Filippieknek írt
levél
1. fejezet
2. fejezet
3. fejezet
4. fejezet
Fil
1.
1 Pál, és Timóteus,
Krisztus Jézus szolgái a
Filippiben élő összes szentnek Krisztus Jézusban, az elöljárókkal és a diakónusokkal
együtt.
2 Kegyelem
nektek és békesség Atyánktól,
az Istentől és
Urunktól, Jézus Krisztustól!
3
Valahányszor rátok gondolok, hálát adok
Istenemnek, 4 és
mindig, minden imádságomban örömmel emlékezem meg rólatok
mindnyájatokról, 5
mert az első naptól mindmáig részt vállaltatok (Krisztus) evangéliumának
hirdetésében. 6 Bízom is benne, hogy aki megkezdte bennetek a jót, Krisztus
Jézus napjára be is fejezi. 7 Méltányos is, hogy így gondolkodjam
rólatok,
mindnyájatokról, mert szívembe zártalak titeket, hiszen ti osztoztok
kegyelmemben, akár bilincsekben vagyok, akár az evangéliumot
védelmezem
és bizonyítom. 8 Isten a
tanúm, mennyire vágyakozom
mindnyájatok
után Krisztus Jézus szeretetében. 9 Könyörgök is azért, hogy
szeretetetek egyre
jobban gyarapodjon a helyes ismeretekben és a teljes tapasztalatban, 10
hogy el
tudjátok dönteni, mi a helyes. Akkor tiszták és feddhetetlenek lesztek
Krisztus
napjára, 11 s bővelkedni fogtok az
igaz élet gyümölcsében,
amelyet Jézus
Krisztus szerzett, Isten dicsőségére és tiszteletére.
12
Beszámolok róla, testvérek, hogy
helyzetem inkább javára
vált az evangéliumnak. 13 Az egész praetoriumban és a többiek körében
is
köztudomású lett, hogy bilincseimet Krisztusért viselem. 14 Azok közül,
akik az
Úrban testvéreim, sokan fölbuzdulnak bilincseimen, és egyre bátrabban
terjesztik az Isten szavát.
15 Némelyek
ugyan féltékenységből és
vetélkedésből, mások
azonban jó szándékkal hirdetik Krisztust. 16 Ezek szeretetből, mert
tudják,
hogy küldetésem az evangélium védelmére szól, 17 amazok viszont
vetélkedésből,
és nem tiszta szándékkal hirdetik Krisztust, abban a hiszemben, hogy
bilincseimben
keserűséget okoznak nekem. 18 De mit számít ez? Csak Krisztust
hirdessék bármi
módon, akár érdekből, akár tiszta szándékkal, örülök és a jövőben is
örülni
fogok neki.
19 Tudom
ugyanis, hogy ez - hála
imádságtoknak és Jézus
Krisztus Lelke segítségének - üdvösségemre válik. 20 Bizakodom és
reménykedem, hogy semmiben sem vallok szégyent, sőt nyíltan megmondom,
hogy
Krisztus, mint mindig, most is megdicsőül testemben, akkor is, ha élek,
akkor
is, ha meghalok. 21 Hiszen számomra az élet Krisztus, a halál pedig
nyereség.
22 Ha meg tovább kell élnem, az gyümölcsöző munkát jelent. Nem tudom
tehát, mit
válasszak. 23 Mind a kettő vonz: Szeretnék elköltözni, hogy Krisztussal
egyesüljek, mert ez mindennél jobb volna. 24 De hogy értetek életben
maradjak,
arra nagyobb szükség van. 25 Ebben a meggyőződésben biztosra veszem,
hogy
megmaradok, sőt előhaladásotokra és hitből fakadó örömötökre maradok meg, mindnyájatok
javára. 26 Így még több okotok
lesz arra,
hogy
dicsőségtek Krisztusban növekedjék a javamra, ha újra elmegyek hozzátok.
27 Éljetek
hát Krisztus evangéliumához
méltóan. Így akár
elmegyek és látlak titeket, akár távol maradok, azt hallhatom rólatok,
hogy egy
szívvel, egy lélekkel munkálkodtok az evangéliumi hitért, s
az
ellenfelektől egyáltalán nem ijedtek meg. 28 Ez lesz számukra a kárhozatnak,
számotokra meg az üdvösségnek Istentől adott bizonyítéka. 29 Nektek az
a
kegyelem jutott, hogy ne csak higgyetek Krisztusban, hanem szenvedjetek
is
érte. 30 Hiszen ugyanazt a
harcot kell megvívnotok, amit nálam
láttatok, és
amiről most hallotok.
szolga: gör. doulosz:
Mt 20:27;
25:21; Róm 1:1; 1Kor
7:22; Ef 6:6; Tit 1:1; Jak 1:1
elöljáró
(püspök): gör. episzkoposz:
ApCsel 20:28;
1Tim 3:2; Tit 1:7; 1Pét 2:25; 5,1-2; vö. ApCsel 1:20; 1Tim 3:1
diakónus:
gör. diakonosz: Mt 23:11;
Mk 9:35; 1Kor
3:5; 2Kor 3:6; 6:4; Ef 3:7; Kol 1:23; 1Tessz 3:2; 1Tim 3:8.12; ApCsel
6:1-7; Jn
2:5.9
Jézus
Krisztus napja: Róm 2:5.16;
1Kor 1:8; 5:5; 2Kor
1:14; Fil 1:10; 2:16; 1Tessz 5:2.4; 2Tessz 2:2; 2Pét 3:10.12
Isten a
tanúm: Mt 5:34-37; Jak
5,12; Mt 26:63-64; Róm 1:9; 9:1; 2Kor 1:23; 11:10-11.31; Gal
1:20;
1Tessz 2:5; 1Tim 2:7
az igaz
élet (igazságosság) gyümölcse:
Mt 7:16.20;
2Kor 9:10; Gal 5:22; Ef 5:9; Fil 1:22; Kol 1:10; Zsid 12:11; Jak 3:17-18
Jézus
Krisztus Lelke: Jn 14:16;
15:26; 16:7.13-15;
ApCsel 16:7; Róm 8:9; Gal 4:6; 1Pét 1:11
előrehaladás:
Fil 1:12 (javára
válik, gyarapodik);
1Tim 4:15 (vö. Lk 2:52)
hit:
(azaz a keresztény tanítás,
vagy az apostoli
hagyomány; vö. a Magyar Bibliatanács fordításával: „a hitben való
növekedésetekre
és örömötökre”): ApCsel 6:7; 14:22; 16:5; Gal 1:23; Ef 4:5,13; Kol
1:23; 2:7;
1Tim 1:2; 4:1; 5:8; 6:10,21; Tit 1:13; Júd 3
öröm: gör.
khara: Róm 14:17; 15:13;
2Kor 8:2; Gal
5:22; 1Tessz 1:6; Jak 1:2; 1Pét 1:8; 1Jn 1:4; 2Jn 12
munkálkodás
(?) (kitartás, megmaradás;
gör. sztékó):
Róm 5:2; 11:20; 14:4; 1Kor 15:1; 16:13; 2Kor 1:24; Gal 5:1; Ef 6:11-14;
Fil
4:1; Kol 4:12; 1Tessz 3:8; 2Tessz 2:15; 1Tim 5:20; Zsid 3:6; 14; 1Pét
5:12; Júd
24.
evangélium:
gör. euangelion
(vö. Mt 11:5; Lk
9:6; ApCsel 8:25; 16:10; Róm 15:20; 1Kor 9:16,18; 15:1-3; 2Kor 11:7;
Gal
1:8-11; 1Tessz 2:9; 1Pét 1:12,25; KEK 80-84,95,113,120,126). Szemben az
egységes nem-katolikus tanítással az evangélium (jó, avagy
örömteli hír)
a Szentírásban többé-kevésbé szinonimája mind a hagyománynak
(vö. 1Kor
11:2; 2Tessz 2:15; 3:6), mind Isten szavának (vö. ApCsel 8:14;
1Tessz
2:13). Mindegyik túlnyomórészt szóbeli (vö. Róm 10:14-18; 2Tim
1:13-14,
2:2), amit átadnak (vö. Lk 1:1-2; Róm 16:17; 1Kor 11:23; 15:3;
2Pét
2:21; Júd 3) és amit befogadnak, kapnak (vö. Gal 1:9,12;
1Tessz 2:13). A Szentírásban a Hagyománynak (gör.
paradószisz)
nagyon fontos szerepe van (lásd fent), amikor az a keresztény, apostoli
Hagyományra vonatkozik, ellentétben azzal, amikor a szó a romlott, emberi
hagyományokat jelenti (vö. Mt 15:3.6; Mk 7:8-9.13; Kol 2:8). A
Szentírás
írói nemcsak, hogy igenlően tekintettek a Hagyományra, hanem saját
igehirdetésüket is a Szent Hagyomány részeként értelmezték, miként az
az
előzőekben igazolást nyert. Vö. Fil 4:9 kommentárját.
osztoztok
kegyelmemben: Teremtmény
- sem Mária, sem
senki más - kegyelmet nem hozhat létre, az mindig, minden esetben
Istentől
származik. A kegyelem Isten ingyenes, általunk meg nem érdemelt
szeretete,
amellyel felénk fordul, hogy segítsen bennünket a megszentelődés útján,
ebből
következően a kegyelem mindig Isten kegyelme. Azonban a kegyelemnek nem
csak individuális
hatása van, hanem közösségi is. A kegyelmi állapot tükröződése, a
szeretet
aktusa, a tanúságtétel, az igehirdetés, mind elősegíthetik azt, hogy a
közösségben, vagy egy másik személyben növekedjen vagy aktualizálódjon
Isten
kegyelme (vö. Róm 12:6-8). Azaz Isten a hívő által - mintegy közvetítő
csatornán - is közölhet, adhat kegyelmet, sáfárkodhat a neki juttatott
kegyelemmel, hogy segítse mások üdvösségét (vö. 1Kor 3:9; 9:22; 2Kor
4:8-12.15;
6:1-4; Ef 3:2; 4:29; Kol 1:24; 1Tim 4:16; 1Pét 4:10-11). Ezt nevezzük
kegyelemközvetítésnek. Ebben az esetben a pl. tanúságot tevő hívő a
saját
Istentől kapott kegyelmét, kegyelmi állapotát gyümölcsözteti, azaz az
Istenhez
való kapcsolatot, és az Istentől jövő jóindulatot közvetíti. Ez Mária
különleges kegyelemközvetítésének (vö. Lk 1,28) az alapja. Vö. Kol 1:24
kommentárját.
Az
evangélium védelmezése és
bizonyítása: Itt az
Apostol implicite a keresztény hitvédők feladatára és fogalmára
utal (a
gör. apológia = védelem, vagy igazolás; vö.
ApCsel 22:1;
25:16; 1Kor 9:3; 2Kor 12:19; Fil 1:16; KEK 156-159). Szent Pál gyakran
van a
Szentírásban ábrázolva úgy, hogy érvel és vitatkozik (ált. a
gör. dialegomai=
dialógus, párbeszéd, ill. rokon értelmű jelentései) mind a
zsidókkal, mind
a pogányokkal (vö. ApCsel 9:29; 17:2,17; 18:4,19; 19:8-10; 24:25).
Hasonlóképpen a mi Urunk, Jézus Krisztus is vitatkozott lelki és
teológiai
hibákról (vö. Mk 12:18-28; ill. a sok vitája a farizeusokkal és a
szadduceusokkal), valamint tapasztalati bizonyítékokat adott
feltámadásáról (Jn
20:24-29; ApCsel 1:3). Jézus nem állította szembe az értelmet a hittel
(Lk
10:27). Ez felszólítás minden kereszténynek, hogy hitének racionális és
hitelesíthető oldalát is fejlessze (vö. pl. 1Pét 3:15, Júd 3), valamint, hogy az evangelizáció hatékony
módjait elsajátítsa (ApCsel 17:22-34; 1Kor 9:19-23).
Isten
szava: Vesd össze a fenti
kommentárral az evangéliumról.
Az Isten szava, vagy az Úr szava kifejezés a Bibliában
sokkal
inkább utal az evangélium (vagy az Ószövetségben a próféciák) szóbeli
meghirdetésére és az igehirdetésre (gör. kérügma), mint Isten
szavának írott,
sugalmazott formájára (vö. pl. Mt 13:19; Lk 3:2; 8:9-15; 11:28; ApCsel
4:31;
6:7; 12:24; 13:44-49; 19:20; Róm 10:8; 1Tessz 1:8; 2Tessz 3:1; 1Pét
1:25).
Jézusra is úgy van utalva mint Szó, avagy Ige (gör. logosz):
Jn 1:1,14 (vö. 2Pét 3:5-7; Jel 19:13), aminek szintén szóbeli közlés,
illetve
beszéd a jelentése.
Kárhozat
(pusztulás): gör. apoleia:
nem jelent
megsemmisülést (annihilációt) vagy teljes nem-létet, miként azt néhány
szekta
hamisan tanítja, hanem sokkal inkább a pokol tüzében lévő örökös
büntetést
fejezi ki, mint azt a görög lexikonok, illetve szótárak egyöntetűen
tanúsítják.
A szó tágabb értelméhez vö. Mk 14:4; Mt 26:8; ApCsel 8:20.
Ez a szó van a Jel 17,8.11-ben is, a
vadállatra vonatkoztatva. Az ehhez kapcsolódó részek, a Jel 19,20, ill.
a Jel
20,10 közlik velünk azt, hogy a vadállat (a sátánnal és a hamis
prófétával
együtt) gyötrődni fog éjjel-nappal, örökkön-örökké. Ugyanez a tragikus sors vár azokra az
emberekre is, akik elutasítják Istent (vö. Mt 25:41,46; 8:12; 10:28;
13:24-30,36-43,49-50; Mk 9:43-48; Zsid 10:28-29; Jel 14:10-11; 20:15;
21:8; KEK
1033-1041). Ennek a rokonszava az apollumi = pusztulás (Mt
10,28), amit
hasonlóképpen illusztrálhatunk. Az apollumi szó eltúlzott, szó
szerinti
értelmezésének alkalmazása sok esetben nyilvánvaló képtelenséghez vezet
(vö. Mt
10:6; Lk 15:6.9.24; Jn 18:9). A helyes írásmagyarázat megkívánja, hogy
összehasonlítsuk a szentírási részeket, kiértékeljük a szövegkörnyezet,
és a
görög és héber kifejezéseket rendesen megértsük.
Szenvedni
érte: A keresztények nem
mentesülnek a
szenvedés lehetősége alól csak azért, mert Krisztus szenvedett értünk,
miként
azt néhányan helytelenül és károsan tanítják. Éppen ellenkezőleg: Szent
Péter
azt mondja nekünk, hogy szenvedés vár ránk Krisztusért, sőt
Krisztussal, ami a
hit normája, sőt dicsősége (1Pét 4:12-19). Sok szentírási szakasz
egyezik meg
ezzel (Mt 10:22; Jn 15:18; ApCsel 5:41; 14:22; Róm 5:3-5; 8:15-18; 2Kor
1:4-9;
6:4-10; 12:7-10; Fil 3:7-11; 1Tessz 3:3; 2Tessz 1:4-5; 2Tim 1:8; 2:3;
3:12;
Zsid 5:8; Jak 1:2-4; 1Pét 2:20-21). Vö. a Fil 3:11 kommentárját is („hozzá
hasonulok a halálban”) és a Kol 1:24 kommentárját („testemben
kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből hiányzik”).
(Fel)
Fil
2.
1 Ha ér
valamit a Krisztusban adott
buzdítás, a szeretetből
fakadó intelem, a lelki közösség, a bensőség és együttérzés, 2 akkor
tegyétek
teljessé örömömet azzal, hogy egyetértetek, ugyanúgy szerettek
és egy
lélekként ugyanarra törekesztek. 3 Semmit se tegyetek vetélkedésből
vagy hiú
dicsőségvágyból! Inkább mindenki alázatosan a másikat tartsa
magánál
kiválóbbnak. 4 Senki ne keresse csak a maga javát, hanem a másét is. 5
Ugyanazt
a lelkületet ápoljátok magatokban, amely Krisztus Jézusban volt. 6 Ő Isten
formájában volt, és az Istennel való egyenlőséget nem
tartotta olyan
dolognak, amelyhez föltétlenül ragaszkodnia kell, 7 hanem kiüresítette
magát,
szolgai alakot öltött, és hasonló lett az emberekhez. Külsejét tekintve
olyan
lett, mint egy ember. 8 Megalázta magát és engedelmeskedett
mindhalálig,
mégpedig a kereszthalálig. 9 Ezért Isten felmagasztalta, és
olyan nevet
adott neki, amely fölötte van minden névnek, 10 hogy Jézus nevére
hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban,
11 s
minden nyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus az Úr.
12
Kedveseim, ti mindig engedelmesek voltatok,
félve-remegve munkáljátok hát üdvösségeteket, nemcsak amikor
köztetek
vagyok, hanem sokkal inkább most, hogy távol kell lennem. 13 Hiszen
Isten maga
ébreszti bennetek a szándékot, s hajtja végre a tettet tetszésének
megfelelően.
14
Zúgolódás és huzavona nélkül tegyetek
meg mindent, 15
hogy kifogástalanok és tiszták legyetek, Istennek ártatlan gyermekei a gonosz és romlott
nemzedékben, amelyben úgy kell
ragyognotok, mint a
csillagoknak a mindenségben. 16 Ragaszkodjatok az életet tápláló
tanításhoz,
hogy Krisztus Jézus napján dicsőségemre váljatok. Akkor nem futottam
hiába, és
nem fáradtam fölöslegesen.
17 Sőt, ha hitetek szent
szolgálatáért áldozatként véremet ontják is, örülök, együtt örülök
mindnyájatokkal. 18
Örüljetek
hát ti is, örüljetek velem!
19 Remélem
Urunk Jézusban, hogy nemsokára
elküldhetem
Timóteust, és megnyugodhatom, hallva hogylétetekről. 20 Nincs senkim
ugyanis,
aki annyira hozzám hasonló lelkületű volna, s oly őszintén szívén
viselné
ügyeteket. 21 A többiek mind a maguk javát keresik, nem Krisztus
Jézusét. 22
Róla azonban tudjátok, mennyire megbízható, hiszen, mint a gyermek apja mellett, úgy szolgált
mellettem az evangélium ügyében.
23 Remélem
tehát, hogy
elküldhetem, mihelyt megtudom, hogyan áll az ügyem. 24 Sőt bízom az
Úrban, hogy
nemsokára magam is indulhatok hozzátok.
25
Addig is szükségesnek tartom, hogy
visszaküldjem hozzátok
Epafroditusz testvéremet, munka- és küzdőtársamat, akit ti küldtetek,
hogy
szükségemben szolgálatomra legyen. 26 Nagyon vágyott már utánatok, és
nyugtalankodott, hogy betegségéről értesültetek. 27 Valóban halálos
beteg volt,
de Isten megkönyörült rajta. Nemcsak rajta, hanem rajtam is, hogy
bánatra bánat
ne érjen. 28 Igyekszem hamarosan útnak indítani, hogy viszontlátva újra
örüljetek neki, s nekem se kelljen szomorkodnom. 29 Fogadjátok nagy
örömmel az
Úrban, és becsüljétek
meg az ilyen embert. 30 Hiszen
Krisztus
ügyéért
került közel a halálhoz, az életét kockáztatta, hogy a nekem tett
szolgálattal
pótolja, amit ti nem tehettek.
alázatosság:
Mt 11:29; 23:12;
ApCsel 20:19; Ef 4:2;
Kol 2:18,23; 3:12; Jak 4:6.10; 1Pét 5:5-6
felmagasztalta:
Neh 9:5; Zsolt
18:47; 118:16; Iz
2:11,17; 5:16; ApCsel 2:33; 5:31
Jézus
nevére: Iz 45:23; Mt 18:20;
Jn 1:12; 3:18;
ApCsel 4:12,18-19; 1Kor 1:2; 6:11; Ef 1:20-21; Kol 3:17; 1Jn 3:23. Több
mint
90-szer fordul elő az Újszövetségben.
az
Úr: gör. Küriosz
(Jézus
istenségének
kétségtelen kijelentése): Zsolt 110:1 (vö. Zsid 1:8); Jn 20:28; Róm
10:9;
14:8-9; 1Kor 8:6; 12:3; Kol 2:6,10; 1Tessz 4:15-16; 1Tim 1:1 (vö. Tit
2:13;
2Pét 1:1)
engedelmesség:
Lk 11:28; ApCsel
5:29; Róm 1:5; 2:13;
6:17; 10:16; 15:18-19; 16:25-26; 2Tessz 1:8; Zsid 5:8; 1Pét 1:2; 1Jn
2:3-4;
3:22.24; 5:2-3
tett
(cselekedet): Jn 6:27.29;
9:4; ApCsel 13:2; Róm
16:3; 1Kor 3:13-15; 15:58; 16:10; 2Kor 6:1; 9:8; Gal 6:4; Ef 4:12; Kol
1:10;
2Tessz 2:17; 2Tim 3:17; Tit 3:1; Zsid 6:9-12; Jel 22:12
Isten
gyermekei: Mt 5:9,45; Jn
1:12; 11:52; Róm
8:14.16.19.21; 9:8; Gal 3:26; 4:5-6.28; Ef 1:5; 5:1.8; 1Tessz 5:5; Zsid
2:10-14; 12:5-10; 1Pét 1:14; 1Jn 3:1-2.10; 5:2.19; Jel 21:7
fáradozni:
Gör. kopiáó: Mt
11:28; Jn 4:38; Róm
16:6.12; 1Kor 15:10; 16:16; Gal 4:11; Kol 1:29; 1Tessz 5:12; 1Tim 4:10;
5:17;
Jel 2:3
áldozatként
ontani: Gör. szpéndó:
2Tim 4:6-ban
szintén (vö. Róm 12:1; 15:16). Az LXX ezt a kifejezést használja az
ószövetségi
áldozatbemutatásokra vonatkoztatva: Kiv 29:12.38 kk.; Lev 4:7 kk.;
23:37; Szám
29:36 kk.; Iz 53:12
apa (atya):
Mt 23,9;
Bír 17:10; 18,19; 1Makk 2:65; 1Kor 4:15.17; 2Kor 12:14; 1Tessz 2:11-12;
1Tim
1:2.18; 2Tim 1:2; Tit 1:4; Filem 10; 1Pét 5:13; 1Jn 2:1.18.28; 3:18;
5:21; 3Jn
4.
megbecsülni
(tisztelni): Mt 15:4;
Jn 5:23; 12:26; Róm
13:7; 1Tim 5:3.17; 1Pét 2:17
Egyetértés:
Jézus azért imádkozott
az utolsó vacsorán
(Jn 17:20-24), hogy a hívők tökéletesen egyek legyenek, miként
Ő és az Ő
Atyja egyek. Jézus, Szent Pál és a többi apostolok is több ízben, és
nagyon
komolyan óva intettek a megoszlásoktól, a skizmáktól, a
viszálykodásoktól, és
az egység megbontásától. (vö. Mt 12:25; Róm 13:13; 16:17; 1Kor 1:10-13;
3:3;
11:18-19; 12:25; 14:33; 2Kor 12:20; Gal 5:19-21; Ef 4:3; Fil 2:1-3;
1Tim 6:3-5;
Tit 3:9; Jak 3:16; 2Pét 2:1; KEK 820-822).
Isten formájában: Gör. morfé =
forma, alak: az
istenség lényegi sajátosságai és természete tárult elénk a formában.
Ez
Jézus istenségének világos és egyértelmű kijelentése. Egy ehhez
kapcsolódó szó,
a metamorfoó = átalakulni, átformálódni fejezi ki Jézus
színeváltozását
(Mt 17:2; Mk 9:2; vö. Róm 12:2; 1Kor 15:44 kk.; 2Kor 3:18), bár az
elsődleges
jelentésével Jézus emberi formájára utal. A morfé-t hasonló
jelentésében
használják: Mk 16:12 (vö. Lk 24:16). Vö. KEK 554-556,568.
Istennel való egyenlőség: Gör. iszosz
= egyenlő, azonos: Ez a szó szerepel a Jn 5,18-ban is, ahol Jézus „az
Istent is Atyjának nevezte, s így egyenlővé tette magát az Istennel”
(vö.
Jn 10:30-33). Az Újszövetség gyakran jelenti ki azt, hogy Jézus Isten –
a
Szentháromság második személye (vö. pl. Mk 9:37; Jn 1:1-4.14.18; 8:58;
13:19;
14:9; 17:11; 20:28; ApCsel 20:28; Róm 9:5; Kol 1:15-19; 2:9-10; 1Tim
3:16; Tit
2:13; 2Pét 1:1; Zsid 1:3,8).
Kiüresítette magát: kenoó =
üressé tesz, kiürít. Az emberré válásban Istennek, a Fiúnak
szükségképpen ki
kellett üresítenie
magát az istenség és az Isten-volt bizonyos állapotából vagy
kiváltságaiból.
Azonban teljes Isten és teljes Ember maradt (a hüposztatikus
egység
tanát végérvényesen a Khakédóni Zsinaton fejtették ki Kr. u. 451-ben). Az arianizmustól befolyásolt szekták tévesen
magyarázzák ezt a tant, amikor Jézus istenségét a Jn 14:28-cal („…az
Atya
nagyobb nálam”) hozzák kapcsolatba,
mintha Jézus kisebb lett volna lényegben, mint az Atyaisten;
alacsonyabb
rangú; vagy akár teremtett létező. Ám a Szentírás azt is tanítja, hogy
bizonyos
értelemben az Atya is „kap” valamit a Fiútól (pl. Jn 16:15.23). Jézus
alárendelte magát (hüpotasszó) az Atyának (1Kor 15:28), „hogy
Isten
legyen minden mindenben”, de ez egyáltalán nem jelent
alacsonyabbrendűséget,
hiszen Ő alárendelte magát (hüpotasszó) Máriának és Józsefnek
is (Lk
2:51), és a Kol 3:11 azt állítja, hogy „Krisztus minden mindenben”.
Vö.
KEK 456-476,480-482.
Alvilág:
Vö. Jel 5:3.13. Itt úgy
tűnik, mintha a
pokolban lévő lelkek is képesek lennének szolgálni és dicsőíteni az
Istent (ez
érződik ki esetleg a Mt 8:29; Lk 4:34; 8:28 versekben is). Isten
azonban
visszautasítja a bűnbánatot nem tartó ember imáját, dicséretét vagy
imádását
(pl. Zsolt 66:18; Péld 1:28-30; Iz 1:15; 59:2; Jn 9:31; Zsid 10:38).
Következésképp indokolt az a következtetés, hogy az alvilág
ezekben a
részekben a túlvilág egy harmadik állapotára utal – a purgatóriumra.
Vö.
Mt 12:32; Lk 16:19-31; 1Kor 3:11-15; KEK 1030-1032.
Munkáljátok hát üdvösségeteket: A
katolikusok hiszik,
hogy az embernek van szabad akarata, amellyel vagy együttműködik (1Kor
3:8-9),
vagy ellenszegül (Mt 13:22) Isten szabad, kegyes ajándékával, amelyet
mindenkinek oda akar adni (2Pét 3:9). A pelagianizmus ezzel szemben az ön-üdvözülés
eretneksége, amely eltekint Isten nélkülözhetetlen megszentelő
kegyelmétől, és
azt vallja, hogy az ember kizárólag saját hozzáállásával vagy tetteivel
is
képes lehet üdvözülni. Ezt a tanítást a Katolikus Egyház eretnekségként
több
zsinaton is elutasította. (vö. Fil 3,9 kommentárját: „Isten tett
igazzá”) Az azonnali
üdvösség elképzelését is számos szakaszban cáfolják, amelyekben az
embert
óva
intik, hogy elszakadjon a hitétől (vö. Mt 13:20-21; 1Kor 9:27; 10:12;
Gal
5:1.4; Kol 1:23; Zsid 3:12-14; 6:4-6; 10:23-39; 2Pét 1:10; 2:15.20-21;
Jel
2:4-5). Állhatatosaknak kell lennünk a jó tettekben és az
engedelmességben,
hogy üdvözüljünk (vö. Mt 5:20; 7:16-27; 16:27; 25:31-46; Lk 18:18-25;
Jn
6:27-29; ApCsel 26:20; Róm 2:5-13; 1Kor 3:13; 4:5; 15:10.58; 2Kor 5:10;
Gal
5:6; 6:7-9; Ef 2:8-10; Kol 3:23-25; 1Tessz 1:3; 2Tessz 1:11; Tit
1:15-16;
3:5-8; Zsid 5:9; 6:9-10; 10:24; Jak 1:22-27; 2:14-26; 1Pét 1:17; KEK
1266,1446,1987,1987-1995,2018-2020). Az ehhez kapcsolható érdem és a
megkülönböztetett jutalom tanát szintén tanítják az Újszövetségben (Mt
5:11-12;
6:3,18; 10:42; 12:36-37; 25:14-30; 1Kor 3:8; 1Tim 6:18-19; KEK
2006-2011,2023-2025).
(Fel)
Fil
3.
1
Egyébként, testvéreim, örüljetek az Úrban. Nekem
nincs terhemre, hogy ugyanazt írjam nektek, titeket pedig megerősít.
2
Óvakodjatok a kutyáktól, óvakodjatok a kontár
munkásoktól, óvakodjatok a megcsonkítottaktól. 3 A körülmetéltek
ugyanis mi
vagyunk, akik lélekben szolgálunk Istennek, akik Krisztus Jézusban
dicsekszünk,
4 s nem a testben bízunk, bár magam a testben is
bizakodhatnék.
Ha más úgy gondolja, hogy bizakodhatik a testben, én még inkább. 5
Nyolcadnapra
körülmetéltek, Izrael népéből, Benjamin törzséből származom, zsidó
vagyok a
zsidók közül. A törvény megtartásában farizeus, 6 az Egyház üldözésében
szenvedélyes, a törvény szerinti jámborságban feddhetetlen voltam. 7 Ám
amit
akkor előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem. 8 Sőt
Uramnak,
Krisztus Jézusnak fönséges ismeretéhez mérten mindent szemétnek tartok.
Érte
mindent elvetettem, sőt szemétnek tekintettem, csakhogy Krisztust
elnyerhessem
és hozzá tartozzam. 9 Hiszen nem a törvény útján váltam igazzá, hanem a
Jézus
Krisztusba vetett hit révén. Isten ugyanis a hit által tett
igazzá, 10 hogy megismerjem
őt és feltámadásának erejét, de a
szenvedésben is vállaljam vele a közösséget. 11 Így hozzá
hasonulok a
halálban, hogy ezáltal eljuthassak a halálból a feltámadásra
is.
12 Nem
mintha már elértem volna vagy már
célba értem volna,
de futok utána, hogy magamhoz ragadjam, ahogy Krisztus is magával
ragadott
engem. 13 Testvérek, nem gondolom, hogy máris magamhoz ragadtam, de azt
igen,
hogy elfelejtem, ami mögöttem van, és nekilendülök annak, ami előttem
van. 14 Futok
a kitűzött cél felé, az égi hivatás jutalmáért, amelyre Isten
meghívott
Krisztusban. 15 Mi, a tökéletesek, gondolkodjunk így! Ha
valamiben még
másképpen gondolkodtok, Isten majd megvilágosít benneteket, 16 de amit
már
elértünk, abban tartsunk ki.
17
Testvérek, kövessétek a példámat
mindnyájan!
Nézzétek azokat, akik úgy élnek, ahogy példámon látjátok. 18
Hiszen -
mint már többször mondtam, most meg könnyek közt mondom - sokan úgy
élnek, mint
Krisztus keresztjének ellenségei. 19 Végük a pusztulás,
istenük
a hasuk,
azzal dicsekszenek, ami gyalázatukra válik, s eszüket földi dolgokon
járatják.
20 A mi polgárságunk azonban a mennyben van. Onnan várjuk az Üdvözítőt is, Urunkat, Jézus
Krisztust. 21 Ő azzal az erővel,
amellyel mindent
hatalma
alá vethet, átalakítja gyarló testünket, és hasonlóvá teszi
megdicsőült
testéhez.
örülni,
örvendezni: Zsolt 33:1;
64:10; 97:12; 104:34;
Iz 41:16; 61:10; Jo 2:23; Zsid 3:18; Jn 20:20; Fil 4:4,10; 1Tessz 5:16;
1Pét
4:13; Jel 19:7
kontár
(rossz) munkások: Zsolt
37:1; Mt 24:48; 25:41;
Lk 6:45; Jn 3:20; 5:29; Róm 1:30; 2:9; 13:4; 2Kor 11:13; 2Tim 2:9;
3:13; 1Pét
3:9-17; 4:15
hit: Gör.
pisztisz: Róm
1:17; 3:28; 4:11.13; 5:1;
9:30; Gal 3:11.24; 5:5-6; Zsid 11:7; Jak 2:20-26
megismerni
őt: Kiv 33:13; Jer
4:22; Oz 2:20; 5:4;
6:3; Jn 8:55; 14:7,9,17; 16:3; 17:3,25; Róm 1:21; 1Kor 1:21; Gal 4:9;
Fil 3:8;
1Jn 2:3,13-14; 3:1,6; 4:2,6-8; 5:20
tökéletesek:
Gör. teliosz:
Mt 5:48; 19:21;
1Kor 2:6; 14:20; Ef 4:13; Kol 1:28; 4:12; Jak 1:4; 3:2
példa: Jn
13:15; ApCsel 20:35; Róm
4:12; 1Kor
10:6,11; 1Tessz 1:7; 2Tessz 3:9; 1Tim 4:12; Tit 2:7; Zsid 8:5; Jak
5:10; 1Pét
2:21; 5:3
ellenségei:
Mt 22:44; Lk 10:19;
ApCsel 13:10; Róm
5:10; 11:28; Jak 4:4 (vö. Mt 12:30; 1Tim 4:1; 2Tim 2:17; Tit 1:16; Zsid
3:12;
10:39; Jak 4:4; 2Pét 2:1,20-22; Júd 4)
Üdvözítő: Lk
1:47; 2:11; Jn 4:42;
ApCsel 5:31; 13:23;
Ef 5:23; 1Tim 1:1; 2:3; 4:10; 2Tim 1:10; Tit 1:3-4; 2:10.13; 3:4.6;
2Pét
1:1.11; 2:20; 3:2.18; 1Jn 4:14; Júd 25. Ez a cím az Atyára és a Fiúra
egyaránt
alkalmazva van: azaz Jézus istenségének egy bizonyítéka. (vö. Zsolt
106:21; Iz
43:3.11; 45:15.21; 49:26; 60:16; Oz 13:4)
Mindent
hatalma alá vethet: (Jézus
mindenhatósága):
Mt 28:18; Jn 2:19 a 10:17-18-cal; Jn 3:35; 5:21; ApCsel 17:18; Kol
1:17; Zsid
1:3; 1Pét 3:22; Jel 1:18; 3:7 (vö. Neh 9:6; 1Tim 6:13)
Testben
(hús; gör. szarx) bízunk:
vö.
2Kor 11:16-30. Szent Pálnak nem a szándéka, hogy leszólja a zsidó
leszármazást,
a jogosságot stb., mint amelyek valami rossz dolgok. Sokkal inkább a
messzemenőkig
jobb személyes megismerést és a Krisztusba vetett bizalmat állítja
szembe velük
(3:7-9). Hasonlóképpen a Róm 2:17-29-ben a szív körülmetélésének lelki
felsőbbrendűségét hangsúlyozza (2:29; vö. Gal 6:12-15).
Isten
tett igazzá: Itt az
Apostol
határozottan
rácáfol a később megjelent pelagianizmus eretnekségére, ami
szerint az
ember a saját erejéből igazzá válhat, és elnyerheti az üdvösséget. Az
igazságosság és az érdem teljes mértékben Istentől ered: ez
természetfeletti
kegyelem. A mi felelősségünk, hogy együttműködjünk ezzel a
kegyelemmel
(3:10,12-13), és így a megigazulás se nem külsődleges, se nem bírói,
jogi kifejezéssel illetett megigazulás (elválasztva az együttműködéstől
és a
szabad akarattól), amiként néhányan tanítják, de nem is azonnali
megvalósulás
(3:12-14). A Tridenti Zsinat
megigazulásról szóló 1. kánonjában teljesen megegyezik ezzel a páli
értelmezéssel:
„Ha
valaki azt állítaná, hogy az
ember saját tettei
alapján, melyek vagy az emberi természet erőiből, vagy a Törvény
tanításából származnak,
Jézus Krisztus isteni kegyelme nélkül is megigazulttá lehet Isten színe
előtt:
legyen kiközösítve.”
A
szenvedésben is
vállaljam
vele a közösséget: A szenvedés, azaz a testi vezeklés
fontosságát,
illetve szükségességét sokszor megemlíti a Szentírás (Mt 10:38; 16:24;
Róm
8:13.17; 1Kor 12:24-26; 2Kor 4:10; Zsid 12,6-8; 1Pét 4:1.13). Ez az
ideiglenes
büntetések eltörlésére szolgálhat, amelyek fennmaradnak maga a bűn
megbocsátása
után is (Kiv 32:30-35; Szám 14:19-23; 17:8-13; 20:12; 27:12-14; 2Sám
12:13-14;
24:10-15; Mt 5:29-30; illetve a már idézett részek). Vö. a következő
kommentárral: „hozzá hasonulok a halálban”; ill. a Kol 1:24 és a
Fil
1:29 kommentárját.
Hozzá
hasonulok a halálban: („hasonlóvá
lévén az ő
halálához” MBT) hogy eljuthassak a halálból a feltámadásra
(a
megigazulás által). Pál azt tanítja, hogy először hasonulnunk kell
az ő
halálához (vö. Róm 8:29; 12:1; 1Kor 15:31; 2Kor 1:5-9; 3:18; 4:10;
Gal
2:20; 6:14,17; Kol 2:12-14; 1Pét 4:1,13; KEK 628,1220).
Következésképpen a
megigazulás szükségszerűen egy megszentelő folyamat (1Kor 6:11), amely
magába
foglal küzdelmet és szenvedést, és ez ellentétben áll azzal, hogy Isten
csak jogilag
jelenti ki a megigazulást. Sok
keresztény hangoztatja Jézus és a hívők feltámadásának hasonlóságát
(pl. Fil
3:21; 1Jn 3:2), viszont – ellentétben Szent Pál párhuzamával – a
kereszt és a
szenvedés hasonlóságát nem veszi figyelembe (vö. Róm 6:3-8; 8:13,17).
Vesd
össze a Kol 1:24 („testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből
hiányzik”), valamint a Fil 1:29 („szenvedjetek is érte”)
kommentárjával is.
Halottak
feltámadása: Mindenki,
aki elnyerte az
üdvösséget fel fog támadni, és meg fog dicsőülni testében (vö.
Jób
19:26; Mt 22:30-32; 27:52-53; Lk 14:14; 20:35-38; Jn 5:21-29;
6:39-40.44.54;
11:25; ApCsel 17:18.32; Róm 8:11.23; 1Kor 6:14; 15:12-54; 2Kor 4:14;
Jel
20:5-6; KEK 988-1004,1015,1017).
(Nekifeszülve)
futok a kitűzött
cél felé: Szent
Pál gyakran tanítja azt, hogy a végső üdvösség és megigazulás magába
foglalja
az állhatatosság (a kegyelem állapotában való kitartás) folyamatát, és
így azok
nem egy pillanatnyi elköteleződés eredményei, és nem is garantáltak
(vö. Mt
10:22; 24:13; Lk 21:19; Róm 2:5-13; 11:20-23; 1Kor 1:18; 4:4-5;
9:25-27;
10:11-12; 15:1-2; 2Kor 11:3; 13:5; Kol 1:21-23; 1Tim 4:1; 5:15;
6:20-21; Zsid
2:1; 3:6.12-14; 4:1.14; 6:4-6.11-12; 10:26-29.35-38; 12:1-3.25.29; 1Pét
5:8;
2Pét 1:9; 2:20-22; 3:14-17; 2Jn 8; Jel 2:5.10.26; 3:11; 22:19).
Kövessétek a példámat (legyetek a
követőim): A szent
életű keresztények (akik másfelől Krisztus követői: 1Kor 11:1;
1Tessz
1:6) példakövetésének, utánzásának bibliai parancsa a
szentek tiszteletének
egyik alapja (vö. 1Kor 4:16; Fil 4:9; 2Tessz 3:7-9; Zsid 6:12; 11:1-39;
Jak
5:10-11).
(Fel)
Fil
4.
1 Ezért
szeretett testvéreim, akik után
vágyódom, örömöm és
koronám: így álljatok helyt az Úrban, szeretteim!
2 Evodiát
és Szintihét nagyon kérem,
értsenek egyet az
Úrban. 3 Téged is kérlek, igaz munkatársam, légy segítségükre azoknak,
akik
velem együtt fáradtak az evangélium hirdetésében, Kelemennel és a többi
munkatársammal
együtt, akiknek neve föl van jegyezve az élet könyvében.
4 Örüljetek
az Úrban szüntelenül! Újra
csak azt mondom,
örüljetek. 5 Méltányosságotokat ismerje meg mindenki! Az
Úr
közel van. 6 Ne aggódjatok semmi miatt, hanem minden
imádságotokban
és
könyörgésetekben terjesszétek kéréseteket az Úr elé, hálaadástokkal együtt. 7 Akkor Isten békéje,
amely minden értelmet meghalad,
megőrzi szíveteket és értelmeteket Krisztus
Jézusban.
8
Egyébként, testvéreim, arra irányuljanak
gondolataitok,
ami igaz, tisztességes, igazságos,
ami ártatlan, kedves,
dicséretre
méltó, ami erényes és magasztos. 9 Amit tanultatok és elfogadtatok,
amit
hallottatok és példámon láttatok, azt váltsátok tettekre, s veletek
lesz a
béke Istene.
10 Nagyon
megörültem az Úrban, hogy ismét
lehetőségetek
nyílt a rólam való gondoskodásra. Azelőtt is gondoltatok rá, de nem
volt rá
módotok. 11 Nem a nélkülözés mondatja ezt velem, hiszen megtanultam,
hogy
megelégedjem azzal, amim van. 12 Tudok nélkülözni, de tudok bőségben is
élni.
Mindig mindenhez hozzászoktam: ahhoz, hogy jóllakjam és éhezzem, hogy
bővelkedjem és nélkülözzem. 13 Mindent elviselek abban, aki
erőt ad.
14 Mégis
jól tettétek, hogy szükségemben
segítségemre
voltatok. 15 Tit is tudjátok, filippiek, hogy az evangélium
hirdetésének
kezdetén, amikor Macedóniából elindultam, nem volt egyetlen
egyházközség sem,
amely velem az adás és viszonzás kapcsolatában állt volna, csak ti. 16
Már
Tesszalonikába ismételten küldtetek, amire szükségem volt. 17 Nem az
adomány a
fontos nekem, hanem inkább a gyümölcse, amelyet majd bőségesen
javatokra írnak.
18 Megvan mindenem, mégpedig bőségesen. Bőven el vagyok látva, amióta
Epafroditusztól átvettem küldeményeteket, mint kellemes illatú,
Istennek tetsző
áldozatot. 19 Az én Istenem - gazdagsága szerint - dicsőségében
ellát
majd benneteket Jézus Krisztus által mindennel, amire
szükségetek
van. 20 Istennek, a mi Atyánknak legyen dicsőség örökkön-örökké! Amen.
21
Köszöntsetek minden szentet Jézus
Krisztusban!
Köszöntenek titeket az itteni testvérek. 22 Köszönt titeket valamennyi
szent,
főképp a császár házából valók.
23
Urunk, Jézus Krisztus kegyelme legyen
lelketekkel!
az élet
könyve: Zsolt 69:28; Jel
3:5; 13:8; 17:8;
20:12.15; 21:27
méltányosság:
(szelídség, türelem):
Róm 2:4;
8:25; 9:22; 2Kor 6:6; Gal 5;22; Ef 4:2; Kol 1:11; 3:12; 1Tim 3:3; Tit
3:2; Zsid
6:12; Jak 3:17; 5:10; 1Pét 2:18; 2Pét 3:15
hálaadás:
Gör. eucharisztia: 2Kor
4:15;
9:11-12; Ef 5:4; Kol 2:7; 4:2; 1Tessz 3:9; 1Tim 2:1; 4:3-4; Jel 4:9;
7:12. Eucharisztéó (Az utolsó vacsora és a communio): Mt
15:36; 26:27; Mk 8:6;
14:23; Lk
22:17; Jn 6:11.23; 1Kor 11:24
Isten
békéje: Lk 24:36; Jn 14:27;
16:33; Róm 1:7;
8:6; 15:13.33; 1Kor 1:3; 7:15; 2Kor 1:2; Gal 1:3; 5:22; Ef 1:2; Fil
1:2; Kol
1:2; 3:15; 1Tessz 1:1; 2Tessz 1:2; 3:16; 1Tim 1:2; 2Tim 1:2; 2Jn 3; Jel
1:4
szívek: Jer
31:33; Mt 15:8; Lk
16:15; 24:32; Jn
14:1,27; Róm 3:5; 2Kor 1:22; 3:2-3; 4:6; 6:13; Gal 4:6; Ef 3:17; Kol
3:15; 4:8;
1Tessz 3:13; 2Tessz 2:17; 3:5; Zsid 10:16,22; 1Pét 3:15; 1Jn 3:19; 5:10
igaz: 2Kor
7:14; Ef 5:9; 1Jn 2:8;
5:20; 3Jn 12; Jel
21:5; 22:6; Igazság: Jn 8:32.45-46; 14:6.17; 15:26; 16:7.13;
17:8.17.19;
18:37; Róm 1:18.25; 1Kor 13:6; 2Kor 13:8; Gal 4:16; Ef 4:15; 2Tessz
2:10-13;
1Tim 2:4; 3:15; 2Tim 2:15.18.25; 1Pét 1:22; 2Pét 1:12; 1Jn 4:6; 3Jn 8
Ne
aggódjatok: Ez nem jelenti azt,
hogy „soha az
égadta világon semmi miatt ne nyugtalankodjatok”, hanem sokkal
inkább
egy alapvető reményt és szilárd hitet abban, hogy a mi szerető és
irgalmas
Istenünk az Ő Gondviselése által mindent irányítása alatt tart (Zsolt
119,151),
valamint, hogy az ő támogatását és békességét Fil 4:7) mindig
megkaphatjuk az imáink által (Zsolt 145:18). A
sziklaszilárd bizalom Istenben egy általános bibliai
téma (vö. Zsolt
23:4; 27:14; 34:4-10; 37:4-8; 46:1-2; 94:17-19; 118:6; Iz 26:3-4;
41:10; 66:13;
Siral 3:57; Jer 17:7-8; Mt 6:25-34; 11:28; 13:22; Lk 21:34; Jn
14:16-18.27;
2Kor 7:4-6; Zsid 12:2-3; 13:5-6; 1Pét 3:14.17; 4:19; 5:7-10; Jel 2:10).
Amit tanultatok és elfogadtatok (átvettetek),
amit
hallottatok és példámon láttatok: Az apostoli átörökítés (átvettetek),
a szóbeli igehirdetés (hallottatok) és a jámbor példaadás (láttatok)
tekintélyi természetének egy jelentős hivatkozása. A keresztény
apostoli
Hagyomány (paradószisz = hagyomány) egyszerre jelent átadást
és átvételt
(vö. 1Kor 11:23; 15:1-3; Gal 1:9,12; 1Tessz 2:13; 2Tessz 3:6). A
szövegkörnyezetekből nyilvánvalóan kiderül, hogy ez rendszerint szóbeli
igehirdetés (vö. Iz 59:21; Lk 10:16; Róm 10:17; 1Kor 11:34; Gal 3;2.5;
Ef 3:3;
2Jn 12; Jel 3:3), szemben a Szentírásba foglalt leírt szóval –
bár sokat
közülük (de nem az összest : Jn 20:30; 21:25) később felvettek a
Szentírásba,
ami szintén Isten sugalmazása és az irányadó egyházi zsinatok
elismerése által
lett rögzítve. Olyan szóbeli hagyományokat is hitelesítettek az
Újszövetségben,
amelyek sehol sem találhatóak meg az Ószövetségben (pl. Mt 2:23;
23:2-3; 1Kor
10:1-4; 2Tim 3:8; Jak 5:17). A hit szabályáról szóló 16. századi „csak
a
Szentírás” vagy az „egyedül a Szentírás” elképzelés valójában nem
bibliai
tanítás. A 2Kor 3:1-6-ban Szent Pál az evangéliumi üzenet szóbeli
átadásának
metaforájaként használja még az írott szót is (!) – amiből láthatjuk,
hogy
Korintusban mit adott át az Apostol: … meglátszik rajtatok, hogy
Krisztus
levele vagytok, amelyet mi írtunk, nem tintával, hanem az élő Isten
Lelkével…
(2Kor 3:3). Vö. a Fil 1:5 („evangélium”), ill. a 3:17 („kövessétek
a
példámat”) ehhez kapcsolódó kommentárjait.
Mindent
elviselek (mindenre képes
vagyok): (vö. Neh
8:10; Zsolt 37:24; 46:1-2; 55:22; 59:9; 62:5-8; 73:26; 145:14; Iz
40:29-31; Róm
16:20; 1Kor 15:10; 2Kor 12:9; Ef 1:19; 6:10-12,16; Kol 1:11; 1Tessz
1:5; 2Tessz
3:3; 2Tim 1:7; Zsid 13:19). Isten megerősítő támogatásának bőkezűségét
talán a
legfeltűnőbben a 2Kor 9:8-ban fejezi ki Szent Pál: „Isten elég
hatalmas
ahhoz, hogy bőven megadjon nektek minden adományt, hogy mindig és
minden
tekintetben bőven ellátva készen legyetek minden jótettre.” Vö. a
következő
kommentárral.
Isten majd
ellát benneteket mindennel: (vö.
Zsolt
145:16; 1Kor 10:13; 2Kor 1:4-5.9; Zsid 2:18; 2Pét 2:9). Isten azzal az
erővel,
amivel a szívünkbe költözött, képessé tesz bennünket arra, hogy minden
szükségünkben
helytálljunk (Kiv 31:2-3; Jn 14:23; 1Kor 3:16; 2Kor 6:16), és a
különböző
mértékben érkező kegyelme megelőzi szükségünket és a feladatunkhoz
szükséges
erőnket (ApCsel 4:23; Róm 12:6; Ef 4:7; Zsid 4:15-16; Jak 4:6; 1Pét
4:10; 2Pét
1:2). Vö. a fenti kommentárral.
(Fel)