Bevezetés az Egyházatyákhoz
Írta: Joseph A. Gallegos
(A Primer on the
Church Fathers)
„Ne told
odébb az ősrégi
mezsgyét, amelyet atyáid vontak meg.” (Péld 22,28)
A protestáns evangéliumi
keresztények sokszor gyarapodnak lelkileg a Szent Írás
pontosabb megértése által, amit mind az Írás egyéni olvasása során,
mind az egyház különböző közreműködése általi különféle
szentírás-magyarázatok, mint pl. egy bibliatanulmány vagy egy vasárnapi
prédikáció révén érnek el. Ezek közül a magyarázatok közül sok
összhangban van a Szent Katolikus Apostoli Egyház történelmi
nézeteivel, néhány pedig ellentétes velük. Mindazonáltal ez az
elsődleges eszköz, amelynek segítségével sok evangelikál megtanulja a
keresztény tantételeket és az erkölcsi tanításokat. Ebből kifolyólag
miért ne húzhatnának hasznot egy bibliatanulmányból vagy egy
prédikációból úgy, hogy az Apostolok egy tanítványának vagy közvetlen
utódainak írott szavait hallgatják meg, ahelyett, hogy oly valakire
figyelnének, aki 20 évszázaddal távolodott el az Apostoloktól? Ezt
akkor lehet elérni, ha valaki elmélyül a korai Egyházatyák írásaiban és
hitében.
Kik ezek az urak (vagy
hölgyek), akiket Egyházatyáknak nevezünk?
Az Egyházatya cím az ókori Egyház azon férfiainak (ill. néhány nőjének,
mint pl. Spanyolországi Egeria, Kr. u. 448) jár ki, akiket négy
megkülönböztető vonás köt össze: (1) állhatatos igazhitűség a
tanításban, (2) példamutató életszentség, (3) az Egyház elfogadása, (4)
régiség. Manapság néhány egyházi írónak is odaadják ezt a címet, akik
ezeket a kitételeket csak részben teljesítik (pl. Tertullianus,
Órigenész, vagy Caesareai Euszébiosz). Ezek az írók az Egyháznak tett
felbecsülhetetlen szolgálataikért értendők az Egyházatyák közé. Az
Egyházatyák többsége püspök volt, néhány alacsonyabb papi rangot
viselt, mint pl. Szent Jeromos, és egy kevés számú laikus is van
közöttük, mint pl. Alexandriai Kelemen, és talán Karthágói
Tertullianus. A Katolikus Egyházban az ókor Keleten Damaszkuszi Szent
Jánossal (+ Kr. u. 749), Nyugaton pedig vagy Nagy Szent Gergellyel (+
Kr. u. 604) vagy Sevillai Szent Izidorral (+ Kr. u. 636) ért véget, így
a patrisztikus kor 7 évszázadot ível át.
Szent Epifániosz ezt a klasszikus értelmezését nyújtja nekünk az
Egyházatyákról:
„Na már most ezek közül melyik a bölcsebb? Ez a félrevezetett ember
(Áriusz), aki épp most szerezte ismertségét, és aki még él; vagy azok,
akik tanúk voltak előttünk, akik a hagyomány birtokosai voltak az
Egyházban, amit ők úgy kaptak az ő atyáiktól, s amely atyák szintén úgy
tanulták azt az ő elődeiktől, pontosan úgy, ahogy az egyház, megkapva
az igaz tanítást az atyáitól, megőrizte azt a hagyományokkal együtt,
egészen a mai napig.”
Epifániosz, Panarion, 75. (Kr. u. 374-377),
Az Egyházatyák írásai
Az Egyházatyák művei változatos formákat mutatnak. Írásaik között
vannak szentbeszédek a hit különböző dolgairól (pl. Szent Ágoston
szentbeszédei), értekezések különböző teológiai témákról (pl.
Cyprianus: A katolikus Egyház egységéről), életrajzok (pl. Szent
Possidius: Szent Ágoston élete), önéletrajzok (pl. Szent Ágoston
Vallomásai), hagiográfiák (pl. Szent Athanasziosz: Szent Antal élete),
levelek (pl. Szent Ambrus 91 levele), történetírások (pl. Euszébiosz
Egyháztörténete), exegetikai munkák (pl. Órigenész és Aranyszájú Szent
János kommentárjai), patrisztikus tanulmányok (pl. Szent Jeromos:
Kiváló férfiakról), és apológiák (pl. Szent Jusztinusz vértanú
Apológiái). Néhány régi írásnak nem tulajdonítunk szerzőt, ilyen pl. a
Didakhé, vagy a Levél Diognétoszhoz. Néhány írásnak pedig álírója van,
mint pl. az Athanasziosz-hitvallás, vagy az újszövetségi apokrif művek.
Néhány írásból pedig csak töredékek vannak meg (Muratori-tekercs), és
sok írás fenn se maradt (Órigenész munkáinak többsége), csak más
művekből tudunk róluk.
Az Egyházatyák osztályozása
Az Egyházatyák írásainak osztályozására két mód van. A legnépszerűbb
mód, amikor különböző időszakokra osztjuk fel az írásokat. A másik
megközelítésben az Atyákat földrajz és kultúra szerint osztjuk fel,
azaz Kelet kontra Nyugat. Az első módszer rendszerint három alapvető
időszakra osztja fel az Atyákat: 1) a Nicea előtti korszak (az
Apostolok utáni kor Kr. u. 325-ig), 2) a Nicea utáni Egyházatyák (Kr.
u. 325-451), és 3) a későbbi Atyák (Kr. u. 451-től a patrisztikus kor
végéig, Kr. u. 749-ig). Az Atyák időszakokra történő felosztásának van
egy másik népszerű módja: 1) Órigenész kora, amely magába foglalja az
Apostoli Atyákat és az apologétákat (az Apostolok utáni idő Kr. u.
300-ig), 2) a Klasszikus, avagy Aranykor (Kr. u. 300-tól Alexandriai
Cirill haláláig, Kr. u. 444-ig), és 3) az Utókorszak, amelyet néha
hanyatló korszaknak is neveznek (Kr. u. 444-től a patrisztikus kor
lezárulásáig, Kr. u. 749-ig). Van néhány kisebb eltérés ezeknél a
korszakoknál a különböző patrológiákban és tanulmányokban. A második
módszer az, amikor az Egyházatyákat két csoportra osztjuk fel:
Nyugati/Latin és Keleti/Görög Egyházatyákra. Bár nem lehet az összes
Egyházatyát besorolni úgy, hogy a Nyugat vagy a Kelet képviselője-e,
mint pl. a kopt, a szír, az arab és az ibériai Egyházatyák esetében. A
patrisztikus örökség hét évszázada különböző nyelveket, kultúrákat és
földrajzi helyeket foglal magában. A teológiai témák miriádjairól szóló
patrisztikus gondolatok változatosságát egyedül a Katolikus Egyház
biztosítja. Az Egyházatyák egészében véve érintették a hit minden
elképzelhető nézetét, egyénileg nézve azonban egy sem írt minden
doktrínáról. Az idő és a körülmények gondoskodtak arról az impulzusról,
hogy a különböző témák és művek ki lettek dolgozva az Egyházatyák
által. Szent Ireneusz és Tertullianus átfogóan írt a hit szabályáról a
számos gnosztikus eretnekség kritikái ellen, Szent Athanasziosz Jézus
Krisztus istenségéről vitázott és futamította meg az ariánusokat,
Cyprianus számos értekezésében írt a püspöki kormányzatról, Szent
Baszileiosz az Eunomiusszal folytatott vitájában a Szentlélek
istenségének kérdésében merült el, Szent Jeromos Damasus pápa kérésére
lefordította a Bibliát latinra, a kappadókiaiak (Szent Baszileiosz,
Nüssziai Gergely és Nazianzoszi Gergely) a Szentháromság misztériumáról
írtak, és fejtették ki részletesen, Szent Ágoston pedig a kegyelemről,
a szabad akaratról, a bűnről és az egyháztanról írt részletesen a
manicheusok, a donatisták és a pelagiánusok elleni vitáiban. Egy
Egyházatya sem írt az összes katolikus tantételről. Az Atyák egészében
véve nyújtják át nekünk rendíthetetlen konszenzussal és tanúsággal a
katolikus hitet.
Ellentétek
A nyelvi, kulturális és földrajzi különbségeken túl számos teológiai
ellentét is volt, amelyek formálták a teológiát végig a patrisztikus
korban. Néhány ellentét az Egyházon kívülről származott, mint a
judaizmus, a gnoszticizmus és a manicheizmus. Ám a nézeteltérések
javarésze az Egyházon belül keletkezett. Néhány belső konfliktus
eretnek tanításokkal állt kapcsolatban, mint pl. az arianizmussal, a
monofizitizmussal, a nesztorianizmussal és a pelagianizmussal. Ezeket
az eretnekségeket az Egyházatyák apológiák, értekezések, viták és
levelek formájában támadták. A végleges válaszok sok ilyen korai
eretnekségre az Egyetemes Zsinatok határozatai és kánonjai, vagy
különböző Apostoli Székek, elsődlegesen Róma Székének kihirdetései
útján születtek meg. Néhány belső konfliktus azonban az igazhitűségen
belül maradt, mint pl. a Húsvét időpontjának meghatározása, vagy a
bukott keresztényekre és az eretnekek keresztségére vonatkozó események.
Konszenzus és dogmafejlődés
Az Atyák patrisztikus eszméinek sokfélesége között számos tantételben
egyetértés volt, mindenféle vita vagy egyeztetés nélkül. Néhány ilyen
tantétel volt, pl.: 1) az Egy Isten léte, 2) a szótériológia
(üdvösségtan) és a szentségek, 3) az egyházi tekintély, 4) a menny és a
pokol létezése, 5) az angyalok és démonok láthatatlan világának
létezése, 6) az újjászületés vízkeresztsége, 7) a valós jelenlét az
Eucharisztiában. Ám sok mai tantétel, mint pl. a Szentháromság, hosszú
évek elmélkedéseinek, párbeszédeinek és vitáinak eredményeként
született meg. Valójában a hivatalos definíciót megelőzően úgy tűnik,
hogy sok Egyházatya nem túl nagy jelentőséget tulajdonított a
Szentháromság különféle aspektusainak, sőt ellent is mondtak a
definiált tannak. A meghatározást megelőzően előre várható volt a
doktrinális zűrzavar, amíg az Egyházatyák a hit misztériumaival meg nem
küzdöttek, hogy megpróbálják kibogozni az Egyház tantételét. Ezt a
doktrinális káoszból a doktrinális letisztulásig tartó folyamatot
nevezzük dogmafejlődésnek. A patrisztikus kor végére a katolikus hit
sarkalatos tételeinek egy átfogó és mély tanúsága született meg. Ezek
közé tartozik a Szentháromságra, Krisztus természetére, a Szentírás
kánonjára, a megigazulásra és a kegyelemre, az Egyház
tévedhetetlenségére, és az Istenszülőre vonatkozó tantételek, hogy csak
néhányat említsünk.
Egy felhívás
Ne féljünk az Egyházatyáktól, hanem mélyüljünk el jobban bennük!
Fedezzük fel, hogy mit hittek az Egyházatyák a keresztségről, az
Egyházról, a megigazulásról, a Bibliáról, a hagyományról, Krisztus
második eljöveteléről, a feltámadásról, és más tantételek seregéről.
Alant van egy lista a legjelentősebb Egyházatyákról, hozzáfűzve egy
rövid életrajz, valamint egy lista a legfontosabb írásaikról.
(Fel)
* * * * * * * *
Az Egyház Atyái
Apostoli Atyák
Római Szent Kelemen (+ Kr. u. 96)
Antióchiai Szent Ignác (Kr. u. 50-107)
Szent Polikárp (Kr. u. 69-166)
A Didakhé szerzője
A Barnabás levél szerzője
A Nyugat Egyházatyái
A Nyugat négy nagy
Egyházatyja
Szent Jeromos (+ Kr. u. 420)
Szent Ambrus (+ Kr. u. 397)
Szent Ágoston (+ Kr. u. 430)
Nagy Szent Gergely (+ Kr. u. 604)
Az Egyház latin Atyái
Római Szent Kelemen (regn.: Kr. u. 88-97)
Szent Ireneusz (Kr. u. 130-202)
Szent Hippolitus (Kr. u. 170-236)
Tertullianus (Kr. u. 160-250)
Szent Cornelius (regn: Kr. u. 251-253)
Szent Cyprianus (Kr. u. 190-258)
Szent Dénes (regn. 259-268)
Minucius Felix (Kr. u. III. sz.)
Arnobius (Kr. u. 284-305)
Szent Pamphilosz (Kr. u. 240-309)
Lactantius (Kr. u. 250-325)
Szent I. Gyula (regn.: Kr. u. 337-352)
Poitiers-i Szent Hilarius (Kr. u. 315-367)
Szent Damasus (regn.: 366-384)
Barcelonai Szent Pacian (Kr. u. 310-392)
Elvirai Szent Gergely (Kr. u. 320-392)
Phoebadius (+ Kr. u. 392)
Szent Ambrus (Kr. u. 340-397)
Milevei Szent Optatus (Kr. u. IV. sz.)
Marius Victorinus (Kr. u. IV. sz.)
Szent Siricius (regn. 384-399)
Aquileiai Rufinus (Kr. u. 345-410)
Szent I. Ince (regn.: Kr. u. 402-417)
Szent Jeromos (Kr. u.340-420)
Szent Ágoston (Kr. u. 354-430)
Nolai Szent Paulinus (Kr. u. 354-431)
Szent I. Coelestinus (regn.: Kr. u. 422-432)
Szent Cassianus János (Kr. u. 360-435)
Lyoni Szent Eucherius (+ Kr. u. 449)
Lerins-i Szent Vince (Kr. u. 400-450)
Aranyszavú Szent Péter (Kr. u. 406-450)
Marius Mercator (Kr. u. 390-451)
Nagy Szent Leó (regn. 440-461)
Aquitaniai Szent Prosper (Kr. u. 400-463)
Marseille-i Salvianus (Kr. u. 400-480)
Szent Ennodius (Kr. u. 473-521)
Ruspei Szent Fulgentius (Kr. u. 468-533)
Arles-i Szent Caesarius (Kr. u. 470-543)
Nursiai Szent Benedek (Kr. u. 480-543)
Nagy Szent Gergely (regn.: 590-604)
Sevillai Szent Izidor (Kr. u. 560-636)
Kelet Egyházatyái
Kelet négy nagy
Egyházatyja
Szent Athanasziosz (+ Kr. u. 373)
Nagy Szent Baszileiosz (Vazul) (+ Kr. u. 379)
Nazianzoszi Szent Gergely (+ Kr. u. 398)
Aranyszájú Szent János (+ Kr. u. 407)
Az Egyház görög Atyái
Antióchiai Szent Ignác (Kr. u. 50-107)
Hermász (Kr. u. 90-150)
Szent Jusztinosz vértanú (Kr. u. 100-165)
Szent Polikárp (Kr. u. 69-166)
Tatianosz (Kr. u. II. sz.)
Antióchiai Szent Theophilosz (Kr. u. II. sz.)
Szárdeszi Szent Melitón (Kr. u. II. sz.)
Athénagorasz (Kr. u. II. sz.)
Alexandriai Szent Kelemen (Kr. u. 160-215)
Órigenész (Kr. u. 185-253)
Firmilianus (+ Kr. u. 268)
Csodatévő Szent Gergely (Kr. u. 213-270)
Mezopotámiai Szent Archelaus (+ Kr. u. 282)
Tiruszi Szent Methodius (+ Kr. u. 311)
Antióchiai Szent Eustathius (Kr. u. 325 körül)
Caesareai Euszébiosz (Kr. u. 260-340)
Thmuisz-i Szent Szerapion (+ Kr. u. 362)
Nazianzoszi Szent Caesarius (Kr. u. 330-369)
Szent Athanasziosz (Kr. u. 296-373)
Nagy Szent Baszileiosz (Kr. u. 329-379)
Jeruzsálemi Szent Cirill (Kr. u. 315-386)
Nazianzoszi Szent Gergely (Kr. u. 325-389)
Afrahát (Kr. u. IV. sz.)
(Egyiptomi) Nagy Szent Makariosz (Kr. u. 300-390)
Tarzuszi Diodorosz (+ Kr. u. 390)
Nüssziai Szent Gergely (Kr. u. 331-394)
Vak Didimus (Kr. u. 313-398)
Szalamiszi Szent Epiphaniosz (Kr. u. 315-403)
Aranyszájú Szent János (Kr. u. 347-407)
Mopszvesztiai Theodorosz (Kr. u. 350-428)
Sínai Szent Nílus (+ Kr. u. 430)
Pelusiumi Szent Izidor (Kr. u. 360-435)
Konstantinápolyi Szent Proclus (+ Kr. u. 446)
Küroszi Theodorétosz (Kr. u. 393-460)
Szent I. Gennadius (Kr. u. 458-471)
Pszeudo-Dionüsziosz (Kr. u. 500 körül)
Bizánci Szent Leontiosz (+ Kr. u. 543)
Climacus (Lajtorjás) Szent János (Kr. u. 525-605)
Jeruzsálemi Sophronius (Kr. u. 560-638)
Hitvalló Szent Maximosz (Kr. u. 580-662)
Anastasius (+ Kr. u. 700)
Konstantinápolyi Szent Germanosz (Kr. u. 634-733)
Krétai Szent András (Kr. u. 650-740)
Damaszkuszi Szent János (Kr. u. 676-770)
(Fel)
* * * * * * * * * *
Válogatott írások az Egyházatyáktól
Római Szent Kelemen:
Róma harmadik püspöke, és az első Apostoli Atya
Levél a
korintusiakhoz (Kr. u.
96 körül)
Antióchiai Szent Ignác:
Antióchia püspöke, az Apostoli Atyák egyike. Számos művet írt különféle
egyházakhoz. Elítélték és vadállatok által halt meg Rómában.
Az
Efezusiakhoz írt levél (Kr.
u. 110 körül)
A Magnésziaiakhoz írt levél (Kr. u. 110 körül)
A Trallésziekhez írt levél (Kr. u. 110 körül)
A Rómaiakhoz írt levél (Kr. u. 110 körül)
A Filedalfiaiakhoz írt levél (Kr. u. 110 körül)
A Szmírnaiakhoz írt levél (Kr. u. 110 körül)
A Szent Polikárphoz írt levél (Kr. u. 110 körül)
Szmirnai Szent
Polikárp: Szmirna (Kis-Ázsia) püspöke, Apostoli Atya. János
apostol hallgatója és tanítványa volt.
Szent
Polikárp levele a
Filippiekhez (Kr. u. 135)
Szent Polikárp vértanúsága (életrajz) (Kr. u. 157)
Ismeretlen szerző
Didakhé (A
tizenkét apostol
tanítása) (Kr. u. 140 körül (?))
Barnabás:
Szent Pál apostol és Márk barátja (ApCsel 15,39)
Barnabás
levele (Kr. u. 132
körül (?))
Hierapoliszi Papiasz:
Hierapolisz püspöke, Apostoli Atya.
Magyarázatok
[töredékek
Ireneusztól és Euszébiosztól] (Kr. u. 120 körül)
Hermász
(Róma): Római Szent Kelemen kortársa, Apostoli Atya.
A Pásztor
(Kr. u. 155)
Szent Jusztinosz
vértanú (Róma): Katolikus apologéta és vértanú. Kis-Ázsiában és
Rómában terjesztette és védte a hitet.
Első és
második Apológia (Kr.
u. 161)
Párbeszéd a zsidó Trifónnal (Kr. u. 155)
Szent Ireneusz
(Kis-Ázsia): Lyon (Franciaország) püspöke és Polikárp tanítványa volt
(aki pedig Szent János apostolé). Polemikus írásait a korai gnosztikus
eretnekségek ellen irányította.
Eretnekségek
ellen (Kr. u. 180)
Tertullianus
(Róma/Karthágó): Egy egyházi író Karthágóból. A pogányságból tért
katolikus hitre, azonban életének késői felében visszatért a
montanizmusba. Katolikus írásai közt vannak a legremekebb hitvédelmek,
amelyeket az Egyház nevében írt.
Védőbeszéd
(Kr. u. 197)
Pergátló kifogás az eretnekekkel szemben (Kr. u. 200)
Alexandriai Szent
Kelemen: Presbiter Alexandriában, és az ottani katekumenátus
vezetője.
Sztrómata
(Szőnyeg) (Kr. u. 202)
Ki az a gazdag, aki üdvözül (Kr. u. 210)
Órigenész
(Alexandria): Egy nagyhírű egyházi író Alexandriából. Felszentelt pap,
és a Szentírás legkiválóbb exegétája. Az Egyház tanításának több
tételének alapját fektette le, pl. a hitszabály, és Krisztus, mint az
Ige megtestesülése.
A
princípiumokról (Kr. u. 230)
Kelszosz ellen (Kr. u. 248)
Szent Cyprianus
(Karthágó): Karthágó püspöke, vértanú. Életének késői felében tért meg
a katolicizmusba. A legtekintélyesebb Egyházatyák egyike. Részt vett a
bukott keresztények és az eretnek keresztelések vitájában.
A
katolikus Egyház egységéről
[első szövegváltozat] (Kr. u. 251)
A katolikus Egyház egységéről [elfogadott szöveg] (Kr. u. 256)
Euszébiosz Pamphiliosz
(Palesztina): Egyházi író, Caesarea püspöke. Monumentális művéből, az
„Egyháztörténetből” felbecsülhetetlen bepillantást nyerhetünk az Egyház
életébe, annak gyermekkorától a Kr. u. 323-as évekig.
Egyháztörténet
(Kr. u. 325)
Szent Athanasziosz (Alexandria):
Alexandria püspöke és pátriárkája, Kelet négy nagy Egyházatyáinak
egyike, az Egyháztanító, az „ortodoxia atyjának” nevezik, mint Jézus
Krisztus istenségének fő harcosa az ariánus eretnekséggel szemben.
Vitathatatlanul a Katolikus Egyház valaha is ismert legnagyszerűbb
apologétája és hitvédelmezője. Püspökségének 46 évéből 17-et
száműzetésben töltött, ami alatt a Niceai hitvallást védelmezte.
Az Ige
emberré válásáról (Kr.
u. 318)
Apológia az ariánusok ellen (Kr. u. 347)
A Nikaiai Zsinat határozatáról (Kr. u. 351)
Beszédek az ariánusok ellen (Kr. u. 362)
Ami a Riminii és a Seleuciai zsinatokat illeti (Kr. u. 362)
Jeruzsálemi Szent
Cirill: Jeruzsálem püspöke, és a Konstantinápolyi Egyetemes
Zsinat résztvevője, Kr. u. 381-ben.
Beavató
hitoktatások (Kr. u.
386)
Poitiers-i Szent
Hilariosz (Kis-Ázsia): Poitiers (Franciaország) püspöke, a
Niceai hit védelmezője.
A
Szentháromság (Kr. u. 359)
Nagy Szent Baszileiosz
(Caesarea): Caesarea püspöke, Egyháztanító, Kelet négy nagy
Egyházatyáinak egyike, Nüssziai Szent Gergely testvére, és Nazianzoszi
Szent Gergely barátja. Írásaiban van szó a szerzetesi élet
szabályairól, és a Szentlélek istenségének a védelméről.
Eunomius
ellen (Kr. u. 365)
A Szentlélek (Kr. u. 375)
Nazianzoszi Szent
Gergely (Caesarea): Sasima püspöke, Egyháztanító, Kelet négy
nagy Egyházatyáinak egyike, Nagy Szent baszileiosz barátja. Úgy is
ismert, mint „a Teológus”. Írásai többek között híres és éleselméjű
beszédeket tartalmaz a Szent Háromságról.
Beszédek
(Kr. u. 389 előtt)
Nüssziai Szent Gergely
(Alexandria): Nüsszia püspöke, és Nagy Szent Baszileiosz testvére.
„Katekizmusa” a katolikus hit védelme.
A nagy
útmutató beszéd (Kr. u.
383)
Cáfoló érvek Eunomius ellen (Kr. u. 384)
Szent Epiphániosz
(Ciprus/Szalamisz): Szalamisz püspöke, és számos eretnekség elleni író.
Hasonló művet írt Ireneusz „Eretnekségek ellen” című művéhez, amelyben
Epiphániosz több mint 80 eretnekséget ír le, és ismertet. Ez az ún.
Panarion (azaz: gyógyszeres ládikó).
A jól
lehorgonyzott ember (Kr.
u. 374)
Panarion (Az összes eretnekségek elle) (Kr. u. 377)
Aranyszájú Szent János
(Antióchia, Konstantinápoly): Konstantinápoly érseke, Kelet négy nagy
Egyházatyáinak egyike, Egyháztanító, és ragyogó igehirdető, innen a
mellékneve: „Arany szájú”. Egész életét az igehirdetésnek, az írásnak
és az aszketizmusnak szentelte. Nincs még egy Egyházatya, akinek ilyen
kimerítően ismernénk írásait, mint az övét. Migne Patrologia
Graeca-jában a 161 kötetből 18 Aranyszájú Szent Jánosé.
A papság
(Kr. u. 386)
Homíliák [Kommentárok, értekezések] (Kr. u. 407 előtt)
Szent Ambrus (Milánó):
Milánó püspöke, Nyugat négy nagy Egyházatyáinak egyike, Egyháztanító.
A hit (Kr.
u. 380)
A Szentlélek (Kr. u. 381)
Szent Jeromos
(Stridon, Róma): Nyugat négy nagy Egyházatyáinak egyike, Egyháztanító,
a Szentírás tudósa. A Vulgata bibliafordítása révén a legismertebb.
Helvidius
ellen (Kr. u. 383)
A Vulgata (Kr. u. 384)
Különféle kommentárok a Szentírásról (Kr. u. 420 előtt)
Szent Ágoston
(Hippo, Afrika): Hippo (Észak-Afrika) püspöke, Nyugat négy nagy
Egyházatyáinak egyike, Egyháztanító, úgy is hívják, hogy a „Kegyelem
doktora”. Filozófiában és teológiában a legtekintélyesebb Egyházatya.
Vitathatatlanul a legnagyobb az Egyházatyák között. Ágoston egyedül,
sajátkezűleg mért három nagy eretnekségre teljes vereséget élete
folyamán: a manicheizmusra, a donatizmusra és a pelagianizmusra.
Ágoston a legképzettebb, a legvelősebb és a legtisztábban látó író,
akit az Egyház valaha is ismert. Az összes Egyházatyánál többet írt.
Sevillai Szent Izidor egyszer azt írta, hogy aki azt állítja, hogy ő
elolvasta Ágoston összes írását, az „hazug”. Migne Patrologia
Latina-jában a 217 kötetből 14 kötet Ágoston munkája.
A szabad
akaratról (Kr. u. 395)
Mani levele ellen (Kr. u. 397)
Vallomások (Kr. u. 400)
A keresztségről (Kr. u. 400)
Hit és cselekedetek (Kr. u. 413)
Természet és kegyelem (Kr. u. 415
A Szentháromságról (Kr. u. 416)
A hit, remény és szeretet kézikönyve (Kr. u. 421)
Isten városáról (Kr. u. 426)
A keresztény tanításról (Kr. u. 426)
Retractatio (Kr. u. 427)
Alexandriai Szent
Cirill: Alexandria püspöke, Egyháztanító. Hírnevét a katolikus
hit védelméért szerezte, amit a főeretnek, Nestorius ellen írt.
Nestorius
ellen (Kr. u. 430)
A tizenkét anatéma (Kr. u. 430)
Lerins-i Szent Vince:
Pap és szerzetes, aki Lerins szigetének kolostorában élt. A
hitszabályról szóló szintézisei végett híres.
Intelmek
(Kr. u. 434)
Nagy Szent Leó pápa
(Róma): Róma püspöke (regn. 440-461), és a Hit védelmezője. A „Tomus
Leonis” (Leó könyve) volt Krisztus személyének klasszikus kifejezésre
juttatása a Khalkédóni Egyetemes Zsinaton.
173 levél
(Kr. u. 460 előtt)
96 beszéd (Kr. u. 461 előtt)
Sevillai Szent Izidor:
Sevilla (Spanyolország) püspöke, Szent Fulgentius testvére, az utolsó
latin Egyházatya.
Ethymologiae
(Kr. u. 636)
Damaszkuszi Szent
János (Szíria): Egyháztanító, az utolsó görög Egyházatya.
Az igaz
hitről (Kr. u. 743)
Joseph A. Gallegos © 1999 All
Rights Reserved.
(Fel)