Az evangéliumok történetiségeAz evangéliumok apostoli szerzősége, Kr. u. 70 előtti keletkezésük, illetve a Máté-evangélium elsősége
IX. SZENT JÁNOS EVANGÉLIUMAA történelem és János evangéliumának datálásaA keresztények 2000 éves meggyőződése szerint János apostol, Krisztus életének szemtanúja írta a János-evangéliumot, Kr. u. 95-96 körül.[133] Manapság többen vitatják ezt. Vannak, akik elfogadják ugyan a dátumot, de azt állítják, hogy a szerzője egy ún. "János presbiter" volt, vagyis egy nem-szemtanú. Ennek a személynek az állítólagos létezésének a történetéről a XII. fejezetben fogunk tárgyalni. Viszont más bibliatudósok az utóbbi időben, úgymint pl. Tresmontant,[134] Thiede,[135] Orchard[136] és Robinson[137] egymástól függetlenül arra a következtetésre jutottak, hogy az első 20 fejezetet Kr.u. 70 előtt írta János, és csak az utolsó fejezetet adta hozzá 95 körül. Ebben a részben most azokra a történelmi és belső bizonyítékokra fogunk fényt vetni, amelyek arra mutatnak rá, hogy János apostol volt a szerző, valamint, hogy mely keletkezési dátum a legelfogadhatóbb. Szent János evangélista Tehát először tekintsük át az ókori történészek feljegyzéseit, akik e tárgyban teljesen egyező véleményt mutatnak. Egy Jánoshoz írt ókori latin prológus szerint Pápiász, Hieropolisz püspöke (60-138) elmondta, hogy ő úgy írta le az Evangéliumot, ahogy azt János lediktálta neki.[138] Ez az állítás csak az utolsó fejezetre vonatkozhatott. Pápiasz ugyanis azt írta, hogy János fogalmazta meg evangéliumát az ázsiai püspökök kérésére Kerinthosz és más eretnekek, különösen az ebioniták ellen. Pápiász azt is írta, hogy János ismerte a másik három evangéliumot, és kiegészítette azokat.[139] Ireneusz (120-180) ezt írta: "Később János is, az Úr tanítványa, aki még a keblén is nyugodott, közzétett egy Evangéliumot, miközben az ázsiai Efezusban tartózkodott.[140] A Muratori-kánon hosszabb töredékét 1740-ben fedezte fel Muratori bíboros a milánói Szent Ambrus-könyvtárban. A belső bizonyítékok azt mutatják, hogy ezt 141-155 között állították össze. Néhányan Hippolütoszt tartják szerzőjének. A latin szöveget, más leletek alapján, úgy tűnik, görögből fordították.[141] Alexandriai Szent Kelemen (150-215) megemlítette, hogy János írta a negyedik evangéliumot, miután a barátai bíztatták erre.[143] A Jánoshoz írt antimarkionita prológusban az áll, hogy Ázsia püspökei kérték meg János apostolt, hogy válaszoljon Kerinthosznak és a többi eretneknek, és ez volt az oka annak, hogy János megírta az evangéliumot.[144] Valóban, János az első 18 versében a gnósztikus kihívásra ad egy teológiai választ, majd az egyedi témákhoz fűz megjegyzéseket.
A gnosztikus kihívásA gnoszticizmus szerint az ember egy jó és halhatatlan lélek egy rossz testbe börtönözve, és ez a hiedelem széles körben és számos formában elterjedt volt a görög nyelvű világban. A bebörtönzésből eredően ez egy a fény és a sötétség, valamint a lélek és a test közötti harchoz vezetett. Ennek a hitnek a befolyása jól kimutatható számos pogány, és több nem-kánoni ókori keresztény műben, azonban a szekták nagy száma miatt nem lehet egy összefüggő kimutatás adni erről a hitről. A "gnózis" szó, amelyből a gnosztikus szó ered, "tudást", "ismeretet" jelent, de az eretnekek inkább a "titkos tudás" értelmében használták. Pál a Kolosszeiekhez írt levelében írja: "Vigyázzatok, hogy senki rabul ne ejtsen titeket bölcselettel és hiú megtévesztéssel, amely... a világ elemeihez... igazodik." (Kol 2,8). Széles körben elfogadott, még a márkisták között is, hogy ezt a levelet Pál akkor küldte, amikor börtönbe vetették jóval Kr. u. 70 előtt. Az 1Tim 6,20-ban ezt olvassuk: "kerüld a profán, újdonsághajhászó fecsegést, az álságos 'ismeret' ellenvetéseit". Ezt hagyományosan a szentírásmagyarázók, beleértve II. János Pál pápát is[145], úgy értelmezik, hogy Pál itt a gnosztikus tanításokra utal. A Jelenések könyvében szintén olvashatunk figyelmeztetéseket a nikolaiták ellen, akik egy gnosztikus szekta tagjai voltak (Jel 2,6.15). A gnosztikusok II. században sokkal szervezettebbé váltak, de eszméik már jóval korábban is problémákat okoztak a keresztényeknek. Ireneusz Kerinthosz tanait előbb tárgyalja az ebionitákénál. Az ebionitákat "Jeruzsálem-imádással" vádolta. Ez azt mutatja, hogy az ebioniták, és ebből következően a kerinthiánusok már a város lerombolása előtt működésbe léptek. Ireneusz feljegyzi, hogy mi járt János fejében: "azok a tévedések, amelyeket Kerinthosz, és korábban még inkább azok, akiket nikolaitáknak neveztek, elszórtak"[146]. A gnosztikusok azt állították magukról, hogy ők "a világosság és a tudás ismerői". Ireneusz és mások sokszor utaltak a gnosztikusokra, és Henry Owen 1764-ben ezen információk alapján szerkesztette meg tanításaiknak körvonalait. Az elkövetkezőkben Owen művére alapozunk, de nem szabad közben elfelejteni, hogy a nikolaiták, a kerinthiánusok, az ebioniták és a sok többi gnósztikus szekta sokban különbözött egymástól tanításaikban. A gnosztikus tanítás szerint: Az Ismeretlen mindenható Isten a mennyben élt a legfőbb lelkekkel, vagyis az aeonokkal. Ő hozott létre egy egyszülött fiút, akit MONOGENÉSZ-nek neveztek, aki nemzette az alsóbbrendű LOGOSZ-t (görögül: az IGE, a SZÓ). Volt két fő aeon: az ÉLET és a VILÁGOSSÁG. Az aeonokból származnak a lelkek alsóbb rendjei, beleértve KRISZTUS-t és a DEMIURGUSZ-t. DEMIURGUSZ volt az, aki megalkotta ezt a látható világot az örök anyagból. Ez a DEMIURGUSZ nem volt tudatában a legfelsőbb Istennek, és alacsonyabbrendű volt a láthatatlan aeonoknál. Ő volt az izraeliták védelmezője, és ő küldte Mózest hozzájuk az örökkévaló kötelem törvényeivel. [A legtöbb ilyen eretnek szekta megtartotta a hagyományos zsidó törvényeket.] Jézus egy egyszerű ember volt, József és Mária valódi fia. De KRISZTUS rászállt egy galamb formájában akkor, amikor megkeresztelkedett. KRISZTUS feltárta előtte az ismeretlen Atyát, és képessé tette őt a csodatételekre. Ehhez hasonlóképp a VILÁGOSSÁG aeon Keresztelő Jánosba hatolt be. VILÁGOSSÁGként magasabbrendű volt KRISZTUSnál, tehát Keresztelő Szent Jánost bizonyos tekintetből előnyben részesítették, mint Jézust. Miután Jézus kihirdette Isten-tudását, és elérkezett a szenvedéshez, KRISZTUS elhagyta őt, és elmenekült a legmagasabb mennyekbe. Ezért csak Jézus volt az, aki szenvedett. KRISZTUS újra uralkodni fog a földön 1000 évig testében, és a vágyaknak és gyönyöröknek fog szolgálni[147]. Néhány csoport tagadta Krisztus feltámadását, és azt, hogy sor fog kerülni a holtak feltámadására.[148] Mindezek fényében érthetővé válnak János evangéliumának nyitó sorai: János azt mondja, hogy KRISZTUS az Isten LOGOSZ-a [IGÉJE] (Jn 1,1). Az IGE és a MONOGENÉSZ (Isten egyszülött Fia) egy és ugyanaz a személy (1,14). KRISZTUS vagy az IGE nem egy alsóbbrendű aeon, hanem Isten (1,1). Krisztus nem, hogy tudatlan volt Istennel kapcsolatban, hanem mindig és tökéletesen ismerte őt a mennyben (1,18). Krisztust nem lehet megkülönböztetni a DEMIURGOSZ-tól, hiszen ő az egész világ teremtője (1,10). Az ÉLET és a VILÁGOSSÁG nem valami sajátos és különálló lelkek, hanem ugyanaz, mint a LOGOSZ és KRISZTUS (Jn 1,4.7-9). Vagyis János azt mondja, hogy KRISZTUS, a LOGOSZ (az IGE), az ÉLET, a VILÁGOSSÁG, és a MONOGENÉSZ (az egyszülött) nem különféle aeonok (lelkek), hanem ez egy és ugyanazon isteni személy. János azt mondja, hogy Keresztelő Szent Jánosba nem a VILÁGOSSÁG aeonja lépett, hogy így közölje az Isteni Akarat legfőbb tudását. Keresztelő csak egy egyszerű, ámbár sugalmazott ember volt, aki sokkal alsóbbrendű Jézusnál, hiszen csak az előfutára volt neki (Jn 1,6.8.15). János elmagyarázza, hogy a Legfőbb Isten nem volt teljesen ismeretlen Krisztus ideje előtt sem. Az embereket megvilágosította a lelkiismeretükben, de ők nem akartak tudni róla (1,9-10). A zsidók nem egy alsóbbrendű isten, a DEMIURGOSZ sajátos népe, hanem KRISZTUS-é, vagyis magának az Isten egyszülött Fiának a népe (1,11). Ő végül emberré lett (1,14) és beteljesítette Mózes Törvényét, ami az eljövendő jó dolgoknak csak az árnyéka volt, és ezzel betöltötte annak teljességét. KRISZTUS minden emberhez jött, nem csak a zsidókhoz (1,12.13). Jézus az Atya Fia volt (1,14). János a következő fejezetekben olyan epizódokat és csodákat válogatott, amelyek ezeket az állításait támasszák alá. János elutasította azt az elképzelést, hogy Keresztelő János, Mózes Törvényét hirdetve, magasabbrendű volt KRISZTUSnál (1,15-34). János tehát egyértelművé tette, hogy Krisztus nagyobb Keresztelő Jánosnál. A fenti szakaszok összevetése jól rámutat arra, hogy Ireneusz helyesen határozta meg azt az okot, hogy miért írták meg ezt az evangéliumot, tehát abban is igaza kellett, hogy legyen, hogy ki írta meg ezt a művet. Néhány márkista azt állítja, hogy Kerinthosz csak János halála utáni időben élt. Csakhogy Euszebiosz szerint Kerinthosz "a szóban forgó időben" alapította meg vallását[149]. Vagyis egyből akkor, amikor írt az ebionitákról, akik már igen korai időben jelen voltak. Egy szemléletes történetet is leír, amit Ireneusz jegyzett fel: "János apostol egyszer betért a fürdőbe, hogy megfürödjön. Amikor azonban megtudta, hogy Kérinthosz bent van, gyorsan eltávozott arról a helyről és kifelé menekült, mert nem tudta elviselni, hogy egy fedél alatt legyen vele, és ugyanezt tanácsolta azoknak is, akik vele voltak: "meneküljünk, nehogy a fürdő is összedőljön, mert benne van Kérinthosz, az igazság ellensége!"" Ireneusz hozzáteszi, hogy ezt a történetet Polikárp püspöktől hallotta, aki személyesen ismerte Jánost.[150] A 29. fejezet nyitó szavaiban pedig ezt olvassuk: "Ekkor keletkezett a nikolaitáknak nevezett eretnekség, mely csak igen rövid ideig állt fent, de amelyről János Jelenéseinek Könyve is említést tesz."[151]. Tehát ismét csak azt láthatjuk, hogy Ireneusz egy igen korai időről ír. A Muratori Töredékben azt találjuk, hogy András segédkezett János apostolnak a negyedik evangélium megírásában [lásd II. fejezet d.]. Mivel nincs feljegyzés arról, hogy András apostol nagy kort élt volna meg, ez is arra mutat, hogy János Kerinthosz életének egy korai időszakában írt.
A szinoptikus evangéliumok kiegészítése és tisztázásaÉrdemes visszaemlékeznünk arra az antmarkionita előszavakban kifejtett két okra [lásd: II. fej. j.], hogy miért is írta meg János az evangéliumát. Ő nem pusztán a gnosztikus szekták elutasítása végett írt. Azzal a lehetőségel is élni akart, hogy megvilágosítsa Krisztus életének azon időszakait, amely nem találhatóak meg az akkor már meglévő evangéliumokban. János nem ismétli meg azokat a részleteket, amelyekről a többi evangélium már beszámolt. Ez nem arra bizonyíték, hogy figyelmen kívül hagyta volna, vagy, hogy le akarta volna becsülni őket, miként azt néhány kritikus állítja. Ez arra bizonyíték, hogy tudott azokról az információkról, amelyeknek a keresztények már birtokában voltak. Krisztus életének fő körvonalait nem számítva nem lát okot arra, hogy megismételje a már megismert információkat. Ha anélkül írt volna, hogy ismerte volna a meglévő evangéliumokat, akkor hihetetlen lenne az, hogy ilyen pontosan elkerülte az ismétléseket, pl. amelyek kapcsolatban álltak vele is, úgymint pl. a színeváltozás, vagy Krisztus megvallása istenségéről Kaifás előtt[152]. Euszebiosz feljegyzi, hogy a három meglévő evangélium már mindenkihez eljutott, beleértve Jánost is, és, hogy János tanúságot tett igazságukról. János csak kiegészítette őket[153], és helyére tett néhány általuk keltett hamis benyomást, elejét véve ezzel az eretnek támodásoknak. Ha átnézünk néhány szakaszt, akkor jobban megérthetjük, hogy hogyan tette ezt. Érdemes megjegyezni, hogy János feltételezi olvasóiról, hogy élénken emlékeznek Krisztus igehirdetésének a környezetére, ami viszont gyökeresen más lett Kr. u. 70-től.
A fentiekre alapozva több megállapítást is tehetünk:
A János-evangélium datálásaMiként azt az 1953-as kiadású "The Catholic Commentary of Holy Scripture" megállapítja, feltételezhető, hogy a korábbi fejezeteket néhány évvel a 96-os dátum előtt írták.[156] De a legújabb időkben olyan bibliatudósok, mint Tresmontant[157], Thiede[158], Orchard[159], és Robinson[160] egészen más oldalról közelítették meg ezt a kérdést, és azt a következtetést vonták le, hogy ez a feltételezés téves. Ők azt tartják, hogy legalább az első 20 fejezetet Kr.u. 70 előtt írták. A 21. fejezet 24. versében a többes szám első személyű névmás ("mi") használata vetette fel a kérdést, hogy vajon nem-e egy csoport írta vagy segédekezett az írásban. Hogy megoldjuk az egy mondatban lévő "mi" és az "ez az a tanítvány" kérdését, ahhoz János többi írásaihoz kell folyamodnunk. Az 1Jn 1,2-ben ezt olvassuk: "... mi láttuk, és tanúságot teszünk róla.". A 2. fejezetben azonban világossá válik, hogy egy személy tesz tanúságot. A Jn 4,14-ben ezt olvassuk: "Mi pedig láttuk, és tanúságot teszünk.". Mégis számos helyen ugyanebben a levélben első személyben mondja azt: "írok" (2,1.7.8.12-14.21.26; 5,13). Evangéliumában bemutatja, hogy Krisztus is hasonlóan fogalmazott (3,11). John Chapman mutatta ki, hogy János a "mi" névmással ünnepélyességet fejez ki, és akkor, amikor ez a tanúsághoz kapcsolódik.[161] Mindezekben semmi újdonság nincs: Azok, akik János evangéliumának ezen magyarázatát először olvassák, meglepődhetnek, hogy ez mennyire új és még nem hallott megközelítés. Csakhogy a márki prioritás felbukkanása előtt ez volt a normális magyarázata szinte az összes katolikus kiadványokban. Clifton püspöke a "The Early History of The Church of God" c. könyvében, amit a The Catholic Truth Society adott ki 1901-ben, ezt írja:
Ugyanezen társaság Bibliájának fontos, 1955-ös kiadásában ez olvasható János evangéliumának előszavában:
A Szentírás 1953-as katolikus kommentárja azt magyarázza, hogy János a doketisták és az ebioniták ellen írt, megkövetelve Krisztus istenségét, s hogy megerősítse, hogy Keresztelő Szent János alá volt rendelve Krisztusnak, valamint, hogy kipótolja a szinoptikus evangéliumokat.[163] A kommentár Ireneusz azon feljegyzését is idézi, hogy János Kerinthosz és a nikolaiták ellen írt. Emellett számos érvvel igazolja, hogy János apostol a szerzője a "János szerinti evangéliumnak".[164]
MEGJEGYZÉS Érdemes megjegyezni, hogy szemtanúi tekintély áll mind a négy evangélium mögött. Ugyanis Máté evangéliumának szerzője maga is az volt, és még azok az apostolok is segíthették, akik még Palesztinában voltak akkortájt. János evangéliumának szerzője ugyancsak szemtanú, akit András apostol emlékei is segíthették. Lukács evangéliumát Péter hagyta jóvá, és Péter hitelesítő szavait jegyezte fel Márk. Ez sziklaszilárd történelmi alapot ad a kereszténységnek. A III/4., IV., VIII és ez a fejezet rámutatott arra, hogy mindegyik evangéliumot sürgető szükség miatt írták meg. Máté a palesztínai zsidóknak írt, mielőtt az apostolok elhagyták őket. Lukács a pogányok által felvetett szükség miatt írt. Péter beszédsorozatot tartott, hogy összeegyesítse Lukácsot és Mátét, hogy ezáltal hitelesítse Lukácsot. Márk pedig a kéréseknek engedett, és kiadta a beszédek szerkesztetlen feljegyzéseit. János András apostol és más tanítványok kérésére fogott írásba, hogy választ adjon a gnosztikus támadásokra. A későbbi kiadása a felmerült kérdésekre adott választ. Ezt a sémát Euszébiosz szavai is alátámasztják: "Az összes [apostol] közül mégis csak Máté és János hagyott ránk az Úr beszédeiről szóló visszaemlékezéseket. A hagyomány szerint szükségből kezdtek írni." "Máté ugyanis. hirdette az igét, minthogy azonban más népekhez is el kellett mennie."[165]. Lukács nemhivatalos beszámolókkal találta szembe magát (Lk 1,1-4), János apostolt pedig arra kérték, "hogy saját evangéliumában írja le azt az időt, melyről az előző evangélisták hallgattak."[166]. A márkista elképzelés az, hogy az evangéliumok szerzői azért írtak, mert éppen ilyen hangulatban voltak, és volt rá elegendő idejük a valós világtól elszigetelt közösségeikben. Ez sokkal inkább egy olyan világot fest le, amelyben néhány modern márkista szerző él.
Megjegyzések[133] A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953, 781j.[134] Tresmontant C., The Hebrew Christ 1989. 324. [135] Thiede, C. P., Rekindling the Word, 1995. XII. f. [136] Orchard B., The Origin and Evolution of the Gospels, 1993. 18. [137] Robinson, J.A.T., Redating the New Testament,1976. 311. [138] Riley, H. - Orchard, B., The Order of the Synoptics, 1987. 150. [139] Uo. 151. [140] Uo. 129. [141] Uo. 138-139. [142] Euszebiosz, Egyháztörténet 6,14, 5-7; Riley, H. - Orchard, B., 139. [143] Euszebiosz, Egyháztörténet 6,14.; A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953, 777a. [144] Ante-Marcionite Prologue to John, Regul MSS S2, 3, 7, 8.; Riley, H.- Orchard, B., 151-152. [145] II. János Pál pápa, Fides et Ratio enciklika, 4,37. [146] Ireneusz, Adversus Haereses, 3,11,1.; A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953. 778h. [147] Euszebiosz, ET, 3,28,2. [148] Owen, H., Observations on the Four Gospels, 1764. 92. [149] Euszebiosz, ET, 3,28,1. [150] Uo., 3,28,6. [151] Uo., 3,29,1. vö. Jel 2,6.15. [152] A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953. 778h. [153] Euszebiosz, ET,3,24,7.11. [154] A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953. 779c. [155] Tresmontant, C., The Hebrew Christ, 1989. 292; Thiede, C., Jesus: Life or Legend, 1997. 118. [156] A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953. 781j. [157] Tresmontant, C., The Hebrew Christ, 1989. 324. [158] Thiede, C., Rekindling the Word, 1995. XII. [159] Orchard, B., The Origin and Evolution of the Gospels, 1993. 18. [160] Robinson, J. A. T., Redating the New Testament, 1976. 311. [161] Lattey, C., Back to the Bible, 1944. 109. [162] Bishop of Clifton, The Early History of the Church of God, 1901. 155. [163] A Catholic Commentary on Holy Scripture, 1953. 778gh. [164] Uo., 776d-778f. [165] Euszebiosz, ET, 3,24,5-6. [166] Uo., 3,24,11.
|