudott először és utoljára együtt áldozni feleségével.]
Nick Alexander (? - ) Zenész, parodista. Egy antikatolikus episzkopális gyülekezetben nőtt fel, majd felekezetközi gyülekezetekben kezd tevékenykedni. Egy Mária-jelenésekről szóló könyv elolvasása után meglátja, hogy világos különbség van a tisztelet és az imádat között, illetve, hogy számos Krisztus-központú gyümölcse van a Mária-tiszteletnek. 3 év múlva, 1993-ban belép a Katolikus Egyházba. Több keresztény könnyűzenei albuma is megjelent, a Katolikus Karizmatikus Találkozók egyik fő dicsőítés vezetője.
Thomas William Allies (1813-1903): Történész, író, a londoni anglikán püspök főkáplánja volt. 1850-ben katolizált az Oxford-mozgalom korai időszakában.
Elizabeth Anscombe (1919-2001): Brit filozófusnő, Ludwig Wittgenstein tanítványa. Témái az analitikus filozófia, a logika, a nyelvfilozófia és az etika. Első éves egyetemista korában tér katolikus vallásra az anglikán egyházból. Nyugdíjazásáig a Cambridge-i egyetem filozófia tanszékének professzora. Férje a szintén katolikus konvertita, és kitűnő történelem- és vallásfilozófus, Peter Geach. Dave Armstrong (1958-) Metodista családban nevelődött, majd 19 évesen megtér mint felekezetnélküli evangelikál. Ekkortól tevékenyen bekapcsolódik a keresztény evangelizációba és aktív szekta- és abortuszellenes tevékenységet folytat. Egyetemet végzett (1982 - bölcsészettudomány és szociológia), de utána is a hallgatók között misszionál (1985-1989), közben önálló, de átfogó és intenzív teológiai és hitvédelmi tanulmányokba kezd. 1991-ben, hosszú vizsgálódás és beszélgetések után, főként John A. Hardon jezsuita atya hatására és közreműködésével katolizál. Számos hitvédelmi és evangelizációs szervezet tagja (The Bible Christian Society, Inc.; Thy Faith, Inc.; Catholic Information League; The Coming Home Network International).
Mary Astor (1906-1987) Oscar-díjas színésznő, novellista. Botrányos életének és alkoholizmusának megtérése vetett véget, 1951-ben belép a Katolikus Egyházba.
Martha Gallison Moore Avery (1851-1929) Unitárius, majd évekig szocialista pártvezér. Az 1900-as évektől egyre inkább foglalkoztatja a katolicizmus, majd miután lánya apácának áll, ő is belép az Egyházba. A szakszervezetek és munkásképviseletek egyik fő szószólója, és elméleti kidolgozója. Az egyik katolikus munkásmozgalom szervezetének (Common Cause Society) elnöke. Barátjával, David Goldsteinnel megalapítja a Katolikus Igazság Egyesületet (Catholic Truth Guild), amely a legnagyobb laikus evangelizációs központtá válik az Egyesült államokban.
BJohann Christian Bach (1735-1782): Johann Sebastian Bach 11. gyermeke, klasszikus zeneszerző. 1762-ben katolizált a lutheránus hitről.
Hugo Ball (1886-1927) Német dráma- és regényíró, költő. A dadaizmus egyik vezető művésze, társalapítója a zürichi Voltaire Kabarénak. 1920-ban szakított addigi életével, és visszatért gyermekkora katolikus hitéhez. "Isten halott... A világ elveszítette
minden értelmét, felszínre tört a
káosz... Az ember pedig elveszítette isteni arcát,
anyaggá, véletlenné, agglomerátummá,
állativá változott. Egy forradalom
elválasztotta Istent teremtményeitől... Az ember nemcsak
a falakat rombolta le, szétzúzta, eltaposta még az
élet csíráit is. "Mennyi eseményhez és hány nagy
egyéniséghez ad az Egyház megfelelő kulcsot.
Rembrandtot például csak egy ilyen katolikus esti
ájtatosságon érti meg az ember, ahol az
egész misztikus architektúrát egyetlen szál
gyertya világítja meg. Ugyanígy elég egy
világos gondolat, hogy maradéktalanul
bevilágítsa az egész lelket, a lélek
egész éjszakáját. "Ma este minden fönntartás nélkül elénekeltem a Credót. Ezekben az utolsó hetekben mindig újra elfogott a vágy, hogy kimondjam: Credo in unum Deum ... Hiszek egy Istenben... Ezek a szavak mámoros örömmel töltenek el. Föltámadt gyermekkorom világa; harcol és tombol bennem. Mélyen meghajlok, félek, hogy nem vagyok méltó erre a gazdagságra. Korábban nem hittem hasonlódolgokban. Milyen jó hinni tudni..." (Napló) "Egyetlen saját gondolatom sincs többé. Minden
gondolatom az egyházé, belőle, a Szeretet
édesanyjából erednek.
Maurice Baring (1874-1945) Filozófus, drámaíró, novellista, költő. Az orosz-japán háborúban a londoni Morning Post haditudósítója. Ezek után indul meg írói karrierje. 35 évesen hagyja el az Anglikán Egyházat és tér katolikus hitre. "1893 telén, amikor visszatértem Berlinbe, megkérdezték tőlem, miért nem járok templomba. Azt feleltem, hogy azért, mert egyáltalán nincs keresztény hitem, de ha valaha kellene, hogy legyen valamilyen, akkor katolikussá lennék. Ez látszott számomra az egyetlen logikus következtetésnek és az efféle hitet illetőleg elkerülhetetlennek. Ennek ellenére a tételes hitatlenséget mindig elviselhetetlennek tartottam..." (Visszaemlékezések) "Hallottam a misét mondó főpapot a
Sixtusi-kápolnában. Hasonlóképpen jelen
voltam... egy nagymisén a Szent Péter bazilikában,
ahová a pápát hordszékén
átvitték, hogy megáldja a tömeget... "Az ember két kapun át lép be az igazság
nagy templomába, Isten Egyházába: a
bölcsesség kapuján és a szépség
kapuján. Azt kell hinnem, hogy a bölcsesség kapuja a
keskeny; a széles kapu viszont, melyen át milliók
jutnak be, a szépségé.
Joan Bartlett (1911-2002) A Vöröskeresztnél és a BBC-nél dolgozott. 1941-ben lépett a Katolikus Egyházba, azelőtt anglikán volt. A szervita harmadrend megalapítója.
Aubrey Vincent Beardsley (1872-1898) Angol illusztrátor és író. Számos botrányos rajzot készített. Halála előtt két évvel, 23 évesen tért meg, és lépett be az Egyházba.
Francis J. Beckwith (1960-) amerikai keresztény filozófus, teológus, egyetemi előadó,
apologéta, híres bioetikus. Tagja az Amerikai Filozófiai Társaság
Bizottságának, illetve az egyik legnagyobb amerikai protestáns felsőfokú
teológiai szervezet, az Evangelikál Teológiai Társaság 2005-ben megválasztott
elnöke. Evangelikál református. Volt. 2007 áprilisában visszatért a fiatalkorában
elhagyott katolikus hitre. Felesége, aki presbiteriánus volt, szintén
katolizált. Áttérésük hatalmas vihart kavart az evangelikál körökben. A megtérésének okáról ezt írja: "Az elmúlt négy hónap nekem és feleségemnek gyorsan eltelt. Miként azt valószínűleg tudják, műveim a filozófia, az etika és a teológia területein mindig katolikusbarátok voltak, azonban sohasem gondoltam volna, hogy visszatérek az Egyházba, mivel túl sok teológiai és dogmatikai kérdés leküzdhetetlennek tűnt számomra. Ennek ellenére januárban egy kedves barátom javaslatára elkezdtem olvasni a korai Egyházatyákat, valamint katolikus szerzők néhány választékosabb munkáját a megigazulásról. Ledöbbentem, hogy az Egyházatyák sokkal inkább katolikusok, mint protestánsok, és hogy a megigazulás katolikus nézete – helyesen értelmezve – biblikus és történelmileg igazolható nézet. Tehát, bár azt hiszem, hogy a református nézet is biblikus és történelmileg igazolható, azt gondolom, hogy a katolikus nézetnek sokkal kétséget eloszlatóbb ereje van, mivel visszavezethető mind a megigazulásról szóló bibliai szövegekre, mind végig a reformációt megelőző, egészen az első évszázadok ősi egyházáig visszanyúló egyháztörténeti üdvösség értelmezésre. Ezenkívül, számos olyan dolog, amit protestánsként teljesen magától értetődőnek vettem – pl. a katolikus hitvallások, a Szentháromság és a Megtestesülés dogmái, az ember keresztény felfogása, és a Szentírás kánonja – egy Egyház eredménye, amely ítéleteket hozott ezekről a dolgokról, s amelyekkel a nem-katolikusok - beleértve az evangelikálokat is – megfogalmazzák és megalapozzák igazhitűségüket az ellenséges világban. Mindezeket megfontolva, úgy gondoltam, hogy bölcsebb azon Egyház oldalán bolyongani, amely történelmi és teológiai folytonosságban van a Krisztus apostolait követő első keresztény nemzedékkel."
Peter Benenson (1921-2005): angol ügyvéd, és emberjogi aktivista, az Amnesty International emberjogi szervezet alapítója. A zsidó családból származó férfi 1958-ban lépett a Katolikus Egyházba.
Robert Hugh Benson (1871-1914): anglikán pap, teológus, és regényíró, Edward White Benson canterbury-i érsek fia. Több anglikán vallási mozgalmat bejárt, majd az Anglikán Egyház státusával kapcsolatos kétségei miatt 1901-ben kilépett egyházából. 1903-ban katolizált, majd katolikus pappá szentelték, és Cambridge-ben folytatta teológiai és írói munkásságát.
"Kizárólag azt akartam tudni, milyen
úton kell haladnom Isten akarata szerint. Semmi
szükségem nem volt rá, hogy szabad legyek ahhoz,
hogy az igazságról alkotott fogalmamat olyan módon
változtassam meg, ahogy én jónak látom;
sokkal inkább szükségem volt azonban egy olyan
igazságra, amely engem magamat tehetne szabaddá. Nem volt
szükségem széles, kényelmes útra sem,
hanem arra a szűk ösvényre, amelyik egyszerre
igazság és élet. Az angol egyház mindebben
nem tudott segíteni nekem. "A számomra ismerős és szeretett tévedésből átváltottam a biztos igazságra." "Ezer meg ezer út vezet a Városhoz: az egyiket egy orgona
hangja mutatja, a másikat a tömjén illata; van, aki
kezében a Bibliával indul el; az egyik
történész, a másik misztikus, a harmadik
emberbarát; ez bűnös, aki
megbocsájtásért esd, az tudatlan, aki szeretne
világosan látni, amaz a másik szent, aki az
Istennel akar egyesülni. Az egyiket anyja vezeti kézen, a
másik elhagyja barátait azért, hogy Krisztust
kövesse.
Berecz Erzsébet Skolasztika (1898-1932) Evangélikus tanítónő. Kühár Flóris hatására katolizál, és a bencés oblátus-közösség tagja lesz.
Henri Bergson (1859-1941) A XX. század első felét komolyan befolyásoló jelentős francia filozófus.
"A lélek - lelke legmélyéig megrendülten - megáll, mintha egy őt hívó hangra figyelne. Aztán engedi, hogy vigyék, egyenesen előre. Nem észleli közvetlen valóságként az őt mozgató erőt, de annak meghatározhatatlan jelenlétét valami szimbolikus látomásban érzi. Ezt mérhetetlen öröm követi, extázis, amelyben feloldódik vagy az elragadtatás, amelyen keresztülmegy: Isten itt van és őbenne van." "Nem szeretném, ha azt mondanák: ez az, ahova el akart
jutni. Őszintén szólva én sehová sem
akartam elérni, és nem az én hibám, hogy
minden helyes út az Evangéliumhoz vezet... "Megértettem annak a vallási kérdésnek a fontosságát, amelynek értelme addig elkerülte figyelmemet. A történelemből láttam, hogy az Evangélium az emberiség fejlődésében törést jelentett. A misztikusok magyarázták meg nekem ennek az értelmét és rávezettek az igaz útra. Döntésem megtörtént, megtaláltam a bizonyítékot." "Meggondolásaim egyre inkább a katolicizmushoz vezettek;
benne látom a judaizmus kiteljesedését. Katolikus
hitre tértem volna, ha nem látom, hogy évek
óta (sajnos nagyrészt olyan zsidók miatt, akiknek
semmiféle erkölcsi érzékük nincs),
szörnyű antiszemita hullám készül, amely
végig fogja pusztítani a világot. Azok
között akartam hát maradni, akiket holnap már
üldözni fognak. De remélem, - ha ezt Párizs
bíboros érseke is megengedi -, hogy temetésemre
eljön egy katolikus pap halotti imádságokat mondani
értem. Ha ezt az engedélyt nem adnák meg, akkor
kérem, hogy forduljanak egy rabbihoz, nem hallgatva el sem
előtte, sem senki más előtt, hogy erkölcsileg-lelkileg a
katolicizmushoz tartozom, s azt is mondják meg neki, hogy
előzőleg azt kívántam, legyen jelen ravatalomnál
egy katolikus pap." (Henri Bergson végrendelete)
Lady Rachel Billington (1942-) író. Longford grófjának lánya, az angol Pen Klub korábbi elnöke.
Léon Bloy (1846-1917) Francia költő, esszéista, regényíró; megalkuvó kora ellen író harcos prózaíró. "Korán elvesztettem hitemet. A kibontakozó szenvedélyek
fúriái mindent elsöpörtek. Több év telt el így, miközben a Gőg, az
érzékiség, a Lustaság, az Irigység, a Megvetés és a Gyűlölet legvadabb
formájában halmozódott fel bennem, szinte az őrületbe kergetve. "Az annyira elkoptatott megtérés szó rá alkalmazva nem, egyáltalán nem fejezte ki a vele történteket. Egy nála erősebb Valaki torkon ragadta, elhurcolta a tűz házába. Lelkét kitépték, csontjait összetörték, megnyúzták, megégették, valamiféle agyaggyurmát csináltak belőle, amelyet egy Munkás - szelíd, akár a fény - újjá formált. Ezután fejjel előre behajították egy öreg gyóntatószékbe, amelynek deszkái összetörtek a súlya alatt. S mindez ugyanabban a pillanatban ment végbe." (Femme Pauvre (Szegény asszony)) "Csak egy szomorúság van: ha az ember nem szent" (Femme Pauvre (Szegény asszony))
Patty Bonds James White, a hírhedt antikatolikus hitvédő nővére.
Robert Bork (1927-) konzervatív amerikai jogtudós, korábbi legfőbb államügyész-helyettes, igazságügyminiszter, és az USA Legfelsőbb Bíróságának utazó bírája. Jelenleg ügyvéd, bestseller író, és számos konzervatív szervezet kiemelkedő tagja. 2003-ban lépett a Katolikus Egyházba.
Charles du Bos (1882-1939) Irodalomkritikus, író. "A nagy kísértés mindig a
megtérés marad, amíg csak az ember el nem jut oda,
hogy elérje azt, ami önmagában véve
csupán visszatérés az egyedülvalóhoz.
és ez annyira igaz, hogy engem, aki évek óta
óvakodom az intellektusnak ettől a kikerülhetetlen
megtagadásától, amely a megtérés
cselekedetével jár, ez a kísértés
olyan fokig megérintett, hogy már néhány
hónap óta úgy érzem, hogy csak a
lehetőségeim színtere vagyok. És mégis,
amennyire szeretném, ha egy napon valaki rávenne arra,
hogy visszatérjek egy meghatározott valláshoz,
éppen annyira homlokegyenest ellentétes lenne ez a belső
motívumokkal...
Clemens Brentano (1778-1842): Német költő és regényíró. 1818-ban visszatért katolikus hitére, és több évre a dülmeni monostorba vonult, ahol boldog Emmerich Katalin Anna titkára lett.
Elinor M. Brent-Dyer (1894-1969): Angol gyermekkönyv író. 1930-ban katolizált.
Sam Brownback (1956-): Kansas állam szenátora. Metodistaként született, majd felekezetnélküli evangelikál. Az Egyház tántoríthatatlan bioetikai válaszai miatt azonban 2002-ben katolizált. Maga is nagy harcosa a magzatvédelemnek, és emellett a darfuri konfliktus megoldásában is nagy szerepet játszik. Jelentős dolog, hogy míg már Brownback közismerten katolikus személyiség, az evangelikál szavazók és honatyák felsorakoztak mögötte, és mindenben támogatják.
Orestes Brownson (1803-1876): Megtérése után presbiteriánus, majd univerzalista, később unitárius prédikátor, újságíró. A transzcendentalista mozgalom, illetve az angol romanticizmus és az idealista filozófia megismerése után 1844-ben katolizál. Úgy látta, hogy a katolicizmus az egyetlen vallás, amely visszafoghatja a féktelen Amerikát.
Dave Brubeck (1920-): Amerikai Grammy-életdíjas jazz zongorista. 60 évesen, 1980-ban lépett a Katolikus Egyházba.
Jay Budziszewski (? -) Amerikai filozófus, politikai elemző, az amerikai evangelikál keresztények vezető személyisége volt. 2004 húsvétján belépett a Katolikus Egyházba.
Ismaël Bullialdus (1605-1694) Francia csillagász. 21 évesen kálvinista hitről tért a Katolikus Egyházba. 26 évesen pappá szentelték. Aktív támogatója Kopernikusznak és Galileo Galileinek.
Hildegard Burján (1883-1933) Zsidó családban született. Zürichben filozófiát, irodalmat és szociológiát tanult, s már ekkor segélykasszát szervezett szegény társnői számára. 1907-ben férjhez ment egy győri cipőgyáros fiához, Burján Sándorhoz. Mindketten felekezet nélkülinek vallották magukat. 1908-ban megbetegedett, 1909 nagyszombatján a halálát várták, de húsvét reggelére csodálatosan meggyógyult. Ezek után megkeresztelkedett. Veszélyeztetett terhesség után szülte 1. gyermekét, ezt követően férje is megkeresztelkedett. 1912-ben megszervezte a bedolgozó nők, a Házi Munkásnők szövetségét, melynek hamarosan 12.000 tagja lett. Az éhhalállal fenyegetett szudéta hegylakóknak több száz tonna élelmet szerzett (Erzbgebirge-akció). 1918-ban megalapította a Caritas Socialis női társulatot. 2007-ben a Tiszteletreméltók közé került.
John Ellis "Jeb" Bush (1953-) Republikánus politikus, Florida kormányzója, Georg W. Bush, amerikai elnök legfiatalabb testvére. Karrierje kezdetén hagyta ott a Bush családban hagyományos protestantizmust, és lett katolikus.
Christopher Butler (1902-1986): Benedek-rendi apát, majd címzetes püspök, világhírű szentírástudós. 26 évesen, az oxfordi egyetem évei alatt az Anglikán Egyházból tért át a Katolikus Egyházba. Állhatatos védelmezője volt a Máté-evangélium elsőségének, és a II. Vatikáni Zsinat tekintélyes atyái közé tartozott.
Thomas Byles (1870-1912): Egy kongregacionalista pásztor fia. Teológiai tanulmányai után katolikus hitre tért, majd egy római szemináriumba ment. Ő volt az a pap, aki a Titanic süllyedése alatt, végig a hajón maradva kiszolgáltatta a bűnbánat szentségét az utasoknak.
CRoy Campbell (1901-1957) Költő, szatíraíró.
Alexis Carrel (1873-1944) Nobel-díjas orvos, sebész, biológus, és író. Miután felkérik, hogy Lourdes-ban vegyen részt a független Tényvizsgáló Iroda vizsgálataiban, ahol a csodákat vizsgálták, és a keze között gyógyul meg egy végső stádiumban lévő gyógyíthatatlan beteg, megtér. "Lehetetlen... Csodát eddig tudományos alapon nem igazoltak. Ez egyébként is lehetetlen, mert a természet törvényei megváltoztathatatlanok. Persze egy tény valóságával szemben semmiféle érv nem állhat meg. Ha saját szememmel láthatok egy tényt, megadom magam." "Ez lehetetlen dolog volt, ez váratlan esemény volt, ami itt történt, csoda volt." (Orvosi feljegyzése) "Drága Szent Szűz, Te könyörületes vagy azokhoz, akik alázattal fohászkodnak Hozzád, oltalmazz meg engem. Hiszek Benned. Fényes csodával válaszoltál kételyeimre. Még nem látok tisztán, még kételkedem. De leghőbb vágyam és minden igyekezetem legfőbb célja, hogy higgyek." "Hinni akarok, hinni akarom mindazt, amiben a katolikus egyház követelményei szerint hinni kell. Ezzel kapcsolatban nincs semmi nehézségem, mert nem látok semmi valós ellentétet a hit és a tudomány alapgondolata között." "Imádkozni szégyenletes dolog (Nietzsche)... Az igazság az, hogy nem szégyenletesebb dolog imádkozni, mint inni vagy lélegezni. Az embernek éppúgy szüksége van Istenre, mint a vízre vagy az oxigénre." (La Priére - Az imádság) "Mennyire vakok az értelmiségiek. Eddig én magam sem láttam tisztán... Jelenkori civilizációnk végtelen nagy tévedése, hogy az értelmi és a társadalmi fejlődésnek adtuk meg az elsőbbséget... Szeretnénk tudni az élet értelmét. Képtelenek vagyunk az életünket irányítani, ha nem tudjuk, mit jelent az élet és mit jelent a halál." (Napló, 1940. 12.16.) "A hit válasza... Összehasonlíthatatlanul kielégítőbb, mint a tudományé." (Gondolatok az életmódról)
Diana Serra Cary (Baby Peggy Montgomery) (1918-) Híres hollywoodi gyermekszínész, majd könyvkiadó, történész és író.
Edward Caswall (1814-1878) Anglikán lelkész, himnuszköltő. Newman hatására lépett a Katolikus Egyházba.
John Chapman (1865-1933): Anglikán diakónusszentelése után egy évre katolizált, majd Belgiumban belépett a Benedek-rendbe. Nemzetközileg elismert Újszövetség és patrisztika tudós, és spirituális író. A Máté-evangélium elsőségének nagy védelmezője.
Leonard Cheshire (1917-1992) Viktória-kereszttel kitüntetett angol repülőezredes. Az Angol Királyi Flottát Nagaszaki bombázása után otthagyja. 1948-ban hirtelen megtér, és belép a Katolikus Egyházba. Ezek után számos karitatív szervezetet alapított, és egész életét a beteg embereknek szentelte.
G. K. Chesterton (1874-1936) Anglikán író, irodalomkritikus, újságíró, közgazdasági, politikai és társadalomelemző, szónok, humorista és költő. Élete során egyre inkább azonosult a katolikus szellemiséggel, elhatárolódva a protestáns individualista szemlélettől. 1922-ben lépett a Katolikus Egyházba. A végső ok, saját szavaival, ez volt: "Hogy megszabaduljak bűneimtől." Illetve, ahogy Rice atya, az áttérését elfogadó bencés szerzetes mondta: "Az Egyháznak a bűnnel szemben történő eredményes fellépése miatt." Nem sokkal később felesége is követi példáját.
"Optimizmusom története valójában inkább egy különös kaland.
A jelenkori pesszimizmus legmélyebb szakadékaiban elmerülve a lázadás
riadalmát éreztem; el akartam űzni az ördögöt, lerázni a lidércnyomást.
De mindaddig, míg csak filozófiai vagy vallási segítség nélkül
elmélkedtem, csupán saját magamból merítve gondolataimat, egy
kezdetleges misztikus hitet gyártottam magamnak: azt, hogy az élet még
a legprimitívebb megnyilvánulásaira leegyszerűsítve is eléggé
rendkívüli ahhoz, hogy lelkesítő legyen. Minden nagyszerű volt a
semmihez képest. Ha a nappal világossága csak álom lenne, még akkor is
fényes álom volna, nem pedig rossz éjszakai álom... "A kívülállók azt hiszik, hogy a megtértet lehajtott fejjel
látják betérni valamiféle kis templomba, amelynek a belseje - ők meg
vannak erről győződve - úgy van berendezve, mint egy börtön vagy
kínzókamra. De csak annyit tudnak ezzel kapcsolatban, hogy átment egy
ajtón. Azt nem tudják, hogy nem belső sötétség, hanem nagy világosság
fénye felé indult el. "Egyedül a Katolikus Egyház kíméli meg az embert attól a
lealacsonyító rabszolgaságtól, hogy saját korának gyermeke legyen. Az
új vallások sok tekintetben alkalmazkodtak az új körülményekhez; de
mikor majd a ma oly fontos körülmények - körülbelül egy század
leforgása alatt - megváltoznak, ezek a szempontok csaknem
jelentéktelenné válnak. "Katolikussá válni nem a gondolkodás abbahagyását jelenti,
hanem azt, hogy megtanuljunk gondolkodni. Az áttért katolikusnak
először van kiindulópontja, hogy helyesen és komolyan gondolkozzék.
Először van módszere ahhoz, hogy bármely kérdés igazságát próbára
tegye... "Bizonyos emberek, különösen a fiatalok közül, felhagynak a
katolicizmus gyakorlatával, de egyikük sem a protestantizmus kedvéért.
Gyakorlatilag valamennyien a pogányságért hagyják el. "Harc kezdődött... Sötétség és fény... Milyen lesz a befejezés?" (utolsó szavai)
Paul Claudel (1868-1955) Költő, drámaíró, diplomata.
"...nagyon szép elsőáldozásban volt részem, s mint a fiúk többségénél, ez volt vallásgyakorlataim megkoronázása és egyúttal befejezése is." "Tizennyolc éves koromban abban hittem hát, amiben akkortájt a műveltnek nevezettek többsége hitt. A személyi és a tárgyi valóság szilárd eszméi elhomályosultak bennem. Magamévá tettem a monista és mechanisztikus világszemléletet a maga teljes szigorában: hittem, hogy minden 'törvényeknek' engedelmeskedik, hogy e világ okok és okozatok szilárd láncolata, melyeket a tudomány rövidesen tökéletes mértékben tisztázni fog. Különben mindez igen siralmasnak és unalmasnak látszott."
Gustave Cohen (1879-1958) Irodalomtudós, író. A Sorbonne-on (és a Yale-en) tanított középkori francia nyelv és irodalmat. A középkori művészet keltette fel az érdeklődését a vallás, illetve a katolicizmus iránt. 1943-ban belépett a Katolikus Egyházba. "Ahogyan családi nevem is mutatja, ahhoz a néphez tartozom, amelyből a mi Urunk Jézus Krisztus származott, s én inkább büszke vagyok erre, semmint szégyellném. Apám szokta mondani: 'Fiam, a te nemességed messzebbre nyúlik vissza mint a kereszteshadjáratok, mert te Árontól és a főrangú templomi papságtól származol'" "A tengeralattjáró-háború miatt ez lehetett volna utolsó hajóutam a nagy utazás előtt... Sohasem fogom elfelejteni a hideg téli reggelt, amikor mi, Maritain, Ducatillon atya és én, beléptünk a francia templom sekrestyéjébe; először szentmisét hallgattunk, azután következett a keresztelés (Maritain volt a keresztapja) és röviddel utána az áldozás, az én első szentáldozásom." "Azt már tudtátok, hogy hozzátok tartozom, hiszen
végigjártam veletek a hazafias zarándoklatot
Chartresba: (zsidó) származásom miatt azonban
talán tudni szeretnétek, hogyan jutottam el teljesen
közétek.
Cornelia Connelly (1809 - 1879) Egy episzkopális lelkész felesége. Az 1830-as években mindketten katolizálnak. Férjét katolikus pappá szentelik (ő később kilép), Cornelia pedig megalapítja a Szent Gyermek Jézus Társaságot.
Gary Cooper (1901-1961) Három Oscar-díjat nyert amerikai filmszínész. Felesége hatására 1958-ban katolizál.
Frederick Copleston (1907-1994) Jezsuita pap, író és
filozófus. 1930-ban tért át az anglikán vallásról a katolikusra.
Michael Coren (1959-) Kanadai újságíró, író, rádiós és
televíziós műsorvezető és konferanszié. Zsidó családból származott, de
egy vallási tapasztalat után megtér és evangelikál keresztény lesz.
2004-ben - elsősorban Mórus Szent Tamás, C. S. Lewis és Ronald Knox
hatására - katolizál.
Richard Crashaw (1613 -1649) Angol költő, festő és zenész. Egy erősen katolikus ellenes családban nőtt fel (apja Dr. William Crashaw, antikatolikus író). 1645-ben megtér a Katolikus Egyházhoz.
Morgan Crofton (1826-1915) Angol matematikus. Édesapja
anglikán lelkész volt, de Newman bíboros hatására az 1850-es években
belép a Katolikus Egyházba.
DDamjanich János (1804 -1849) Az 1848-49-es szabadságharc honvédtábornoka. A görög keleti vallásról katolizál 1849. október 6-ára virradó éjjel, azaz közvetlenül kivégzése előtt.
Henry Daniel-Rops (1901-1965) író, bibliatudós, vallás- és egyháztörténész, 1955-től a Francia Akadémia tagja. Hit- és történelemszemlélete a késői modernizmus dogmátlan, szkeptikus-hívő életérzésének és az életfilozófiák szubjektív perszonalizmusának és pszichologizmusának világából indult, nagy egyháztörténeti szintézise megírásának idejére azonban az ortodoxia és a történeti hitelesség ötvözéséig jutott el. "Az ember katolikusnak születik,
aztán 18 és 25 éves kora között
elszenved valamiféle lelkiismereti válságot... Ez
a válság fájdalmas és gyakran éveken
át tartó agónia... Az ifjút először is
az távolítja el vallásától, amit a
tavasz csábításának vagy a világ
megízlelésének neveznek - a "világot" itt
szigorúan teológiai értelemben véve - ...
Az olyan intéseket mint: 'élj a hitnek megfelelően,
és hívő leszel...' a húszéves lelkek
ízetlennek találják. Mindegyikük azt
várja, hogy Isten az ő kedvéért tegyen
csodát.
Lorenzo Da Ponte (1749-1838) Olasz operaszövegkönyvíró (három Mozart operának ő a szövegírója) és költő. Zsidóként nőtt fel, majd belép a Katolikus Egyházba. Ő lett az első zsidóságból megtért katolikus pap (eltekintve a korakeresztény kortól).
Dorothy Day (1897-1980) Protestáns családból származó anarchistából lett kőkemény katolikus pacifista, és szociális aktivista. A Katolikus Munkás (Catholic Worker) mozgalom megalapítója. Az Egyház szociális tanítása miatt katolizált, illetve azért, mert a Katolikus Egyházat látta a konzum-liberalizmus leghatékonyabb ellenfelének. Szenttéavatási eljárása 2000-ben megkezdődött.
George Desvallieres (1861-1950) Festőművész. "Nagyon jól emlékszem az első szentáldozásra. Egy piros bársonnyal bevont imazsámolyon térdeltem, arcomat kezembe hajtottam, és ezt mondtam magamban: 'Semmit nem értek belőle. Semmit nem értek belőle.' Sohasem ismertem mást, mint a tökéletesen kényelmes életet. Képtelen voltam megérteni az áldozatot." "Minden látványosság érdekelt: a Moulin Rouge, Párizs utcái, a Notre-Dame-des-Victoires, a plébániatemplomunk, ahova gyakran már kapunyitás után beültem. Ezek az annyira különböző képek kavarogtak bennem, mélységesen felzaklattak, elgondolkodásra késztettek. Minden perc az emberi drámát tárta elém, homályos titkok lebegtek előttem." "Hallgattam (Sertillanges atya) halk szavait, amelyek bátorságot öntöttek belém. De ellenálltam. Úgy véltem, hogy túl sok abszurditással állok szemben. Különösen a 'Credoval' nem tudtam kibékülni..." "Utána ezt mondtam magamnak: Most már csak meg kell gyónnod... Magamban ezt mondtam: Meggyónok, ha nem az az ápolatlan külsejű, annyira visszataszító pap ül itt. Pont ő volt az. És kimondhatatlan jót tett velem." "Zászlóalja imádta ezt a nyájas,
bátor, jószívű parancsnokot, aki minden nap
példát mutatott a nyugodt hősiességből és a
fáradhatatlanságból... mindenkihez volt
biztató szava, mindenkire kisugározta
rendíthetetlen bizakodását a szakadatlan
bombazápor közepette... "A jó keresztény munkához buzgó
kereszténynek kell lenni. A művészet az Isten
szolgálatában ért el csúcsaira, ekkor
találták meg a művészek a legváratlanabb, a
legmegindítóbb kifejezési formákat...
EEsterházy Miklós (1581-1645) - Nádor, országbíró, tábornok, pozsonyi alispán. Magyarországon a reformáció térhódítása után, 1601-ben, az elsők között katolizált a jezsuiták hatására. Szülei protestánsok voltak, atyja, Ferenc gróf, pozsonyi alispán ki is tagadta.
FWilliam R. Farmer - A dallasi Southern Methodist University Újszövetség professzora és methodista lelkész volt, neves bibliakutató. 1985-ben katolizált, miután felfedezte a Máté-evangélium helyét és fontosságát. Rádöbbent, hogy Máté evangéliumának elsőbbsége többek között annyit is jelent, hogy Mt 16--18 (az ún. "egyházi fejezetek") s benne a Péter főségéről szóló rész hitelesek. Azzal is szembenézett, hogy csak amennyiben e fejezetek hitelességéről meggyőződünk, tudjuk igazán felfedezni az igazságot Krisztus és az Egyház szétválaszthatatlan egységéről. Az is része az igazságnak, hogy az Egyház csak Péter főségének épségben tartásával tud az lenni, amilyennek Krisztus alapította. Többek között a katolikus The International Bible Commentary és az A New Catholic Bible Commentary szerkesztője lett.
Jean-Louis Forain (1852-1931) Festőművész.
Charles de Foucauld (1858-1916) Trappista szerzetes.
Léonard Foujita (1886-1968) Festőművész. "Külföldön jártomban mindenütt
elmentem megnézni a vallásos témákat,
Dürert, Grünewaldot, az olaszokat... A legjobban az
döbbentett meg, amikor a két vallást
összehasonlítottam, hogy a buddhizmus a sírokat
foglalja el. "1914-1915 óta voltak vallásos érzelmeim; mert
olykor át tudtam élni a katolikusok által
imádott Isten szerelmének szentségét,
ragyogását, amely azokból a
műalkotásokból sugárzott, amelyeket
Franciaország templomaiban és múzeumaiban
tanulmányoztam... "Mélységesen megrendültem, úgy éreztem, a lelkemet természetfölötti erő hatotta át. Valami rendkívüli érzés töltött el... A legkisebb gondjaim is eloszlottak... Hiszek Istenben, teljes szívemből... Elhatároztam, hogy megkeresztelkedem..." "Most minden megváltozott... Szívemben már régóta katolikus voltam... Ez a szeretet vallása, és én szeretem mindazokat, akiket ismerek. Valódi életem most kezdődik." "Egyedül a katolikus vallás tudott minden kérdésemre válaszolni, tudta kielégíteni vágyamat a hit után, tudta csillapítani szomjamat a szeretetre. Most, hogy a földi dolgoktól megszabadultam, csak egy törekvésem maradt: egy templomot díszíteni. Ezt nemcsak öreg ecseteim technikájával, hanem egész újkeresztény szívemmel fogom csinálni..." (La Rocca - 1959. nov. 1.)
GHenri Ghéon (1875-1944)
Francia író, költő, kritikus. "Isten nyilván azért választja ki szentjeit az emberek közül, hogy
emberi példájukból tanulhassunk. "áldott légy Húsvét szent tavasza, ki a feltámadás kegyelmét hirdeted a
természetnek és az embereknek. Amit bennem véghez vittél, bárki mással
is megteheted, a keményfejűekkel, a kiszáradt szívűekkel, a
legmakacsabb hitetlenekkel, az egyes emberekkel és népekkel... Meg is
teszed, tudom, hogy megteszed, amikor eljő a Te órád. Most szenvedünk
és sírunk, de készülünk a kivirágzásra."
Graham Greene (1904-1991) Anglikán családból származó (többször Nobel-díjra is várományos) angol író, drámaíró, kritikus. Miután egy fiatal lány (aki később felesége lett) levelezésbe kezdett vele, hogy helyreigazítsa Greent egy katolikus hittétellel kapcsolatban, katolizál, főként eszmei okokból. Katolikus hite a mexikói egyházüldözés során érzelmileg is elmélyült.
Dom Bede Griffiths (1906-1993) író, cisztercita szerzetes. "Egy elvont vallás - amilyen számomra a kereszténység akkor és még sokáig volt - alig hathat ránk, szemben avval, amelyik benső érzéseinkhez fordul. Eljön majd egy nap, amikor fel fogom fedezni, hogy Krisztus vallása a világon mindennél jobban megindít; de akkor nem így volt. Csak a természet szeretete hatott meg mélyen, és ezt a kultuszt Wordsworth tanította nekem." "Múltbeli lázadozásom nem a
valóságos Isten, hanem képzeletem fantomja ellen
irányult. Mindnyájan
többé-kevésbé fantasztikus
Isten-képpel növekszünk fel, amelyet
gyermekkorunkból örököltünk, és ez
ellen a fantom ellen kelünk fel, amikor értelmünk
fejlődésnek indul. "... A Rómaiakhoz írt levéllel kezdtem, s az első
fejezettől kezdve megdöbbentett a pogány világ
elítélése. Tulajdon vílágunk
ítéletét láttam benne. A bűnök,
amelyeket Szent Pál kiemelt, ugyanazok voltak, amelyek Oxfordban
szemet szúrtak nekem. "Nehéz leírni azt a borzadást, amelyet a
római egyház váltott ki belőlem. Bizonyos
értelemben kétségtelenül az ismeretlentől
való félelem volt. Számunkra mindig, apám
egykori kifejezése szerint "outside the pale" volt
(határainkon túli, környezetünktől idegen),
különleges, távoli dolog, lényegében
idegen az angol élettől. "Milyen lehet hát az anglo-katolicizmus helyzete a római egyházzal szemben? Különös, nem hiszem, hogy hasonló helyzetben bármiféle érdeklődést tanúsítottam volna ez utóbbi iránt. csak az angol egyház doktrinája foglalkoztatott, és főleg az áldozás problémája gyötört. Mi a szentség természete? Valóban Krisztus testét vesszük magunkhoz? Vagy pedig Krisztus csak meghatározhatatlan módon van jelen? Vagy a kenyér és a bor csupán a hit ereje által válik a Krisztusban való részesedés eszközévé? Ezeket a különböző álláspontokat képviselték az angol egyházban. De senki sem tudta megmondani nekem, hol van az igazság." "Bezárkóztam a szobából nyíló
kis odúba, amelyet csak egy padlásablak
világított meg, hogy jobban el legyek
különülve a világtól. Itt, lélekben
a kereszt lábához borulva, minden erőmből Istent
szólítottam. "(Newman műve* után) nyilvánvaló lett előttem: az élő egyház, amely Pünkösd óta folyamatos fejlődésről tanúskodhatott, és amelynek a tanítása századokon át a Lélek vezetésével épült ki, nem más, mint a római egyház." "A katolicizmusban egyre világosabban új
keresztény kultúra forrását láttam,
amely képes arra, hogy felhasználja a modern
természettudomány és a történelem
minden eredményét, hogy új keresztény
civilizációt teremtsen... (* A keresztény tanítás fejlődése)
John Gummer (1939-): egy anglikán pap fia, történész, brit konzervatív politikus. 1993-ban katolizált, azután, hogy az Anglikán Egyház engedélyezte a nők pappá szentelését.
HTheodor Haecker (1879-1945) Német író, filozófus. "Magamért is harcoltam, fenyegető kétségbeesésem ellen és önmagam megismeréséért. Lehetséges, hogy vannak emberek, akik gyorsan magukra találnak; én nem ilyen vagyok. Nagy kitérőket kellett tennem, amíg magamra leltem, és azért is, hogy a lelkem kiemelkedjék a melankólia tengeréből, ahol elmerülés fenyegette, a remény örök csillagai felé, mertr mindig világított egy fény, amely nem e világból való. Hogy úgy mondjam a pokolban - és gyakran valóban a pokolban voltam. Nagyon türelmetlenül, és ha a türelmetlenség bűn, akkor a bűnben. A felégetett és kiszáradt sivatagok poklában szárazak a szemek, amíg a kegyelem sója és vize, a könnyek adományaelérhetetlen számukra, és csak egyetlenegy könnycsepp adatott. Boldog az az ember, akinek a számára ez a remegő, ólomsúlyú, reménytelenségével fájdalmat okozó, tekintetet elhomályosító könnycsepp a kegyelem és az ég pártfogása következtében az ima örömének áttetsző gyöngyévé változott." "Az éjszakában megjelent egy fény, amely
éjjé változott. Az ember felébred, a szeme
és az arca könnytől nedves. Tudja, hogy álmodott, de
már nem tudja, hogy mit álmodott. És mégis
ettől az éjszakától kezdve más lett az
élete. Osztályrészül kapott egy fényt,
amely létének egy egészen új
dimenzióját fedi fel. De ennek a fénynek a
forrása teljesen homályban marad. "Bevallom, hogy a [náci] párt győzelme nagy kísértésbe vitt, mert Isten nemlétének bizonyítékát láttam benne, vagy legalább - ó, Istenem, bocsáss meg szegény őrültnek, amilyen én vagyok vérig kínozva, bocsásd meg ezt a zavaros káromkodást! Bocsásd meg nekem, Szentháromság, hogy többé kevésbé megértem azokat, akik megkockáztatják, hogy elhagynak, többé nem hisznek és kétségbeesnek." "Ha még sokat és súlyosan kell szenvednem, Uram és Istenem, tedd, hogy ez a szenvedés egy kicsit méltó legyen neved, megaláztatásod és dicsőséged szolgálatára."
Scott Hahn (1957-) Presbiteriánus lelkész és teológus, a Chesapeak-i Presbiteriánus Teológiai Szeminárium tanára, harcos antikatolikus. Miután rájön (feleségével, Kimberly-vel közösen), hogy a fogamzásgátlás ellentétes Isten törvényével, és hogy ezt csak a Katolikus Egyházban képviselik, elkezdi tanulmányozni a katolikus teológiát, majd 1986 húsvétján katolizál. Megtérését a magyarul is megjelent Minden érv Rómába vezet (Rome Sweet Home) című könyvében meséli el. Jelenleg katolikus író, teológus és hitvédő, a Steubenville-i ferences egyetem tanára, a St. Paul Center for Biblical Theology szervezet alapítója és elnöke. 2004-ben elnyerte a Bölcsészettudomány Doktora díjat. Az amerikai konzervatív katolikusok jelentős központi alakja.
Kimberly Hahn (1957-) Scott Hahn felesége. A híres presbiteriánus evangélista, Jerry Kirk lánya. A Gordon-Conwell hittudományi egyetemen szerzett diplomát teológiából. Egyik dolgozatában a fogamzásgátlás történetét kellett megvizsgálnia keresztény szemszögből. Ekkor jött rá férjével arra, hogy ebben ma már (1930 óta) csak a katolikusok képviselik a Biblia tanítását. Scott Hahn katolizálása után 4 évre rá ő is belépett a Katolikus Egyházba.
Isaac Hecker (1819-1888) Mélyen hívő unitárius, tagja volt a Brook Farm utópista mozgalomnak. 1844-ben elhagyja a kolóniát és megkeresztelkedik, majd belép a redemptorista rendbe. A katolikus hit amerikai terjesztése érdekében megalapítja a paulista rendet.
Joris-Karl Huysmans (1848-1907) író, filozófus. "Hogyan jutott el odáig, hogy újra katolikussá lett?
Reinhard Hütter (1958 -) Német születésű amerikai lutheránus teológus. 2004-ben belépett a Katolikus Egyház közösségébe.
I
JMax Jacob (1876-1944) Francia költő, író, festő és kritikus. "ó, hogy életem csúcspontjának emléke napról napra erősítse hitemet és szent születésnapként tiszteljem azt az 1909-es szeptemberi napot, amikor angyalod betért lakásomba, hogy megismertesse velem irgalmadat. Erre a jelenésre mindig emklékezni fogok, amíg megőrzöd emlékezőképességemet. Újra és újra felidézem a sárga és kék ruhába öltözött angyalt. Az okoskodásokkal, az ateisták, a tévelygő és ámító fecsegők és tudósok minden piszkálódásával szemben állítom, amit két szemem látott, keblem mámoros lelkesedését, örömkönnyeimet..." "Hogy kiűznek (Párizsból)?! Nem hagytam-e már ott őket régóta? A keresztények Istene megszólított, amikor gyermek voltam, megszólított, amikor ifjú voltam, fennhangon szólított meg 1909 szeptemberében. Íme itt vagyok Uram, íme itt vagyok, életem végéig." "önmagamban, segítség nélkül nincs erőm arra, hogy megváltoztassam földi életemet, amelytől iszonyodom, és kiktől várhatnék segítséget, ha nem a katolikus papoktól? A zsidók az ész emberei, nekem a szív embereire van szükségem..." "- Miről mondottál le - kérdezi a Jó Barát. - Nem kellett semmiről sem lemondanom, mert sohasem kerestem mást szerte a világban, csak Téged." "Egyetlen különleges kérése volt hozzám: katolikusként akart
meghalni. Ó milyen tapintatosan, milyen szerényen fogalmazta meg ezt a
kérését, hogy ne bántson meg bennünket, zsidókat! ... Mindent
megígértünk neki. Sikerült ígéretünket megtartani."
Francis Jammes (1868-1938) Költő. "Beszélek Istenről - talán "Kedves Barátom, megkaptam levelét, amely - be kell vallanom - szinte ugyanannyi csodálkozást váltott ki belőlem, mint örömet. Önt boldog embernek hittem, aki arra teremtetett, hogy örüljön a szép és jó dolgoknak, s a ki nemigen fáradozik azon, hogy keresgélje a 'Hortus conclusus' (zárt kert) kulcsait... Az egyetlen emberhez méltó magatartás, ha kiállunk e bűnös világ elé, és hősiesen, rendíthetetlenül mint az öreg Jób - bizonygatjuk, hogy vanszámonkérés... Hogy nem úgy szólok önhöz, kedves barátom, mint egy szent, és nem mondok súlyos, vigasztaló szent szavakat? Csak egy bűnös vagyok és nevetséges író. De legalább hitem olyan mély, amilyen teljes a bizonyosságom." (Levél Paul Claudelhez) "A leggyatrább, a legzavarosabb megtérés az
én megtérésem volt. Nem az öröm
virágaival a kezemben, ajkamon mézédes dalokkal
mentem az Úr felé. Bús gyermek voltam, aki
elszédült, elvesztette a talajt a lába alól,
és hirtelen megpillantotta a parton az ágat, amelyben
megkapaszkodhat... "Társra volt szükségem, hogy a kegyelem azúrja finom szálaival beszőjje annak az agyagtömbnek repedéseit, ami én vagyok. iszonyatos lelkiismereti aggályaim voltak, még abban is kételkedtem, hogy egyáltalán gyónhatok és áldozhatok-e. Majd egy napon így okoskodtam: 'Lehetetlen, hogy Isten eltaszítson egy embert, aki egyesülni akar Vele.'" "Felej, Uram, mondd, szíved mit kíván?
Johannes Jörgensen (1866-1956) író.
"Senkisem lesz istentagadó, ha nem arra szolgált rá; mindenkinek olyan a hite, amilyent megérdemel. én szabadgondolkodó lettem, nem azért, mert Höffding a szabadgondolkodást prédikálta, hanem mert szellemem e felé hajolt. Erkölcsellenessé és erkölcstelenné váltam, nem azért, mert Georg Brandes ezt szította bennem, hanem mivel én magam alacsony erkölcsi nívón álltam... Nem voltam jó, hanem egy fantáziából, érzelgősségből és érzékiségből összetett lény, és így 'erkölcsi szabadságra' voltam ítélve. Mint minden gyenge jellem, én is felelősség nélküli szabad életet akartam." "A modern ember számára kizárt dolog a
reménykedés valami felsőbbrendűben; számára
csupán a sekélyes földi lét adott, és
az érvényben lévő filozófiának
megfelelően nem lehet másfajta élete. Így az ember
be van zárva ebbe az anyagi és mulandó
világba, a halállal pedig mindennek vége. "Ez a levél* éppen nem fokozta a katolicizmus
iránti rokonszenvemet, inkább az ellenkező irányba
hatott... Titokzatos pantheizmus ejtett rabul, felizgatott és
kiszívta minden erőmet... Most, amikor a nagyvilág kapuja
kitárult előttem, és úton voltam dél
felé, megtorpantam... Félelem fogott el, mintha
szándékomban valami rossz lenne, ami megbosszulhatja
magát... (Verkade írt neki egy levelet, amelyben a beuroni bencés kolostorba hívta) "A pap fölvette az oltárról a
szentségtartót, fölemelte, és
megáldotta a térdeplő tömeget. Én is
letérdeltem a sokaság közepén, mintha valami
ellenállhatatlan hatalom kényszerített volna
rá, s ebben a pillanatban, az egybegyűltek és az
imádság mélységes csendjében
éreztem, hogy Valaki ott van mellettem...
KII. Károly (1630-1685)
angol király.
Keresztély ágost (1666-1725) Protestáns szász herceg, a budavári győzelem egyik fő részese. 1689-ben katolizál a kármelitáknál. Papnak áll, majd 1796-ban püspöknek nevezik ki, majd bíborossá. 1707-től esztergomi prímás-érsek.
Ronald Knox (1888-1957) Anglikán káplán (apja a manchesteri püspök volt), majd katolikus teológus, bibliafordító, pap, és író.
"Ez a
karácsony napja döntő fordulatot jelentett számomra.
A könyv* által felidézett jelenetek, a kis
kápolna, ahol az istentiszteletet bemutatták, az a
mód, ahogy az istentiszteletet tartó pap a Szent
Szűzről beszélt, egy öreg plébániatemplomban
hallott gyónások, mindez jobban felkeltette az
érdeklődésemet, mint a könyv pszichológiai
jelentősége. (* Robert Hugh Benson, A láthatatlan világosság) "Az aszketizmusnak ez a szomjazása egy tartósabb hatású elhatározáshoz vezetett. Azt hiszem, meg tudnám jelölni a pontos helyét annak a lépcsőnek, ahol 17 éves koromban egy este letérdeltem, és nőtlenségi fogadalommal köteleztem el magam." "Egyáltalán nem volt még kérdéses számomra a választás az anglikán és a katolikus Egyház között. Teljesen az előbbihez húzott a szívem. Úgy tekintettem, mint holt formulák összességét, de a hívek eléggé élő gyülekezetét ahhoz, hogy visszavezessen a régebbi utakra." [Az angliai reformáció története] "az egészen addig a pápaság számára fenntartott igazgatási jogoknak a Korona által való bitorlásából állt... A reformáció... a Koronával szemben a rabság állapotába juttatta az egyházat." "Szerintem minden tekintély, amelyik nem nyúlik vissza a középkori római katolikus Egyházig - a keleti ortodoxiával való mindenféle keveredés nélkül -, értéktelen volt." "... a különféle korokban az emberek minden erőfeszítése arra vonatkozóan, hogy felfedezzék Péter teljes jogú utódját, egyszerűen csupán cikkcakkos utakat eredményezett, amelyek végül ugyanabba a célpontba vezettek: ... Rómába." "Ritka testvéries, bizalmas kapcsolatban éltünk [fivéremmel]. És most láttam őt mint anglikán papot, amint első alkalommal celebrálja vallásunk legfenségesebb misztériumát, abban a templomban és azon az oltáron, ahol három évvel ezelőtt az ő jelenlétében én mondtam legelső misémet. Milyen alkalom ez a tökéletes boldogságra! Mégis pontosan akkor jelent meg előttem hirtelen az érem másik oldala. Ha ez a kétely, ez az aggály... indokolt lenne, akkor sem az egyikünk, sem a másikunk nem volna pap, ez a mise nem lenne mise, ez az ostya nem volna megmentő erejű! ... Kelepcébe ejtettek, becsaptak, elárultak bennünket. A pusztaságban szántottunk... Nincs kíméletlenebb gondolat egy logikus elme számára... rtelmem megmutatta nekem..., hogy ez burkolt gúnyolódás... Ennek a felfedezésnek a kínja miatt egészen az utolsó evangéliumig minden jámbor gondolat hiányzott a lelkemből, csak átkot tudtam mondani VIII. Henrikre. Ebben a lelkiállapotban járultam kézcsókra az új paphoz."
Kolnai Aurél (1900-1973) Nyugat-Európában is híres morál és politikai filozófus. Zsidó családban nevelkedik, és a Huszadik Század és a Galilei-kör szellemi holdudvarából induló filozófus a nyugati világ ismert konzervatív gondolkodója lesz. 1926-ban megkeresztelkedik, katolizál hitét, és az Egyházat a legbiztosabb támaszként mutatja fel egész életében. ("Hazatértem a jelentések, minőségek és hierarchiák helyreállított univerzumába.")
Robert C. Koons (1957-) a texasi egyetem filozófiaprofesszora. Aktív
evangélikus volt. 2007. május
26-án egységre lépett a Katolikus
Egyházzal. „A [protestáns] álláspontomban való bizalmamat három ökölcsapás érte: (1) az új (elsősorban protestáns) tudományos kutatás Pál leveleiről, amelyek komoly kétségeket támasztanak Luther Márton és Philip Melanchton szélsőségesen individualista és egzisztencialista olvasatának helyességében, amelyeket Pál hit általi megigazulásról szóló tanításához fűztek; (2) a megigazulásról szóló lutheránus-katolikus párbeszéd gyümölcsei, ami legteljesebben az 1997-es megigazulásról szóló Közös Nyilatkozatban fejeződött ki, ami jelentősen tisztázta számomra a két fél közötti doktrinális különbségek finomságát; (3) a korai, különösen az „evangelikálnak” tartott Egyházatyák, Aranyszájú, Ambrus, és mindenekelőtt Hippoi Ágoston írásainak egy alaposabb vizsgálata….”
Krisztina svéd királynő (1626-1689) 1654-ben lemond trónjáról, hogy katolizálhasson.
Gabriele Kuby (1944-) német szociológus, író, újságíró. Az 1968-as liberális forradalom szimpatizánsa és harcostársa volt. Miután egy nagy belső üresség vett rajta erőt, a 70-es évek elején "hasissal a hátizsákjában" - ahogy maga írja - vetette magát az életbe válaszokat keresve a szívében egyre jobban eluralkodó vágyra. A válaszokat 20 évig az ezotéria és a pszichológia területén kereste, majd egy megtérés után, 1997-ben belépett a Katolikus Egyházba. "Ma azt kérdezem magamtól" - írja -, "hogyan lehetséges a Jézus Krisztusban való lehorgonyzás nélkül egy olyan világban élni, melynek alapértékeit a 68-as forradalom szétzúzta." Könyvszerzőként és előadónőként ma a modern társadalom zsákutcáit tárja fel, a kivezető utat pedig a keresztény értékekhez való megtérésben látja.
LEve Lavalliere (1866-1929) Francia színésznő, majd ferences nővér.
Gertrud von Le Fort (1876-1971) Jelentős költő és írónő. Heidelbergben, Marburgban és Berlinben tanult evangélikus teológiát, filozófiát és történelmet. Elsősorban a nő mivoltával foglalkozott, ennek során ismerte meg a katolikus dogmatikát, és vezette a mariológia és a házasság szentségének teológiai magyarázata az Egyházba. 1926-ban, 50 évesen katolizált. "A katolikus dogmatika minden idők legjelentősebb állításait tette a nőre vonatkozóan. Ezen állításokhoz képest a nőiség minden más metafizikai magyarázata a teológiai felfogás visszhangjának tűnik és vallásilag tartalmatlan, jelentéstelen." (Az örök nő). A müncheni egyetem díszdoktora, és több akadémia tagjává választották.
Graham Douglas Leonard (1921-) London anglikán püspöke volt 1991-ig, amikor a nők pappá szentelhetőségéről szóló anglikán egyházi döntés miatt kilépett egyházából, és katolizált. 1994-ben pápai engedéllyel katolikus pappá szentelték. Nős, két fia van.
Ignace Lepp (1908-1966) A francia kommunista pártban töltött be jelentős tisztségeket. Ateizmusával és marxizmusával szakítva belépett a Katolikus Egyházba, és 1941-ben pappá szentelték.
Elisabeth és Felix Leseur (1866-1914; 1861-1950) Orvos házaspár. Elisabeth boldoggá avatása folyamatban van. Felix Leseur felesége halála után belépett a domonkos rendbe és 1934-ben pappá szentelték.
Dom Lou Tseng-Tsiang (1871-1949) Kínai államférfi és diplomata.
Clare Boothe Luce (1903 - 1987) Drámaíró, szerkesztő, nagykövet, és az amerikai kongresszus tagja. 1946-ban tért a Katolikus Egyházba, később pedig a Máltai lovagrend női tagja lett.
MGabriel Marcel (1889-1973) Egzisztencialista filozófus. Ateista szülei mellett nőtt fel, és maga is ateista volt, amikor is 1929-ben megtért, és rövid habozás után a Katolikus Egyháztól kérte, hogy keresztelje meg. Ezek után teljes keresztény életbe és egy megújult filozófiai munkálkodásba kezdett.
„… azt hiszem, mindig ismertem és szerettem [Bachot] … emlékszem rá, hogy mintegy tizenhat évesen hatvan vagy nyolcvan kantátáját megvásároltam, nyomban leolvastam és aztán lejátszottam őket. A keresztény élet alapjában véve az ő passióin és kantátáin keresztül került közel hozzám.” „Sohasem irigyeltem azokat az iskolatársaimat, akik hitoktatásban és vallásos nevelésben részesültek; igaz, hogy közülük való barátaim is hitetlen családokba tartoztak. „Tanúsíthatom, hogy a hit olyan pillanatban született meg bennem, amikor rendkívüli erkölcsi egyensúly állapotában voltam és kimondhatatlan boldogság érzése töltött el. Ha ez akkor másként van, talán gyanúsnak tűnt volna.” „Nem kételkedem többé. Csodálatos boldog ez a reggel. Életemben először tapasztaltam meg eleven tudattal a kegyelmet. „Ma reggel meglehetősen rosszul éreztem magamat és fáradtsággal olvastam a Trienti Zsinatnak a keresztségre vonatkozó rendelkezéseit. Nehéz mindezt felfognom, és ugyanakkor az a különös érzésem támad, hogy végbemegy bennem valami, ami mintha szétzúzná vagy fölemésztené ellenállóképességemet. – Illúzió ez? Túl sokáig szemléltem csupán kívülről mindezt. Most egészem más szemléletmódhoz kell hozzászoknom. Nagyon nehéz. Úgy érzem, bensőmben szüntelenül égek.” „Leginkább az akarat tart fenn: nem akarok a Krisztust elárulók vagy az Őt egyszerűen meg nem látók oldalán lenni. Ez most számomra az Evangélium termékeny középpontja.” „A protestantizmus jobban vonzott mint a katolicizmus… Az volt az érzésem, hogy a katolikus ember nem szabad. És ha sógorommal, ezzel az egyszerű, de nagyon értékes ardechi protestáns falusi lelkésszel beszélgettem, úgy éreztem, hogy sokkal közelebb állok hozzá, mint katolikus barátaimhoz. Nem, valóban nem értem, hogy azon a napon, amikor… F. Mauriac intézte hozzám kérdését, miért a katolicizmus, és nem a protestantizmus mellett döntöttem. Akkor azt mondtam magamnak: ’Igen, keresztény vagyok, és gyávaság lenne, ha a továbbiakban nem lennék egészen az.’ No de a hívó szót olyannak hallottam, ami sokkal messzebbről jött mint Mauriac kérdése, és a katolicizmus mellett kellett döntenem.”
Jacques Maritain (1882-1973)
Arthur Featherstone Marshall Anglikán pap. Az 1860-as években katolizált. Nagy védelmezője volt az I. Vatikáni Zsinaton dogmává kihirdetett pápai tévedhetetlenségnek. Thomas William Marshall testvére.
Thomas William Marshall (1818-1877) Anglikán pap. Miután mélyrehatóan megvizsgálta az Egyház püspöki kormányzásának teológiáját, felismerte, hogy az anglikán (ill. a protestáns) álláspont tarthatatlan, és ezek után belépett a Katolikus Egyházba. Ügyes hitvitázó volt.
Janne Haaland Matláry (1957-) Norvég professzorasszony, filozófus, politológus, emberjogi aktivista. A huszonéves, norvégként kötelezően protestánsnak született lány filozófiai tanulmányai során fedezi fel magának a rendszerben gondolkodás örömét. Amint pedig azt is felfedezi, hogy ez az öröm akkor tölti ki igazán az életét, amikor a rendszer a hittel találkozik, megtér és katolizál, eltűrve az emiatti számos támadást. Jelenleg az Oslo-i egyetem politikatudományi tanszékén tanít, volt norvég külügyminiszter (1997-2000), az Igazságosság és Béke Pápai Tanácsának és a Családok Pápai Tanácsának a tagja, az „élet- és Családvédelem előmozdításáért Európában” elnevezésű Szent Benedek díj kitüntetettje (2007).
Pierre van der Meer (1880-1972) Holland író. Bencés szerzetes.
Thomas Merton (1915-1968) Anglikánként nőtt fel (édesanyja kvéker volt), de nem találta egyházában helyét. Járt az episzkopális egyházhoz, majd a kvékerekhez is, de sehol nem érezte otthon magát. Korábban már lenyűgözte Róma városa és templomainak légköre, de a katolicizmus felé érzett antipátiáját, amely neveltetése folytán rögződött belé, nem tudta legyőzni. Egy hindu szerzetes ajánlotta neki Szent Ágoston Vallomásait és Kempis Krisztus követését. E könyvek hatására elkezdte érdekelni a katolikus teológia, majd 1939-ben katolizált is (ekkor már elvégezte a Columbia egyetemet). 1941-ben belépett a trappisták közé, 1949-ben pappá szentelik. Az egyik legbefolyásosabb katolikus íróvá válik (több mint 50 könyvet írt), emellett teológus, költő és szociális aktivista. "Hitem Rómában alapozódott meg. Itt láttam először Őt, Őt, akit most Istenemként és Királyomként szolgálok, aki kezében tartja és vezérli életemet. Azt hiszem életemben először ekkor imádkoztam a szó igazi értelmében. Nem ajkammal, nem értelmemmel vagy képzeletemmel, hanem életem és lényem legmélyéről fakadóan, és arra kértem Istent - akit eddig még nem ismertem -, hogy szabadítson ki engem rabszolgaságom ezernyi kötelékéből." "Kemény küzdelmek árán, sokáig bolyongva a pokol határában fekvő "senki földjén", végre részesültem a keresztség végtelen kegyelmében. De utána ahelyett, hogy buzgó és gazdag lelkű katolikussá váltam volna, a langyos, tunya és közömbös egyháztagok ezreinek táborába sodródtam, akik úgyszólván nem is küzdenek azért, hogy a kegyelem élő áldásként éljen bennünk." "Néztem a fehér Szentostyát, és hirtelen megértettem, hogy itt van életem fordulópontja, hogy minden egyetlen szavamtól függ, s ez valamiképpen az utolsó lehetőségem... Néztem az ostyát, és megértettem, hogy Ki az, akit nézek. Lelkemben ezzel az imával fordultam hozzá: - Igen, pap akarok lenni. Ha ez a Te akaratod, tégy engem pappá." "Be voltam zárva új szabadságom négy fala közé. Szabad voltam. Már nem saját magamhoz, hanem Istenhez tartoztam. És Hozzá tartozni, ez a szabadság!"
Christa Meves (1925- ) híres német pszichológusnő, számos nagy sikerű könyv szerzője, több díj és érdemrend kitüntetettje. Hívő evangélikusból azért lett katolikussá 1987-ben, mert a Katolikus Egyház életvédelmi tanításában látta meg az igaz utat.
Mikes Kelemen (1690-1761) Református kisnemesi családban nevelődik. Apja halála után nevelőapja hatására katolizál.
Paul Misraki (1908-1998) Zeneszerző.
Manuel Garcia Morente (1882-1942) Spanyol filozófus.
NTakashi Nagai (1908-1951) Orvos, író. A Nagaszakira ledobott atombomba egyik áldozata.
Richard John Neuhaus (1936 - 2009) Lutheránus lelkipásztorként katolizált 1990-ben, majd egy évvel később pappá szentelték. A First Things ökumenikus magazin alapítója, és számos könyv szerzője. Fontos alakja volt az amerikai katolikus életvédelemnek.
"Nos, az igazi ok, amiért katolikus lettem, az volt, hogy a jelenlegi
római katolikus Egyház az egyetlen egyház, mely az ősi, Szt. Atanáz
egyházához hasonlít, nagyon erősen hasonlít ahhoz." "Amióta katolikus lettem, természetesen vallási fejlődésem
további történetéről nincs mit beszélnem. Amikor ezt mondom, nem azt
állítom, hogy szellemem tétlen maradt, vagy abbahagytam a teológiai
kérdésekkel való foglalkozást. Csak azt akarom mondani, hogy nem
emlékszem többé változásokra és semmiféle aggodalmat nem hordok a
szívemben. Teljes békében és zavartalan nyugalomban élek anélkül, hogy
azóta valaha is kétség tört volna rám. "Attól a naptól kezdve, amikor katolikus lettem, a mai napig
- mintegy harminc éve - egyetlen pillanatra sem volt kétségem afelől,
hogy a római közösség az az Egyház, melyet az apostolok Pünkösd ünnepén
alapítottak. 1845 óta egy pillanatig sem ingadoztam meggyőződésemben,
hogy határozottan tudott kötelességem volt ahhoz a katolikus Egyházhoz
csatlakoznom, - melyhez aztán csatlakoztam is - melyet lelkiismeretem
szerint mint istenit ismertem fel. "Amióta katolikus vagyok, megvan az a meg nem
érdemelt
boldogságom és kegyelmi ajándékom, hogy
soha, egyetlen kétely nem
támadt bennem a katolikus hit isteni eredetét és
isteni igazságát
illetően. Ha "újra megfontolnám", amint ön
ajánlja, akkor nagyon is
hálátlan volnék Az iránt, Aki annyira
megáldott és kegyelmével kísérte
az Őutána való keresésemet. "ön azt kérdi, megtaláltam-e a katolikus
Egyházban azt, amit
reméltem és ami után vágyódtam? Ez
attól függ, miként értelmezzük a
"reméltem és vágyódtam" szavakat. Nem
reméltem s nem vágyódtam
semmiféle "béke és
megbékélés" után, amint ön kifejezte,
semmiféle
megvilágosodás vagy siker után. Nem
reméltem és nem vágyódtam semmi más
után, csak hogy Isten akaratát teljesítsem. Nem
riadtam vissza attól,
hogy ezt meg is tegyem. "Elismerem, hogy az Egyház
tanítását, mely formális
kifejtéseiben isteni, képviselői és
alattvalói - akik emberek -
időnként kiforgatták. Elismerem, hogy nem tett annyi
jót, amennyit
tehetett volna. Elismerem, hogy működésében, mely
emberi, alkalmas
céltábla a kritika és gáncsoskodás
számára. Mégis, amit változatlanul
állítok, az az, hogy megszámlálhatatlan
jót tett, s annyi különleges
jót, melyet semmiféle más
közösség, semmiylen más tan vagy vallás
nem
tett. Ez a sok jó az általa vallott alapelveiből ered.
Hiányosságai és
mulasztásai alapelveinek elhanyagolásából,
vagy azok összezavarásából
származtak."
Charles Nicolle (1866-1936) Nobel-díjas biológus, bakteriológus és orvos.
P. Lecomte du Noüy (1883-1947) Biológus, író, filozófus.
OPGiovanni Papini (1881-1956) Olasz író, kritikus, újságíró, költő.
Charles Péguy (1873-1914) Francia költő, esszéista.
Erik Peterson (1890-1960) Híres evangélikus egzegéta, teológus és egyháztörténész.
Ernest Psichari (1883-1914) Ernest Renan unokája. Katonatiszt, író.
QR
Alphonse Ratisbonne (1814-1884)
Jacques Riviere (1886-1925) Francia író, novellista, kritikus és szerkesztő.
S
Elisabeth Ann Seton (1774–1821)
Clara Sheridan (1887-1969) Winston Churchill unokanővére.
Angelus Silesius (Johannes Scheffler) (1624-1677) költő.
Edith Stein (1891-1942) Filozófusnő, karmelita apáca, a Katolikus Egyház mártírja és szentje. "Az igazság iránti szomjúság maradt számomra az egyetlen imádság." "Egy napon, találomra elővettem egy meglehetősen vaskos könyvet. Címe: "Szent Teréz élete - írta saját maga..." Elkezdtem olvasni. Nyomban lebilincselt, egyfolytában végigolvastam. Amikor befejeztem, ezt mondtam magamnak: íme itt van az igazság!" "(A Szentmisén) semmit sem
találtam idegennek. Hála az előzetes tanulásnak, megértettem a
szertartás minden részletét. Egy tisztelere méltó külsejű pap járult az
oltár elé, és mély áhítattal mutatta be a Szent áldozatot. A mise
végén megvártam, amíg befejezi a hálaimát. "Meg vagyok győződve
arról,
hogy az az átalakulás, amely végbement Edithben, s
amely
természetfeletti erőként sugárzott ki egész
lényéből, lassanként
lefegyverezte Steinnét. Mint mélyen vallásos
asszony, ha nem is értette
meg, de megérezte a leányából
kiáradó szentséget, s bármennyire
fájt is
a szíve, tisztán látta, hogy reménytelen
volna küzdenie a kegyelem
titka ellen. Mindnyájan nyomban láttuk, hogy Edith
megváltozott.
Mindamellett - csakúgy, mint régen -
mélységesen ragaszkodott az
övéihez, és még a lehetetlenre is
vállalkozott, hogy a családhoz fűződő
kapcsolata zavartalan legyen." "Az Úrhoz fordultam, és elmondtam Neki, hogy tudom: mostantól fogva az Ő keresztje Izrael népére fog nehezedni. Készen állok arra, hogy végigjárjam ezt az utat. Csak azt kérem, hogy az Úr mutassa meg, mit kell tennem. Amikor a mise véget ért, lelkemet eltöltötte a bizonyosság, hogy az Úr meghallgatott. Csak még nem tudtam, mi lesz az én keresztutam." "Szeptember első vasárnapján
kettesben voltunk otthon édesanyámmal. Ő az ablak mellet ült és kötött.
Ott ültem mellette. Egyszercsak elhangzott a régóta várt kérdés: "A Kereszt tudományát csak úgy
lehet elsajátítani, ha valóságosan érezzük a Kereszt súlyát a
vállunkon. Erről az első pillanattól kezdve meg voltam győződve, és ezt
mondtam magamban: Ave crux, spes unica (üdvözlégy Kereszt, egyedüli
reménység)."
Vlagyimir Szolovjev (1853-1900)
TPier Vittorio Tondelli (1955 - 1991) Olasz író, újságíró. Számos írást jelentetett meg a homoszexualitásról, és kritizálta az Egyházat az ezzel kapcsolatos tanítása miatt. Halála előtt azonban megtért, és visszatért a Katolikus Egyházba.
USigrid Undset (1882-1949) Norvég írónő. Vallástalan családban nevelkedett, és ő is erősen agnosztikus beállítottságú volt. 1924-ben azonban katolikus hitre tért, amiért a protestáns országában komoly támadások és gúnyolódások érték. 1928-ban irodalmi Nobel-díjat kapott. „Anélkül, hogy bármiféle bizonyítékot kerestem volna, bebizonyítottnak tekintettem, hogy a történeti Jézus vallási lángelme volt, akit belső megérzései több fokozaton át elvezettek az emberek közötti Isten eszméjéhez… De nem gondoltam rá, hogy bármi jelentősége lehetne számomra annak, miszerint egy fiatal zsidó tizenkilenc évszázaddal ezelőtt a bűnök bocsánatát hirdette meg az embereknek…” „Sohasem vontam kétségbe, hogy a katolikus egyház azonos a Krisztus alapította egyházzal. A katolikus egyház tekintélyének kérdése számomra egyes egyedül Krisztus tekintélyének kérdése volt. „Az Egyház olyan halhatatlan eszméket ad nekünk, amelyeket az emberiség többsége képtelen megvalósítani életében, időről-időre azonban mégis tudatára ébredünk annak, mennyire szükséges mindez.” „Akadnak emberek, akiket kitartani éltet az a reménység, hogy lehetetlen megtalálni az abszolút igazságot. Ennek oka az, hogy úgy képzeljük: ha létezne egy abszolút igazság, akkor az élet elveszítené minden varázsát, ami a szabadságunk halálát jelentené, - ha valóban lenne egy olyan igazság, - az egyetlen igazság -, amely minden más igazság mércéjéül szolgálna, s e mértéket el nem érve az egyéb igazságok már nem lennének igazak. „Véleményem szerint azok az emberek értékelik legmagasabbra a lelkiismeret „szabadságát”, akiknek sokkal nagyobb hasznára válna, ha lelkiismeretüket egy biztos kéz irányítaná.” „Mivel hiszek Jézus Krisztus istenségében, aki mindnyájunkat teremtett, hiszem, hogy egyházát olyannak alapította, amilyenre nekünk, embereknek, szükségünk van. Nehezen tudnám megfogalmazni, mit adott nekem Isten az Ő egyháza által. Ő maga mondotta, hogy az Ő békességét adja nekünk, ez a béke azonban nem azonos azzal, amit a világ nyújtani képes, - ez egy egészen másfajta béke.
Giuseppe Ungaretti (1888-1970)
V(Jan) Willibrord Verkade (1868-1946) Festőművész. Régi holland protestáns családban nevelkedik, de 18 évesen elutasítja a keresztséget. 23 évesen, Bretagne-ban fogja el a "katolikussá válás sátáni vágya", amely elleni küzdelmét egy év múltán legyőzi, és felveszi a keresztséget. 1894-ben belép a bencések közé, és ott folytatja művészi munkáját. 1902-ben pappá szentelték. "Elhatároztam, hogy szomjamat magánál az igazság forrásánál fogom oltani. Elolvastam, és újra elolvastam az újszövetségi Szentírást. Tisztán láttam: az evangélisták szeretik az igazságot, és az igazságot akarják elmondani. Ezután összehasonlítottam azt, amit olvastam, a római katolikus katekizmussal. S ekkor el kellett ismernem, hogy a kettő összhangban van." "Túl sok ágazatot láttam a katolikus egyházon kívül, ahol kereshetném üdvösségemet. Családom liberális vallásossága, a protestáns liturgia ridegsége is elfogadhatatlan volt számomra. Ezt mondtam: ha keresztény leszek, teljes mértékben az leszek. Ez számomra azt jelentette, hogy katolikus leszek." "Végső soron könnyebb abban hinni, amit a katolikus egyház tanít. Mindaz, amit eddig olvastál és hallottál, sokkal több hitet kíván, mint a katolikus egyház dogmáinak kérlelhetetlen logikája." "Végül is szívem szerint nem voltam-e már bencés? Hiszen már megszerettem az áhítatok ünnepélyességét, a közös ima ritmusát, a gregorián karénekek szépségét. Megszerettem elfogulatlan, természetes viselkedésüket, munkaszeretetüket, csöndes és imádkozó életüket. Őszintén megvallom, hogy a rend életében semmi olyasmit nem találtam, amit ne becsülnék nagyra."
Michel Viot (1944-): francia evangélikus püspök, 2001-ben katolikus hitre tért. Ezt azzal indokolta, hogy a keresztények megosztottsága az evangélium hirdetésének legfőbb akadálya.
W
Ann Widdecombe (1947-): brit konzervatív politikus, 1993-ban katolizált, mivel az Anglikán Egyház engedélyezte a nők pappá szentelését.
ZHans Conrad Ernst Zacharias (1873-1953) Őstörténész professzor.
Eugene (Israel) Zolli (1881-1956) Római főrabbi.
Források:"Wikipedia, the free encyclopedia", illetve a nevekhez kapcsolódó más internetes források. A XX. század konvertitái I-II. (szerk.: Fernand Lelotte S.J.) Ecclesia, Budapest. 1986. John Henry Newman: Az Anyaszentegyház Misztériuma (válogatás). Efo Kiadó. 1998. |