Elöljáróban...
Az oldal céljai és néhány
bevezető gondolat
Az írások szerkezete és
néhány
megjegyzés
Rövidítések
A
"Mi a
probléma?" fejezet
A
"Mit mond
erről az Egyház?" fejezet
A
"Mit mond
erről a Biblia?" fejezet
A
"Mit mondanak
erről az ókeresztény írók?" fejezet
A
"Mit mondanak
erről mások?" fejezet
Az
oldal céljai és néhány
bevezető gondolat
Ezeken az
oldalakon azon (még
kissé felületes, és hiányos)
kutatásaimat, meglátásaimat
próbáltam összegyűjteni és
összefoglalni, amelyek a
Katolikus Egyház és ezen Egyházon
kívül lévő keresztény felekezetek
között
hitbeli konfliktusok, avagy nézetkülönbségek
forrásai. Jól tudom, hogy az
érintett kérdések sokkal komolyabb,
részletesebb, a mélységeket is
feltáró és
elemző írást érdemelnének, amelyhez azonban
sokkal nagyobb lélegzetvételre
lenne szükségem, mint amennyire képes
lehetnék. Így ez a weblap egyelőre
érvgyűjtemény marad, „azaz azoknak az érveknek a
gyűjteménye, amelyek a hitre
indítanak” (II. János Pál: Catechesi Tradendae
3,18), de legalábbis a hitre
irányulnak, méghozzá az egy, szent, katolikus
és apostoli Anyaszentegyház
hitére, az én hitemre, hogy valamiképpen
megvilágítsa azt.
Szándékom
mindazonáltal kétirányú.
Mindenekelőtt
és elsősorban
katolikus testvéreim
hitének megerősítése, biztosabbá
tevése. Sokan fordulnak el hitüktől, vagy
állnak az Egyház hitével ellenkező
álláspontra csak azért, mert épp nincs egy
olyan könyv, egy közösség, vagy
éppenséggel egy olyan weblap, ahol választ
tudnának kapni kérdéseikre,
kétségeikre, és ilyenkor a hit elbizonytalanodik.
A
Katolikus Egyház Katekizmusa a következőt írja az
egyik hit elleni vétségről, az
akaratlan kételkedésről: „Az akaratlan
kételkedés bizonytalankodást jelent a
hit aktusában, nehézkességet a hit ellen
fölhozott érvek megcáfolására, vagy a
félelmet a hit homályossága miatt” (KEK 2088). Ez
az oldal abban kíván
segítséget nyújtani, hogy legalább a
katolikus hitünk ellen fölhozott érveket
magával az Egyház tanításával, a
Szentírás, valamint az Egyházatyák
által meg
tudjuk cáfolni, találjunk ellenérveket,
kapaszkodókat, mellyel az értelem
megfogódzhat, melyek bátorságot és erőt
adhatnak, s amelyek talán a homályból
is visszavezetnek Krisztus Urunk igazságának
valódi fényére.
Minden
tiszteletem ellenére, csak másodsorban
szándékozom ezt az oldalt a nem-katolikus
testvérek számára összeállítani
(vö.
Gal 6,10). A katolikus tanítás
megvilágosítása, igazolása reményeim
szerint
célt fog érni náluk is. Én biztos hittel
hiszem, hogy a katolikus tanítás az a
tanítás, amely a Szentírást a
leginkább figyelembe veszi, amely a legközelebb
áll ahhoz a tanításhoz, amelyet Jézus Urunk
kinyilatkoztatott számunkra, s
amely tanítást mindig tisztán és
szeplőtelenül meg tudták őrizni. Ha ebből a
hitből csak egy kis morzsa ragad valakire, immár célt
értem.
Hitet csakis
az Úr kegyelme adhat,
de a hit kegyelmének
teljességéért tenni
kötelességünk, hogy kibontakozhasson úgy, ahogy
azt Isten
is akarja. Ugyanígy: Igazságot csakis az Úr
nyújthat, de annak teljes
megértéséért tenni szintén
kötelességünk. A teljesség, egyetemesség
(katolicitás) és az igazság (autenticitás)
összetartozik. Valaminek a lényege
adja meg annak a dolognak az igazságát, és a
lényeg a teljességben mutatkozik
meg. Teljes pedig csak úgy lehet valami, ha egyetemes is.
Igazság pedig csak
egy lehet, minden más ’nem-igazság’, vagy
legalábbis nem az igazsághoz
tartozik. A kereszténység lényege és
igazsága is csak a teljességben és az
egyetemességben mutatkozhat meg. Meggyőződésem, ahogy
Kereszty Rókus is írja,
hogy ha valaki minden keresztény értéket, ami a
Szentírásban és az apostoli
egyházban található, hinni és gyakorolni
akar, akkor ezt egyedül a Katolikus
Egyházban találhatja meg együtt. Meglehet, hogy
néha ez a teljesség,
katolicitás zavarónak tűnhet egy olyan keresztény
szemében, aki egy (vagy
valamivel több) keresztény értéket akar hangsúlyozottan
érvényre
juttatni (legyen ez a kifejezetten biblikus szemléletmód,
a személyes
kapcsolatokon alapuló testvéri közösség,
a felszabadult dicsőítés, vagy a mély
és méltóságteljes liturgikus
átélés stb.), hiszen ilyenkor a többi
keresztény
értéket terhesnek érzi, és olyan
tényezőnek láthatja, amely elhomályosítja
az
őáltala fontosnak tartott értéket.
Megpróbálja az ő részét, az ő
igazságszeletét a központba állítani,
absztrahálni, legitimálni, és sajnos
ennek során sokszor a többi rész, a többi
igazságszelet kárára és ellenére
kezd
el dolgozni. (Ez történik pl. akkor, amikor valaki csak a
Szentírást tartja
mértéknek, és azt gondolja, hogy a
Hagyomány vagy az Egyház tekintélye a
Szentírás ellen van; vagy a személyes,
individuális érzelmeket és szabadságot
ellentétesnek véli az egyházi
intézménnyel vagy az egyházi
hatósággal; az Isten
imádását a szentek tiszteletével, a
kegyelmet a szabad akarattal, stb.). Nem
veszik észre, hogy a részletekre irányuló
reflektorfény bár elsötétítheti a
többi részletet, de azok ettől függetlenül
léteznek, és ugyanúgy részei az
egésznek. Nem kell mást tenni ebben az esetben, mint egy
másik részletet is
megvizsgálni ugyanazzal a reflektorfénnyel, és
máris elkezd összeállni a kép.
Hangsúlyozom, hogy ez nem relativizmus, mert nem az
egyéntől függ a kép, nem az
egyén rakja össze, rajzolja meg a képet, hanem
biztos alapoktól függ, mégpedig
az isteni kinyilatkoztatásoktól. Nem relativizmus, hanem
katolicizmus, és
Krisztus valós és teljes Egyházát csakis
úgy láthatjuk meg, ha megtanuljuk az „egészben
látás” technikáját, amely sajnos a mai
korban már nem igazán dívik.
Leragadunk a részleteknél, és figyelmen
kívül hagyjuk a többi részletet. Aztán
abból az egy részletből kidolgozzuk a
véleményünket, és megfogalmazzuk a mi
saját „igazságunkat”, és észre se
vesszük, hogy „tévedhetetlennek”
ítéljük, s
foggal-körömmel ragaszkodunk a sajátunkhoz. Az ilyen
előítéletektől, elfogadott
egyéni véleményektől megszabadulni akár
hosszú-hosszú évek küzdelme során
lehet
csak. "A hit keresi az értelmet" - mondta Szent Anzelm, a skolasztika
atyja, és aki keres, az találni fog; s aki zörget, annak
ajtót fognak nyitni.
Erre biztatom katolikus és nem-katolikus testvéreimet.
Keressenek, ha találni
akarnak, és zörgessenek, ha azt akarják, hogy
kinyíljon az ajtó. Én biztos
vagyok abban, hogy ha tényleg alaposan, őszintén, nyitott
szívvel keres valaki,
az a Katolikus Apostoli Anyaszentegyházra fog találni,
amely Krisztus tanítását
és igazságát a legtisztábban, a
legteljesebben nyújtja.
Lehet, hogy
lesznek, akik majd a
fejüket csóválják ezt az
oldalt látva, s idegenkedni fognak tőle. „Nem
’ökumenikus’.” – gondolhatják.
Nekik a II. Vatikáni Zsinat szavaival válaszolnék:
„A katolikus hit
megfogalmazása semmiképpen sem lehet akadálya a
testvérekkel folyó
párbeszédnek. A tanítást teljes
egészében és világosan kell előadni. Semmi
sem
annyira idegen az ökumenizmustól, mint a hamis irenizmus (a
mindenáron való
békülékenység); mely csorbítja a
katolikus tanítás tisztaságát és
elhomályosítja eredeti és biztos
értelmét.” [Unitatis redintegratio kezdetű
dekrétum az ökumenizmusról, 11.]. Én
tehát itt nem békülni akarok, de nem is
akadályt állítani a párbeszédek
közé, hanem éppen egy korrekt
párbeszéd
alapjait megteremteni. Hiszen a laikusok közötti (de sok
esetben még a
teológusok közötti) protestáns-katolikus
szembenállás lényege meggyőződésem
szerint annyi, hogy protestáns körökben nem ismerik
eléggé a katolikus
tanítást, hanem sokszor csupán
érzéseikre, előítéleteikre és a tévesen
értelmezett katolikus tanokból eredő (ezáltal
hamis) következtetéseikre
hagyatkozva ítélik azt meg. Azaz sok esetben a fentebb
vázolt, sztereotípiáktól
terhelt ítéletek terhelik a kapcsolatokat, amely
téves ítéletek mind a
Katolikus Egyház gyenge emberi csoportjaiból,
személyeiből, akik nem ismerik
eléggé saját vallásuk
tanítását, vagy életükkel
megcáfolják azt, mind az
öntudatos protestáns hagyományokból (melyek
javarésze a fent említett problémák
miatt alakultak ki), mind a felvilágosodás utáni
világ- és
történelemszemléletből (pl. egyoldalú
metafizikai felfogás, szubjektivizmus),
mind a mai médiából (amelytől annyira távol
áll a katolikus szellem)
szivárognak a lelkekbe.
Egyike az
ilyen protestáns
hagyománynak, vagy inkább
sztereotípiának az, hogy a katolikus
tanítás távol áll a
Szentírástól, hogy
távol áll az őskeresztény Egyháztól.
Ennek megdöntése érdekében több mint
2000
bibliai idézetet, és több mint 400
ókeresztény idézetet (és még
több száz
várható) állítottam össze. Ebben
nagyon nagy segítségemre volt John Salza
oldala (www.scripturecatholic.com),
és más angol nyelvű hitvédelmi oldal. A
szentírási idézeteket igyekszem majd
exegetikailag is igazolni, kommentálni, valamint
csoportosítani, érthető és
áttekinthető formába szerkeszteni. Azon leszek, hogy
eleget tegyek az Unitatis
redintegratio kérésének, miszerint „a katolikus
hitet mélyebben és pontosabban
kell kifejteni, oly módon és olyan
megfogalmazásban, hogy különvált
testvéreink
is jól megérthessék.” [uo.]. Elsőként
tehát azt szeretném elérni, hogy rendbe
tegyem az egész oldalt, és az összes
témát részletesen kifejtsem. Nagyon kevés
időm jut erre a munkára, de egyszer csak elkészül.
Addig is lehetőséget nyújtok
arra, hogy az esetlegesen felmerült kérdésekre
folyamatosan választ adhassak. Az
e-mail címemre lehet írni, de készítettem
egy blogot is, ahol
hozzá lehet majd szólni
az egyes témákhoz. Időmtől függően válaszolni
fogok az értelmesen
megfogalmazott, keresztény hangvételű
kérdésekre.
(Fel)
Az írások szerkezete, és
néhány megjegyzés
Rövidítések
(Fel)
A "Mi a probléma?" fejezet
A "Mit mond erről az Egyház?" fejezet
A Katolikus Egyház Katekizmusából az
idézetek a Pázmány Péter Elektronikus
Könyvtárban megtalálható elektronikus
kiadásból származnak. A lábjegyzeteket
közvetlenül a szövegbe illesztettem be, viszont ahol
tehettem ott a nem túl jelentős részeket (pl. a
Patrologiae Latina kiadásra való hivatkozásokat, a
zsinati dokumentumok alcímeit) nem írtam be, a
könnyebb olvasás érdekében.
A Tanítóhivatali megnyilatkozások forrása:
Heinrich Denzinger - Peter Hünermann: Hitvallások
és
az Egyház Tanítóhivatalának
megnyilatkozásai. Örökmécs Kiadó.
Bátonyterenye - Szent István Társulat. Budapest.
2004.
A "Mit mond erről a Biblia?" fejezethez
A szentírási idézetek, ha ezt külön nem jelölöm, a Szent István
Társulat fordításának a Magyar Elektronikus
Könyvtárban található elektronikus
kiadásából, illetve a Bibliatéka szoftveren található kiadásból
származnak. (Idővel át
fogom javítani ezeket a legújabb revideált
szövegekre.) Ha ez a szövegfordítás nem adta
vissza kellően az éppen tárgyalt szavakat, vagy
kifejezéseket, és egy másik
fordításban közelebbinek éreztem, ott
abból a fordításból idéztem. Hogy
melyik fordítást használtam, azt az idézet
után zárójelben jelöltem. Előnyben részesítettem a két újabb katolikus
fordítást, s csak akkor idéztem protestáns fordítást, ha katolikust nem
tudtam használni. A következő sorrendben vettem figyelembe a
szövegeket: SZIT, KNV, MBT, BDF, KLD, KAR.
Jelenleg a legtöbb helyen "Kommentár nélkül"
állnak egymás után az idézetek. A sorrend
már tükröz valamit a leendő kommentárból
is, de sajnos erre még az olvasónak kell
rájönnie, valamint kitalálnia az
áthidaló szövegeket is. Mindenkinek az
elnézését és a türelmét
kérem, előbb-utóbb ki lesznek fejtve.
A "Mit mondanak erről az ókeresztény
írók?" fejezet
Az ókeresztény idézetek fő forrása a néhai Vanyó László professzor Úr
szerkesztette "Ókeresztény írók" sorozat. Szent István Társulat. Bp.
1984-
További források:
Az
ősegyház szentségi élete (ford. És szerk. Kühár Flóris).
[Tertullianus: A keresztségről; Jeruzsálemi Szent Cirill: Beavató
hitoktatások - részlet; Szent Ambrus: A misztériumokról; A
szentségekről] Szent István Társulat. Bp. 1942. (Pázmány Péter
Elektronikus Könyvtár)
Órigenész: A princípiumokról I-II. Catena fordítások
5. Paulus Hungarus - Kairosz Kiadó. Bp. 2003.
Szent Ambrus: A kötelességekről; A bűnbánatról.
Ókeresztény örökségünk 9. Jel Kiadó. Bp. 2005.
Szent Ágoston vallomásai. (Ford.: Dr. Vass József)
Szent István Társulat. Bp. 1995.
Az egyházatyák szentbeszédeiből I-III. (szerk. Radó
Polikárp) [I. kötet:
Aranyszájú Szent János, Nazianzoszi Szent Gergely, Alexandriai Szent
Cirill, Damaszkuszi Szent János néhány szentbeszéde; II. kötet: Aranyszájú
Szent János: Homíliák a Római levélhez; III. kötet: Aranyszájú
Szent János: Homíliák a Genezishez] Keresztény remekírók 10-12. Szent
István Társulat. 1944. (Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár)
A
lelki élet mesterei írásaiból (vál.: Kecskés Pál) Szent István
Társulat. Bp. 1964. (Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár)
További idézeteket vettem a Katolikus Egyház Katekizmusából (Szent
István Társulat. Bp. 2002); a Denzinger - Hünermann: Hitvallások és az
Egyház Tanítóhivatalának megnyilatkozásaiból (Örökmécs Kiadó - Szent
István Társulat. 2004), és még néhány kiadványból innen-onnan.
A fordítások forrásait nem jelöltem meg sehol, de aki kéri, annak
szívesen megadom.
A csillaggal (*) jelölt idézeteket én fordítottam le angol nyelvből.
Azt ezeknél kéretik figyelembe venni, hogy nem vagyok szakfordító.
A "Mit mondanak erről mások?" fejezet
Ezt a részt olyan idézetekkel szeretném feltölteni, amelyek
megfontolandók, érdekesek, és a téma megértését segítik elő, akár
hitvédelmi szempontból, akár a mélyebb megértés szempontjából. Eddig a
következő könyvekből vettem az idézeteket:
John Henry Newman bíboros: Az Anyaszentegyház
Misztériuma (szemelvények). International Center of Newman's Friends
kiadása. Efo Kiadó. Bp. 1998.
Newman-breviárium
(ford. És vál.: Salacz Gábor). Szent István Társulat. Bp. 1961.
(Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár)
Karl Adam: A katolicizmus lényege. Szent István
Társulat. Bp. 1936.
Gilbert K. Chesterton: Igazságot!; Az örökkévaló
ember. Szent István Társulat. Bp. 1985.
Gilbert
K. Chesterton: Aquinói Szent Tamás. Szent István Társulat. Bp.
1986. (Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár)
(Fel)