Péter primátusa az Újszövetségben(Dave Armstrong írása alapján: 50 New Testament Proofs for Petrine Primacy and the Papacy)
Az alábbiakat figyelembe véve rá fogunk jönni, hogy a pápaságról szóló katolikus tanítás egyértelműen bibliai alapokon áll. A Katolikus Egyházban jelenlévő pápai primátus lényegében Szent Péter apostolok közötti primátusságából ered, amelyet a Szentírás számtalanszor visszatükröz, és ez mellett elmenni egy vállrántással, vagy ezt figyelmen kívül hagyni, véleményem szerint lelkiismeretes vizsgálódás után nem lehetséges. Igaz ugyan, hogy mint az összes keresztény tantétel, úgy ez a tanítás is a történelmi századok alatt egy bizonyos fejlődésen ment keresztül, ám maga a lényegi rész, amelyet maga Krisztus rendelt el, azaz a Szent Péter státusából eredő vezetés és előjog, semmit sem változott, hanem ma is ugyanaz, mint volt az őskeresztény korban. Ezt a primátust, amely az Egyház vezetésére irányul, a mi Urunk, Jézus Krisztus adta egynek az apostolok közül, és természetesen ezt az apostolok, valamint az egész Egyház tudomásul vette, és elfogadta. Az erről szóló bibliai részek nemcsak, hogy meglehetősen világosak és ellentmondást nem tűrőek (még ha csak egyenként is vesszük némelyiket figyelembe), ám ha ezen bibliai részek összességére tekintünk, akkor megingathatatlanok is. Persze csak azoknak, akik nem eleve úgy néznek a pápaságra, mint ami egy sátáni valami, ami miatt még világos nappal se merik szemüket kinyitni, és átgondolás és kellő vizsgálódás nélkül elutasítanak minden bizonyítékot, ami erről szól. A tisztánlátás érdekében némi rövid bibliai kommentárral (legyen kereken 50) megkísérelhetünk világosságot teremteni. A Szentírásban tehát a következő bizonyítékokat találhatjuk meg:
Mt 16,18 Ha rendesen belenézünk ebbe a szentírási részbe, akkor könnyen rájöhetünk, hogy a szikla kifejezés (görögül: petra) itt magára Szent Péterre utal, és nem az ő hitére, hitvallására, vagy Jézus Krisztusra, ahogy ezt több (bár egyre kevesebb) protestáns gondolja. Krisztus itt nem mint alap, hanem mint alapító, mint építész jelenik meg, aki „épít”. Az Egyház az, ami épül, de nem hitvallásra, hanem a hitvallókra, azaz élő emberekre (vö. pl. 1 Pét 2,5 - „magatok is, mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá”). Manapság a biblikus tudósok és kommentátorok túlnyomó többségének a véleménye ugyanaz, mint amit a Katolikus Egyház mindig is tanított erről a részről. Azaz, ez a rész Szent Péterről szól, akit az Egyház alapkövévé tett Jézus, és így Péter lett Isten új népének fője és elöljárója (ami végül is a pápaság tanának a magja). Ezenkívül a Szikla egy metaforát is magában foglal, amely Péterre vonatkozik, amivel a szenvedő és semmibe vett Messiásra hasonlít (1Pét 2,4-8; vö. Mt 21,42). Jézus tudta, hogy a biztos alap nélküli ház összedől (vö. Mt 7,24-27), ezért tett le Ő maga egy alapot Egyházának, amelynek erejét és szilárdságát ígérete szerint saját maga biztosítja. A Katolikus Egyházban Szent Péter tehát az alap, de nem az Egyház alapítója, ő a gazda, de nem az Egyház Ura. Jézus Krisztus a Jó Pásztor (Jn 10,11) más pásztorokat is adott számunkra (Ef 4,11 - „Ő némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét másokat evangélistává, pásztorrá és tanítóvá tett”; ApCsel 20,28 - „Vigyázzatok magatokra és az egész nyájra. Azért rendelt benneteket a Szentlélek az élére elöljáróul, hogy igazgassátok az Isten egyházát”), de az összes juhát egy pásztorra bízta rá (vö. Jn 21,15-17), és az akol kulcsait is őneki adta át (vö. Mt 16,19) [Vö. a „Péter az a szikla” írásommal].
2. Mt 16,19 A katolikus tanítás szerint a „kulcsok hatalma” az Egyház fegyelmi és hivatali tekintélyére vonatkozik elsősorban a hit és az erkölcs kívánalmaira tekintettel (a Mennyek országának a kulcsai). Ám ez a hatalom jogot ad minden olyan ügy eldöntésére is, ami az Egyház életében jelentős lehet. Úgy, ahogy az Iz 22,22-ben is (vö. Iz 9,6; Jób 12,14; Jel 3,7) a kulcs birtoklása az ország ügyeinek a közvetlen irányítására ad lehetőséget és jogot. Ebből a hatalomból erednek az egyházi elítélések, a kiközösítések, a bűnbocsánati, és a keresztségi fegyelem, a vezeklések kiszabása, és a törvényhozói, ill. bírósági hatalom. Az Ószövetségben is megtaláljuk ezt a hivatalt mint az úgynevezett udvarnagyi, avagy kormányzói tisztség. Ezt a hivatalt Izraelben Salamon vezette be (régészeti bizonyítékok vannak erre) az Egyiptomban meglévő tisztség (a „palota kormányzója”) alapján. Egyiptomban és Izraelben is ez a tisztség közvetlenül a fáraó, ill. a király után következett (vö. pl. Ter 41,39-44; Ter 43,19 skk; 1Kir 18,3; 2Kir 15,5; 18,18), és minden olyan joggal fel volt ruházva a megbízott, mint a király. A kulcsok átadása Jézus korában teljesen közérthető szimbolikus tett volt, aminek megvolt a konkrét jelentése: a hatalom átruházása [vö. a "Péter kulcsai" írásommal]
3. Mt 16,19 A ”megkötni” ill. „feloldani” szavak zsidó rabbinikus terminusok, amelyeknek jelentése egyrészről az, hogy „megtiltani” ill. „megengedni”, utalva a Törvény magyarázatának kizárólagos értelmezésére; a másik értelme a „kiközösítés” ill. ennek az „kiközösítésnek a feloldása”, azaz egy bírói aktus. Tehát Péter, és a tisztségét öröklő pápák egy olyan hatalmat kaptak, amellyel az Egyház, a tanítás és az életvitel területén szabályokat hozhatnak és kormányozhatnak, dönthetnek kérdések felett, méghozzá a kinyilatkoztatás alapján és a Szentlélek vezetése alatt (vö. Jn 16,13). Ennek a kormányzásnak az Egyház engedelmességgel tartozik. A „kötés és oldás” a pápák és a püspökök törvényhozói és bírói hatalmát reprezentálja (vö. Mt 18,17-18; Jn 20,23), természetesen mindegyiknek a maga területén (katolikus szakkifejezéssel fórumán), azaz a püspökök a saját egyházaik felett, míg a pápa az egész Egyház felett, hiszen ő az az alap, amelyre az Egyház épül, és akinél a kulcsok vannak, hiszen Péter az egyedüli, akinek ezt Jézus egyértelműen kifejezi, többek között, mind a névadással (Péter = szikla), mind a kulcsok átadásával, mind pedig azzal, hogy neki külön is (sőt elsőként) átadja a "kötés és oldás" hatalmát.
4. Mt 10,2-4 Péter neve mindig az első az apostolok névlistájában. Máté ráadásul még külön „az első”-nek is nevezi (10,2), amelyre, ha csak egyszerű felsorolás lenne, nem lett volna szükség, és így a "az első" (prótosz) szócskát elativusi, érték kiemelésre, rangsorolásra használatos jelentéssel kell értelmezni, amellyel Máté Péter kiemelkedő, elsőrangú szerepére utal. Ezt a véleményt képviseli Walter Bauer is, az újszövetségi görög nyelv híres professzora. Az iskarióti Júdás, ugyanilyen értelemben, mindig az utolsó helyen van megemlítve.
5. Mt 17,1 Péter neve mindig az első az ún. belső tanítványi körben (Péter, Jakab és János), és e belső körön belül is Péteré mindig a főszerep.
6. Gal 2,9 Péter neve a Szentírás többi helyein is következetesen mindig elsőként van megnevezve. Szent Pál leveleiben találunk csupán néhány helyet, ahol ez a sorrendiség megbomlik. Az egyik kivétel a Gal 2,9, ahol Jakab és János neve között szerepel. De itt Szent Pál a három apostolt oszlopokhoz hasonlítja, így itt Szent Pál azt szemlélteti, hogy Péter a középső oszlop, azaz a tartóoszlop, amelyik a legmagasabb, és amely az épületet tartja (a görög szellem, így a beszéd is mindig eidetikus, azaz láttani, szemléltetni is akar a megértetésen túl). Ha megnézzük a szövegkörnyezetet, akkor kiderül, hogy Pál ebben a levélben is Pétert tartja az első és a legfontosabb apostolnak, hiszen kifejezetten vele akart megismerkedni Jeruzsálemben, és ugyanebben a versben Jakabot, aki az idézetben az első, csak mellékesen említi meg (Gal 1,18-19). Ezenkívül, ahogy Pál a pogányok elsőszámú, és legtekintélyesebb apostola, ugyanígy Péter a zsidók elsőszámú, és legtekintélyesebb apostola, nem pedig Jakab (vö. Gal 2,7-8). A második kivétel az 1Kor 9,5. Azonban még ez a szöveg is Péter elsőségét, kiemelkedő szerepét szemlélteti, hiszen az apostoloktól külön is meg van nevezve, s nincs besorolva egyszerűen a "többi apostol" közé (vö. Mk 1,36; Lk 9,32; ApCsel 2,37; 5,29). Péter neve itt mint végső érvként szerepel, ahogy pl. ugyanebben a levélben Krisztus neve (1,12). Ez egy ismert retorikai fogás.
7. Mk 1,36 Pétert gyakran megkülönböztetik a többi apostoltól.
8. Mk 8,29 Péter gyakran beszél mint az apostolok szószólója, képviselője, különösen a jelentősebb pillanatokban.
9. Mt 14,28-29 (vö. 14,28-32) Péter az evangéliumok drámai jeleneteiben gyakran szerepel központi figuraként, mint pl. a vízenjáráskor.
Jn 1,42 Péter egyedül kapott ünnepélyesen Jézustól egy új nevet, Kéfásnak, azaz Sziklának hívva őt (Jn 1,42; Mt 16,18), és amely név az egész Egyházban használatos lett. Ezzel a névadással Jézus Péternek a hivatalára utalt, és nem természetére. Az új név a Szentírásban mindig egy üdvtörténeti jelentőséggel bíró szerephez kapcsolódik (vö. pl. Ter 17,5; 32,29; Lk 1,28; ApCsel 13,9).
11. Jn 21,15-17 Jézus egyedül Pétert bízza meg név szerint saját nyájának, juhainak a vezetésével (Jn 21,15-17), amivel az egész Egyház fölé rendeli, míg a többi püspök (episzkoposz) a pásztorság egy hasonló, de alárendelt szerepét kapják csak meg (ApCsel 20,28; 1Pét 5,2). Ezt a megbizatást Jézus háromszor elismétli, amellyel egyrészt az ünnepélyességet fokozza, másrészt pedig jogi formát ad a hatalomátruházásnak, ugyanis a keleti viágban a jogi szerződéseket ismételték meg háromszor tanúk jelenlétében (vö. Ter 23,3-18). Azaz Péter hivatalosan is megbízatást kap az egész nyáj pasztorálására. Hogy ebben a szövegben nem csupán a szokásosan magyarázott rehabilitálásról van szó, amellyel Jézus megbocsátja Péter háromszori tagadását, hanem egy tekintélyen alapuló hatalommal való felruházásról is, azt protestáns kommentátorok is elismerik, pl. Harnack, W. Bauer, Loisy, Cullmann stb. (vö. Benedikt Schwank: János. Agapé. 2001. 616. o.)
12. Lk 22,32 Jézus egyedül Péterért imádkozik külön név szerint, méghozzá azért, hogy nehogy megfogyatkozzon a hitében. Így a Jézus által támogatott péteri hit (egyes szám) fog erőt adni az Egyháznak, az apostoli testvéreknek (többes szám), hogy a Sátán rostájában fel ne akadjanak (vö. 31.v.).
13. Lk 22,32 Péter az egyedüli az apostolok között, akinek megígéri Jézus, hogy ő fogja megerősíteni testvéreit. A Sátán az összes apostolt „kikérte” magának („titeket” vö. 22,31), de Péter meg fogja őket erősíteni megfogyatkozhatatlan hitével.
14. Mt 16,16 Péter vallja meg először Krisztus Isten-voltát (vö. Lk 5,8).
15. Mt 16,17 Péternek az Atyaisten külön kinyilatkoztatást adott Jézus személyéről.
16. Mt 17,24-27 A templomadó történetéből kitűnik Jézus Krisztus és Péter egyedülálló kapcsolata: Jézus egyedül Péter adóját fizeti meg. Figyelemreméltó az is, hogy az adószedők nem közvetlenül a "mesterhez", Jézushoz mennek, hanem Péterhez, aki meg is felel nekik Jézus helyett.
17. Lk 5,3-10 (vö. 5,1-11) Krisztus Péter bárkájából tanít, amelyet a halfogás csodája követ. A történet jóval több, mint a halász-tanítványok első meghívása. Az Egyház kezdetektől „Péter bárkájának” tartotta magát, ahol a hit kísértést szenvedhet, de Péter, a „kormányos”, képtelennek tűnő helyzetekben (nappali halászat egy sikertelen éjszakai után) is hallgat Jézus szavára, s ennek az eredménye az Egyház "sikere". A történet középpontjában Péter áll. Lukácsnál itt szólítja Jézus először Simont Péternek, azaz Sziklának, valamint Péter az első, aki Jézust „Úr”-nak szólítja, szintén itt. A többi apostol a háttérben marad, ők „Simon társai”, és bár ott van a szeretett tanítvány János, valamint Jakab is, Lukácsnál Jézus Pétert teszi meg egyedül emberhalásszá, így Jézus legközvetlenebb munkatársává válik az evangélium hirdetésének szolgálatában.
18. Lk 24,12 Péter az első, aki elindul Jézus üres sírja felé, és belép oda. Bár János először ér a sírhoz, mégis bevárja Pétert, és őt engedi belépni először. Ezzel János a saját „lelki, karizmatikus primátussága” („a szeretett tanítvány”) elé helyezi Péter konkrét primátusságát. Ez tükröződik az Apostolok Cselekedeteiben is (3-4. fej.), ahol János bár ott van Péter mellett, de mindig Péter beszél, és Péter cselekszik.
19. Mk 16,7 Péter nevét külön megemlíti az angyal, mint az apostolok vezetőjét és képviselőjét.
Jn 21,2-3.11 Akárcsak a Lk 5,1-11-ben, úgy itt is Péter vezeti az apostolok halászatát, akik elismerik az ő irányítását. Péter „bárkája” itt az Egyházra vonatkozik, amit Péter vezet. Fontos, hogy a hét tanítvány (ami a teljes Egyházat szimbolizálja, vö a Jelenések könyvében a hét gyülekezetet) egy bárkába száll, és az sem mellékes, hogy Péter egyedül vonja a partra az egyetlen teli hálót, és viszi a halakat (a hívőket) Jézus eucharisztikus lakomájára. Megjegyzendő, hogy a Péter fogta hálóban nincs rossz hal, mint a Mt 13,48-ban.
21. Jn 21,7 Péter egyedül veti magát a tengerbe, amikor Jézus megjelenik. Ugyanúgy, ahogy a vízenjárás jelenetében Péter az, aki Jézus hívó szavára elindul Jézus felé a tengeren. A tenger a világot jelképezi (vö. Mt 13,47; Mk 1,17; Jel 17,15).
22. Lk 24,33-34 Jézus Péternek külön is megjelent feltámadása után. Pál ezt a megjelenést tartja az elsőnek, azaz a legfontosabbnak.
23. ApCsel 1,15 (vö. 1,15-22) Péter szólal fel először az emeleti szobában, ahol az új Izrael összegyülekezett még Pünkösd előtt. Ő az új gyülekezet vezetője.
24. ApCsel 1,21-22 Péter kezdeményezi Júdás apostol üres helyének a betöltését, amit vita nélkül elfogadnak a többiek.
25. ApCsel 2,14 (vö. 2,14-36) Péter az első, aki beszédet mond Pünkösd után (és az egyetlen, aki meg van említve), így ő volt az első, aki „hirdette az evangéliumot” az Egyház korszakában, az első, aki színre lép az evangéliummal.
26. ApCsel 4,7-8 A zsidók előtt Péter volt a keresztények vezetője és szószólója. Péter, és a többi apostol a zsidó főtanács helyébe és fölébe lépett (vö. 4,1-14)
27. ApCsel 2,37 A nép hasonlóképpen Pétert tartotta a vezetőnek.
28. ApCsel 3,6-7 (vö. 3,6-12) Péter teszi az első csodát az Egyház korában, meggyógyítva egy béna embert.
29. ApCsel 5,15 Péter árnyéka csodákat tesz (vö. Mk 6,55-56).
ApCsel 9,40-41 Péter az első Krisztus után, aki halottat támaszt fel.
31. ApCsel 5,3-5.11 (vö. 5,2-11) Péter mondja ki az első anathémát (kiközösítést), amelyre Isten büntetése a válasz. Ananiás és Szafíra esete olyan tett, mint Korah, Dátán és Abirám lázadása volt Mózes ellen a pusztában (Szám 16). Itt is bebizonyosodik, hogy a felkent vezető tekintélye mögött maga Isten áll.
32. ApCsel 8,14.19-20. (vö. 8,14-24) Péter az első, aki felismer és elutasít egy eretneket, Simon mágust.
33. ApCsel 10,5 (vö. 10,1-6) Az angyal Kornéliusznak azt mondja, hogy Pétert hívassa el, hogy ő adja a tanítást (10,22) és ő adhat instrukciókat (10,33) a keresztények között.
34. ApCsel 10,9-10.48 (vö. 10,9-48) Péter az első, aki befogadja az Egyházba a pogányokat, egy isteni kinyilatkoztatás után.
35. ApCsel 11,5.18 (vö. 11,5-18) Péter kioktatja a többi apostolt az Egyház katolicitásáról (egyetemességéről).
36. ApCsel 12,3-4.7 (vö. 12,1-7) Péterhez fűződik az első isteni közbelépés az Egyház korában (egy angyal kiszabadítja őt a börtönből).
37. ApCsel 12,5 Az egész Egyház (ez erőteljesen nyomatékozva van) folyamatosan felajánlotta imádságát Péterért, amikor be volt börtönözve.
38. ApCsel 15,6-7.12 A keresztények első zsinatán Péter elnököl, és az ő szavát fogadják el szó nélkül. Péter szólt, és az ügy le lett zárva. „Roma locuta, causa finita est”.
39. ApCsel 2,14 (vö. 2,14-41) Péter pünkösdi beszéde egy mérvadó szentírásmagyarázat, egy "tanítóhivatali" döntés, és egy fegyelmi felszólítás „Izrael egész házára” vonatkozva. Ez egy példa az „oldás - kötés” hatalmának a gyakorlására.
ApCsel 2,14-16 (vö. 2,14-21) Péter az első „karizmatikus”, aki a nyelvek adományának első megjelenését tekintélyi alapon magyarázza.
41. ApCsel 2,38 Péter az első, aki meghirdeti a keresztény bűnbánatot és a keresztséget.
42. ApCsel 2,41 (Feltételezhetően) Péter vezeti az első feljegyzett Szentmisét a megtérők keresztelése során.
43. ApCsel 10,44-48 Péter megparancsolja az első pogányok megkeresztelését.
44. ApCsel 9,32 (vö. 9,32-38.43) Péter volt az első misszionárius, aki pogány területeken szolgál, és az első, aki „vizitációt” tesz az egyházaknál. Pál is hirdette az igét rögtön megtérése után Damaszkuszban (ApCsel 9,20), de ő nem e célból ment oda. Az ő misszionárius útja csak az ApCsel 13,2-ben kezdődik.
45. Gal 1,18 Pál kifejezetten azért ment Jeruzsálembe, hogy találkozzon Péterrel, mielőtt elkezdené szolgálatát, hogy meghatalmazást kapjon a pogányoknak szóló igehirdetésére.
46. 1Pét 5,1 Péter úgy cselekszik, mint az Egyház fő püspöke, pásztora, miután irányelveket ad az összes többi püspöknek, avagy a „véneknek”.
47. 2Pét 1,16-21 Péter próféciát értelmez.
48. 2Pét 3,15-16 Péter megfeddi azokat, akik visszaélnek Pál írásaival.
49. 1Pét 5,13 Péter az első levelét Rómából írta. A legtöbb tudós szerint mint annak püspöke, és mint a korai Egyház egyetemes püspöke (avagy pápája). „Babilon” Róma jelképes elnevezése volt.
Péter neve többször van megemlítve, mint az összes többi apostolé együttvéve: 191-szer (162-ször mint Péter vagy Simon Péter, 23-szor mint Simon, és 6-szor mint Kéfás). János a következő, aki csak 48-szor szerepel, és ennek a felénél Péterrel együtt említve. Az összes többi apostol együttesen 130-szor szerepel. Tehát Péter nevére csaknem 50%-kal többször van utalás, mint Jézus többi tanítványára összesen. Ez eléggé figyelemre méltó.
* * * * * * * Összefoglalva, Péternek Isten kimagaslóan fontos szerepet adott a Biblia tanúsága szerint, amit az egész Egyház tudomásul vett, és elfogadott. Ez a szerep nem Péter személyéből, karizmatikusságából ered, hanem minden esetben Jézus az, aki felemeli őt. Így lesz az egyszerű halászemberből az Egyház vezetője. Péter primátusa tagadhatatlan, ezt a protestáns szentírás-magyarázók - legalábbis a nagyobbak - sem tagadják, azonban ezzel együtt tagadni azt, hogy ez az apostolok közötti elsőség csakis Simon Péterre vonatkozik, és ennek semmiféle jelentősége nincs a későbbiekben egyháztani szempontból; hogy ez a vezető hely az Egyházban csak Péter életében kell, hogy jelen legyen, de halála után egy - a Bibliától idegen - „demokratikus” szervezetet akart Jézus létrehozni, véleményem szerint vagy csak valamiféle naivitás, vagy a tényektől való megfutamodás, a szembenézés félelme lehet. Olyan banális érvekkel, miszerint voltak pl. erkölcstelen pápák is a történelemben (mintha pl. a protestantizmus alapítói annyira szentek és erkölcsösek lettek volna), nem szabadna élni. A protestantizmus a primátusság bibliai megalapozásánál jóval gyengébb, jóval hiányosabb érvekkel fogadnak el olyan hitelveket, amelyekre életüket, és üdvösségüket alapozzák (pl. a XV. században kitalált sola Scriptura (csak a Szentírás) elve, amely egyáltalán nem található meg a Szentírásban). A Katolikus Egyház az egyetlen, amely hiszi és gyakorolja a péteri primátusságot, tehát a Katolikus Egyház az, amely következetes immár lassan 2000 éve mind Jézus akaratához, mind a Bibliához, mind az ősegyház gyakorlatához. Nem is véletlenül áll fenn az ókortól napjainkig ugyanolyan rendíthetetlen hittel, tanúsággal és erővel, minden külső és belső istentelen támadás ellenére, amelyek a pokol kapuiból újra és újra összegyülekeznek ellene. |