A böjtölés
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit mond erről az
Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
540 A
kísértés
megmutatja, hogy Isten Fia mely módon
Messiás, ellentétben azzal a szereppel, amit a
Sátán javasolt neki, s melyben
az emberek [Vö. Mt 16,21--23.] szívesen
látták volna. Ezért Krisztus helyettünk
győzte le a Kísértőt: "Főpapunk ugyanis nem olyan, hogy
ne tudna együtt érezni
gyöngeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk
hasonlóan mindenben kísértést
szenvedett, a bűntől azonban ment maradt" (Zsid 4,15). A negyven napos
böjti
idő által az Egyház minden esztendőben egyesül
Jézus misztériumával a pusztában.
1387 E
szentség [az Eucharisztia]
vételének méltó
előkészületeként a hívőknek meg kell
tartaniuk az Egyházuk által előírt
szentségi böjtöt. [Vö. CIC 919.1]
Magatartásukkal (ruha, testtartás)
fejezzék ki azt a tiszteletet,
ünnepélyességét és
örömöt, mely megfelel annak a
pillanatnak, amikor Krisztus a vendégünk lesz.
(1) Ez
a szentáldozás
előtt legalább egy órát jelent.
– PGA
1434 A
keresztény ember belső
bűnbánatának nagyon sokféle
külső megnyilvánulása lehet. A
Szentírás és az egyházatyák
hármat fő formát
hangsúlyoznak: a böjtöt, az imádságot
és az alamizsnát, [Vö. Tób 12,8; Mt
6,1--18.] melyek kifejezik a megtérést önmagunkhoz,
Istenhez és a felebaráthoz.
A gyökeres megtisztulás mellett, melyet a keresztség
vagy a vértanúság okoz,
ezek mint a bűnbocsánat elnyerésének eszközei
magukkal hozzák a felebaráttal
való kiengesztelődésre törekvést, a
bűnbánat könnyeit, a felebarát
üdvösségével
való törődést, [Vö. Jak 5,20.] a szentek
közbenjárását és annak a szeretetnek
gyakorlását",mely bűnök sokaságát
takarja el" (1Pt 4,8)
1438 A
bűnbánati idők és
napok a liturgikus év folyamán
(nagyböjti idő, a pénteki napok az Úr
halálának emlékezetére)
értékes alkalmak
az Egyház bűnbánati gyakorlata számára.
[Vö. II. Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum
concilium, 109, 110; CIC 1249--1253; CCEO 880--883.] Ezek az idők
különösen
alkalmasak lelkigyakorlatokra, bűnbánati liturgiákra,
bűnbánati
zarándoklatokra, önkéntes lemondásokra --
például böjt és alamizsnaadás --
és a
testvéri segítségnyújtásra
(karitatív és missziós tevékenység)
1968 Az
evangéliumi
Törvény beteljesíti a Törvény
parancsolatait. Az Úr beszéde nem oldja föl
és nem fokozza le a régi Törvény
erkölcsi előírásait, hanem előhozza rejtett erőiket
és új igényeket fakaszt
belőlük: kinyilatkoztatja teljes isteni és emberi
igazságukat. Nem ad hozzá új,
külső parancsolatokat, hanem a cselekedetek gyökerét
újítja meg, a szívet, ahol
az ember választ tiszta és tisztátalan
között, [Vö. Mt 15,18--19.] ahol a hit,
a remény, a szeretet és velük a többi
erény formálódik. Így az evangélium
a
mennyei Atya tökéletességének
követésével tökéletesíti a
Törvényt, [Vö. Mt
5,48.] isteni nagylelkűséggel megbocsátva az
ellenségeknek és imádkozva az
üldözőkért. [Vö. Mt 5,44.]
1969 De az új
Törvény
gyakorolja a vallásosság cselekedeteit:
az alamizsnát, az imádságot, a böjtöt az
Atya kedvért",aki a rejtekben is
lát", másként, mint akik azt
kívánják, hogy "lássák őket az
emberek". [Vö.
Mt 6,1--6; 16--18.] Imádsága a Miatyánk. [Vö.
Mt 6,9--13.]
2043 A
negyedik [egyházi]
parancsolat ("az Egyház böjti és
hústilalmi napjait tartsd meg") biztosítja az
aszkézis és a bűnbánat
időszakait, melyek fölkészítenek a liturgikus
ünnepekre és segítenek az
ösztöneink fölötti uralom és a szív
szabadságának megszerzésében. [Vö. CIC
1249--51; CCEO 882.]
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
V. Kelemen / Vienne-i Zsinat: Az „Ad nostrum qui”
rendelkezés, A begárdok és a beginák
tévedései a tökéletesség
állapotáról (Kr.
u. 1312) (DH 892)
(2.) Hogy
böjtölni nem kell az
embernek, sem imádkozni,
miután a tökéletesség ezen fokára
eljutott; mivel akkorra az érzékiség olyan
tökéletesen alá van vetve a léleknek
és az értelemnek, hogy az ember szabadon
megengedhet testének bármit, ami csak neki tetszik.
III.
Gyula / Tridenti Zsinat:
Kánonok a bűnbánat szentségéről (Kr. u.
1551) (DH 1713)
13. kánon. Ha
valaki azt
állítaná, hogy a bűnökért
járó
ideig tartó büntetésekért
legkevésbé sem lehet Krisztus érdemei által
Istennek
eleget tenni az általa adott kellemetlenségek
türelmes elviselésével, de a pap
által kiszabott elégtétellel sem, sőt az
önként elvállalt böjtökkel,
imákkal,
alamizsnákkal, és a jámborság egyéb
tetteivel sem, s ezért a legjobb bűnbánat
csak a megújított élet: legyen
kiközösítve.
Boldog XI. Ince: Rendelkezés: Miguel de
Molinos kvietista tévedése (Kr.
u. 1687) (DH 2238-2240)
38. Az
önmegtagadások
önkéntes keresztje nehéz teher és
semmilyen gyümölcsöt nem terem, ezért
inkább mellőzni kell.
39. A
szentebb cselekedetek és az
olyan, bűnbánatból fakadó
tettek, amelyeket a Szentek vittek véghez, nem
elégségesek arra, hogy a
lélekből akár csak egyetlen ragaszkodás is
eltávolítsanak.
40. A
Boldogságos Szűz soha
semmilyen külső cselekedetet nem
vitt végbe, mégis minden Szentnél szentebb volt. A
szentséghez tehát külső
cselekedetek nélkül is el lehet jutni.
XIII. Leó: A „Testem benevolentiae”
levél Baltimore
érsekének (Kr. u. 1899) (DH 3344)
Ezzel a
természetes
erényekről alkotott véleménnyel szorosan
összefügg egy másik, amely a keresztény
erényeket összességükben osztja mintegy
két fajtába, meghatározásuk szerint a
passzívakra, és az aktívakra; és
hozzáteszik, hogy amazok az elmúlt korokhoz illettek
jobban, ezek pedig inkább
a jelennel állnak összhangban…
De csak olyan
ember határozza meg a
keresztény erényeket
úgy, mintha bizonyosak egyfajta, mások egy
másfajta korhoz illenének, aki nem
emlékszik az Apostol szavaira: „Akiket eleve ismert, azokat
eleve arra
rendelte, hogy Fiának képmását
öltsék magukra” [Róm 8,29].
Minden
szentség mestere és
mintája Krisztus; mindenki, aki a
szentek lakhelyére szeretne kerülni, az ő
zsinórmértéke szerint kell hogy
éljen. Márpedig Krisztus nem változik a
századok előrehaladtával, hanem ugyanaz
tegnap és ma és mindörökké [vö.
Zsid 13,8]. Minden kor emberére vonatkozik tehát
ez a mondat: „Tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és
alázatos szívű” [Mt
11,29]; Krisztus, „aki engedelmeskedett mindhalálig” [vö.
Fil 2,8], soha nem
vonja meg magát tőlünk; és mindenkor
érvényes az Apostol gondolata: „Akik …
Krisztushoz tartoznak, keresztre feszítették
testüket bűneikkel és
kívánságaikkal” [Gal 5,24].
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre kommentár nélkül:
Mt 9,15
Jézus így felelt: "Hát búsulhat a
násznép, míg vele a vőlegény? Eljön
a nap, amikor elviszik a vőlegényt, akkor majd
böjtölnek.
Mk 2,20
De eljön az idő, amikor kiragadják
körükből a vőlegényt, akkor majd
böjtölnek.
Lk 5,35
Eljönnek a napok, amikor elviszik a
vőlegényt, akkor majd böjtölnek."
Mt
6,16-18
Amikor böjtöltök, ne
öltsetek olyan ábrázatot, mint a
képmutatók, akik komorrá
változtatják arcukat, hogy lássák
böjtölésük! Bizony mondom nektek:
megkapták jutalmukat. Te, amikor böjtölsz,
kend meg fejedet és mosd meg arcodat, hogy ne
lássák rajtad az emberek, hogy böjtölsz, hanem
csak Atyád, aki a rejtekben is ott van! Akkor Atyád, aki
a rejtekben is lát, megjutalmaz.
Mt
17,17-21
Jézus így válaszolt: "Hitetlen és romlott
nemzedék! Meddig kell még veletek maradnom? Meddig
tűrjelek benneteket? Hozzátok ide!" Jézus
ráparancsolt, s a gonosz lélek kiment belőle. A gyerek
azonnal meggyógyult. Amikor egyedül volt, odamentek
Jézushoz a tanítványok és
megkérdezték: "Mi miért nem tudtuk kiűzni?" Ezt
felelte: "Mert gyenge a hitetek. Bizony mondom nektek, ha csak akkora
hitetek lesz is, mint a mustármag, s azt mondjátok ennek
a hegynek itt: Menj innét oda! - odamegy, s nem lesz nektek
semmi sem lehetetlen. Mindamellett ezt a fajtát nem
lehet másképp kiűzni, csak imádsággal
és böjttel."
Mk 9,29
"Ez a fajta nem megy ki másként, csak
imádság és böjt hatására"
- felelte.
Lk 2,37
aztán özvegyen maradt. Már nyolcvannégy
esztendős volt. Nem hagyta el a templomot soha, éjjel-nappal böjtben
és imádságban
szolgált.
ApCsel
13,2-3
Egy nap, amikor az istentiszteletet tartották és böjtöltek,
így szólt
hozzájuk a Szentlélek: "Rendeljétek nekem
Barnabást és Sault arra a munkára, amelyet
szántam nekik!" Erre böjtöt tartottak,
majd rájuk tették kezüket, és útnak
bocsátották őket.
ApCsel 14,23
Az egyházak élére
(kézrátétellel) elöljárókat
rendeltek, és imádkozva, böjtölve
az Úr oltalmába ajánlották őket,
akiben hittek.
1Tim 4,3
Tiltják a házasságkötést és bizonyos
ételek fogyasztását, jóllehet
ezeket azért teremtette az Isten, hogy a hívő
és igazságot ismerő ember hálaadással
fogyassza.
Ezd
8,21-23
Aztán ott, az Ahava-folyó mellett böjtöt
hirdettem, hogy megalázkodjunk Istenünk előtt,
és szerencsés utat esdjünk ki magunknak,
gyermekeinknek és minden jószágunknak.
Szégyelltem ugyanis a királytól fegyveres
segítséget és lovasokat kérni, hogy
oltalmazzanak minket az úton az ellenség ellen. Azt
mondtam a királynak: "Istenünk keze vezérli azokat,
akik őt keresik, és megáldja őket. Azokat azonban, akik
elfordulnak tőle, hatalma és haragja sújtja." így
hát böjtöltünk és
könyörögtünk Istenünkhöz, és ő
meghallgatott minket.
Neh 1,4
Amikor ezeknek hírét vettem, leültem, sírtam
és napokig gyászoltam, böjtöltem
és könyörögtem az ég Istenének
színe előtt.
Neh 9,1
Ennek a hónapnak huszonnegyedik napján Izrael fiai
összegyűltek, vezeklőruhát öltöttek,
hamut szórtak a fejükre és böjtöltek.
Tób 12,8
Többet ér a böjt
imádsággal meg az alamizsna
igazságossággal párosulva, mint a nagy
vagyon, ha jogtalansággal jár együtt. Jobb
alamizsnát adni, mint aranyat gyűjteni.
Jud
4,9-13
Izrael férfiai mindnyájan az Úrhoz
kiáltottak nagy áhítattal, és
megalázkodtak. Maguk, asszonyaik, gyermekeik, állataik s
akik velük éltek, sőt, a napszámosok és a
rabszolgák is szőrzsákkal övezték
csípőjüket. Izrael fiai, akik Jeruzsálemben laktak,
az asszonyokkal és a gyerekekkel egyetemben mind leborultak a
szentély előtt, hamut szórtak a fejükre, és
kitárták kezüket az Úr előtt. Az
oltárt is szőrzsákkal borították le.
Hangosan, egy szívvel és buzgón
könyörögtek Izrael Istenéhez, ne engedje, hogy
gyermekeiket lemészárolják, asszonyaikat
elrabolják, örökrészük városait
lerombolják, s a templomot
megszentségtelenítsék és gyalázattal
és gúnnyal illessék a pogányok. Az
úr meghallotta szavukat és tekintetbe vette
szorongattatásukat. A nép napokon át
böjtölt egész Júdeában és
Jeruzsálemben a mindenható Úr szentélye
előtt.
Eszt 4,3
Minden egyes tartományban, ahol csak kihirdették a
király rendeletét és parancsát, nagy
gyász borult a zsidókra, böjtöltek,
sírtak és jajgattak. Sokaknak hamu meg
szőrzsák lett a fekvőhelye.
Eszt 4,16
"Menj, és gyűjtsd össze a Szuzában
található összes zsidót, s böjtöljetek
értem! Három nap és három éjjel
semmit se egyetek és ne is igyatok! Magam is ugyanígy
böjtölök szolgálólányaimmal.
Akkor aztán nem törődve a törvénnyel, bemegyek
a királyhoz, s ha el kell pusztulnom, hát elpusztulok."
Zsolt
35,13
Pedig én, amikor betegen feküdtek, vezeklőruhát
öltöttem, lelkemet böjttel gyötörtem,
s imádságban öntöttem ki a szívem.
Zsolt
69,11
Böjtöléssel aláztam meg lelkem,
s az is gyalázatommá változott.
Jer 36,6
azért menj el te, és olvasd fel a könyvtekercsből az
úr szavait, amelyeket diktálásomra
leírtál. Olvasd fel őket az Úr
templomában a böjt napján; olvasd
fel őket a Júdából valók füle
hallatára, akik feljönnek ide a városokból.
Bár 1,5
Sírtak, böjtöltek és
imádkoztak az Úr előtt,
Dán 9,3
Istenhez, az Úrhoz fordultam, s böjtölve,
szőrzsákban és hamuban buzgón imádkoztam
és esdekeltem hozzá.
Dán 10,2-3
Azokban a napokban én, Dániel, három
hétig gyászoltam. Jó ételt nem ettem,
húst és bort még számba se vettem,
olajjal sem kentem meg magamat, míg a háromszor
hét nap el nem telt.
Jo 1,14
Rendeljetek el böjtöt, hirdessetek
ünnepet; vének, gyűjtsétek egybe az ország
minden lakóját az Úrnak, a ti Isteneteknek
házába! Kiáltsátok az Úrhoz:
Jo 2,12
Ezt mondja az Úr: Késedelem nélkül térjetek
vissza hozzám teljes szívetekből, böjtölve,
sírva és gyászolva.
Jo 2,15
Fújjátok meg a harsonát a Sionon, rendeljetek
el böjtöt, hirdessetek ünnepet,
Jón 3,5
Ninive lakói hittek az Istennek. Böjtöt
hirdettek, nagyok és kicsik egyaránt
zsákruhát öltöttek.
Jón 3,10
Amikor Isten látta, hogy letérnek gonosz
útjaikról, megbánta a rosszat, amivel fenyegette
őket, és nem tette meg.
1Mak 3,47
Böjtöltek azon a napon,
vezeklőruhát öltöttek, hamut szórtak a
fejükre és megszaggatták ruhájukat.
2Mak 13,12
Meg is tették mindannyian. Három napig
térdre borulva, könnyek közt böjtölve,
szüntelenül könyörögtek az irgalmas Istenhez.
Ezután Júdás bátorította őket,
és megparancsolta, hogy legyenek készenlétben.
(Fel)
Mit mondanak erről az
ókeresztény
írók?
(Fel)